Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1162
Her jeg holder til har det vært flere dager og netter med minusgrader. Har også vært ett par dager med tynt snølag. Plukket en del flein før dette , men så jo at det blei mindre og mindre - så kom det snø.
Nå derimot har været endret seg litt og det er ikke minusgrader og 0 snø. Har også regnet ett par dager. Så det jeg lurer på er om fleinen kansje vokser på nytt nå? Eller må jeg vente til neste høst igjen?
Anonym bruker
"Trygg Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fullt mulig de kommer opp igjen! Men ikke plukk de med rota! Da vokser de visst ikke opp igjen..knekk de av nederst så... så lenge nederte del/sporer er igjen,så kommer de opp igjen år etter år ,så lenge forholdene er riktig! Noen får skyte mot meg ,om jeg tar feil der....;p
Knips på hatten så sporene detter ut, og knekk de av nederst så rota sitter igjen. Da maksimerer du sjansen for at noe vokser opp der igjen
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fullt mulig de kommer opp igjen! Men ikke plukk de med rota! Da vokser de visst ikke opp igjen..knekk de av nederst så... så lenge nederte del/sporer er igjen,så kommer de opp igjen år etter år ,så lenge forholdene er riktig! Noen får skyte mot meg ,om jeg tar feil der....;p
Vis hele sitatet...
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Knips på hatten så sporene detter ut, og knekk de av nederst så rota sitter igjen. Da maksimerer du sjansen for at noe vokser opp der igjen
Vis hele sitatet...
Det har lite å si om du trekker soppen opp med "rota".
Nettverket av hyfer (soppceller) under bakken vil vokse
sammen igjen og danne nye hyfeknuter der de forskjellige
trådene møtes. Hyfeknutene vil, om forholdene ligger til rette,
siden danne såkalte primordia, som i sin tur vokser ut som
fruktlegemer.

Når det gjelder å knipse på hatten, har ikke det så veldig mye
for seg. Soppen begynner å slippe sporer så snart hatten åpner
seg, og fortsetter med det så lenge det produseres sporer.

De sporene som faller på bakken vil først begynee å germinere
når forholdene ligger til rette. Mycelet vil først bli "kjønnsmodent"
når to hyfetråder/mycelstrenger vokser sammen.

Syklusen hos spiss fleinsopp er såpass langvarig at sporene
som slippes i år, ikke vil føre til fruktlegemer før tidligst neste
sesong. Dette er annerledes hos sopp som vokser på møkk, slik
som f.eks. Psilocybe cubensis - den har en relativt kort syklus
og kan gi frukt så tidlig som fem-seks uker etter germinering.
Det er naturligvis derfor den også er så populær å dyrke.
Anonym bruker
"Kvalm Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Det har lite å si om du trekker soppen opp med "rota".
Nettverket av hyfer (soppceller) under bakken vil vokse
sammen igjen og danne nye hyfeknuter der de forskjellige
trådene møtes. Hyfeknutene vil, om forholdene ligger til rette,
siden danne såkalte primordia, som i sin tur vokser ut som
fruktlegemer.

Når det gjelder å knipse på hatten, har ikke det så veldig mye
for seg. Soppen begynner å slippe sporer så snart hatten åpner
seg, og fortsetter med det så lenge det produseres sporer.

De sporene som faller på bakken vil først begynee å germinere
når forholdene ligger til rette. Mycelet vil først bli "kjønnsmodent"
når to hyfetråder/mycelstrenger vokser sammen.

Syklusen hos spiss fleinsopp er såpass langvarig at sporene
som slippes i år, ikke vil føre til fruktlegemer før tidligst neste
sesong. Dette er annerledes hos sopp som vokser på møkk, slik
som f.eks. Psilocybe cubensis - den har en relativt kort syklus
og kan gi frukt så tidlig som fem-seks uker etter germinering.
Det er naturligvis derfor den også er så populær å dyrke.
Vis hele sitatet...
Flott svar PVestlandia.

Har du tilfeldigvis noen kilder som beskriver dette? Ikke fordi jeg tviler på hva du sier (det gjør jeg ikke), men fordi jeg kunne tenkt meg å lest dette stoffet selv.
Soppen er planten/grønnsaken/kjøttet som er den som bryter ned døde trær (mose), soppen har tatt vare på naturen i billioner av år.
Ikke for å gå helt off-topic her men hvis noen har lyst til å se en dokumentar om (all slags) sopp, anbefaler jeg å sjekke ut "Fantastic Fungi".
Sitat av BearSleeps Vis innlegg
Soppen er planten/grønnsaken/kjøttet som er den som bryter ned døde trær (mose), soppen har tatt vare på naturen i billioner av år.
Ikke for å gå helt off-topic her men hvis noen har lyst til å se en dokumentar om (all slags) sopp, anbefaler jeg å sjekke ut "Fantastic Fungi".
Vis hele sitatet...
Sopp er hverken plante, grønnsak eller kjøtt. Sopp er sopp. De kunne umulig ta vare på naturen i "billioner av år" når de første soppene kom for ca 7-800 millioner år siden. Døde trær blir brutt ned av mange typer bakterier også (de som har fått til å bruke lignin og cellulose som næring). Skjønner ikke hvor mosen kom til her, men det er en type plante, har lite med sopp å gjøre.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Og bare en ekstra liten info som fascinerer meg: Når trær utviklet seg så var det en periode på ca 60 millioner år, der det fantes hverken bakterier eller sopp som kunne bryte ned cellulose og lignin.
De første trærne vokste seg veldig høye men hadde ikke store rotsystemet, så de vokste og fallt over. I 60 millioner år, datt bare nye trær oppå de gamle og presset alt dette sammen.. som nå er våre kullsererver.
Sist endret av Dodecha; 25. oktober 2020 kl. 14:03.