Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3106
Hei, jeg har tenkt å kjøpe meg lyddemper til softgun.
Og da lurer jeg på om den faktisk demper lyden eller bare er til pynt?
Om den også passer min pistol.

Lyddemper: Klikk her
Pistolen:Klikk her
Tipper det er bare til pynt? Hva skal du med lyddemper til softgun? Lyden kommer jo fra fjæren, ikke fra løpet...
Lyddemper til softgun er bare til pynt, med visse unntak. Det finnes strobe-utgaver som flasher kulen kort slik at man kan sette "selvlysende" kuler i og dermed få sporlyskuler.
I dette tilfellet er det kun til pynt! Kanskje bittelitt bedre treffsikkerhet pga lengre løp men dette er marginalt. Jævla kult er det i alle fall!
Sitat av sandkasse Vis innlegg
I dette tilfellet er det kun til pynt! Kanskje bittelitt bedre treffsikkerhet pga lengre løp men dette er marginalt. Jævla kult er det i alle fall!
Vis hele sitatet...
Du får ikke lengre løp og bedre treffsikerhet med en lyddemper. Ja løpet vil se lenger ut, men kulen er ikke i kontakt med noe annet en luft når den er inne i lyddemperen. Du kan lese om det på wikipedia.
Lyddemper fungerer på enkelte gasspistoler uten blowback, da en del av lyden faktisk kommer fra løpet. På pistolen du har valgt er det blowback, som lager mye mer lyd enn selve skuddet. For øvrig er walhalla overprisa så til de grader.
Sitat av Bjølg Vis innlegg
Lyddemper fungerer på enkelte gasspistoler uten blowback, da en del av lyden faktisk kommer fra løpet. På pistolen du har valgt er det blowback, som lager mye mer lyd enn selve skuddet. For øvrig er walhalla overprisa så til de grader.
Vis hele sitatet...
Forslag til andre butikker som selger softguns og diverse tilbehør?
www.rsov.com ( Handlet derfra mange ganger!! anbefalles!)
www.wgcshop.com
www.sandefjordpaintball.no
www.softguns.no
Spør her de har peiling : www.airsoftguns.info
Ville som Maxilat sier brukt www.softguns.no, har gode erfaringer derfra.
Om du skal være bad ass though, bruk pute! Loyl'd alot.
Sist endret av Apu; 5. april 2009 kl. 00:58. Grunn: særskriving
Lyden dempes litt, men dette varierer veldig fra våpen til våpen. Mange synes at lyden blir mykere og vanskeliger å stedfeste. Når det er sagt, så er er lyddemper først og fremst for look, eller for å ha noe å skjule innerløpet med.
har lyddember til en m16 elvåpen og det funker faktisk.

edit:
når jeg sier funker så mene æ ikke sånn at du ikke høre den avfyre kuler men den demper litt av lyden den lager.
Sist endret av Shimool; 5. april 2009 kl. 02:24.
Sitat av pidget Vis innlegg
Du får ikke lengre løp og bedre treffsikerhet med en lyddemper. Ja løpet vil se lenger ut, men kulen er ikke i kontakt med noe annet en luft når den er inne i lyddemperen. Du kan lese om det på wikipedia.
Vis hele sitatet...
Det er nå litt forskjell på en lyddemper til en "ekte" pistol, og til en luftpistol.

I et luft/gassvåpen kan en "lyddemper" godt skaffe litt ekstra presisjon og rekkevidde, hvis "lyddemperen" lages med dette i bakhodet, siden den egentlig ikke har samme formål som en "ekte" lyddemper i det hele tatt, og dermed ikke trenger å ha samme egenskapene som en "ekte" utover utseendet. Om det er noen som faktisk lager dem sånn aner jeg ikke, men det skal ihvertfall ikke være noe problem å gjøre det.
Sist endret av atomet; 5. april 2009 kl. 16:45.
Hva mener du atomet ? å lage en riflet lyddemper som en fortsettelse av løpet ? Ikke pokker om jeg hadde skutt med noe sånt om det er det du tenker på. Kulen kommer ut med over hundre meter i sekundet og skal da takle en skjøt i løpet. Det er en grunn til at en pipe/løp bygges i en del, selv på luftvåpen. En annen ting er jo at da vil kulen få en lenger vei ut iforhold til kraften på det våpenet=mindre kraft=mindre presisjon.

Hvis du tenker på en annen metode så si ifra, men det der er jo livsfarlig. Visste ikke engang at noen laget "lyddemper" til luftvåpen jeg. Det er noe jeg forkastet som 13-14 åring etter å ha testet litt selv. Har skutt mye etter det med forskjellig og har bare sett fungerende dempere til kruttdrevne våpen.
Jeg har en M9 gass selv, den smeller ganske mye og det kan ha noe nytte Den drives ikke av fjær som mange sier, det er et stempel som blir dyttet av gassen, ikke noe fjær her altså
Sitat av Vegardino Vis innlegg
Jeg har en M9 gass selv, den smeller ganske mye og det kan ha noe nytte Den drives ikke av fjær som mange sier, det er et stempel som blir dyttet av gassen, ikke noe fjær her altså
Vis hele sitatet...
så da vil lyden bli redusert?
Det er ikke noe stempel som bli drevet av gassen, det blir sluppet ut gass bak kula som driver den ut av løpet. Somtidligere nevnt vil lydreduksjonen være minimal, spesielt på et blowback-våpen hvor smellet fra rekylen bråker mye mer enn lyden av selve skuddet. På en non-blowback pistol/AEG vil en fungerende lyddemper utgjøre en liten forskjell dog, men ikke store greiene.
Sitat av maxilat Vis innlegg
www.rsov.com ( Handlet derfra mange ganger!! anbefalles!)
www.wgcshop.com
www.sandefjordpaintball.no
www.softguns.no
Spør her de har peiling : www.airsoftguns.info
Vis hele sitatet...
www.edsport.no - Norges største airsoft/paintball forhandler både på nett og i butikk.
Sitat av jorossv Vis innlegg
Forslag til andre butikker som selger softguns og diverse tilbehør?
Vis hele sitatet...
http://butikk.wasteland.no/catalog/default.php
-Veldig bra nettbutikk
Sitat av femtiåttitre Vis innlegg
Vis hele sitatet...
haha det var en spøk sant? aldri kjøp derfra, crappy kvalitet og ingen der som kan reparere ting...
Sitat av pidget Vis innlegg
Du får ikke lengre løp og bedre treffsikerhet med en lyddemper. Ja løpet vil se lenger ut, men kulen er ikke i kontakt med noe annet en luft når den er inne i lyddemperen. Du kan lese om det på wikipedia.
Vis hele sitatet...
Nei - ikke helt korrekt. De fleste pistoler av høyere kvalitet som har "lyddemper" har det for å skjule over at det faktisk er dobbelt så langt løp på pistolen - og løpslengden har mye å si på hvor langt kulen går.

En ting til, hvorfor i helvete kjøpe airsoft fra Norge? Får det til 1/4 av prisen i Kina og det er av akkurat samme kvalitet, bare rebrandet. Finnes faktisk ingen gode grunner til å kjøpe i Norge da de få rettighetene man har i Norge er minimalt verdt når halvparten av aktørene er så useriøse at det er til å spy av.
Sitat av pidget Vis innlegg
Hva mener du atomet ? å lage en riflet lyddemper som en fortsettelse av løpet ? Ikke pokker om jeg hadde skutt med noe sånt om det er det du tenker på. Kulen kommer ut med over hundre meter i sekundet og skal da takle en skjøt i løpet. Det er en grunn til at en pipe/løp bygges i en del, selv på luftvåpen. En annen ting er jo at da vil kulen få en lenger vei ut iforhold til kraften på det våpenet=mindre kraft=mindre presisjon.

Hvis du tenker på en annen metode så si ifra, men det der er jo livsfarlig. Visste ikke engang at noen laget "lyddemper" til luftvåpen jeg. Det er noe jeg forkastet som 13-14 åring etter å ha testet litt selv. Har skutt mye etter det med forskjellig og har bare sett fungerende dempere til kruttdrevne våpen.
Vis hele sitatet...
Du har lagt merke til at det her er snakk om nettopp LUFTVÅPEN, ikke kruttdrevne våpen?

Men nok om det. Som Deezire sa rett over meg - løpslengde har veldig mye å si for utgangshastighet, og dermed på rekkevidde og presisjon, og som flere andre her har sagt - "lyddemper" på airsoftvåpen er IKKE ment for å virkelig dempe lyden, så jeg skjønner ikke hvorfor du babler om det i det hele tatt.

Selv om en ettermontert "lyddemper" (i hermetegn siden den i realiteten ikke er en lyddemper, akkurat som i originalposten min) ikke gir en perfekt fortsettelse av løpet, så kan den fint funke som en forlengelse, hvis den er bra nok laget, og da mener jeg naturligvis ikke hjemmelaget. Er egentlig ikke sikker på om løpene på airsoftvåpen er rifla i det hele tatt, men i alle fall skulle ikke dette være nødvendig for at en "lyddemper" skulle kunne gi en kule veldig mye ekstra fart ved å forlenge løpet. Bare presisjonen er bra nok til at kula ikke bremses av overgangen (f.ex. ved å la "lyddemper"-løpet være en anelse større enn det interne løpet), så burde det få en ganske bra effekt, siden våpenet da får lengre tid på seg til å akslerere kula (overtrykket bak kula får lengre tid til å virke).

I alle fall er ikke "lyddempere" til airsoftvåpen funksjonsmessig på noen som helst måte sammenliknbare med lyddempere til kruttdrevne våpen (de er ikke ment å dempe lyden - de er bare kosmetiske), så jeg skjønner ikke hvorfor du fortsetter å mase om det?
Sist endret av atomet; 8. april 2009 kl. 11:44.
▼ ... over en uke senere ... ▼
En lyddemper vil så å si aldri fjerne lyden, snarere dempe den. Å til de som lurer, ja, det er mulig med lyddemper til softguns/luftvåpen, jeg lager selv med dorull, teip å papir som jeg teiper på løpet å kaster etter bruk. Søk "lyddemper" på wikipedia o.l så ser dere hvor lett det faktisk er, det er ikke .223 det er snakk om heller.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
En lyddemper fungerer kun hvis lyden oppstår i et lukket kammer hvor eneste vei ut er gjennom løpet, i det tilfelle vil den fungere i større eller mindre grad, avhengig av hastigheten på kula, kaliber, etc.

Bottom line: Lyddemper til softgun virker ikke. Det kan virke delvis på gass-våpen, grunnet et ofte delvis tett kammer, men som oftest er det hjernen som hører det den vil høre, istedenfor det ørene egentlig hører...
En lyddemper består av flere kammer fremover som tar opp lyden som kommer ut av løpet. godt eksempel http://www.jaktogvillmark.no/Atremis%20lyddemper.jpg
Blir som om vann skulle strømmet gjennom den, mye av vannet ville blitt fanget inni, og det ville ikke rent rett gjennom.
En i klassen min på TIP lagde en lyddemper til salongrifla si som fungerte minst like godt som en du kan få kjøpt i butikker, læreren(våpenekspert) tilbydde han 500 for den..
Lyddemper på softgun vil ikke ha noen spesiell funksjon for lyden, men om en syns det er kult, værsågod.
Vi kommer ingen vei med denne diskusjonen.

Holde oss til at det er en til en softgun og hensikten er looks!
I en gassdrevet pistol så kan det ha en effekt men på en "springer" vil jeg tro det faktisk kan virke mot sin hensikt om det ikke er gjort ordentlig, men selv en gassdrevet pistol har svært lite ekspandering av gasser slik som man finner i konvensjonelle våpen. Når jeg snakker om effekt tenker jeg på rekkevidde og treffsikkerhet, det fungerer åpenbart ikke å lyddempe noe som 1) ikke har lukket kammer og 2) store deler av lydene som kommer er av sleden som treffer metallsperrer.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
http://www.crazyshop.no selger billige softgun.
Har og ganske billige kuler. 35 kroner for 2000 stk, 6 mm.

De selger militær hjelmer også til 299 kroner. Kult hvis man skal leke seg litt :O)
http://www.crazyshop.no/hjelm-camo-m...f5a0e712910a3f