Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  629 194876
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Altså blir du tatt for ruspåvirket kjøring, så ryker lappen, ingenting kommer til å være endret der (med god grunn). Fordi du blir tatt for kjøring under påvirkning av ulovlige rusmidler, så er det en stor sjanse for en husransakelse, ja, selv etter rusreformen. Hvis mengdene de finner overstiger grensen for personlig bruk, så blir det bot og rulleblad. Hvis ikke så blir dopet konfiskert og du kommer til å bli henvist til en nemnd som skal vurdere om du har et rusproblem, men ingen rulleblad eller bot (annet enn for ruspåvirket kjøring?).

Har du prøvd å trappe ned amfetaminbruken over en lengre tid, for så å slutte? Da kan det hende at du slipper å føle deg så slapp som du gjorde sist. Da lar du hjernen venne seg til lavere nivåer av dopamin gradvis.

Er du så redd for å miste lappen, så bør du kutte ut cannabis spesielt, for det er bare spørsmål om tid før du blir fanget opp. Ved daglig røyking sitter virkestoffene i blodet i opptil flere døgn, så du er i konstant risiko for å slå ut positiv på spyttprøve med den beryktede Dräger 5000.
Vis hele sitatet...
Poenget hans er nok mer med tanke på at det er mange eksempler på andre som har blitt fratatt lappen for cannabis, uten å kjøre mens de var ruset.

Og ja, den nye reformen hjelper ikke for de som er redd for å miste lappen eller få besøk av barnevernet.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Poenget hans er nok mer med tanke på at det er mange eksempler på andre som har blitt fratatt lappen for cannabis, uten å kjøre mens de var ruset.

Og ja, den nye reformen hjelper ikke for de som er redd for å miste lappen eller få besøk av barnevernet.
Vis hele sitatet...
Enig i at mange har mistet lappen på urettferdige og kvasivitenskapelige grunnlag når det kommer til cannabis.

Tipper uansett at Busemannen tar seg en stripe eller to om morgenen før han setter seg i bilen og kjører til jobben (siden han føler seg så slapp uten). Kanskje tar han seg en joint også to take off the edge og ikke være irritert på arbeid grunnet mangel på cannabinoider i blodet.

Det kan diskuteres hvor mye amfetamin hemmer/forbedrer kjøreevnen, særlig hos dem som står på det fast og ikke overjusterer, men det er per definisjon ruspåvirket kjøring. Samme gjelder cannabis.

Uansett hvor dumme eller urettferdige enkelte lover er, så er Busemannen nødt til å ta virkeligheten på virkelighetens premisser.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Hvordan skal ellers politiet få opp oppklarings prosenten sin hvis de ikke kan reise rundt å fange rusmissbrukere. Er en agenda bak det der.
Vis hele sitatet...
Det riktig at narkokriminalitet er krimtypen med nest høyest oppklaringsprosent, overgått kun av trafikkkrim. Det som mangler i dette argumentet er det konkrete rundt hvordan oppklaringsprosenter insentiverer eller ikke insentiverer politiet. Det er ikke nødvendigvis sånn at politidistriktene får høyere budsjett av å ha høyere oppklaringsprosent, f.eks. Faktisk er det motsatte tilfelle. Oppklaringsprosenten går ned, men budsjettet går opp.
▼ ... noen uker senere ... ▼
https://www.nrk.no/mr/frykter-rusref...ere-1.15364692

Ny update her nå. Det virker som nrk ikke er særlig hypp på reformen.
Sitat av spacedate Vis innlegg
https://www.nrk.no/mr/frykter-rusref...ere-1.15364692

Ny update her nå. Det virker som nrk ikke er særlig hypp på reformen.
Vis hele sitatet...
Fatter ikke at riksavisen vinkler rusreformen inn mot barn under 18 år. Selvfølgelig burde ikke ungdom under 18 år slippe unna med et møte de kan takke nei til?! Eller har jeg oversett dette?
Om han blir tatt for å drikke f.eks alkohol tviler jeg på at poden slipper unna med å takke nei til oppfølgingsmøte.. og thats it.
Det er tross alt ulovlig for barn under 18 å drikke alkohol, og selvfølgelig også å bruke narkotika.?

Etter min mening burde cannabis være klassifisert i samme kategori som sprit. Altså 20 års aldersgrense.

Helt hinsides at dette brukes som argument mot rusreformen, hvor jeg tror ingen mener at vi burde avkriminalisere rusmidler i sin helhet for barn..?

Når man kommer til kort vitenskapelig er det lett å slenge ut "What about the children...." for å få med seg nevrotiske foreldre som sluker propagandaen rå uten å i det hele tatt å kunne noe om hverken det politiske, medmenneskelige og økonomiske aspektet ved å avkriminalisere "narkotika". Dette er gjerne folk som uten å ane det dytter i seg folkenarkotikaen(ja alko er narkotika) som er momsbelagt ut av en annen dimensjon.
Folk blir å bruke uansett, så da får det være opp til hver enkelt å vurdere om det er smartest å gi ekle kriminelle eller statlige utsalgssteder som f.eks vinmonopolet.

Sporet litt av til en legaliserings argumenter dette..
Det er kanskje greiest å lære seg å gå før man løper, men uansett helt syk vinkling av nrk. Er all up for en diskusjon rundt temaet hvor argumenter fra begge sider i saken kommer frem i lyset objektivt, men dette er bak mål spør du meg
Det som er latterlig er at "Henrik" faktisk ikke var tvungen til å være på de møtene. Han har selv skrevet under på ruskontrakt derfor så har han faktisk valgt de møtene og urinprøvene selv.
Sitat av spacedate Vis innlegg
https://www.nrk.no/mr/frykter-rusref...ere-1.15364692

Ny update her nå. Det virker som nrk ikke er særlig hypp på reformen.
Vis hele sitatet...
Hehe, kan garantere at Henrik tar seg en blås når han er ferdig på kontrakten.

Sikkert ikke lett å si nei til ett sånt intervju når man er 17, regner med at foreldrene hjalp til med det.

Vært på det tullet der jeg også, sier alt for at de skal være fornøyde så man kan dra så fort som mulig, var mere en tvunget tolleransepause en det var til hjelp, aldri røyka så mye som etter jeg var ferdig der.
Er så fuckings lei.! Legaliser fukkings cannabis la oss gro det selv. Driter i avkriminalisering så lenge stoffet er trygt å ikle blanda med dritt
Det ser ut som at mange ungdomspartier ønsker en oppmykning så vil jo bli det en dag
Demokratene i USA skal visstnok forslå for senatet å legalisere cannabis i hele USA nå engang på våren. Om dette skjer tror og håper jeg resten av vesten følger etter.
Noen som er oppdatert og kan oppsummere hva som skjer på denne fronten nå?
Anonym bruker
"Flygende Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av pikkoras Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Så den akkurat... Helt sykt hvor mye som mangler fra den artikkelen i forhold til hva rusreformen faktisk gikk ut på..
Gjenger som driver på med narko driter i rusreformen, så bare den påstanden der i seg selv er jo helt på trynet.
Plutselig blir det 100% mer salg, selgerne sier bare at de er brukere og det blir null straff.
Sto ekstremt lite om at man skulle få hjelp istedenfor straff, om det sto noe om det i det hele tatt.

Virker mer som skremselspropaganda enn faktabasert og at de blander legalisering med avkriminalisering..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Virker mer som skremselspropaganda enn faktabasert og at de blander legalisering med avkriminalisering..
Vis hele sitatet...
Ser mest ut som Slagsvold & Bøhler i valgkampmodus.

De forsøker å fremstå som "enkle og folkelige" - dvs. at
man helst skal tilbake til "hasj fører til heroin"-dogmet.

At rusreformen er understøttet av vitenskap teller mindre
når man skal sanke stemmer ved å appellere til velgernes
følelser - i dette tilfellet frykt.
Sist endret av PVestlandia; 15. februar 2021 kl. 12:11.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Mange internt i Oslo tror reformen ligger tynt an nå, det forstår de fleste. Den hadde et svakt svakt flertall til å begynne med.
Den har kraftige motstandere i sp, KrF, FrP, men også internt i AP og Høyre
Takk for oppdatering.
Sitat av pikkoras Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Et av de absolutt dummeste motargumentene jeg leser er "vi har allerede alkohol, hvorfor også tenke på konsekvensene av lovgivningen rundt andre rusmidler?".

Det hadde kanskje vært mulig å tenke på denne måten for 70 år siden, men vi har i 2021 altså ikke bare alkohol og nikotin, vi har også et hundretalls andre psykotripkske stoffer i samfunnet, de, og deres brukere eksisterer, enten du vil erkjenne det eller ikke. Spørsmålet er nå hvordan de fungerer i samfunnet og det er utenfor enhver tvil at den viktigste faktoren i den sammenhengen er hvordan lovgivningen rundt bruken av de er utformet. Snart et århundre har blitt brukt på å avdekke at dette også er den eneste variablen man kan endre. Du kan ikke fjerne tilstedeværelsen, du kan ikke hindre bruk. Du kan bare tilpasse hvordan samfunnet møter bruken og brukeren. Du kan ikke påstå at bruken av narkotika er et problem og samtidig påstå at vi ikke har bruk av narkotika i samfunnet.
Noen som har tilgang på Vårt Land?
https://www.vl.no/nyheter/politikk/2...i-regjeringen/
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-bare-bullshit

Update, får i skjermtid fra andre siden av bordet, ikke bare de som er i mot reformen.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...lag-paa-fredag

Bare å finne frem popcorn til fredag spent på å se hvordan ting blir i praksis. Høres fint og flott ut på papiret, men praksisen her blir det som er avgjørende.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Er vi snart inne i perioden der man ser legitimitet i lovbruddet å bruke narkotika

Altså aktører som i dag fortsetter å følge forbudet mot bruk og besittelse av små mengder fullt ut, bidra til dem, normalisere dem, medvirke til håndheving. Selv freak kan sies å gjøre dette i avledet grad.

Er de nå en del av problemet når vi er kommet så langt?

Er vi på det punktet der åpenlys motstand rundt represalier for bruk om er greit for mange og forståelig?

Kan man nå ikke lenger kan gjemme seg bak norsk lov, hverken som enkeltperson, nettside eller otherwise entitet, befehl is befehl?

Jeg sier nei, men vi er vel nærmere enn noengang hvis forslaget er reell linjeskift på fredag
Sist endret av meaculpaUIO; 17. februar 2021 kl. 15:29.
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Er vi snart inne i perioden der man ser legitimitet i lovbruddet å bruke narkotika

Altså aktører som i dag fortsetter å følge forbudet mot bruk og besittelse av små mengder fullt ut, bidra til dem, normalisere dem, medvirke til håndheving. Selv freak kan sies å gjøre dette i avledet grad.

Er de nå en del av problemet når vi er kommet så langt?

Er vi på det punktet der åpenlys motstand rundt represalier for bruk om er greit for mange og forståelig?

Kan man nå ikke lenger kan gjemme seg bak norsk lov, hverken som enkeltperson, nettside eller otherwise entitet, befehl is befehl?

Jeg sier nei, men vi er vel nærmere enn noengang hvis forslaget er reell linjeskift på fredag
Vis hele sitatet...
Forsto veldig lite av det du prøver å formidle her.
Hva vil en rusreform si for alle bruker, ikke misbrukere. Dvs de som ikke trenger hjelp. Noen som aner et svar i glasskula?
Sitat av Nåkksågått Vis innlegg
Hva vil en rusreform si for alle bruker, ikke misbrukere. Dvs de som ikke trenger hjelp. Noen som aner et svar i glasskula?
Vis hele sitatet...
Ja, du lever livet ditt som du gjør nå. Blir du tatt får du rådgivning og ikke straff .
Jeg frykter dette blir alt for lite alt for sent. Det er en gjeng feige tannløse jævler på det tinget. Jeg tror vi blir skuffa stort, men jeg er en negativ faen da
Sitat av Nåkksågått Vis innlegg
Hva vil en rusreform si for alle bruker, ikke misbrukere. Dvs de som ikke trenger hjelp. Noen som aner et svar i glasskula?
Vis hele sitatet...
Du like fucked da, som nå, om du verdsetter ting som lappen eller kids. Er du fri og frank og bruker kollektivtransport så blir'e gode greier.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jeg frykter dette blir alt for lite alt for sent. Det er en gjeng feige tannløse jævler på det tinget. Jeg tror vi blir skuffa stort, men jeg er en negativ faen da
Vis hele sitatet...
Sitter med samme tankene.
Men nå skal det jo bare legges frem. En evt innføring tar nok også lang tid.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ir-rusreformen

Kan se ut som at det blir mindre mengder som blir "avkriminalisert", men dette med gebyr for å ikke møte opp til obligatorisk oppfølging? Er ikke det nesten det samme som ei bot pakka i gavepapir?
Sist endret av NokErNok; 17. februar 2021 kl. 21:55.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ir-rusreformen

Kan se ut som at det blir mindre mengder som blir "avkriminalisert", men dette med gebyr for å ikke møte opp til obligatorisk oppfølging? Er ikke det nesten det samme som ei bot pakka i gavepapir?
Vis hele sitatet...
blir jo det bot bare pakket pent inn, dog forhåpentligvis billigere enn bøter på tilsvarende menger men vet aldri
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
blir jo det bot bare pakket pent inn, dog forhåpentligvis billigere enn bøter på tilsvarende menger men vet aldri
Vis hele sitatet...
Ja å ett gebyr vill jo ikke komme på rullebladet eller?
Det jeg ikke forstår - hvorfor 3 "lapper" LSD (skulle heller målt mengde LSD i μg), men 50 gram sopp? Er det fordi LSD høres mer "kjemisk" og dermed farligere ut for vanlige borgere? Disse to har jo omtrent nøyaktig den samme fareprofilen, men du kan altså slippe straff for ca 20-25 brukerdoser sopp, men bare 2-3 doser LSD. Trodde Rusreformutvalget besto av folk som kan noe om disse stoffene.

1 gram MDMA, men 5 gram amfetamin. Okei, hvorfor?

25 rusdoser legemidler - hva er det for noe? 1 rusdose for en person er 3 rusdoser for en annen.

Og hva med andre ting? DMT, ketamin, 2C-B, PCP osv? Forblir de kriminalisert eller blir de sammenlignet med de overnevnte stoffene for å avgjøre hva en brukerdose er?

Ah, shit! Ketamin går under legemidler, så det blir 25 "rusdoser". Håper de mener K-hole doser da
Sist endret av Stray Wanderer; 17. februar 2021 kl. 22:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Mange internt i Oslo tror reformen ligger tynt an nå, det forstår de fleste. Den hadde et svakt svakt flertall til å begynne med.
Den har kraftige motstandere i sp, KrF, FrP, men også internt i AP og Høyre
Vis hele sitatet...
Var ikke Høyre 100% for reformen? Hvem er det som er uenige innad i Høyre?
Sist endret av Juicekongen; 17. februar 2021 kl. 22:25.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Ja å ett gebyr vill jo ikke komme på rullebladet eller?
Vis hele sitatet...
antar vel at det ikke kommer på rullebladet, siden de ikke skal straffe, men ut i fra ordlegging så hadde jeg gått for at det ikke kom på rullebladet
Anonym bruker
"Flygende Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Etter slik jeg forstod det så skal vel alle som blir "tatt"etter rusreformen få tilbud om hjelp fra helsevesenet og ikke straff av politiet, men mulig det har endra seg.
Det er bullshit hele dritten. Hva skal dem gjøre a? Sende junkier fra brugata til "obligatoriske samtaler med helsetjenesten" når snuten finner noen kvarte i lommene dems? Hahah. Det er bra at folk med problemer får hjelp altså, ikke misforstå, men det nytter ikke prøve å hjelpe folk som ikke er hypp på hjelp eller hjelpe folk som ikke trenger hjelp. Dette kommer til å bli masse unødvendig rot i praksis tror jeg.

Folk som ikke er klare for hjelp eller som ikke vil ha det kommer ikke til å ta i mot hjelp uansett. Også tenk på alle som ikke trenger hjelp, men som kommer til å møte opp på fucking obligatorisk prat for å ikke få "gebyr?!" Kommer til å bruke milliarder i timelønn på bortkasta drit. La nå heller de som ønsker hjelp få det og alle som skulle trenge noen å snakke med få snakke med noen uten å risikere å bli tatt fra lappen eller miste ungen så fort du nevner rus, hvertfall gjør en profesjonell vurdering av personen først.

Også snakker de bare om folk som er missbrukere, men denne heksejakten på rus brukere involverer så utrolig mange flere enn de tyngste brukerne. La nå faen folk få putte i seg hva de selv er gira på også får dem som ønsker hjelp få det. Er jo ikke avkriminalisert om du får barnevernet på nakken, gebyr for å ikke møte på prat eller mister lappen for å ha røyka en joint på fest... Hah!! Avkriminalisering du meg en viss plass. Norge er en stor barnehage der ingen kan få passe sine egne greier, men skal bli passa på som en unge hele livet.

Jeg håper så inderlig jeg tar veldig feil om hvordan dette kommer til å fungere i praksis. Men kjenner jeg politikere rett så er hele greia bare en spøk
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Jeg tror dette med å hjelpe folk er å pynte på det og heller en hyggelig måte å si at vi ikke skal rævkjøre folk som sliter med narkotika det handler vel ikke om at man skal tvinge dem til hjelp men heller å slutte å stigmatisere folk som er syke å sliter med knark å passe på at de ikke blir straffet for at de er syke men heller gi dem mulighet til å få hjelp om dem ønsker istedenfor at de må skamme seg og skjule sykdommen sin ;P Det handlet om at man ikke skal straffe folk og ikke om at man skal TVINGE folk til obligatoriske samtaler med helsetjenesten
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Var ikke Høyre 100% for reformen? Hvem er det som er uenige innad i Høyre?
Vis hele sitatet...
Det er hva jeg har blitt fortalt av de som er høyre folk og som beskriver diskusjonene internt.


Det er uenighet om retning I partier stadig vekk, bare tenk på AP, KrF og venstre sine interne stridigheter.


At ett parti er 100% med er nok misvisende, det er vel heller slik at en side og ett syn er dominant og vinner votering O.l

Det er nok fraksjoner ifht ruspolitikk i alle partier, selv blandt de positive.

Mange svar her er negative til en utvannet reform, ser jeg.

Det jeg tror vi får, min spådom per torsdag 18.02:


1. Rulleblad for bruk bortfaller

2. Oppmøteplikt for kommunal frarådingsgruppe

3. Bot slik vi har i dag, frafaller.

4. Oppmøte til fraråding gruppe holder det å møte opp til og nekte hjelp, ingen konsekvenser.

Dette vil ikke gjelde mindreårige på samme måte som voksne, og aller mest usikker på hva som skjer med 15-18 gruppen der de har legitime grunner til å nekte hjelp, og foreldre av legitim grunn ikke kan informeres

5. Ved mange ganger, samme person, der salg er ekskludert, blir det mer press i nemnda eller et mulig tilleggsløp

6. Stoff blir beslaglagt i større grad enn i dag, da dette blir hovedfunksjonen til norsk politi i fremtiden ovenfor bruk, samt avdekke de som både er sterkt psykisk syke, avhengige og plager 3. Part

7. Simpel bruk mister mye av sin dramatiske status i barnevernet, universitetet, i en del arbeidsliv, men beholder sin dramatiske status i noen yrker, dvs at i sivile tvister så blir bruk mindre verdifull for å karakterisere uansvarlighet

8. I en del tilfeller blir manglende oppmøte uten god grunn straffet med en parkeringsbot i 350,- kroners klassen

En slik reform vil fortsatt være en gedigen forbedring over det vi har i dag.


I kjølvannet av reformen:

- usikre tall for bruk blir hevdet å gå opp, dvs, at vi etter reformen får mer bruk
Actis og gjengen har dette som sitt eneste halmstrå igjen

- men dette vil ha samme problemer som alltid, at man ikke kan være sikker nok på hverken fortidige tall eller økningen

- det blir lettere å være gate dealer som slenger små mengder stoff av gangen og henter jevnlig
- det blir verre å være selger, importør , dyrker osv fordi det er faktisk brukere og de som pådrar seg oppmerksomhet, som man bruker mye tid på i dag, og de er alltid low level.

Og kampen for regulert salg kan knapt sies å ha begynt i Norge
Sist endret av meaculpaUIO; 18. februar 2021 kl. 03:32.
Blir sikkert snakk om legalisering om 100 år, men da kan de fete rakkærne i den generasjonen se tilbake på legendene Knut Arild og co å tenke at noen måtte ta disse museskrittene for å komme dit, heia heia potetlandet

*Arild Knutsen
Sist endret av Løkring420; 18. februar 2021 kl. 04:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ir-rusreformen

Artikkel oppdatert med lekkasjer
Sist endret av meaculpaUIO; 18. februar 2021 kl. 10:56.
Sitat av Alge Vis innlegg
Det er bullshit hele dritten. Hva skal dem gjøre a? Sende junkier fra brugata til "obligatoriske samtaler med helsetjenesten" når snuten finner noen kvarte i lommene dems? Hahah. Det er bra at folk med problemer får hjelp altså, ikke misforstå, men det nytter ikke prøve å hjelpe folk som ikke er hypp på hjelp eller hjelpe folk som ikke trenger hjelp. Dette kommer til å bli masse unødvendig rot i praksis tror jeg.

Folk som ikke er klare for hjelp eller som ikke vil ha det kommer ikke til å ta i mot hjelp uansett. Også tenk på alle som ikke trenger hjelp, men som kommer til å møte opp på fucking obligatorisk prat for å ikke få "gebyr?!" Kommer til å bruke milliarder i timelønn på bortkasta drit. La nå heller de som ønsker hjelp få det og alle som skulle trenge noen å snakke med få snakke med noen uten å risikere å bli tatt fra lappen eller miste ungen så fort du nevner rus, hvertfall gjør en profesjonell vurdering av personen først.

Også snakker de bare om folk som er missbrukere, men denne heksejakten på rus brukere involverer så utrolig mange flere enn de tyngste brukerne. La nå faen folk få putte i seg hva de selv er gira på også får dem som ønsker hjelp få det. Er jo ikke avkriminalisert om du får barnevernet på nakken, gebyr for å ikke møte på prat eller mister lappen for å ha røyka en joint på fest... Hah!! Avkriminalisering du meg en viss plass. Norge er en stor barnehage der ingen kan få passe sine egne greier, men skal bli passa på som en unge hele livet.

Jeg håper så inderlig jeg tar veldig feil om hvordan dette kommer til å fungere i praksis. Men kjenner jeg politikere rett så er hele greia bare en spøk
Vis hele sitatet...
Ser hva du mener absolutt, men tror du misforstår hva avkriminalisering er. Det er ikke det samme som at det er lov, man blir bare ikke straffeforfulgt.
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Det jeg ikke forstår - hvorfor 3 "lapper" LSD (skulle heller målt mengde LSD i μg), men 50 gram sopp? Er det fordi LSD høres mer "kjemisk" og dermed farligere ut for vanlige borgere? Disse to har jo omtrent nøyaktig den samme fareprofilen, men du kan altså slippe straff for ca 20-25 brukerdoser sopp, men bare 2-3 doser LSD. Trodde Rusreformutvalget besto av folk som kan noe om disse stoffene.

1 gram MDMA, men 5 gram amfetamin. Okei, hvorfor?

25 rusdoser legemidler - hva er det for noe? 1 rusdose for en person er 3 rusdoser for en annen.

Og hva med andre ting? DMT, ketamin, 2C-B, PCP osv? Forblir de kriminalisert eller blir de sammenlignet med de overnevnte stoffene for å avgjøre hva en brukerdose er?

Ah, shit! Ketamin går under legemidler, så det blir 25 "rusdoser". Håper de mener K-hole doser da
Vis hele sitatet...
Kan det være snakk om fersk sopp?
Sitat av Gloss Vis innlegg
Kan det være snakk om fersk sopp?
Vis hele sitatet...
Skulle tro det, er vel snakk om at sopp mister ca 90% av vekta si når den blir tørka. Det blir 5g tørka sopp, som virker ganske riktig utifra de andre dosene.
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Gloss Vis innlegg
Kan det være snakk om fersk sopp?
Vis hele sitatet...
Kan være det, men det gir ingen mening. Fordi fersk sopp forblir fersk i noen timer, det er mye mer fornuftig å regne mengde i tørket sopp fordi det er det brukere gjerne oppbevarer.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan være det, men det gir ingen mening. Fordi fersk sopp forblir fersk i noen timer, det er mye mer fornuftig å regne mengde i tørket sopp fordi det er det brukere gjerne oppbevarer.
Vis hele sitatet...
50G sopp betyr ikke fersk sopp. Det et ferdigtørket.

Man kan ikke si 50G sopp også ta personen fordi soppen ikke er fersk. Det er ikke sånn ting fungerer
Sitat av 420master Vis innlegg
50G sopp betyr ikke fersk sopp. Det et ferdigtørket.

Man kan ikke si 50G sopp også ta personen fordi soppen ikke er fersk. Det er ikke sånn ting fungerer
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Står det noe sted hvordan politiet skal tolke teksten? Hvis svaret er nei kan de selv tolke temmelig fritt, og da vil de selvsagt tolke i verst tenkelig mening.
Sist endret av Myoxocephalus; 18. februar 2021 kl. 18:29.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvorfor ikke? Står det noe sted hvordan politiet skal tolke teksten? Hvis svaret er neio kan de selv tolke temmelig fritt, ogh fda vil de selvsagt tolke i verst tenkelig mening.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke enig. Og ja det står faktisk hvordan politiet skal tolke det. Og det er 50G sopp. Hvis det står 50 med norsk fleinsopp så hadde jeg vært mer tilbøyelig for at det gjelder fersk nyplukket sopp.

Men ellers blir det litt det samme som at du ringer en butikk og spør om en pris på en vare, så kommer du for å betale så har prisen doblet seg.

I mitt hode, hvis det står 50G sopp så er det 50G sopp.
Men når de tar store plantasjer med fersk weed så sier de jo hvor mange gram/kg det er utørket.
Så vil nok tro Myoxocephalus har rett i at de tolker det akkurat som de vil.

Det er det samme om det er 50g tørket eller 50g fersk, det er da fortsatt 50g som er poenget.
50g er 50g, sånn er det bare.

Folk trenger ikke å være enig i det, men det er tross alt snuten det gjelder.................................
Sist endret av Flaffersen; 18. februar 2021 kl. 19:07.
Nei det er 50 liter sopp!!!!!!1111

Hva er greia liksom? De veier soppen da de tar deg. Blir du tatt med våp sopp, så synd. Blir du tatt med tørka sopp. Flott.
Sist endret av Superspurv; 18. februar 2021 kl. 19:08.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Men når de tar store plantasjer med fersk weed så sier de jo hvor mange gram/kg det er utørket.
Så vil nok tro Myoxocephalus har rett i at de tolker det akkurat som de vil.

Det er det samme om det er 50g tørket eller 50g fersk, det er da fortsatt 50g som er poenget.
50g er 50g, sånn er det bare.

Folk trenger ikke å være enig i det, men det er tross alt snuten det gjelder.................................
Vis hele sitatet...

De kan jo det, men mtp at de tar førerkort uten kjøring under rus og de som har prøvd denne saken i rettsak har fått tilbake lappen. Så de gjør som de vil, men ta den saken der til rettsak så kommer de ingen vei.
Også vil jeg også legge vekt på hvordan lover normalt sett er utformet på en veldig kompleks måte og veldig genrelt utformet.

Dette er jo bare forslaget og vil tro dette vil bli nærmere utdypet. Men i mine ører er 50G, 50G

Og dette med cannabis som står i krukka og blir beslaglagt eller cannabis du har i lomma også er to forskjellige ting

I mine forelegg står det ikke tørket/fersk cannabis. Det står cannabis
Sitat av 420master Vis innlegg
I mine forelegg står det ikke tørket/fersk cannabis. Det står cannabis
Vis hele sitatet...
Nå snakket jeg om store plantasjer, ikke enkle forelegg...
Der blir plantene tatt og sendt videre til kripos
Den nøyaktige vekta får de ikke før de har tørket plantene.
Derfor antar de også bare verdi fordi det ikke er tørket og ikke vet hva det er verdt.



Edit: Tar tilbake det jeg sier om at de ikke tørker det https://www.aftenposten.no/norge/i/n...ager-marihuana
Sist endret av Flaffersen; 18. februar 2021 kl. 19:40.