Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 913
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Ufør mann i bedring, sliter med kronisk depresjon eller dystymi, en unnvikende personlighetsforstyrrelse, sosial fobi og generalisert angst. Rangert etter grad av livspåvirkning. Får maksdosen Sobril mht. lappen av lege, har gått fint i mer enn tre år uten at jeg opplever annet enn lindring. Tar en toleransepause med jevne mellomrom og opplever svært lite (intet) ubehag eller abstinenser, stort sett roer det nervene og gjør meg mindre svett/rød/nevrotisk i sosiale sammenkomster og reduserer tankekjør på kveldstid. Har prøvd «alt» man må gjennom først, fra betablokkere, C-prep, anti-dep. Masse ubehag og bivirkninger fra samtlige.

For meg har rus alltid vært en ferie, avkobling fra livet til brøkdelen av prisen for en flyreise, frihet fra lidelse, mest mot depresjonen og det sosiale. Aldri gått på noen langvarige smeller, stjelt eller hustla, aldri kjørt påvirket, betaler regninger og er generelt en A4-person utad. Relativt oppegående (blant de smarteste 3 % i befolkningen etter en laaang utredning med div. tester under observasjon, selv om jeg har lav tillit til sånne målinger var jeg kliss edru gjennom hele greia). Samtidig er jeg dysfunksjonell på flere måter, jeg er ekstremt privat, har få, men gode venner, hater sammenkomster med flere enn fire andre uten rus. Psykedelika og cannabis er rusmidlene som betyr mest og gir mest lindring, også de brukes med omhu.

Selv har jeg ved mørke/blakke tider tydd til/slappa av med Subutex. Doserer fra 4 - 8 mg, aldri to dager på rad og som regel med minst to til fire måneders opphold. Sist var i april. Da har jeg tre-fire dager med den velkjente opiat-fornøydheten og noe eufori. De små pupillene som for meg varer i minst fire dager gjør det enkelt å gi seg raskt og vanskeliggjør misbruk pga. planleggingen som må til.

Vet ikke hva jeg egentlig hva jeg vil frem til annet enn å vise en kontrast ift. hva jeg ser skje med de fleste andre som lefler med tyngre stoffer. Nedadgående spiral, avbrutt av halvtvungne nyktre perioder, til de en dag ser ser alvoret eller forstår problemet og hvor altoppslukende rusen har blitt. Det disse tydeligvis har til felles er aggresjon mot hjelpeapparatet, lav selvinnsikt, skam/dårlig selvfølelse og selvfølgelig en form for utrygg tilknytning i barndommen. Minst.

Ingen ny utviklking på mitt forbruk, som har pågått i rundt ti-tolv år nå. Utenom det økonomiske aspektet kan det nok hende blir det forsterker sosial aversjon. Uansett er sub en digg og relativt trygg opiatopplevelse for mitt bruk. I etterkant føler jeg meg glad, våken og opplagt. Tre dager totalt uten depping kjennes ekstremt godt og snur ofte en dårlig periode.

Noen andre med lignende erfaringer? Eller forslag til andre ting som hjelper mot vedvarende, middels depresjon? Ikke helsekosttilskudd. Noen som kan sammenligne proff ketaminbehandling med rekreasjonell ift. påvirkning av humør i etterkant f.eks?

Takk og god helg!
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tja det er hvertfall fint du har funnet en balanse som hjelper for deg men med ca alle jeg kjenner til som har hatt kontroll over periode-misbruk har gradvis gitt mer og mer faen,eller ikke skjønt selv, og starta å ruse seg selvom de skulle på jobb, ha barna en uke og andre situasjoner som de vanligvis ble holdt i skinnet av.I flere av tilfellene endte det med sparken og å miste foreldreretten. Misbruksutviklinga gikk sakte over flere år med flere år med "full kontroll" før det sklei ut så mitt eneste innspill er å passe deg for det og ikke undervurdere hvor dumt det er å misbruke subutex
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar! Men er mitt forbruk av sub egentlig synonymt med misbruk? Helt klart off-label, men enn så lenge helsevesenet ikke har noen fungerende alternativ så ser jeg mer på det som selvmedisinering. Prøvde det først for tolv år siden og kan telle antall inntak på to hender.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for svar! Men er mitt forbruk av sub egentlig synonymt med misbruk? Helt klart off-label, men enn så lenge helsevesenet ikke har noen fungerende alternativ så ser jeg mer på det som selvmedisinering. Prøvde det først for tolv år siden og kan telle antall inntak på to hender.
Vis hele sitatet...
Hvor går grensa mellom misbruk og medisinering da? Stor andel tunge rusmisbrukere som rettferdigjør bruken sin med å kalle det selvmedisinering.

Rus(misbruk) er veldig ofte et forsøk på selvmedisinering å fungerer svært sjeldent. Sier ikke at dette er tilfelle til deg, men det er ofte akkuratt dette med at man bruker rus for å "lege" noe rusavhengighet oppstår.
Sist endret av Passiv; 12. september 2020 kl. 17:42.
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det du spør om her er interessant. Jeg definerer misbruk som såpass hyppig rusbruk at det går ut over andre prioriteter som helse, økonomi og sosiale relasjoner. Ikke tilfelle i mitt eksempel akkurat, føler selv det er motsatt for alt anna enn økonomien. Med denne sporadiske bruken og et streit ytre slipper jeg unna den sosiale stigmatiseringa som for meg ofte virker mer skadelig enn virkestoffene i seg selv. Har ingen planer om å slutte totalt med rus (cannabis, psykedelika, nye, uprøvde ting), men skal aldri injisere noe som helst.