Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  73 19016
kan politiet tvinge deg til og førtelle dem hvem langern din er hvis du blir tatt for hasj, molly osv..?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Nei, du kan velge å holde kjeft. De vil selvfølgelig si hva som helst for å skremme deg til å tro at du må fortelle dem dette.
Hvordan skal de tvinge deg fysisk til å snakke? Er jo bare å holde munn, de klarer jo ikke å få munnen din til å si noe om du er stille.
Jeg var i avhør flere gangen og nekta å prate, men det gjorde bare at de ble mer aggressive, hvis du vil slippe det. Så sier du bare "Det vil jeg ikke si!" For en politimann så har det veldig lite å si om du sitter der som en stumtjener eller om du sier "Det vil jeg ikke si"

Begge to vil forsterke mistanken uansett, men så lenge de ikke kan bevise din skyld så må de la deg gå.. Det vil aldri være din jobb å bevise din uskyld men for en politimann å bevise din skyld i saken
Trådstarter
99 9
så man kan ikke få straff for og tie om det?
Du kan ikke få straff for å holde kjeft nei. Men du kan få mildere straff hvis du tyster, helt til dealern din finner ut at du har tysta og gir deg "tysterbot" som er mye verre enn det purken kan gjøre
Altså, hvor mye kan du få redusert boten ? 1/3?

Det er ikke sann at man får 2/3 rulleblad om man tyster. Folkens, boten blir redusert.

Tenk, dealeren har tatt ett bevisst valg om at DU, ja du er en man kan være trygg på. En ordentlig kjernekar er du.

Derfor skraper du sammen ett par tusen til, lar dealeren din slippe unna med det som ville vært 10 ganger straffen din og lever videre uten frykt for hevn eller lignende.

«Åh? Men feitsomfaen, jeg får ikke bot! Jeg risikerer fengsel!»

Med mindre du smugler tonnevis så snakker vi maks noen måneder. Maks ! Det spiller da ingen rolle om du sitter i 6 uker eller 9. I norge til og med! I norge! Deilig!

Nå ble dette innlegget endel lengre enn planlagt og litt vel off topic men folk trenger en påminnelse.

Ikke helt rettet mot deg, men til alle andre som vurderer å tyste.

Knip igjen glefshølet og ta «straffen» ! Alltid!
Trådstarter
99 9
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Du kan ikke få straff for å holde kjeft nei. Men du kan få mildere straff hvis du tyster, helt til dealern din finner ut at du har tysta og gir deg "tysterbot" som er mye verre enn det purken kan gjøre
Vis hele sitatet...
hva er en tystebot?
Sitat av Hankarn Vis innlegg
hva er en tystebot?
Vis hele sitatet...
Han prøver å gjøre et poeng ut av at du ikke skal tyste, og at om det kommer fram at du har gjort dette kan det få konsekvenser for deg. Nå kommer det veldig an på personen og alt, men jeg ville nok i så fall regnet med en god omgang juling og at andre personer i samme krets ikke vil ha noe med deg å gjøre. Du har IKKE lyst å bli stemplet som en tyster. Jeg håper heller ikke du skriver denne tråden fordi du har tystet eller planlegger å gjøre det. Det er ikke bare moralsk forkastelig, det gir de en legitim grunn til å ville ta hevn på deg.

Nei, de kan ikke tvinge deg til å si noe. Du sier simpelt bare at du ikke vil forklare deg. Om de virkelig tar av kan du si at det er til hensyn av egen sikkerhet, men herregud, det skal ikke være vanskelig å la vær å forklare seg. Bare ikke stol på en dritt av hva de sier, de lyver noe ekstremt.
Nei!
Beste svarene til politiet: «Jeg vet ikke. Det har jeg ikke fått med meg. Har aldri sett eller hørt noe.» Det er ikke ulovlig å være dum. Si at du fant det på gata! Tystere er verste sort. Dealeren din har tillit til deg, ikke bryt den! I verste fall vil han hevne seg. Det hadde jeg gjort, hehe...
En ting som kan være fint å nevne er om du av en eller annen grunn velger å forklare deg og du har blitt tatt med stoff på deg, så si ihvertfall at du har "fått" det av en kompis du velger å ikke si navnet på.
Men det beste i de aller fleste tilfeller er å bare si at du nekter å forklare deg, det har du også helt 100% rett til å gjøre

Du har også lov til å lyve til politiet i ett avhør, så lenge du ikke prøver å gi skyld til noen andre for noe du har gjort.
Sist endret av Alge; 12. april 2018 kl. 06:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Blir du tatt med små mengder er det faste satser på bøter.

Om du forteller dem hvor du fikk det fra, hvor mye du kjøpte for osvosv, eller om du forteller ingenting, er straffen helt lik. Det er ikke snakk om betydelig reduksjon av straff for å tyst før vi snakker mengder som gir flere års fengsel. Jeg snakker av erfaring.

Du tjener absolutt ingenting på å tyste, og viser kun du er feig og redd. De kan ikke gjøre en dritt. Eneste du behøver å si er 'ingen kommentar' gjennom det hele.
Anonym bruker
"Forbauset Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av feitsomfaen Vis innlegg
Altså, hvor mye kan du få redusert boten ? 1/3?

Det er ikke sann at man får 2/3 rulleblad om man tyster. Folkens, boten blir redusert.

Tenk, dealeren har tatt ett bevisst valg om at DU, ja du er en man kan være trygg på. En ordentlig kjernekar er du.

Derfor skraper du sammen ett par tusen til, lar dealeren din slippe unna med det som ville vært 10 ganger straffen din og lever videre uten frykt for hevn eller lignende.

«Åh? Men feitsomfaen, jeg får ikke bot! Jeg risikerer fengsel!»

Knip igjen glefshølet og ta «straffen» ! Alltid!
Vis hele sitatet...
Dette er noe som "dealeren" bør ta høyde for når han velger å brødfø seg gjennom ulovlige handlinger.
Eller så kan jo "dealeren" bare får seg en vanlig jobb, slik som alle oss andre som er lovlydige.

Innlegget ditt høres ut som en episode fra serien " The Wire ".
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette er noe som "dealeren" bør ta høyde for når han velger å brødfø seg gjennom ulovlige handlinger.
Eller så kan jo "dealeren" bare får seg en vanlig jobb, slik som alle oss andre som er lovlydige.
Vis hele sitatet...
haha, tror du har havna i feil underforum
Ikke peiling på hva du snakker om, også er vel ikke så voldsomt mange av oss her i "Rusmidler" trådene sånn voldsomt lovlydige av seg
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Sitat av Alge Vis innlegg
haha, tror du har havna i feil underforum
Ikke peiling på hva du snakker om, også er vel ikke så voldsomt mange av oss her i "Rusmidler" trådene sånn voldsomt lovlydige av seg
Vis hele sitatet...
Jeg pleier å si at hadde cannabis vært legalisert, så hadde jeg vært et A4 menneske
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Jeg pleier å si at hadde cannabis vært legalisert, så hadde jeg vært et A4 menneske
Vis hele sitatet...
But its not, så a4 er ikke ett passende format. Desverre *sukk*
Sist endret av Alge; 12. april 2018 kl. 23:19.
Lavere bot for å tyste!? For noe sludder, hvor får folk ting fra? Kanskje man kan klare å gå noe redusert straff i store narkosaker. En av dine rettigheter er at du ikke trenger å kommentere noe som helst. Hvis de spørr hvor du har fått sakene e fra så sier du bare bestemt at det ønsker jeg ikke å kommentere. Om de maser så sier du det samme. Om du spørr hvor du har vært nylig og bla bla bla. Så sier du bare at det ønsker jeg ikke å kommentere.. er de mistenkelig på grunn av det så sier du bare at de kan ikke bruke en av dine rettigheter i mot deg. Drar de deg ned på stasjonen fks uten at de har funnet noe på deg så nekt urinprøve. De truer deg garantert med blodprøve.. Men dette må de ha godkjennelse fra jurist fra. Kjører du ikke bil o.l så bare nekt urinprøve så har de ikke grunn. Trust me, de dro meg tilogmed på legevakten og tok blodprøve men de dreit seg pga av at de ikke hadde godkjennelse fra jurist. Nada bot.. En annen gang jeg nekta, så fikk de ikke godkjennelse..
Sist endret av chrox; 13. april 2018 kl. 04:53.
Anonym bruker
"Tjukk Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kan gi de legitimasjon og så og si ikke ytre et eneste ord. Gjorde det selv en gang når jeg var ganske drita og hadde velta en søppelkasse. Bare så politimannen inn i øynene og sa ingenting. Endte med at de lot meg gå.
Sitat av chrox Vis innlegg
Lavere bot for å tyste!? For noe sludder, hvor får folk ting fra?
Vis hele sitatet...
Veel, Politiet ... Det var iallfall dette jeg ble fortalt når jeg i mine yngre dager spurte dem om hva de mente med redusert straff. Det ga i mitt hodet mening at de må da ha noe å lokke med. Mener å ha lest det her på freak også. Men kan være jeg blander tilståelse og tysting. Man får da noe for å være samarbeidsvillig? Eller?

Ikke vet jeg...

Visst ikke beklager jeg spredning av feil informasjon.. Men ! Poenget mitt var at det ikke er verdt det. Om det du sier stemmer såå, jaa, da har man iallfall INGEN grunn til å la munnlefsa renne. Fred ut.
Sitat av 420master Vis innlegg
Jeg var i avhør flere gangen og nekta å prate, men det gjorde bare at de ble mer aggressive, hvis du vil slippe det. Så sier du bare "Det vil jeg ikke si!" For en politimann så har det veldig lite å si om du sitter der som en stumtjener eller om du sier "Det vil jeg ikke si"

Begge to vil forsterke mistanken uansett, men så lenge de ikke kan bevise din skyld så må de la deg gå.. Det vil aldri være din jobb å bevise din uskyld men for en politimann å bevise din skyld i saken
Vis hele sitatet...
Det kommer jo helt an på hvilke andre beviser de har i saken. Hvis de tar saken til retten så vil det at du nektet å forklare deg i politiavhør kunne bli brukt mot deg.

Sitat av Hankarn Vis innlegg
så man kan ikke få straff for og tie om det?
Vis hele sitatet...
Nei, ikke hvis man er mistenkt/siktet. Vitner kan det.

Men som nevnt, nekter du å forklare deg for politiet vil det kunne bli brukt mot deg i retten.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du kan gi de legitimasjon og så og si ikke ytre et eneste ord. Gjorde det selv en gang når jeg var ganske drita og hadde velta en søppelkasse. Bare så politimannen inn i øynene og sa ingenting. Endte med at de lot meg gå.
Vis hele sitatet...
Det er jo en helt annen situasjon. De andre diskuterer avhør. Du snakker om en sak der du drev med ordensforstyrrelse og politiet ønsket å få deg til å slutte med det.

Sitat av feitsomfaen Vis innlegg
Veel, Politiet ... Det var iallfall dette jeg ble fortalt når jeg i mine yngre dager spurte dem om hva de mente med redusert straff. Det ga i mitt hodet mening at de må da ha noe å lokke med. Mener å ha lest det her på freak også. Men kan være jeg blander tilståelse og tysting. Man får da noe for å være samarbeidsvillig? Eller?
Vis hele sitatet...
Politiet har plikt til å opplyse deg om at du kan få strafferabatt hvis du tilstår. Men det holder ikke å si "greit, jeg gjorde det". Du må fortsatt forklare deg detaljert om saken. Det vil si at du også må "tyste", ellers vil retten neppe gi deg noe rabatt.

For det er retten som avgjør en eventuell strafferabatt, opp til 30%.
Sist endret av hemmeligegreier; 14. april 2018 kl. 01:16.
Det letteste er bare og si: jeg tørr ikke å si det, i frykt for reprisaler.

Så begynner de og skryte av hvor flinke de er til og gjøre sånn att dealern ikke finner ut at du har blåst han.

da svarer du bare: jeg tørr ikke, slutt å mas. jeg er for glad i fingrene til at de skal bli knekkt, jeg er for glad i mat til å spise suppe med sugerør pga knekkt kjeve.

eller bare rop: advokat! gi meg en fuckings advokat.
I veldig mange tilfeller vet Politiet allerede hvem du har kjøpt narkotikaen av; de ønsker bare å få deg til å innrømme det. Det å trekke inn represalier osv. da, kan bare være ødeleggende for dealeren din. Det holder å si at man ikke ønsker å uttale seg.
Jeg kaster meg på her!! Hope you don't mind!

"Hei, herr politimann.
Ja takk, jeg tar gjerne en kopp kaffe. Ja, jeg forstår innholdet på det papiret du vifter med, angående strafferabatt. Jeg ønsker ikke å avgi forklaring i denne saken.
Hvorfor? Nei, jeg vil ikke fordi jeg har ikke gjort noe galt og synes dette er ekkelt.

Det greiene dere beslagla var noe jeg fant på gata. Jeg kan vise deg hvor det lå.
Tror du ikkke på meg? Å, nei. Det var leit. Jeg kjenner ingen som driver med narkotika. Jeg har ikke noe forhold til narkotika, og har aldri tatt narkotika.
Åh, det ble påvist narkotika i blodet mitt på den prøven? Jeg var på en fest kvelden før, det må ha vært noen som har hatt noe i drinken min. Jeg ble plutselig så fort full og husker ingenting. Jeg husker ikke hvem som var der, engang! Og jeg husker heller ikke hvem det var som røyka den der rare, lange rullingsen.

Hvorfor jeg var på en fest der det var narkotika? Jeg visste ikke at det var narkotika der. Jeg synes dette er ubehagelig, og ønsker å avslutte avhøret.
Ja, jeg er helt sikker, og bare fordi jeg ser ung, uerfaren og dum ut, så trenger du ikke å bruke hele læreboka om avhørsteknikk på meg. Ikke for å være frekk, altså! Du virker som en veldig hyggelig politibetjent.
Men nå ønsker jeg altså å dra hjem, kan jeg få skrive under papirene og reise? Takk skal du ha. Ha en strålende dag, herr politibetjent! Og takk for innsatsen dere gjør for å holde samfunnet vårt trygt - og takk for kaffen! Ha det bra!"



Dette er helt seriøst. Men TS, du virker veeeeeldig uerfaren på det greiene her. Ikke frekt ment, alle har vært der. Men du har krav på å få ha med deg advokat uansett, både i avhør, rettslig avhør og så vidt jeg vet alle møter med politi og rettsvesen. Benytt deg av denne retten! Det kommer til å berge deg. Du er for uviten ennå til å vite hva du skal gjøre, så i fremtiden, for din egen del, svi av et par lapper og ha med deg advokat.
Du er veldig usikker og er nok et lett bytte for en rutinert politimann som er flink i avhørsteknikk. Du kommer til å bukke under. Ta med advokat. Dersom du plutselig blir taua inn også, det, så lar du deg IKKE AVHØRE UTEN ADVOKAT!
Okei?
Lykke til mann, dette går bra. Og husk, i rusmiljøet er det generell enighet om at alle tystere uansett fortjener å dø. Tygg litt på den.
Det er nemlig mye skumlere enn du aner... Hvis du får bare juling, så er du heldig.

U C?
Sitat av TrippyKing;3435604
Og husk, i rusmiljøet er det generell enighet om at alle tystere uansett fortjener å dø. Tygg litt på den.
Det er nemlig mye skumlere enn du aner... Hvis du får bare juling, så er du heldig.

U C?
Vis hele sitatet...
Ganske drøy påstand vil jeg si. Kjenner til flere som er i et rusmiljø som utenom å ruse seg i blant lever helt normale liv. Det er ikke slik at alle som er i et rusmiljø er potensielle drapsmenn.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Dropp nå alt dette gangster tuller om tystere som dør, det er ikke akkurat slik at dette skjer i lille Norge.

Klart en dealer og en kunde har et spesielt forhold, på samme måte som at han ikke avslører sine kunder forventes det at kunden holder dealerens identitet skjult. Det går litt under at begge inngår en risiko ved å handle varer som ikke tillates i landet, men det å dra andre ned med seg fordi man er redd for konsekvensene av å ta skylden selv er jo særdeles feigt og usolidarisk.
Ingen dealere jeg har vært borti har reagert med overdreven vold på slike situasjoner (jeg vet kanskje om et tilfelle der en slo et par ungdommer for å få de til å skjønne at pengene de skyldte burde komme på bordet snarest), men i tilfeller der en dealer har blitt tystet på så har personen som gjorde det blitt fryst ut av miljøet.
jeg kjenner da en tyster som fikk pekefingeren og langefingeren knekkt med en beskjed, prøv og pek igjen. Lykke til med jointrullinga, ALDRI ring meg eller noen jeg kjenner igjen, for da blir jeg skikkelig sinna
Ja, konsekvens for tysting er gjerne litt juling og utfrysning fra miljøet, kanskje et par knekte fingre.

For gjeld venter folk som regel en god stund før det blir juling dersom summen er lav, mens noen "kidnapper" deg.
Dvs at de holder deg i en leilighet til penger kommer på konto, dersom du er NAVer.
Får gjerne alt man trenger. Dvs mat, drikke og litt rev dersom du ønsker å betale for dette når pengene kommer.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Jeg kaster meg på her!! Hope you don't mind!

"Hei, herr politimann.
Ja takk, jeg tar gjerne en kopp kaffe. Ja, jeg forstår innholdet på det papiret du vifter med, angående strafferabatt.
Vis hele sitatet...
Politiet er faktisk pålagt ved lov å informere deg om mulig strafferabatt hvis du tilstår. Det er ikke noe de har funnet på selv.

Det greiene dere beslagla var noe jeg fant på gata. Jeg kan vise deg hvor det lå.
Tror du ikkke på meg? Å, nei. Det var leit. Jeg kjenner ingen som driver med narkotika. Jeg har ikke noe forhold til narkotika, og har aldri tatt narkotika.
Åh, det ble påvist narkotika i blodet mitt på den prøven? Jeg var på en fest kvelden før, det må ha vært noen som har hatt noe i drinken min. Jeg ble plutselig så fort full og husker ingenting. Jeg husker ikke hvem som var der, engang! Og jeg husker heller ikke hvem det var som røyka den der rare, lange rullingsen.

Hvorfor jeg var på en fest der det var narkotika? Jeg visste ikke at det var narkotika der. Jeg synes dette er ubehagelig, og ønsker å avslutte avhøret.
Vis hele sitatet...
Du tror vel ikke seriøst at du ville sluppet unna med en slik forklaring?

Ja, jeg er helt sikker, og bare fordi jeg ser ung, uerfaren og dum ut, så trenger du ikke å bruke hele læreboka om avhørsteknikk på meg. Ikke for å være frekk, altså!
Vis hele sitatet...
Hva går denne avhørsteknikken ut på da, mener du?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Politiet er faktisk pålagt ved lov å informere deg om mulig strafferabatt hvis du tilstår. Det er ikke noe de har funnet på selv.



Du tror vel ikke seriøst at du ville sluppet unna med en slik forklaring?



Hva går denne avhørsteknikken ut på da, mener du?
Vis hele sitatet...
Ehh. Har jeg sagt at det er noe de har funnet på selv?

Poenget er ikke å slippe unna, poenget er å ikke innrømme noe.

Hva avhørsteknikken går ut på vet da vel ikke jeg. Ser det ut som jeg har gått på politihøgskolen?

Hva skal du frem til, likte du ikke innlegget mitt du, da? Huff da.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Dropp nå alt dette gangster tuller om tystere som dør, det er ikke akkurat slik at dette skjer i lille Norge.
Vis hele sitatet...
Okei, bytt ut dø med avklipte fingre og bli beskutt med luftpistol i øynene, da.
Eller bli tvunget til å voldta seg selv med en flaske.

De to første eksemplene har skjedd med gamle venner av meg. Det med flaska leste jeg på en nettavis.

Sånt skjer mye i Norge. Landet strekker seg forbi din horisont, vet du.

Du tror aldri en tyster har blitt drept i Norge? Har du noen egen erfaring med dette i det hele tatt, egentlig?
Sist endret av TrippyKing; 15. april 2018 kl. 11:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Ehh. Har jeg sagt at det er noe de har funnet på selv?

Poenget er ikke å slippe unna, poenget er å ikke innrømme noe.

Hva avhørsteknikken går ut på vet da vel ikke jeg. Ser det ut som jeg har gått på politihøgskolen?

Hva skal du frem til, likte du ikke innlegget mitt du, da? Huff da.



Okei, bytt ut dø med avklipte fingre og bli beskutt med luftpistol i øynene, da.
Eller bli tvunget til å voldta seg selv med en flaske.

De to første eksemplene har skjedd med gamle venner av meg. Det med flaska leste jeg på en nettavis.

Sånt skjer mye i Norge. Landet strekker seg forbi din horisont, vet du.

Du tror aldri en tyster har blitt drept i Norge? Har du noen egen erfaring med dette i det hele tatt, egentlig?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig har tystere blitt drept i Norge, men det er ikke noe som skjer til vanlig. Du får det nesten til å virke som om at det er helt vanlig at tystere blir drept, noe som er helt feil. Kjenner til folk som har fått juling pga tysting, men som oftest har de bare blitt fryst ut av miljøet. Det finnes jo selvsagt unntak der det har skjedd ekstreme ting, men det er jo ikke akkurat vanlig.
Anonym bruker
"Oppmerksom Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
^ Så fordi det er uvanlig, burde vi ikke si noe om at det er en mulighet for at det skal skje?

Mange fucka personer der ute, som kanskje ikke har gjort noe enda, men har kapasitet.
de fleste dealere har en kamerat på piller, speed og bol. vi vet jo alle hvor stabile og fine de er gjør mye rart for litt drugs de
For det første, så tenkte jeg at TS burde bli informert om worst case scenario. Jeg tror han kanskje trenger det. Samt en teskje, muligens.

For det andre, så vet ingen av oss hva slags personer det er snakk om, og hva de er i stand til.

Mener det jeg skrev er helt innafor, selv om det - Jaaa - var en overdrivelse.
Et språklig virkemiddel for å understreke poenget mitt.

Tror det blir mitt siste innlegg i denne tråden. Får hakk i plata!
Si det som det er ;-)

Dro denne en gang (mer eller mindre ordrett):

"Jeg vil heller bli skutt i hodet, enn å risikere å bli skutt i hodet." Mens jeg tenkte på en gunner som en fyr absolutt skulle vise meg noen dager før.

Det aksepterte politimannen, og var ikke noe mer fisking etter det.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Hva avhørsteknikken går ut på vet da vel ikke jeg.
Vis hele sitatet...
Det er jo du som nevner avhørsteknikk, som om du vet hva politiets avhørsteknikk går ut på.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er jo du som nevner avhørsteknikk, som om du vet hva politiets avhørsteknikk går ut på.
Vis hele sitatet...
"Som om du vet hva politiets avhørsteknikk går ut på"

Hvordan i huleste greier du å tolke meg slik? Har aldri hevdet at jeg vet noen verdens ting om avhørsteknikk, jeg? Kan du være så vennlig å utdype litt? Eller er det kanskje enklest å bare pøse ut sarkastiske one-linere?

Jeg har vært i avhør rundt 10 ganger med ulike politibetjenter, så jeg vet i alle fall litt av hva dem gjør.
Er jo ikke likt hver gang, spørs hvem du snakker med. Men en av strategiene deres har jeg lagt merke til.

Spør masse spørsmål først, der det virkelig gjelder å ikke trå feil. Spørsmålene føler jeg fungerer som feller, som de setter ut for å få deg på kroken senere i avhøret.
Så sirkler de seg inn som ørner. Bruker kroppsspråk og ansiktsuttrykk for å gjøre deg usikker og for å presse deg. Får deg til å tro at du må bevise din uskyld.
Når de ser at du ikke blir påvirket av det, kan dem begynne å lyve for å stresse deg enda mer.
Typ: "Ja, hvis stoffet ikke var ditt, så er det neste logiske steget å begynne å etterforske om det kanskje er samboeren din/moren din/whatever sitt stoff, da".

Plutselig snur dem en PC-skjerm med et eller annet bilde på som de vil ha deg til å tro at er et fellende bevis. Det kan forsåvidt være et fellende bevis også. Eller sier at de har hørt et eller annet fra noen i miljøet om ditt eller datt.

De kan også overdrive eller underdrive hvor alvorlig forbrytelsen og den eventuelle straffen er,for å få deg til å innrømme.

Alt går jo ut på å få deg til å innrømme. Spesielt i saker hvor de er avhengige av innrømmelse for å få deg dømt. Er slike saker jeg har mest erfaring med, men har erfaringer fra ander typer avhør også.

De kan prøve å virke veldig snille og hyggelige for eksempel, slik at de lurer deg til å stole på dem. Og innrømme.

Jeg er ingen ekspert på temaet, dette er kun mine erfaringer. Men det er litt fascinerende dersom de blir frustrerte av deg. De prøver hardere og hardere og hardere for å få innrømmelse. Hehe.

Føler du at dem presser deg for mye, er det bare å avslutte avhøret og gå hjem. Husk det folkens. Husk også at du har alt å tjene og ingenting å tape på å være hyggelig og høflig når du er i kontakt med politiet.


Regner vel med at jeg får kritiske spørsmål på dette innlegget også, men jeg begynner å bli vant. Men før jeg blir flambert som en creme brulee, vær vennlig og husk at jeg har presisert at dette er mine erfaringer. Jeg sitter ikke på noen fasit, og jeg har NULL KUNNSKAP om hva de lærer om avhørsteknikk på skolen. Okei?

Skulle ønske det gikk an å gi minus-KP, som på reddit når man downvoter.
Sist endret av TrippyKing; 16. april 2018 kl. 12:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Nei, du kan velge å holde kjeft. De vil selvfølgelig si hva som helst for å skremme deg til å tro at du må fortelle dem dette.
Vis hele sitatet...
De er vel pliktet til å opplyse at du ikke har noen forklaringsrett? Har hvertfall blitt opplyst om dette et x antall ganger
Det beste er naturligvis bare å si ‘jeg ønsker ikke å forklare meg’, og ferdig med det.

Hvis du på død og liv skal si hvor du fikk det fra, si du kjøpte fra en fremmed kar på gata da. Mange i Oslo gjør jo det.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av TrippyKing Vis innlegg

Okei, bytt ut dø med avklipte fingre og bli beskutt med luftpistol i øynene, da.
Eller bli tvunget til å voldta seg selv med en flaske.
Vis hele sitatet...
Ja da er vi nærmere sannheten.

Sitat av TrippyKing Vis innlegg
De to første eksemplene har skjedd med gamle venner av meg. Det med flaska leste jeg på en nettavis.

Sånt skjer mye i Norge. Landet strekker seg forbi din horisont, vet du.

Du tror aldri en tyster har blitt drept i Norge? Har du noen egen erfaring med dette i det hele tatt, egentlig?
Vis hele sitatet...
La oss få bena på bakken, du forteller dette som om Norge skulle vært en episode av The Wire. Jeg har aldri påstått at noen som har avslørt ting for politiet ikke har endt opp med å bli drept, men antallet slike saker i Norge kan du telle på en hånd.
Med andre ord, sannheten er nærmere at ja du kan få voldelige reaksjoner om du avslører en langer til politiet, men sjansen for drap? Da skal det være ganske mye mer enn litt nesegodteri eller jazztobakk på avveie.

Poenget mitt er at du overdriver, og det høres mer ut som skryting over hvor tøft miljø du kommer fra enn noe som er relevant for trådstarter sin del.
Uansett:

Ikke røp langeren din, du tjener uansett ingenting på det i det hele tatt.

Er par grunner du kan gi;

"Kjøpte det på gata."

"Vil ikke si det, da jeg er redd for konsekvensene."

"Fikk det av en bekjent, men vil ikke lage problemer for han da han er en fin fyr."

De kan ikke presse det ut av deg, og i tillegg så er strafferabatt på sånn 25% eller noe, og du kan få den uten å måtte røpe noen også. Så, finnes ikke noen grunn for å tyste på andre.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Poenget mitt er at du overdriver, og det høres mer ut som skryting over hvor tøft miljø du kommer fra enn noe som er relevant for trådstarter sin del.
Vis hele sitatet...
Som vanlig så er jeg ganske enig med deg Dodecha, men må bare backe opp trippyking litt her fordi jeg har både sett og hørt legit historier om ting som går veldig galt for folk som kødder rundt i feil miljøer. Selv den lille drittbyen jeg kommer fra har det skjedd masse sjukt med folk som ikke har betalt for seg eller som har tysta.

Som SkammeligNykter nevner på så kjenner som regel de som dealer en god del en eller ti bola idioter som er fulle av rivvo og pepper. Og av erfaring så kan jeg si at de idiotene der ikke har peiling på hva dem driver med og kan godt ende opp med ett drap som ikke var planlagt i utgangspunktet.

Altså hvor sannsynlig det er å bli drept for å tyste osv.. Det er jo en annen sak, men å få alt du eier ødelagt, få grise juling, bli trua med våpen eller ekstreme tilfeller få en finger brekt eller en kule igjennom håndflata det er veldig sannsynlig.
Jeg kjenner (kjente) tros alt folk som har drept en person i stukern for mindre No joke!

Men ikke missforstå, det er ikke sånn at alle som dealer er sjuke eller kjenner masse sjuke folk, de fleste er vell mer eller mindre vanlige mennesker. Jeg vet også om dealere jeg kunne ha gått rett inn døra til å bare tatt det jeg ville ha uten å få juling engang også lissom.

Ps: Dette er ikke skryt over hvor hardt miljø jeg kommer fra eller noe sånt tull, fordi jeg kommer ikke fra noe spesielt hardt miljø, jeg bor bare i en liten by der alle kjenner alle. Dette er mer en advarsel til de god troende som ikke har erfaring med folk som er sinnssyke! Det er flere av dem enn du tror!
Sitat av 420master Vis innlegg
De er vel pliktet til å opplyse at du ikke har noen forklaringsrett? Har hvertfall blitt opplyst om dette et x antall ganger
Vis hele sitatet...
Men om man er tatt på fersk gjerning er det vel nærmest umulig å sno seg unna? Altså, selve lovbruddet.

Selv blitt tatt ved et par tre anledninger. Hendelseforløp har vært litt slik som glattcelle -> avhør -> ransaking hjemme (eller sa egentlig hvor jeg hadde stashet, men da fordi det uansett var veldig veldig lite cannabis) -> ut av glattcelle -> ventetid -> rettsak (tilståelsedom) -> liten bot og betinget fengsel

Slapp til og med å sone min første betingete selv om jeg ble tatt bare et år senere, da det visstnok ikke var "innenfor samme kategori", selv om begge hadde med narko å gjøre.

Vært et helt greit møte med politi og rettsvesen. Nå har det jo vært småsaker (utenom kjøringen som jeg kan innrømme ikke var rett å gjøre). Ikke blitt presset på noen som helst måte i avhør eller retten heller. Bare synes det er synd narko er ulovlig jeg.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
La oss få bena på bakken, du forteller dette som om Norge skulle vært en episode av The Wire. Jeg har aldri påstått at noen som har avslørt ting for politiet ikke har endt opp med å bli drept, men antallet slike saker i Norge kan du telle på en hånd.
Med andre ord, sannheten er nærmere at ja du kan få voldelige reaksjoner om du avslører en langer til politiet, men sjansen for drap? Da skal det være ganske mye mer enn litt nesegodteri eller jazztobakk på avveie.

Poenget mitt er at du overdriver, og det høres mer ut som skryting over hvor tøft miljø du kommer fra enn noe som er relevant for trådstarter sin del.
Vis hele sitatet...
Antall dommer er altså lik antall hendelser, mener du?

Slike saker anmeldes sjeldent, uttalte politiet til pressen nylig i forbindelse med den saken om en mann som ble torturert, truet og blitt tvunget til å voldta seg selv med en flaske og så videre.

På grunn av frykt for represalier blant ofrene er det store mørketall i slike type saker, og det var sjeldent slike saker kom opp for retten. Skal finne artikkelen og poste den, når jeg finner den.




Men hva du vil om meg du, Dodecha.

Ærlig talt prøver jeg å hjelpe TS til å ta et fornuftig valg og ikke tyste.
Har aldri sett the wire. Hvis du ønsker å diskutere det videre får du sende en PM.

Jeg ble oppfordret til å fortelle om hva visste om avhør, og det gjorde jeg så godt jeg kunne. Skryt? Kan noen forklare meg hvorfor det blir tolket slik?
Sist endret av TrippyKing; 17. april 2018 kl. 07:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Jeg har vært i avhør rundt 10 ganger med ulike politibetjenter, så jeg vet i alle fall litt av hva dem gjør.
Er jo ikke likt hver gang, spørs hvem du snakker med. Men en av strategiene deres har jeg lagt merke til.

Spør masse spørsmål først, der det virkelig gjelder å ikke trå feil. Spørsmålene føler jeg fungerer som feller, som de setter ut for å få deg på kroken senere i avhøret.
Så sirkler de seg inn som ørner. Bruker kroppsspråk og ansiktsuttrykk for å gjøre deg usikker og for å presse deg. Får deg til å tro at du må bevise din uskyld.
Vis hele sitatet...
Vel, norsk politi driver avhør etter KREATIV-modellen, som kort fortalt går ut på at den som blir avhørt først får forklare fritt med egne ord, og deretter stiller man utdypende spørsmål for å få klarhet i ting som må kartlegges for å belyse saken i tilstrekkelig grad.

Man kan også bli konfrontert med bevis de sitter på, men ikke før man har fått muligheten til å forklare seg om det selv.

Dette gir naturligvis mistenkte en god mulighet til å vikle seg inn i sin egen forklaring. Og det er vel det du har opplevd. Og det er sikkert ikke så veldig behagelig, men du har tross alt satt deg selv i situasjonen.

Når de ser at du ikke blir påvirket av det, kan dem begynne å lyve for å stresse deg enda mer.
Typ: "Ja, hvis stoffet ikke var ditt, så er det neste logiske steget å begynne å etterforske om det kanskje er samboeren din/moren din/whatever sitt stoff, da".
Vis hele sitatet...
Vel, hvis du ikke har gjort det så må det jo være noen andre. Og hvem er det som er mulige mistenkte da? Det må jo være noen som har tilgang til rommet/boligen.

Hvordan er det løgn at de kan måtte rette etterforskningen mot noen andre hvis de ser at du ikke har gjort det?

Plutselig snur dem en PC-skjerm med et eller annet bilde på som de vil ha deg til å tro at er et fellende bevis. Det kan forsåvidt være et fellende bevis også. Eller sier at de har hørt et eller annet fra noen i miljøet om ditt eller datt.
Vis hele sitatet...
Ja, de konfronterer deg med bevis i saken. Hvorfor skulle de ikke gjøre det?

De kan også overdrive eller underdrive hvor alvorlig forbrytelsen og den eventuelle straffen er,for å få deg til å innrømme.
Vis hele sitatet...
At de lar deg vikle deg inn i egen forklaring og konfronterer deg med selvmotsigelser og bevis betyr jo ikke at de er ute etter å få deg til å innrømme noe. Det er sikkert noen som ikke følger modellen de skal følge under avhør, men stort sett så er det KREATIV som er grunnlaget, og det at du føler deg presset fordi du har viklet deg inn i egen forklaring betyr ikke at det er politiet som gjør noe galt.

Alt går jo ut på å få deg til å innrømme. Spesielt i saker hvor de er avhengige av innrømmelse for å få deg dømt. Er slike saker jeg har mest erfaring med, men har erfaringer fra ander typer avhør også.
Vis hele sitatet...
Det kan sikkert virke som målet er å få deg til å innrømme, men det er egentlig ikke tilfelle. Se over.

De kan prøve å virke veldig snille og hyggelige for eksempel, slik at de lurer deg til å stole på dem. Og innrømme.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle de ikke være snille og hyggelige? Det å møte folk på en god måte og bygge tillit er en del av KREATIV-modellen.

Jeg er ingen ekspert på temaet, dette er kun mine erfaringer. Men det er litt fascinerende dersom de blir frustrerte av deg. De prøver hardere og hardere og hardere for å få innrømmelse. Hehe.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tolker du det som frustrasjon? Det er vel heller du som blir frustrert når de konfronterer deg med selvmotsigelser og bevis?
Det er så mange antagelser i det du skriver at jeg vet nesten ikke om jeg greier å ta fatt på alt dette før i morgen. Du har jo prestert å misforstå hvert eneste innlegg jeg har skrevet i hele tråden, både kontekst, språkbruk, budskap, og bruk av språklige virkemidler som for deg kanskje virker dumme, men som er ment for trådstarter, som virker, vel, ganske dum eller veldig uerfaren.
Et eksempel på dette er overdrivelsen.

Jeg skriver at det er farlig å tyste på en person som selger dop. Det synes jeg er er et bra budskap. Det er ment for å forhindre trådstarter til å sette seg i en potensielt farlig situasjon som verken du eller jeg kan forutse konsekvensene av.

Litt spesielt å måtte skrive dette, men la gå.
Mitt første innlegg en sarkastisk kommentar til denne tråden, siden det var så mange komiske og/eller dumme innlegg fra før. Det gikk tydligvis rett over hodet på deg.

Jeg begynner å lure på om du bare driver gjøn, for å se hvor mye du greier å vri på en ting en person skriver. Kjipt at jeg var den utvalgte.

Over halvparten av ditt siste innlegg består av antagelser som jeg ikke gidder å svare noe særlig på. Du har god fantasi. Historien ble flott utbrodert, men bortimot alt du skriver er feil. Fordi du har misforstått - selv om jeg gjentatte ganger har presisert at jeg bare skriver om mine egne opplevelser med politiet. Jeg har aldri sagt at det er noen fasit.
Av en hel haug med saker, så ble jeg tatt en gang, da jeg måtte ta blodprøve. Så jeg har ikke viklet meg inn i noe som helst - aller minst ditt nett av hersketeknikker og en retorikk fra bakvendtland.
Sist endret av TrippyKing; 18. april 2018 kl. 01:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av loophole Vis innlegg
Men om man er tatt på fersk gjerning er det vel nærmest umulig å sno seg unna? Altså, selve lovbruddet.

Selv blitt tatt ved et par tre anledninger. Hendelseforløp har vært litt slik som glattcelle -> avhør -> ransaking hjemme (eller sa egentlig hvor jeg hadde stashet, men da fordi det uansett var veldig veldig lite cannabis) -> ut av glattcelle -> ventetid -> rettsak (tilståelsedom) -> liten bot og betinget fengsel

Slapp til og med å sone min første betingete selv om jeg ble tatt bare et år senere, da det visstnok ikke var "innenfor samme kategori", selv om begge hadde med narko å gjøre.

Vært et helt greit møte med politi og rettsvesen. Nå har det jo vært småsaker (utenom kjøringen som jeg kan innrømme ikke var rett å gjøre). Ikke blitt presset på noen som helst måte i avhør eller retten heller. Bare synes det er synd narko er ulovlig jeg.
Vis hele sitatet...
Nå er det forskjell på å snike seg unna å røpe langeren sin eller å komme seg unna det aktuelle lovbruddet men, men i utgangspunktet ikke. Du kan tilstå alt på gata og gå ned på din lokale stasjon og trekke tilståelsen din. Da må de fortsatt ha bevis hvis dette går til retten. Må nesten se ann situasjonen... blir du tatt med jonasen i kjeften så kan du fortsatt nekte, har ingenting å tape på det for å si sånn. Men si du bryter deg inn på en byggeplass, så skal det godt gjøres for politiet å bevise at du var der for å stjele noe. Eller at det faktisk var deg som klippet låsen...

NEKT NEKT NEKT
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Det er så mange antagelser i det du skriver at jeg vet nesten ikke om jeg greier å ta fatt på alt dette før i morgen.
Vis hele sitatet...
Det er jo du som kommer med antakelser om politiets avhørsmetoder. Det er ønskelig at folk vet hvordan avhør faktisk er ment å fungere, er det ikke?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er jo du som kommer med antakelser om politiets avhørsmetoder. Det er ønskelig at folk vet hvordan avhør faktisk er ment å fungere, er det ikke?
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på egne erfaringer og antagelser. Fremdeles.

Jo, det er ønskelig. Derfor deler jeg mine erfaringer med små modifikasjoner for ikke å bli gjenkjent.

Skal alt som står på et forum være fakta med kilder som kan dokumenteres?

Du kan jo tydligvis mer om avhør enn meg. KREATIV? Kanskje du kan prøve å bidra i tråden du også, da, og for eksempel forklare oss andre hva det er for noe?

Du har opprettet 0 tråder her inne, ser jeg. Jeg tipper at du er politistudent eller noe i den duren. Huff.

Det er sånn avhør faktisk fungerer. Det jeg skrev fungerer hundre prosent i virkeligheten. Og før du misforstår meg igjen, la meg presisere, dersom formålet er å nekte straffskyld ved å ikke innrømme noe - ikke å unnslippe straff. Straff får man dersom det kan bevises eller dersom man innrømmer straffskyld, så vidt jeg vet.

Men det er bare å nekte, selv om man er tatt med buksene nede. Innrømmer man noe, så gjør man egentlig politiet sitt arbeid for dem. Til avhør er man kun pliktig til å møte opp. Man er ikke pliktig til å forklare seg. Så hvorfor skal man gjøre noe annet enn enten å lyve, eller bare si at man ikke ønsker å forklare seg?

Du antyder tidligere i tråden at jeg tror man unnslipper straff ved å forklare seg slik jeg beskrev i det første innlegget mitt her. Det har jeg aldri sagt, og er et resultat av din uovertrufne evne til å lese ting mellom linjene som kun du ser.
Bare en kjapp innskytelse; tysting kan være så mangt, men ifm. droger er det som oftest et stort no no. Man drar ikke andre med seg i snublinga eller tryninga du strengt tatt har begitt deg utpå selv. Ta ansvar for deg selv og dine handlinger.

Avhørsteknikker, hmhm. Jeg har vært i 3-4 avhør I alt fra overdosesaker til import til razzia og et absurd avhør (hvis man kan kalle det for det) i gitte sammenheng i min egen stue. Minnet mer om et kaffeslaberas. Det har mao ikke vært noen tydelig struktur i avhørsteknikk, derimot langt ifra. Selvfølgelig, dette er jo svært ulike saker med et tidsspenn på over 10 år, men jeg har alltid blitt møtt med respekt fra onkels hold. Mulig fordi jeg er en høflig ung mann tross alt, men likevel sier jeg jo ikke mer enn det som ifølge min logikk strengt tatt er nødvendig der og da. Hvis du er litt fersk enda, tøff i trynet og sitter der med holdninger fra ungdomsskolen vil du få pepper tilbake. Er litt med purken som med alle andre, bare prøv å respekter dem som mennesker og jobben deres, selv om dere eventuelt er prinsipielle motpoler.
Sitat av liquidduck Vis innlegg
Bare en kjapp innskytelse; tysting kan være så mangt, men ifm. droger er det som oftest et stort no no. Man drar ikke andre med seg i snublinga eller tryninga du strengt tatt har begitt deg utpå selv. Ta ansvar for deg selv og dine handlinger.

Avhørsteknikker, hmhm. Jeg har vært i 3-4 avhør I alt fra overdosesaker til import til razzia og et absurd avhør (hvis man kan kalle det for det) i gitte sammenheng i min egen stue. Minnet mer om et kaffeslaberas. Det har mao ikke vært noen tydelig struktur i avhørsteknikk, derimot langt ifra. Selvfølgelig, dette er jo svært ulike saker med et tidsspenn på over 10 år, men jeg har alltid blitt møtt med respekt fra onkels hold. Mulig fordi jeg er en høflig ung mann tross alt, men likevel sier jeg jo ikke mer enn det som ifølge min logikk strengt tatt er nødvendig der og da. Hvis du er litt fersk enda, tøff i trynet og sitter der med holdninger fra ungdomsskolen vil du få pepper tilbake. Er litt med purken som med alle andre, bare prøv å respekter dem som mennesker og jobben deres, selv om dere eventuelt er prinsipielle motpoler.
Vis hele sitatet...
Ikke ta det som en selvfølge at de oppfører seg fint dersom du gjør det. Jeg var også høflig og ung første gang jeg ble tatt av purken, og da ble jeg utsatt for både løgn og trusler selv om jeg så vidt var fyllet 18. De var også svært frekke og snakket nærmest til meg som at jeg var et undermenneske. Jeg mistet etter det totalt respekt og tillit til politiet, men tenkte at disse to måtte være noen råtne egg og ikke standarden. Gud hvor feil jeg tok, jeg har møtt på flere av disse i ettertid, og det er heller normen enn unntaket at politiet jeg møter på er noen nedverdigende, arrogante og maktsyke mennesker som nærmest tenner på å gjøre livet surt for andre. Gud å naiv jeg var før jeg møtte de.

Joda, i noen saker kan du absolutt møte på høflig politi, men dette varierer veldig med hvor du befinner deg og om du har flaks eller ikke. De politifolkene som oppfører seg slikt blir heller ikke sparket, så de av de som har en slik holdning risikerer du å møte igjen og igjen. Tillit til politiet er helt absurd å ha om du er på den andre siden av bordet i en kriminalsaker, uansett hvor mild den er.