Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1375
Hallo

Har sendt inn bilen min på verksted for å få sjekket/fikset skader etter en utforkjøring.

Verkstedet sa den antagelig ble vrak siden jeg skal bruke kaskoforsikringen på skaden.

Da er spørsmålet mitt; hva skal til for at en bil blir vraket?
Min har tykke og dype riper, pluss noen småbulker her å der etter utforkjørselen, men verken A, B eller C stolpen er rammet.

Har desverre ikke bilder, å har reist bort så får ikke tatt. Men lurer bare på hvor grensa går før forsikringsselskapene velger å vrake.
Kostnader for reparasjon/oppretting vs verdi på bil?
i det øyeblikket det koster mer å reparere bilen enn den er verdt så blir den vraket. Kan være en lakkskade til 20k som gjør en bil til vrak om bilen bare er verdt 15 i god stand.

Bilreperasjoner av alle slag er DYRT. så mange gode biler med flere år igjen som blir vraket bare pga arbeidspris.
Vraking/oppgjør/kondemnering vil skje dersom pris for reparasjon på bil er takstert til 40% eller høyere av verdien på bilen.
Har bilen din en verdi på 100 000kr, og det kommer skadetakst på 40 000, vil det bli kondemnasjon i skadesaken og du får oppgjør av forsikringen din. Ved verdi på 200 000kr, er det 80 000 feks. Er bilen din skadet og kjørt til et verksted, har verksted 8 dager på seg på å ta takst for forsikringsselskapet. Og etter det blir det opp til forsikringen hvordan de tar saken videre, hvor mye du får i oppgjør osv.
Mer om dette finner du på forsikringene sine sider, men 40% av bilens verdi pleier å være standard
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
i det øyeblikket det koster mer å reparere bilen enn den er verdt så blir den vraket. Kan være en lakkskade til 20k som gjør en bil til vrak om bilen bare er verdt 15 i god stand.

Bilreperasjoner av alle slag er DYRT. så mange gode biler med flere år igjen som blir vraket bare pga arbeidspris.
Vis hele sitatet...
Nei, det stemmer ikke. I tilfeller hvor DBS-takst overstiger ca. 60% av salgsverdi for tilsvarende biler, vil bilen enten bli solgt videre til oppbygging (har blitt mye strengere etter skandalen med Olsen Bil) eller den blir kondemnert og deretter solgt eller gitt videre til biloppsamlere. Dette gjelder hos de aller fleste forsikringsselskaper i Norge.