Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 4278
er strømmen i de lyktestolpene av stål som er på gangveier i Norge 230V??? Går det ann å ta strøm fra lyktestolpene når man skal wardrive? Da tenker jeg å sette klyper på + og - kablene før omformeren... Har mulighet til å gjøre det på enten 230V kabel, eller så har jeg 12V kabel også...
Det er sikkert mulig å koble seg på disse stolpene, har sett folk gjøre det før. Det er ofte et lokk, men en dårlig lås på stolpene.
Det er bare en ting du må huske.... Det finnes ikke + og - poler på den strømmen vi har i kontaktene. Det er nemlig vekselstrøm, og ikke likestrøm.
Jeg visste jo egentlig det... Kan litt om elektronikk:P Men jeg tar med ett multimeter å sjekker ut spenningen en dag!
Opprinnelig postet av Croyfer
warwalking ?
Vis hele sitatet...
Wardriving kjører man rundt og leter etter nettverk.. Warwalking går man rundt...
Yepp! Artig hobby!
Opprinnelig postet av dword
Wardriving kjører man rundt og leter etter nettverk.. Warwalking går man rundt...
Vis hele sitatet...
Begge omhandler fritidsproblemer though
men her er det snakk om å stjele strøm fra lyktestolper, ikke hvorvidt wardriving er en bra hobby eller ikke!
Du har bare et problem da, alle lyktene er styrt av en kontaktor som sitter i ett skap et sted, så lyktene må være på for at det skal funke i de fleste tilfeller(tror jeg) var iallefall sånn nede ved basket banen vår. Vi prøvde å koble opp et anlegg der, men det funka ikke.

edit: Woho 100 post, *feirer med en liten snickers* & *en bolle med kornflakes*
Det er sikkert kontaktor-styrt i tillegg ja... men saken er den at alle lyktestolper styres av en fotocelle, så midt på dagen går det ikke på den her tiden av året... men etter 3-4 går det vel... skal være mellom 220 og 230V der ja.... hva med å bruke bærbar me batteri? :P
er greia her at han skal Warwalk med stasjonær pcen sin? Det blir for dumt..

edit: Kan jo være greit å ha strøm på den berbare hvis du skal cracke et nett og har planer om å sitte leeeeeenge..
Ja det går å kobble seg rett på lyktestolpen det er bare 230v med skrusikkringer inni. Men de slår seg ikke på før sånn ved 16 tiden når det begyner å bli mørkt ute.

Så det går fint å kobble seg på, men passpå det er trangt og det er lett å kortslutte noe, så hold labbene unna det meste inni der, og prøv å ikke holde på selve stolpen hvis du skulle få fingrene borti kobblingene, da blir det fort litt varmt.
Ok, så du skal bruke strøm fra lyktestolper til bærbaren?
Stress sier jeg, men for all del.. Go for it "Thumbs up"
på mangen lyktestolper er det en boks utenpå stolpen.
Inne i denne boksen er det en stikkontakt som fungerer 24/7
Men det er bare po noen.
Tøft sånne har jeg ikke sett før, sitter da sensoern om det er mørkt eller lyst inne i hver enkelt lyktestolpe da eller?
Og i det tilfellet kan vel ikke disse være mye brurkt siden de da blir mye dyrere?
Jeg vet ikke. De er litt gamle de lyktestolpene.
Vi fant en nøkkel som låste opp boksen, så koblet vi til en radio, dette var mitt på lyse dagen når lyktestolpen ikke lyste.
Det va IKKE batteri i radioen:P

edit: radioen fungerte:P[SIZE=1]8[/SIZE]
Sist endret av Blazer; 14. desember 2004 kl. 18:57.
Skal du "warwalke" med en lang skjøteledning etter deg da? heh

Sensoren kan sitte forskjellige steder, somregel en i hver gate elns, finner de som oftest på veggen til ett hus eller lignende.
Er 230v i lyktestolpene ja, mulig det er stikkontakter i noen stolper, men ikke veldig vanlig tror jeg.

edit: du sa ikke noe om at radioen fungerte eller ikke?
Har vert ute med et multiwmeter, ja 230V .... Men vi har da hørt klyper...|

edit:100 poster!
Jeg tror kanskje Dark mener å bruke lyktestolpene til å lade opp laptopen... ikke alle batterier som varer evig vet jeg!
_Diddl_: Helt riktig!

Også kan vi spille musikk når vi skater!
kan nå eventuelt barekoble deg på en såkalt: K-kasse også! (de grå boksene utenfor alle hus og bygninger!)
▼ ... over en uke senere ... ▼
hva med et 12V bateri og en inverter(en sak som lager vekselstrøm og transformerer strømmen opp til 230V) og, eller kjøpe deg non batterier til Laptopen??
Opprinnelig postet av shibby

Sensoren kan sitte forskjellige steder, somregel en i hver gate elns, finner de som oftest på veggen til ett hus eller lignende.
Er 230v i lyktestolpene ja, mulig det er stikkontakter i noen stolper, men ikke veldig vanlig tror jeg.

edit: du sa ikke noe om at radioen fungerte eller ikke?
Vis hele sitatet...
For å få lys i lyktene er det bare å hive en genser over sensoren. Gjort det mange ganger før
Hvis du har interesse for warwalking og -driving kan du jo ta en tur hit:

http://www.nuug.no/aktiviteter/20050113-wlan-kart/
Opprinnelig postet av jallamann
Hvis du har interesse for warwalking og -driving kan du jo ta en tur hit:

http://www.nuug.no/aktiviteter/20050113-wlan-kart/
Vis hele sitatet...

Det var seriøst maaange nett som usikret *sitter på et usikret nett nå* .
Veldig skremmende funn.. ena mer skremmende hvis noen av de er kontorer med fet båndbredde
Kan noen forklare meg hva warwalking er for noe ?
Som forklart tidligere:
warwalking = du tusler en tur med laptopen (med wlan kort) og ser etter trådløse nettverk.

fryktelig kjekt om du driver med lysskye aktiviteter...
/offtopic

Altså. Nå vet jeg hva warwalking betyr, men hvis nettverkene er stengt, hvordan i helvete får man benyttet dem da? Har hørt om mange som snakker om å hacke nettverkene, men hvordan gjør man dette?

/offtopic
kluet er å finne nettverk som IKKE er stengt
Eller bryte krypteringen.
Opprinnelig postet av LasseTheDude
/offtopic

Altså. Nå vet jeg hva warwalking betyr, men hvis nettverkene er stengt, hvordan i helvete får man benyttet dem da? Har hørt om mange som snakker om å hacke nettverkene, men hvordan gjør man dette?

/offtopic
Vis hele sitatet...
Kluet er å søke i forumet!

-Takk
Bilbateri er tingen.
Ser det ikke jævli dumt ut å være tilkobla en lyktestolpe da?
det vil vel se sånn ut..

http://img10.exs.cx/img10/561/jada6yq.gif
▼ ... over en uke senere ... ▼
iDark's Avatar
Trådstarter
Ha ha ha ha ha ha, nå må jeg nesten bryte ut i en liten latter. *ler*

har 12v kabel til pc'n.... Men store bilbatterier er TUNGE! Må bli et lite mopedbatteri, det kan vel ikkee holde lenge? eller?
..
Sist endret av kongenjk; 14. januar 2005 kl. 20:15.
▼ ... over et år senere ... ▼
iDark's Avatar
Trådstarter
tenkte bare jeg skulle slenge opp litt info i denne gamle tråden jeg.

Har utforsket dette med disse lyktestolpene littegrann


Inni hver av de lyktestolpene jeg var å så på var det en helt allminnelig glassikring, sånn som er i alle eldre sikringsskap. Det er bare å koble seg på med to klyper (helt noen som tåler litt strøm) over sikringen. Og man har 230v, tar man da og kobler en skjøteledning med ett hunnstykke til disse klypene, og setter de på sikringen, så har man en stikkontakt.

Jeg vil tro det går på samme strømnett de stolpene som har kablene hengende over bakken og, det er litt vanskeligere å koble seg opp mot disse, da


En annen faktor det ble snakket om her er sensorene som styrer lyset, med mindre man finner boksen som har sensoren montert tror jeg ikke det er veldig mye man kan gjøre med det.
må bare første si at BuzzR skal ha credits for det BRA bilde :-) , alt du trenger for og komme inn i lykte stolpene er enten 3kant nøkel,eller nabbe tang. så kjøp 2stk sånn skru automast sikringer.
så åpner du dem, og borrer hull i tope'en av dem og en ledning ut fra hver til en stikk kontakt. det er mest safe.

men hvis du skal permanent snylte så er det faktisk bedre og bruke en ring trafo som er delt, ta den rundt (KUN) 1 av ledre der kablen går opp fra bakken, så vil du få ut ca 10-15volt og ca 0.5 til 1amper :=) , problem er at dersom folk bruker mer strøm i husa så vil volt og amper gå oppover.
det vil IKKE funke og ta en vanelig trafo, du må bruke ring kjerne som du kan åpne.
du må og bare ta 1 av ledrene ikke helle kablen i seg selv.

hvis noen skal mekke elektronik så den blir 12volt konstant så bare bruk en voltregulator eks: på 12volt og noen kondensatorer og 4 dioder.

NB: jeg kjørte rundt i sandefjord og fant over 1000ap'er :=) med gps