Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 4569
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei alle medfreaks!

Jeg har nylig startet opp et enkeltmannsforetak med den intensjonen om og leie meg ut.

Jeg skal ikke leie ut utstyr men meg selv som sjafør.

Jeg har 100% fast ansettelse ved siden av men tenker og ta strøjobber ved siden av og da kjøre på "regning" som det blir kalt.

med dette har jeg et par spørsmål;

1. Burde jeg/må jeg melde meg inn i enhetsregisteret?

2. Hvordan fungerer skatteformelen?

3. Kreves det endel mer arbeid ved f.eks ansettelse av en person som også skal kjøre på regning via mitt firma med korttidskontrakt?

4. Er det fallgruver jeg må passe meg for som er lett og overse?

5. Må jeg opprette en bedriftskonto i banken eller holder det at jeg lager nye kontoer i min private nettbank hvor jeg holder inntektene fra firmaet samt utgiftene adskilt fra min private økonomi?

6. Kan jeg f.eks ha mobilen på firmaet og skrive dette av mot inntekten i forhold til skatten?

7. Så lenge jeg kalkulerer ut skatten gjør det noe om jeg estimerer forskudds skatten til det minimale for og slippe mest mulig utlegg så lenge jeg har penger på bok?

mange spørsmål men jeg håper noen kloke mennesker kan komme med litt veiledning.. sitter og leser en del selv nå og framover men synes det er greit og få stilt noen av spm jeg sitter med direkte.

:-)
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

1. Burde jeg/må jeg melde meg inn i enhetsregisteret?
Vis hele sitatet...
Ja det må du og du må se på hva sjalgs sjåførtjenester om du blir momspliktig og må melde deg i mva registret.. Er det momspliktig tjeneste har du 50.000 kroners regelen. du registrerer deg når du når 50.000.
▼ ... noen uker senere ... ▼
1. Skal du drive næring må du registrere enkeltpersonforetaket i Enhetsregisteret.

2. Når du driver enkeltpersonforetak får du en beregnet personinntekt fra næring. Litt usikker på hva trygdeavgiften er på nå, men tipper dem er rundt 11% for enk. Så får du også skatt på alminnelig inntekt (trinnskatt) tilsvarende den på annen lønnsinntekt. Personinntekten beregnes gjennom RF-1224 Personinntekt fra enkeltpersonsforetak. Dette skjema sendes inn som et av flere vedlegg til selvangivelsen man som enkeltpersonforetak må sende inn.

3. Ja. Har du ansatte krever det en del arbeid. Du må rapportere inn lønn på den ansatte. Trekke og betale forskuddstrekk og betale aga. Du må ha lovpålagt forsikring (yrkesskade) og pensjonsordning hvis stillingen overskrider en gitt % i året. Videre må du betale sykepenger dersom den ansatte blir syk (første 14 dager eller noe sånt).

4. Som innehaver av et enkeltpersonforetak står du personlig ansvarlig ovenfor kreditorer (det er ikke noe skille mellom deg og selskap i forhold til gjeld). Som innehaver av enkeltpersonforetak har du ikke krav på sykepenger ved sykdom. Det er viktig å ha forsikringer som dekker deg og virksomheten du driver i tilfelle det oppstår skader eller uhell, sykdom eller annet.

5. Det er ikke nødvendig med egen konto i banken. Men vil anbefale det. Du kan når som helst ta penger ut/inn. Dette går mot privattkontoen i enkeltpersonforetaket og er en egenkapitaltransaksjon. Skal du ha ansatte er du pliktig å opprette en konto for skattetrekk og til en hver tid ha tilstrekkelige midler på demme til å dekke skyldig forskuddstrekk.

6. Du kan ha telefon som dekkes av selskapet. Det enkleste her vil være å gjøre en skjønnsmessig fordeling av kostnader innenfor/utenfor næring som krediteres (reduserer) kostnader debiteres (reduserer) egenkapital/privatkonto. Generelt er det skattemessig fradrag for alle kostnader som påløper for å generere skattepliktige inntekter.

7. Man står fritt til å estimere forskuddsskatt mener jeg. Det er også mulig å søke om å endre utskrevet forskuddsskatt. Så lenge du gjør opp i tide (mener det er 31. mai, men er ikke sikker) og du betaler den utskrevne forskuddsskatten er du OK vil jeg tro.

Husk at plikt til å registrere seg i mva registeret skjer med den fakturaen som gjør at omsetning blir kr 50.000.

Dersom du driver enkeltpersonforetak og er mva registrert vil du også bli bokføringspliktig og det er greit å sette seg litt inn det. Da mtp dokumentasjon, oppbevaring, ajourhold osv.