Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  629 194911
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva faen snakker du om?

1g molly er ca 5 brukerdoser for en 70 kg mann.

Hvis man går utifra 2mg pr kg kroppsvekt og max 200 ila en hel kveld. første drop på 140mg og så en til på 60 som en del av en hel tur så er 1g bare 5 doser.

Dette gjelder da om du veier 70kg. Veier du 100kg så er det 3.5 brukerdoser eller turer.
Vis hele sitatet...
Som regel skal man regne 1,5 mg per kroppsvekt, ikke 2 mg.

En brukerdose kan defineres på ulike måter, men i utgangspunktet er en brukerdose mdma, alt fra 80-150 mg. Å redosere er ikke en del av én dose.

Så jeg vil si at 1 g mdma er opptil 10 brukerdoser, lett

https://rusopplysningen.no/mdma
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Som regel skal man regne 1,5 mg per kroppsvekt, ikke 2 mg.

En brukerdose kan defineres på ulike måter, men i utgangspunktet er en brukerdose mdma, alt fra 80-150 mg. Å redosere er ikke en del av én dose.

Så jeg vil si at 1 g mdma er opptil 10 brukerdoser, lett

https://rusopplysningen.no/mdma
Vis hele sitatet...
Norge skal alltid ut med egne lavere toleranse da..

Har alltid før lest 1.5-2 mg og da er det en tommelfinger regel som sier 1.5 mg til jenter og 2 mg til menn
Sitat av Nåkksågått Vis innlegg
Hva vil en rusreform si for alle bruker, ikke misbrukere. Dvs de som ikke trenger hjelp. Noen som aner et svar i glasskula?
Vis hele sitatet...
En kan risikere at hele krigen mot narkotika blir intensivert mot rekreasjonell bruk:

** Politiet skal fortsatt ha lov til å gjennomføre visitering, og ta beslag - også av mengder under terskelverdien. Forslaget innebærer likevel at politiet skal unngå å gjøre denne typen beslag overfor mennesker med en åpenbar avhengighetsproblematikk. Høie eksemplifiserer det med at beslag av små mengder på musikkfestivaler typisk vil kunne bli gjort

https://www.dagbladet.no/meninger/na...6MwpStYU82ajuE
Det avhenger helt av hvordan dette registreres og følges opp. Litt av problemet i dag er at narko-bøter krever lite. Det er ingen offer eller vitner å avhøre, bare ta et beslag og skrive ut bot. Og vips så har man nok en oppklart sak. Uten straffesanksjoner burde gevinsten med å ta småbeslag bli mindre.
Helt nedrulla på konsert og festival uten snuteangst blir sikkert fint om det blir slik. Kanskje politiet faktisk må begynne å etterforske, og ikke bare henlegge anmeldelser som kommer inn nå når ikke bruk og besittelse ikke fyller hele "oppklart kvoten"? Kanskje tyveri og svindel med kjent gjerningsmann faktisk vil medføre etterforskning, rettssak og dom og ikke slik det er blitt idag at også slike saker automatisk blir henlagt etter bevisets stilling?

Da blir kanskje neste greie å bøtelegge folk som er litt over lovlig fart på elsyker eller de som krysser veien på rødt lys? Virker som det er viktig for etaten at fokuset må ligge som saker som er enkle og ikke krever innsats?
Politiet er ikke idioter, de gjør det de måles på.
To gladsaker i dag:

Politimesteren i Finnmark avslører at hun ikke vet hva ordene hun bruker betyr, settes i gapestokk øverst på NRK.no av rusreformatorer.

Fornuftige stemmer innad i AP kjemper for reformen, til tross for generell trend til machiavellisk populisme, undervurdering av ungdoms evne til å skille begreper, også i AP.
--
tenk på barna argumentet er en unnskyldning for at man selv ikke har klart å bli voksen. I stedet for å ta på seg sin del av ansvaret for at noen unge sliter, hevder man at de er for dumme til å se at det er en forskjell mellom legalisering og avkriminalisering. Hvis det er så vanskelig å lære barna dine forskjellen er det kanskje fordi du ikke tør å prøve, som du ikke tør å prøve å informere de om at noen rusmidler har annen skadeprofil enn andre, hvordan man bruker rusmidler trygt, hva fordelene med noen rusmidler er, fordi dette bryter med en illusjon du egentlig har det godt ded å leve i, fordi den tillater deg å se ned på andre og opphøye deg selv. Fortvil ikke, ditt dumme barn kan tross alt en dag bli politimester i Finnmark.
Anonym bruker
"Forferdet Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bær er flere i tråden her som ikke vet forskjellen også og tror at de kan ruse seg fritt på festival så dama er ikke helt på bærtur
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bær er flere i tråden her som ikke vet forskjellen også og tror at de kan ruse seg fritt på festival så dama er ikke helt på bærtur
Vis hele sitatet...
Visst faen er hu på bærtur!
På lik linje med hvem nå enn som tror de kan "ruse seg fritt på festival".
Er ett par ting som er litt forvirrende med denne reformen.

Det første er 25 rusdoser legemidler... Vil det si at man kan feks ha på seg 25 piller med 200mg dollcontin, føler det er veldig vagt, og går Ketamin under dette?

Og litt rart at man bare har lov til og ha 0.5g MDMA.

Og hva med Tryptaminer o.l?
Kan godt være at man også ser noe som skjer i enkelte stater i usa. Selvom også besittelse er ulovlig. Så hvis man blir stoppet i bil. Og snuten kjenner lukta. Så tok de en negativ rustest av sjåfør. Også sa de at ja vi hadde, men det et borte nå. Det var visst helt uproblematisk
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Bra oppklaring om FHI, av Ole Rønneberg som er flink.
Lik og del
https://www.minervanett.no/fhi-rus-r...eformen/375181.

Går på kjernen, bruk denne.

Angående Hætta, så tror jeg og hun og mange andre ikke ser noen forskjell i mening mellom å "avkriminalisere bruk" og å "legalisere bruk".

Folk fra FTR, Rio og flere andre på vår side oppfordrer til god framferd og høflighet i debatten, mange skremmer folk vekk fra vår side med for hard ordbruk
Sist endret av meaculpaUIO; 25. februar 2021 kl. 16:03.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Bra oppklaring om FHI, av Ole Rønneberg som er flink.
Lik og del
https://www.minervanett.no/fhi-rus-r...eformen/375181.

Går på kjernen, bruk denne.
Vis hele sitatet...
Bra innlegg av Rønneberg. Pensum.

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Folk fra FTR, Rio og flere andre på vår side oppfordrer til god framferd og høflighet i debatten, mange skremmer folk vekk fra vår side med for hard ordbruk
Vis hele sitatet...
Hvor er dette kommunisert? Oppriktig interessert i å lese i kontekst. God framferd og høflighet burde ligge til grunn for enhver debatt, så klart, og det kreves mer av det fra de som berører tabuer enn av de som står ved status quo. Kill them with kindness, gjerne, så lenge det faktisk dreper ᶦᵈᵉᵉⁿᵉ.

Artikkelen med Hætta omhandler jo Dagfinn Hessen Paust og Bård Dyrdal fra fra FTR og LEAP sin relativt kraftige utveksling med henne, jeg ser at den fant sted for en måneds tid siden, men det virker ikke som Dagfinn har forsøkt å mykne retorikken særlig siden -
Motstanderne av #rusreform klager over hard debatt, og ja, det er den – fra begge hold. Samtidig er mange av dem skyldige i å spre usannheter, unnlate å svare på saklige innvendinger og ignorere kravet om straffens begrunnelse. Det er respektløst overfor dem straffen rammer.
Vis hele sitatet...
Eller, det er kanskje et forsøk på å modere seg mellom linjene her? Det er kanskje så moderat man får sagt det - at mange motstandere er ignorante løgnere med mangel på medmenneskelighet. Det er kanskje grenser for hvor moderat man kan være, tatt lidelsene dagens ruspolitikk har medført, i betraktning.

Jeg tror det er verdt å si sannheten som man ser den - at de som mener narkotikabruk burde straffes - ved å forhindre helsehjelp, ved å frata rettigheter og frihet, ved å støte ut av samfunnet - deltar i dehumanisering. At jeg i økende grad mistenker at mange av disse i ytterste instans ønsker narkotikabrukere døde, at tankegodset Duterte i Filipinene er en manifestering av ligger til grunn, ikke bare hos actis og deres venner i Norge, men hos den vanlige mannen i gata, er samtidig ikke det riktige for reformbevegelsen å kommunisere ut.

Det må finnes noe i mellom passiv, safe kommunikasjon, og svovel og helvetesild. Om man skal oppfordre til noen type kommunikasjon ville jeg gjerne at det skulle ha vært å være morsom, sjarmerende, å få motstanderne til å le av sine egne poenger. Men så mener jeg at narkotika er en legitim interesse i seg selv, og har som sådan ingenting jeg skulle ha sagt i denne sammenhengen.

Anklaget AP for å være machiavellisk i posten over, og det er ikke utelukkende negativt, det er politisk styrke /overbevisningskraft i å være dristig, og det synes jeg ikke reformbevegelsen skal utelukke å være.
Sist endret av Bær; 25. februar 2021 kl. 20:28.
Jeg har aldri likt krigsretorikken. En krig forutsetter at det er noe som kan vinnes. En fiende som kan beseires, en fred etter krigen.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Jeg har aldri likt krigsretorikken. En krig forutsetter at det er noe som kan vinnes. En fiende som kan beseires, en fred etter krigen.
Vis hele sitatet...
Ja? Etter 50 år med forsøk på å destruere både narkotika, og alle som har tatt på narkotika kan vi gå tilbake til Koble opp en bærbar PC med trådløst bredbånd og logge inn på Erowid, kjøre til festival og ruse oss fritt. Hvem er med?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hadde aldri trodd jeg skulle si jeg holdt med KrF men akuratt i denne saken gjør jeg det. Jeg er ikke for rusreformen som den er presentert i forslag, mener mengden er altfor høy eksempelvis mengden hasj gir barneselgere mellom 2-3000 kroner noe som er mye for en tenåring på 13 eller 16, som veldig ofte er de selgerne som flyter videre inn i gjengkriminalitet som eldre.

Heroin grensa er ok. Det er allerede de svakeste men også her burde man kunne skille barken og veden om hvem som er misbrukere og hvem som er unge gatebarn som utnyttes for å tjene noen kroner. Hvis sistnevnte bør viss form for avskrekkende straff gis men ikke som får konsekvens for senere yrker eller innreise i USA på et ordinært rulleblad om man er under for eksempel 17 år.

KrF foreslår at besittelse ikke skal ut av straffeloven men at behandling skal gis i tillegg og det er en bedre modell for de mengdene som er foreslått syns jeg.

Altfor høy grense med 15g hasj, ca 40-50 brukerdoser á 0,3-0,4g. For noen holder 0,2. 15 gram kokain og amfetamin ca 40-60 brukerdoser
1 g molly ca 7-10 brukerdoser,
1,5dl ghb ca 30-40 brukerdoser.
Det blir fritt fram for selgere!

2kg khat, 4-6 brukerdoser ok.
15 brukerdoser legemidler ok for det brukes kjapt på et døgn eller to hos en avhengig.

Jeg har vært for avkriminalisering lenge men som en som har vært halve livet innafor miljøet både på den ene og andre siden av leddene og har sett hvordan både rusbruk bli mer av nå enn før normalisert blandt unge og yngre selgere med mer gjengoppblomstring så mener jeg så høye grenser som er foreslått bare skape større problemer for unge selgere som tror de kan få holde på fritt frem og lærer seg en mentalitet om at the name is the game og veien de vil fortsette på. Sånn vil flere falle ut av samfunnet og flere også pådra seg alvorlig psykiske lidelser.
Sett grensa til 5 gram hasj, 3 gram ghb, 350 gram mdma, 1 gram kokain og amfetamin istedet!
Vis hele sitatet...

Det er ikke sånn at det kun er ulovlige psykoaktive stoffer som gjør dette. Alkohol OG koffein (til en mye mindre grad men dog)

Alkohol kan gjøre akkurat samme skade som nevnte ulovlige rusmidler


Men så må man begynne å tenke økonomi. Jo mer man kjøper jo billigere blir det. Også lager man thailandske lover for salg.

Ganske sikker på at det de vil gjøre det mye mindre lukrativt å selge.

Selv kjøper jeg alltid 1G av gangen for mdma. Og når jeg spør om å kjøpe for eks 0.5 så får jeg oppgitt en høyere pris. Si at det grammet var 700 og prisen jeg fikk for 0.5 var 600

Hvorfor skal jeg kaste penger ut av vinduet?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
"motstandere er ignorante løgnere med mangel på medmenneskelighet. "

Er dette moderat?

Hvilke egenskaper har et menneske igjen som beskrives slik

Lyver, ondsinnet, uvitende

Det er nettopp fordi det er så vanskelig å nå gjennom, og motstanden så sterk, at man i mest mulig grad, og mer enn sin motstander, må oppføre seg pent.
Sist endret av meaculpaUIO; 26. februar 2021 kl. 15:54.
Ett godt budskap meaculpauio

Blir fort følelser istedenfor fakta hos mange ja. Når tema som dette blir tema
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
"motstandere er ignorante løgnere med mangel på medmenneskelighet. "

Er dette moderat?

Hvilke egenskaper har et menneske igjen som beskrives slik

Lyver, ondsinnet, uvitende

Det er nettopp fordi det er så vanskelig å nå gjennom, og motstanden så sterk, at man i mest mulig grad, og mer enn sin motstander, må oppføre seg pent.
Vis hele sitatet...
Godt skrevet! Og on point.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
"motstandere er ignorante løgnere med mangel på medmenneskelighet. "

Er dette moderat?

Hvilke egenskaper har et menneske igjen som beskrives slik

Lyver, ondsinnet, uvitende

Det er nettopp fordi det er så vanskelig å nå gjennom, og motstanden så sterk, at man i mest mulig grad, og mer enn sin motstander, må oppføre seg pent.
Vis hele sitatet...
Enig! Det er først og fremst flertallet av passive lesere vi må appellere til, fordi det å overbevise aktive motstandere av reform er helt umulig - de har gjort seg opp en mening og de kommer ikke til å vike uansett hva. Og hvis våre meningsfeller oppfører seg sivilt og kommer med saklige gode argumenter, mens motstandere fortsetter med samme utbrukte, motbeviste myter og føleri, så er det perfekt.

Samtidig har jeg sett mye dumskap fra "reformister", særlig i kommentarfelter på Facebook - hasj good, alkohol bad; ingen har død av hasj; fleinsopp er sunt osv. Anbefaler å holde dere til avkriminalisering og ikke forherlige rusmidler, det ser ikke bra ut i øynene til vanlige borgere.

BTW: er det noen som vet når Stortinget skal stemme over reformen? Blir ikke klok på tidsrammene her.
Sist endret av Stray Wanderer; 26. februar 2021 kl. 19:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Apropos Facebook greiene så kan det kanskje løses ved å lage og spre memes om personlig frihet og ansvar over egen kropp som voksen t informert individ,heller enn å sammenligne sunnhet ..
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg

BTW: er det noen som vet når Stortinget skal stemme over reformen? Blir ikke klok på tidsrammene her.
Vis hele sitatet...
Det blir vel utsatt så langt som mulig.. var det ikke egentlig i 2020 dette skulle tre i kraft?
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
personlig frihet og ansvar over egen kropp som voksen
Vis hele sitatet...
Glem det, "folk flest" har null problemer med å bestemme over andres kropp eller innskrenke personlig frihet. Og selv om de fleste ser ut til å ha skjønt det, glem legalisering nå. Dette er første skritt i en lang prosess, ikke bli grådige.

Jeg mener vi bør fokusere på elefanten i rommet:

STRAFF ER IKKE OMSORG!
Sitat av Fulmen Vis innlegg
STRAFF ER IKKE OMSORG!
Vis hele sitatet...
Tusenvis av hasjrøykende Masochister er uenig.
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg

BTW: er det noen som vet når Stortinget skal stemme over reformen? Blir ikke klok på tidsrammene her.
Vis hele sitatet...
Leste en eller annen plass at det skal opp til høring i Mars
hva vil dette si for oss som blir tvunget til å avlegge urinprøver for å kunne beholde førerkort? selv om man aldri har kjørt beruset/høy
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Det blir vel utsatt så langt som mulig.. var det ikke egentlig i 2020 dette skulle tre i kraft?
Vis hele sitatet...
Du har nok rett, dessverre.. Reformen var vel spikra i fjor ja, så trakk FRP seg ut av regjering pga Siv ikke fikk viljen sin, så det hele ble.... utsatt, til nå.
Sitat av stupidhorse Vis innlegg
hva vil dette si for oss som blir tvunget til å avlegge urinprøver for å kunne beholde førerkort? selv om man aldri har kjørt beruset/høy
Vis hele sitatet...
Det er nok veldig lite sannsynlig at det vil ha noe å si for oss i den situasjonen. Du er, i teorien iallefall, ikke tvunget til å avlegge urinprøver. Det er noe du gjør frivillig for å få tilbake førerkortet/medisiner/behandling.

På lang sikt kan det være at vi ser noen endring, da fler forhåpentligvis innser at det at man ikke kan snakke med sin behandler om rus i frykt for å miste førerkortet setter en enorm stopper for behandling, og det at man ikke har førerkort kan skape mange problemer rundt det å finne seg jobb. Det tror jeg nok vi må vente en god stund på, dessverre.

Dersom rusreformen går igjennom så tror jeg og vi kan forvente at politiet setter inn flere ressurser for å bekjempe ruskjøring. Det er jo i seg selv flott og greit, bare frustrerende for meg at vi ikke har noen promillelov når det kommer til andre rusmidler enn alkohol, og derfor ingen forutsetninger for å vite når man kan kjøre bil i det hele tatt.
Sist endret av ulldott; 1. mars 2021 kl. 12:07.
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av stupidhorse Vis innlegg
hva vil dette si for oss som blir tvunget til å avlegge urinprøver for å kunne beholde førerkort? selv om man aldri har kjørt beruset/høy
Vis hele sitatet...
Ingenting dessverre.

@Heimdal
Har ikke Rusreformutvalget levert arbeidet sitt til regjeringen i desember 2020? Og nå har regjeringen levert en redigert versjon som et forslag til Stortinget i februar 2021.

Jeg har hørt estimater som 2022-23 for 3 år siden. Men tenker at damer og kiser i Stortinget må kanskje klare å stemme over forslaget før valg i år?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ingenting dessverre.

@Heimdal
Har ikke Rusreformutvalget levert arbeidet sitt til regjeringen i desember 2020? Og nå har regjeringen levert en redigert versjon som et forslag til Stortinget i februar 2021.

Jeg har hørt estimater som 2022-23 for 3 år siden. Men tenker at damer og kiser i Stortinget må kanskje klare å stemme over forslaget før valg i år?
Vis hele sitatet...
Prosessen ble utsatt grunnet at frp trakk seg ut av regjeringsplatformen. Så det skullle egentlig allerede vært oppe til høring i stortinget allerede. Forhåpentligvis er dette spikret og vedtatt før 2021 er over. Men, ville ikke satsa penger på det akkurat.

Det som blir mest spennende å se er hvordan politiet forholder seg til dette. De tror jo de er den 5 statsmakt innen politikk, og tar med seg sine egne innlærte fordommer inn i sitt daglige virke. Ikke rart om bjarne betjent fortsetter sine idiotiske forbudsholdninger når til og med Politimesteren i finnmark ikke gidder å lese hva reformen går ut på en gang. Men allikevel får hun en hel side i avisen hvor hun spyr ut løgner og misforståelser om reformen.

Skal høre mye rart før øra detter av :')
Sist endret av Heimdall-; 1. mars 2021 kl. 14:19.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Håper alle fikk med seg god konfrontasjon rundt hjemler med Bresil og Paust på dax18 ca 3. Innslag i dag 05.03 fra 18.00
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Håper alle fikk med seg god konfrontasjon rundt hjemler med Bresil og Paust på dax18 ca 3. Innslag i dag 05.03 fra 18.00
Vis hele sitatet...
Herregud for en nevemagnet Bresil er.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Håper alle fikk med seg god konfrontasjon rundt hjemler med Bresil og Paust på dax18 ca 3. Innslag i dag 05.03 fra 18.00
Vis hele sitatet...
Syntes det var litt vanskelig å forstå debatten. En veldig tåkete samtale, og jeg har fulgt med på rusreformen og debatter ei god stund nå, så jeg har oversikt. Lurer på hva "vanlige borgere" har fått ut av sendingen - neppe veldig mye. Hørte sannsynligvis mer på politimannen fordi han "hurr durr jobber med narkotika, kjenner til miljøer og har mer "faglig kompetanse" enn en eller annen tilfeldig jurist".

Bresil løy jo så det suste om dette med at politiet kommer til å miste hele "verktøykassa" si. Han fikk det til å høres ut som at politiet kommer til å være helt maktesløse overfor narkotikakriminalitet etter reformen, noe som er direkte feil - på den fronten vil lite endre seg annet enn at små mengder ulovlige rusmidler ikke vil føre til straff, rulleblad og husransakelse. De får til og med hjemmel til å presse folk til å snitche på dealere. Er ikke det det de ønsker? Ta de "store haiene"? Tydeligvis ikke.

Programlederen burde ha gjort research på forhånd og konfrontert løgnaktige påstander, men hvem orker å gjøre mer arbeid enn nødvendig når du bare kan sitte der og late som du gjør noe viktig.

Jeg føler mer og mer at motstand mot reformen er motivert av hat mot mennesker som bruker ulovlige rusmidler. Deres påstander om at de vil redde ungdom, gjøre samfunnet tryggere og annet pisspreik er utelukkende et skalkeskjul for hat og scapegoating, og for politiet er det i tillegg redsel for mindre budsjetter og behov for å gjøre krevende politiarbeid for å fortjene disse budsjettene. Deprimerende forhold i det norske samfunn.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Håper alle fikk med seg god konfrontasjon rundt hjemler med Bresil og Paust på dax18 ca 3. Innslag i dag 05.03 fra 18.00
Vis hele sitatet...
lenke, til de aller lateste av oss.

Jeg er enig med Stray Wanderer i at denne debatten var tåkete. Jeg synes egentlig den var ganske svak av Paust. Jeg er redd for at den ovennevnte kommunikasjonsstrategien til FTR, om å ikke bruke for harde ord, er årsaken til det, og jeg ikke sikker på at den funker som tiltenkt, selv om jeg selvsagt håper den gjør det.

Bresil begynner med påstanden om at reformen medfører at politiet mister verktøyene de trenger for å hindre at unge mennesker utvikler narkotikaproblemer. Resten av debatten handler om hvorvidt de mister verktøy eller ikke, der Paust virker å argumentere for at noen av politiets verktøy vil være forsterket som følge av rusreformen, i tillegg til at noen av verktøyene de bruker i dag er ulovlige. Bresil leverer premissene, og resten av debatten foregår på disse.

Paust spiller selvsagt på bortebane, det er tydelig fra starten av med programlederens drittflir over FTR higer etter reform, og han får aldri snudd kampen til sin fordel. Hvordan kan det ha seg?

Paust sitter på lovgivning, statistikk, all kunnskapen som peker mot at rusreformens nødvendighet, han er stemmen til alle som har lidd under dagens lovgivning, og han er et monster i skriftlige diskusjoner. Dette burde vært et One Punch Man scenario, men det virker som han begrenser seg selv.

For elefanten i rommet er det ingen som nevner, og så lenge den ikke blir nevnt får Bresil styre debatten: Fungerer politiets verktøy?
...Eh, nei, de skader.

Denne fiktive sekstenåringen som Bresil helst skal kunne ransake, gjøre razzia hos, ødelegge vandelen til, hun ender opp mer skadet enn hun var før hun traff politiet, etter dagens praksis. Politiets verktøykasse er fylt av knipetenger og hammere og effekten av rusreformen er at hun i stedet får hjelp av noen som vet hva de driver med.

Det nærmeste vi kommer dette perspektivet er når Paust i en bisetning sier at "Tvangsmidler er uforholdsmessige". Det mangler noen harde ord her. Å si det sånn har liten overbevisningskraft. "Straff skader" - det er god kommunikasjon, men det forblir usagt.

Premisset om at politiet fortsatt skal jobbe aktivt for å avdekke rusbruk, og at verktøyene de bruker er viktige for å hindre skade i samfunnet, ligger til grunn. Det ser jeg ingen god grunn til at de skal eller at gjør. Dette er sikkert politisk glidemiddel for å øke sannsynligheten for at reformen går igjennom, som med NNPFs involvering i utvalget. Om dette funker er det kanskje strålende, litt avhengig av hva slags reform vi ender opp med. Men det gjør det tilsynelatende vanskelig å si sannheten om saken, og dette setter NNPF i en overtaksposisjon som undergraver reformsaken, definitivt på kort sikt, og nå haster det, men muligens også på lang sikt. Jeg er redd for en skinn-avkriminalisering, som på grunn av politiets viktige påvirkning i utformingen fører til en verre praksis enn dagens, som sementerer idéen om at farmakologiske endringer i bevissthetstilstand er noe politiet skal ha noe med å gjøre, nå som denne forestillingen begynner å slå sprekker hos mange.

Jeg skjønner at Norge er særegent idiot når det kommer til narkotikapolitikk, og at det medfører at det politiske spillet må spilles ekstra fintfølelig. Jeg håper dette funker, men for en langsiktig utvikling mot en forståelse av at endringer i bevissthetstilstander ikke er politiets anliggende, fortsetter jeg å mene at motstanderne må konfronteres ikke bare med veldokumentert forskning, men også den emosjonelle vekten av dagens praksis i reformsidens kommunikasjon. Man må kunne si sannheten.

Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Jeg føler mer og mer at motstand mot reformen er motivert av hat mot mennesker som bruker ulovlige rusmidler.
Vis hele sitatet...
Hat født av frykt og frykt født av uvitenhet.
Sist endret av Bær; 6. mars 2021 kl. 23:28.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
På en måte er debatten først nådd seriøst nivå de siste årene.

Politikere som ikke vet forskjell på det vi vet forskjell på, via vår lange diskusjoner i subkultur osv. Det vi tror er avgjort, er ikke behandlet på høyt politisk nivå

Det er nå disse konfliktene kommer opp for fullt
Sist endret av meaculpaUIO; 6. mars 2021 kl. 23:53.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
På en måte er debatten først nådd seriøst nivå de siste årene.
Vis hele sitatet...
Det er vel en del folk som har vært seriøse lenge.
Men de har ikke blitt hørt.
Det er en forskjell der.
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det er vel en del folk som har vært seriøse lenge.
Men de har ikke blitt hørt.
Det er en forskjell der.
Vis hele sitatet...
Det blir ikke seriøst før massene tar det seriøst, dessverre.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Respekt for de som kom før
Sitat av Bær Vis innlegg
Hat født av frykt og frykt født av uvitenhet.
Vis hele sitatet...
Jeg følte at Dagfinn var ganske nervøs og, som du sier, filtrerte seg mye. Nervøsitet skal ikke jeg klandre han for, jeg hadde sannsynligvis blitt til en bablende idiot på hans plass. Bresil virket selvsikker, og det skjønner jeg når han selv oppfatter det som at store deler av norsk befolkning og, ikke minst, de fleste av hans kolleger støtter hans synspunkt og er mot reformen. Han må ha følt at han er en helt og kjemper på "de godes" side.

Det med uvitenhet rundt rus i den generelle befolkning er jeg helt enig i. Ikke bare uvitenhet, men regelrett motstand mot å tilegne seg kunnskap - som om det å inneha kunnskap om narkotika er tabu i seg selv. Som Mona Bratland en gang sa: "Hadde min sønn vært narkoman, så hadde han ikke dødd av MDMA". Bare narkiser som besitter kunnskap om rusmidler vettu. Gud forby å erfare de forbudne frukter på egen hånd.

Det er så utrolig frustrerende å observere holdningene til "folk flest", og enda mer frustrerende er det faktumet at de samme menneskene driter i å lese pakningsvedlegg og gjøre research rundt medisin de får utskrevet: https://www.tv2.no/a/9516407/
Sånne løkhoder som han i artikkelen består det vakre landet av.

Kunnskapsløse, likegyldige, dømmende og preget av føleri. "Vi vil ikke ha rusreform slik den er fremlagt av Rusreformutvalget, dere skulle heller satset på bedre hjelpetilbud og ettervern". Jamen faen, det vil jo ikke skade å gjøre samfunnet bittelitt varmere først, slik at man slipper å føle seg som en jøde i Warszawa i 1940.
https://play.acast.com/s/forklart/ap-120863

Enkelt og forståelig forklart av podcasten Forklart.

«Er det sannsynlig at det blir noen reform?»

Jeg støtter meg på Aftenposten-kommentator Andreas Slettholm: «Ja jeg tror det, men jeg er ikke villig til å sette penga mine på det»
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
BTW: er det noen som vet når Stortinget skal stemme over reformen? Blir ikke klok på tidsrammene her.
Vis hele sitatet...
Vet ikke dato for når Stortinget skal votere over forslaget, men med tanke på at reformen er avhengig av støtte fra Arbeiderpartiet, regner jeg med at vi får svar etter landsmøtet 15-17 april. Tror selve voteringen kommer før sommeren.

Så får man bare se hva de lander på. Det har vært mye drittpakker fra både politi og enkelte politikere, mye uredelig spill, og en ekstrem motstand mot i det hele tatt å vurdere etablerte metoder. De samme metodene som medfører en Utøya-massakre hver tredje måned, i antall tapte menneskeliv. Det burde AP ha i tankene i midten av april. Det, Thorvald og Ninni.
Noen flere med tanker rundt dette?

Sitat av Tor Arne Walskaar og Trond Aasland, styreleder, Nestleder, IOGT Region Sør-Norge
Det vi derimot ser, er at vi som samfunn blir bedt om å betale en høy pris. De fleste – unge som eldre – er imot narkotika. Vi bruker det ikke. Forslagene i rus-proposisjonen retter seg ikke mot særlig sårbare grupper. De gjelder oss alle. En rett til upåtalt å bære alle typer narkotiske stoffer, uansett alder, uavhengig av hvordan vi har det i livet. Vi mer enn frykter at dette er å skylle barnet ut med badevannet. Vi har ingen barn å miste.
Vis hele sitatet...
https://www.dt.no/rusreformen-legger...NFPjlkVtcYy6Wo

Upåtalt? Når man blir stoppet og får rusmidler konfiskert er det jo en form for pekefinger... Åpenbart skremselspropaganda og løgn, det vil fortsatt foreligge et forbud. Nei man får ikke påtale i juridisk forstand men nå er vi vel tilbake i gamle spor om å ikke sende feil signaler igjen. Undrer meg også over hvorfor de drar opp livssituasjon. Skulle vi hatt et eget utvalg eller en domstol som vurderte livssituasjon i forbindelse med type straffereaksjon for de ulike typene rusmidler? At det er greit å bruke heroin og kokain så lenge man er suksessrik, men ikke ellers? Hva slags klassesamfunn ville vi fått da? Et hvor folk blei direkte straffet for å ha en dårlig livssituasjon? Et som "sendte signaler" om at det bare er å ruse seg ihjel om riktige krav er oppfylt? Er kravene økonomi, psykisk stabilitet, eller sosialt nettverk? "Skylle barnet ut med badevannet" er jo en artig måte å krydre språket og spille på frykt og følelser, men faktum er jo at vi siden 1928 har gjort nettopp dette ved bruk av norsk lov. Ved å kriminalisere og stigmatisere sårbare grupper, ofte i en tidlig fase av livet. Ingen får mindre rusrelaterte problemer av fremmedgjøring, tvang, stigmatisering, kriminalisering og hat.

Det er åpenbart mange som trenger hjelp til å forstå hva formålet er og hva rusreformen innebærer... Blir så oppgitt av å lese folk som tilegner rusreformen alle mulige hensikter. Meningen er jo først og fremst å ikke kaste bort flere ressurser i en kamp som taper seg selv, men om regjeringen ikke har noen tilbud vil det jo selvsagt ha begrenset med behjelpelig effekt for brukere bortsett fra å lette på stigma og straffereaksjoner. Hensikten er i hvert fall ikke å kunne "ruse seg fritt på festivaler" eller "upåtalt bære alle typer narkotiske stoffer".

Reformen tilbyr ingen nye helsetilbud for rusavhengige, heller ikke friske penger til nye innsatser, ingen nye menneskelige ressurser som skal gi helsehjelp. I reformutvalgets mandat sto å lese at det skal utredes hvordan en «rusreform kan gjennomføres uten økte bevilgninger». Dette har utvalget lojalt fulgt opp. Resultatet ser vi.
Vis hele sitatet...
Her vil jeg si de har et veldig godt poeng, så lenge påstanden deres stemmer, noe jeg foreløpig er usikker på. Har ikke har kommet over noen brukbare kilder som ikke er partiske. Hvis noen kunne slengt ut noen fakta om dette hadde jeg blitt en lykkelig Knert.

DEBATTINNLEGG
Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Vis hele sitatet...
Godt det blei opplyst om i det minste... Synd at de er så bastante på sine egne videretolkninger og løgner som virkelig ikke stemmer når meningen med en kronikk er at forfatteren er en part i en debatt som ikke hevder å komme med den hele og fulle sannhet.
Har gått dritt lei hele rusreformen allerede..
Ser bare dårligere og dårligere ut og det hele begynner å bli mer tragisk enn bra.

De som er imot den ser ut til å ikke forstå hva det dreier seg om i det hele tatt og slike teite debattinnlegg som avisene florerer av beviser det ganske så godt.
Virker som folk flest, altså "Ola Nordmann" trenger å få ordentlig greie på hva det faktisk dreier seg om istedenfor å bare tro at narko blir lov, at dealere og de som innfører narko får null konsekvenser, at det blir fritt frem å ruse seg, kjøpe, selge og oppbevare, at det blir økt bruk i ALLE aldre og alt annet bullshit som er blitt brukt i debatten.
Norge er så eget og så spesielt at andre land sine tall og statistikker på området ikke har en dritt å si fordi "rusreformen vil føre til at mange flere begynner å ruse seg" uansett hva som blir sagt eller hvilke motbevis man kommer med.
Nei Knert, de har ikke noe poeng i det hele tatt. Det de sier er at vi skal fortsette med en defekt metode fordi alternativet ikke er helt perfekt. Hva i huleste er det for logikk? Hvis vi ikke kan hjelpe de skal vi straffe de?

Det viktigste rusreformen vil gjøre koster ikke ekstra, tvert i mot. Det vil frigjøre resurser innen politi, retts-, og fengselsvesen.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
De gjenbruker samme løgnaktige argumenter om og om igjen - "nå blir det fritt fram", "vi mister all kontroll og verktøy" osv. Think of the children er en mektig, men feig og villedende strategi. Ikke minst er det en logisk feilslutning som ikke egner seg i seriøse debatter, men ingen bryr seg når foreldre landet rundt skvetter i buksa hver gang narkotika og barn er nevnt i samme setning.

De skriver jo selv - "De fleste – unge som eldre – er imot narkotika. Vi bruker det ikke". Så hvis små mengder narkotika ikke lenger kommer til å føre til straff, vil de da slutte å være imot narkotika og begynne å bruke hele gjengen? Hvis det kun er straff som har holdt de unna, hvilke andre lover følger de utelukkende basert på konsekvenser som følger ved å bryte dem?

Ikke snakk om at Rusreformutvalget har lagt frem bevis for at straff ikke virker preventivt på dem som uansett kommer til å utvikle et problematisk forhold til rus. Det er påfallende at disse debattanter misbruker folks oppfatning om at ulovlig rus = garantert avhengighetsskapende og livsødeleggende. Spesielt ironisk er det fordi en så hard og ødeleggende stoff som alkohol renner som en elv gjennom landets unge hver helg (særlig aktuelt før og etter corona), men det er helt greit, så lenge de ikke vanker med dop

Og igjen den samme bestemte og stolte uvitenheten "vi bruker det ikke, vi er imot, vi vil ikke se, vi vil ikke høre". Synd for de, går glipp av mye. DMT på peaken av MDMA og/eller LSD, en riktig god K-hole, en perfekt joint i en fredfull skog, MDMA med partneren eller venner, sex på LSD/2C-B/GHB. De har aldri opplevd noe av det, stakkars jævler.

Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Har gått dritt lei hele rusreformen allerede..
Ser bare dårligere og dårligere ut og det hele begynner å bli mer tragisk enn bra.
Vis hele sitatet...
Må ikke gi opp og la de påvirke deg til å tro at kampen er tapt, Flaffersen
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Må ikke gi opp og la de påvirke deg til å tro at kampen er tapt, Flaffersen
Vis hele sitatet...
Nja, fortell det til krigen mot narkotika som har kosta milliarder av kroner, tusenvis av liv, ekstremt mye ressurser og mange mange år uten å gjøre noe forskjell
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
De gjenbruker samme løgnaktige argumenter om og om igjen - "nå blir det fritt fram", "vi mister all kontroll og verktøy" osv. Think of the children er en mektig, men feig og villedende strategi. Ikke minst er det en logisk feilslutning som ikke egner seg i seriøse debatter, men ingen bryr seg når foreldre landet rundt skvetter i buksa hver gang narkotika og barn er nevnt i samme setning.

De skriver jo selv - "De fleste – unge som eldre – er imot narkotika. Vi bruker det ikke". Så hvis små mengder narkotika ikke lenger kommer til å føre til straff, vil de da slutte å være imot narkotika og begynne å bruke hele gjengen? Hvis det kun er straff som har holdt de unna, hvilke andre lover følger de utelukkende basert på konsekvenser som følger ved å bryte dem?

Ikke snakk om at Rusreformutvalget har lagt frem bevis for at straff ikke virker preventivt på dem som uansett kommer til å utvikle et problematisk forhold til rus. Det er påfallende at disse debattanter misbruker folks oppfatning om at ulovlig rus = garantert avhengighetsskapende og livsødeleggende. Spesielt ironisk er det fordi en så hard og ødeleggende stoff som alkohol renner som en elv gjennom landets unge hver helg (særlig aktuelt før og etter corona), men det er helt greit, så lenge de ikke vanker med dop

Og igjen den samme bestemte og stolte uvitenheten "vi bruker det ikke, vi er imot, vi vil ikke se, vi vil ikke høre". Synd for de, går glipp av mye. DMT på peaken av MDMA og/eller LSD, en riktig god K-hole, en perfekt joint i en fredfull skog, MDMA med partneren eller venner, sex på LSD/2C-B/GHB. De har aldri opplevd noe av det, stakkars jævler.



Må ikke gi opp og la de påvirke deg til å tro at kampen er tapt, Flaffersen
Vis hele sitatet...
Hør hør! Kunne ikke sagt det bedre. Hadde jeg kunnet hadde du fått 10kp
I denne kronikken blir Bresil satt så grundig på plass at det nesten er vondt å lese.

https://fontene.no/debatt/fortvil-ik...048.92f092cb48
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Tusenvis av hasjrøykende Masochister er uenig.
Vis hele sitatet...
Som hasjrøykende masochist vil jeg vel si at relevant type straff og omsorg helst arrangeres uten at politiet er involvert, for min del.
Sitat av voktern Vis innlegg
I denne kronikken blir Bresil satt så grundig på plass at det nesten er vondt å lese.

https://fontene.no/debatt/fortvil-ik...048.92f092cb48
Vis hele sitatet...
Jeg kan jo på et vis forstå misnøyen i politiet, siden de "verktøyene"
i over 40 år har gitt politiet muligheter og fullmakter til bl.a. visitering
og ransakelser de ellers bare kunne drømme om.