Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 3729
De to involverte 16-åringene i drapet på Therese Rojo har nå blitt dømt.

http://www.dagbladet.no/2009/10/26/n...nriks/8742207/

Straffen ble ett år og åtte måneder med tvunget tilsyn for de begge.

Jeg er med på at barn og unge skal dømmes på et helt annet grunnlag enn det voksne skal, men jeg synes allikevel at denne straffen virker temmelig mild. Vi snakker jo om et overlagt og ganske brutalt drap, samt medvirkning til dette. De kunne maksimalt ha blitt dømt til fire år med tvunget tilsyn på grunn av alderen deres, og jeg synes det er rart at ikke dommeren gjorde dette. Våre skandinaviske prinsipper er veldig fine, ved at vi i stor grad tenker på rehabilitering. Samtidig virker det litt drøyt at noen skal kunne slippe så billig unna for å ta et annet liv. Det har nok ingen samfunnsmessig hensikt å sperre dem inne i ti-tjue år hver heller, men en form for forvaring i hvertfall fem år der de må vise til sterk forandring og utdanning for å slippe helt fri, burde vært på sin plass.

Hva tenker dere om straffeutmålingen?
Jeg synes den er for mild, men de skal bli straffet på annen måte enn de voksne.

Muradi, dette er vel satt litt på spissen sikkert.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Når barn dreper? Når ble 16 åringer barn?
Vis hele sitatet...
Journalist teknikker. Fanget oppmerksomheten din ihvertfall?

Synes det var en veldi mild straff indeed! Synes det er helt feil å lære unge at det ikke er alvorlig.. Det er jo inntrykket jeg får av sånne straffer ihvertfall
Sist endret av random42099; 26. oktober 2009 kl. 20:06.
Uansett synes jeg det er fint de får behandling istedet enn fengsel, men 1 år og noen måneder er en veldig kort prosess. Trenger vel litt lenger tid å følge opp noen som har begått et brutalt drap?
Tvungent tilsyn i fire år bør da være absolutt minimumsstraff. Med så milde straffer for ungdom skal iallefall ikke jeg yppe med noen som "henter pistolen til fetteren sin". (Regner med det er noe liknende straffenivå i Norge)
Først og fremst. Det er å være voksen og myndig er to vidt forskjellige ting. Nå vet jeg ikke hvordan det er i Sverige, men i Norge så er man voksen den dagen man fyller 16.

Og når det gjelder straffen så skal jeg ikke uttale meg så mye om det tror jeg ettersom folk flest helt sikkert er unige. Likevel, jeg mener at om man tar et annet liv med vilje, så har man, etter <b>mine</b> meninger ingen "rett" til å leve lenger. Eller så kan man få lov til å leve med det, men da bør det bli grundig sikret at denne personen etterhvert heller vil dø enn leve.
Sist endret av Athleon; 26. oktober 2009 kl. 20:12.
Det virker jo som om det er jenta som virkelig fortjener straff. Gutten virker bare som en veldig lett påvirkelig idiot. Men begge to trenger nok behandlig..
Shit, så lite for drap.
Er et stygt dilemma når det kommer til "unge" under den "voksne" straffegrensen.
Dreper en 18 åring pga andre ting enn en 16 åring?

Jaja, grensen gjør kansje mer godt enn den gjør vondt.
Det finnes ekstreme tilfeller som gjør hver eneste lov idiotisk i noen øyne!
Jeg er 16 og mener selv at andre 16 åringer burde få en hard straff. Militærleir, samfunndstjeneste, løfte stein 200 etc.
Livet dems er totalt ferdig, de må sikkert flytte, bytte navn, mister alle vennene og leve med på hjertet at man har drept noen, så jeg synes at det er helt grei straff. De er jo ungdommer, de har jo halvparten erfaring enn det vokse mennesker har. Tror de angret veldig etter drapet.
Sist endret av Dr.Feelgood; 26. oktober 2009 kl. 20:14.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Hva er poenget med straff? Hevn eller forebygging av ligende hendelser? At de har tvunget tilsyn og da også sansynligvis behandling i 2år synes jeg virker mye mer fornuftig en 7-8år på celle. Det forutsetter selvsagt at man ikke legger hevn til grunn for straffeutmålingen.

Hevn er gjerne det FolkFlest™ legger til grunn når de ønsker seg lengere fengselstraffer. Jeg tror det er bedre å fokusere på div former for forebygging. Fengsel forebygger bare fysisk de årene de innsatte er bak murene, i et lengere perspektiv er muligens diverse former for behandling mye mer effektivt.

sptz
Den straffen står ikke i samsvar med handlingen i det hele tatt. De drepte ei nydelig jente på 15 år, med hele livet foran seg - hele den saken, ...ja, jeg vet ikke hva jeg skal si. Jeg sitter bare å rister på hodet.

Det er helt sikkert en tøff psykisk påkjenning for begge drapsdømte, men de burde få kjenne hardere på konsekvensene. Rehabilitering er flott det, men det burde være andre ting og fokus her også - feks. straff. Og familien til pårørende, det er nok tung for de og vite at de drepte datteren dems når de var 16, og slipper ut når de er 17.


HERREGUD, 20 måneder! Jenta som ble dømt begynte og grine når hun fikk straffen - aah, jævla drops! Hun lille manipulerene jenta der burde fått mye strengere straff. Minst - MINST maksimum straffen på 4 år.

Dommeren kunne jo nesten droppa ungdomsfengsel, og bare sendt dem til psykolog for og bearbeide den dårlige samvittigheten de fikk av å drepe jenta.

Nei, 8 år for jenta og 6 for gutten.


Her er bloggen til therese: http://thresrojo.blogg.se/
Sitat av sptz Vis innlegg
Hva er poenget med straff? Hevn eller forebygging av ligende hendelser? At de har tvunget tilsyn og da også sansynligvis behandling i 2år synes jeg virker mye mer fornuftig en 7-8år på celle. Det forutsetter selvsagt at man ikke legger hevn til grunn for straffeutmålingen.

Hevn er gjerne det FolkFlest™ legger til grunn når de ønsker seg lengere fengselstraffer. Jeg tror det er bedre å fokusere på div former for forebygging. Fengsel forebygger bare fysisk de årene de innsatte er bak murene, i et lengere perspektiv er muligens diverse former for behandling mye mer effektivt.

sptz
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med dette du sier om at formålet med straff bør være forebygging og ikke hevn. Spørsmålet er bare om et år og åtte måneder er tilstrekkelig i et sånt tilfelle. Noe av poenget er dessuten at den skal være allmennpreventiv, og da skal det litt lengre tid til enn ett år og åtte måneder etter min mening. Drap er alvorlig, og det bør straffen reflektere, uten at det skal sees på som hevn. Behandling burde de få uansett, og det irriterer meg at jeg ikke fikk det med i første innlegg. Forhåpentligvis fører det til at de blir borgere som bidrar og som ikke gjentar sine handlinger.
Sist endret av liasis; 26. oktober 2009 kl. 20:44. Grunn: by request
Sitat av Athleon Vis innlegg
Først og fremst. Det er å være voksen og myndig er to vidt forskjellige ting. Nå vet jeg ikke hvordan det er i Sverige, men i Norge så er man voksen den dagen man fyller 16.
Vis hele sitatet...
Ifølge FNs konvensjon om barns rettigheter og folkeretten er du juridisk sett barn til du er fylt 18. Dette gjelder selvsagt både i Norge og Sverige.

But I repeat myself..
Jeg blir 16 om noen dager, og alle jeg kjenner er omtrent rundt 16 år de også. Jeg begynner nesten å grine av å tenke på hvordan det hadde vært hvis noen hadde drept en av mine venner eller venninner.

Hvis du lar det gå så langt at du dreper noen har du ikke rett til å få gå rundt i frihet. Uaktsomt drap burde ikke ha så streng straff, men overlagt drap burde straffes med livstid i fengsel.
Det er vel det nærmeste du kan komme en "rettferdig" straff.

Ingen ting kan gjøre opp for et drap, men å ta fra de som har drept noen friheten for resten av livet er vel det nærmeste man kommer.
Jeg er imot dødsstraff, det mener jeg blir feil. Men å gå rundt i en celle, være innesperret hver dag i resten av sitt liv mener jeg virkelig at er passende straff. Og ikke minst mye verre enn å få en sprøyte, bli hengt eller grillet, så er det slutt.

De ødelegger ikke bare ett liv når de dreper noen, men veldig, veldig mange.

Edit: Dette er det jeg mener, og jeg regner med at mange andre kommer til å være uenige og mene at dette er helt feil.
Sist endret av drittunge; 26. oktober 2009 kl. 20:47.
Jeg er egentlig motstander av fengselsstraff. Jeg tror virkelig ingen blir bedre av å sitte innesperra i et fengsel. Jeg har mere tro på alternativer, der folk får hjelp og behandling, rehabilitering etc.. Å sperre noen inne over lengere tid tror jeg i værste fall gjør vondt værre.
Men nå skal det sies at jeg bare såvidt har vært i kontakt med snuten, og har aldri sittet i fengsel.
drittunge: Med en livstidsstraff som faktisk varer hele livet ut, er vi tilbake på dette med straff og fengsel som hevn.

Aner du noe om hvor lenge det er å sitte i fengsel i f.eks. 10 år reelt? Det er hvertfall mer enn nok til å ha allmennpreventiv virkning. Land som har livstid og dødsstraff har ikke færre drap. Tvert i mot ender det bare med mer vold mot politiet fordi drapsmennene har mer å tape på å bli fengslet. Det har jo vært foreslått å øke strafferammer for drap her i Norge, med spesielt fokus på overlagt drap. Konklusjonen har hittil vært at det ikke vil redusere antallet drap og vil derfor ikke være hensiktsmessig for samfunnet når den økte pengebruken tas til betraktning.

Rettferdig vil det aldri bli for ofrene og de pårørende. Problemet er hovedsakelig at jo mer vi streber etter "rettferdighet", jo større bjørnetjeneste gjør vi for samfunnet. Jeg er på en måte enig i at mange drapsmenn hadde fortjent å sitte livet ut, men gagner det oss egentlig til slutt?
Sitat av Nichotin Vis innlegg
drittunge: Med en livstidsstraff som faktisk varer hele livet ut, er vi tilbake på dette med straff og fengsel som hevn.

Aner du noe om hvor lenge det er å sitte i fengsel i f.eks. 10 år reelt? Det er hvertfall mer enn nok til å ha allmennpreventiv virkning. Land som har livstid og dødsstraff har ikke færre drap. Tvert i mot ender det bare med mer vold mot politiet fordi drapsmennene har mer å tape på å bli fengslet. Det har jo vært foreslått å øke strafferammer for drap her i Norge, med spesielt fokus på overlagt drap. Konklusjonen har hittil vært at det ikke vil redusere antallet drap og vil derfor ikke være hensiktsmessig for samfunnet når den økte pengebruken tas til betraktning.

Rettferdig vil det aldri bli for ofrene og de pårørende. Problemet er hovedsakelig at jo mer vi streber etter "rettferdighet", jo større bjørnetjeneste gjør vi for samfunnet. Jeg er på en måte enig i at mange drapsmenn hadde fortjent å sitte livet ut, men gagner det oss egentlig til slutt?
Vis hele sitatet...
Det gagner meg å vite at mennesker som har TATT LIVET til et annet menneske får lov til å leve. Det er faktisk til å bli flau av. Om man tar et annet liv så har man heller ingen "rett" til å leve sitt eget. Det er min mening og jeg finner det merkelig at verden ikke fungerer på denne måten.

At dette ville ha ført til større motstand til politiet har etter min mening ingen ting med saken å gjøre. Skal politiet slippe å få kjørt seg bare fordi mennesker skal få gå rundt etter å tatt fra andre livet? Nei, er min mening!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Athleon Vis innlegg
Det gagner meg å vite at mennesker som har TATT LIVET til et annet menneske får lov til å leve. Det er faktisk til å bli flau av. Om man tar et annet liv så har man heller ingen "rett" til å leve sitt eget. Det er min mening og jeg finner det merkelig at verden ikke fungerer på denne måten.
Vis hele sitatet...
Kva oppnår ein med dødsstraff? At endå ein familie kun har grava å gå til? Prevantivt sett har jo dødsstraff relativt liten virkning - oppklaringsprosenten har større virkning en straffa på veldig mange typer forbrytelser tipper eg.

Og dei fleste drap er begått i affekt. Skal du måtte bøte med livet fordi du gjorde feil val ein gong? Det vil jo neppe ha preventiv effekt; definisjonen på affekt er jo meir eller mindre at ein ikkje tenker over konsekvenser av handlinga.

I tillegg har du risikoen for justismord. Samla er det uholdbar kostnad for samfunnet!
Jeg blir så oppgitt over straffenivåene når saker som dette kommer opp. Jeg synes de har fått altfor mild straff, og jeg tror ikke de kommer til lære av dette. Det virker dessuten ikke veldig almenprevantivt det viser folk at man får kort straff for å ta et medmenneske sitt liv, noe som igjen KAN føre til ville tilstander (teoretisk anyways). Jeg synes som nevnt tidligere at jenten burde fått 8 år, og gutten 6 år. Hvis dere har sjekket ut bloggen hennes, så virker det som en jente som kunne oppnå hva hun ville i livet, hun var til og med utrolig pen! Og det eneste de måtte bøte med for å ha tatt livet hennes er 20 måneder i "fengsel". Forkastelig!
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og dei fleste drap er begått i affekt. Skal du måtte bøte med livet fordi du gjorde feil val ein gong? Det vil jo neppe ha preventiv effekt; definisjonen på affekt er jo meir eller mindre at ein ikkje tenker over konsekvenser av handlinga.
Vis hele sitatet...

Javel? Prøv å si _det_ til pårørende du. "Jeg tenkte ikke over at jeg drepte dattera/sønnen din"
Sist endret av margido; 26. oktober 2009 kl. 21:18.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva oppnår ein med dødsstraff? At endå ein familie kun har grava å gå til? Prevantivt sett har jo dødsstraff relativt liten virkning - oppklaringsprosenten har større virkning en straffa på veldig mange typer forbrytelser tipper eg.
Vis hele sitatet...
Om du virket som om jeg kun var ute etter dødsstraff tilbake mot drapsmannen så beklager jeg. En dødsstraff vil selvfølgelig gå ut over like mye, men en "dødsstraff" i form av livstid i fengsel er hva som er løsningen.

Og dei fleste drap er begått i affekt. Skal du måtte bøte med livet fordi du gjorde feil val ein gong? Det vil jo neppe ha preventiv effekt; definisjonen på affekt er jo meir eller mindre at ein ikkje tenker over konsekvenser av handlinga.
Vis hele sitatet...
Vend det om og se det andre veien. Et annet menneske måtte bøte med livet fordi DU gjorde en feil en gang. En slik feil skal ikke skje. Om man ikke klarer å tenke før man velger å ta livet av noen (ja, man har faktisk et valg) så er det ikke særlig trygt at denne personen får gå rundt i det fri.

Jeg kan gå så langt som at man også fortjener lignende straffer om man gjør andre ting som med vilje setter andre mennesker i fare utenfor lovene her i landet. Vi har f.eks en fartsgrense for en grunn, ikke for å bryte den. Om man bryter den så tråkker man over loven og setter andre menneskeliv i fare. Det er med andre ord ikke trygt at den personen er ute i det fri.
Sitat av margido Vis innlegg
Javel? Prøv å si _det_ til pårørende du. "Jeg tenkte ikke over at jeg drepte dattera/sønnen din"
Vis hele sitatet...
Selvsagt slenger man ikke slike argumenter i trynet på pårørende. Men hvis man ser på det store bildet, er det vel liten tvil om et straffenivå på høyde med f.eks USA ikke ville ført noe godt med seg.

Sitat av Athleon Vis innlegg
Om du virket som om jeg kun var ute etter dødsstraff tilbake mot drapsmannen så beklager jeg. En dødsstraff vil selvfølgelig gå ut over like mye, men en "dødsstraff" i form av livstid i fengsel er hva som er løsningen.



Vend det om og se det andre veien. Et annet menneske måtte bøte med livet fordi DU gjorde en feil en gang. En slik feil skal ikke skje. Om man ikke klarer å tenke før man velger å ta livet av noen (ja, man har faktisk et valg) så er det ikke særlig trygt at denne personen får gå rundt i det fri.

Jeg kan gå så langt som at man også fortjener lignende straffer om man gjør andre ting som med vilje setter andre mennesker i fare utenfor lovene her i landet. Vi har f.eks en fartsgrense for en grunn, ikke for å bryte den. Om man bryter den så tråkker man over loven og setter andre menneskeliv i fare. Det er med andre ord ikke trygt at den personen er ute i det fri.
Vis hele sitatet...
Du får starte opp et politisk parti med dødsstraff for fartssyndere i trafikken som fanesak.
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Selvsagt slenger man ikke slike argumenter i trynet på pårørende. Men hvis man ser på det store bildet, er det vel liten tvil om et straffenivå på høyde med f.eks USA ikke ville ført noe godt med seg.


Du får starte opp et politisk parti med dødsstraff for fartssyndere i trafikken som fanesak.
Vis hele sitatet...
Så du mener det er rett at vi skal få reise uhindret både hit og dit ved å utsette andre mennesker for å død? Om du er "uheldig" så får du en bot eller kanskje mister lappen... Igjen, det er et VALG man tar og om man ikke klarer å ta et slikt valg rett så er man en fare for den resterende delen av befolkningen.
Veldig enig med appel, det er tragisk hvordan det her har skjedd.

Gutten er lett manipulerbar, altså jævlig svak mentalt, og jenta utnyttet dette. Ikke faan om de meldingene var på "kødd" (eller hva jeg leste..).
Sitat av Athleon Vis innlegg
Så du mener det er rett at vi skal få reise uhindret både hit og dit ved å utsette andre mennesker for å død? Om du er "uheldig" så får du en bot eller kanskje mister lappen... Igjen, det er et VALG man tar og om man ikke klarer å ta et slikt valg rett så er man en fare for den resterende delen av befolkningen.
Vis hele sitatet...
Helt enig! Hvis man ikke klarer å ta et slikt valg, burde man ikke gå rundt i samfunnet. Bur dem inne for min del, bare ikke la dem være tikkende bomber i dagens samfunn
Sitat av Athleon Vis innlegg
Det gagner meg å vite at mennesker som har TATT LIVET til et annet menneske får lov til å leve. Det er faktisk til å bli flau av. Om man tar et annet liv så har man heller ingen "rett" til å leve sitt eget. Det er min mening og jeg finner det merkelig at verden ikke fungerer på denne måten.
Vis hele sitatet...
Jeg synes at vi i et moderne samfunn skal holde oss for gode til øye for øye, tann for tann mentaliteten. Til hvilken hensikt fungerer dette? Din tilfredsstillelse?
Sitat av Sky Vis innlegg
Jeg synes at vi i et moderne samfunn skal holde oss for gode til øye for øye, tann for tann mentaliteten. Til hvilken hensikt fungerer dette? Din tilfredsstillelse?
Vis hele sitatet...
Det fungerer, som tidligere nevnt, på den måten av vi blir kvitt mennesker som er farlige for den resterende delen av befolkningen. Om manvirkelig ikke er i stand til å ta valg som bør falle helt naturlig er man ikke naturlig og da er man dessverre en fare for resten. Da må man bures inne.
Sist endret av Athleon; 26. oktober 2009 kl. 21:44.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Det fungerer, som tidligere nevnt, på den måten av vi blitt kvitt mennesker som er farlige for den resterende delen av befolkningen. Om manvirkelig ikke er i stand til å ta valg som bør falle helt naturlig er man ikke naturlig og da er man dessverre en fare for resten. Da må man bures inne.
Vis hele sitatet...
Så vi skal ty til de aller mest primitive og enkle måtene for avstraffing? Nei takk, vi har da for søren kommet lenger enn dette. Rehabilitering og behandling har vist seg langt mer effektivt på flere områder.
Sist endret av Sky; 26. oktober 2009 kl. 21:47.
Sitat av Sky Vis innlegg
Så vi skal ty til de aller mest primitive og enkle måtene for avstraffing? Nei takk, vi har da for søren kommet lenger enn dette. Rehabilitering og behandling har vist seg langt mer effektivt på flere områder.
Vis hele sitatet...
Noen av oss har kommet lengere enn dette, men det er da helt tydelig at ikke alle har det. Det fins mennesker som dreper og gjør hensynsløse handlinger som utsetter andre for dødsfare. Det å få en bot eller miste lappen er ikke akkurat hva jeg kaller rehabilitering...

Jeg er enig i at man selvfølgelig kan gå igjennom tester for å sjekke om man ved en senere anledning vil ta det riktige valget etter rehabilitering og behandling bak lås og slå.
Det finnes nok effektive rehabiliterings programmer i svenske ungdomsfengsler, så det er ingenting i veien for og slå 2 fluer i en smekk her.

Fengselsstraff skal også virke avskrekkede, noe som skal hindre mennesker i og gjøre lovbruddet fra starten av. Er denne dommen avskrekkende nok? Nei!

Folk kan ikke gå ustraffet fra en sånn syk handling. Herregud, den drapsdømte jenta fikk henne drept pga hun var mer populær enn henne. Det må være noen form for rettferdighet i rettssystemet også.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Athleon Vis innlegg
Det fungerer, som tidligere nevnt, på den måten av vi blir kvitt mennesker som er farlige for den resterende delen av befolkningen. Om manvirkelig ikke er i stand til å ta valg som bør falle helt naturlig er man ikke naturlig og da er man dessverre en fare for resten. Da må man bures inne.
Vis hele sitatet...
Problemet er at det er ekstremt få drapsmenn der ute. Og enda færre som begår to drap i affekt.

Eg tipper at om du ser på statistikken over kven som drep to ganger så er så godt som ingen av drapa begått i affekt - det er eingangstilfelle, og det blir ikkje spesielt stor endring i risikoen ved å sleppe dei ut etter ei stund.

Skal en sjå på risiko så vil eg tippe at det er ekstremt mykje større sjans for at fyllakjørere gjentar seg enn at drapsmenn gjentar seg. Og fyllakjøring er noko som har ekstremt skadepotensiale sammenligna med mykje anna.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Problemet er at det er ekstremt få drapsmenn der ute. Og enda færre som begår to drap i affekt.
Vis hele sitatet...
Og alikevel har du tatt valget. Life is a bitch, then you die.

Eg tipper at om du ser på statistikken over kven som drep to ganger så er så godt som ingen av drapa begått i affekt - det er eingangstilfelle, og det blir ikkje spesielt stor endring i risikoen ved å sleppe dei ut etter ei stund.
Vis hele sitatet...
Unnskyld, men da er skaden allerede gjort.

Skal en sjå på risiko så vil eg tippe at det er ekstremt mykje større sjans for at fyllakjørere gjentar seg enn at drapsmenn gjentar seg. Og fyllakjøring er noko som har ekstremt skadepotensiale sammenligna med mykje anna.
Vis hele sitatet...
Jeg har allerede fortalt at jeg mener denne straffen bør gjelde for samtlige som dreper noen eller utsetter noen for å død uten at det er et uhell.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Journalist teknikker. Fanget oppmerksomheten din ihvertfall?

Synes det var en veldi mild straff indeed! Synes det er helt feil å lære unge at det ikke er alvorlig.. Det er jo inntrykket jeg får av sånne straffer ihvertfall
Vis hele sitatet...
Må si meg enig der. Det inntrykket jeg sitter igjen med angående de milde straffene her i Norge er at man kan gjøre hva man vil, og i verste fall så blir du stengt inne på et "hotell-rom"(fengsels-celle) i et par år. Straffene her virker ikke avskrekkende, og eneste grunnen til at jeg har klart å holde meg (nogenlunde) på riktig side av loven er mitt ønske om å få jobb på sjøen(maskinist).
Det er noe galt når tenåringer gjør hva de vil og ikke er redde for å bli straffet. Man er nesten mer redd for foreldrenes reaksjon enn fengselsstraff!
Jeg forstår ikke tankegangen til de som er for dødsstraff.

Hvis man tar livet til en drapsmann har man fortsatt tatt et liv, hvorfor skal man synke ned på drapsmennens nivå? Da er man ikke mye bedre selv enn drapsmennene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Athleon Vis innlegg
Og alikevel har du tatt valget. Life is a bitch, then you die.
Vis hele sitatet...
Problemet er vel at ved affekt er det i stor grad ikkje val. Og skal ei handling begått i affekt få konsekvenser for resten av livet? Kva tener vi på det?
Sitat av Athleon Vis innlegg
Unnskyld, men da er skaden allerede gjort.
Vis hele sitatet...
Two wrongs don't make one right.

Kva oppnår vi som samfunn ved å bure inne nokon for resten av livet? Det er dyrt, det er uproduktivt. I tillegg er det etter mi meining urett fordi nokon har gjort noko dumt. Den døde kjem ikkje tilbake uansett kor mange år det er i fengsel, og det er for meg viktigare å ta vare på dei levande, sjølv om dei har drepe, enn å rope etter hevn over dei døde.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Jeg har allerede fortalt at jeg mener denne straffen bør gjelde for samtlige som dreper noen eller utsetter noen for å død uten at det er et uhell.
Vis hele sitatet...
Det var ikkje det eg sa. Eg sa at utifra argumentasjonen din om gjentakelsesfare så bør t.d. fyllekjøring straffast ekstremt mykje strengare i dag, fordi gjentakelsesfare og skadevirkninger er høge.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Problemet er vel at ved affekt er det i stor grad ikkje val. Og skal ei handling begått i affekt få konsekvenser for resten av livet? Kva tener vi på det?
Vis hele sitatet...
Hva tjener vi ikke på det? Vi tjener på det i form av faren for å dø minsker. Affekt eller ei, man har alltid et valg. Er man psykisk syk så er det selvfølgelig en annen sak, men da bør man heller ikke få gå rundt uten å bli passet på. Det er en grunn til at vi gjør noe med alt som er en fare for menneskeheten.

Two wrongs don't make one right.

Kva oppnår vi som samfunn ved å bure inne nokon for resten av livet? Det er dyrt, det er uproduktivt. I tillegg er det etter mi meining urett fordi nokon har gjort noko dumt. Den døde kjem ikkje tilbake uansett kor mange år det er i fengsel, og det er for meg viktigare å ta vare på dei levande, sjølv om dei har drepe, enn å rope etter hevn over dei døde.
Vis hele sitatet...
Ikke alt har en pris. Penger burde ikke være et argument i denne saken da dette er til det beste for mennesker som klarer å følge lover og regler som gjør at vi unngår drap og/eller handlinger som kan føre til død.

Det er ikke snakk om hevn, det er snakk om å beskytte de som allerede ikke er døde.

Det var ikkje det eg sa. Eg sa at utifra argumentasjonen din om gjentakelsesfare så bør t.d. fyllekjøring straffast ekstremt mykje strengare i dag, fordi gjentakelsesfare og skadevirkninger er høge.
Vis hele sitatet...
Jammen det var jo akkurat hva jeg sa og allerede har sagt? Fyllekjøring bør også bli straffet med livstid med rehabilitering da dette er en uansvarlig handling som setter andre mennesker i livsfare.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Jammen det var jo akkurat hva jeg sa og allerede har sagt? Fyllekjøring bør også bli straffet med livstid med rehabilitering da dette er en uansvarlig handling som setter andre mennesker i livsfare.
Vis hele sitatet...
Liten digresjon, men likevel. Hvorfor skal en person rehabiliteres om han aldri skal tilbake til samfunnet? Høres ut som bortkastede midler. Det gjør for så vidt hele idéen bak "livstid" óg.
Sist endret av Snillorg; 26. oktober 2009 kl. 22:27.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Athleon Vis innlegg
Hva tjener vi ikke på det? Vi tjener på det i form av faren for å dø minsker. Affekt eller ei, man har alltid et valg. Er man psykisk syk så er det selvfølgelig en annen sak, men da bør man heller ikke få gå rundt uten å bli passet på. Det er en grunn til at vi gjør noe med alt som er en fare for menneskeheten.
Vis hele sitatet...
Faren for å dø blir ikkje redusert av at folk som begår et drap i affekt ikkje slepp utigjen. Eg tviler på at det er meir enn maksimalt eit einsifra tal drapsmenn som drap i affekt, som har begått nye drap etter endt soning. Om så mykje.

Kva er kostnaden ved å innføre det du argumenterer for? At alle dei som hadde gjort den feilen vart fratatt retten til livet. Det er langt fleire av dei enn av dei som er blitt drepne i affekt av tidlegare drapsmenn. Forslaget vil mao. ha null innvirkning på drapsstatistikken.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Ikke alt har en pris. Penger burde ikke være et argument i denne saken da dette er til det beste for mennesker som klarer å følge lover og regler som gjør at vi unngår drap og/eller handlinger som kan føre til død.
Vis hele sitatet...
Poenget er at folk som drep i affekt vurderer ikkje handlinga.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Det er ikke snakk om hevn, det er snakk om å beskytte de som allerede ikke er døde.
Vis hele sitatet...
Og da er eg overtydd om at å senke fartsgrensa fra 80 til 75 vil spare langt fleire menneskeliv enn ditt forslag - som eg er overtydd om at knapt vil ha målbar effekt sett i et femtiårsperspektiv.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Jammen det var jo akkurat hva jeg sa og allerede har sagt? Fyllekjøring bør også bli straffet med livstid med rehabilitering da dette er en uansvarlig handling som setter andre mennesker i livsfare.
Vis hele sitatet...
...interessant standpunkt. Kor store delar av befolkinga skal vi bure inne for å beskytte resten?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Faren for å dø blir ikkje redusert av at folk som begår et drap i affekt ikkje slepp utigjen. Eg tviler på at det er meir enn maksimalt eit einsifra tal drapsmenn som drap i affekt, som har begått nye drap etter endt soning. Om så mykje.

Kva er kostnaden ved å innføre det du argumenterer for? At alle dei som hadde gjort den feilen vart fratatt retten til livet. Det er langt fleire av dei enn av dei som er blitt drepne i affekt av tidlegare drapsmenn. Forslaget vil mao. ha null innvirkning på drapsstatistikken.

Poenget er at folk som drep i affekt vurderer ikkje handlinga.

Og da er eg overtydd om at å senke fartsgrensa fra 80 til 75 vil spare langt fleire menneskeliv enn ditt forslag - som eg er overtydd om at knapt vil ha målbar effekt sett i et femtiårsperspektiv.

...interessant standpunkt. Kor store delar av befolkinga skal vi bure inne for å beskytte resten?
Vis hele sitatet...
Jeg forstår godt at vi har delte meninger om dette og det respekterer jeg. Mye av det du sier er smarte ord som mer enn gjerne muligens kunne blitt overtalt av, men per dags dato er ikke verden et trygt sted slik som straffer blir utgitt dessverre. Jeg stopper diskusjonen her da jeg tviler på at vi vil komme til noen enighet uansett og jeg har ingen planer om å forandre Norge etter mine meninger.

Alt jeg vil er at verden skal være et trygt sted og en måte å få det til på har jeg fortalt her. Det var en interessant diskusjon. Fått meg til å tenke litt ekstra i kveld. Takk.
Siden døden er en naturlig ting, klarer jeg ikke se for meg at det skal være noe vondt etter den. (Derfor en upassende straff.)
Da vil jeg også si at dødsstraff kun går utover pårørende. (unødvendig)

Det er kanskje en fiende mindre, men det er flere fisk i havet.
Jeg vet ikke helt hva jeg synes i denne saken. Jeg er generelt sett veldig i mot høyere straffer fordi de ikke funker. Spesielt ikke på barn. Men så er det slik at jeg kjenner et par 16-17 åringer som er så utafor samfunnet at de har overfalt uskyldige mennesker på gatene for 200-lapper og hvem vet, kanskje til og med begått drap. Disse guttene evner ikke reflektert tankegang og har et hat mot autoriteter uten sidestykke.

Hva gjør man med slike ungdommer når det har kommet så langt egentlig?

Det eneste jeg med trygghet kan si derimot, er at flere av disse guttenes skjebner kunne vært unngått om de hadde vært i et bedre miljø, familiesituasjon, oppfølging fra skolen. Det er viktig og aldri undervurdere hvor viktig tiltakene vi setter i gang på den arenaen er, for senere er for sent. Derfor er et inkluderende skolesystem mye viktigere en prestisjeskoler.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Mye av det du sier er smarte ord som mer enn gjerne muligens kunne blitt overtalt av, men per dags dato er ikke verden et trygt sted slik som straffer blir utgitt dessverre.
Vis hele sitatet...
Du er statistisk sett mye tryggere i mange av de landene som gir lave straffer for drap enn de landene som gir livstid/dødsstraff for drap. Ta hele Skandinavia som et godt eksempel på sted det er trygt å være, til tross for at drapsmenn slipper ut relativt tidlig.