Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2875
Hei,
Om man har dårlig wifi kapasitet hjemme-kan man da skaffe en brukt cisco enhet, som t ex aironet 2700 og få bedre dekning med den?

Har sett at en del sånne enheter må konfigureres via en switch(eller ekstra router). Eller kan man rett og slett koble den fra uttak i fiberuttaket i veggen?
Du tenker i riktig retning, du vurderer å kjøpe et aksesspunkt (aironet 2700) for å utvide antallet trådløse sendere. Veldig bra!

Jeg er ikke sikker på hvorfor du nevner switch / ekstra router, men kan gjette:
Du har fått med deg POE-funksjonen. Power Over Ethernet. Aksesspunkter har ikke egen strømuttak i tillegg til nettverkskabelen. Man må ha en såkalt POE injector.

Det er en enhet som gjør at det kommer strøm i tillegg til nettverk gjennom nettverkskabelen, slik at aksesspunktet får både strøm og nettverk. Det er mange som velger å kjøpe en switch som har mulighet til å sende strøm i tillegg til nettverk, istedenfor å kjøpe en POE injector. Det spiller nesten ingen rolle hva du velger, om du velger POE injector eller en switch med POE. Begge vil fungere.

Nei, du kan ikke koble aksesspunktet rett i veggen. Aksesspunktet mangler nemlig routing-funksjonen, som din eksisterende router har. Et aksesspunkt er bare en «dum» enhet som sender og tar imot trådløse signaler, men har ingen funksjoner for å route trafikken (sende data til rett sted)

Derfor: Kjøp aksesspunktet, sørg for at du får med POE injector (eller kjøp POE injector fra et annet sted).
Koble nettverkskabel fra router inn til POE injector. Deretter kabel fra POE injector til aksesspunktet.

Vær OBS på å koble riktig på POE injectoren! Den har to uttak for nettverkskabel. Det ene uttaket vil være strømførende, og hvis du kobler routeren til uttaket som er strømførende, og routeren er ikke ment for POE, vil routeren mest sannsynlig bli svidd.

EDIT: Jeg googlet litt ekstra, og det ser ut til at aksesspunktet du nevner kanskje faktisk har eget uttak for strøm. Kanskje mitt svar isåfall er ugyldig. Uansett, du skal ikke BYTTE UT routeren med et aksesspunkt. Du skal ha et aksesspunkt I TILLEGG TIL eksisterende router, gjerne et annet sted i huset. Du må ha kabel fra router til aksesspunkt.
Sist endret av Tysteren; 29. desember 2021 kl. 10:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei
Det kan jo gå, men aironet ap’ene er vel i utgangspunktet ikke helt egnet til hjemmebruk. Kan være tungvidt å konfiguere om du ikke er kjent med cisco ios programmering. WebGui er ikke helt 100% å navigere i.
Hvis du likevel går denne veien pass på at du ikke kjøper et CAP punkt da disse har firmware for controllerstyring og kan ikke uten en ny firmware brukes som SAP (standalone ap).
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Jeg er ikke sikker på hvorfor du nevner switch / ekstra router, men kan gjette:
Vis hele sitatet...
Jeg så en guide på youtube der de måtte in i konsoll på aironet via putty. I den guiden var aironet i serie med en cisco-enhet med en ip. Utifra den ip:n satte de ip på aironet .

Men kanskje min fiber -router automatisk tildeler aironeten en ip tenker jeg. Tenkte bare eventuelt skaffe en brukt aironet og ikke noe annet utover eventuelt en kabel til ciscoens konsollport.

Men man må vel ikke ha lisens eller noe for å leke med brukte cisco enheter?

Sitat av anVa Vis innlegg
Hei
Det kan jo gå, men aironet ap’ene er vel i utgangspunktet ikke helt egnet til hjemmebruk. Kan være tungvidt å konfiguere om du ikke er kjent med cisco ios programmering. WebGui er ikke helt 100% å navigere i.
Hvis du likevel går denne veien pass på at du ikke kjøper et CAP punkt da disse har firmware for controllerstyring og kan ikke uten en ny firmware brukes som SAP (standalone ap).
Vis hele sitatet...
Tenkte kanskje å skaffe en billig enhet og i tilleg lære litt om konfigureringh av cisco-enheter og så denne modell på ebay:
CISCO Aironet 2700 Wireless Access Point AIR-CAP2702I-E-K9 V03 Dual Band WiFi
Er den av den typen du mente man bør styre unna?
Sist endret av hollow; 29. desember 2021 kl. 10:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hollow Vis innlegg
Jeg så en guide på youtube der de måtte in i konsoll på aironet via putty. I den guiden var aironet i serie med en cisco-enhet med en ip. Utifra den ip:n satte de ip på aironet .

Men kanskje min fiber -router automatisk tildeler aironeten en ip tenker jeg. Tenkte bare eventuelt skaffe en brukt aironet og ikke noe annet utover eventuelt en kabel til ciscoens konsollport.

Men man må vel ikke ha lisens eller noe for å leke med brukte cisco enheter?



Tenkte kanskje å skaffe en billig enhet og i tilleg lære litt om konfigureringh av cisco-enheter og så denne modell på ebay:
CISCO Aironet 2700 Wireless Access Point AIR-CAP2702I-E-K9 V03 Dual Band WiFi
Er den av den typen du mente man bør styre unna?
Vis hele sitatet...
Aha! Nei, dette trenger du ikke bekymre deg for. Routeren vil tildele ip automatisk.

Er ikke kjent med Cisco, og vil egentlig anbefale å kjøpe noe bedre enn den ene brukte enheten når du først skal kjøpe sånt, men jeg tenker at det skal gå helt fint å kjøpe det aksesspunktet likevel, med tanke på pris, og det at selgeren ikke trenger å kaste utstyr som faktisk er brukbart. Er jo ikke bedriftsnett du skal sette opp uansett. Kjør på!

Men når det er sagt, så er freakforum / jeg tilgjengelig hvis du trenger hjelp når du først har kjøpt cisco-enheten og evt. trenger hjelp. Ordner seg!!!

Jeg googlet litt, og det ser ut til at det aksesspunktet du nevnte er en sånn du ikke trenger å styre unna. Det er i stand til å være «standalone», dvs. uavhengig av andre ting som f.eks. en kontroller.

Kjør på. Kjøp! Og nettverkskabel som er lang nok! Kjøp gjerne flere om han selgeren har. 1 per etasje i huset, eller 1 i hver ende av leiligheten (totalt 2 stk). Send gjerne pm, så snakkes vi på discord, og jeg hjelper deg fra start til slutt.
Sist endret av Tysteren; 29. desember 2021 kl. 13:08.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Aha! Nei, dette trenger du ikke bekymre deg for. Routeren vil tildele ip automatisk.

Er ikke kjent med Cisco, og vil egentlig anbefale å kjøpe noe bedre enn den ene brukte enheten når du først skal kjøpe sånt, men jeg tenker at det skal gå helt fint å kjøpe det aksesspunktet likevel, med tanke på pris, og det at selgeren ikke trenger å kaste utstyr som faktisk er brukbart. Er jo ikke bedriftsnett du skal sette opp uansett. Kjør på!

Men når det er sagt, så er freakforum / jeg tilgjengelig hvis du trenger hjelp når du først har kjøpt cisco-enheten og evt. trenger hjelp. Ordner seg!!!

Jeg googlet litt, og det ser ut til at det aksesspunktet du nevnte er en sånn du ikke trenger å styre unna. Det er i stand til å være «standalone», dvs. uavhengig av andre ting som f.eks. en kontroller.

Kjør på. Kjøp! Og nettverkskabel som er lang nok! Kjøp gjerne flere om han selgeren har. 1 per etasje i huset, eller 1 i hver ende av leiligheten (totalt 2 stk). Send gjerne pm, så snakkes vi på discord, og jeg hjelper deg fra start til slutt.
Vis hele sitatet...
Vet du om det finnes noe som heter cisco IPT OS? Vet at ordinære cisco os heter Cisco IOS, men skal finnes noe som heter cisco ipt, for ip transport protocol elns.
Men finner ikke IPT varianten via google.
Sitat av hollow Vis innlegg
Vet du om det finnes noe som heter cisco IPT OS? Vet at ordinære cisco os heter Cisco IOS, men skal finnes noe som heter cisco ipt, for ip transport protocol elns.
Men finner ikke IPT varianten via google.
Vis hele sitatet...
Beklager, har ikke peiling, men når jeg googler IPT, står det noe om at det står for IP-telefoni…

Litt usikker på hva du mener, så jeg spør, når du skriver om det, hva er det du mener at du skal oppnå ved å velge det? Slik jeg forstår det, så skal det ikke spille noen rolle for funksjonen til aksesspunktet likevel, den er som skrevet bare en dum sender, de funksjonene du eventuelt trenger på nettverket skal ikke nødvendigvis ha noe med aksesspunktet å gjøre.
Om man kjøper et brukt Aironet-AP er det slett ikke sikkert at den får IP automatisk fra routeren.

Sjansen er stor for at det er et CAP- punkt, altså kontrollerstyrt, og vil ikke fungere automatisk som Tysteren og hollow ser det for seg.
Først må man få tak i SAP-firmware til det aktuelle aksesspunktet, via en ciscoinnlogging. Deretter via konsollkabel inn til ap, laste opp firmware via SFTP eller tilsvarende og så starte config fra scratch. Her må man nok også inn å sette eth0-interfacet til å ta inn ip via DHCP, og derfra inn i webgui, evt fortsette i konsoll.

Dette kan være et fin læreprosjekt, men jeg skriver dette slik at man kan forstå omfanget av hva man begir seg ut på.
Ta kontakt hvis spørsmål.
Lykke til!
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Beklager, har ikke peiling, men når jeg googler IPT, står det noe om at det står for IP-telefoni…

Litt usikker på hva du mener, så jeg spør, når du skriver om det, hva er det du mener at du skal oppnå ved å velge det? Slik jeg forstår det, så skal det ikke spille noen rolle for funksjonen til aksesspunktet likevel, den er som skrevet bare en dum sender, de funksjonene du eventuelt trenger på nettverket skal ikke nødvendigvis ha noe med aksesspunktet å gjøre.
Vis hele sitatet...
Ja var IP-telefoni server -iso til Cisco jeg hade i tanken. Tror kanskje den ev kalles Cisco Unified Call Manager.

Da blir det et annet prosjekt men har hørt at noen cisco routere enheter i 2700 serien skal kunne boote et sånt OS.


Formålet om det blir aktuelt er å eksperimentere med
cisco-versionen av ip telefoni bare for å lære/forstå litt om hva som foregår "under the hood" med konfigurering av ip telefoni
Sitat av anVa Vis innlegg
Om man kjøper et brukt Aironet-AP er det slett ikke sikkert at den får IP automatisk fra routeren.

Sjansen er stor for at det er et CAP- punkt, altså kontrollerstyrt, og vil ikke fungere automatisk som Tysteren og hollow ser det for seg.
Først må man få tak i SAP-firmware til det aktuelle aksesspunktet, via en ciscoinnlogging. Deretter via konsollkabel inn til ap, laste opp firmware via SFTP eller tilsvarende og så starte config fra scratch. Her må man nok også inn å sette eth0-interfacet til å ta inn ip via DHCP, og derfra inn i webgui, evt fortsette i konsoll.

Dette kan være et fin læreprosjekt, men jeg skriver dette slik at man kan forstå omfanget av hva man begir seg ut på.
Ta kontakt hvis spørsmål.
Lykke til!
Vis hele sitatet...
Takk for bidraget, jeg burde spesifisere litt:
Da jeg skrev at AP vil få IP automatisk, tok jeg høyde for at det er et standalone AP, dvs. uavhengig av kontroller. Er det isåfall noen tilfeller hvor AP faktisk ikke vil hente IP fra DHCP dersom AP er standalone? Jeg vet ikke, jeg har ikke vært borti det før, derfor spør jeg

Sitat av hollow Vis innlegg
Ja var IP-telefoni server -iso til Cisco jeg hade i tanken. Tror kanskje den ev kalles Cisco Unified Call Manager.

Da blir det et annet prosjekt men har hørt at noen cisco routere enheter i 2700 serien skal kunne boote et sånt OS.


Formålet om det blir aktuelt er å eksperimentere med
cisco-versionen av ip telefoni bare for å lære/forstå litt om hva som foregår "under the hood" med konfigurering av ip telefoni
Vis hele sitatet...
Nå har du gitt meg inspirasjon til noe jeg SKAL prøve å få satt opp selv og lære om. Det blir til nyåret. Send en PM da? Snakke litt på Discord? Bli nettvenner og bable om IT og sånt skit, og sette opp ting sammen for moro skyld?