Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3730
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Har brukt vallergran som sovemedesin men det fungert ikke nå bra på meg ble veldig hungover dagen etterpå, fikk nå nylig resept på melatonin eller seroquel 3MG har fungert hverdag nå men plutselig idag fikk jeg ikke noe funk har spist 3 stk nå og det bare stoppet helt får ikke sove i det heletatt. Kan være bare en tilfeldighet også. Men jeg skal få besøk av noen leger imorgen som kommer med medisin til meg ADHD medisin fordi jeg ble nylig diagnosert med det jeg lurer på vil adhd medisinen motvirke sovemedesinen? Dersom det er amfetaminer i medisinen? Er usikker på om hvilken adhd medisin jeg får men antar det blir Ritalin
Sitat av Makkoman Vis innlegg
, fikk nå nylig resept på melatonin eller seroquel 3MG
Vis hele sitatet...
Utdyp denne litt. Troller du? Du lager en tråd om kvetiapin som er virkestoffet seroquel, melatonin er et hormon man har i kroppen, som finnes på Apotek (uten resept ved små doser) finnes ingen seroquel på 3mg laveste du får er 25, melatonin er på 3 mg, utdyp den vær så snill...... Og hvordan kan du være usikker på hvilke. ADHD medisin du bruker, driver legen malpraksis på deg eller er det du som troller, blir du ikke informert om hvilke medisiner du får? Han troller!
Sist endret av vet_ikke_jeg; 23. februar 2021 kl. 06:28.
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Trådstarter
Sitat av vet_ikke_jeg Vis innlegg
Utdyp denne litt. Troller du? Du lager en tråd om kvetiapin som er virkestoffet seroquel, melatonin er et hormon man har i kroppen, som finnes på Apotek (uten resept ved små doser) finnes ingen seroquel på 3mg laveste du får er 25, melatonin er på 3 mg, utdyp den vær så snill...... Og hvordan kan du være usikker på hvilke. ADHD medisin du bruker, driver legen malpraksis på deg eller er det du som troller, blir du ikke informert om hvilke medisiner du får? Han troller!
Vis hele sitatet...
Surra seg sikkert i hodet da jeg skreiv dreiv å researcha mye så har sikkert misforstått mye. Det jeg lurte på om var at hva kan forsake at Melatonin 3 MG ikke fungerte på meg igår kveld? Hadde ikke inntatt noe rusmidler. Også lurer jeg på om kvetapine kan gi noe rus? Brukte 100 mg sist gang men blandet med alkohol så jeg vet ikke om hva jeg fikk virkning av
Sitat av Makkoman Vis innlegg
Surra seg sikkert i hodet da jeg skreiv dreiv å researcha mye så har sikkert misforstått mye. Det jeg lurte på om var at hva kan forsake at Melatonin 3 MG ikke fungerte på meg igår kveld? Hadde ikke inntatt noe rusmidler. Også lurer jeg på om kvetapine kan gi noe rus? Brukte 100 mg sist gang men blandet med alkohol så jeg vet ikke om hva jeg fikk virkning av
Vis hele sitatet...
mye som kan påvirke effekten av melatonin, ie for mye lys/ annet stimuli, er litt hit og miss for min del med melatonin, ikke noe rus å hente fra kventapine, utenom muligens litt ro og veldig trøtt
Melatonin er ikke en medisin som slår deg rett ut i søvne, men mer et som et 'hjelpemiddel' til å få sove. Jeg bruker den selv men må fortsatt ta forhåndsregler som ikke bruk mobil 1t før sengetid og alt som hører til god søvnhygiene.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
For mye skjermtid og blått lys, ujevn døgnrytme, for mye soving på dagtid, det er uendelig med faktorer som kan spille inn.
Sist endret av meaculpaUIO; 23. februar 2021 kl. 20:53.
Anonym bruker
"Omgitt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva er det som skjer idag med alle som skal ruse seg på antipsykotika? Minst 3 forskjellige personer på samme dag spør om samme greia. Uffa meg.

Melatonin, som esselte12 skriver, er bare en hjelpemiddel for innsovning. Jeg pleier å ta det, vente til jeg kjenner meg trett, for så å gå å legge meg med en gang. Da sovner jeg fort. Forresten er det vitenskapelig bevist at man ikke trenger å ta mer enn 1 mg for å få den mest optimale funken. Tar du mer, så fungerer det ikke bedre, tvert imot.
Sitat av Makkoman Vis innlegg
Har brukt vallergran som sovemedesin men det fungert ikke nå bra på meg ble veldig hungover dagen etterpå, fikk nå nylig resept på melatonin eller seroquel 3MG har fungert hverdag nå men plutselig idag fikk jeg ikke noe funk har spist 3 stk nå og det bare stoppet helt får ikke sove i det heletatt. Kan være bare en tilfeldighet også. Men jeg skal få besøk av noen leger imorgen som kommer med medisin til meg ADHD medisin fordi jeg ble nylig diagnosert med det jeg lurer på vil adhd medisinen motvirke sovemedesinen? Dersom det er amfetaminer i medisinen? Er usikker på om hvilken adhd medisin jeg får men antar det blir Ritalin
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke ADHD men testa ritalin for litt sia. Etter 6mnd sovetablettbruk og 1 dag på ritalin kunne jeg kutte ut sovetablettene. Ritalin gjorde at jeg kjente meg sliten og trøtt som igjen resulterte i at jeg faktisk fikk sove til tross for at ritalin kan virke motsatt (?)
Spørsmål; når du tar melatonin. Legger du deg og SKRUR AV LYSET?

Melatonin tas ikke opp før man slår av alt lys og tlf
Melanotin fungerer for oss "normale" som ikke har helt krise søvnproblemer. Er det slik at man trenger serquel for å sove så kan man glemme at melanotin 3mg fungerer
Sitat av Antiex Vis innlegg
Melanotin fungerer for oss "normale" som ikke har helt krise søvnproblemer. Er det slik at man trenger serquel for å sove så kan man glemme at melanotin 3mg fungerer
Vis hele sitatet...
Søvnproblemer burde bare fått navnet holdningsproblemer. Selv sliti med mye søvnproblemer og mye er gjort med fast jobb som passer for deg. For min del hjalp det med en skikkelig fysisk jobb
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 12:24.
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av 420master Vis innlegg
Søvnproblemer burde bare fått navnet holdningsproblemer. Selv sliti med mye søvnproblemer og mye er gjort med fast jobb som passer for deg. For min del hjalp det med en skikkelig fysisk jobb
Vis hele sitatet...
Så bra at en fast, fysisk jobb hjelper for deg da. Sliter selv med innsovningsproblemer, og hvis jeg trener eller bare tar en dusj etter kl. 18 kan jeg glemme søvn de neste 12 timene. Fysisk tunge og lite mentalt utfordrende oppgaver gjør kroppen sliten, men hodet går på høygir.

Melatonin er bedre til å holde døgnrytmen på plass enn som innsovningsmiddel.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så bra at en fast, fysisk jobb hjelper for deg da. Sliter selv med innsovningsproblemer, og hvis jeg trener eller bare tar en dusj etter kl. 18 kan jeg glemme søvn de neste 12 timene. Fysisk tunge og lite mentalt utfordrende oppgaver gjør kroppen sliten, men hodet går på høygir.

Melatonin er bedre til å holde døgnrytmen på plass enn som innsovningsmiddel.
Vis hele sitatet...
Sånn er jeg også! Kunne gå skogtur i 4-5 timer. Trening og alt, var ikke nok. Men poenget er at man tvinger inn en rytme.

Døgnet dagen før. Så jeg la meg grytidlig på kvelden. Det eneste kjipe med det er jo at man våkner 07:30 på lørdag
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av 420master Vis innlegg
Sånn er jeg også! Kunne gå skogtur i 4-5 timer. Trening og alt, var ikke nok. Men poenget er at man tvinger inn en rytme.
Vis hele sitatet...
Og noen (omtrent én av 20) har forskjøvet døgnrytme den ene eller andre veien. Å da konstant jobbe mot et ideal man ikke er skapt for sliter på både psyken og kroppen. Sammenlign det med de gangene du må stå opp grytidlig for å rekke noe - den dagsformen levde jeg med gjennom hele grunnskolen. Det som bør tvinges inn er mer fleksitid.
Når står du opp om morgenen?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og noen (omtrent én av 20) har forskjøvet døgnrytme den ene eller andre veien. Å da konstant jobbe mot et ideal man ikke er skapt for sliter på både psyken og kroppen. Sammenlign det med de gangene du må stå opp grytidlig for å rekke noe - den dagsformen levde jeg med gjennom hele grunnskolen. Det som bør tvinges inn er mer fleksitid.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det som er litt dumt da. Mulighet til å styre det selv da sitter du der.

Jeg kunne være flere døgn oppe i strekk. Samma om jeg drakk øl og trekk på kveldene. Ingen sovepiller hjalp og gikk rundt som en zombie. Så jeg sier igjen; holdningsendring
Om melatonin ikke fungerer, spør man legen om å få lov å ta 6mg før man legger seg. Om det ikke virker da, får man allergimedisiner eller antipsykotika for å få sove, sjeldent å få benzodiazepiner om man har rus-historikk........


Du kan og spørre legen om et sånt ark du skriver nedpå, når du sover og når du våkner. Så kan h*n finne ut hvor alvorlige dine innsovning/søvn—problemer er.......
Sitat av 420master Vis innlegg
Det er akkurat det som er litt dumt da. Mulighet til å styre det selv da sitter du der.

Jeg kunne være flere døgn oppe i strekk. Samma om jeg drakk øl og trekk på kveldene. Ingen sovepiller hjalp og gikk rundt som en zombie. Så jeg sier igjen; holdningsendring
Vis hele sitatet...
Er jo ikke all det funker for, det å tvinge inn en døgnrytme. Kan være mange forskjellige grunner for mangel på søvn. Jeg har prøvd å tvinge meg til å sove selv om jeg har vært våken i 48t men klarer det ikke.
Selv ikke med sovetabletter og da var jeg i fast jobb, hadde fast døgnrytme osv, men den ble av en eller anna grunn snudd på hodet iløpet av 1-2 dager.
Som nevnt lengre opp her så sies det at "less is more" ang melatonin. Halver dosen og prøv på nytt.

Et annet tips jeg kan anbefale er å sove med sokker. Husker ikke helt hva det var med sokkene, men det kunne kutte ned tiden man bruker på å sovne.