Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2087
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har brukt quietapin en god stund men etter bare noen måneder måtte jeg opp i dose. Bruker for søvn!
De siste mnd hvor jeg har brukt 100mg blir jeg ikke trøtt og det tar 4-6 timer etter inntak før jeg blir trøtt, vanligvis skal de funke etter en halvtime-time.
Men det er allikevel ikke noe tvil om at medisinen funker på et eller annet nivå for når jeg først sovner så sover jeg som en stein og klarer ikke våkne før etter minst 10-12 timer.

Hva er grunnen til at medisinen ikke kicker inn tidligere etter inntak? Er det økt toleranse igjen og jeg ikke har noe annet valg enn å øke dosen eller er det noen som har andre tips og ideer?
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Kan det være andre ting som at jeg må drikke pilla med større mengde vann enn jeg gjør eller noe som gjør at den løser seg opp så tregt? Andre med samme erfaring?
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke samme erfaring, annet enn at jeg må opp i dose (25 mg x 2) etter omtrent ei uke med bruk hver natt. Den søvndyssende effekten slutter å øke på doser over 100 mg forresten. Hvordan er søvnrutinene ellers? For meg funker disse best sporadisk, etter to uker merker jeg mest til den antipsykotiske effekten og melatonin blir mer effektivt for innsovning.
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Man får fort toleranse og det er egentlig ikke godkjent sovemedisin da det kun er en bivirkning som tilsier at man kan bli søvnig av de.
Hangover er også en helt normal bivirkning.
Hvis du vil unngå å måtte øke dosen ofte, bruk det fire dager i uka, og ha tre dager pause. På den måten slipper du at toleransen bygger seg opp raskt.
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Hvis du vil unngå å måtte øke dosen ofte, bruk det fire dager i uka, og ha tre dager pause. På den måten slipper du at toleransen bygger seg opp raskt.
Vis hele sitatet...
Skulle ønske jeg kunne gjøre det sånn men da sover jeg ikke, og er full av traumetortur de dagene. Det er ikke levbart.
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke samme erfaring, annet enn at jeg må opp i dose (25 mg x 2) etter omtrent ei uke med bruk hver natt. Den søvndyssende effekten slutter å øke på doser over 100 mg forresten. Hvordan er søvnrutinene ellers? For meg funker disse best sporadisk, etter to uker merker jeg mest til den antipsykotiske effekten og melatonin blir mer effektivt for innsovning.
Vis hele sitatet...
Åja hvor har du hørt det? Trodde den antipsykotiske effekten kom fra 150-300mg og ikke hørt at søvndyssende effekt ikke fungerer etter 100mg men kan lite om det.
Søvnrutine er som den er og kan ikke endres eller bedres på noe måte jeg kommer på er mulig eller vil hjelpe da søvnproblemene kommer fra psykiske problemer. Jeg går i behandling for disse.
Snakk med psykolog og fortell det som det er, at medisinen du bruker nå ikke funker lengre, og du vil gjerne prøve noe annet? Får du skrevet ut zopiclone, zolpidem eller imovane f.eks så tror jeg det kan gjøre stor forskjell.
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Snakk med psykolog og fortell det som det er, at medisinen du bruker nå ikke funker lengre, og du vil gjerne prøve noe annet? Får du skrevet ut zopiclone, zolpidem eller imovane f.eks så tror jeg det kan gjøre stor forskjell.
Vis hele sitatet...

Fikk zoplicone imovane i begynnelsen men fikk streng beskjed om at det kunne brukes max to uker. Detter ble jeg satt over på div C preapater, hypnotika, allergi medisiner, antidepressiva sarotex men lite suksess med disse og fikk Quietapine etter det som egentlig er eneste som har funka bra helt inntil evn toleransen har blitt for stor for effekt nå de siste mnd. Tok det opp med legen men legen sa bare prøv å ta lavere dose men lavere dose fungerer hvertfall ikke...
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Åja hvor har du hørt det? Trodde den antipsykotiske effekten kom fra 150-300mg og ikke hørt at søvndyssende effekt ikke fungerer etter 100mg men kan lite om det.
Vis hele sitatet...
Det var i en sitert artikkel fra et anerkjent tidsskrift mener jeg, men det er lenge siden så jeg husker ikke nøyaktig hvor. Ville prøvd å ta en toleransepause eller bytte legemiddel, hør med behandleren din. Må du opp om morran? Det som hjalp meg mest var å bare slippe å bekymre meg for å få nok søvn, den kommer til slutt uansett.
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det var i en sitert artikkel fra et anerkjent tidsskrift mener jeg, men det er lenge siden så jeg husker ikke nøyaktig hvor. Ville prøvd å ta en toleransepause eller bytte legemiddel, hør med behandleren din. Må du opp om morran? Det som hjalp meg mest var å bare slippe å bekymre meg for å få nok søvn, den kommer til slutt uansett.
Vis hele sitatet...
Ja kollapser etter et par døgn våken om jeg ikke tar medisiner men våkner etter kort tid av angst og mareritt, og problemet med traumene jeg tar medisinen for gjør livet ulevelig og driver meg på randen av selvmord når jeg må holde ut traumene uten å være medisinert. Så toleransepause er ikke forsvarlig... Men er jeg dødstrøtt og sliten en kveld kan jeg legge meg uten medisin men det skjer så å si aldri nettopp pga traume kjør. Nei er ikke i jobb pga psykiske problemene mine så det gjør ikke noe å være hangover dagen derpå, men det viser at medisinen funker på søvnen og søvnkvalitet! Bare at det tar så mange timer før den funker nå....
Har samme erfaring med at det søvndyssende effekten forsvinner ved 100mg.
For min del starta jeg på 25mg og økte dosen etterhvert. Jeg fant også ut at preparatet tok opiatabstinenser sånn någen lunde så doserte i samråd med psykiater 100mg x4 daglig. Ble bare jævlig sløv, full av bivirkninger og helt jævlig form generelt. Etter seponering brukte jeg alt fra 25-75mg som sovemedisin og fant ut at den magiske grensa for å bruke dette som sovemedisin lå på maks 75mg

Man blir fort vant til å sovne i det man treffer hodeputa(helst før) så selv om preparatet i seg selv ikke er særlig vanedannende, er effekten av det veldig vanedannende, om det gir mening.

Kanskje kroppen reagerer slik at når du har 50-75mg igjen i systemet blir du trøtt og sovner(halveringstid er ca 7 timer). Dette er bare spekulering fra min side, men det virker logisk sett fra min egenerfaring.
Sist endret av FuNcEd; 15. mars 2021 kl. 00:22.
Skal ikke spekulere i hvilke psykiske problemer du har. Det vil i alle tilfeller hjelpe å få sove godt. Det er helt åpenbart utifra det du beskriver at quietapin ikke er noe særlig bra for deg. De som hjelper deg med dette bør absolutt finne en bedre løsning for søvnproblemene dine. I første omgang bør du få stilnoct/imovane igjen hvis du synes det fungerte bra, men nødvendigvis ikke slik at du bruker det hver eneste kveld. Det virker som at det svarthvitt-tenkende vesenet som skrev ut imovane til deg tidligere, tolker anbefalingene i felleskatalogen som en håndhevet lov.
Sist endret av Ringen365; 15. mars 2021 kl. 00:50.
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Ringen365 Vis innlegg
Skal ikke spekulere i hvilke psykiske problemer du har. Det vil i alle tilfeller hjelpe å få sove godt. Det er helt åpenbart utifra det du beskriver at quietapin ikke er noe særlig bra for deg. De som hjelper deg med dette bør absolutt finne en bedre løsning for søvnproblemene dine. I første omgang bør du få stilnoct/imovane igjen hvis du synes det fungerte bra, men nødvendigvis ikke slik at du bruker det hver eneste kveld. Det virker som at det svarthvitt-tenkende vesenet som skrev ut imovane til deg tidligere, tolker anbefalingene i felleskatalogen som en håndhevet lov.
Vis hele sitatet...
Jeg opplever at quietapin har reddet meg og har vært veldig bra for meg. Effekten av imovane forsvinner enda fortere og det er mye værre søvnproblemer når toleransen har økt, større avhengighetspotensiale også.
Så er ikke enig i at Quietapine ikke er bra for meg, det har fungert utmerker i lang tid og når jeg sovner tidlig har jeg ingen problemer dagen derpå. Det jeg har begynt å oppleve nå med hangover dagen derpå tror jeg kommer av at jeg sovner mye senere enn før etter inntak av medisinen nå....
Du kan prøve å gjøre som meg, når må du opp? Tell 12 timer tilbake og ta i betraktning at det tar litt mer enn en time før den fungerer.



Jeg har 100 men deler opp noen ganger