Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2906
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan de si f. Eks "hvis du ikke begynner på den her medisinen så får du ikke gå i behandling mer" er det vanlig?
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kan bli nekta behandling om man ikke har noe framgang og behandlinga er nytteløs. Hvis du kan få medisiner som hjelper men ikke vil ta kan det hende, det er iallfall min erfaring.
Eneste gangen jeg har hørt om det var en kar som fikk medisin gjennom tvangsvedtak.


Det var no alvorlige mentale greier.
Nei, det er ingen tvang. Jeg har takket nei flere ganger uten at det har vært noe mer spørsmål om det.
Jeg ga beskjed fra starten av at piller ikke var noe for meg, var helt i orden. Det kommer vel ann på hvilke piller og hvorfor antar jeg.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tviler sterkt på det! Men skal sies at det virker som om DPS leter etter enhver grunn til å skrive av folk så fort som mulig, så vet aldri.
Anonym bruker
"Lei Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei kan jeg ikke se for meg
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tviler sterkt på det! Men skal sies at det virker som om DPS leter etter enhver grunn til å skrive av folk så fort som mulig, så vet aldri.
Vis hele sitatet...
Det er endret siden jeg begynte. Det er fokus på kritiske og alvorlige tilfeller, men dette blir vurdert i hvert enkelt tilfelle. Jeg har blitt fortalt at kommunene nå skal stille med psykologtjeneste som man kan kontakte etter endt behandling hos DPS. Man blir ikke overført, og må ta kontakt selv ved behov.

Det er helt sikkert andre som kan forklare dette på en bedre og mer utfyllende måte.
Anonym bruker
"Lei Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av atom Vis innlegg
Det er endret siden jeg begynte. Det er fokus på kritiske og alvorlige tilfeller, men dette blir vurdert i hvert enkelt tilfelle. Jeg har blitt fortalt at kommunene nå skal stille med psykologtjeneste som man kan kontakte etter endt behandling hos DPS. Man blir ikke overført, og må ta kontakt selv ved behov.

Det er helt sikkert andre som kan forklare dette på en bedre og mer utfyllende måte.
Vis hele sitatet...
Forklare hva? DPS er for mest akutte tilfeller ja og hvis man går dit uten fremgang og motivasjon eller går dit over veldig lang tid så blir man skrevet ut fordi de må gi plass til nye. Da står man på bar bakke og må selv finne en privatpraktiserende psykolog istedet.. Det finnes heldigvis mange privatpraktiserende psykologer som er avtalespesialister så det ikke koster mer enn hos DPS og går på frikort, så hvis man ser for seg et behov for mange år i terapi er det like så greit å gå rett til privatpraktiserende psykolog enn først DPS også bli hivd ut derfra etter et år eller to og måtte begynne på nytt med en annen et annet sted.

DPS er det de kaller et lavterskeltilbud
Nei, behandling og eventuell medisin kan kombineres om det har en god innvirkning og fremgang på behandling. Men de kan ikke nekte deg behandling om du ikke ønsker å gå på en type medisin. Aldri opplevd noe ligende selv i allefall.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Forklare hva? DPS er for mest akutte tilfeller ja og hvis man går dit uten fremgang og motivasjon eller går dit over veldig lang tid så blir man skrevet ut fordi de må gi plass til nye. Da står man på bar bakke og må selv finne en privatpraktiserende psykolog istedet.. Det finnes heldigvis mange privatpraktiserende psykologer som er avtalespesialister så det ikke koster mer enn hos DPS og går på frikort, så hvis man ser for seg et behov for mange år i terapi er det like så greit å gå rett til privatpraktiserende psykolog enn først DPS også bli hivd ut derfra etter et år eller to og måtte begynne på nytt med en annen et annet sted.

DPS er det de kaller et lavterskeltilbud
Vis hele sitatet...
Da var jeg i såfall heldig, jeg gikk 5 år totalt på DPS, hadde først en noooob, etter 2 møter fikk jeg en psykologspesialist... Gikk der ytterligere 4 år.. Siste året flyttet jeg 250 mil...

Første møte med en ny spesialist(vikar fra Danmark) og jeg siterer "Du er for integrert med din lidelse, hva vil du at jeg skal hjelpe deg med? “

Meg:" Jeg ønsker å komme rundt, leve et delvis verdig liv"

Spesialist: "jeg kan fikse deg uføretrygd"

Meg: "Takk"

2.time.. "Jeg har ingen med utdanning som kan hjelpe deg med dine tanker, men jeg ønsker deg lykke til og håper du slipper å komme tilbake, men trenger du det så er nr mitt xxxxxxxxx"
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av atom Vis innlegg
Det er endret siden jeg begynte. Det er fokus på kritiske og alvorlige tilfeller, men dette blir vurdert i hvert enkelt tilfelle. Jeg har blitt fortalt at kommunene nå skal stille med psykologtjeneste som man kan kontakte etter endt behandling hos DPS. Man blir ikke overført, og må ta kontakt selv ved behov.

Det er helt sikkert andre som kan forklare dette på en bedre og mer utfyllende måte.
Vis hele sitatet...
Det var ikke endret senest i fjor jul...
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av atom Vis innlegg
Det er endret siden jeg begynte. Det er fokus på kritiske og alvorlige tilfeller, men dette blir vurdert i hvert enkelt tilfelle. Jeg har blitt fortalt at kommunene nå skal stille med psykologtjeneste som man kan kontakte etter endt behandling hos DPS. Man blir ikke overført, og må ta kontakt selv ved behov.

Det er helt sikkert andre som kan forklare dette på en bedre og mer utfyllende måte.
Vis hele sitatet...
Eh.. har ganske dårlig erfaring med DPS enda jeg vil beskrive meg selv som et alvorlig tilfelle. Har mange selvmordsforsøk bak meg og gikk til en traumespesialist. Ble plutselig en dag skrevet ut, enda jeg og behandleren hadde diskutert en plan fremover som absolutt ikke involverte det. Har blitt forsøkt søkt inn igjen et par ganger siden, i forbindelse med at jeg er endt på legevakta for å sy sting etter selvskading, men har fått nei fra DPS hver gang.
Jeg gikk på DPS i ganske mange år. Har inntrykk av at de ikke har lyst til å behandle folk som ikke kan behandles fort. Går nå til sånn samtaleterapi i kommunen som du nevner. Vil ikke si det hjelper, men det er da i hvert fall noe. Men dette ble litt off topic..