Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 4569
Det har seg sånn at jeg har sett meg lei av jobben jeg er i, og sa dermed opp stillingen 30. April. Jeg har tatt ut tre feridager tidligere i år så dvs at jeg har tilgode 22 feriedager. Sleip faen som jeg er og sløv faen som sjefen min er har jeg ikke tenkt til å ta ut denne ferien, sjefen kan nå heller ikke tvinge meg, da det er ganske klare frister for hvordan ferie skal avikles og når denne skal avtales.

Så, det jeg lurer på er om jeg velger å jobbe ut oppsiglesestiden, har jeg krav på å få månedslønn pluss feriepenger pluss feriepenger for neste år i sluttoppgjøret? Eller biter jeg meg bare selv i leggen og sitter igjen med å gi jobben cash for de dagene der jeg egentlig kunne tatt ut ferie?

Alle synsere kan legge igjen tastaturet hjemme.
Sist endret av voktern; 21. mai 2010 kl. 14:06.
Sitat av voktern Vis innlegg
Det har seg sånn at jeg har sett meg lei av jobben jeg er i, og sa dermed opp stillingen 30. April. Jeg har tatt ut tre feridager tidligere i år så dvs at jeg har tilgode 22 feriedager. Sleip faen som jeg er og sløv faen som sjefen min er har jeg ikke tenkt til å ta ut denne ferien, sjefen kan nå heller ikke tvinge meg, da det er ganske klare frister for hvordan ferie skal avikles og når denne skal avtales.

Så, det jeg lurer på er om jeg velger å jobbe ut oppsiglesestiden, har jeg krav på å få månedslønn pluss feriepenger pluss feriepenger for neste år i sluttoppgjøret? Eller biter jeg meg bare selv i leggen og sitter igjen med å gi jobben cash for de dagene der jeg egentlig kunne tatt ut ferie?

Alle synsere kan legge igjen tastaturet hjemme.
Vis hele sitatet...
Utdrag fra ferieloven:
http://www.lovdata.no/all/tl-19880429-021-003.html
(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.

I utbetalingen kan det gjøres fradrag med et beløp som utgjør 1,4 prosent av det feriepengegrunnlag som er opptjent hos vedkommende arbeidsgiver i det forkortede opptjeningsår 1 mai - 31 desember 1988

Sitat av doctor Vis innlegg
Utdrag fra ferieloven:
http://www.lovdata.no/all/tl-19880429-021-003.html
(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.

I utbetalingen kan det gjøres fradrag med et beløp som utgjør 1,4 prosent av det feriepengegrunnlag som er opptjent hos vedkommende arbeidsgiver i det forkortede opptjeningsår 1 mai - 31 desember 1988
Vis hele sitatet...
Du skal da ha alle opptjente feriepenger + lønna
Blander du feriepenger og betalt ferie nå?

Disse 22 dagene ferie har du allerede blitt trukket i lønn for? På min forrige jobb så får vi ikke lønn i juni (samme måned som fereiepenger fra året før kommer ut), og så får vi lønnen gjennom sommeren selv om vi har ferie da. Slik fungerte det der. Om du sier opp, så antar jeg du skal få lønn for den tiden du har ferie, gitt at du allerede har spart dette opp.
voktern's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av doctor Vis innlegg
Utdrag fra ferieloven:
http://www.lovdata.no/all/tl-19880429-021-003.html
(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.

I utbetalingen kan det gjøres fradrag med et beløp som utgjør 1,4 prosent av det feriepengegrunnlag som er opptjent hos vedkommende arbeidsgiver i det forkortede opptjeningsår 1 mai - 31 desember 1988



Du skal da ha alle opptjente feriepenger + lønna
Vis hele sitatet...
Dvs, at jeg skal ha feriepenger + lønn i juni - to dager + opptjente feriepenger for inneværende år?

Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Blander du feriepenger og betalt ferie nå?

Disse 22 dagene ferie har du allerede blitt trukket i lønn for? På min forrige jobb så får vi ikke lønn i juni (samme måned som fereiepenger fra året før kommer ut), og så får vi lønnen gjennom sommeren selv om vi har ferie da. Slik fungerte det der. Om du sier opp, så antar jeg du skal få lønn for den tiden du har ferie, gitt at du allerede har spart dette opp.
Vis hele sitatet...
Neida, blander ikke - og dette er jeg klar over. Det jeg da lurer på er om jeg får lønn for juni + feriepenger? Minus disse to dagene. Saken her er jo at jeg ikke tar ut ferien og vil ha kompensasjon for dette.
ianal skal du ha betalt lønn + feriepenger.

feriepenger er opptjent utifra hva du jobbet ifjor så de skal du ha uansett, lønn skal du ha for de dagene du jobber.