Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  133 26724
Mine foreldre er rasister. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Altså jeg skjønner hvorfor, begge er fra Polen, og de er hovedsaklig rasistiske mot Tyske, Russiske (og de som er "svarte", som ikke fortjener det i det hele tatt) som fortjener ikke det uansett. Sånn, herregud? Jeg fant en bok som handler om to som er forelsket i hverandre, fiksjonspersonene er fra Russland og Tyskland. Gjett hva mine foreldre sa? At jeg burde ikke lese ting om sånne... vil ikke si det en gang. Så slenger alltid stygge kommentarer. Jeg er syk av det. Ja, jeg skjønner at de kanskje ikke liker dem, men det betyr ikke at de skal få broren min til å bli rasistisk.... heller ikke resten av familien. Noen tips?
Ref den andre tråden din. Ikke mye du kan gjøre for å forandre dem. Fortsett å les bøker, prøv å ikka la dette gå innpå deg, gjør ditt beste på skolen, start å studere i en annen by. Hold ut imens. Vi heier på deg!
Er broren din rasist da? De fleste som vokser opp i dag går på skole sammen med folk fra flere forskjellige kulturer og opplever derfor at finnes både drittunger og okei folk fra forskjellige kulturer. Sansynligvis vil (lille)broren din få en lignende opplevelse under skolegangen som deg hvor han treffer forskjellige folk og lærer seg å dømme folk som individer fremfor grupper.

Jeg ville virkelig latt være å prøve å overtale foreldrene dine. Det kommer aldri til å fungere. Det blir som regel masse styr uten noen resultater. Fokuser heller på at broren din tenker selvstendig og ikke tar alt foreldrene dine sier for god fisk.

Jeg antok her at broren din er lillebroren din. Hvis det er en storebror kommer du nok ikke til å få noe suksess med å oppdra han.
Sist endret av ThinkpadX200; 19. juli 2019 kl. 14:49.
Det er ingenting du får gjort annet enn å akseptere at det er slik dine foreldre er.
Det er heller ikke slik at fordi foreldrene dine er rasister så blir du og resten av familien din det.

Har selv en bestefar som er super rasist, bestemor var også litt rasist men moren min og søsknene hennes har ingenting imot dem.
Noen av mine beste venner igjennom tidene har vært utlendinger, så at bestefaren min er rasist har egentlig ikke hatt noe å si på resten av familien.

Kan nevne noen av tingene han gjør og sier som gjør det direkte flaut å dra ut med han noe sted;

Han unngår butikkhyller hvor det står utlendinger og tar gjerne store omveier for å unngå dem, venter på at de skal bli ferdige i hylla før han går dit og slenger noe dritt om at det lukter vondt.
Han kan plutselig ta tak i meg i butikken og si "pass deg så han/hun ikke stjeler alt du har i lommene dine" om han ser en utlending i nærheten.
Skal vi på café så snur han i døra om det er utlendinger bak disken eller på kjøkkenet.
Kusina mi er sammen med en utlending og hu er skrevet ut av testamentet, kun fordi hu ble sammen med en utlending.
De som driver kebab og burger sjapper de tjener kun penger på å selge hasj på siden og ikke mat.
Selv filmer og serier med utlendinger i blir skrudd av.

I nærmere 20 år har vi i familien prøvd å få han til å forstå at utlendinger ikke er noe annerledes enn "oss", vi er alle mennesker uansett hvor i verden vi er ifra og de fleste av oss har gode intensjoner (liker nå jeg å tro)
Men det å få han til å endre meningen han har hatt i over 70år det blir litt som å snakke til en vegg, rett og slett umulig.
Sist endret av Flaffersen; 19. juli 2019 kl. 14:57.
Trådstarter
21 3
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Det er ingenting du får gjort annet enn å akseptere at det er slik dine foreldre er.
Det er heller ikke slik at fordi foreldrene dine er rasister så blir du og resten av familien din det.

Har selv en bestefar som er super rasist, bestemor var også litt rasist men moren min og søsknene hennes har ingenting imot dem.
Noen av mine beste venner igjennom tidene har vært utlendinger, så at bestefaren min er rasist har egentlig ikke hatt noe å si på resten av familien.

Kan nevne noen av tingene han gjør og sier som gjør det direkte flaut å dra ut med han noe sted;

Han unngår butikkhyller hvor det står utlendinger og tar gjerne store omveier for å unngå dem, venter på at de skal bli ferdige i hylla før han går dit og slenger noe dritt om at det lukter vondt.
Han kan plutselig ta tak i meg i butikken og si "pass deg så han/hun ikke stjeler alt du har i lommene dine" om han ser en utlending i nærheten.
Skal vi på café så snur han i døra om det er utlendinger bak disken eller på kjøkkenet.
Kusina mi er sammen med en utlending og hu er skrevet ut av testamentet, kun fordi hu ble sammen med en utlending.
De som driver kebab og burger sjapper de tjener kun penger på å selge hasj på siden og ikke mat.
Selv filmer og serier med utlendinger i blir skrudd av.

I nærmere 20 år har vi i familien prøvd å få han til å forstå at utlendinger ikke er noe annerledes enn "oss", vi er alle mennesker uansett hvor i verden vi er ifra og de fleste av oss har gode intensjoner (liker nå jeg å tro)
Men det å få han til å endre meningen han har hatt i over 70år det blir litt som å snakke til en vegg, rett og slett umulig.
Vis hele sitatet...
Nja... jeg kan bare si at jeg er den eneste her som ikke er rasistisk. Min bror peker med finger'n sin når han ser noen fra andre land, bestemor or bestefar er også ikke bedre.

Også, broren min er lille broren min, han blir smitta av deres rasisme :"")
Høres ut som foreldrene dine ikke har evner til å danne selvstendige meninger, lever langt i fortiden og ser verden gjennom nasjonalistiske briller. Det kan forklare hatet mot russere og tyskere som, mildt sagt, har rasert Polen for ikke så altfor lenge siden.

Du kommer deg ingen vei med dem. La vær å ta opp sensitive emner rundt de, og gjør hva du vil ellers. Foreldre setter ikke pris på å bli "oppdratt" av sine barn, de tenker at det er absurd at "en valp skal belære en gammel hund".

"Mit der Dummheit kämpfen Götter selbst vergebens", står det i signaturen til en av medlemmene på vår forum, og det er helt korrekt.
Sitat av Idksjølv Vis innlegg
Nja... jeg kan bare si at jeg er den eneste her som ikke er rasistisk. Min bror peker med finger'n sin når han ser noen fra andre land, bestemor or bestefar er også ikke bedre.

Også, broren min er lille broren min, han blir smitta av deres rasisme :"")
Vis hele sitatet...
Hvor gammel er han? Mange barn begynner ikke å tenke selvstendig før i tenåringene.
Alle er rasister. Du bryr deg om opphavet til hunden din. Du vil ikke at hvem skal helst skal pule søsteren din. Folk fra Polen vet noe vi har glemt.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Alle er rasister. Du bryr deg om opphavet til hunden din. Du vil ikke at hvem skal helst skal pule søsteren din. Folk fra Polen vet noe vi har glemt.
Vis hele sitatet...
Grunnløs tribalism mener du? Verden går fremover, men noen henger etter.
Å hate noen for at lyset blir reflektert i et annet spekter fra huden er mildt sagt spesielt spør du meg.

Må handle om mangle på dannelse. Tror mange rasister ikke har blitt inkludert andre plassert men tatt imot med åpne hender blant rasister/høyreekstreme.
Polakkenes forhold til russerne er nok tett knyttet til overgrep fra 2 verdenskrig og tiden etter. Polen fikk gjennomgå i den tida og folket har nok det sterkt i minne fremdeles. Kan også se for meg at det er kulturforskjeller, men det er ingen unnskyldning for å hate på uskyldige etterkommere av disse ugjerninger.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Alle er rasister. Du bryr deg om opphavet til hunden din.
Vis hele sitatet...
Å bry seg om opphavet til hunden sin er per definisjon ikke rasisme.

«Rasisme er i smal betydning oppfatninger, holdninger eller handlinger som deler mennesker inn i påståtte «raser» hvor noen hevdes å være mer verdifulle enn andre.»

https://snl.no/rasisme

Legg merke til ordet mennesker, altså ikke hunder.

Jeg forstår at du prøver å lage en analogi, men analogien din er svært dårlig. At man bryr seg om hunderaser betyr ikke at man mener at forskjellige folkeslag har ulik verdi.
Sist endret av ThinkpadX200; 19. juli 2019 kl. 16:01.
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Grunnløs tribalism mener du? Verden går fremover, men noen henger etter.
Vis hele sitatet...
Alle er tribalister. De eneste som sier noe annet bor i de vestlige demokratiene, og disse er i tilbakegang.

Tribalisme har eksistert gjennom hele menneskehetens historie. Det er en temmelig stor arroganse å si at nå er man "opplyst," slik at dette ikke skal bety noe mer.

Sitat av ThinkpadX200 Vis innlegg
Å bry seg om opphavet til hunden sin er per definisjon ikke rasisme.

«Rasisme er i smal betydning oppfatninger, holdninger eller handlinger som deler mennesker inn i påståtte «raser» hvor noen hevdes å være mer verdifulle enn andre.»

https://snl.no/rasisme

Legg merke til ordet mennesker, altså ikke hunder.

Jeg forstår at du prøver å lage en analogi, men analogien din er svært dårlig. At man bryr seg om hunderaser betyr ikke at man mener at forskjellige folkeslag har ulik verdi.
Vis hele sitatet...
Mennesker er dyr, og mennesker er som alle andre dyr forskjellige. Det er et vanvittig forslag å si at vi skal stå utenfor de reglene som gjelder alle andre skapninger.

https://lesacreduprintemps19.files.w...97-edition.pdf

Man kan grave opp et skjelett og se hvilken hovedrase det tilhører. Afrikaner, Europeer eller Asiat. Disse har betydelige forskjeller i blant annet atferd og IQ. Da er ikke dette ingenting.

Dette er en sannhet som er politisk fortiet og undertrykket idag, fordi venstresiden har hegemoni.
Sist endret av Sanjar; 19. juli 2019 kl. 16:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Alle er tribalister. De eneste som sier noe annet bor i de vestlige demokratiene, og disse er i tilbakegang.
Vis hele sitatet...
For det første generaliserer du utan argumentasjon. No er eg ikkje umiddelbart ueinig i generaliseringa, men den hadde vore meir verdt om du presenterte eit grunnlag.

For det andre påstår du vestlige demokrati er i tilbakegang. Nok ei generalisering, utan grunnlag.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Tribalisme har eksistert gjennom hele menneskehetens historie.
Vis hele sitatet...
https://en.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_tradition
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Mennesker er dyr, og mennesker er som alle andre dyr forskjellige. Det er et vanvittig forslag å si at vi skal stå utenfor de reglene som gjelder alle andre skapninger.
Vis hele sitatet...
Meh. Vi er forskjellige ja, men vi er og så like at vi kan parre oss med kvarandre. Det er ikkje veldig stor genetisk varians mellom mennesker, og kultur forklarer nok meir enn gener av skilnadane vi opplever.

Viare lagar du ein stråmann og angrip den.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Man kan grave opp et skjelett og se hvilken hovedrase det tilhører. Afrikaner, Europeer eller Asiat. Disse har betydelige forskjeller i blant annet atferd og IQ. Da er ikke dette ingenting.
Vis hele sitatet...
Ah, så adferd og IQ kan ikkje forklarast ut får andre årsaker, t.d. sosial tilhøyrigheit og så viare? Og kor stor er variansen mellom ulike grupper versus variansen innad i gruppa?

Her har du trekt ein konklusjon, og argumenterer ut frå det. Også klager du over at det er uglesett fordi X...
Trådstarter
21 3
Jeg liker hvordan dere vet om Polens historie med Tyskland og Russland, og det kjenner jeg til jeg og, men, poenget er at jeg bare ville vite hvordan jeg kan stoppe kommentarene. De kan si hva de vil fra histories perspektiv, men ikke om folk. Jeg er glad i at de ihvertfall dømmer
ikke vennene mine haha.
Sitat av Idksjølv Vis innlegg
poenget er at jeg bare ville vite hvordan jeg kan stoppe kommentarene. De kan si hva de vil fra histories perspektiv, men ikke om folk.
Vis hele sitatet...
Hva med å bare bli veldig sinna og si veldig høyt at de skal holde kjeft? Pleier å gjøre susen for meg ihvertfall.
For det første generaliserer du utan argumentasjon. No er eg ikkje umiddelbart ueinig i generaliseringa, men den hadde vore meir verdt om du presenterte eit grunnlag.

For det andre påstår du vestlige demokrati er i tilbakegang. Nok ei generalisering, utan grunnlag.
Vis hele sitatet...
https://freedomhouse.org/report/free...acy-in-retreat

"In 2018, Freedom in the World recorded the 13th consecutive year of decline in global freedom. The reversal has spanned a variety of countries in every region, from long-standing democracies like the United States to consolidated authoritarian regimes like China and Russia. The overall losses are still shallow compared with the gains of the late 20th century, but the pattern is consistent and ominous. Democracy is in retreat."

"An appeal to tradition is only a fallacious argument in itself if the argument is not developed further, for example by pointing out that the widespread acceptance of the practice means that there would be significant implications/disruption/cost involved in abandoning the tradition."

Hvis man skal ha vekk all tribalisme, må man ha et alternativ. I disse dager forsøker man å gjøre alle mennesker like under en sentralisert stat.

Meh. Vi er forskjellige ja, men vi er og så like at vi kan parre oss med kvarandre. Det er ikkje veldig stor genetisk varians mellom mennesker, og kultur forklarer nok meir enn gener av skilnadane vi opplever.

Viare lagar du ein stråmann og angrip den.
Vis hele sitatet...
https://www.livescience.com/47288-tw...-genetics.html

"We were surprised by certain behaviors that showed a genetic influence, such as religiosity [and] social attitudes," said Nancy Segal, an evolutionary psychologist at California State University, Fullerton, who was part of the study for nine years. "

"Another study, commissioned by the editor of the journal Science, looked at genetics and IQ. The Minnesota researchers found that about 70 percent of IQ variation across the twin population was due to genetic differences among people, and 30 percent was due to environmental differences. The finding received both praise and criticism, but an updated study in 2009 containing new sets of twins found a similar correlation between genetics and IQ."

"Genes can help explain why someone is gay or straight, religious or not, brainy or not, and even whether they're likely to develop gum disease, one psychologist explains."

Ah, så adferd og IQ kan ikkje forklarast ut får andre årsaker, t.d. sosial tilhøyrigheit og så viare? Og kor stor er variansen mellom ulike grupper versus variansen innad i gruppa?
Vis hele sitatet...
Den første linken jeg postet av J.P Rushton viser hvordan IQ og atferd varierer mellom hovedrasene også når man kontrollerer for økonomi og klassetilhørighet.

Ingen rase er "overlegen" noen andre. Dette er uansett gjenstand for fortolkning. Det er her snakk om å være tilpasset ulike miljøer. Afrikanere har for eksempel lavere tidspreferanser enn hvite og asiater.

Nå skal jeg komme med en appell til deg. Det du tror på og verdiene du forfekter er noe du har blitt fortalt at du skal mene fra barnehagealder av gjennom det mest omfattende og effektive propagandaapparatet verden til nå har sett (Ja, det er en påstand, ikke be meg dokumentere absolutt alt) Og du reproduserer disse verdiene helt eksakt. Får man til å tenke, hva? Jeg vet også at du har blitt kondisjonert til å reagere med sinne og raseri overfor "rasister" som meg. (Ja, det er en påstand)

Rasisme er et begrep som ble oppfunnet av Trotsky til politiske formål, og er egentlig helt meningsløst. Jeg kaller meg for raserealist. Dette innebærer ikke å hate andre mennesker for sjatteringer i huden.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Alle er tribalister. De eneste som sier noe annet bor i de vestlige demokratiene, og disse er i tilbakegang.

[...]

Dette er en sannhet som er politisk fortiet og undertrykket idag, fordi venstresiden har hegemoni.
Vis hele sitatet...
Tillat meg å fremme en mer plausibel hypotese: I steden for å sette deg inn i komplekse saksforhold kaster du deg over en simplistisk forklaringsmodell som koker ned til å sortere mennesker etter opprinnelse og en tilhørende verdi. På denne måten kan du ilegge deg selv en større verdi og betydning enn empirien tilsier at du fortjener. Deretter rettferdiggjør du denne perfide posisjonen ved å projisere ditt syn over på alle andre. Slik du ordlegger deg er alle enige med deg - de som sier noe annet lyver for seg selv.

Med et slikt utgangspunkt er det egentlig for dumt til å besvare noe av vaset ditt, men faktum er at
  • Nei, jeg bryr meg ikke om bikkjas opphav. Den siste hunden jeg hadde var ei uspesifisert blandingsbikkje, og det var en fantastisk hund på alle måter.
  • Mine søsken er voksne og kan pule akkurat hvem faen de vil. Det er ikke min sak. Dersom de havner med en kjip jævel ville jeg ikke likt det, men det har ingenting med vedkommendes hudfarge å gjøre. Jeg bemerker forøvrig at du kun bruker 'søster' som eksempel. Tilfeldig?
  • Mennesker er dyr, ja. Ingen har sagt noe annet. Det er også fullstendig intetsigende, all den tid 'dyr' omfatter hele spekteret fra amøber til mennesker. Det som er relevant for en kråke eller et menneske er ikke nødvendigvis relevant for en tifotkreps eller brennmanet. At enkelte arter er flokkdyr betyr hverken at mennesker er naturlig disponerte for rasisme eller at vi burde rendyrke denne egenskapen om så var tilfelle.
  • Å hevde at "folk fra Polen vet noe vi har glemt" slik du uttrykker det innebærer at trådstarters beskrivelser er uniformt gyldig for alle polakker. Det er bullshit. Greit at nynazisme står overaskende sterkt i enkelte øst-europeiske land om dagen (hvilket er smått sjokkerende all den tid Hitler gjorde det veldig klart hva han mente om slaviske folk!), så er det ganske drøyt å ilegge en hel nasjon rasistiske meninger.
Akkurat nå fremstår du mer som et kommentarfelttroll som vil piske igang litt formålsløs krangling.

Sitat av Sanjar
Alle er rasister.
Vis hele sitatet...
Nei.
Sist endret av Myoxocephalus; 25. juli 2019 kl. 00:29.
Trådstarter
21 3
Sitat av Alge Vis innlegg
Hva med å bare bli veldig sinna og si veldig høyt at de skal holde kjeft? Pleier å gjøre susen for meg ihvertfall.
Vis hele sitatet...
For meg ender det med at de skriker mer, bytter tema om vonde ting, så går jeg til rommet mitt
Det er igrunn flere ting som tyder på at du ikke bør høre så mye på foreldrene dine. Bra at du evner å tenke selv. Å forandre dem er garantert et dødfødt prosjekt, men å si imot dem av og til mens lillebroren din hører kan kanskje være bra for ham. Vær et godt forbilde du, det er ikke så mye annet å gjøre. Og les de bøkene du vil, studer de fagene du vil, ha de hobbyene du vil og heng med folk som er bra for deg.

Sitat av Sanjar Vis innlegg
Alle er rasister. Du bryr deg om opphavet til hunden din. Du vil ikke at hvem skal helst skal pule søsteren din. Folk fra Polen vet noe vi har glemt.
Vis hele sitatet...
Ja, hundeavl er jo virkelig kroneksempelet på hvor sunt det er med rasefokus.

Forøvrig mener jeg søsteren min er fullt i stand til å håndtere sitt eget seksualliv, hvis du ikke har samme tillit til din søster så er jeg glad jeg ikke er henne. Virkelig. Det er pinlig.
Sist endret av *pi; 19. juli 2019 kl. 16:52.
Myoxocephalus - Jeg mener jeg har diskutert/kranglet med deg før. Utifra det jeg husker er det såpass store forskjeller på oss at jeg tror ikke vi kan komme til noen overenstemmelse.

I steden for å sette deg inn i komplekse saksforhold kaster du deg over en simplistisk forklaringsmodell som koker ned til å sortere mennesker etter opprinnelse og en tilhørende verdi.
Vis hele sitatet...
Det er ingenting simplistisk med mitt syn. Jeg har undersøkt disse tingene i snart tjue år. Mange biologer er enige med meg, men de er fortiet av universitetene.

Jeg har alt sagt at ingen rase er "overlegen" en annen.

På denne måten kan du ilegge deg selv en større verdi og betyning enn empirien tilsier at du fortjener.
Vis hele sitatet...
Tvert imot. Jeg vedgår for eksempel at asiater har høyere IQ enn den gruppen jeg tilhører.

Deretter rettferdiggjør du denne perfide posisjonen ved å projisere ditt syn over på alle andre. Slik du ordlegger deg er alle enige med deg - de som sier noe annet lyver for seg selv.
Vis hele sitatet...
Mennesker er flinke til å komme med bortforklaringer og lyve for seg selv. Her i Norge er omtrent ingen offisielt rasister, likevel har vi samme mønster med white flight som i mange andre land. Man må åpne for muligheten for at dette kan skyldes noe man ikke har erkjent om seg selv.

Nei, jeg bryr meg ikke om bikkjas opphav. Den siste hunden jeg hadde var ei uspesifisert blandingsbikkje, og det var en fantastisk hund på alle måter.
Vis hele sitatet...
Ok, det er din sak. Svært mange hundeeiere bryr seg om hundens opphav. Det er derfor man driver med avl av hunder.

Mine søsken er voksne og kan pule akkurat hvem faen de vil. Det er ikke min sak. Dersom de havner med en kjip jævel ville jeg ikke likt det, men det har ingenting med vedkommendes hudfarge å gjøre. Jeg bemerker forøvrig at du kun bruker 'søster' som eksempel. Tilfeldig?
Vis hele sitatet...
Igjen, det er din sak. Det er ikke tilfeldig at jeg bruker eksempelet søster istedet for bror. Man er mer beskyttende mot hunkjønn. Jeg skammer meg ikke over mine instinkter.

Mennesker er dyr, ja. Ingen har sagt noe annet. Det er også fullstendig intetsigende, all den tid 'dyr' omfatter hele spekteret fra amøber til mennesker. Det som er relevant for en kråke eller et menneske er ikke nødvendigvis relevant for en tifotkreps eller brennmanet. At enkelte arter er flokkdyr betyr hverken at mennesker er naturlig disponerte for rasisme eller at vi burde rendyrke denne egenskapen om så var tilfelle.
Vis hele sitatet...
Mitt poeng er at siden mennesker er dyr, er vi gjenstand for genetiske forskjeller slik som alle andre skapninger.

Å hevde at "folk fra Polen vet noe vi har glemt" slik du uttrykker det innebærer at trådstarters beskrivelser er uniformt gyldig for alle polakker. Det er bullshit. Greit at nynazisme står overaskende sterkt i enkelte øst-europeiske land om dagen (hvilket er smått sjokkerende all den tid Hitler gjorde det veldig klart hva han mente om slaviske folk!), så er det ganske drøyt å ilegge en hel nasjon rasistiske meninger.
Vis hele sitatet...
Det er ikke å stikke under en stol at de Øst-Europeiske landene viser motstand mot massemigrasjonen som foregår i disse dager. Å nevne Hitler og nynazisme vil bare fordumme debatten.

Akkurat nå fremstår du mer som et kommentarfelttroll som vil piske igang litt formålsløs krangling.
Vis hele sitatet...
Jeg forfekter logikk og rasjonalitet ved å bryte med tabuene som svært mange tror på. Mange vil se dette som å være "kranglevoren."

Nei.
Vis hele sitatet...
Enkelte er antirasistiske, det er sant. Min påstand er at dette skjer fordi de ønsker seg likhet mellom mennesker, og at de i bunn og grunn aner at det egentlig er veldig, veldig ulikt. Men dette er selvsagt en påstand som ikke kan dokumenteres vitenskapelig.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Alle er rasister. Du bryr deg om opphavet til hunden din. Du vil ikke at hvem skal helst skal pule søsteren din. Folk fra Polen vet noe vi har glemt.
Vis hele sitatet...
Så jeg er da rasist om jeg vil ha en Cocker Spaniel istedenfor en Golden Retriever?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sanjar Vis innlegg
"In 2018, Freedom in the World recorded the 13th consecutive year of decline in global freedom. The reversal has spanned a variety of countries in every region, from long-standing democracies like the United States to consolidated authoritarian regimes like China and Russia. The overall losses are still shallow compared with the gains of the late 20th century, but the pattern is consistent and ominous. Democracy is in retreat."
Vis hele sitatet...
Så fordi rasisme og nasjonalisme vert nytta av ein del for å styrke eiga makt (t.d. Trump), så bør vi svare med å verte nasjonalister og rasister? Det er litt spesiell argumentasjon.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
"An appeal to tradition is only a fallacious argument in itself if the argument is not developed further, for example by pointing out that the widespread acceptance of the practice means that there would be significant implications/disruption/cost involved in abandoning the tradition."
Vis hele sitatet...
No var det vel nettopp det du ikkje gjorde?
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Hvis man skal ha vekk all tribalisme, må man ha et alternativ. I disse dager forsøker man å gjøre alle mennesker like under en sentralisert stat.
Vis hele sitatet...
Alternativet til å banke kona di er å ikkje banke kona di. Alternativet til å vere rasist er å ikkje vere det.

Viare kjenner eg meg ikkje spesielt igjen i at ein forsøker å gjere alle like under ein sentralisert stat. Tvert imot har vel samfunnet (og staten) gått i retning av stadig større aksept. Diverre er det eit par tilbakeslag, slik som konservative i Polen som kjemper hardt mot homofile sine rettar.

Men løysinga på dei tilbakeslaga er ikkje å verte homofob. Det er å fortsette å kjempe!
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Så jeg er da rasist om jeg vil ha en Cocker Spaniel istedenfor en Golden Retriever?
Vis hele sitatet...
Kanskje mer om du har veldig sterke meninger om hvilken hund søsteren din skal få lov til å ha. Både rasist og misogynist, der altså
Så fordi rasisme og nasjonalisme vert nytta av ein del for å styrke eiga makt (t.d. Trump), så bør vi svare med å verte nasjonalister og rasister? Det er litt spesiell argumentasjon.
Vis hele sitatet...
Mitt poeng er at det er ingen automatikk i at den liberale verdensordenen kommer til å gå videre, eller at dens verdier er universelle og allmengyldige.

No var det vel nettopp det du ikkje gjorde?
Vis hele sitatet...
Jeg presisterte at dersom vi skal fjerne all tribalisme, må vi ha en erstatning, sannsynligvis i form av overstatlig kontroll.

Alternativet til å banke kona di er å ikkje banke kona di. Alternativet til å vere rasist er å ikkje vere det.

Viare kjenner eg meg ikkje spesielt igjen i at ein forsøker å gjere alle like under ein sentralisert stat. Tvert imot har vel samfunnet (og staten) gått i retning av stadig større aksept. Diverre er det eit par tilbakeslag, slik som konservative i Polen som kjemper hardt mot homofile sine rettar.

Men løysinga på dei tilbakeslaga er ikkje å verte homofob. Det er å fortsette å kjempe!
Vis hele sitatet...
Staten har overtatt stadig flere funksjoner, og har derfor stadig mer kontroll. Større aksept innebærer forfølgelse av dissentere. Se bare på Metoo-bevegelsen. Mange har fått ødelagt livene sine bare ved å ytre et ord av kritikk: https://www.youtube.com/watch?v=DMZzivv8wPA

Jeg har ingenting mot homoer, men jeg har svært mye mot Pride-bevegelsen og deres krav om stadig økende makt og kontroll på hva man kan mene, si og tenke.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Det er ikke tilfeldig at jeg bruker eksempelet søster istedet for bror. Man er mer beskyttende mot hunkjønn. Jeg skammer meg ikke over mine instinkter.
Vis hele sitatet...
Ingen grunn til å skamme seg over sine instinkter. Men et sivilisert samfunn forutsetter at man er i stand til å overstyre dem av og til. Enig? Eller er "det var et instinkt" en gyldig unnskyldning for alt du påfører andre av ubehag?
Ingen grunn til å skamme seg over sine instinkter. Men et sivilisert samfunn forutsetter at man er i stand til å overstyre dem av og til. Enig? Eller er "det var et instinkt" en gyldig unnskyldning for alt du påfører andre av ubehag?
Vis hele sitatet...
Det er graderinger på alt, ikke et spørsmål om Ja/Nei. Jeg mener at blant annet kristendommen har gjort oss til tamdyr som er skadet i mangelen på sunne instinkter.

En forfatter som kaller seg Poetrixx skriver blant annet om en episode der han ble banket opp av noen uten grunn. I Norge er det ikke tillatt å si at man hater, og man skal tilgi med en eneste gang. Poetrixx mente at det var sunnere å hate vedkommende.
Sitat av Idksjølv Vis innlegg
Jeg liker hvordan dere vet om Polens historie med Tyskland og Russland, og det kjenner jeg til jeg og, men, poenget er at jeg bare ville vite hvordan jeg kan stoppe kommentarene. De kan si hva de vil fra histories perspektiv, men ikke om folk. Jeg er glad i at de ihvertfall dømmer
ikke vennene mine haha.
Vis hele sitatet...
Sitat av Alge Vis innlegg
Hva med å bare bli veldig sinna og si veldig høyt at de skal holde kjeft? Pleier å gjøre susen for meg ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Sitat av Idksjølv Vis innlegg
For meg ender det med at de skriker mer, bytter tema om vonde ting, så går jeg til rommet mitt
Vis hele sitatet...
Det er nettop derfor du ikke prøver og oppdra dine egne foreldre. Det går ikke. Hør på meg, Chronic420, Flaffersen og Stay_Wanderer, du kommer ikke til å overtale foreldrene dine. Om du prøver resulterer det bare i kaos.

Du har valget mellom enten prøve å overtale foreldrene dine uten suksess og lage et helvetes kaos eller å la være å i det hele tatt prøve.

Uansett hva du velger vil foreldrene dine forbli rasister, men i det siste tilfellet vil det også resultere i at de "skriker, mer bytter tema om vonde ting" og så går di til rommet ditt. Sorry tjommi, men du har ingenting å tjene på dette. Fokuser heller på å forsørge at broren din ikke ender opp som de. Det har du større sjangser for.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Diverre er det eit par tilbakeslag, slik som konservative i Polen som kjemper hardt mot homofile sine rettar.

Men løysinga på dei tilbakeslaga er ikkje å verte homofob. Det er å fortsette å kjempe!
Vis hele sitatet...
Enig! Polen er virkelig ikke et land man skal følge som et eksempel. Strengt abortlovverk, kampen mot homofile rettigheter, alt dette festet til en religiøs-konservativ agenda. Det er det som kalles for regresjon.

Det at Polen har stengt sine grenser for flyktninger er, for the most part, en populistisk move av regjeringen for å samle politiske poeng og spille på folkets frykt for "invasjonen", slik at de makthavende skal få støtte til å ha makten enda lenger. Hvis grensen hadde vært åpen, så ville flyktninger uansett spasert rett gjennom Polen uten en gang å vurdere å bosette seg der. Nok av land i Europa med høyere levestandard.
Trådstarter
21 3
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Enig! Polen er virkelig ikke et land man skal følge som et eksempel. Strengt abortlovverk, kampen mot homofile rettigheter, alt dette festet til en religiøs-konservativ agenda. Det er det som kalles for regresjon.

Det at Polen har stengt sine grenser for flyktninger er, for the most part, en populistisk move av regjeringen for å samle politiske poeng og spille på folkets frykt for "invasjonen", slik at de makthavende skal få støtte til å ha makten enda lenger. Hvis grensen hadde vært åpen, så ville flyktninger uansett spasert rett gjennom Polen uten en gang å vurdere å bosette seg der. Nok av land i Europa med høyere levestandard.
Vis hele sitatet...
Vær så snill og ikke snakk om "et land" det er for mye stereotypes og folk kan ikke kontrollere alt som skjer i landet...
Sist endret av Idksjølv; 19. juli 2019 kl. 18:24.
Sitat av ThinkpadX200 Vis innlegg
Du har valget mellom enten prøve å overtale foreldrene dine uten suksess og lage et helvetes kaos eller å la være å i det hele tatt prøve.
Vis hele sitatet...
Ja, men noen ganger burde rett være rett. Jeg personlig foretrekker "et helvetes kaos" framfor å være nødt til å tie i visse situasjoner. Foreldrene får ihvertfall vite hva TS mener om saken... Om helvete bryter ut vær eneste gang disse foreldrene er rasistiske rundt TS, kanskje de til slutt lar være å være rasistiske, ihvertfall rundt TS i håp om å ikke "lage ett helvete"
Sist endret av Alge; 19. juli 2019 kl. 18:25.
Sitat av Alge Vis innlegg
Ja, men noen ganger burde rett være rett. Jeg personlig foretrekker "et helvetes kaos" framfor å være nødt til å tie i visse situasjoner. Foreldrene får ihvertfall vite hva TS mener om saken... Om helvete bryter ut vær eneste gang disse foreldrene er rasistiske rundt TS, kanskje de til slutt lar være å være rasistiske, ihvertfall rundt TS i håp om å ikke "lage ett helvete"
Vis hele sitatet...
Du vinner ikke kampen mot den typen foreldre der. Av og til kan det imidlertid være riktig å protestere likevel, for sin egen integritets skyld. Men som barn i sine foreldres hus er det en balansegang hvor mye helvete det er verdt.

Sitat av Sanjar Vis innlegg
I Norge er det ikke tillatt å si at man hater, og man skal tilgi med en eneste gang.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen motforestillinger mot å ikke tilgi. Det er i det hele tatt ikke galt å hverken føle noe eller ikke føle noe, men det kan av og til være galt å la enkelte følelser styre handlingene og prioriteringene dine.
Sist endret av *pi; 19. juli 2019 kl. 18:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Flytt ut og kutt kontakten med foreldra dine. Ikke la dem få forme dere til dårlige mennesker med sine skadelige piss holdninger.
Trådstarter
21 3
Sitat av celtseus Vis innlegg
Flytt ut og kutt kontakten med foreldra dine. Ikke la dem få forme dere til dårlige mennesker med sine skadelige piss holdninger.
Vis hele sitatet...
Er ikke gammel nok mann, og det er likevel ikke god nok grunn til å gjøre det, synes jeg
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Idksjølv Vis innlegg
Vær så snill og ikke snakk om "et land" det er for mye stereotypes og folk kan ikke kontrollere alt som skjer i landet...
Vis hele sitatet...
Det er legitimt å peke på bekymringsverdige tendenser i et land. Det som ikke er kosher er å være fordomsfull. Russland er, for eksempel, i snitt, skrekkelig utdatert i sitt syn på homofili. Polen har en del ting ved sin politiske utvikling som er... skremmende for en del. Ingen har påstått at dette reflekterer på individuelle russere eller polakker, bare at trenden er der.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Jeg har ingenting mot homoer, men jeg har svært mye mot Pride-bevegelsen og deres krav om stadig økende makt og kontroll på hva man kan mene, si og tenke.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare meg akkurat hvordan Pride-bevegelsen krever å få kontroll over hva du skal mene, si, og til og med tenke? Hvis det er tilfelle, så er jeg enig i at det virker uhyre skummelt.

Hvis det i realiteten handler om å begrense din rett til å trakassere og diskriminere folk med annen legning, eller å påvirke folk til å mene noe annet enn det du mener, så synes jeg det virker helt rimelig.
Sitat av *pi Vis innlegg
Kan du forklare meg akkurat hvordan Pride-bevegelsen krever å få kontroll over hva du skal mene, si, og til og med tenke? Hvis det er tilfelle, så er jeg enig i at det virker uhyre skummelt.

Hvis det i realiteten handler om å begrense din rett til å trakassere og diskriminere folk med annen legning, eller å påvirke folk til å mene noe annet enn det du mener, så synes jeg det virker helt rimelig.
Vis hele sitatet...
Det å begrense ens rett til å "trakassere" er jo nøyaktig det samme som å begrense hva en skal mene og si. Spesielt når ytringer som å si at en biologisk mann er en man blir trakassering i følge mange medlemmer av pride miljøet.

Er i motsetning til det meste Sanjar har sakt enig i akkurat dette. Har selv ingenting imot homofile eller folk av annen legning, men jeg liker ikke pride bevegelsen.
Sist endret av ThinkpadX200; 19. juli 2019 kl. 20:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ThinkpadX200 Vis innlegg
Det å begrense ens rett til å "trakassere" er jo nøyaktig det samme som å begrense hva en skal mene og si. Spesielt når ytringer som å si at en biologisk mann er en man blir trakassering i følge mange medlemmer av pride miljøet.
Vis hele sitatet...
Det var derfor jeg spurte hva han mente med å kontrollere hva man kan si, mene og tenke. Jeg mener det er bra at det er ulovlig å trakassere enkeltpersoner for legningen deres, eller å diskriminere dem.

Det bør absolutt ikke være ulovlig å mene, tenke eller si at transseksualitet ikke er en reell ting, og at transkvinner egentlig er menn og omvendt. Har du et eksempel på at Pridebevegelsen (i den grad det er en samlet og homogen bevegelse) mener at det bør være forbudt å si, mene eller tenke det?

At Pridebevegelsen ønsker å endre holdninger og meninger ved å demonstrere kan jeg derimot ikke fatte og begripe at er problematisk i et demokrati, snarere tvert imot. Det er ikke tankekontroll å jobbe for å fremme en sak.

Høyrepopulister bør slutte å tolke alle meningsytringer mot dem som sensur og knebling. Det er fritt frem å lage et hetero-tog og hylle Ropstads familieverdier, kjør på. Jeg vil til døden forsvare din rett til det, samt min rett til å ikke delta i det.
Sist endret av *pi; 19. juli 2019 kl. 20:46.
Sitat av ThinkpadX200 Vis innlegg
Det å begrense ens rett til å "trakassere" er jo nøyaktig det samme som å begrense hva en skal mene og si. Spesielt når ytringer som å si at en biologisk mann er en man blir trakassering i følge mange medlemmer av pride miljøet.

Er i motsetning til det meste Sanjar har sakt enig i akkurat dette. Har selv ingenting imot homofile eller folk av annen legning, men jeg liker ikke pride bevegelsen.
Vis hele sitatet...
Øh nei. Ingen har noen "rett" til å trakassere, mobbe, heller ikke drepe, utøve blind vold mot uskyldige osv. Det er shit som rammer homofile, fargede osv kun med bakgrunn av at de er homo eller fra et annet land. Diskriminerende motivert hat.
Man kan få mene hva faen man vil, men vanlig folkeskikk og respekt for medmennesker er jo å holde det for seg selv om man ikke liker noen som ikke kan noe for hvorfor du ikke liker dem. For eksempel kan man godt skrike til en terrorist eller voldtektsmann at han er søppel, men man kan ikke ramme uskyldige mennesker med hat. Det er ikke homser sin feil at noen tullinger er homofobe, og det er ikke folk med enkelte etnisiteter sin feil at noen drittsekker er rasister.

Har ALDRI sett noen homofile eller transpersoner TRAKASSERE en hetro mann men opplysning er jo viktig for dem fordi det er manglende kunnskap som er årsaken til undertrykkingen av dem selv, så å opplyse om at den hetro mannen som mener at kun biologien avgjør kjønnet, ikke nødvendigvis har rett er ikke trakassering. Men det ER trakassering å blande seg opp i hva andre mennesker identifiserer seg som og rakke ned på dem og skjelle dem ut. Altså, hva bryr det andre hvilket kjønn folk føler seg som eller hvilken legning eller farge dem har? Skulle folk som ikke likte gulost gå rundt å hetse alle i butikken som kjøpte gulost også? Mener du det er en rett man har? Å trakassere folk bare fordi man er forskjellige på den måten?
Hva om folk skulle byne å blande seg opp i alt du gjorde og bryte inn å rope "ææææsj drit i å spre den hetero greia di her ute i offentligheten a!" "jævla hetero" "det er greit at du er hetero men syns ikke noe om at du presser det på andre ved å gå i blå skjorte" osv?

På samme måten som antirasistisk arbeid og annet likestillingsarbeid har vært viktig for å komme hit vi er i dag, langt fra i mål, men med stor forbedring og aksept for mangfold i allefall, så er pride bevegelsen også kjempe viktig. Du liker altså ikke en bevegelse som kjemper for likestilling for homofile og transert? Som viser alle som er på nippet til å ta selvmord fordi de ikke tør å komme ut av skapet at det er helt greit å komme ut av skapet for de vil bli tatt godt i mot av alle homo og hetero som er med å feire og støtte pridebevegelsen? Du liker ikke at man en gang i året feirer mangfoldet blandt homofile og transer i samfunnet og viser støtte til en gruppe folk som opplever så mye uberettiga hat og hets og skade for å vise både de og de fiendtlige at resten av samfunnet er på de homofiles side? Hvis du hadde kunnet noe historie hadde du visst at det er pga sånne folkebevegelser at man har oppnådd trygghet og bedringer i samfunnet og siden det er mye bedring, spesielt med holdninger, som trengs så er det en viktig bevegelse. Sorry for å gå helt offtopic her, jeg har ikke lest hele tråden, men la merke til den siste kommentaren din når jeg skulle kommentere til trådstarter selv og klarte ikke dy meg.


Til trådstarter angående rasisme , det er jo like ille, fører til uberettiga hat, rasebasert vold, drap, diskriminering osv. Personlig mister jeg respekten for rasister så jeg hadde slitt veldig med foreldrene mine om det var meg det gjaldt. For din egen integritets skyld og for å stå opp for rettferdigheten så ser jeg ikke noe annen måte å forholde seg til det på enn å si fra til dem at dem faen meg får gi seg og prøve å få dem til å skjønne hvor idiotiske holdninger de har. Det vil nok by på noen krangler, og de kommer sannsynligvis ikke til å endre holdningene sine innerst inne, men om de bare lærer seg å holde kjeft om dem så hjelper det masse. De må jo skjønne at det er uakseptabelt når til og med sønnen dems sier fra at det er uakseptabelt av dem å snakke/si sånne ting.
Sist endret av cowstore; 19. juli 2019 kl. 21:17.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det var derfor jeg spurte hva han mente med å kontrollere hva man kan si, mene og tenke. Jeg mener det er bra at det er ulovlig å trakassere enkeltpersoner for legningen deres, eller å diskriminere dem.
Vis hele sitatet...
Enig.

Sitat av *pi Vis innlegg
Det bør absolutt ikke være ulovlig å mene, tenke eller si at transseksualitet ikke er en reell ting, og at transkvinner egentlig er menn og omvendt. Har du et eksempel på at Pridebevegelsen (i den grad det er en samlet og homogen bevegelse) mener at det bør være forbudt å si, mene eller tenke det?
Vis hele sitatet...
I Kanada ble det innført en lov som vist skal gjøre det ulovlig å referere til trans personer med andre personlig pronomen en det de selv ønsker. Den heter C-16. Er dog usikker på hvordan det er i praksis.
Sist endret av ThinkpadX200; 19. juli 2019 kl. 21:49.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ThinkpadX200 Vis innlegg
I Kanada ble det innført en lov som vist skal gjøre det ulovlig å referere til trans personer med andre personlig pronomen en det de selv ønsker. Den heter C-16. Er dog usikker på hvordan det er i praksis.
Vis hele sitatet...
https://www.vice.com/en_ca/article/q...ze-free-speech

Det er svært overdreven propaganda frå Jordan Peterson. Dei fleste juristar eg har sett kommentere det er klokkeklare på at has tolkning av det er feil. Det er ei antidiskrimineringslov, som seier at du m.a. ikkje kan diskriminere på grunnlag av folk sin kjønnsidentitet.
Men der har man det. Jeg mener det er naturstridig å operere med mer enn to kjønn. Biologisk sett er det bare to kjønn. Mange i den progressive bevegelsen søker nå å kriminalisere å engang si og forholde seg til dette. Ytringsfriheten blir altså innskrenket. Alt dette handler ytterst sett opp likhet. Hvis man er en trans-person er man per definisjon et ytterpunkt. Det er antakelig bare en av tusen som er trans-personer. På grunn av dette fokuset på at det skal være likt for alle, har man et enormt fokus på at ingen skal si eller mene noe som kan være ufordelaktig, selv dette enkle objektive faktum; de er en minoritet. Dette er bare nok et tilfelle av at man bruker offer-hierarkiet for å oppnå totalitær statlig kontroll. Sier du at flere kjønn ikke finnes, noe det ikke gjør, biologisk sett, blir du erklært som den verste nazist og uhyre, og kastet ut alle steder, inkludert twitter, facebook, instagram og youtube.

Dere kan ta den progressive bevegelsen og kjøre den opp i ræva. Dere er monstrene og fascistene her. Og definisjonen på et monster er at det ikke innser det selv og ser sitt eget speilbillde.

Forøvrig mener jeg dere er en gjeng sveklinger som svelger denne statspropagandaen med agn, søkk og snøre. Hvordan kan en mann som er mandig stå inne for noe sånt? Det er min oppriktige mening, og den har jeg rett til å ha.
Sist endret av Sanjar; 19. juli 2019 kl. 22:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Men der har man det. Jeg mener det er naturstridig å operere med mer enn to kjønn. Biologisk sett er det bare to kjønn. Mange i den progressive bevegelsen søker nå å kriminalisere å engang si og forholde seg til dette. Ytringsfriheten blir altså innskrenket.
Vis hele sitatet...
Det er vel på ingen måte nokon som har prøvd å kriminalisere det å ha meininger, eller ytre seg om kor mange kjønn ein skal ha? At du får kritikk om du ytrer deg er ikkje det samme som at ytringsfridomen er innskrenka.

Vis meg kor t.d. FRI ønsker å kriminalisere det du påstår.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Alt dette handler ytterst sett opp likhet. Hvis man er en trans-person er man per definisjon et ytterpunkt. Det er antakelig bare en av tusen som er trans-personer. På grunn av dette fokuset på at det skal være likt for alle, har man et enormt fokus på at ingen skal si eller mene noe som kan være ufordelaktig, selv dette enkle objektive faktum; de er en minoritet.
Vis hele sitatet...
Du har misforstått fundamentalt. Dei kjemper jo ikkje for at alle skal vere like. Tvert fuckings imot. Dei kjemper for retten til å vere forskjellige, og at det at dei vel å vere forskjellige ikkje skal vere eit lovleg diskrimineringsgrunnlag! Du snur problemstillinga fullstendig på hovudet!
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Dette er bare nok et tilfelle av at man bruker offer-hierarkiet for å oppnå totalitær statlig kontroll.
Vis hele sitatet...
Seier du i innlegget der du dreg offerkortet:
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Sier du at flere kjønn ikke finnes, noe det ikke gjør, biologisk sett, blir du erklært som den verste nazist og uhyre, og kastet ut alle steder, inkludert twitter, facebook, instagram og youtube.

Dere kan ta den progressive bevegelsen og kjøre den opp i ræva. Dere er monstrene og fascistene her. Og definisjonen på et monster er at det ikke innser det selv og ser sitt eget speilbillde.
Vis hele sitatet...
Det er vel på ingen måte nokon som har prøvd å kriminalisere det å ha meininger, eller ytre seg om kor mange kjønn ein skal ha? At du får kritikk om du ytrer deg er ikkje det samme som at ytringsfridomen er innskrenka.

Vis meg kor t.d. FRI ønsker å kriminalisere det du påstår.
Vis hele sitatet...
Enkelt.

https://nypost.com/2016/05/19/city-i...nder-pronouns/

"Employers and landlords who intentionally and consistently ignore using pronouns such as “ze/hir” to refer to transgender workers and tenants who request them — may be subject to fines as high as $250,000."

Du har misforstått fundamentalt. Dei kjemper jo ikkje for at alle skal vere like. Tvert fuckings imot. Dei kjemper for retten til å vere forskjellige, og at det at dei vel å vere forskjellige ikkje skal vere eit lovleg diskrimineringsgrunnlag! Du snur problemstillinga fullstendig på hovudet!
Vis hele sitatet...
De kan gjerne være hva de vil for meg. Mitt problem er at de kriminaliserer og forfølger de som mener noe ufordelaktig om dem.

Seier du i innlegget der du dreg offerkortet:
Vis hele sitatet...
Det jeg sier er riktig. Dette er policyen til youtube:

Hate speech is not allowed on YouTube. We remove content promoting violence or hatred against individuals or groups based on any of the following attributes:

Age
Caste
Disability
Ethnicity
Gender Identity
Nationality
Race
Immigration Status
Religion
Sex/Gender
Sexual Orientation
Victims of a major violent event and their kin
Veteran Status

If you see content that violates this policy, please report it. Instructions for reporting violations of our Community Guidelines are available here. If you have found multiple videos, comments, or a user’s entire channel that you wish to report, please visit our reporting tool, where you will be able to submit a more detailed complaint.

Hvis du mener noe ufordelaktig om noen av disse offergruppene, kan du lett bli rapportert og innholdet ditt tatt ned, og kontoen sagt opp.

Twitter, facebook og instagram er tilsvarende samkjørt.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
https://www.vice.com/en_ca/article/q...ze-free-speech

Det er svært overdreven propaganda frå Jordan Peterson. Dei fleste juristar eg har sett kommentere det er klokkeklare på at has tolkning av det er feil. Det er ei antidiskrimineringslov, som seier at du m.a. ikkje kan diskriminere på grunnlag av folk sin kjønnsidentitet.
Vis hele sitatet...
Skjønner. Jeg hadde hørt forskjellige tolkninger fra forskjellige kilder og orket ikke å sette meg inn i det. Kan ingenting om lov dessuten. Jeg brukte derfor ordet "vist" og setningen "Er dog usikker på hvordan det er i praksis.".
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Jeg mener det er naturstridig å operere med mer enn to kjønn. Biologisk sett er det bare to kjønn. Mange i den progressive bevegelsen søker nå å kriminalisere å engang si og forholde seg til dette.
Vis hele sitatet...
Det er hårreisende om du ikke skal ha lov til å si det du sa nå. Vil veldig gjerne se en kilde på at Pridebevegelsen jobber for å straffeforfølge deg for det.

Å løpe etter en transperson på gata og skrike det inn i øret på vedkommende, er derimot noe litt annet. Der har vi altså forskjellen på en meningsytring og trakassering.

Sier du at flere kjønn ikke finnes, noe det ikke gjør, biologisk sett, blir du erklært som den verste nazist og uhyre,
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se at vi har kalt deg det.

Dere kan ta den progressive bevegelsen og kjøre den opp i ræva. Dere er monstrene og fascistene her.
Vis hele sitatet...
Du sier derimot dette om oss. Men det er du som er offeret her, ikke sant? Og vi som drar offerkortet?


Hvordan kan en mann som er mandig stå inne for noe sånt?
Vis hele sitatet...
Ja nå er jeg en kvinne som er kvinnelig, så det er kanskje der problemet ligger.

Det er min oppriktige mening, og den har jeg rett til å ha.
Vis hele sitatet...
Det har du. Akkurat som vi andre har rett til å mene at din mening er feil, homofob, reaksjonær, trangsynt, usympatisk og teit. Men vi har altså ikke lov å ringe deg om natta og skrike det til deg. Meningsytring vs trakassering.
Sist endret av *pi; 19. juli 2019 kl. 22:26.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Enkelt.

https://nypost.com/2016/05/19/city-i...nder-pronouns/

"Employers and landlords who intentionally and consistently ignore using pronouns such as “ze/hir” to refer to transgender workers and tenants who request them — may be subject to fines as high as $250,000."
Vis hele sitatet...
Nei, for her er du over i territoriet diskriminering. Dvs. at dine handlinger går utover nokon. Å skrive eit meiningsinnlegg i New York Times om personlege pronomen og kjønn vil ikkje vere råka av det. Det er på ingen måte kriminalisering av det å ha meininger.

Du står fritt til å meine det du måtte ønske, men om du samhandler med andre mennesker forventer samfunnet at du har eit minimum av anstendigheit.

The updated regulations are meant to address “situations in which individuals intentionally and repeatedly target transgender and gender non-conforming people with this type of harassment,” Commission spokesman Seth Hoy told the Post Thursday.
Vis hele sitatet...
Frå artikkelen du lenka til.

No er eg ikkje nødvendigvis fullstendig einig i at slik lovgiving er velegna og rett, men den er heller ikkje det du påstår den er.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Det jeg sier er riktig. Dette er policyen til youtube:

Hate speech is not allowed on YouTube. We remove content promoting violence or hatred against individuals or groups based on any of the following attributes:
[...]
Hvis du mener noe ufordelaktig om noen av disse offergruppene, kan du lett bli rapportert og innholdet ditt tatt ned, og kontoen sagt opp.

Twitter, facebook og instagram er tilsvarende samkjørt.
Vis hele sitatet...
For det første er ikkje meiningsinnlegg hatretorikk. Det er rimeleg stor skilnad på hatretorikk og meiningsytringer, og det er eit skilje som er rimeleg enkelt. T.d. er det lovleg å argumentere for at ein bør gjeninnføre jødeparagrafen i grunnlova, men det er neppe lovleg å skrive til ein jøde på facebook at vedkommande bør komme seg til helvete ut av landet fordi han er jøde.

For det andre, så handlar ytringsfridom i essens om at staten ikkje forfølgjer deg på grunn av meininger. Ikkje at nokon gir deg eit mikrofonstativ. For å settje det på spissen; for tredve år sidan hadde mannen i gata stortsett eitt mikrofonstativ: debattspaltene i avisene. Dei avviste meir enn dei tok inn, delvis grunna volum, delvis av andre årsaker. I dag har vi eit vell av andre kanaler.

Det er og delvis fortsettjing av det første punktet; skilnaden på hatretorikk og meiningsytringer er stor. Det er stor takhøgde i samfunnet for å meine rare ting, utan at folk reagerer spesielt på det, men når du bikkar over i hat, så innskrenkar du samtidig andre si ytringsfriheit. Det er ein chilling factor å verte utsett for hatprat når ein opnar kjeften, så samme mekanismen som du hevdar deg utsett for verkar og motsett veg; ein balansegang er då å prøve å sanksjonere hatprat, men tillate meiningsytringer.

Om amerikanske nettfirma har treft i den balansegangen er forsåvidt ein interessant diskusjon, men litt på sidelinja.
Det er hårreisende om du ikke skal ha lov til å si det du sa nå. Vil veldig gjerne se en kilde på at Pridebevegelsen jobber for det.

Å løpe etter en transperson på gata og skrike det inn i øret på vedkommende, er derimot noe litt annet. Der har i altså forskjellen på en meningsytring og trakassering.
Vis hele sitatet...
Jeg har alt vist at dette har blitt gjennomført som politikk, idet de som nekter å bruke kjønnspronomener i New York blir bøtelagt.

Jeg kan ikke se at vi har kalt deg det.
Vis hele sitatet...
Du vet meget godt at progressive personer vil kalle meg det. Jeg har fått denne, til og med fra egen familie. Da jeg sa at kvinner har mer seksuell makt enn menn i ung alder, stormet en kvinne ut av rommet. Den slags atferd er gjennomgående.

Du sier derimot dette om oss. Men det er du som er offeret her, ikke sant? Og vi som drar offerkortet?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke et offer. Jeg er en som påpeker undertrykkelsen og tyranniet til de progressive. Denne undertrykkelsen er reell og finnes, idet den er lovfestet, som jeg har vist.

a nå er jeg en kvinne som er kvinnelig, så det er kanskje der problemet ligger.
Vis hele sitatet...
Kvinner er konforme dyr.

Det har du. Akkurat som vi andre har rett til å mene at din mening er feil, homofob, reaksjonær, trangsynt, usympatisk og teit. Men vi har altså ikke lov å ringe deg om natta og skrike det til deg. Meningsytring vs trakassering.
Vis hele sitatet...
Men hva du vil om meg. Men ikke lovfest at jeg ikke har lov til å mene det jeg mener.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Jeg har alt vist at dette har blitt gjennomført som politikk, idet de som nekter å bruke kjønnspronomener i New York blir bøtelagt.
Vis hele sitatet...
I svært spesifikke situasjoner, ja. Men du vil ikkje verte straffa for å ytre ei meining om det.

Analogien er nærliggande. Du har lov til å skrive ein kronikk om at det burde vere lov å drepe, men du har ikkje lov til å drepe.

Poenget med lova er å sørgje for likebehandling. Eller motvirke diskriminering på grunn av slikt.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Du vet meget godt at progressive personer vil kalle meg det. Jeg har fått denne, til og med fra egen familie. Da jeg sa at kvinner har mer seksuell makt enn menn i ung alder, stormet en kvinne ut av rommet. Den slags atferd er gjennomgående.
Vis hele sitatet...
Offerkortet...
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Men hva du vil om meg. Men ikke lovfest at jeg ikke har lov til å mene det jeg mener.
Vis hele sitatet...
Nei, og det er det heller ingen som tar til orde for. Du lager ein stråmann som du angrip. Det er ikkje så jævla konstruktivt.
Nei, for her er du over i territoriet diskriminering. Dvs. at dine handlinger går utover nokon. Å skrive eit meiningsinnlegg i New York Times om personlege pronomen og kjønn vil ikkje vere råka av det. Det er på ingen måte kriminalisering av det å ha meininger.

Du står fritt til å meine det du måtte ønske, men om du samhandler med andre mennesker forventer samfunnet at du har eit minimum av anstendigheit.
Vis hele sitatet...
Her er det altså innført tvang om å bruke et pronomen, og det blir definert som anstendighet. Snakk om å flytte målpostene. Jeg har rett til å ikke måtte bruke definisjoner jeg ikke godtar.

For det første er ikkje meiningsinnlegg hatretorikk. Det er rimeleg stor skilnad på hatretorikk og meiningsytringer, og det er eit skilje som er rimeleg enkelt. T.d. er det lovleg å argumentere for at ein bør gjeninnføre jødeparagrafen i grunnlova, men det er neppe lovleg å skrive til ein jøde på facebook at vedkommande bør komme seg til helvete ut av landet fordi han er jøde.

For det andre, så handlar ytringsfridom i essens om at staten ikkje forfølgjer deg på grunn av meininger. Ikkje at nokon gir deg eit mikrofonstativ. For å settje det på spissen; for tredve år sidan hadde mannen i gata stortsett eitt mikrofonstativ: debattspaltene i avisene. Dei avviste meir enn dei tok inn, delvis grunna volum, delvis av andre årsaker. I dag har vi eit vell av andre kanaler.

Det er og delvis fortsettjing av det første punktet; skilnaden på hatretorikk og meiningsytringer er stor. Det er stor takhøgde i samfunnet for å meine rare ting, utan at folk reagerer spesielt på det, men når du bikkar over i hat, så innskrenkar du samtidig andre si ytringsfriheit. Det er ein chilling factor å verte utsett for hatprat når ein opnar kjeften, så samme mekanismen som du hevdar deg utsett for verkar og motsett veg; ein balansegang er då å prøve å sanksjonere hatprat, men tillate meiningsytringer.

Om amerikanske nettfirma har treft i den balansegangen er forsåvidt ein interessant diskusjon, men litt på sidelinja.
Vis hele sitatet...
Problemet er at man kan definere hva som helst som hat.

I Norge er det greit å si "Jæva jøde" i rapsanger og lignende. https://www.document.no/2012/11/21/j...-konsekvenser/

"Langeland sikter spesielt til sitatet: «… skulle ønske Hitler kunne komme tilbake og dusjet dere litt mer… jævla jøder…»"

Men kaller du Sumaya Jirde Ali en korrupt kakerlakk, blir du fengslet, selv om du er en 70 år gammel dame.

https://www.dagbladet.no/kultur/kalt...-domt/70811668

Alle lover er gjenstand for fortolkning. Her fortolkes det til fordel for offergrupper i offerhierarkiet. Det er ingenting prinsipielt som ligger bak.