Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3927
Jeg har nylig startet på medesinen Aduvanz . Og jeg blir så trøtt...jeg kan legge meg ned, blunde øynene for så og si e. Er det normalt i begynnelsen for dere som har erfaring?

Begynte på søvndyssende 30mg , så 50mg. Og nå 80mg.

Ritalinen gjorde meg også sløv og trøtt i begynnelsen, men ikke som aduvanz gjør.
Egentlig ikke veldig normalt å bli trøtt, selv om noen kan kjenne at når tankekjøret roer seg og effekten setter in så er det mulig å duppe av om man ligger i sengen. Til og med noen brukere og psykiatere som anbefaler visse passienter en kveldsdose med ritalin for å hjelpe tankekjør og få ro til å sovne, men det er veldig vanlig.

Når er det du blir trøtt? I starten, hele tiden, eller mot slutten? Sover du om natten? Og har du prøvd å drikke en kaffe? Hva skjer om du tar en tar 30 minutter på øyet?
Trådstarter
10 2
Jeg blir trøtt under hele virkningsprosessen . Ubehagelig sløv. Drikker egentlig bare en kopp eller 2 mot kvelden . Reagerer litt dårlig på coffein og energi drikker . Sover veldig bra.

Men så skal det sies at jeg har vært syk en mnd, går på antibiotika nå og skal på jobb i morgen igjen. Kanskje det blir bedre da ��
Bruker Aduvanz selv og har dager hvor jeg er helt utmattet, Skal sies at for min del var Ritalin forferdelig og gjorde meg utslitt hele tiden, Det var grunnen til at jeg byttet medisiner.

I felleskatalogen er Fatigue listet opp som et symptom på begge medisinene, så det kan hende du bør snakke med fastlegen din om å prøve ut en annen type.
Trådstarter
10 2
Har lært i dag at SRRI preperater jobber mot den sentralstimulerende effekten som feks Aduvanz. O.l

Bruker selv Seroquel på kvelden og tenker kanskje at dette kan ha en virkning mot Aduvanzen. Samtidig er jeg ikke mange ukene inn i dette nye preperatet. Jeg skal til legen i morgen for sjekk av Ekg etc og ta det opp med han.
Seroquel or SSRI er iallefall mer typiske årsaker for symptomene du beskriver, og avhengig av dosen du tar så kan seroquelen redusere effekten av stimulantmedisinene til forskjellig grad.
Sist endret av Picard; 8. mars 2020 kl. 16:26.
Sitat av Ex Plorer Vis innlegg
Har lært i dag at SRRI preperater jobber mot den sentralstimulerende effekten som feks Aduvanz. O.l

Bruker selv Seroquel på kvelden og tenker kanskje at dette kan ha en virkning mot Aduvanzen. Samtidig er jeg ikke mange ukene inn i dette nye preperatet. Jeg skal til legen i morgen for sjekk av Ekg etc og ta det opp med han.
Vis hele sitatet...
Seroquel er ikke ssri, men antipsykotika, det virker på en måte stikk motsatt av Aduvanz da det 'reduserer' dopamin, men aduvanz øker dopaminfrigjøring og hindrer reopptak. Ville snakka med legen om å forsøkt nedtrapping seroquel og se hva som skjer da. Om seroquel brukes for søvn kan du evt høre om å få valkergan istedet, gir om jeg husker rett mindre dopaminhemming enn seroquel. Om seroquel brukes pga psykose/bipolar lidelse er ikke vallergan npe godt alternativ. Noen sover forøvrig bedre med adhd-medisiner og kan kutte i sovemedisin når de bruker f.eks ritalin eller aduvanz.
Bruker du ssri? (antidepresiv som cipralex/cipramil osv)

hvorfor bruker du seroquel? det er ikke egentlig sovemedisin, men antipsykotika osv.

aduvanz virker ikke for deg (nå). vent litt å se, bytt medisin eller slutt. det er ikke en mirakelmedisin.. og der er ikke speed, så ikke bruk 80mg. 70mg er maks dose for aduvanz. deksamf kan ev
fåes i dobbel den dosen om du ikke har effekt, men d har tydligvis effekt, men med uønsket bivirkning. høyere dose hjelper tvilsomt.

har du adhd?