Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 1974
Hepp

Jeg har generell studiekompetanse når jeg går ut vk2 allmenn til neste år. Uten noen form for matte eller fysikk.
Så har det seg sånn at de nye opptakskravene til informatikk blir nettopp 2mx osv. Så er det noen som vet om noen andre IT-relaterte studier som ikke krever matte? Eller om det finnes kveldkurs som gjør at jeg kan komme inn på det jeg ønsker? Det er for sent å skifte til 2mx nå
du kan jo alltids ta 2mx som privatist til våren ?

(ikke at det var svaret du ønsket deg men). Jeg for min del er fremdeles ganske bitter over mattefagene man må gjennom på informatikk, ntnu
Hva om du flytter til Sverige å går noe lignende? trenger man studiekompetanse i det hele og det store da? :P
kan vel ta forkurs i matte? som vare i ei uke eller to, visst jeg ikke tar helt feil.
Forkurs eller lignende hadde vært veldig interessant ja..noen som vet litt mer om det?
De har såkalte "oppfriskningskurs" i sommerferien på HiST, men er usikker på om du får de godkjent som 2mx e.l
oppfriskningskurs er vel ikke det samme, men jeg vet at en del steder har halvårs forkurs for å komme inn på ingeniør f.eks
hvis du har råd kan du gå på NITH som jeg gjør. da behøver du ikke å ha matte i det hele tatt (hvis du ikke tar ingenør kurset)
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Du kan jo ta forkurs da, men det er visstnok ganske vanskelig, og tar litt tid..Dumt å ikke ta realfag, da er du helgardert.. Heldigvis for meg, så kom jeg inn på informasjonsteknologi før den greia ble "påbudt", selvom jeg har 3mx og 3fy så er jeg glad for å slippe..
-totto
så kort sakt så betyr det at jeg som nå går siste året IKT-Driftsfag lærling og tar generell studiekompetanse på kveldstid/dagtid og får etter ferdig utdanning her generell studiekompetanse med matte 1my og et fagbrev i ikt, ikke lengre kan søke feks på:
HIST linja informatikk med fordypning i systemdrift uten å ta 3mx 2fy ?
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Jo, tror du kan gjøre det, siden du har fagbrev... Da går det på realkompetanse eller noe, men vet at hvis du har generell studiekomp, så må du ha mx og fy. Står vel også, at forskjellige regler gjelder for forskjellig kompetanse..
-totto
*krysse tastatur og håpe på det beste*
stikker opp å ser om rådgiverne kan avkrefte evnt forkurs..

offtopic:
er nivået høyt på informatikk ?
fagplan ser ikke så altfår vanskelig ut det første året..


edit:
sendte mail til hist og fikk svar:
Hei.
_
Det stemmer at det blir endringer i opptakskravene til dette studiet.
HiST søkte om dispensasjon fra innføring av strengere opptakskrav, men fikk avslag fra Utdannings- og forskningsdepartementet.
Fra studieåret 2005/2006 vil det derfor være krav om 2MX/2MY/3MZ ved opptaket til bachelorstudiet i Informatikk.
Men man trenger altså ikke 3MX og 2FY.
_
_
Mvh
Siri W. Lien
Avdeling for informatikk og e-læring
Høgskolen i Sør-Trøndelag



undersøker fortsatt nermer om fagbrevet gjør at jeg slipper et år med bare matte..
Sist endret av Psych|Com; 5. november 2004 kl. 11:07.
første halvåret (some jeg snart er igjennom) er ikke spesielt krevende Psych|com. Nå har jeg 2mx/3my som gir meg et lite forsprang da.
Hmmm, er det mulig å ta 2mx i løpet av sommeren? Jeg mente meg inn på den linja til høsten me mangler 2mx
Hvis du har planer om å studere systemutvikling eller programmering så _trenger_ du matematikk. Så godt som alle som ikke hadde 2/3 MX ved UiO i fjor slet med strykkarakterer. (Mattekrav ble endelig innført i høst). Liker du ikke realfag, så ikke studer realfag! Hvis du har planer om å studere IT-drift så se bort i fra dette.
Jeg synes realfag er ok. Grunnen til at jeg ikke valgte 2 og 3mx var pga. læreren.

Jeg skal undersøke mulighetene for å kunne ta matematikk i løpet av sommeren.
Hvis du har planer om å studere systemutvikling eller programmering så _trenger_ du matematikk.
Vis hele sitatet...
sant nok, men om man trenger det som er pensum i 2mx er derimot et helt annet kapittel. Nå er det en stund siden jeg gikk på vgs, men synes å huske at pensum stort sett var derivasjon/integrasjon, noe vektorer, og en del sannsynlighet. Jeg finner langt mer nytte i det som ligger under diskret matte, og dette lærer man (såvidt jeg vet) ikke på vgs.

Jeg vet ikke hvor matematisk studiene ved UiO er i forholdd til NTNU, men her på informatikk har jeg klart meg finfint med de 2 mattefagene som er obligatoriske (elementær diskret matematikk og brukerkurs i matematikk for informatikere). Det største problemet er muligens at det tar så lang tid fra man lærer noe i matte til man ser hvorfor kunnskapen er nyttig i andre fag som f.eks programmering
Opprinnelig postet av jallamann
Hvis du har planer om å studere systemutvikling eller programmering så _trenger_ du matematikk. Så godt som alle som ikke hadde 2/3 MX ved UiO i fjor slet med strykkarakterer. (Mattekrav ble endelig innført i høst). Liker du ikke realfag, så ikke studer realfag! Hvis du har planer om å studere IT-drift så se bort i fra dette.
Vis hele sitatet...
Jeg kan være med på at man trenger matematikk for å studere programmering, men ikke systemutvikling..
Godt poeng

men så lærer man normalt å programmere samtidig.
Jepp... Men ikke avansert programmering. Enkel programmering trenger man ikke 2my/2mx osv. for å klare. Og det er enkel programmering man trenger for å bli systemutvikler. Jeg klarte programmering helt fint med 2MY... men har sett at mange også fikser dette lett uten. Andre sliter som bare det selv om de har 2MY eller 2MX... Så det er ikke bare matte det kommer an på
Jeg er enig i at matematikken man trenger til programmering ikke nødvendigvis er veldig vanskelig. Likevel våger jeg å påstå at korrelasjonen imellom matematikkferdigheter og evnen til å løse algoritmiske- og programeringsrelaterte problemer er rimelig høy. Jeg har enda ikke sett en person som fikk 2 i matematikk fra vgs gjøre det bra som programmerer.
Hva er lettest ta realfags-forkurs eller ta opp 2mx?
Sist endret av utmeldt; 7. november 2004 kl. 14:56.
Trådstarter
85 0
Så litt på dette men dette er vel bare kurs som ikke endrer noe på vitnemålet?

Hvor finner jeg info om forkurs?
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
To linker. Finnes vel lignende kurs på andre høgskoler også. (Vet at det ikke var spørsmål om forkurs ingeniør, men tenkte at det muligens var aktuelt for noen..)

For de av dere som pusler med tanken om å ta 2MX og evt 3MX som privatist: Glem det, med mindre du virkelig er god i matte. Ikke det at pensum er vanskelig, men det krever ganske mange timers arbeid å komme gjennom pensum. Spesielt er 2MX krevende, siden det meste er nytt i forhold til 1MX. Dessuten kreves det ganske god selvdisiplin for å sette seg ned å regne matte i flere timer hver dag når en ikke har noe undervisningsopplegg å følge. De to-ukers oppfriskningskursene mange skoler tilbyr er det bare å glemme; de er for folk som allerede har vært gjennom pensum.
Opprinnelig postet av jallamann
Jeg er enig i at matematikken man trenger til programmering ikke nødvendigvis er veldig vanskelig. Likevel våger jeg å påstå at korrelasjonen imellom matematikkferdigheter og evnen til å løse algoritmiske- og programeringsrelaterte problemer er rimelig høy. Jeg har enda ikke sett en person som fikk 2 i matematikk fra vgs gjøre det bra som programmerer.
Vis hele sitatet...
Derfor sa jeg "enkel" programmering. Som er det man trenger å kunne for å bli en god systemutvikler...
magnarL: Prøv som privatist om det finnes. Der er ikke vanskeligere for deg å lære en andre. Få deg en kveldsjobb eller lignende når du studerer IT. Det finnes ikke et firma som ikke ansetter folk uten praksis. Har et søskenebarn som er utdannet ingeniør, han får drittarbeidet. Tar du jobb nå, får du drittarbeidet men vil ha en del erfaring når du er ferdig med utdannelsen.

jallamann: Vil det si at de som laget Nyno oversettelse-programmet hadde 1 i snitt?

Har sett og møtt en del mennesker med ulike grader og det er ikke alle som presterer like bra selv om de er bachelor eller master. Evnen til å lære ligger i den fysiske arbeidet som utføres; teorien består av prinsipper, spesifkasjoner eller uttalelser.

Erfaring fra yrkespraksis vil være det viktigste
Opprinnelig postet av jaxxa
Derfor sa jeg "enkel" programmering. Som er det man trenger å kunne for å bli en god systemutvikler...
Vis hele sitatet...
Men de kan ikke fylle markedet med java programmere som skal lage spill til mobiltelefoner. Det som burde stå på timeplanen var Visual Studio 2005, Windows Server 2003 og UNIX på system og nettverksdelen. De fleste høyskolene klarer ikke konfigurere sin egen Windows Server, og bryter til Novell i all frustrasjon. Det samme gjenntar seg på Ungdomsskoler/Biblioteker med lavere rang der IKT personellet får datamaskinene fulle av virus, spyware og ulike programmer som fritt kan installeres av hvem som helst.

På høyskoler og ulike internett-kafeer jeg har vært (bla. den på gardermoen) hadde jeg full tilgang til å foreta endringer i registeret, laste ned og installere programvare. På høyskolen var det null restriksjoner mot å koble til eget utstyr som harddisk, og dermved volde stor skade. Samt installasjon/avinstallasjon og endringer. Det har litt med hvordan en tenker under planleggingen av OU, sette GP og bruke Active Directory generelt.

Vet ikke helt hva jeg skal synes om enkel programmering. En innleveringsoppgave burde kanskje bestått av en driver som lar en viss komponent fungere til Windows og Unix. Det ville garantert skille massene. En ingeniør som klarer lage sitt eget Word program i Delphi er ikke stort å skryte av. Spør en noen om å lage noe avansert i GDI+ blir massene til en serie av spørsmålstegn.

Har null tillit inntil det motsatte er bevist.
Sist endret av Voyage; 10. november 2004 kl. 02:44.
hvorfor i all verden skal man sette vs.net 2005 på timeplanen? java kan brukes til ganske mye mer enn å lage spill til mobiltelefoner, og å erstatte java med vs.net løser ingen problemer. Man blir ikke en god programmerer av å kunne et IDE eller språk ut/inn, men av å jobbe med mange forskjellige problemstillinger og "leke" mest mulig.

Poenget med utdanning er ikke som mange tror at man skal kunne alt når man er ferdig, derimot skal man ha en viss forståelse for en rekke emner som gjør en rustet til å lære seg nye ting. Sannsynligvis vil man ikke lande en drømmejobb med utvikling av noe helt nytt på første forsøk, så man vil uansett måtte regne med å bruke mye tid på å sette seg inn i eksisterende system/kode.

"enkle" programmeringsoppgaver er og blir en nødvendighet, mange av de som studerer IT har liten/ingen erfaring med programmering før de begynner. Hopper man rett på mer avanserte emner vil dette ekskludere en stor del studenter og drepe interessen allerede i første semester.

I programmeringsfag skal man lære seg grunnleggende prinsipper som er mer eller mindre de samme uansett hvilket språk man bruker. Selv om java og lisp ikke ligner hverandre er rekursjon rekursjon uansett hvordan man snur og vender på dette. Om man skal lære å programmere mot API'er bør ikke dette skje i et programmeringsfag, men i et prosjekt. Og man kan ikke begynne på et større prosjekt før man skjønner hvordan de små,enkle ting fungerer.

Du nevner å lage en driver som en mulig innleveringsoppgave, UiO har 2 fag hvor pensum er at man designer og implementerer sitt eget OS. NTNU har fag som http://www.idi.ntnu.no/emner/tdt4195/ Bildeteknikk, hvor man programmerer openGL, bare for å ta to raske eksempler.
Opprinnelig postet av jaxxa
Derfor sa jeg "enkel" programmering. Som er det man trenger å kunne for å bli en god systemutvikler...
Vis hele sitatet...
Systemutvikler er vel egentlig bare et pent ord for programmerer i den virkelige verden- så den holdningen der virker litt naiv.
Hvis dere som skal søke på studier som krever noe ut over generell studiekompetanse er litt smarte, så tar dere å velger et åpent studie(feks åpne studier i samfunnsvitenskap).
På åpne studier kreves det ikke at man følger noen studieplan, noe som gjør at man kan velge hvilke fag som helst. Man velger da de fag man trenger for å få den graden man ønsker, og når man har alle fagene som trengs for å få oppfylt graden sin så søker man for å få den godkjent.
moridin: Jeg kunne ikke sagt det bedre selv.