Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1481
Drar til Israel om 5 timer. Blir et par dager i Jerusalem, Tel Aviv og Ashdod. En uke til sammen. I tillegg til å sjekke ut Dødehavet, Oljeberget og de byene jeg nevnte lurte jeg på om noen hadde noen fete tips? Kanskje noen freaks har vært der før. Gjerne tips om noen sære butikker eller hva som helst.

Hehe, takk.
Hør med Nichotin. Han var der for ikke så lenge siden.
Tips 1; ikke kødd med ortodokse jøder - bare se her (Shabbas) . Tips 2 er; ikke snakk for mye om politikk, Gaza og Midtøsten "og lignende" med israelere, de er litt hårsåre der, er jo deres gudegitte land det der vet du^^.

Bortsett fra de negative aspektene i første avsnitt, så må det sies at Israel virkelig kan være et fint feriemål, såfremt det er i rolige perioder. Fint klima, ekstremt masse historie og masse religiøse steder, i bunn og grunn et hyggelig folk (israelere OG arabere) -seff sett bort fra politikken på statsnivå og det som vi ser i media.

Det er et skikkelig middelhavs-land, alt vokser der av sitrusfrukter og trær som det gjør f.eks på Kanariøyene. Og klimaet er per dags dato bortimot like varmt som sør-Spania/Kanariøyene.
Sist endret av aeon_illuminate; 20. desember 2012 kl. 13:13.
Det er sinnsykt mange fete artister som kommer fra israel så vær obs på det om du liker psykedelisk trance og sånn type musikk. Lish, shulman og infected mushroom er tre jeg kommer på i farta.
Skal verken involvere meg politisk eller dra noen "uortodokse spøker", hehe. Interessant det med musikken som du nevner. Har sett et par av de som kjører ortodoks-swaggen ut 100%, svært artig. Det blåser nærmest storm her nå i Ashdod nå rett og slett.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Tips 1; ikke kødd med ortodokse jøder - bare se her (Shabbas) . Tips 2 er; ikke snakk for mye om politikk, Gaza og Midtøsten "og lignende" med israelere, de er litt hårsåre der, er jo deres gudegitte land det der vet du^^.

Bortsett fra de negative aspektene i første avsnitt, så må det sies at Israel virkelig kan være et fint feriemål, såfremt det er i rolige perioder. Fint klima, ekstremt masse historie og masse religiøse steder, i bunn og grunn et hyggelig folk (israelere OG arabere) -seff sett bort fra politikken på statsnivå og det som vi ser i media.

Det er et skikkelig middelhavs-land, alt vokser der av sitrusfrukter og trær som det gjør f.eks på Kanariøyene. Og klimaet er per dags dato bortimot like varmt som sør-Spania/Kanariøyene.
Vis hele sitatet...
Og nei, tenk og bli ropt shabbas til på gata. De var gærne!
Jerusalem er en historisk interresant by. Jeg likte meg veldig godt der. Nå som det er jul er det kan hende endel som skjer. Ellers er Masada ved dødehavet verdt å sjekke ut. Genesaret sjøen, jordan elva og golanhøydene synes jeg også var fint om du liker natur. God ferie!
Noen lokale liker å se fyrverkeriet over gaza.
Du bør legge en dag til vestbredden. Sjekk firmaer i Jerusalem, det er flere som har bussturer med omvisning på vestbredden. Tror ikke alle er like politiske, og det er sykt mye spennende som skjer der som ikke omhandler konflikten osv. Men er jo sikkert greit å få ett innblikk i hvordan forholdet mellom Israel og Palestina er, og det vises best på vestbredden. Det er ikke vits å høre på folk som sier det er farlig, for det er ikke farlig sammenlignet med hvilken som helst annen feriedestinasjoner. Vestbredden er dessuten sykt billig i forhold til Israel.

Jerusalem er også veldig spennende i gatene rundt Damascus Gate i gamlebyen. Det er øst-jerusalem og de som bor der er hovedsaklig palestinere med Jordanske pass. Veldig spennende å gå fra vest-Jerusalem til øst-Jerusalem, med tanke på de store kontrastene. Rett fra vestlig storby med mcdonalds og irske pubber til midtøsten med moskeer og barbiedukker med hijab til salgs i lekebutikken på 20 minutter.

Negevørkenen er jo også spennende, med beduiner og alt mulig rart, går jo an å kjøre Tel Aviv - Ashdod, Beersheva - Jerusalem, så du får sett litt skikkelig ørkenlandskap.
Var i Israel nå sist vår, og hadde en uforglemmelig reise. Kan ta en liten sak fra Jerusalem siden du skulle være der litt: Da vi stoppet ved Jaffa gate i gamle Jerusalem ble vi hanket tak i av en guide ca. med en gang, som tilbød seg å ta oss med rundt i et par timer for 75 shekel hver. Det luktet litt turistfelle, men what the hey. 75 shekel er ikke all verden, og det var snakk om guiding uten at vi ble del av en større gruppe. Etter to ganske bra timer gjennom gamlebyen ble vi anbefalt et sted å spise av guiden. Greit nok. Etter hvert kom han tilbake til oss og sa han ville ta oss med rundt litt ekstra uten å ta betalt. Han kjøpte oss kaffe og tok oss med for å spandere en form for stekt ost-dessert på oss. Denne kan jeg varmt anbefale, vet den ble servert flere steder i gamlebyen.

Dagen etterpå bestemte vi oss for å hyre den samme guiden til å ta oss med til Betlehem i Palestina. Bethlehem er et sted du absolutt burde få med deg, men det er ikke stedet å surre rundt alene hvis du vil ha best utbytte. Vi var knallheldige med guiden, som tok oss med hjem til folk (slik som et medlem av parlamentet der og diverse familier). Vi fikk til og med servert palestinsk mat hjemme hos folk og vandret på hustak for å ta bilder.

Hvis du er i nærheten av Jaffa gate og kunne tenkt deg kontakt med den samme guiden, så se etter Abhraham. Broren driver en souvenir-sjappe inne i dette smuget ved Jaffa gate (det du ser mellom Citadel Museum Shop og Christian Information Centre, skal være en butikk med en trapp ned omtrent rett innenfor døra) hvor du kan spørre etter ham, eventuelt så tror jeg e-posten hans er noe sånt som dette.
Sist endret av Nichotin; 20. desember 2012 kl. 22:27.
Kan jo alltids være koselig å se på det Isrealere liker best, bombe ihjel de som var der først
Sitat av iSatan Vis innlegg
Kan jo alltids være koselig å se på det Isrealere liker best, bombe ihjel de som var der først
Vis hele sitatet...
Spennende vri på emnet
Israel må være det landet som har flest trance parties per capita Burde jo være et den 21.!
En ting ingen andre er nevnt er vel kle seg skikkelig hvis man skal besøke hellige steder, ikke kom i shorts og tskjorte. Nå husker jeg ikke hvor lenge siden dette var, men min gamle lærer hadde gjort det (husker ikke hvor) og ble kasta stein på