Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 883
I jobbsammenheng har jeg i lengre tid irritert meg over et par ting som jeg vet kan ta langt mindre tid hvis det gjøres riktig. I dag fikk jeg til slutt nok og fant ut at jeg skal sette meg inn i ett programeringsspråk for å få ordnet dette. Problemet er at jeg er veldig usikker på hvilket programeringsspråk jeg skal sette meg inn i for å få jobben gjort.

I første omgang trenger jeg egentlig å lage noe som via telnet logger seg på en server og derfra logger seg inn på en annen server(også via telnet) for så å kjøre kommandoer derfra. Har også planer om ett grensesnitt der man kan kjøre kommandoene uten at man må skrive dem men bare fyle ut/hake av der ting trengs. Sistnevnte er nok et godt stykke unna å se dagens lys men er der jeg ønsker å ende opp.

Problemet er at jeg ikke har den fjerneste anelse om hvilket språk som egner seg best til dette. Er egentlig ingen krav utover at det må kunne kjøres på windows. Kom gjerne med forslag til hvilke språk jeg burde velge og hvorfor
Python egner seg vel ypperlig til den slags scripting? Kan vel egentlig ikke begrunne det noe mer enn at det er fleksibelt og relativt dynamisk når det kommer til scripting av servere og nettverksoppgaver.
Støtter Jurgen1337 her. Høres ut som en ypperlig oppgave å gjøre i python; og som et stort pluss er vel python noe man ofte anser som et språk som er relativt greit for nybegynnere også. Å få satt opp enkle sockets er veldig enkelt der, og gjennom om å bruke noe som heter "filesockets" (google det når du har kommet litt inn i programmeringen), så kan du veldig enkelt sende og motta data over sockets.
benzonerd
DfenZ's Avatar
Trådstarter
Da tar jeg en titt på python! Takk for tipsene/tipset, KP utdelt