Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 696
For noen uker siden byttet jeg ut den defekte harddsiken på laptopen min med en SSD og etter denne operasjonen har jeg blitt mer og mer sikker på laptopen min virkelig hater Windows. Det hele starter med at jeg prøver å installere en ikke helt offisiell versjon av Windows 7. Selve installasjonen går problemfritt og gleden er stor når maskinen booter for å gå inn i siste fase av oppsettet. Der stopper det også.

Etter noen timer med feilsøking, googling og testing kommer jeg frem til at noe må være galt med installasjonen eller installasjonsmediet. Installerer alt på nytt og resultatet forblir det samme. I min fortvilelse laster jeg ned en håndfull forskjellige versjoner av Win7 (offisielle og uoffisielle) bare for å finne ut at jeg ikke kommer noe lengre. Jeg gir til slutt opp og installerer siste versjon av Ubuntu.

Etter omlag 2 uker med Ubuntu ved min side blir trangen etter å spille for stor og atter en gang begynner jeg å undersøke hvordan jeg skal kjørt en versjon av windows på laptopen. Etter å ha sjekket at BIOS er "oppdatert" (siste versjon kom i 2011) og at alt er i orden på den fronten forsøker jeg å installere Windows 8.1 da jeg helt har gitt opp Windows 7 og Vista er uaktuelt. Til min overaskelse går installasjonen uten problemer og jeg får til slutt satt opp maskinen. Historien burde egentlig ende her men problemene ser ut til å komme på rullebånd.

Under biten der man setter opp maskinen fryser oppsettet seg ved flere anledninger og maskinen må på et punkt restartes for å kunne fortsette. Desperat som jeg var valgte jeg å overse dette da jeg ikke hadde vært så nærme målet mitt på lenge. Når maskinen til syvende og sist er oppe og går finner jeg ut at 1.2 GB ram er satt som "Hardware Reserved". Den går også tregere enn makkverket av en pc som kjæresten min fikk når hun begynte på videregående for 4 år siden. OSet tryner i hytt og pine, klarer ikke å installere updates og nye ting dukker opp for hver dag som går.

Oppsummering/TL;DR:
- Byttet HDD med SSD.
- Prøver å installere det jeg klarer å få tak i av Windows 7 uten hell.
- Installerer Ubuntu.
- Bytter til Windows 8.1
- Mangler 1.2 GB ram og svært lite fungerer som det skal.

Laptopen er en Asus U36JC med følgende innmat:
CPU:Core i5-480M
RAM:4GB RAM
GPU: GeForce G310
SSD:Corsair Force GT 240GB

Det eneste alternativet jeg sitter igjen med i mitt hode er å koble disken til en annen pc og installere der men dette er noe jeg helst vil unngå da det var et helvette i seg selv å bytte disk i første omgang. Er det noen som har noen andre forslag?
Har du prøvd å installere en legit versjon av Windows 7/8 (Offisiell fra MS)? Den kan jo brukes i 30 dager før den må aktiveres, og da får du sjekket om det virker.
Kan jo være medie du brukte som var defekt. Kjøp deg en minnepenn og bruk windows 7 usb tool.
Remove wat kan du skaffe fra bukta.
Får du noen som helst blåskjermer?

Jeg ville ha kjørt noen timers memtest bare for sikkerhets skyld, selv om det høres veldig rart at hardwareproblemer som ikke plager Ubuntu skulle ta installasjonen av Windows.

edit: Kom på at sist gang jeg var i en slik situasjon (som er over 10 år siden), så var det feil med harddisken. Linux virket, men ikke Windows uansett hva jeg prøvde. Det viste seg å være disk.
Sist endret av meitemark; 12. oktober 2014 kl. 18:29.