Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3019
Heei. Jeg har diagnosen ADHD og har etter mye om og men bestemt meg for å prøve ut Ritalin. Jeg prøvde det for noen måneder tilbake, men måtte avbryte grunnet mye stress. Jeg ønsket og prøve noe nytt denne gangen, men psykologen/legen min ville jeg skulle gi ritalinen en sjanse før jeg evt prøver en ny medisin. Jeg har nå stått på 20 mg i 1 uke og har nå doblet dosen så tar nå 40 mg. Det første uken gikk veldig greit, og jeg følte meg litt mer våken og konsentrert. Nå 3 dager på 40 mg føler jeg meg egentlig ganske tung (sliten) selv om jeg samtidig jeg er litt rastløs. Veldig rar følelse egentlig, er en slags indre uro vil jeg si. Var litt bekymret for at dette skulle gå ut over søvnen og matinntaket, men det har også fint. Jeg har skjønt at jeg må nok bare smøre meg med tålmodighet og diskutere dette videre med legen min. Men jeg lurer på om det er noen her som har hatt lignende erfaring som meg på Ritalin og kan si noe om dette er vanlig i «innkjøringsperioden» og om det er noe som blir bedre med tiden? Evt om det er noe som har funket bedre
Jeg hata Ritalin fra første pilla jeg tok. Stressa og nervøs etter bare et par timer. Bytta til aduvanze. Bedre, men selv om jeg tok den 08 om morran så fikk jeg ikke sove på kvelden. Nå skal jeg straks prøve attentin, siste mulighet.

En greie med disse medisinene er jo at de skal gi deg ro og fokus. Det kan også bli sånn at denne roen og fokuset føles ekkelt fordi man ikke er vant til det. Følelser man ikke er vant til, samt tanker man helst vil unngå kommer plutselig frem igjen. Hvis du orker vil jeg si prøv noen dager eller uker og se om ting bedrer seg. Hvis ikke får du sikkert bytte til aduvanze
Trådstarter
4 3
Takk for svar! Har også hørt om flere med samme opplevelse som deg og som har gått over på aduvanze. Legen min mente at jeg skulle prøve og concerta som andre valg hvis ritalinen ikke funket, men jeg er veldig skeptisk da jeg har hørt mye dårlig. Er vel vanlig å prøve ut litt forskjellig før man havnet på riktig medisin og dose har jeg skjønt. Har det vært slik for deg? Tror ikke jeg har hørt om attentin, Er det mange du har prøvd før dette?
Mange har god effekt av å ta NALT/l-tyrosine sammen med denne type medisiner. Gir hjernen "drivstoff" til å gjøre det medisinene er tenkt å gjøre. Man unngår også nedturen ofte forbundet med disse.

Bare å google NALT eller l-tyrosine + Ritalin/Aduvanze/Concerta e.l. - det er mye informasjon om dette lett tilgjengelig og diskuteres på mange ADHD-forum.
Sist endret av Uten Agenda; 24. januar 2021 kl. 14:51.
Sitat av Uten Agenda Vis innlegg
Mange har god effekt av å ta NALT/l-tyrosine sammen med denne type medisiner. Gir hjernen "drivstoff" til å gjøre det medisinene er tenkt å gjøre. Man unngår også nedturen ofte forbundet med disse.

Bare å google NALT eller l-tyrosine + Ritalin/Aduvanze/Concerta e.l. - det er mye informasjon om dette lett tilgjengelig og diskuteres på mange ADHD-forum.
Vis hele sitatet...
Jepp, og l-theanine for å motvirke uro osv, får helt hjertebank uten.
Sitat av Liille93 Vis innlegg
Takk for svar! Har også hørt om flere med samme opplevelse som deg og som har gått over på aduvanze. Legen min mente at jeg skulle prøve og concerta som andre valg hvis ritalinen ikke funket, men jeg er veldig skeptisk da jeg har hørt mye dårlig. Er vel vanlig å prøve ut litt forskjellig før man havnet på riktig medisin og dose har jeg skjønt. Har det vært slik for deg? Tror ikke jeg har hørt om attentin, Er det mange du har prøvd før dette?
Vis hele sitatet...
Jeg var innom Ritalin og aduvanze før det ble attentin. Attentin har jeg skjønt kan være litt vanskelig å få utskrevet siden det har størst misbrukspotensial. Jeg er allerede i LAR og har vært i behandling for rusavhengighet lenge. Men var ikke noe problem med å få attentin. Jeg spurte ikke om det, det var legen på LAR som vil prøve det.

Ja du må prøve ut ulike doser og evt bytte medikament og finne hva som er riktig for deg. Du skal ikke bli rusa, du skal fungere best mulig. Er du under 18? Legene er vel mer forsiktig da med ulike preparater.
Sitat av Liille93 Vis innlegg
Takk for svar! Har også hørt om flere med samme opplevelse som deg og som har gått over på aduvanze. Legen min mente at jeg skulle prøve og concerta som andre valg hvis ritalinen ikke funket, men jeg er veldig skeptisk da jeg har hørt mye dårlig. Er vel vanlig å prøve ut litt forskjellig før man havnet på riktig medisin og dose har jeg skjønt. Har det vært slik for deg? Tror ikke jeg har hørt om attentin, Er det mange du har prøvd før dette?
Vis hele sitatet...
De fleste får mest bivirkninger i starten, men går seg ofte til. Concerta og aduvanz er de som gir best effekt for flertallet viser forskning, men noen trives bedre med f.eks Attentin eller Ritalin kapsel.

Jeg hadde god effekt av ritalin, men noen bivirkninger som vedvarte og bytta til aduvanz. Endel bivirkninger med den og, men litt mindre enn ritalin så har fortsatt på den.
Noen som vet om man kan få strattera hos lege uten ADD/ADHD? Strattera er et b-prep kontra ritalin osv som er A-prep så da trengs kanskje ikke en diagnose?
Siden Aduvanz (lisdeksamfetamin) er en relativt dyr medisin i forhold til Ritalin (metylfenidat) så er det ikke uvanlig at legen ønsker at du skal begynne på f.eks. Ritalin eller Concerta (begge metylfenidat). Det kan ta litt tid å finne riktig dosering og doseringsintervall, så du må nesten smøre deg litt med tålmodighet. En fordel med Ritalin er at du kan styre doseringen mye bedre. Det sagt, de aller fleste er nok enige i at lisdeksamfetamin er et bedre alternativ siden de fleste opplever færre bivirkninger med det.

Det er en del leger som ikke er klar over at Aduvanz nå er forhåndsgodkjent så de ikke trenger å søke til fylkeslegen for individuell stønad. Det kan godt tenkes at legen ikke vet dette og ikke ønsker å søke om individuell stønad siden det kan tenkes at fylkeslegen avslår søknaden fordi du ikke har prøvd ut andre medisiner godt nok enda. Og at det uten godkjenning vil koste deg godt og vel tusen kroner i måneden uten godkjenning.

Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Noen som vet om man kan få strattera hos lege uten ADD/ADHD? Strattera er et b-prep kontra ritalin osv som er A-prep så da trengs kanskje ikke en diagnose?
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg har skjønt er det ingen krav om diagnose for å skrive ut legemidler. Men jeg tror du skal se langt etter en lege som er villig til skrive ut slike preparater "off label" over lengre tid. Det er mange (spesielt dyre) legemidler som man trenger en individuell stønad for å kunne skrive ut på blå resept.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Såvidt jeg har skjønt er det ingen krav om diagnose for å skrive ut legemidler. Men jeg tror du skal se langt etter en lege som er villig til skrive ut slike preparater "off label" over lengre tid. Det er mange (spesielt dyre) legemidler som man trenger en individuell stønad for å kunne skrive ut på blå resept.
Vis hele sitatet...
Jo, enkelte preparater må lege dokumentere. F. eks nå nylig var en bekjent av meg til legen pga nyresten og ville ha smertestillende. Han hadde fra før paralgin forte men fastlegen sa han kunne få morfintabletter. Da han skulle skrive ut resepten kom det opp en trekant på skjermen og han kunne ikke skrive ut pga at smerter ifm nyrestein ikke var grunn nok til morfintabletter.
Men det er A-prep, tror ikke det er sånn på b og c.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
De får nok ikke skrive ut hva som helst til hvem som helst. Ritalin må man vel ha diagnose for å få, legen min kunne ikke skrive ut til meg da jeg spurte om å få prøve det mot kronisk utmattelse