Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 7311
Personlig så har jeg de siste ukene brukt veldig mye av min fritid på å lese meg opp på taranteller da jeg vurderer sterkt å skaffe min egen første tarantell innen få måneder eller til våren da etterspørselen er størst!

Men andre dyr jeg virkelig også kunne tenke meg å ha er dyr som slanger, og en del andre exotiske dyr som jeg ikke kan gå til anskaffe av bare på grunn av dette latterlige reptilforbudet som bare eksisterer på grunn en del folks fordommer og fobier..

Men det jeg vil med denne tråden er faktisk å høre fra dere andre freaks hva dere synes om dette norske reptilforbudet?

Er dere for eller imot et slikt reptilforbud? Utdyp dere helst!
Sist endret av supernatural; 12. februar 2014 kl. 22:27.
Syns reptilforbudet skulle vært opphevet. Støtter positivlista med noen utvalgte arter, da alle dyr ikke kan forsvares med tanke på størrelse etc.
Har forøvrig to reptiler selv, en Tokay og en treknøl. Interresante dyr som ikke blir voldsomt store eller krever mengder med stell.
Reptilfreak
Trådstarter
For dere som er IMOT et norsk reptilforbud vil jeg anbefale på det sterkeste å signere Reptilfreaks.no's underskriftskampanje som dere kan finne her: http://www.change.org/petitions/land...il-h%C3%B8ring
Om det er lovlig eller ei tror jeg spiller liten rolle. Kjenner folk som har hatt grønne anakondaer og måtte ta livet av disse da de ble alt for store. Om det blir lovlig med noen arter er det alltid noen som "MÅ" ha de ulovlige artene. Samme med bikkjer, er jo bare bolere og knarkere/speed-freaker som går rundt med pitbuller og amstaffer.
Sist endret av A-tillah; 12. februar 2014 kl. 22:52.
En vesentlig forskjell vil jo være at den vanlige mann i gata ikke blir stempla som kriminell pga en interesse for reptiler.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Om det er lovlig eller ei tror jeg spiller liten rolle. Kjenner folk som har hatt grønne anakondaer og måtte ta livet av disse da de ble alt for store. Om det blir lovlig med noen arter er det alltid noen som "MÅ" ha de ulovlige artene. Samme med bikkjer, er jo bare bolere og knarkere/speed-freaker som går rundt med pitbuller og amstaffer.
Vis hele sitatet...
Men så er ikke reptiler noen man må ta livet av fordi de blir for store (det er iallefall ikke vanlig eller noe jeg kjenner til).

Personlig er jeg for at alle dyr som man kan ha i Norge i terrarium eller lignende, de ser jeg ingen grunn til hvorfor burde være ulovlige.......
Nei til innesperring av levende, bevisste vesener! Sånn generelt.
Sist endret av Gamgee; 12. februar 2014 kl. 23:44.
[quote]Samme med bikkjer, er jo bare bolere og knarkere/speed-freaker som går rundt med pitbuller og amstaffer.[/QUOTE
Nei nå får du hoppe til helvete! Jeg er på ingen måte hverken boler eller speedfreak, men det betyr vell ikke at jeg kan ha interesse for gitte hunderaser?
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av Gamgee Vis innlegg
Nei til innesperring av levende, bevisste vesener! Sånn generelt.
Vis hele sitatet...
Du mener at f.eks taranteller har det bedre om de lever i det fri (rundt på gulvet i leiligheten din)?
Sitat av supernatural Vis innlegg
Du mener at f.eks taranteller har det bedre om de lever i det fri (rundt på gulvet i leiligheten din)?
Vis hele sitatet...
Nei. At de er fri i det habitatet de opprinnelig tilhører. Altså, ikke i et akvarie på Majorstua.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Du mener at f.eks taranteller har det bedre om de lever i det fri (rundt på gulvet i leiligheten din)?
Vis hele sitatet...
Det har jeg ingen formening om, da en tarantellhjerne ikke er blant de største innen dyreriket. Hvis de i det hele tatt har noen refleksjon om dette, så ser jeg ikke på et NEI som et usannsynlig svar! Da de er tilpasset til jakt, og et liv i det fri.

Men jeg har derimot mye i mot flytting av arter på kryss av naturlige barrierer og landegrenser, noe som også er generelt forbudt! Og jeg personlig har drevet og kartlagt en god del flora, og jeg har sett noe av skaden som hagevekster kan gjøre. Der hagelupin, rynkerose, kjempespringfrø og en rekke andre har eller er i ferd med å ødelegge viktige biotoper i Norge.

-Sammen med import av hageplanter (Rhododendron), bl.a. har ført inn en soppsykdom, som kan true blåbæra i Norge.

-Ulovlig import av jordbærplanter, har ført jorbærsykdommen 'rød marg' inn i Norge.

-Utsetting av signalkreps i norske- (ulovlig å gjøre i Norge) og svenske vassdrag, truer nå bestanden av edelkreps i begge land. For det er edelkrepsen som hører naturlig hjemme her, og signalkrepsen hadde med seg krepsepest, noe signalkrepsen er delvis immun mot.

-I Belgia er det de siste 10 årene observert den meget giftige edderkoppen 'red back' fra Australia, noe som har kommet som blindpassasjerer i bagasje. Det samme har skjedd med 'black widow' fra USA til sør-Sverige.

Og det er en rekke flere eksempler, men jeg gidder ikke å ramse opp fler. Mens desto flere fremmede arter eller individer fra andre land vi fører inn i Norge, desto større er muligheten for en katastrofal sykdom, for norsk natur! Så jeg er imot frislipp av reptiler, da det er bestandig noen komplette idioter, som på død og liv skal slippe disse løs i norsk natur.

I USA der dette er nesten fritt, så er det observert i staten Florida, sunne populasjoner med nett-, tiger- (disse to hører hjemme i Asia), og klippepyton (hører hjemme i Afrika) som truer dems aligatorbestand. En har også observert konkekobra, som har fått frem avkom. Kongekobra lever av andre slanger, så vi kan bare gjette hvike konsekvenser dette kan få! Og noen av disse artene, som kan være aktuelt å føre inn, kan også kanskje klare å etablere seg her. Jeg skjønner fint jeg også, at mange av disse ikke tåler temperaturene i en norsk vinter. Men det gjør egentlig ikke hoggormen og de fleste andre dyrene heller, de gjemmer seg i hull og andre steder med plussgrader hele vinteren. Og en velfødd pyton har ikke problemer med å overleve 1/2 år uten mat i kjølig klima.
Sist endret av aluminiumfluorid; 13. februar 2014 kl. 00:53.
Jeg er selv reptilentusiast, å håper virkelig på at en lovendring vil komme på banen med tid og stunder.

Da finner jeg det viktig å presisere at det norske herptilmiljøet på generell basis ikke ønsker store, farlige eller giftige dyr lovliggjort, men heller følge en positivliste over ufarlige og lettholdte arter. Det ønskes heller ikke dyr som kan formere seg eller overleve i norsk fauna, ei er det mange eksotiske reptiler som ville overlevd særlig lenge her. Positivlisten er utarbeidet med god feilmargin der vil jeg si, mange av dyrene på positivlisten ville hatt problemer flere steder i norge, selv på sommerstid.

Reptiler er primitive dyr, og kan ikke likestilles med undulater, mus/rotter eller lignende, hvor intelligensen er mye større enn enkelte tror.

Reptiler lever på instinkter, i nået. De føler ikke glede, de knytter ikke bånd. Å det er ingen problem med å få artene på positivlisten til å stortrives i ett vell oppsatt terrarium.

Å for å understreke det, her er det ikke snakk om smugling, import og viltfanging. 99% av reptilene som holdes i norge i dag, er det allerede oppdrett på, i fangenskap. Faktisk i så stor skala, at det dekker markedet vi har her. Smugling blir heller aktuelt for de med interesser for uvanlige dyr, enkelte arter og underater etc.

Fòr fås allerede kjøpt frossent over disk i majoritenen av dyrebutikker rundt om i norge, og det er ikke noe problem å få reptiler til å spise dette fra dag 1.

Det er ikke vits å si at levendefòring ikke skjer, for det gjør det, dessverre. Men dette er ikke noe som praktiseres av reptilmiljøet generelt, rett å slett fordi det ikke samsvarer med god dyrevelferd. Å er det noe jeg vil tørre å påstå vi står for, er det nettopp det. Levendefòring utgjør også en stor fare for dyret det fòres til, da det er massevis av tilfeller hvor slangen er blitt drept.

Edit: Å tilfreddstille kravene til reptiler, er på generell basis langt lettere enn ved de populære dyreartene vi har i norge i dag. Marsvin, hamstere, mus, rotter, undulater og lignende sperres inne i små, små bur, uten at de får hva de virkelig trenger.
Sist endret av A-haja; 13. februar 2014 kl. 01:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er for en legalisering av reptiler. Det er mye bedre at dette blir lovlig da mange ikke vet hvordan de håndterer dyrene sine fordi de er redde for å spørre om hjelp, de frykter at mattilsynet blir varslet å kommer å avliver dyrene.

Det er mye bedre at dyrene blir holdt lovlig med retningslinjer ang hold og foring osv.Å gi levende dyr er forferdelig både for byttet og reptilen da byttet gjerne biter og klorer under foring. å gi døde dyr er vel ikke så mye værre en å gi katten/hunden leverpostei.

Forbudspolitikken har også på dette området feilet bestanden av reptilhold i norge har eksplodert de siste årene til tross for at det er ulovlig. La folk få ta krypene sine til veterinær når de er syke uten frykt for å bli stemplet som kriminelle. Reptilhold er en hobby og har man litt peiling på hva slags utstyr man trenger har reptilene det like bra som enhver undulat, hamster eller edderkopp.
Loven slik den er i dag, går i mot sin hensikt, nettopp å bevare dyrevelferd. Å kriminalisere en stor folkegruppe, på bakgrunn av ens uskyldige ( Ja, uskyldige!) interesser, er etter min mening feil. Mange verger seg mot å gå til veterinær, enda det faktisk finnes svært mange veterinærer rundt om i norge, som behandler å tar i mot reptiler.

Slanger og reptiler generelt, avlives også på en ufattelig inhuman måte, nettopp ved frysing.
Ja, du leste riktig, de blir lagt levende i en fryser.
Det argumenteres med at det simuleres dvale, og at dyrene ikke kjenner smerte.
Forskning fra andre land, motbeviser potetnorge gang på gang.

Det er kaldblodige dyr, og de trenger en viss temperatur for å faktisk klare å røre seg. Når de legges levende i en fryser, vil de ikke være varm nok, og ha energioverskudd til bevegelse, men de vil være ved sine fulle fem.

Celler består mest av vann. Hva skjer med vann når det fryses? Det ekspanderer. Prøv å legg ei full flaske med vann i fryseren.
Reptiler generelt har ett velutviklet nervesystem sier forskning, ikke langt unna pattedyr og som du kanskje kan gjette deg til, er prosedyren for avliving med stor sannsynlig utrolig smertefult for dyrene, selv om de ikke vil være i stand til å prøve å komme ut av situasjonen.

Bare det å få endret avlivingsrutinene til Mattilsynet, vil være en stor framgang..
Sist endret av A-haja; 13. februar 2014 kl. 01:14.
Sitat av A-haja Vis innlegg
Jeg er selv reptilentusiast, å håper virkelig på at en lovendring vil komme på banen med tid og stunder.

Da finner jeg det viktig å presisere at det norske herptilmiljøet på generell basis ikke ønsker store, farlige eller giftige dyr lovliggjort, men heller følge en positivliste over ufarlige og lettholdte arter. Det ønskes heller ikke dyr som kan formere seg eller overleve i norsk fauna, ei er det mange eksotiske reptiler som ville overlevd særlig lenge her. Positivlisten er utarbeidet med god feilmargin der vil jeg si, mange av dyrene på positivlisten ville hatt problemer flere steder i norge, selv på sommerstid.

Reptiler er primitive dyr, og kan ikke likestilles med undulater, mus/rotter eller lignende, hvor intelligensen er mye større enn enkelte tror.

Reptiler lever på instinkter, i nået. De føler ikke glede, de knytter ikke bånd. Å det er ingen problem med å få artene på positivlisten til å stortrives i ett vell oppsatt terrarium.

Å for å understreke det, her er det ikke snakk om smugling, import og viltfanging. 99% av reptilene som holdes i norge i dag, er det allerede oppdrett på, i fangenskap. Faktisk i så stor skala, at det dekker markedet vi har her. Smugling blir heller aktuelt for de med interesser for uvanlige dyr, enkelte arter og underater etc.

Fòr fås allerede kjøpt frossent over disk i majoritenen av dyrebutikker rundt om i norge, og det er ikke noe problem å få reptiler til å spise dette fra dag 1.

Det er ikke vits å si at levendefòring ikke skjer, for det gjør det, dessverre. Men dette er ikke noe som praktiseres av reptilmiljøet generelt, rett å slett fordi det ikke samsvarer med god dyrevelferd. Å er det noe jeg vil tørre å påstå vi står for, er det nettopp det. Levendefòring utgjør også en stor fare for dyret det fòres til, da det er massevis av tilfeller hvor slangen er blitt drept.

Edit: Å tilfreddstille kravene til reptiler, er på generell basis langt lettere enn ved de populære dyreartene vi har i norge i dag. Marsvin, hamstere, mus, rotter, undulater og lignende sperres inne i små, små bur, uten at de får hva de virkelig trenger.
Vis hele sitatet...
Hvis du virkelig er reptilentusiast, så må det da være uhyre mer interessant å gå ut i naturen og observere en reptil i sitt naturlige habitat enn i et lite glassbur? Selvsagt er ikke norsk natur spesielt godt egnet for å drive med dette i, men det er ditt problem, ikke dyrenes.

Nå vet jeg egentlig lite om hvordan reptiler har det i fangenskap, men før du kommer med en kilde som sier at de beviselig ikke opplever frykt eller noen andre former for stress som er typiske for innesperrede dyr, så forteller i alle fall føre var-prinsippet meg at man nok burde la dem være der de hører hjemme.
Sist endret av Gamgee; 13. februar 2014 kl. 01:50.
Sitat av Gamgee Vis innlegg
Hvis du virkelig er reptilentusiast, så må det da være uhyre mer interessant å gå ut i naturen og observere en reptil i sitt naturlige habitat enn i et lite glassbur? Selvsagt er ikke norsk natur spesielt godt egnet for å drive med dette i, men det er ditt problem, ikke dyrenes.

Nå vet jeg egentlig lite om hvordan reptiler har det i fangenskap, men før du kommer med en kilde som sier at de beviselig ikke opplever frykt eller noen andre former for stress som er typiske for innesperrede dyr, så forteller i alle fall føre var-prinsippet meg at man nok burde la dem være.
Vis hele sitatet...
Det er selvsagt interessant å se dyrene i sitt naturlige habitat også, uten tvil, det er veldig stort å få oppleve det. Men betyr det at man ikke kan sette opp ett habitat til dem i bur, på lik linje med akvariefisk? Om reptilhold skal sammenlignes med noe, er det dette det må sammenlignes med.

Hvorfor holde fisk i akvarium, når du kan dykke å oppleve de i sitt naturlige habitat? Det blir akkurat det samme etter min mening.

Jeg har aldri sagt de ikke føler redsel, men at de ikke føler glede eller knytter bånd. En aggressiv slange, er en redd slange. MEN, slanger blir også tam, da håndtam i den forstand at de lar seg håndtere uten å vise tegn til redsel i form av biting, prøve å komme seg unna etc.
Dette vil variere fra art til art, men de fleste artene på positivlisten, lar seg håndtere uten problem, selv om de ikke nødvendigvis har noe igjen for det, tålererer de deg i den grad at du kan stå å se på de når de spiser, en av de mest sårbare posisjonene de har. Ville slanger, ville kasta opp umiddelbart for å komme seg unna.

Å bruken din av ordet glassbur sier litt om kunnskapsnivået ditt på dette feltet, så argumentene dine faller liksom litt bort. Legger ved ett bilde, av ett såkalt vellopsatt ''glassbur'' for hold av salamandere. Bare fantasien setter grenser, å svært mange innen reptilmiljøet, velger å strekke seg langt for å simulere dyrets naturlige habitat. Dette er ett av mange hundretusner av terrariumer der ute, hvor man virkelig går inn for å igjennskape dyrets behov. Det kunne vært gjort langt lettere enn dette, men det sier litt som eiers interesse.

Mange velger å simulere naturen så langt det lar seg gjøre, selv om det i de fleste tilfeller vil være tilstrekkelig å oppfylle artens naturlige behov. F.eks rent miljø, mat, vann og skjulesteder, samt riktig oppsatt varme/kulde. Dette er særlig viktig, da de må ha muligheten til å både varme seg, samt kjøle seg ned.. Skjulesteder kan være noe så simpelt som en isboks, det tilfreddstiller dyrets behov - ett skjulested. Men de aller som har dette som hobby, setter opp gode terrariumer, slik om det du ser under..
Sist endret av A-haja; 13. februar 2014 kl. 02:00.
Edit: Å at de kan oppleve stress, det er det ingenting å si noe på, dette kan de. Ett stresset dyr vil som regel ikke spise, og generelt vise tegn til redsel. Stress skyldes i de fleste tilfeller dårlig oppsatt terrarium, lite skjulesteder eller generelt sett bare uvitenhet fra eieren. Det er virkelig ikke vanskelig å huse disse dyrene på en tilstrekkelig måte, men det krever selvsagt egeninnsats fra eier, på lik linje med alt dyrehold.
Dyret må selvfølgelig igjennom en periode med ''stress'' for å bli tam, på lik linje med f.eks rotter, men med slanger, avtar dette noe fortere. De lærer ekstremt fort at du ikke er farlig. Her må man finne en korrekt balanse, for mye stress under håndtering vil ha motsatt effekt. Det gjelder å få dyret til å forstå at du ikke er farlig. Bare det å rote ett par minutter i terrariumet, for så å gå etterlater dyret med at du ikke var der for å rive ut relevante organer - uten at de er i stand til å tenke det i den forstand.

Det er ikke slik at jeg støtter viltfanging, levendefòring og dårlig hold av dyr, og det må mer enn gjerne komme strenge krav til hold av disse dyrene, størrelse, innredning etc, heller det en at det er fritt fram. Blir det lovlig, ønsker jeg at det skal være avhengig av privat oppdrett, av personer som driver med dette, på lik linje med hunder og katter. Det må gjerne være restriksjoner og krav til eiere oppdrettere og lignende. Ønsker heller ikke at dyrene skal selges over disk i dyrebutikk, aller helst skulle ingen dyr det. Isåfall skulle det vært fulgt opp utrolig nøye..
Sist endret av A-haja; 13. februar 2014 kl. 02:11.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av reklame Vis innlegg
Nei. At de er fri i det habitatet de opprinnelig tilhører. Altså, ikke i et akvarie på Majorstua.
Vis hele sitatet...
Men nå har det jo det også seg slik at veldig mange tarantellarter også er utryddingstruet.
Spesielt mange av Brachypelma-artene ville mest sannsynligvis vært utryddet fra jordens overflate om det ikke var folk som hadde hatt de i egne tarrarier.

For ikke å snakke om at taranteller og andre små krypdyr lett blir drept ute i naturen i det fri.
Det er viktig å ikke importere eller smugle inn en art som kan true det norske dyrelivet. Dersom dere smugler inn giftige slanger eller edderkopper kan dette drepe nesten alle de fredelige dyrene vi har i naturen. Ekornet i Norge har ikke samme evolusjonsevne som ekornet i Asia. Ekornet i Asia vet hvordan de skal beskytte seg mot slanger. Ekornet i Norge vet hvordan de skal beskytte mot hoggormen, men ikke kobraer og anakondaer.

Hoggormen er også nesten utrydningstruet. Forskjellige slangearter spiser hverandre. Importerer noen typer dyr som spiser slanger så blir hoggormen rett og slett utrydningstruet.

For å si det enkelt. Vi har ikke så mange dødelige dyr i Norge. Dersom man importerer eller smugler dyr som er ikke er ment for det norske naturen. Kommer disse dyrene til å utrydde norske dyrearter.

Smugler dere giftige dyr og slipper disse dyrene ut i naturen. Kan flere mennesker dø fordi de ikke forventer å se et farlig giftig dyreart i Norge. Mange barn som går ut i naturen alene kan også dø. Dere skaper et helvete for det norske samfunnet og naturen.

Gang på gang har vi lest på media at dyresmuglere slipper Asiatiske dyr ut i norsk natur.

Vi må unngå Asiatiske arter i norsk natur.
http://www.dagbladet.no/2012/02/13/n...ling/20033459/
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Det er viktig å ikke importere eller smugle inn en art som kan true det norske dyrelivet. Dersom dere smugler inn giftige slanger eller edderkopper kan dette drepe nesten alle de fredelige dyrene vi har i naturen. Ekornet i Norge har ikke samme evolusjonsevne som ekornet i Asia. Ekornet i Asia vet hvordan de skal beskytte seg mot slanger. Ekornet i Norge vet hvordan de skal beskytte mot hoggormen, men ikke kobraer og anakondaer.

Hoggormen er også nesten utrydningstruet. Forskjellige slangearter spiser hverandre. Importerer noen typer dyr som spiser slanger så blir hoggormen rett og slett utrydningstruet.

For å si det enkelt. Vi har ikke så mange dødelige dyr i Norge. Dersom man importerer eller smugler dyr som er ikke er ment for det norske naturen. Kommer disse dyrene til å utrydde norske dyrearter.

Smugler dere giftige dyr og slipper disse dyrene ut i naturen. Kan flere mennesker dø fordi de ikke forventer å se et farlig giftig dyreart i Norge. Mange barn som går ut i naturen alene kan også dø. Dere skaper et helvete for det norske samfunnet og naturen.

Gang på gang har vi lest på media at dyresmuglere slipper Asiatiske dyr ut i norsk natur.

Vi må unngå Asiatiske arter i norsk natur.
http://www.dagbladet.no/2012/02/13/n...ling/20033459/
Vis hele sitatet...
Dette er høyst usannsynlig da slanger ikke tåler temperaturer under 4grader. Det er også med tanke på akkurat dette at positivlisten over reptiler som skal gjøres lovlig er lagt frem. Denne listen inneholder en rekke reptiler som ikke utgjør noen trussel for natur og dyreliv nettopp fordi de vil dø i naturen i det norske klima.
Her vil jeg nevne følgene av å plante ut en fremmed art i norsk natur. Denne arten her heter kjempespringfrø Impatiens glandulifera Dette er en plante som tidligere var vanlig i salg i hagesentere, men de fleste som har vettet i behold, har gitt seg med dette. Da denne er ekstrem til å spre seg, og særlig i nærheten av vann. Den blir også ganske lang (opptil 2 m høy), og de står, sånn jeg oftest har observert, veldig tett. Så de tar ofte komplett over et omeråde. Så det er nesten bare veletablerte trær klarer å hamle opp med denne. Og i Stange kommune er det nå områder langs Starelva, en nesten ikke ser noe annet langs kanten. Og der er (tidligere) funnet flere rødlistearter langs denne bekken. I 2013 fant jeg vasssveronika Veronica anagallis-aquatica (over 100 individer på 200-300 m, noe som er alt annet enn vanlig!), dronningstarr Carex pseudocyperus og tidligere er også kjempesoleie Ranunculus lingua funnet her. Så hele bekken er egentlig en ganske bevaringsverdig biotop.


http://farm4.staticflickr.com/3821/12500072994_2436f3d1be_c.jpg
map_2 by amdb1973, on Flickr. Kilde: http://www.openstreetmaps.org


Ellers så er den svarte flekken nesten nederst på kartet, der denne har sitt utspring fra hageavfall. Mens den grønne flekken nedenfor er et naturreservat. Og denne er fredet p.g.a. sjelden planter, bl.a. kjempesoleie. Men denne er heldigvis oppstrøms fra kjempespringfrøene. Ellers er det som er markert med rødt steder der det ER funnet kjempespringfrø, eller der det er meget sannsynlig. Og alle plantene langs Starrelva har nesten sikkert sitt opprinnelse fra den svarte flekken. Og den første gangen jeg så denne i Stange kommune var i år 2000.<br><br>Det grønne feltet øverst ved Hamar er Åkersvika naturreservat, og skulle kjempespringfrø nå dit, blir dette en økologisk katastrofe! Da det er mange sjeldne arter inne blomster, sopp og dyr (fugler) der.

Sitat av Sondre Vis innlegg
Dette er høyst usannsynlig da slanger ikke tåler temperaturer under 4grader. Det er også med tanke på akkurat dette at positivlisten over reptiler som skal gjøres lovlig er lagt frem. Denne listen inneholder en rekke reptiler som ikke utgjør noen trussel for natur og dyreliv nettopp fordi de vil dø i naturen i det norske klima.
Vis hele sitatet...
Heller ei gjør huggorm, men dem overlever norske vintre for det...

Dem gjemmer seg i huler o.l., der dem brenner på sine fettreserver.

Her er det et bilde som er tatt ikke langt fra Ilseng, som viser tettheten med kjempespringfrø mange steder.

http://farm6.staticflickr.com/5504/12501806334_70f9c10594_c.jpg
Impatiens_glandulifera by amdb1973, on Flickr
Sist endret av aluminiumfluorid; 13. februar 2014 kl. 17:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette har ingenting med planter å gjøre..
Hvorfor er du besatt på å diskutere dette?


Ingen reptiler på positivlisten vil kunne formere seg, ikke en gang overleve i norsk natur. Ei heller utgjør de en trussel for mennesker. Verken farlig eller giftig.
Sist endret av A-haja; 13. februar 2014 kl. 18:32.
Sitat av A-haja Vis innlegg
Dette har ingenting med planter å gjøre..
Hvorfor er du besatt på å diskutere dette?
Vis hele sitatet...
Som du tydeligvis ikke har forstått, så kan du dra en parallell med denne saken og alle fremmede arter!


Ingen reptiler på positivlisten vil kunne formere seg, ikke en gang overleve i norsk natur. Ei heller utgjør de en trussel for mennesker. Verken farlig eller giftig.
Vis hele sitatet...
Har du noe vitenskapelig dokumentasjon på akkurat dette? For mange ganger tidligere, har mange (også biologer) sagt "Ingen A vil kunne formere seg, ikke en gang overleve i Bs natur." Men du verden hvor mange eksempler vi har, på at akkurat dette var totalt feil. Slik som 'black widow' i Sverige og 'redback' i Belgia.

Sammen med at vi må se fremover, da klimaendringer KAN gjøre norsk natur perfekt for noen av disse.
Sist endret av aluminiumfluorid; 13. februar 2014 kl. 18:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
[quote=Suicidaltaco;3082982]
Samme med bikkjer, er jo bare bolere og knarkere/speed-freaker som går rundt med pitbuller og amstaffer.[/QUOTE
Nei nå får du hoppe til helvete! Jeg er på ingen måte hverken boler eller speedfreak, men det betyr vell ikke at jeg kan ha interesse for gitte hunderaser?
Vis hele sitatet...
Ruser du deg på narkotika a? Ikke at jeg har no imot knark. Men jeg har aldri sett "streite" mennesker med pitbull eller amstaff.
Sitat av Sondre Vis innlegg
Dette er høyst usannsynlig da slanger ikke tåler temperaturer under 4grader. Det er også med tanke på akkurat dette at positivlisten over reptiler som skal gjøres lovlig er lagt frem. Denne listen inneholder en rekke reptiler som ikke utgjør noen trussel for natur og dyreliv nettopp fordi de vil dø i naturen i det norske klima.
Vis hele sitatet...
Du undervurderer slangen. De vil tilpasse seg og de vil overleve.

Snakes: A cold-blooded animal that hibernates underground is the snake. Depending on geographic region, some snakes face harsh winters and hibernate while others in tropical parts of the worlds don't. To avoid freezing, snakes will burrow below the frost line. In some areas like western Canada, communal hibernation is common. Snakes like the common garter snake and the western rattlesnake, will hibernate in groups, sometimes in the thousands.


Kilde
http://www.ehow.com/info_8293085_ani...nd-winter.html
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Som du tydeligvis ikke har forstått, så kan du dra en parallell med denne saken og alle fremmede arter!


Har du noe vitenskapelig dokumentasjon på akkurat dette? For mange ganger tidligere, har mange (også biologer) sagt "Ingen A vil kunne formere seg, ikke en gang overleve i Bs natur." Men du verden hvor mange eksempler vi har, på at akkurat dette var totalt feil. Slik som 'black widow' i Sverige og 'redback' i Belgia.

Sammen med at vi må se fremover, da klimaendringer KAN gjøre norsk natur perfekt for noen av disse.
Vis hele sitatet...
Ja, det er utført uhyre mye vitenskapelig forskning på dette som er offentlig tilgjengelig.
Det er mellom MT, DirNat og NHF utarbeidet en positivliste på ca 30 arter. Denne er i ettertid kuttet ned til ca 18 arter, da det ble revurdert og kommet fram til at enkelte arter stakk seg ut i forhold til vanskelighetsgrad med tanke på selve dyreholdet.

Dette er arter som ikke skal ha noen sjans å overleve i norsk fauna. Å da selvfølgelig ei heller reprodusere seg.

Dersom du kunne dra en slik parallell, ville vi allerede sett noe til konsekvense du påstår det ville fulgt med seg, da det er anslått å være mellom 100.000 og 200.000 ulovlige reptiler i norge. Dyrene ER allerede her, og dersom dyreholdet ville hatt alvorlige konsekvenser for norsk fauna, ville vi allerede sett noe til dette. Dette er ikke en hobby for hvermansen, det er for spesielt interesserte, noe jeg tror det vil fortsette å være, slik som i sverige.

I sverige, er dette fulgt og helt lovlig. Mener du at vi ikke kan sammenlignes smed sverige, natur og faunamessig? Jeg har til gode å høre om reptiler som formerer seg å overlever i svensk natur. Å at dette aldri har forekommet der, med artene som er på positivlisten, kan jeg garantere deg.

Å i sverige - er mer eller mindre alt lovlig. Du kan med loven på din side, holde kobraslanger i fangenskap. Dette ønsker vi ikke i norge, vi ønsker ufarlige slanger. Dyr som ikke kan formere seg.

Sitat av Gigolo Vis innlegg
Du undervurderer slangen. De vil tilpasse seg og de vil overleve.
Vis hele sitatet...
Det vil de aldeles ikke. Da ville vi sett dette tidligere, da dyrene allerede er her. Dyrene du snakker om, er forøvrig ikke på positivlisten, så det blir irrelevant. At slanger kan spise menensker er og irrelevant, da disse ikke står på positivlisten.
Sist endret av A-haja; 13. februar 2014 kl. 22:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
[quote=A-tillah;3083473]
Sitat av Suicidaltaco Vis innlegg

Ruser du deg på narkotika a? Ikke at jeg har no imot knark. Men jeg har aldri sett "streite" mennesker med pitbull eller amstaff.
Vis hele sitatet...
Det har jeg! Mange om du vanker i det rette "streite" miljøet, hundemiljøet.
[quote=Huttetutta;3084953]
Sitat av A-tillah Vis innlegg

Det har jeg! Mange om du vanker i det rette "streite" miljøet, hundemiljøet.
Vis hele sitatet...
Joa, det finnes sikkert noen seriøse hunde-interiserte som eier disse rasene, men majoriteten av de som eier disse hundene burde ikke hatt lov til å eie hund i det hele tatt. Wannabe gangstere som har pitbull fordi det er "tøft" og jeg har sett så mange hunder av disse rasene som har det helt forjævlig.

Tilbake til topic; Når folk har konge-boa og grønne anakondaer er det ikke så kult lenger når de blir 3m+ og eierne ikke tør å håndtere dem lenger. En bekjent av meg måtte drepe(hugge hodet av den) slangen sin fordi han ble redd for den.
Sist endret av A-tillah; 16. februar 2014 kl. 17:45.
Sitat av A-haja Vis innlegg
Reptiler lever på instinkter, i nået. De føler ikke glede, de knytter ikke bånd. Å det er ingen problem med å få artene på positivlisten til å stortrives i ett vell oppsatt terrarium.
Vis hele sitatet...
Men hvordan hvet du dette?
At reptiler ikke føler glede og at de ikke knytter bånd?
Jeg er for legalisering av reptilene på positivlisten. Argumentene som sto til grunn da reptiler ble forbudt er ikke lenger gjeldende, det er derfor helt bak mål at vi fremdeles skal ha et slikt forbud.

Legalisering vil først og fremst bidra til økt dyrevelferd, og det vil gi mer kontroll over hva som faktisk befinner seg i landet.

Det vil alltid være folk som driver ulovlig, men disse vil drive på uavhengig av hva lovverket sier.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Som du tydeligvis ikke har forstått, så kan du dra en parallell med denne saken og alle fremmede arter!

Har du noe vitenskapelig dokumentasjon på akkurat dette? For mange ganger tidligere, har mange (også biologer) sagt "Ingen A vil kunne formere seg, ikke en gang overleve i Bs natur." Men du verden hvor mange eksempler vi har, på at akkurat dette var totalt feil. Slik som 'black widow' i Sverige og 'redback' i Belgia.

Sammen med at vi må se fremover, da klimaendringer KAN gjøre norsk natur perfekt for noen av disse.
Vis hele sitatet...
Det er fagfolk som har kommet frem til positivlisten. Et av kriteriene er at artene ikke skal kunne overleve eller formere seg i Norsk natur. Dette kan du lese mer om på mattilsynet sine sider, samt sidene til Herpoherpetologisk forening.

Om du leser om artene på positivlisten, så ser du at samtlige av artene vil dø under Norsk vinter. De kan kanskje holde ut en god stund før det, men vinteren vil ta knekken på dem. En Norsk sommer vil til og med være kald.

Å sammenligne etableringen av edderkopper med reptilhold blir missvisende. Sort enke etablerer seg innendørs i Sverige. Redback spideren har etablert seg i drivhus i Belgia.

Sitat av Huttetutta Vis innlegg
Men hvordan hvet du dette?
At reptiler ikke føler glede og at de ikke knytter bånd?
Vis hele sitatet...
Dette blir spekulasjoner, og egentlig uvesentlig å diskutere.
Poenget er at det er veldig enkelt å sette opp et godt terrarium til artene på positivlisten. Det er rett og slett lett å få dem til å trives, og de krever lite.

Sammenlignet med flere av de tradisjonelle burdyrene som er fullt lovlig i Norge, så er reptilene på positivlisten noe av det enkleste man kan holde.

Både fugl, rotter, kaniner og marsvin krever langt mer i forhold til trivsel. Men her er det ingen som stiller noe spørsmålstegn en gang. Vi er så vant til å se disse dyrene at vi ikke ragerer. Fugler som i naturen lever i flokker på flere hundre individer og flyr kilometervis hver dag, dette er meget vanskelig (om ikke umulig) å tilfredsstille i fangenskap. Kaniner som lever i store flokker, og har stort behov for å bevege seg, de blir plassert i små bur. Rotter holdes alene, osv. Vi er vant til slike dyr, så da er det liksom greit. Lik folk som drikker seg dritings hver helg, men samtidig reagerer med avsky mot folk som røyker cannabis et par ganger i mnd.

Nå mener ikke jeg at man skal bruke dette som et argument for å få noe lovlig, det vil alltid være noe som er verre. Men det er likevel tankevekkende.
Sist endret av randomize; 16. februar 2014 kl. 18:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av randomize Vis innlegg
Jeg er for legalisering av reptilene på positivlisten. Argumentene som sto til grunn da reptiler ble forbudt er ikke lenger gjeldende, det er derfor helt bak mål at vi fremdeles skal ha et slikt forbud.

Legalisering vil først og fremst bidra til økt dyrevelferd, og det vil gi mer kontroll over hva som faktisk befinner seg i landet.

Det vil alltid være folk som driver ulovlig, men disse vil drive på uavhengig av hva lovverket sier.
Vis hele sitatet...
For meg er det eneste det med dyrevelferd og veterinær, som taler mot forbud.



Det er fagfolk som har kommet frem til positivlisten. Et av kriteriene er at artene ikke skal kunne overleve eller formere seg i Norsk natur. Dette kan du lese mer om på mattilsynet sine sider, samt sidene til Herpoherpetologisk forening.
Vis hele sitatet...
Ja, og fagfolk har tatt feil før, gjør det den dag i dag og vil gjøre det i fremtiden. Men jeg synes "føre var enn etter snar" er et veldig godt ordtak. Særlig når det gjelder økosystemer, og andre ting som er like viktige.

Om du leser om artene på positivlisten, så ser du at samtlige av artene vil dø under Norsk vinter. De kan kanskje holde ut en god stund før det, men vinteren vil ta knekken på dem. En Norsk sommer vil til og med være kald.
Vis hele sitatet...
Det ville ha vært merkelig om ikke epigenetikk også skulle gjelde reptiler? Sammen med at det er ikke så vanskelig å fatte, at en slange kan gjemme seg, når det begynner å bli kaldt.

Å sammenligne etableringen av edderkopper med reptilhold blir missvisende. Sort enke etablerer seg innendørs i Sverige. Redback spideren har etablert seg i drivhus i Belgia.
Vis hele sitatet...
Nåja?
http://www.upi.com/Science_News/2008...6171221779781/



Dette blir spekulasjoner, og egentlig uvesentlig å diskutere.
Poenget er at det er veldig enkelt å sette opp et godt terrarium til artene på positivlisten. Det er rett og slett lett å få dem til å trives, og de krever lite.
Vis hele sitatet...
Jeg vet at reptiler generelt er dumme som brød. Men enkelte arter vil jeg heller ikke avskrive, når det gjelder følelser. For det er nå bevist at bl.a. enkelte fiskearter har mye følelser. Det er bl.a. gjort forsøk med steinbit, der en har hatt to stk. i et akvarium. Disse har blitt skillt, og det er blitt observert at de ofte slutter å spise og dør. Men hvis de blir plassert i samme akvarium igjen, så begynner begge å spise rikelig, og de ligger ved siden av hverandre. Og det ser ut, som om de koser seg.
Så når det tyder på at enkelte fisk har følelser for hverandre, hvorfor har ikke enkelte reptiler? Uten å støtte Huttetutta mye.


Sammenlignet med flere av de tradisjonelle burdyrene som er fullt lovlig i Norge, så er reptilene på positivlisten noe av det enkleste man kan holde.

Både fugl, rotter, kaniner og marsvin krever langt mer i forhold til trivsel. Men her er det ingen som stiller noe spørsmålstegn en gang. Vi er så vant til å se disse dyrene at vi ikke ragerer. Fugler som i naturen lever i flokker på flere hundre individer og flyr kilometervis hver dag, dette er meget vanskelig (om ikke umulig) å tilfredsstille i fangenskap. Kaniner som lever i store flokker, og har stort behov for å bevege seg, de blir plassert i små bur. Rotter holdes alene, osv. Vi er vant til slike dyr, så da er det liksom greit.
Vis hele sitatet...
Jeg driter i hva vi er vandt med eller ikke. Jeg synes det er feil med dyr flest i bur! Det eneste hvor jeg støtter bur, er faktisk verpehøns. Da faktisk så er andre høner, en høne har å frykte. Der er det hakkeordenen som hersker. Der høner plukker/hakker på den/de under seg i hakkeordenen. Jeg har selv sett dette hos frittgående høns. Der det oftest er ei høne som skiller seg ut. Denne er minst, har minst fjær (dem er plukket vekk) og enkelte ganger henger tarmen på slep. For høner hakker instinktivt på steder, som skiller seg ut. Dette er så dem automatisk finner insekter og frø. Men kloakken skiller seg ut som en lyserød flekk også. Så det er ikke sjeldent at høner hakker hverandre ihjel, når de er i en flokk over 3-5 individer.


Lik folk som drikker seg dritings hver helg, men samtidig reagerer med avsky mot folk som røyker cannabis et par ganger i mnd.
Vis hele sitatet...
Jeg drikker meg ekstremt sjeldent full, og det er over 10 år siden sist gang, jeg var synlig beruset.

Nå mener ikke jeg at man skal bruke dette som et argument for å få noe lovlig, det vil alltid være noe som er verre. Men det er likevel tankevekkende.
Vis hele sitatet...
Jeg sier her ikke noe om cannabis, selv om jeg er imot legalisering til rusbruk. Men jeg synes at mye av argumentasjonen for legalisering av en del stoffer, er mye mer tankevekkende!
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Det ville ha vært merkelig om ikke epigenetikk også skulle gjelde reptiler? Sammen med at det er ikke så vanskelig å fatte, at en slange kan gjemme seg, når det begynner å bli kaldt.
Vis hele sitatet...
Har du sett hva som skjer med reptiler når de blir kalde? En gjennomsnittlig norsk sommer er kald for artene på positivlisten, her er altså ikke snakk om å bare søke husly når det blir for kaldt. Det er for kaldt hele tiden.
En art har ikke etablert seg om et enkeltindivid overlever i et drivhus.

Det er estimert at det finnes over 100 000 ulovlige reptiler i Norge, tror du ikke at reptiler allerede hadde vært etablert om det faktisk var en reell sjanse for at det kunne skje?

I Sverige er alle reptiler lovlige, likevel har ikke fremmede reptiler etablet seg i Sverige. I Danmark er også alle reptiler lovlige, og enda det er varmere der, så har ingen fremmede reptiler etablert seg i landet. Flere av artene er til og med introdusert for dansk natur, uten å ha greid å etablere seg. Det er altså ikke et reellt problem.

Føre var prinsippet er fint det, men det får være grenser for krisemaksimering.
Selv setter jeg min lit til fagfolk, veterinærer og biologer - de som faktisk har peiling. Det er de som har utarbeidet denne listen, der beskyttelse av norsk står sentralt.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jeg drikker meg ekstremt sjeldent full, og det er over 10 år siden sist gang, jeg var synlig beruset.
Vis hele sitatet...
Tror nok ikke han siktet til deg personlig, men heller folk generelt.