Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1102
Hei!
Jeg laster ned et par serier fra bukta som jeg skal streame fra itunes til Apple TV, men jeg liker å laste ned 720p episoder, men omtrent alle er .mkv og de i dårligere kvalitet/oppløsning er som oftest .mp4.

Hvorfor har det seg sånn at nesten alle 720p/1080p filmer/serier er mkv, mens de i dårligere kvalitet er mp4 eller avi? Så vidt jeg vet går det vel an å pakke en 720p .h264 fil i .mp4?
MKV er et mye brukt format for råopptak fra filmkameraer - og forsåvidt for fotoapparater med HD-video opptaksfunksjon.
Mp4 filer kan også vise svært god kvalitet, alt handler om hvor heftig videoefilene er komprimert. Det som xgeir sier er forøvrig fullstendig feil. Mkv er overhodet ikke mye brukt som format for filmkamera, meg bekjent finnes det nada kameraer som skyter i mkv format. Nada.
Helt riktig! Det har mikroskopisk lite å si om filmen er i pakket i MP4, MOV, WMV, MKV, etc. Disse er såvidt meg bekjent kun containers. Kvaliteten på lyd og bilde kommer an på komprimeringen og codec.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Matroska formatet (MKV) er en åpen filstandard utviklet av frivillige, noe som ofte betyr at formatet sikter på åpenhet, portabilitet og stabilitet.

MP4 Er basert på quicktime og har støtte for DRM kopibeskyttelse.

De som leverer HD materiale på torrentsider o.l. har ofte en viss tilknytning til opensource ideologien og vil skygge unna propriteriære containerformat som mp4, mpg, avi etc.

tl;dr mp4 er ondt kapitalistformat som opensourcehippier ikke liker.
Mindfuck
DataFreak96's Avatar
Trådstarter
Takk for god forklaring, Dodecha!