Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3142
Hei. Nav gir meg 600 kr i uken. De kaller det en sammenslått sosialstønad+krisehjelp. Såvidt jeg har forstått så har man RETT på minstesats 220 kr dagen. I dag fikk jeg utbetaling fra de på 80kr ish. Helt u-humant. Kan noen fortelle meg konkrete rettigheter jeg har? Ikke altfor mye vissvass men de konkrete rettighetene.

Har også hørt om matkort. Hva innebærer dette?

*Jeg er ikke narkoman*
Da hadde jeg nok fått mer. Bli sur den som vil
de prøver å vise deg at å være på nav er bare dritt og ikke noe langtidsvarende gullgruve. høres lite ut, men husker de nekta meg penger i flere måneder pga jeg ikke hadde svart på alle feltene i søknadskjema.
Men de bryter jo loven!?
Fra NAV sine sider:
"NAV-kontoret bruker skjønn for å vurdere hvilke utgifter som er nødvendig for å sikre deg et forsvarlig livsopphold.

Det finnes statlige, veiledende satser og retningslinjer for å beregne økonomisk sosialhjelp. Noen kommuner har i tillegg egne veiledende satser."

Det blir sikkert vanskelig å klage på men det er jo verdt et forsøk,eventuelt sende ny søknad.
Dem har vel regnet på det utifra de opplysninger som du har gitt dem.
Sist endret av aintnowifey; 2. august 2018 kl. 02:06.
Klag på vedttaket.. evnt ring fylkesmanskontoret eller sivilombudsmannen.. og hør med de om hva du evnt har krav på
Høres mer ut som det er Nødhjelo det er du får. Noe som er en stønad som kun skal gå til mat og evt. Tobakk.
Tar jeg ikke feil så har du også rett på en vanlig sosialhjelp.

Er du i jobb? Dersom du ikke er i jobb og heller ikke kan jobbe pga. Sykdom så har du rett på AAP og etterhvert Uføretrygd.
Mitt tips til deg er å kontakte Fyllkesmannen og fører ikke det til noe, kontakt en advokat. H*n vil kunne opplyse deg om hva du har av rettigheter. I slike saker har du i tillegg rett til fri rettshjelp, så noen avgifter til advokat trenger du ikke å bekymre deg for.

Leier du leilighet, hybel eller lignende så kan du i tillegg søke om bostøtte: https://www.husbanken.no/bostotte/

For å finne ut hva du har rett til av økonomisk støtte så må du nesten komme med en del mer informasjon. Som bla. Om du bor hjemme hos foreldre og hvor høye utgifter du har.
Sist endret av Who?; 2. august 2018 kl. 06:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis de ikke følger de paragrafene som skal så i vedtaket så burde du sende klage til NAV og spørre hvorfor du ikke få mer enn 600kr i uken.

Klage kan sendes her: https://www.nav.no/no/Person/Skjemae...lage-pa-vedtak

Men så vidt jeg vet er det vel ikke noe minstesats, er jo mange som ikke får penger i det hele tatt.
Du har ikke rett på 220 kr dagen.. Det er mange faktorer som spiller inn her
Du har rett på minst 4000-ish hver måned. Er du slem mot dem, er de slem tilbake.
Stå på ditt, ha tålmodighet, og snakk pent til dem/utnytt dem. Men ikke bryt loven.
Eller enda bedre, få deg en jobb. Så slipper du å forholde deg til nav.
Jeg fikk 700kr uken og jeg måtte møte på friveligarbeid (type samfunnstraff) ellers trakk de pengene. Måtte møte 4 ganger i uken.

Etter 2 måneder økes satsen du får. Grunnen er at du skal fint klare å leve på 600kr uken i 2 måneder. Men tar d lengre tid før du gidder å skaffe jobb blir det mer.
Sitat av Alohomora Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Å klage der hjelper ingen verdens ting dessverre.
Du har mer lykke ved å klage til et tre ute i skogen.
Dette vet jeg fordi jeg har sendt inn rundt 30 klager bare det siste året pga et udugelig nav kontor.
Måtte kontakte fylkesmann bare for å få tak i søknad om livsopphold, måtte kontakte han igjen når jeg skulle levere søknaden pga nav kontoret nektet å ta imot/gi ut søknaden.
Skal du klage, så klag via fylkesmann!

Livsopphold ligger i 2018 på 6050kr per mnd.
Det er faktisk 200kr dagen for de som sier du ikke har rett på det.
Alt du har fått av venner/familie eller lignende blir trukket ifra summen fordi alt av pengegaver, lån osv blir sett på som inntekt ifra NAV sin side.
Alt av dette ser de jo på kontoutskriftene som de krever sammen med søknaden.

Satsen øker ikke etter så eller så lang tid.
Satsene er fastslått ifra regjeringen fra år til år.
Eneste grunn til at de skulle øke er om du blir med på et tiltak, arbeidstrening eller andre lignende ting i regi av nav.

iColdman, det høres mer ut som dette du må møte opp på er "aktivitetsplikt" som er for alle under 30, møter man ikke opp så mister man satsen sin og muligens hjelpen man får ifra nav i det store hele tatt.
Sitat av Soletti Vis innlegg
Å klage der hjelper ingen verdens ting dessverre.
Du har mer lykke ved å klage til et tre ute i skogen.
Dette vet jeg fordi jeg har sendt inn rundt 30 klager bare det siste året pga et udugelig nav kontor.
Måtte kontakte fylkesmann bare for å få tak i søknad om livsopphold, måtte kontakte han igjen når jeg skulle levere søknaden pga nav kontoret nektet å ta imot/gi ut søknaden.
Skal du klage, så klag via fylkesmann!
Vis hele sitatet...
Jaja, beklager. Har ingen erfaring med NAV annet enn delvis gjennom jobb. Tenkte bare å prøve å hjelpe. Kan være det er litt forskjell fra kontor til kontor, men er enig om at det er lurt å kontakte fylkesmann.

Lykke til med NAV eventyret.
Litt OT, men hvordan overlever man på 600 kr / uke?
Sitat av jaduneidu Vis innlegg
Litt OT, men hvordan overlever man på 600 kr / uke?
Vis hele sitatet...
Prostitusjon eller kriminalitet i tillegg? Nei det blir jo å skru forbruket ned til et absolutt minimum, håpe det ikke er behov for medisiner eller behandling og spise det billigste du finner. Kan det være at det beløpet ts mottar nå er såkalt nødhjelp og ikke livsopphold? Beløpet virker å ligge nærmere nødhjelp enn livsopphold.

Slik det har vært tidligere så har det ikke vært en bestemt sats for livsopphold. Det har vært retningslinjer og anbefalinger men så har det likevel vært opp til hver enkelt kommune å sette egne retningslinjer, i praksis kunne samme søknad fått et par tusen mer eller et par tusen mindre avhengig av i hvilken kommune søknaden ble levert. Kan godt være dette er endret har jo vært mange endringer på NAV de siste par årene.

En samtale med fylkesmannen vil nok avdekke hva ts har krav på og hvor høy sats som skal være normen i kommunen ts oppholder seg.