Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1330
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, har nylig fått tilbud om jobb i et firma der man (nesten) må ha lappen for og jobbe der (mye reising til kunder og lignende). Har utsettelse på førerkortet pga. At jeg har blitt tatt for hasj to ganger (ifølge statens vegvesen er ikke vandel godkjent, har ikke fått brev om utsettelse), ene gangen for og være høy og andre gangen for besittelse (under 15g). Venter fremdeles med og se hva som skjer med den 2. Gangen jeg ble tatt, har siden den tid sluttet helt med alt av rus.

Hva kan jeg forvente som straff? Første gang fikk jeg påtaleunlatelse, og andre gang skjedde under prøvetid fra første.

Hva er noen gode unnskyldninger til arbeidsgiver for og ikke ha lappen? Foreløpig vurderer jeg og si at jeg mistet lappen fordi jeg kjørte for fort.

Takk for all hjelp! Stresser veldig over dette.
Tror det hjelper veldig lite at du lyver. Er du ærlig så har du i allefall muligheten til å kontrollere ditt eget narrativ slik at arbeidsgiver kan se på deg som en ærlig og oppriktig fyr. Lyver du blir det jo fort verre, sjansen for at de finner det ut er jo større, i og med at du bekymrer deg for det.

Vær ærlig, forklar saken din men ikke kom med en sob-story. Vet ikke hvor lenge siden det her var, men du kan jo si at du var ung og gjorde noen feil.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Tror det hjelper veldig lite at du lyver. Er du ærlig så har du i allefall muligheten til å kontrollere ditt eget narrativ slik at arbeidsgiver kan se på deg som en ærlig og oppriktig fyr. Lyver du blir det jo fort verre, sjansen for at de finner det ut er jo større, i og med at du bekymrer deg for det.

Vær ærlig, forklar saken din men ikke kom med en sob-story. Vet ikke hvor lenge siden det her var, men du kan jo si at du var ung og gjorde noen feil.
Vis hele sitatet...
Er snakk om lærlingplass så blir nok arbeidsledig en stund hvis jeg ikke får plassen. Går vg2 og andre gang var på slutten av 2020, så ung og dum går nok ikke.
Anonym bruker
"Hjemmelaget Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Tror det hjelper veldig lite at du lyver. Er du ærlig så har du i allefall muligheten til å kontrollere ditt eget narrativ slik at arbeidsgiver kan se på deg som en ærlig og oppriktig fyr. Lyver du blir det jo fort verre, sjansen for at de finner det ut er jo større, i og med at du bekymrer deg for det.

Vær ærlig, forklar saken din men ikke kom med en sob-story. Vet ikke hvor lenge siden det her var, men du kan jo si at du var ung og gjorde noen feil.
Vis hele sitatet...
Ikke særlig lurt å være om ærlig om rusbruk. De fleste mennesker har et veldig negativ syn på det i vårt samfunn. Best å si at det skyldtes fart - det har de fleste forståelse for og har kjørt over fartsgrense selv. Arbeidsgiver kan ikke finne ut om hvorfor førerkortet ble tatt, med mindre det er snakk om yrker som krever politiattest. Så du, TS, har alt å miste ved å være ærlig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er snakk om lærlingplass så blir nok arbeidsledig en stund hvis jeg ikke får plassen. Går vg2 og andre gang var på slutten av 2020, så ung og dum går nok ikke.
Vis hele sitatet...
Skjønner at det blir stress for deg, men jeg kommer ikke til å anbefale deg å lyve i allefall. Du trenger ikke å innrømme det, men blir du spurt om hvorfor du ikke har førerkortet så er det kanskje ikke det lureste å lyve. De finner det nok ut etterhvert uansett, jeg vet om folk som har blitt tatt for det samme og som jobber i helsevesenet nå. Vet ikke om du er mann eller kvinne, men er du mann er du jo ekstra heldig i og med at de trenger menn i helsevesenet og kanskje ser i mellom fingrene.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke særlig lurt å være om ærlig om rusbruk. De fleste mennesker har et veldig negativ syn på det i vårt samfunn.
Vis hele sitatet...
Nei sier du det? TS skulle kanskje vurdert det før h*n gjorde det, å lyve er sjeldent en god taktikk. Joda, kanskje hvis jeg spør deg om du synes jeg ser feit ut når jeg er skinna men ellers: nei.
New generation
colakork's Avatar
Drit å bli stemplet som narkis av gubbene du skal jobbe med før de har blitt kjent med deg.

Bare husk at hvis du sier du mistet den for å råkjøre så spør folk som bryr seg om "hvor da" "hvor fort" osv. Ha klar en hel dekkehistorie
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Jeg ville heller si jeg gjorde noe dumt, slik at du mistet lappen og trenger ikke å gå detaljert innpå hva som skjedde?
Det er veldig pinlig å bli stemplet som "narkoman" på arbeidsplassen og risikere å ikke få fast jobb der.

Ærlighet varer lengst ja, men i slike tilfeller hadde jeg ikke ønsket at en så sensitiv ting om privatlivet mitt blir eksponert for hele arbeidsplassen. Ryktet går.
Sist endret av Chromatics; 1. mars 2021 kl. 15:46.
Jeg vil være radikal og si at du skal si sannheten.
Jeg ser at det er upraktisk.
En god løgn kan være at du har hatt et enkeltstående uprovosert epileptisk/epilepsilignende anfall for under ett år siden. Du får igjen lappen når nevrolog vurderer lav årlig risiko for nytt anfall. Les mer her.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan du ikke bare si at du ikke har hatt råd til å ta lappen ennå? Det er ikke alle som har penger til å bla opp 25-30.000 (eller hva det nå koster nå) for å ta lappen.
Anonym bruker
"Forferdet Vågehval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er mange som ikke har lappen så hadde hare sagt jeg ikke har fått tatt den enda. Hvis han pusher på så si at du vil begynne med kjøretimer når du får jobb og bedre råd. Kjøretimer kan ta et års tid det så mens du venter på å få tilbake lappen kan du bare si du holder på med kjøretimer
Anonym bruker
"Hjemmelaget Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Nei sier du det? TS skulle kanskje vurdert det før h*n gjorde det, å lyve er sjeldent en god taktikk. Joda, kanskje hvis jeg spør deg om du synes jeg ser feit ut når jeg er skinna men ellers: nei.
Vis hele sitatet...
I dette tilfellet er det best og smartest å lyve. Ærlighet ditt, ærlighet datt - så sitter man igjen uten jobb. I enkelte tilfeller er det å lyve rettferdiggjort, man kan ikke gå gjennom livet og være ærlig med alle sammen om alt mulig, det handler om fleksibilitet og se an situasjon. Livet er ikke så enkel og svart-hvit at sånne generelle regler skal følges til enhver tid.
Hvis du kan vise til at du har blitt rusfri etter hendelsene så kan det være gode muligheter for å få redusert utsettelsen. Det hjelper på i alle tilfeller, all den tid du har tenkt å holde deg rusfri.
"Jeg har ikke parkeringsplass og har derfor ikke hatt behov for lappen".
Hvordan har du tenkt til å reise rundt til disse kundene uten lappen?