Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1528
Dersom et utenlandsk firma laster ned og bruker et av mine foto på sine nettsider uten min tillatelse, hva kan jeg da gjøre for å få ordnet opp i dette?
Er det vanskelig å forfølge en slik sak for å få erstatning siden det gjelder et utenlandsk firma?
Er det stort firma?
Hvilket land?

Mest sannsynlig kan du sende de mail men tror ikke du kommer langt, kanskje de sletter bildet.
Men skal du gå rettens vei kan det nok koste mer enn det smaker.
Trådstarter
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Er det stort firma?
Hvilket land?

Mest sannsynlig kan du sende de mail men tror ikke du kommer langt, kanskje de sletter bildet.
Men skal du gå rettens vei kan det nok koste mer enn det smaker.
Vis hele sitatet...
Det er et firma som driver med info om reisemål. Det er et stort land midt i Europa.
da ville jeg hørt med en advokat først.. bare hør hva du har å gå på og mulighetene dine.

Men stort selskap vil vell si store advokater også... så spørs om ikke advokaten ber deg bare sende epost til de hvor du ber de slutte... evnt legg ved en faktura du lager i conta eller what ever også se om den blir betalt
Send en mail hvor du skriver det er du som har tatt bilde, og ber om X kr i honorar på en hyggelig, informativ måte. Er du heldig blir det videresendt til regnskap og betalt.
Hvis bildet er tatt ifra sosiale medier kan det hende de har kjøpt det av plattformen, sjekk Terms of Service.

Alt du laster opp kan det hende du potensielt har gitt bort rettighetene til gratis.
Sjekk ut https://www.copytrack.com/
Disse hjelper deg med å finne bilder som er stjålet og tar seg av innkrevingen for deg.
Sist endret av Bhadra; 23. mai 2022 kl. 09:25.
Som du har fått svar på.

- Du kan kreve en sum for bruk av bildet, relativt begrenset hva en kan ta betalt for et bilde med mindre det er spesielle omstendigheter.

- Du kan kreve bildet fjernet.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Hvis bildet er tatt ifra sosiale medier kan det hende de har kjøpt det av plattformen, sjekk Terms of Service.

Alt du laster opp kan det hende du potensielt har gitt bort rettighetene til gratis.
Vis hele sitatet...
Jepp, man bør være svært skeptisk til å laste opp bilder på Facebook, Instagram og lignende hvis man har tanker om å ville beholde rettigheter til bildet selv.

Jeg tror nok at disse store firmaene ville hatt problemer med å komme frem i et norsk rettssystem (hvor alle kontrakter som terms of service skal være åpenlyse og ikke gi en uhensiktsmessig fordel for én part), men det gjør det nok vanskeligere å forfølge saker.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Jepp, man bør være svært skeptisk til å laste opp bilder på Facebook, Instagram og lignende hvis man har tanker om å ville beholde rettigheter til bildet selv.

Jeg tror nok at disse store firmaene ville hatt problemer med å komme frem i et norsk rettssystem (hvor alle kontrakter som terms of service skal være åpenlyse og ikke gi en uhensiktsmessig fordel for én part), men det gjør det nok vanskeligere å forfølge saker.
Vis hele sitatet...
Litt off-topic men, hvis en legger inn Copyright i bildet, såkalt vannmerke og laster opp på Fb, har Fb rettighetene da?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Litt off-topic men, hvis en legger inn Copyright i bildet, såkalt vannmerke og laster opp på Fb, har Fb rettighetene da?
Vis hele sitatet...
Copyright-notiser og vannmerker har ikke noe med beskyttelse å gjøre, så vidt jeg vet. Hvis du har akseptert brukerbetingelser som sier "vi eier stash du laster opp" er det i hvert fall irrelevant.
Hva er det som hindrer noen ifra å "ta tilbake" rettighetene til eget bilde ved å påstå noe så enkelt som "det var noen andre enn meg (eier av åndsverket) som lastet opp bildet på den aktuelle sosiale medier plattform, ergo har ikke jeg gitt fra meg noen rettigheter"?
Selv hvis du bruker eget navn på den aktuelle plattform så er det jo ikke helt usannsynlig at noen andre enn åndsverkseier var den som lastet opp bildet (uten lov).