Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1201
Jeg har aldri vært veldig politisk aktiv, da jeg ikkje har giddet å engasjere meg. Men har mine meninger om forskjellige saker, og enkelte saker engasjerer meg såpass sterkt at jeg av å til angrer på at jeg ikkje er politisk aktiv.

Jeg har også filosofert over hva som er den beste styreformen i et land, det er ikkje nødvendig slik at demokrati er den beste. Etter å ha tenkt på dette en periode så har jeg kommet opp med en ide. Og ønsker å høre hva freakene tenker om saken. Vil dette fungere? Vil det ikkje fungere? Er det bedre måte å styre et land på enn demokrati? Hvorfor?

Jeg ser fortsatt for meg en folkevalgt regjering slik demokrati har, men at mannen i gata kan delta i en større grad og på en enklere måte.

Vi lever i en alder der informasjonsteknologi står i sentrum og der alt skal være lett tilgjengelig på internett. Så hvorfor kan vi ikkje også bringe politikken ut på internett i form frivilig folkeavstemning på hver sak som behandles opp på stortinget?

For eksempel ved å lage en nettside og android/iphone app der man kan logge inn med BankID eller MinID også ha muligheten til å bla i saker som behandles i nærmeste framtid. Og når man finner saker som engasjerer en, så kan man avgi en stemme i saken med et enkelt klikk.

Når saken senere behandles på stortinget så skal denne «folkeavstemningen» telle en gitt antall stemmer på stortinget. F.eks at folkets stemmer utgjør 10% og at stortings politikernes stemmer utgjør 90%. Og hvis man ser at dette fungerer så kan man øke andelen folkets stemmer teller. I tillegg vil politikerne få en pekepinne på hva mannen i gata mener om saken og ønsker.
Sist endret av 0xFF; 12. oktober 2015 kl. 17:56.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Du har nettopp funnet opp direkte demokrati. Folk flest klarer ikke være opplyst nok om hva lovforslagene og budsjettene dreier seg om. Det blir altfor vanskelig å holde styr på alt. Det er også muligens et demokratisk problem at man kun skal stemme over de sakene man engasjerer seg i.

Edit: Unnskyld, ble litt ivrig. Leste ikke hele innlegget.
Sist endret av Olympic; 12. oktober 2015 kl. 18:02.
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Olympic Vis innlegg
Du har nettopp funnet opp direkte demokrati. Folk flest klarer ikke være opplyst nok om hva lovforslagene og budsjettene dreier seg om. Det blir altfor vanskelig å holde styr på alt. Det er også muligens et demokratisk problem at man kun skal stemme over de sakene man engasjerer seg i.

Edit: Unnskyld, ble litt ivrig. Leste ikke hele innlegget.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg snakker ikkje om direkte demokrati. Ideen min er ikkje å fjerne demokratiet, men heller å modernisere den eksisterende demokratiet, og gi almenheten en større makt.

Vi skal fortsatt ha folkevalgte politikere, men at befolkningen skal ha muligheten til å påvirke politikerne til en større grad, samt si i fra hvis dem ikkje gjør jobben.

I tillegg må jo samme reglene gjelde som gjelder i dag, at man må være norsk statsborger å være fylt 18 år for å kunne avgi stemme.
Du burde lese mer om Five Star Movement. Et italiensk parti som i hovedsak baserer hele sin politiske plattform på internett og er utrolig store når det kommer til e-demokrati: https://en.wikipedia.org/wiki/Five_Star_Movement
Før man blir så ambisiøs er det kanskje best å få i gang(utbedre?) elektronisk avstemning på lands/fylke/kommunevalg, og på den måten øke valgdeltakelse generelt.

Et tips hvis du vil bli politisk aktiv, meld deg inn i en organisasjon eller organisasjoner som du er enig med. Eller et politisk parti du generelt er enig med, husk at du må ikke være 100% enig med et parti for å være medlem.

Eller bedre, VÆR politisk aktiv. Skriv debattinnlegg i aviser, start aksjoner, gi uttrykk for DIN mening. Det er vanskelig på landsbasis, men engasjer det i lokalpolitikken, det er den som påvirker deg mest, og som du har størst potensiale for å påvirke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lonelycrab Vis innlegg
Før man blir så ambisiøs er det kanskje best å få i gang(utbedre?) elektronisk avstemning på lands/fylke/kommunevalg, og på den måten øke valgdeltakelse generelt.
Vis hele sitatet...
Nei, elektroniske val er ei katastrofe for valsikkerheta, og det er ein av dei absolutte grunnsteinane i demokratiet. Eg vil heller ha lågare valdeltaking, enn å ofre absolutt anonymitet i valet.

Papirval er svært elegant, svært transparent og veldig enkelt å sjekke for observatørar. Ulike elektroniske stemmesystemer har hatt ekstreme sikkerhetsproblem, og kan på ingen måte garantere anonyme frie val på samme måte som papir kan!
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Nei, jeg snakker ikkje om direkte demokrati. Ideen min er ikkje å fjerne demokratiet, men heller å modernisere den eksisterende demokratiet, og gi almenheten en større makt.

Vi skal fortsatt ha folkevalgte politikere, men at befolkningen skal ha muligheten til å påvirke politikerne til en større grad, samt si i fra hvis dem ikkje gjør jobben.

I tillegg må jo samme reglene gjelde som gjelder i dag, at man må være norsk statsborger å være fylt 18 år for å kunne avgi stemme.
Vis hele sitatet...
Ingen har nevnt noe om å fjerne demokratiet? Et Direkte demokrati er et demokrati på lik linje som det representative demokratiet vi har i Norge.
Hvis du leser linken hans så er det allerede innslag av direkte demokrati i Norge, i form av folkeavstemninger(EU-medlemskap og lignende).

Du er ikke uenig med han i det hele tatt...

Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, elektroniske val er ei katastrofe for valsikkerheta, og det er ein av dei absolutte grunnsteinane i demokratiet. Eg vil heller ha lågare valdeltaking, enn å ofre absolutt anonymitet i valet.

Papirval er svært elegant, svært transparent og veldig enkelt å sjekke for observatørar. Ulike elektroniske stemmesystemer har hatt ekstreme sikkerhetsproblem, og kan på ingen måte garantere anonyme frie val på samme måte som papir kan!
Vis hele sitatet...
Sorry hvis det blir dobbelpost her.

Er helt enig med deg der, tenkte ikke å gå inn på implikasjonene med det, men heller foreslå noe mer realistisk enn å skulle gjøre stortingssaker om til reddit poster.

Har du noen lenker til steder hvor elektroniske stemmesystemer er satt ut i storskala?
Har vert innom eksempler i organisasjonsteori hvor teknologi skal bli tatt i bruk i større skala, men da i helsesektoren, noe som så greit nok ut, endog sikkerhetsproblemene forblir, ser for meg at saksbehandlingen blir umulig å håndtere.
Sist endret av Lonelycrab; 12. oktober 2015 kl. 18:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.