Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3835
Noen som har erfaring med disse tre medikamentene for adhd?

Bivirkninger, fordeler, ulemper? Går bivirkningene over? Hva skal man holde ut med? Hva skal jeg gjøre for å bli trodd/hørt på? Kjenner jeg er litt håpløs nå, overtenker alt... typisk meg.

Selv sliter jeg i tillegg litt med generalisert angst. Men ikke noen for for depresjon. Vondt i kroppen av å være anspent. Mitt mål er økt konsentrasjon og mindre sinne/uro.

På Ritalin opplevde jeg som en trettende medisin i starten på lav dose. Så Berg og dalbane opplevelse. Masse kjipe bivirkninger, (deppa, tom for ord, lite matlyst, nervøsitet) etterfulgt av kort effekt og nedtur. Så følte jeg meg sååå bra da den gikk ut. (Bipolar effekt)

Skal snart til overlege for å bytte. Ble fortalt at strattera er neste på listen fordi de andre er «skumle å skrive ut pga risiko for misbruk.» og at «jeg kunne evt prøve aduvanz etter dette.» Men kjenner jeg er veldig skeptisk til bivirkninger som «selvmordstanker» og «mye sinne» da jeg er hissig nok fra før og Ritalin ga meg mye depressive tanker. Skummelt. Vet ikke om jeg klarer det igjen. Får jeg ikke være med å bestemme?
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bivirkning ved alle medisiner. Ikke alle som får noen. Men gi det 4-6 uker og om ikke bivirkningene dabber av da så snakk om å bytte. Det er lettere å overleve bivirkningene når man er klar over at det kommer fra medisinen og ikke fra deg, og at det bare er for en periode
Bare prøvd Ritalin og Aduvanz. Dårlig matlyst, høyere bloddtrykk og puls med begge. Kjenner flere som har prøvd eller bruker strattera, stort sett lite bivirkninger, men flere opplevde ingen/liten effekt. Både ritalin og aduvanz kan gi mer angst, strattera gir svært sjelden angst som bivirkning. Stort sett kvalme og lavere matlyst som er vanlig med strattera. Aduvanz gir generelt mest bivirkninger, men i gjennomsnitt også best effekt (noen funker dog bedre med ritalin eller strattera). Flere jeg kjenner måtte slutte med aduvanz pga veldig mye bivirkninger (veldig høy puls etc).

Alle gir dårligere matlyst, det går ofte over etterhvert. Aduvanz er verst for de fleste med det.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Prøvd Ritalin og Straterra. Null funk i Ritalin og ble jævlig sint og kald på Straterra da jeg sliter med sinne fra før. Så jeg går umedisinert. :-/
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Prøvd Ritalin og Straterra. Null funk i Ritalin og ble jævlig sint og kald på Straterra da jeg sliter med sinne fra før. Så jeg går umedisinert. :-/
Vis hele sitatet...
Hvorfor orøver du ikke Aduvanz? Den er seig. Virker sent og virker lenge. Ingen brå nedtur. Men sinne tror jeg man kanskje bør lære seg å takle.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor orøver du ikke Aduvanz? Den er seig. Virker sent og virker lenge. Ingen brå nedtur. Men sinne tror jeg man kanskje bør lære seg å takle.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke fått noe forslag fra legen min om det og ikke alle kan lære seg å takle sinne når man har ADHD da det for mange skjer raskere enn man klarer å reagere. Jeg har blitt sint og sagt noe , før jeg rekker å tenke på å "takle" sinne. Vi med ADHD er ikke alle like og fungerer likt , så det som kanskje fungerer for en fungerer ikke for andre. Litt som å be noen med ADHD om å skjerpe seg og følge med bare
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har ikke fått noe forslag fra legen min om det og ikke alle kan lære seg å takle sinne når man har ADHD da det for mange skjer raskere enn man klarer å reagere. Jeg har blitt sint og sagt noe , før jeg rekker å tenke på å "takle" sinne. Vi med ADHD er ikke alle like og fungerer likt , så det som kanskje fungerer for en fungerer ikke for andre. Litt som å be noen med ADHD om å skjerpe seg og følge med bare
Vis hele sitatet...
Men jeg føler på det du skriver også! Jeg også har adhd og har hele livet følt jeg må skjerpe meg! Bli mindre slik og mer slik. ALDRI var det passende.

Men etter jeg startet med Adhd medisin så har jeg klart å kontrollere mer sinnet spør legen om å få prøve det. Kan være verdt et forsøk. Jeg gikk på Ritalin men ble for mye Berg og dalbane og Aduvanz holder seg mer stabil da den virker sakte.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Prøvd Ritalin og Straterra. Null funk i Ritalin og ble jævlig sint og kald på Straterra da jeg sliter med sinne fra før. Så jeg går umedisinert. :-/
Vis hele sitatet...
Uff ja det er det jeg også er redd for