Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 22968
Lurer på å reise til USA og lurer på et par ting i forhold til det og håper noen her kan svare meg ,...

1. Jeg har blitt tatt for nasking to ganger, det et par år siden , betalte bot ogsånn men har det jo på rullebladet. Noen som vet om det kan føre til at jeg ikke kommer inn i usa?

2. Jeg må søke om sånn ESTA men på sidene til us embassy så står det : If your electronic travel authorization application is approved, it establishes that you are eligible to travel, but does not establish that you are admissible to the United States under the Visa Waiver Program. Upon arrival to the United States, you will be inspected by a U.S. Customs and Border Protection Officer at a port of entry who may determine that you are inadmissible under the Visa Waiver Program or for any reason under United States law.

Slik som jeg tolker dette så betyr det at de først kan si : "ja du kan reise", men når jeg lander på flyplassen i usa, etter å ha betalt masse penger for flyreise og hotel og alt så kan jeg riskere at de sier de ikke vil ha meg der likavel og sender meg på første fly tilbake til norge??
Sist endret av h3kr0; 20. september 2013 kl. 01:44.
ESTA søknad får du svar på øyeblikkelig, koster 14 USD, så det kan du likegodt søke om med en gang og se hva utfallet blir. Uansett om du har helt rent rulleblad så må de naturligvis stipulere at de ved en senere anledning har rett til å nekte deg innreise selv om du fikk godkjent ESTA.

EDIT: Husk å svare helt ærlig på ESTA-skjemaet, det er mye verre å utelate noe enn å faktisk svare ærlig.
Sist endret av bashfoo; 20. september 2013 kl. 01:50.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
ESTA søknad får du svar på øyeblikkelig, koster 14 USD, så det kan du likegodt søke om med en gang og se hva utfallet blir. Uansett om du har helt rent rulleblad så må de naturligvis stipulere at de ved en senere anledning har rett til å nekte deg innreise selv om du fikk godkjent ESTA.

EDIT: Husk å svare helt ærlig på ESTA-skjemaet, det er mye verre å utelate noe enn å faktisk svare ærlig.
Vis hele sitatet...
Har ikke tenkt å dra før om et par måneder eventuelt men jeg kan søke esta nå allerede ? er det sansynlig at de vil godkjenne esta og så sende meg hjem igjen når jeg lander i usa ...? veldig kjipt hvis jeg riskerer at hele ferien blir ødelagt pga at jeg ble sendt hjem igjen når jeg landa på flyplassen lissom ... :/ Skjønner jo at de har mulighet til å nekte meg adgang men det skal vel litt mer til ? hvis jeg har svart ærlig på skjema og ikke gjort noe gærent ? (bortsett fra den naskinga som er noen år siden og som jeg opplyser om på esta skjema) så vil de vel ikek nekte meg adgang når jeg kommer dit`?
Sist endret av h3kr0; 20. september 2013 kl. 02:02.
Sitat av h3kr0 Vis innlegg
Har ikke tenkt å dra før om et par måneder eventuelt men jeg kan søke esta nå allerede ? er det sansynlig at de vil godkjenne esta og så sende meg hjem igjen når jeg lander i usa ...? veldig kjipt hvis jeg riskerer at hele ferien blir ødelagt pga at jeg ble sendt hjem igjen når jeg landa på flyplassen lissom ... :/
Vis hele sitatet...
Når jeg måtte hjelpe min lite IT-kompetente mor å søke for et par måneder siden så fikk hun iallefall godkjent søknad som nevnte dato langt, langt, langt frem i tid (ifølge ESTA sin egne nettsider så gjelder en godkjent søknad for flere reiser i en to-års periode (forutsatt at passet ditt ikke går ut i mellomtiden).

Hvis du svarer ærlig på ESTA'en så er det iallefall mindre sjanse for å bli nektet adgang når flyet har landet, enn hvis du lyver og håper de ikke skal finne det ut (for den minste ting som er utelatt, selv ved glemsel, blir sett på som et aktivt forsøk på løgn, noe som regel er mye verre enn å innrømme små feil man har gjort tidligere).
Jeg tror HELT ÆRLIG at å nekte for alt er det beste her!
USA har nulltoleranse for forbrytelser, og slipper IKKE inn forbrytere i prinsippet.
Husk også i tillegg til dette at USA ikke på magisk vis kan se ditt rulleblad i Norge.
Så, hvis du ser ut som Jens Stoltenberg, tror jeg ikke de blir mistenksomme på deg.
Ser du ut som et medlem i HA, får du problemer.

Så: Se på ditt eget tryne. Synes du det ser snilt ut, kryss av nei på alle spm.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Jeg tror HELT ÆRLIG at å nekte for alt er det beste her!
USA har nulltoleranse for forbrytelser, og slipper IKKE inn forbrytere i prinsippet.
Husk også i tillegg til dette at USA ikke på magisk vis kan se ditt rulleblad i Norge.
Så, hvis du ser ut som Jens Stoltenberg, tror jeg ikke de blir mistenksomme på deg.
Ser du ut som et medlem i HA, får du problemer.

Så: Se på ditt eget tryne. Synes du det ser snilt ut, kryss av nei på alle spm.
Vis hele sitatet...
Hvordan foregår prosessen her hvis de på grensen bestemmer seg for å ta deg inn til samtale? Hvordan får de innsyn i norsk strafferegister og hvor lang tid tar det?

Er de strenger når det kommer til studievisum i USA?
Sitat av alphamale Vis innlegg
Hvordan foregår prosessen her hvis de på grensen bestemmer seg for å ta deg inn til samtale? Hvordan får de innsyn i norsk strafferegister og hvor lang tid tar det?

Er de strenger når det kommer til studievisum i USA?
Vis hele sitatet...
Kun så det er sagt, jeg er ingen ekspert, har aldri vært i USA selv (Fordi jeg har rulleblad, men så har jeg aldri forsøkt.)

Hvordan prosessen foregår, vet jeg ikke, men de må nok gjøre en del greier for å få ut rullebladet ditt fra Norge, noe som sannsynligvis vil ta tid.

De er neppe strenge når det er studievisum, det er nok strengere med arbeidervisum.
woot. Kan nasking føre til at man ikke kommer inn i usa? Jeg har blitt tatt for å naske en gang. Kan jeg aldri reise til usa da?
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Jeg tror HELT ÆRLIG at å nekte for alt er det beste her!
USA har nulltoleranse for forbrytelser, og slipper IKKE inn forbrytere i prinsippet.
Husk også i tillegg til dette at USA ikke på magisk vis kan se ditt rulleblad i Norge.
Så, hvis du ser ut som Jens Stoltenberg, tror jeg ikke de blir mistenksomme på deg.
Ser du ut som et medlem i HA, får du problemer.

Så: Se på ditt eget tryne. Synes du det ser snilt ut, kryss av nei på alle spm.
Vis hele sitatet...
Det høres ut som et svært dårlig råd. Blir du tatt så kan du se langt etter å noen gang besøke USA. Ja - det stemmer at de ikke har tilgang til å se rullebladet ditt, men vi vet også at de har tilgang på svært mye data. Slik jeg har forstått det så er visumsøknad mer eller mindre bare en formalitet for nordmenn, selv om du er straffedømt. Og for nasking, er ikke det bare forenklet forelegg? Jeg vet at USA sier du skal søke om uttømmende politiattest, men det er blitt endret på det nå, og da jeg søkte om det ville Politiet kun gi vanlig attest. Det er politiet som bestemmer dette, og USA virker å godta det.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det høres ut som et svært dårlig råd. Blir du tatt så kan du se langt etter å noen gang besøke USA. Ja - det stemmer at de ikke har tilgang til å se rullebladet ditt, men vi vet også at de har tilgang på svært mye data. Slik jeg har forstått det så er visumsøknad mer eller mindre bare en formalitet for nordmenn, selv om du er straffedømt. Og for nasking, er ikke det bare forenklet forelegg? Jeg vet at USA sier du skal søke om uttømmende politiattest, men det er blitt endret på det nå, og da jeg søkte om det ville Politiet kun gi vanlig attest. Det er politiet som bestemmer dette, og USA virker å godta det.
Vis hele sitatet...
Er bare forenklet forelegg ja, er ikke straffedømt... Og ja vil nok bare synes på uttømmende politiattest tror jeg..

edit : ikke forenklet forelegg , men forelegg...har også et forelegg for å ha kjørt forfort ,vet ikke om dette er på rulle bladet eller har no å si.,. aldri sittet inne eller blitt dømt for no .. kun disse forleggene for forfortkjøring og nasking

[quote=Legevakten;2996685
Så, hvis du ser ut som Jens Stoltenberg, tror jeg ikke de blir mistenksomme på deg.
Ser du ut som et medlem i HA, får du problemer.
[/QUOTE]

Hehe er jente på noen å tjue år så håper ikke at jeg ligner på hverken stoltenberg eller et h.a. medlem haha:P Litt redd for at det skal bli problemer hvis jeg lyver though..De tar sikkert høyde for at noen lyver på disse skjemaene , og blir ikke overasket hvis de kan finne ut om jeg lyver...

Sitat av Legevakten Vis innlegg
Så, hvis du ser ut som Jens Stoltenberg, tror jeg ikke de blir mistenksomme på deg.
Ser du ut som et medlem i HA, får du problemer.
Vis hele sitatet...
Hehe er jente på noen å tjue år så håper ikke at jeg ligner på hverken stoltenberg eller et h.a. medlem haha:P Litt redd for at det skal bli problemer hvis jeg lyver though..De tar sikkert høyde for at noen lyver på disse skjemaene , og blir ikke overasket hvis de kan finne ut om jeg lyver...
Sist endret av h3kr0; 20. september 2013 kl. 13:28.
Da jeg fylte ut ESTA-skjema, så ble det godkjent med en gang betalingen var gått igjennom. Jeg har ikke noe rulleblad, så jeg krysset av alt som jeg skulle.

Under passkontroll i USA ble jeg ikke spurt om noen ting relatert til kriminalitet eller annet, så jeg tror ikke det er noe problem uansett.
ArbeidsledigProletar
USA har ikke tilgang til norske rulleblad. Kom igjen, Norge lar ikke andre nasjoner, samme hvem ha direkte tilgang på personlige opplysninger på sine borgere. TENK IGJENNOM hva dere faktisk sier her.

At den norske stat distribuerer informasjon som er MEGET personlig til en annen nasjon? Tror ikke det du.
Sitat av Batabusa Vis innlegg

At den norske stat distribuerer informasjon som er MEGET personlig til en annen nasjon? Tror ikke det du.
Vis hele sitatet...
ville ikke bli overska om de gjorde det.
Jeg svarte "nei" på alt da jeg søkte for fire år siden, selv om det strengt tatt ikke er helt sant, og slapp gjennom alt uten problemer. Kompisen min, som ble tatt for besittelse av marihuana, svarte "ja" på det ene spørsmålet, og ble avvist. Selv ikke da han besøkte ambassaden fikk han klarsignal.

Såvidt jeg kan forstå, kan importkontrollen kun få adgang til internasjonale strafferegistre.
Sitat av Orph Vis innlegg
Jeg svarte "nei" på alt da jeg søkte for fire år siden, selv om det strengt tatt ikke er helt sant, og slapp gjennom alt uten problemer. Kompisen min, som ble tatt for besittelse av marihuana, svarte "ja" på det ene spørsmålet, og ble avvist. Selv ikke da han besøkte ambassaden fikk han klarsignal.

Såvidt jeg kan forstå, kan importkontrollen kun få adgang til internasjonale strafferegistre.
Vis hele sitatet...
Ok takk for svar men jeg er fortsatt litt paranoid .

Sendte en annonym mail til ambassaden å spurte men er muligens pranoid nok til at jeg tenker de kan ha sporet opp hvilken ipadresse den er sendt fra og da noterer seg navne mitt og dermed finner ut hvem jeg er.Skrev ikke under med navn , sende fra en yandex mail og er selvfølgelig en annen mailadresse en den jeg bruker til vanlig men likevel...vil være litt nervøs for å bli stoppa å sendt hjem ... kanskje like greit å dra et annet sted.. :/
Sitat av h3kr0 Vis innlegg
Ok takk for svar men jeg er fortsatt litt paranoid .

Sendte en annonym mail til ambassaden å spurte men er muligens pranoid nok til at jeg tenker de kan ha sporet opp hvilken ipadresse den er sendt fra og da noterer seg navne mitt og dermed finner ut hvem jeg er.Skrev ikke under med navn , sende fra en yandex mail og er selvfølgelig en annen mailadresse en den jeg bruker til vanlig men likevel...vil være litt nervøs for å bli stoppa å sendt hjem ... kanskje like greit å dra et annet sted.. :/
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig de vil gå igjennom så mye for å forhindre at en simpel nasker kommer inn i landet? Tror du må roe deg litt ned og innse at de amerikanske myndighetene ikke er "etter deg".
Med maskinlesbart pass kommer det automatisk opp om du er straffet for noe (ikke hva) når passet sjekkes i tollen ;-)
ArbeidsledigProletar
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Med maskinlesbart pass kommer det automatisk opp om du er straffet for noe (ikke hva) når passet sjekkes i tollen ;-)
Vis hele sitatet...
I Norge, ja? Eller har det kommet et internasjonalt strafferegister? Eller LAGRES det på passet?
...
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Med maskinlesbart pass kommer det automatisk opp om du er straffet for noe (ikke hva) når passet sjekkes i tollen ;-)
Vis hele sitatet...
Det tror jeg ikke på, har du en kilde?
Det er ikke meningen å stjele tråden din ts, men jeg har også lurt mye på dette. Jeg har to voldsommer på meg: bot 5000kr og ubetinget i 90 dager. Den siste kom i 2009 og siden har jeg ikke hatt noe med politiet å gjøre. Har også hatt noen forelegg (7-8stk)i løpet av en tiårsperiode tilbake i tid, men ikke store greiene. Jeg har lyst til å ta med samboer og barn til USA på ferie. Er det bare å glemme?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Jeg fatter ikke å forstår denne greia med rulleblad og USA, jeg har et tonn på rullebladet og aldri noen problem. Bare ikke søk om tillatelse noe sted, kjøp billett, dra.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Det er ikke meningen å stjele tråden din ts, men jeg har også lurt mye på dette. Jeg har to voldsommer på meg: bot 5000kr og ubetinget i 90 dager. Den siste kom i 2009 og siden har jeg ikke hatt noe med politiet å gjøre. Har også hatt noen forelegg (7-8stk)i løpet av en tiårsperiode tilbake i tid, men ikke store greiene. Jeg har lyst til å ta med samboer og barn til USA på ferie. Er det bare å glemme?
Vis hele sitatet...
Helt ok at du *stjeler* tråden
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Med maskinlesbart pass kommer det automatisk opp om du er straffet for noe (ikke hva) når passet sjekkes i tollen ;-)
Vis hele sitatet...
Det gjør det definitivt ikke. Hadde det vært tilfelle, hadde ikke jeg kommet gjennom immigrasjonskontrollen med så stor enkelhet for fire-fem år siden.
Sist endret av Orph; 21. september 2013 kl. 04:25.
Dette er enkelt. Så lenge du ikke har drept noe, eller gjort noe "major kriminal offence", så kommer du inn.
Alle "store" forbrytere er registret hos USA. Enten Norge ville dette eller ikke. Men har du stjålet små snacks i butikken, sniket på trikken, unlatt å betale et par inkasso varsel, med betalings anmerkning, så har det ingenting å si.

Har du masse tattoos derimot, så vil du bli tatt til siden (eller om du har mye skjegg, og hettegenser). Amerikanerne er ekstremt fordomsfulle i kontrollen. Min lillebror, som er tato artist, og ser litt som skeptisk ut, ble tatt inn hver eneste gang. Eller nei, han ble tatt til siden, for en del hyggelige spørsmål, bare for å se om hva slags person han er.. og han sjarmerte dem hver gang.


Før in Esta, uten å si at du er spion, eller har smitte sykdom, så kommer du inn. Dette er ingenting å bekymre seg over. MItt tips.. betal og bestill NÅ!! Ikke vent. Så dobelt skjekker du om ei måned.. om alt er registrert.. for DETTE fikk jeg trøbbel med. Rett før jeg dro, stod det plutselig at jeg ikke var registrert.. noe jeg faktisk var.. ringe ambasaden, og dem sa at alt skulle være greit. Så... ja.. vær tidlig ute.

Have fun! Statene er artig

Ps... har du vært i forsvaret (verneplikten).. bare si at du er veteran, eller noe sånt. Da forguder dem deg.

Jeg forøvrig er veteran fra Afghanistan... og dem leste av en caps jeg hadde, og spurte.. etter det, ble jeg og familien fraktet gjennom flyplassen, og fikk mat og gratis transport .. hele hopprennet ^^,

Hvit løgn skader ingen for din del.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Skrueløs Vis innlegg
Dette er enkelt. Så lenge du ikke har drept noe, eller gjort noe "major kriminal offence", så kommer du inn.
Alle "store" forbrytere er registret hos USA. Enten Norge ville dette eller ikke. Men har du stjålet små snacks i butikken, sniket på trikken, unlatt å betale et par inkasso varsel, med betalings anmerkning, så har det ingenting å si.
Vis hele sitatet...
Denne må du lengre på landet med.
Blir nødt til å "stjele" denne tråden jeg også for et kjapt spørsmål.
Om man blir tatt av 5-0 for å røyke weed (ikke salg), vil dette hindre innreise i USA på noe vis?
Har en jobb hvor det vil bli reising til USA i fremtiden og er livredd for å bli stoppet i passkontrollen der borte.
Skal sies at jeg har ikke blitt tatt for røyking eller annet, bare lurer.
Nei, det går helt fint. Med mindre du har en større arrest forbundet med narkotika, eller under narkotisk påvirkning.

Batabusa. Er du en av dem naive som bare henger på? Er ikke uten grunn at Amerikanere hadde overvåkning på Frogner (oslo), altså på norsk jord, og ikke på ambasadens. Eller at dem har spionert på nordmenn som har hatt jevnlige turer til Usa.. og da gjerne med utenlands opprinnelse... alt dette er jo fakta.. hvor saken bare har blitt, av en eller annen grunn, dusset ned Samt så har vi dette med CIA og Facebook...

Så igjen.. hvis du prøver å si.. at amerikanerne ikke har kontroll på dem som har begått større kriminale handlinger, utenfor deres justisområdet... ja. Ta en bolle. Folk blir hvert år, tatt mer og mer på senga, over hvordan stater overvåker folket.. og det som er teit, er at det kommer som et sjokk.
ArbeidsledigProletar
Så det du sier er at de har folk i alle de store rettsakene hvor de noterer dommer? Ikke rart de har mye gjeld, må jo ha rimelig mye ressurser om de skal sjekke alle nasjoners rettsaker. Eller mener du kanskje at det bare er deres allierte de prioriterer så høyt at de overvåker rettsystemet?

Du er vel av den typen som tror at det skal bli en ny "WORLD ORDER" og?
Hehe, nei overhode ikke Nå skal det sies at jeg ikke bruker mye tid på å forklare noe som helst her.. så beklager formulering, og rettskrivningen.. for den er ikke eksisterende.
De som blir dømt i norge ovenfor større kriminelle handlinger, De har usa i systemet. Det er som man sier.. "Piss in the wind", for dem å få tak i. tror du noe annet tar du feil.
Jeg kjenner ei som ble straffet av det norske rettsvesen, og saken omhandlet familie vold. Dette er alvorlig, tydligvis ikke alvorlig nok til at man får noe særlig tid i buret her i norge. Denne mannen ble, etter å ha sonet straffen sin, stanset i California, og returnert til Norge. Fordi han hadde kriminell bakgrunn.

Men, å ha prøvd narkotika, sneket på trikken, vist fingern til politi.. sloss litt her og der. Kanskje litt glatt celle. Ja.. det er ingen problem.
Skrueløs, du sier det kun er alvorlige saker som de reagerer på. Deretter kommer du med ting som å snike på trikken, nasking osv. Dette er jo filleting. Hva med vold og narkodommer? Dette er jo heller ikke "store" forbrytelser i mine øyne. Er jo ikke drap liksom.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg vet at USA sier du skal søke om uttømmende politiattest, men det er blitt endret på det nå, og da jeg søkte om det ville Politiet kun gi vanlig attest. Det er politiet som bestemmer dette, og USA virker å godta det.
Vis hele sitatet...
fortsatt litt usikker her må du legge frem politi attest hvis du fyller ut esta og svarer nei på alle spm ??
▼ ... over et år senere ... ▼
Liten bump her men...

Har veldig lyst på en liten tur til USA, men jeg har besittelse av rett under 2 ounces cannabis på rullebladet og jeg hadde nok blitt veldig nervøs om jeg ble stoppet i kontroll.

Så la oss si at man får godkjent esta og har krysset av at man ikke har gjort noe straffbart/er straffedømt, hva i alle dager gjør man om man da blir dratt inn til siden og avhørt? Skal man bare fortsette å lyve da, eller?
Forteller jeg sannheten kan jeg vell bare glemme USA for resten av livet?

Sitat av Carmex Vis innlegg
Jeg fatter ikke å forstår denne greia med rulleblad og USA, jeg har et tonn på rullebladet og aldri noen problem. Bare ikke søk om tillatelse noe sted, kjøp billett, dra.
Vis hele sitatet...
Har du blitt stoppet i noen slags kontroller eller noe eller er det bare flaks at det ikke har vært noe problem?
Sist endret av Hater; 15. november 2015 kl. 20:03.
Sitat av Hater Vis innlegg
Liten bump her men...

Har veldig lyst på en liten tur til USA, men jeg har besittelse av rett under 2 ounces cannabis på rullebladet og jeg hadde nok blitt veldig nervøs om jeg ble stoppet i kontroll.

Så la oss si at man får godkjent esta og har krysset av at man ikke har gjort noe straffbart/er straffedømt, hva i alle dager gjør man om man da blir dratt inn til siden og avhørt? Skal man bare fortsette å lyve da, eller?
Forteller jeg sannheten kan jeg vell bare glemme USA for resten av livet?



Har du blitt stoppet i noen slags kontroller eller noe eller er det bare flaks at det ikke har vært noe problem?
Vis hele sitatet...
Fortsett å lyve. Å erkjenne å ha løyet på ESTA er avslagsgrunnlag.
Sitat av Hater Vis innlegg
Så la oss si at man får godkjent esta og har krysset av at man ikke har gjort noe straffbart/er straffedømt, hva i alle dager gjør man om man da blir dratt inn til siden og avhørt? Skal man bare fortsette å lyve da, eller?
Forteller jeg sannheten kan jeg vell bare glemme USA for resten av livet?
Har du blitt stoppet i noen slags kontroller eller noe eller er det bare flaks at det ikke har vært noe problem?
Vis hele sitatet...

Det er ikke noe problem, bare vær kul og nekt alt. Har smugling og forelegg, bare å krysse nei og smile pent i kontrollen. De spør vel om adresse du skal bo på, hvorfor du er der, og tar bilde og fingeravtrykk. Har noen stygge tattoveringer og hettegenser, men det var ikke noe ekstra kontroll.
Takker for tilbakemeldinger, da er det vell bare å gi det et forsøk. Ser bare for meg at de kunne funnet på å tatt en slags utvidet kontroll og krevd vandelsattest om jeg blir skikkelig nervøs.

Fint om flere som har rulleblad kommer med erfaringer. Det å potensielt sløse 10-20000kr på reise og hotell som jeg ikke får brukt er noe jeg ikke er helt lysten på, men det høres jo ut som det går bra for de fleste.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei til Hater og dere andre som har bidratt i denne tråden så langt, håper det er greit at jeg låner den litt.
Mannen min har veldig lyst til at vi skal reise til USA for å besøke slektninger og se oss rundt. Planen er å reise hovedsakelig til midtvesten, og kanskje en "svipp" til Nashville og New Orleans. Jeg har vært i USA tidligere, søkte da visum via lensmannen hjemme, fikk visum i passet og reiste. Selv om visumet var helt ok ble jeg stoppet på Kennedy flyplassen og gjennomgikk et ganske tøft forhør før jeg slapp inn.
Nå har jeg en dom fra 2004 på 14 dagers fengsel for kjøring i ruspåvirket tilstand. Den sonte jeg i 2005, sonte 9 dager.
Får jeg automatisk avslag dersom jeg er ærlig i søknaden? Jeg kommer til å være så nervøs om jeg har løyet, og da stopper de meg ganske sikkert. Har ikke lyst til å risikere hjemsendelse.
Jeg setter stor pris på svar fra noen som har vært i USA med visum og rulleblad.
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Hei til Hater og dere andre som har bidratt i denne tråden så langt, håper det er greit at jeg låner den litt.
Mannen min har veldig lyst til at vi skal reise til USA for å besøke slektninger og se oss rundt. Planen er å reise hovedsakelig til midtvesten, og kanskje en "svipp" til Nashville og New Orleans. Jeg har vært i USA tidligere, søkte da visum via lensmannen hjemme, fikk visum i passet og reiste. Selv om visumet var helt ok ble jeg stoppet på Kennedy flyplassen og gjennomgikk et ganske tøft forhør før jeg slapp inn.
Nå har jeg en dom fra 2004 på 14 dagers fengsel for kjøring i ruspåvirket tilstand. Den sonte jeg i 2005, sonte 9 dager.
Får jeg automatisk avslag dersom jeg er ærlig i søknaden? Jeg kommer til å være så nervøs om jeg har løyet, og da stopper de meg ganske sikkert. Har ikke lyst til å risikere hjemsendelse.
Jeg setter stor pris på svar fra noen som har vært i USA med visum og rulleblad.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Var selv i USA med en ganske fersk promillekjøringsdom for ikke så lenge siden. Jeg reiste på ESTA med en kopi av Denne siden i lommeboka for å kunne forklare hvorfor jeg hadde reist på ESTA dersom det skulle oppstå problemer. Som CBP skriver på sine hjemmesider "A single DUI conviction is not grounds to deny entry into the U.S; however, multiple DUI convictions or a DUI conviction in combination with other misdemeanor offenses can make a person inadmissible and require a waiver prior to entering the United States." -
Tusen takk Gaffa, nå kan vi starte seriøs planlegging.
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Hei til Hater og dere andre som har bidratt i denne tråden så langt, håper det er greit at jeg låner den litt.
Mannen min har veldig lyst til at vi skal reise til USA for å besøke slektninger og se oss rundt. Planen er å reise hovedsakelig til midtvesten, og kanskje en "svipp" til Nashville og New Orleans. Jeg har vært i USA tidligere, søkte da visum via lensmannen hjemme, fikk visum i passet og reiste. Selv om visumet var helt ok ble jeg stoppet på Kennedy flyplassen og gjennomgikk et ganske tøft forhør før jeg slapp inn.
Nå har jeg en dom fra 2004 på 14 dagers fengsel for kjøring i ruspåvirket tilstand. Den sonte jeg i 2005, sonte 9 dager.
Får jeg automatisk avslag dersom jeg er ærlig i søknaden? Jeg kommer til å være så nervøs om jeg har løyet, og da stopper de meg ganske sikkert. Har ikke lyst til å risikere hjemsendelse.
Jeg setter stor pris på svar fra noen som har vært i USA med visum og rulleblad.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
ESTA spør ikke om du noen gang har blitt arrestert eller tiltalt generelt, men om du noen gang har blitt arrestert eller tiltalt for det som heter "Crime involving moral turpitude" (CIMT) eller narkotikakriminalitet. CIMT er vanskelig å definere, men på generelt grunnlag så er CIMT straffbare handlinger som vold, ran, grov svindel, trusler, grovt tyveri, grovt hærverk, mord, osv. En enkelt dom for fyllekjøring alene er ikke å regne som "CIMT."

Til resten av forumet. På generelt grunnlag, når det kommer til å lyve på ESTA ang. forbrytelser:

Amerikanske Customs and Border Protection (CBP) som sjekker pass, fingeravtrykk osv. ved innreise til USA har ikke adgang til norske politiregister sånn uten videre. Rullebladet ditt kommer derfor ikke opp på skjermen når de scanner passet ditt. Skulle de likevel finne ut at du har jugd på en ESTA-søknad vil dette resultere i at du blir sendt på neste fly hjem, med permanent utvisning fra USA.

Selv om man ikke trenger å vise rulleblad ved korte opphold som turist (ESTA), er det verdt å tenke på er at ved en eventuell senere søknad om f.eks. oppholdstillatelse i USA (green card) eller arbeidstillatelse, så må alle søkere levere en uttømmende politiattest fra norsk politi. Skulle det der fremkomme at du har et rulleblad som du valgte å lyve om i en tidligere ESTA-søknad vil resultatet være parmanent utvisning fra USA.

Til TS som lurte på om det går an å bli nektet innreise på flyplassen i USA dersom man har gyldig visum eller ESTA. Ja, det går an, men det er sjeldent. Hverken et visum eller ESTA er en "innreisetillatelse", men heller tillatelse til å sette seg på flyet til USA. Innreisetillatelse får man først av CBP på flyplassen i USA. Som regel får man det når man har en gyldig ESTA eller et gyldig visum.

mvh, norsk-amerikaner med amerikansk innvandringspolitikk som hovedfelt.
Tusen takk for enda mer utfyllende informasjon.
Klem fra Betty
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hva kan være årsaker til at man får godkjent ESTA men ikke kommer gjennom immigrasjon likevel?