Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4197
selge-kjøpe leilighet på "avbetaling". noen interesserte?

Hei. Har enebolig med 2 boenheter som jeg leier ut. Tenker å seksjonere og selge en av seksjonene. Komplikasjonen er at jeg ønsker og trenger kun 500 000kr ved salg, og resterende beløp salgsbeløpet kunne jeg godt tenke meg å få inn årlig/månedlig neste 10 år(for å kunne å få "nyte livet" mens mamma er frisk). Skal pusse opp leilighet der mamma jeg selv bor og ønske å ha "romslig "budsjett(er gjeldfri og ta opp lån ikke aktuelt)
Hvor kunne jeg finne potensielle interesserte i slik løsning?
Har noen vart borte i slik tilfelle.?
Med tanke på inflasjon har ikke lyst til å ha beløp som ikke skal forbrukes i løpet av år av gangen.
Kanskje det finnes ikke slik løsning at mann "kjøper seg inn" i bolig etter hvert. det bli lik som hos banken. Men i stede for bank har man forhold mellom privat selger(meg) og kjøper(privat). Takk for hjelp
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kvifor?

Selg på normalt vis. Stapp penger inn i aksjefond og andre spareformer alt etter risikoprofil. Sel du for ein fast sum får du pengane og er ferdig med saka. Men sel du på avbetaling slik så har du eit par fallgruver:
-Kven eig huset?
-Kva om vedkommande slutter å betale? Har du då tvangsmidler for å enten få huset eller penger?
-Må du betale tilbake allereie innbetalt sum om du overtar huset som følgje av manglande betaling?

I tillegg har du ting som skattefrådrag på rentekost som kjøper muligens vil gå glipp av, alt etter korleis du innrettar det.

Kort sagt framstår det som ei ordning som er lite gunstig for alle parter...
Trådstarter
16 0
takk for svar. Enig med deg om "lite gunstig og problematisk" ved slik ordning. Tenker på at et "eiendoms "advokat skal sette opp kontrakt som spesifiserer forskjellig utfall . Hele huset skal seksjoneres til 2 boenheter-leiligheter deretter et av de legges til salgs. Kun solgt leilighet skal skifte eier etter salg.
Hvorfor så komplisert sak: Har ingen kunnskap i aksje sparing og veldig skeptisk i fond sparing, alltid "sparte" i form av kjøp-oppusning- leie-nedbetaling av boliglån.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om det er grunnen er det jo langt betre å skaffe seg kunnskap om ulike spareformer, og kva risikoprofiler du har. Du har jo høgrentekonto, som rett nok gir null avkastning, men til gjengjeld er totalt risikofritt - i motsetning til opplegget du pønsker ut, som nok har risiko. Mikser du ulike sparemåter kan du oppnå den risikoprofilen du måtte ønske.

Og når det gjeld fond så kan du tape kortsiktig på det. Samtidig vil du neppe tape alt - og om du taper alt er det haglpatroner og ikkje penger som er gangbar valuta. Så lær deg meir om spareformer, framfor å pønske ut underlige konstruksjoner.
Trådstarter
16 0
Takk, enig, har stor forbedrings potensial på denne område. det var lite tid og lite aktuelt å tenke i disse banene før, med full jobb, boliglån,

Takk for at du hjelp meg til å "oppdage nytt hobby: sparing og innvestering i andre 1/2 av livet"
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kvifor?

Selg på normalt vis. Stapp penger inn i aksjefond og andre spareformer alt etter risikoprofil.
Vis hele sitatet...
Alt utenom bankinskudd betyr risiko, kanskje ønsker ikke ts risiko? Slik jeg ser det så er risiko lik plutselig fall i boligmarkedet og påfølgende verdiforringelse av solgt objekt - dette er likevel kun teoretisk og inntrer ikke dersom kjøper fortsetter å betale avdrag.

-Kva om vedkommande slutter å betale? Har du då tvangsmidler for å enten få huset eller penger?
Vis hele sitatet...
Dette løses avtalemessig gjennom kontrakt som så tinglyses, der ts innehar tinglyst pant inntil siste avdrag er betalt.

I tillegg har du ting som skattefrådrag på rentekost som kjøper muligens vil gå glipp av, alt etter korleis du innrettar det.
Vis hele sitatet...
Det enkleste og ryddigste vil vel være å innberette det som et ordinært lån på selvangivelse det gir kjøper fradrag samt at ts ikke risikerer trøbbel med skatteetaten.

Kort sagt framstår det som ei ordning som er lite gunstig for alle parter...
Vis hele sitatet...
For kjøper så er vel et lån et lån? Om det står DNB eller Jan Olsen som utlåner spiller jo ingen rolle. Gjort på rett måte så får jo kjøper også skattefradrag.

For selger så kan det jo faktisk være gunstigere enn å ha penger på bok til negativ rente. Som utlåner vil han alltid få "dagens pengeverdi" når ved feks månedlig forfall og innbetaling. Lånerenten kan demme opp for inflasjon og faktisk gi netto.

Feks så kan ts selge boligen og kreve lavere egenkapital enn bankene. Som gjennytelse for redusert egenkapital kan rentene enten på hele lånet økes eller på den del av lånet som normalt ville vært egenkapital.

Verdien av en slik avtale må nok ts regne godt på, slik at feks inflasjon spiser opp verdi. Det kan også være smart å ha dynamisk rente, slik at dersom økning i lånemarkedet skjer så vil også dette private lånet følge etter.

Dette er neppe noe som folk flest bør gi seg i kast med, spesielt med tanke på å vurdere risiko på et slikt prosjekt. Men såfremt kontrakt er ryddig og tinglyst pant er gjort så bør det via jurist være mulig å få dette så vanntett som overhode mulig. Med dynamisk rente så vil jo endel av risikoen demmes opp av muligheten til økte inntekter.
Sist endret av frtoretang; 27. mai 2017 kl. 11:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
16 0
Tusen takk for mange kloke svar!!