Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  307 53308
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Jeg har sagt at det KAN skyldes media.
Vis hele sitatet...
Du sa: "Tror nok du har rett, media har veldig mye påvirkningskraft, og media og underholdning generelt er også veldig venstrevridd, som, i fare for å generalisere for mye her, kanskje er litt mer moralsk liberalt og sekulært enn høyresiden?" Altså, du tror Cats hadde rett i sin påstand om at media har en stor del av skylden.

Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Som nevnt flere ganger, det er en veldig stor forskjell på påstander og å stille spørsmål ment som tankevekkere.
Vis hele sitatet...
Nå var det strengt tatt en påstand at du tror media har skylden, men du må uansett nesten regne med svar på begge deler.

Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
De statistikkene du linket til handlet ikke om religion og utroskap.
Vis hele sitatet...
Nei, de handlet om de andre tingene du ramset opp som du antydet at sekulære og ateister kunne være dårligere på.

Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Og ja, høye idealer kan kanskje noen ganger virke mot sin hensikt, men på hvilken måte kan det føre til mer utroskap?
Vis hele sitatet...
Påstanden din, slik den sto, virket mer generell. Uansett, eksempelet jeg nevnte viste at du ikke kan ta slike antagelser som en selvfølge på generelt grunnlag, og du bør derfor også være forsiktig med å ta den som en selvfølge på et mer spesifikt grunnlag. Men som svar på spørsmålet, hva om man for eksempel har som ideal og selvpåtvunget regel at man ikke en gang skal se på andre kvinner eller menn eller tillate seg å tenke i slike baner? Er det da urimelig at man har vanskeligere for å motstå en fristelse når man står i situasjonen? Man kan ikke som en ren selvfølgelighet utelukke det, i det minste.

Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Ja, selvfølgelig er de det. Jeg har da aldri påstått noe annet?
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg misforsto hva du mente med at menn var bedre på å holde det skjult. Fortsatt er det en påstand hvis grunnlag begrenser seg til din personlige erfaring, og du bør ikke gjøre noe særlig med generelle konklusjoner fra dette grunnlaget.
Jeg har selv vært utro mot min partner.
Det fikk meg til å innse hvor mye jeg faktisk elsket min partner, og at det jeg gjorde var svært uheldig.
Jeg har såpass dårlig sammvitighet for det som har skjedd, men jeg har lagt det bak meg.

Min partner har også gjort noe dumt, kanskje ikke i like stor grad, men vi er begge ærlige og åpne. Jeg tror likevel at om jeg hadde fortalt hele sannheten ville det såret min partner mer enn at den hadde blitt takknemlig for at jeg sa det.

Slike ting om det skjer bør holdes hemmelig. Elsker man sin partner er det eneste rette. Det vil bare sette flere spørsmålstegn enn svar. Føler man at partneren fortjener sannheten, bør man heller bare gå fra de og forklare de at de fortjener noe bedre.

For meg hadde det vært for jævlig, min partner er alt og jeg tror jeg hadde tatt mitt eget liv om min partner hadde forlatt meg for noe dumt jeg gjorde når jeg var alt for usikker på meg selv.

Hadde min partner vært utro mot meg, ville jeg helst sluppet å høre det.
Sist endret av Maisboks; 17. juni 2012 kl. 22:31.
Sitat av downing Vis innlegg
Hehe.. Steinalderen ringte, du uteble fra et møte
Vis hele sitatet...
Heller det enn å bli som alle andre i dag.
Ja, når jeg TROR noe, så er jo ikke det en påstand, det er noe jeg tror. Og ja, jeg regna såklart med å få svar. Som sagt så kunne jeg nevnt ting angående mange av de statistikkene, men det har ingenting med denne tråden å gjøre, så du kan heller starte en annen tråd for de. Det opprinnelige poenget mitt var å forklare at motstand mot religion kan kanskje føre til lettere holdninger til utroskap, siden religion er en så "stor pakke" som mange folk enten omfavner eller gjør veldig motstand mot.

Jeg tar heller ikke "antagelser som selvfølge på generelt grunnlag". Nå er jeg lei av å måtte kverulere på alle disse påstandene. Og nei, jeg utelukker ikke at det du videre fremlegger. Selvom jeg tror at man lett trener seg mentalt og lager vaner når det kommer til disse tingene, jeg f.eks. har alltid vært veldig mot utroskap, og har aldri vært nær ved å falle for fristelser, heller ikke ved lignende tilfeller, hvor f.eks. jeg har vært singel, men noen jeg vet jeg ikke burde gjøre noe med prøver seg.

Det er heller ikke en påstand at menn er bedre til å holde det skjult, det kan hende jeg har observert tilfeller som ikke stemmer overens med statistikken, men jeg tviler, nettopp fordi det er så mange tilfeller det er snakk om, og undersøkelsen Ompapa nevner støtter også oppom det at flest kvinner er utro, som jeg opprinnelig antok. Dette er et eksempel på at undersøkelselser kan si helt motstridende ting.

Jeg tenker ikke helt klart nå, for jeg er veldig trøtt og driver med arbeid ved siden av, så kan godt hende jeg har ordlagt meg dårlig en del steder, og kverulert litt for mye på noen ting, etc, kom hvertfall med alle synspunkter dere har, det er derfor jeg laga tråden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Som sagt så kunne jeg nevnt ting angående mange av de statistikkene, men det har ingenting med denne tråden å gjøre, så du kan heller starte en annen tråd for de.
Vis hele sitatet...
Statistikkane toucher jo kjerna i det du ønsker å diskutere ser det ut til. Det var du som drog inn religion, politisk ståstad, likestilling med meir.
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Det opprinnelige poenget mitt var å forklare at motstand mot religion kan kanskje føre til lettere holdninger til utroskap, siden religion er en så "stor pakke" som mange folk enten omfavner eller gjør veldig motstand mot.
Vis hele sitatet...
Og det poenget har du ikkje underbygd så veldig. Dei fleste godtar ikkje religion som ein pakke, men plukker her og der av det dei måtte like. Andre delar overser dei - slik som den katolske kyrkja vakkert har bevist.
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Det er heller ikke en påstand at menn er bedre til å holde det skjult, det kan hende jeg har observert tilfeller som ikke stemmer overens med statistikken, men jeg tviler, nettopp fordi det er så mange tilfeller det er snakk om, og undersøkelsen Ompapa nevner støtter også oppom det at flest kvinner er utro, som jeg opprinnelig antok. Dette er et eksempel på at undersøkelselser kan si helt motstridende ting.
Vis hele sitatet...
Ein undersøkelse nokon hevder dei har sett er altså ei god kjelde? Interessant. Kva om eg hevder eg har sett det motsette? Og om du trur statistikk er tilfeldige saker så tar du feil; det er eit fagfelt, og om det er mogeleg å etterprøve tala, om metodikk er oppgitt etc. så aukar det truverdet.

Viare så er det påstand at menn er betre til å halde det skjult jo.
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Ja, når jeg TROR noe, så er jo ikke det en påstand, det er noe jeg tror. Og ja, jeg regna såklart med å få svar.
Vis hele sitatet...
Jeg vil anse det som en påstand selv om du ikke hevder å være helt sikker, men det blir et uinteressant og uvesentlig definisjonsspørsmål. Jeg forstår ikke hva som er problemet. Du regnet med å få svar, og fikk svar.

Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Som sagt så kunne jeg nevnt ting angående mange av de statistikkene, men det har ingenting med denne tråden å gjøre, så du kan heller starte en annen tråd for de. Det opprinnelige poenget mitt var å forklare at motstand mot religion kan kanskje føre til lettere holdninger til utroskap, siden religion er en så "stor pakke" som mange folk enten omfavner eller gjør veldig motstand mot.
Vis hele sitatet...
Hvis de tingene ikke hadde noe med tråden å gjøre så skulle du vel ikke tatt de opp i åpningsinnlegget. Videre hadde de hatt noe med tråden å gjøre uansett, fordi de viser at selv om man er tilhenger av en religion som fremmer visse moralske leveregler – ikke stjel, ikke drep, ikke vær voldelig, ikke lyv, ikke juks – så forhindrer ikke det disse personene fra å begå slike handlinger minst like ofte som de som ikke tror. Det er ingen grunn til å tro at utroskap skal være det magiske unntaket fra denne regelen.

Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Jeg tar heller ikke "antagelser som selvfølge på generelt grunnlag".
Vis hele sitatet...
Du tok som en selvfølge at det er bedre å ha høye idealer enn å ikke ha det, selv om man ikke følger dem. Jeg viste at det ikke nødvendigvis trenger å være tilfelle hverken generelt eller når det kommer til utroskap spesielt.

Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Det er heller ikke en påstand at menn er bedre til å holde det skjult, …
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager er det da? Du skrev "Vel, da er hvertfall menn mye nøyere på å holde det skjult." Hva i alle verdens land og rike er dette om ikke en påstand?

Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
… det kan hende jeg har observert tilfeller som ikke stemmer overens med statistikken, men jeg tviler, nettopp fordi det er så mange tilfeller det er snakk om
Vis hele sitatet...
Du har tydelig ikke begrep om utvalgsstørrelser. Fra lunis kilde: "I 2002 spurte forskerne 10 000 personer mellom 18 og 49 år …" Kan antallet tilfeller du personlig har hørt om måle seg med dette? I tillegg er det åpenbart at folk kan oppgi forskjellige ting til venner og til anonyme undersøkelser, og siden diskusjonen angår de som er utro, og ikke bare de som er utro og forteller det til deg, så gjør det dine personlige erfaringer ganske uvesentlige.

Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
og undersøkelsen Ompapa nevner støtter også oppom det at flest kvinner er utro, som jeg opprinnelig antok. Dette er et eksempel på at undersøkelselser kan si helt motstridende ting.
Vis hele sitatet...
Hvor er denne undersøkelsen? Før vi kan akseptere at den konkluderer annerledes og vurdere om den gjør det på godt grunnlag, så må vi nesten se den. Hittil begrenser det seg til en løs påstand fra en anonym bruker på et diskusjonsforum om at han eller hun en gang har lest om en undersøkelse som konkluderte på annet vis i noe han eller hun tror var en av hovedstadsavisene. Det er vanskelig å forholde seg til, og bør ikke være grunnlag for konklusjoner.
Dere er altfor raske til å dra konklusjoner om hva jeg mener, skjønner, etc, og kanskje er det noen steder fordi jeg har ordlagt meg dårlig, nå orker jeg ikke diskutere mer i kveld, som sagt så er jeg veldig trøtt, og driver med arbeid ved siden av. Skulle gjerne ha tatt opp disse tingene punkt for punkt, for det er en del grums, men jeg får ta det senere, hold gjerne diskusjonen gående, still gjerne spørsmål og ha et åpent sinn.
Hun stryker deg på leppene når du sover? Det finnes regler mot sånne.
Sitat av BaDomTss Vis innlegg
Fordi mennesket er egentlig ikke skapt for å være monogame. Vi er ment for å spre gener, ergo utroskap.
Vis hele sitatet...
Vi vil vel helst ikke spre infeksjoner og andre bakterier? Dette er noe som fort oppstår hvis "alle knuller alle". Kondomen er fin den, men hvor ofte den brukes er et annet spörsmål.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ein undersøkelse nokon hevder dei har sett er altså ei god kjelde? Interessant. Kva om eg hevder eg har sett det motsette? Og om du trur statistikk er tilfeldige saker så tar du feil; det er eit fagfelt, og om det er mogeleg å etterprøve tala, om metodikk er oppgitt etc. så aukar det truverdet.

Viare så er det påstand at menn er betre til å halde det skjult jo.
Vis hele sitatet...

Som jeg skrev så var dette en norsk undersøkelse og jeg oppga faktisk kilde, google finner dem på første forsøk.......
Den undervurderte
Kunne aldri tenkt tanken på å være utro med jenten min. Det hadde vært så råttent, og jeg hadde hatt så jævla dårlig samvittighet etter det. Det er bare feil!
Sitat av ompapa Vis innlegg
Som jeg skrev så var dette en norsk undersøkelse og jeg oppga faktisk kilde, google finner dem på første forsøk.......
Vis hele sitatet...
Å si at den kan finnes med google er ikke å oppgi kilde. Uansett, jeg har forsøkt å finne undersøkelsen, og kom frem til at kvinnemagasinet Stella spurte ca 1000 personer og konkluderte med at kvinner er oftere utro. Det står kort og godt ingenting om undersøkelsen i seg selv som jeg kan finne, den kun nevnes. Utvalgsstørrelsen deres er en tiendedel av den som omtales på forskning.no, og det står ikke noe sted jeg kan finne hvor mye oftere kvinner er utro. Det finnes altså fortsatt ikke noe godt grunnlag for Cityofdreams å konkludere med at kvinner er mye mer utro enn menn.
Hm, utroskap er et ganske komplisert tema. Jeg ser mange som 'gjør det rett' å være utro med at sex blir kjedelig, i mitt syn på ting synes jeg det blir ekstremt råttent og teit sagt. Da er det ikke følelser, men dyriske handlinger og vedkommende burde ikke ha kjæreste om sex er det eneste som står i hode på dem. Personlig har jeg aldri vært utro i mine 19 år på jorden. Kan være noe med at hunnkjønn av menneskerasen er mer medlidende og følelsesladde enn den mannlige delen, men det er uansett ingen unnskyldning for å være utro, spesielt om man er det over lengre tid. Det å være utro er en uvane mennesker har fått ifra dyrene, og det skjer når de ikke har nok selvrespekt til å styre seg. Selv om vi kan få lyst på en annen person, kommer det ned til selvrespekt, og et svakt menneske er det som er utro.

Det er mitt innspill anyways.
Sitat av Cadenze Vis innlegg
Hm, utroskap er et ganske komplisert tema. Jeg ser mange som 'gjør det rett' å være utro med at sex blir kjedelig, i mitt syn på ting synes jeg det blir ekstremt råttent og teit sagt. Da er det ikke følelser, men dyriske handlinger og vedkommende burde ikke ha kjæreste om sex er det eneste som står i hode på dem. Personlig har jeg aldri vært utro i mine 19 år på jorden. Kan være noe med at hunnkjønn av menneskerasen er mer medlidende og følelsesladde enn den mannlige delen, men det er uansett ingen unnskyldning for å være utro, spesielt om man er det over lengre tid. Det å være utro er en uvane mennesker har fått ifra dyrene, og det skjer når de ikke har nok selvrespekt til å styre seg. Selv om vi kan få lyst på en annen person, kommer det ned til selvrespekt, og et svakt menneske er det som er utro.

Det er mitt innspill anyways.
Vis hele sitatet...
Utroskap er ikke en uvane vi fikk av å se på Animal Planet, det er en vane vi har lagd. Dyreverdenen gjør det naturlige, nemlig å pule så mye som mulig, for å få barn. Det har ingenting med selvrespekt å gjøre, det har med moral, etikk å egen seksualitet. De sterkeste menneskene er de jeg ser på som mest trolig til å være utro, se på Clinton f.eks! "I did not have sexual relations with that woman!
Sitat av Provo Vis innlegg
Å si at den kan finnes med google er ikke å oppgi kilde. Uansett, jeg har forsøkt å finne undersøkelsen, og kom frem til at kvinnemagasinet Stella spurte ca 1000 personer og konkluderte med at kvinner er oftere utro. Det står kort og godt ingenting om undersøkelsen i seg selv som jeg kan finne, den kun nevnes. Utvalgsstørrelsen deres er en tiendedel av den som omtales på forskning.no, og det står ikke noe sted jeg kan finne hvor mye oftere kvinner er utro. Det finnes altså fortsatt ikke noe godt grunnlag for Cityofdreams å konkludere med at kvinner er mye mer utro enn menn.
Vis hele sitatet...
Hva er dette en stil på videregående? Jeg sa hvor jeg hadde leste det og ba tvilere google. Jo det er kilde godt nok du er tross alt ikke læreren min.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Hva er dette en stil på videregående? Jeg sa hvor jeg hadde leste det og ba tvilere google. Jo det er kilde godt nok du er tross alt ikke læreren min.
Vis hele sitatet...
Nei, om du skal argumentere for noe - spesielt noe som er litt kontroversielt må man backe opp med kilder og "google it" er ikke en kilde. Gå på google selv, og finn de artikklene du mener er gode kilder; og provo prøvde å gjøre dette men fant ikke noe selv.

Det er ikke kun i skoleoppgaver man må backe opp med kilder, i alle seriøse debatter burde argumentene dokumenteres.
Alle de baserer deg på samme undersøkelse; og som provo sier står det alt for lite om denne undersøkelsen. 1000 individer er uansett alt for få - da variansen og usikkerheten i undersøkelsen blir for stor.
Lurer på en ting!

Om kjæresten din har bedratt deg, vil det da være lettere for deg å være utro?

Personlig ville jeg aldri ha vært sammen med en som hadde bedratt meg, hadde ikke følt meg sikker hver gang kjæresten min var på byen etc! For meg betyr utroskap at man skiller lag! Hadde vært interesant å ha funnet noen tall på hvor mange forhold som klarer å fungere normalt etter en av personene har vært utro!
Sitat av grandiz Vis innlegg
Jeg innbiller meg sjøl at veloppdragne/seriøse/skoleflinke mennesker har såpass med samvittighet at sjansen for å begå utroskap er liten, kontra dem med en ikke fullt så bra oppvekst. Jeg tror mennesker/ungdom med vanskeligheter hjemme/som hopper av skolen tidlig/som havner utenfor miljøet i tenårene etc. har en større gi-faen-holdning/liten samvittighet/mindre empati ovenfor andre mennesker når det kommer til mye, inkludert synet på utroskap.
Vis hele sitatet...
Erfaringen min er stikk motsatt.

De mindre skoleflinke vennene mine fra ungdomsskoleårene stiftet familie allerede i 18/19års-alderen og holder ting gående rimelig stabilt i forhold til de ambisiøse studentene, som er generelt lei monotonisme og har den oppfatningen at det alltid finnes noe bedre der ute for dem. Samtidig tror jeg at toleransegrensen for hva som definerer utroskap er lavere i bygdesamfunn.

Mulig dette grunnes det faktum at jeg sjeldent har noe særlig kontakt med førstnevnte gruppe lengre, og at jeg har involvert meg mer med studentmiljøet de siste årene, men observasjonen står fortsatt.

Det er også verdt å merke seg at definisjonen på utroskap bestemmes av personene i forholdet, ikke av samfunnet eller hvor fysiske man er. I noen forhold vil det å stirre på det motsatte kjønn oppfattes som et svik for den andre, men i andre er er alt lov (og oppfordret). Personlig synes jeg at mange er for redde for å faktisk diskutere grenser når de innleder et forhold, muligens av en frykt for å foreslå noe som bryter den andres grenser. Jeg tror at mange forhold kunne endt lykkeligere hvis partnerne faktisk visste hvor grensa for utroskap gikk, for jeg kjenner flere (av begge kjønn) som tilsynelatende kunne tøyd strikken ganske langt fysisk og heller satt grensen på det emosjonelle nivået. Å for en gangs skyld finne en partner med samme oppfatning kan derfor være befriende.
Sist endret av Dyret; 18. juni 2012 kl. 12:46.
Jeg vil faktisk påstå at grunnen til at folk gjør det er det som kalles "forbudt kjærlighet" (?)

"Alle" vet at det er feil å være utro, og det er akuratt derfor de gjør det, fordi det føles godt å gjør det som er feil. Det er spenningen å gjøre noe som er tabu-belagt, trur til og med paven drømmer om å ta en kirketjener(inne) hardt bakfra på alteret, fordi at det er så galt. Følelsen av å gjøre ting som du vet kan gå galt er noe som tilfredstiller mange.

Det blir som at mange jenter har en drøm om å bli voldtatt, men det er ikke den voldtektstypen som faktisk skjer, men en drøm, der alt er perfekt.

Kjappt søk på google: sexfantasi. Ser man at det er mye tabu-belagte tema som kommer opp!

Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Utroskap er ikke en uvane vi fikk av å se på Animal Planet, det er en vane vi har lagd. Dyreverdenen gjør det naturlige, nemlig å pule så mye som mulig, for å få barn.
Vis hele sitatet...
Det er i beste fall en voldsom overforenkling og strengt tatt galt, og ikke bare fordi de fleste dyr har bestemte og ofte korte paringsperioder. Siden tråden omhandler årsaker til at man er utro kan jeg jo ta den biologiske delen når vi først er inne på det.

Mange dyrearter er promiskuøse, men slett ikke alle. Biologisk sett skiller man hovedsakelig mellom to typer monogami: sosialt monogami og seksuelt monogami. Det første omhandler hvordan man samhandler sosialt, for eksempel med oppdragelse av avkom, beskyttelse av territorie også videre, mens sistnevnte går på eksklusivitet i seksualpartner. De fleste dyrearter som er sosialt monogame er ikke fullstendig seksuelt monogame, og sidesprang forekommer. Det er ikke så vanskelig å tenke seg hvorfor. Det kan være klokt for en art å "satse på" monogami, siden det gjør at to foreldre er involvert i oppdragelsen av avkommet, noe som i mange tilfeller gjør det sikrere at avkommet overlever på en god måte. Siden hunnen er den som enten føder eller legger eggene, er det også hun som har den desidert største innsatsen og mest å tape, og det kan være taktisk smart å kreve at hannen skal delta i forberedelsene og oppdragelsen av avkommet i stedet for å bare befrukte og stikke av. Det er videre da en fordel for hannen å akseptere kravet og være monogam (eller i det minste seriemonogam), siden det er vanskelig å spre sine gener på annet vis når dette er den universelle regelen. Hunnen vil kreve at hannen er monogam for å bidra til oppdragelsen av avkommet hennes, og hannen vil følgelig kreve at hunnen er monogam så han ikke bruker tid og energi på å oppdra andres avkom.

Samtidig kan det være taktisk smart av hannen og forsøke å "spille systemet" ved å fordele sin tid på to eller flere hunner uten at de vet om hverandre. Eller, som også gjelder hanner som ikke har funnet en hunn å være monogam med, befrukte en hunn som har en annen hann som lures til å oppdra hans avkom. Hvorfor skal hunnen han befrukter godta dette? Fordi avkommet vil, hvis det blir en hann, være en tilsvarende luring som kan spre sine gener med flest mulig hunner med minst mulig innsats (og hvis det blir en hunn, bære de genene til neste generasjon). Begge kan derfor ha noe å tjene på å begå utroskap, og det er å forvente at noen vil forsøke å spille det monogame systemet.

Hvis vi kaller disse to typene "luringer" og "trofaste", så kan man se – og analysere spillteoretisk – at den evolusjonært stabile strategien gjerne vil være en miks av luringer og trofaste. En overvekt av trofaste vil gi en fordel av å være luring, og en overvekt av luringer vil gi en fordel av å være trofast siden omgivelsene i utgangspunktet favoriserte monogami; det vil altså finnes et likevektspunkt av andel luringer og trofaste, og hvor dette punktet ligger for en bestemt populasjon vil avhenge av mange faktorer. Det trenger heller ikke å være slik at enkelte individer er hundre prosent luringer og de andre hundre prosent trofaste (selv om de kan forekomme), men at man har innslag av begge deler i varierende grad i forskjellige individer.

Her ser vi altså at vi har biologiske forklaringer på hvorfor vi er sosialt og i stor grad seksuelt monogame, hvorfor vi reagerer sterkt mot utroskap, hvorfor utroskap likevel forekommer, og hvorfor enkelte har denne hangen i større grad enn andre. Men, det sier ingenting om moralen bak det å være utro. Selv om vi har biologiske drifter betyr ikke det at det er moralsk å følge de driftene. Utroskap er dypt sårende og medfører ofte omfattende negative konsekvenser for de det angår, og det kan ikke forsvares moralsk på noen måte.

Og for ordens skyld, hvis det skulle være noen tvil, så finnes det også tilfeller hvor partene er både sosialt og strengt seksuelt monogame.

Sitat av ompapa Vis innlegg
Hva er dette en stil på videregående? Jeg sa hvor jeg hadde leste det og ba tvilere google. Jo det er kilde godt nok du er tross alt ikke læreren min.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke en skolestil, men det er heller ingen barnehagekrangel. Det er et forsøk på en seriøs diskusjon, og seriøse diskusjoner følger visse normer. Hvis Cityofdreams eller du vil gjøre et argument ut av påstanden din om denne undersøkelsen, så er det normal debattskikk at dere hoster opp den konkrete informasjonen med direkte kildehenvisning og ikke overlater denslags til motparten. Det kalles bevisbyrde, og bør etterfølges hvis dere ønsker at bidragene deres skal bli tatt seriøst.
Sist endret av Provo; 18. juni 2012 kl. 16:45.
Sitat av Provo Vis innlegg
. Men, det sier ingenting om moralen bak det å være utro. Selv om vi har biologiske drifter betyr ikke det at det er moralsk å følge de driftene. Utroskap er dypt sårende og medfører ofte omfattende negative konsekvenser for de det angår, og det kan ikke forsvares moralsk på noen måte.

Nei, det er ikke en skolestil, men det er heller ingen barnehagekrangel. Det er et forsøk på en seriøs diskusjon, og seriøse diskusjoner følger visse normer. Hvis Cityofdreams eller du vil gjøre et argument ut av påstanden din om denne undersøkelsen, så er det normal debattskikk at dere hoster opp den konkrete informasjonen med direkte kildehenvisning og ikke overlater denslags til motparten. Det kalles bevisbyrde, og bør etterfølges hvis dere ønsker at bidragene deres skal bli tatt seriøst.
Vis hele sitatet...
Du poster et veldig godt innlegg som forklarerer mye når det gjelder utroskap. Kort sagt er vi mennesker laget for å reprodusere oss, og vi benytter oss forskjellige strategier av dette. Menn kan teoretisk sett investere mindre i avkom, derfor er menn ofte mindre kresne når det gjelder damer. Damer må investere mer, og er derfor mer kresne. På bakgrunn av dette er det egentlig naturlig med utroskap, men det er litt forskjellige. Kvinner vil hele tiden ha en bedre partner, menn tar alt de kan få. Foreksempel, hvis en dame er sammen med en hyggelig snill mann, som er veldig tålmodig og hyggelig mot henne, kan det være lurt av dama og være kjæresten hans, også være utro med noen kjekke menn på si, for å få gode gener får barna sine, samtidig som en som er tilbøyelig til å være trofast vil passe på barn.
Jeg skjønner meg IKKE på folk som er utro. Hvis du virkelig elsker din partner, vil du ikke behandle personen som søppel. Hvordan hadde du følt deg hvis du fant den eneste som du virkelig elsker her i verden i sengen med en annen? Er det greit?! Nei. Det er en rett og slett egoistisk og drittsekkaktig ugjerning.
Det jeg stusser over er at medlem på side 1 i tråden som skriver at han er utro har fått 21 kvalitetspoeng. Trekker man da den konklusjonen at det er kult å være utro? For en kul fyr liksom...KP til deg som puler andre mens du er sammen med dama....

Idiotisk.
Tror heller han fikk poeng for å være ærlig, for at han tør å fortelle oss om det, på tross av at han garantert vil få masse drittslenging.
Sist endret av atomet; 19. juni 2012 kl. 12:59.
Nå skal ikke jeg være altfor sikker, men det var vel en seksuell revolusjon på 60-tallet som endret normene angående utroskap? Å skylde på at mennesker er "dyr" blir for simpelt, fordi da regner man ikke med kulturen innad i populasjone.
Sitat av Hoksalon Vis innlegg
Nå skal ikke jeg være altfor sikker, men det var vel en seksuell revolusjon på 60-tallet som endret normene angående utroskap? Å skylde på at mennesker er "dyr" blir for simpelt, fordi da regner man ikke med kulturen innad i populasjone.
Vis hele sitatet...
Seksuelle drifter har vært der siden tidenes morgen, og kom ikke på 60-tallet, for å si det sånn.

Her en artikkel i NY Times med henvisning til masse research gjort av forskjellige forskere. Jeg syns den forklarte dette ganske fint.

http://www.nytimes.com/1998/07/04/ar...ted=all&src=pm
Sitat av Provo Vis innlegg
Her ser vi altså at vi har biologiske forklaringer på hvorfor vi er sosialt og i stor grad seksuelt monogame, hvorfor vi reagerer sterkt mot utroskap, hvorfor utroskap likevel forekommer, og hvorfor enkelte har denne hangen i større grad enn andre. Men, det sier ingenting om moralen bak det å være utro. Selv om vi har biologiske drifter betyr ikke det at det er moralsk å følge de driftene. Utroskap er dypt sårende og medfører ofte omfattende negative konsekvenser for de det angår, og det kan ikke forsvares moralsk på noen måte.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke bare ta statistikk til en monogam art (f. eks. ravn) og anvende den på en potensielt polygam art. Logikken bak parallellen din avhenger av at mennesket er en instinktivt monogam art, noe jeg egentlig ikke ser noen grunn til å tro. Før kristendogmatisk kultur ble påtrengt store deler av verdens befolkning var polygami utbredt. En alternativ forklaring for menneskets trang til utroskap og økningen i skillsmisser og andre sosialt aksepterte måter å utføre polygamisk atferd på kan være at mennesket rett og slett instinktivt ikke er monogame, noe som viser seg når sosiale dogmer står for fall.
Sitat av EoT Vis innlegg
Du kan ikke bare ta statistikk til en monogam art (f. eks. ravn) og anvende den på en potensielt polygam art. Logikken bak parallellen din avhenger av at mennesket er en instinktivt monogam art, noe jeg egentlig ikke ser noen grunn til å tro.
Vis hele sitatet...
Det er riktig at jeg forutsetter at mennesket er hovedsakelig monogame når jeg antyder at den nevnte biologiske forklaringen av utroskap gjelder oss. Men det er veldig gode grunner til å tro at det er tilfelle, og det er også jevnt over ekstremt bred enighet om dette – menneskets paringsstruktur er klassifisert som sosialt monogami med moderate mengder seksuelt ikkemonogami. Jeg kan liste opp noen grunner til å tro at mennesker biologisk sett i hovedsak er naturlig monogame, og ikke polygame eller promiskuøse:

1. Vår atferd, med monogame sosiale forhold, moderat mengde tilfeller av utroskap, kraftig reaksjoner mot utroskap osv, passer beskrivelsen av en hovedsakelig monogam art, som man ser av beskrivelsen i forrige innlegg.

2. Monogami har en tendens til å oppstå når avkommet er spesielt hjelpesløst i begynnelsen av livet, og særlig når det forblir rimelig hjelpesløst i lengre tid, noe som er tilfelle for mennesker.

3. Polygami fører veldig ofte til en meget tydelig kjønnsdimorfisme (forskjellig morfologi) hos kjønnene. Hos polygame arter er hannen ofte 1,5 til 2 ganger større en hunnen, mens mennesker har i sammenlikning en veldig lav grad av kjønnsdimorfisme.

4. Hos promiskuøse arter har man større spermiekonkurranse, noe som gir seg utslag i et evolusjonspress for store testikler. Se for eksempel på testikkelstørrelsen til de promiskuøse dvergsjimpansene som er rimelig enorme i forhold til kroppstørrelsen sett i sammenheng med de mer moderate mennesketestiklene. Arter som er polygyne (polygami hvor én hann har mange hunner) har veldig lite spermiekonkurranse, og testiklene er tilsvarende små. Mennesker derimot, har moderat testikkelstørrelse, som svarer til en hovedsakelig monogam paringsstruktur.
Jeg vil tro mennesket søker variasjon, man blir etter tid lei av det samme.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er riktig at jeg forutsetter at mennesket er hovedsakelig monogame når jeg antyder at den nevnte biologiske forklaringen av utroskap gjelder oss. Men det er veldig gode grunner til å tro at det er tilfelle, og det er også jevnt over ekstremt bred enighet om dette – menneskets paringsstruktur er klassifisert som sosialt monogami med moderate mengder seksuelt ikkemonogami. Jeg kan liste opp noen grunner til å tro at mennesker biologisk sett i hovedsak er naturlig monogame, og ikke polygame eller promiskuøse:
Vis hele sitatet...
Men hvordan forklarer du utbredte polygamistiske kulturer (særlig i jeger- og sankersamfunn, den samfunnsstruktur vi må ta utgangspunkt i)? Såvidt jeg kan se oppstår absolutt monogami med semittisk dogma. Tidligere (eller andre) ekteskapsstrukturer trenger kan fint være polygame.

Testikkelstørrelsen trenger ikke vokse, da forholdene ikke nødvendigivs trenger å være promiskuøse, selv om de er polygame (slik det forholder seg hos Amazonas innfødte stammer).
Jeg tror utroskap kommer av at man mangler noe i sitt eget forhold, eller at man tror man mangler noe. Hvorvidt man mangler noe er opptil hver en, men media og samfunnet generelt kan jo gi inntrykk av at ting skal være urealistiske og da kan det hende man søker nye grønne skoger.

Det kan også være at man ikke vil miste noen, at man vil ha noen ved sin side; at dette veier opp til at det kan mistolkes som ekte følelser; for når man er uten vedkommende føler man savn eller sjalusi.

Et godt og ærlig forhold kan trives godt med hverandre til den dagen de dør. Men alt er jo opp til hver en og hva man vil og trenger. Det er kanskje naivt å tro at en 20-åring er klar for et langt og seriøst forhold; man er jo ung og vil utforske og mennesket er stadig i forandring etter samfunnets tro og normer.

Det finnes ingen fasit. Men om man virkelig elsker noen, og savner "henne" og ikke bare "noen", så vil man aldri såre den personen. Men samtidig, så er det jo de vi står nærmest som vi sårer mest. Paradoksalt, men sant. Så da er man jo like langt igjen? Man kan jo dra den lengere, da mot empati og respekten for andre menneskers følelser. Kan du virkelig leve livet ut og vite at din elskede fortjener noe bedre?
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er riktig at jeg forutsetter at mennesket er hovedsakelig monogame når jeg antyder at den nevnte biologiske forklaringen av utroskap gjelder oss.

1. Vår atferd, med monogame sosiale forhold, moderat mengde tilfeller av utroskap, kraftig reaksjoner mot utroskap osv, passer beskrivelsen av en hovedsakelig monogam art, som man ser av beskrivelsen i forrige innlegg.


3. Polygami fører veldig ofte til en meget tydelig kjønnsdimorfisme (forskjellig morfologi) hos kjønnene. Hos polygame arter er hannen ofte 1,5 til 2 ganger større en hunnen, mens mennesker har i sammenlikning en veldig lav grad av kjønnsdimorfisme.

4. Hos promiskuøse arter har man større spermiekonkurranse, noe som gir seg utslag i et evolusjonspress for store testikler. Se for eksempel på testikkelstørrelsen til de promiskuøse dvergsjimpansene som er rimelig enorme i forhold til kroppstørrelsen sett i sammenheng med de mer moderate mennesketestiklene. Arter som er polygyne (polygami hvor én hann har mange hunner) har veldig lite spermiekonkurranse, og testiklene er tilsvarende små. Mennesker derimot, har moderat testikkelstørrelse, som svarer til en hovedsakelig monogam paringsstruktur.
Vis hele sitatet...
At mennesker blir sure når de blir bedratt, er ikke det samme som at utroskap er unaturlig, heller er det en reaksjon på å bli forlatt, det å ikke få sendt genene sine videre. Jeg har ingen kilde på dette, men personlig foreks, så blir jeg ikke sjalu hvis jeg ser for meg andre hvis jeg er med noen jeg liker, men hvis jeg ser for med den jeg liker med andre... Jeg tror folk flest blir sjalu når det gjelder at din andre blir "tatt" ikke at man selv tar noen andre. i hvor mange lykkelige kjærestepar har du ikke en gutt som vil gjøre alt for kjæresten sin og elsker henne osv, samtidig som han runker hver dag til porno.

Mennesker sin testikkelstørrelse er hverken ekstremt stor, for promiskiøse arter, eller ekstremt små, for monogame forhold, vi er midt i mellom. Grunnen til det er at menneskene er laget for å være både monogame, og utro, vi mennesker, i motsetning til duer, kan gjøre et valg, om vi bare vil være med en, eller flere. Som kilde har jeg en serie om human behaviour biology, et kurs ved standford, som blir holdt av en av de mest anerkjente forskerne i verden når det gjelder den typen biologi. Det er veldig interessant.http://www.youtube.com/watch?v=LOY3Q...8F2368C90DDC3D
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Rent biologisk har man et ganske kraftig driv til å spre genene sine så mye som mulig. Vi har jo utviklet en så høy form for intelligens at vi kan undertrykke dette hvis vi klarer å tenke over de negative konsekvensene det kan komme til å ha både på kort og lang sikt, men mange vil, når de havner i situasjonen at de kan skaffe seg en ny seksualpartner, hoppe på sjansen. Spesielt hvis de tror de kan komme unna med det!
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Rent biologisk har man et ganske kraftig driv til å spre genene sine så mye som mulig. Vi har jo utviklet en så høy form for intelligens at vi kan undertrykke dette hvis vi klarer å tenke over de negative konsekvensene det kan komme til å ha både på kort og lang sikt, men mange vil, når de havner i situasjonen at de kan skaffe seg en ny seksualpartner, hoppe på sjansen. Spesielt hvis de tror de kan komme unna med det!
Vis hele sitatet...
Dette tror ikke jeg på. Vis meg en kilde som sier at kroppen min biologisk sett må spre mine gener. Sexdrivet i menneskets natur, kan jo liksågodt være til en kvinne? Eller høyrehånda for den del? Instiktivt sett.
Sist endret av reklame; 19. juni 2012 kl. 20:15.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Jeg vet ikke nøyaktig hva du ikke tror på av det jeg sier, men alle mennesker er bare et resultat av genene sine, gener som har overlevd nettopp fordi de produserer mennesker som har et driv til å spre nevnte gener. Har ikke lest den enda, men jeg tror boken The Selfish Gene kan være av interesse for deg.
Folk bryr seg ikke om moral lenger. Det er noe de forbinder med kristne mørkemenn. Er jo synd at det skal være slik, for vil anta at de aller fleste vil synes det er veldig trist om andre folk bedrar dem på en eller annen måte. Om det gjelder penger, sex eller brutte løfter spiller ingen rolle. Bedrag er bedrag. Man ender opp med et samfunn der man har en annen standard for andre enn man har for seg selv. Mao et sterkt dysfunksjonelt (og kanskje ikke levedyktig?) samfunn.
Rart hvor mange her som synes det er helt forkastelig med utroskap,men hva definerer dere som utroskap, går pornografi an? Fantasier om andre? Er det umoralskt også?
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Rart hvor mange her som synes det er helt forkastelig med utroskap,men hva definerer dere som utroskap, går pornografi an? Fantasier om andre? Er det umoralskt også?
Vis hele sitatet...
Min personlige mening er nei det er ikke umoralskt..Det er på kanten om man fantaserer om andre, og det vil såklart være helt i orden om det er om en urealistisk person og/eller variasjon.. Om man derimot fantaserer om kollegaen sin bare for å klare å blir hard/våt til å ha seg med sin partner er det umoralskt spør du meg...

Handler liksom om hensiktet, er hensiktet uskyldet er det ofte greit, er man sammen med noen for en annen grunn enn kjærlighet er man en patetisk løgner, etter min mening i allefall=)
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Rart hvor mange her som synes det er helt forkastelig med utroskap,men hva definerer dere som utroskap, går pornografi an? Fantasier om andre? Er det umoralskt også?
Vis hele sitatet...
For min del kunne all porno vært avskaffa .. fordi jeg forstår ikke at noen kan utgi seg på den måten for all offentlighet, det må være noen sperrer som mangler. Noen ting i livet bør holdes hellig, syns nå jeg da.
Men hva er kjærlighet da? Jeg leste en artikkel om neurovitenskapen bak kjærlighet, sånn jeg forsto det, så er selve forelskelsen bare en bunch med kjemikaler, som gjør at man blir avhengig av å være med den andre, som et dop. Den følelsen gjør at man blir lenge nok med partneren til å befrukte hverandre, men det er mest hensiktsmessig evolusjonært at den følelsen ikke varte for alltid. Tenk på hvordan samfunnet hadde vørt hvis alle gikk rundt nyforelska? Forelskelsen varer i gjennomsnitt i 2 år, men kan vare ett, eller fire også, for noen måneder,andre bare uker. Personlig synes jeg det er slik hver gang jeg har vært med noen, man blir veldig forelsket, også roer det seg ned. Å være med noen lengre enn det blir da for meg et valg, men det er ikke på grunn av noen slags mystisk kjærlighetsfølelse. men er det greit å være utro hvis man ikke elsker den personen lenger da?
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Jeg vet ikke nøyaktig hva du ikke tror på av det jeg sier, men alle mennesker er bare et resultat av genene sine, gener som har overlevd nettopp fordi de produserer mennesker som har et driv til å spre nevnte gener. Har ikke lest den enda, men jeg tror boken The Selfish Gene kan være av interesse for deg.
Vis hele sitatet...
Du svarer jo ikke på det jeg skrev. Jeg skrev at jeg ikke trodde på at mennesker har et behov for å formere seg og spre genene sine mest mulig-biologisk. Jeg tror likevel at menneske har et biologisk sexdriv, men det handler utelukket om å formere seg. Ikke formere seg med flest mulig.

Og jeg anbefaler deg å lese boken selv. Jeg har lest den.
Sitat av Taurean Vis innlegg
For min del kunne all porno vært avskaffa .. fordi jeg forstår ikke at noen kan utgi seg på den måten for all offentlighet, det må være noen sperrer som mangler. Noen ting i livet bør holdes hellig, syns nå jeg da.
Vis hele sitatet...
Hoi, hoi, hoi!
Hva med oss stakkars onanister da?

Fritenker, jeg ser ikke på pornografi som utroskap.
Jeg har faktisk erfart at enkelte jenter tenner voldsomt på det å se på porno med kjæresten sin også.
Mulig man kan tolke det slik at man gjør seg opp en mening etter hva kjæresten mener om saken, om man virkelig må og skal lage noen sak ut av det i det hele tatt.
Fordi de kan?
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Men hva er kjærlighet da? Jeg leste en artikkel om neurovitenskapen bak kjærlighet, sånn jeg forsto det, så er selve forelskelsen bare en bunch med kjemikaler, som gjør at man blir avhengig av å være med den andre, som et dop. Den følelsen gjør at man blir lenge nok med partneren til å befrukte hverandre, men det er mest hensiktsmessig evolusjonært at den følelsen ikke varte for alltid.

Tenk på hvordan samfunnet hadde vørt hvis alle gikk rundt nyforelska? Forelskelsen varer i gjennomsnitt i 2 år, men kan vare ett, eller fire også, for noen måneder,andre bare uker. Personlig synes jeg det er slik hver gang jeg har vært med noen, man blir veldig forelsket, også roer det seg ned. Å være med noen lengre enn det blir da for meg et valg, men det er ikke på grunn av noen slags mystisk kjærlighetsfølelse. men er det greit å være utro hvis man ikke elsker den personen lenger da?
Vis hele sitatet...
Min definisjon av kjærlighet er litt annerledes enn din skjønner jeg, den kjemien du snakker om, vel den definerer jeg som en forelskelse og det er ikke det jeg snakker om når jeg sier ekte kjærlighet.. For å gi deg et enkelt eksempel på kjærlighet, så kan jeg nevne den din mor har for deg...

Hvordan kan du være sammen med en person du ikke elsker og hvorfor? Og nei det er aldri greit å være utro, punktum, slik jeg ser det da=)
Ser folk skriver at folk er utro fordi man blir lei samme sexen?
Serriøst folk, voks opp, Ett forhold e basert på mer enn sex, Elsker og bryr meg altfor mye om kjæresten min til at jeg aldri kunne fått tanken på og være utro engang, og jeg vet ho tenker det samme.

Edit: har ikke lest hele tråden, så kan fort være noen har skrevet det samme.
Sist endret av tendenz; 20. juni 2012 kl. 01:42.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Det er på kanten om man fantaserer om andre, og det vil såklart være helt i orden om det er om en urealistisk person og/eller variasjon.. Om man derimot fantaserer om kollegaen sin bare for å klare å blir hard/våt til å ha seg med sin partner er det umoralskt spør du meg...
Vis hele sitatet...
Jeg ser hvertfall absolutt ingen forskjell på å fantasere om det du ser på som "urealistisk" og å fantasere om noen som er realistisk. Hvis dama/gutten må fantasere om andre, det være seg en kjendis eller naboen, for å kunne ha sex med kjæresten sin så burde han/hun komme seg ut av forholdet med en gang.

Jeg syns forsåvidt også at man ikke skal være i et forhold med noen med mindre man syns at den personen er den peneste som eksisterer. Hadde jeg plutselig opplevd at jeg hadde syntes at andre jenter enn min kjæreste var penere enn henne, så hadde jeg dumpet henne på sekundet, da det betyr at man ikke passer optimalt ilag.
Sist endret av Dongerino; 20. juni 2012 kl. 02:07.
Sitat av tendenz Vis innlegg
Ser folk skriver at folk er utro fordi man blir lei samme sexen?
Serriøst folk, voks opp, Ett forhold e basert på mer enn sex, Elsker og bryr meg altfor mye om kjæresten min til at jeg aldri kunne fått tanken på og være utro engang, og jeg vet ho tenker det samme.

Edit: har ikke lest hele tråden, så kan fort være noen har skrevet det samme.
Vis hele sitatet...
Tenk på denne måten, kanskje sexen spiller en veldig stor rolle for kjærligheten du har for dama?

Er nok ikke alle som har ett bra sexliv.
Sitat av EoT Vis innlegg
Men hvordan forklarer du utbredte polygamistiske kulturer (særlig i jeger- og sankersamfunn, den samfunnsstruktur vi må ta utgangspunkt i)? Såvidt jeg kan se oppstår absolutt monogami med semittisk dogma. Tidligere (eller andre) ekteskapsstrukturer trenger kan fint være polygame.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok svaret ligger i spørsmålet: kultur. Vi mennesker har mulighet til å kommunisere, manipulere og overbevise andre, og å la oss overbevise av ting som går stikk i mot selv de mest grunnleggende biologiske behov og drifter – ta selvmordsbombere som et ekstremt eksempel. En forskyvning av maktbalanse vil kunne presse frem en kultur hvor det er vanlig for ett kjønn å ha flere partnere av det motsatte kjønn, siden det vil være biologisk sett gunstig for en mann å flere koner eller for en kvinne å ha flere menn. Så det at polygami forekommer i en del samfunn kan lett forklares som kultur, mens vår manglende kjønnsdimorfisme og moderate testikkelstørrelse peker i retning av at vi er en hovedsakelig monogam art fra biologiens side.

Ingen av disse biologiske trekkene er imidlertid sikre tegn på at en art er monogam, men typiske kraftige tendenser, og det finnes de som mener at polygyni egentlig er vårt "naturlige" paringssystem selv om konsensus, så langt jeg vet, er at vi er monogame (eller "sosialt monogame med moderate mengder seksuell ikkemonogami", for å være presis).

Sitat av EoT Vis innlegg
Testikkelstørrelsen trenger ikke vokse, da forholdene ikke nødvendigivs trenger å være promiskuøse, selv om de er polygame (slik det forholder seg hos Amazonas innfødte stammer).
Vis hele sitatet...
Som jeg sa angår testikkelstørrelse også polygyne arter. De polygyne har en kraftig tendens til å ha veldig små testikler (eksempelvis gorillaer), mens promiskuøse har en kraftig tendens til å ha veldig store testikler (eksempelvis dvergsjimpanser). Monogame, derimot, ligger midt i mellom med moderat store testikler, og vi ligger i dette mellomsjiktet av skalaen.

Sitat av Fritenker Vis innlegg
At mennesker blir sure når de blir bedratt, er ikke det samme som at utroskap er unaturlig, heller er det en reaksjon på å bli forlatt, det å ikke få sendt genene sine videre.
Vis hele sitatet...
Jeg har heller ikke sagt at utroskap er unaturlig. Tvert i mot har jeg vist hvordan en viss mengde utroskap er å forvente i en hovedsakelig monogam populasjon. Det er for ordens skyld også verdt å påpeke – uten at jeg tror at du mener noe annet – at det ikke er en bevisst tanke om at "nå blir jeg sur fordi jeg risikerer å bruke tid og energi på å fostre opp et avkom som ikke har mine gener", men at de som reagerer sterkt mot andres utroskap har blitt favorisert og selektert gjennom evolusjonen.

Sitat av Fritenker Vis innlegg
Mennesker sin testikkelstørrelse er hverken ekstremt stor, for promiskiøse arter, eller ekstremt små, for monogame forhold, vi er midt i mellom.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du også har misforstått. Som presisert på nytt rett over her er tendensen mot at promiskuøse får store testikler, polygyne får små testikler, og monogame får en mellomting. Vi har en mellomting.