Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  331 47603
I kveld på spellemannsprisen kalte Lars fra Plumbo som vant en pris, Madcon for mokkamann som en spøk. Hva er deres mening om saken?

http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.7954587


Derimot, kalte Tshawe Plumboartisten Lars for et jævla fittehøl. Er dette liksom bedre? Skal det være greit å kalle noen fittehøl, og ikke greit å bruke en spøk uten rasistisk mening?
Skulle vel kanskje holdt seg for god til å bruke hudfargen hans mot han. Jævla fittehøl er vel ikke akkurat og bruke hudfargen til noen mot dem?
Det er vel en forskjell med at det ene er brukt som et rasistisk begrep og det andre som et kjønnsorgan.
Superposter
Trådstarter
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Skulle vel kanskje holdt seg for god til å bruke hudfargen hans mot han. Jævla fittehøl er vel ikke akkurat og bruke hudfargen til noen mot dem?
Vis hele sitatet...
Nei, men om man først skal bringe inn rasisme, kan jo også dette være støtende for kvinner, siden man da bruker fittehøl som et skjellsord.
Han burde sikkert holdt seg for god til å komme med en slik kommentar, men syntes det blir for dumt å lage så jævla mye rabalder ut av en dårlig spøk som sikkert ikke var vondt eller rasistisk ment..
Hvis denne Lars og Tshawe var superkompiser og Lars visste at slike spøker var helt ok hadde utsagnet sikkert vært greit. Når Lars ikke kjenner fyren er det hinsides tåpelig og tragisk med slike ordspill som reduserer artisten Tshawe utelukkende til en hudfarge.
Superposter
Trådstarter
Sitat av akad_ad Vis innlegg
Det er vel en forskjell med at det ene er brukt som et rasistisk begrep og det andre som et kjønnsorgan.
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke. Det ene var brukt som en spøk, det andre som et skjellsord.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Skulle vel kanskje holdt seg for god til å bruke hudfargen hans mot han. Jævla fittehøl er vel ikke akkurat og bruke hudfargen til noen mot dem?
Vis hele sitatet...
Hvordan er hudfargen brukt mot ham?
Han spiller på hudfargen, ja, men er det krenkende?

Jeg syns det var en lite gjennomtenkt spøk, men ser absolutt humoren i den.
Så tviler jeg sterkt på at Blokkhus mente det rasistisk, og syns litt synd på dem nå.

Plutselig stiller hele kjendis-Norge seg mot dem, på grunn av en harmløs uttalelse - snakk om storm i vannglass!
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Folk tar ting alt for seriøst for tiden, mokkamann er jo faktisk morsomt! Jeg fikk meg ihvertfall en god latter. Noe jeg regner med at de fleste mørke folk som ikke tar seg selv for høytidlig gjorde også.
Dataelektroniker
SodomInsane^'s Avatar
VG må da ha viktigere ting enn dette å ha som hovedoverskrift på siden sin.
F.eks de 70 folkene som er savnet etter at cruiseskipet gikk ned..
Sitat av Frityrgryta Vis innlegg
Nei, men om man først skal bringe inn rasisme, kan jo også dette være støtende for kvinner, siden man da bruker fittehøl som et skjellsord.
Vis hele sitatet...
Men nå er jo ikke Plumbo-vokalisten en kvinne, men Tshawe og Yosef er begge mørke. Så om man skulle sett på det slik du sier, blir det allikevel ikke det samme.
Sitat av Frityrgryta Vis innlegg
Nei, men om man først skal bringe inn rasisme, kan jo også dette være støtende for kvinner, siden man da bruker fittehøl som et skjellsord.
Vis hele sitatet...
Ærekrenkelse er forøvrig fjernet fra straffeloven, det er derimot ikke rasisme.
Jeg tror neppe du får klassifisert kvinner som en egen rase, uten massive protester fra våre kvinnelige brukere, kan jo kalle noen en kukk også uten at hver eneste mann her tar seg nær av det
Haha, morsomt å bruke fittehøl som et negativt ladet ord.
Cheesetothepenguins!
halliballi's Avatar
Det var en dårlig spøk som han ikke mente noe vondt med. Synes mesteparten av folka overreagerer alt for mye.
Var nok ikke så smart av lars og si noe sånn, spessielt i norge der du kan være rassist bare ved å annerkjenne at folk har forskjellig hudfarge..

Uansett, veldig dårlig spøk, men ikke noe vondt ment, selfølgelig skal hele norge " hate " plumbo fordi de er ivertfall ikke rassister!
Snakk om å skape dramatikk.
Sitat av echuz Vis innlegg
Folk tar ting alt for seriøst for tiden, mokkamann er jo faktisk morsomt! Jeg fikk meg ihvertfall en god latter. Noe jeg regner med at de fleste mørke folk som ikke tar seg selv for høytidlig gjorde også.
Vis hele sitatet...
Det spørs om det hadde vært like gøy hvis du var en brun nordmann selv, sto på scenen foran en million nordmenn og fikk "spøken" slengt i trynet ditt.
Superposter
Trådstarter
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Ærekrenkelse er forøvrig fjernet fra straffeloven, det er derimot ikke rasisme.
Jeg tror neppe du får klassifisert kvinner som en egen rase, uten massive protester fra våre kvinnelige brukere, kan jo kalle noen en kukk også uten at hver eneste mann her tar seg nær av det
Vis hele sitatet...
Er da Tshawe for eksempel en egen rase, og annerledes enn Lars?
Sitat av Zepur Vis innlegg
Hvordan er hudfargen brukt mot ham?
Han spiller på hudfargen, ja, men er det krenkende?

Jeg syns det var en lite gjennomtenkt spøk, men ser absolutt humoren i den.
Så tviler jeg sterkt på at Blokkhus mente det rasistisk, og syns litt synd på dem nå.

Plutselig stiller hele kjendis-Norge seg mot dem, på grunn av en harmløs uttalelse - snakk om storm i vannglass!
Vis hele sitatet...

Hudfargen er jo blitt brukt mot i det faktum at han er brun og blir hetset for dette.
Hadde han kalt han jævla hviting tilbake hadde de nok stilt mere likt
Superposter
Trådstarter
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Hudfargen er jo blitt brukt mot i det faktum at han er brun og blir hetset for dette.
Hadde han kalt han jævla hviting tilbake hadde de nok stilt mere likt
Vis hele sitatet...
Hadde han blitt kalt ostemann tilbake hadde det vært mere likt. Lars kalte ikke Tshawe for "Jævla neger", det var en spøk!
Sitat av Frityrgryta Vis innlegg
Er da Tshawe for eksempel en egen rase, og annerledes enn Lars?
Vis hele sitatet...
Ok hvis du skal ha det til å handle om rase ja, han er av en annen rase. Han er ikke arisk for å si det sånn. Hadde du satt pris på om en en gjeng med fargede folk referete til deg som vanilje mannen eller noe?
Homo Luminous
wavezor's Avatar
Hva er det hele Norge rager for? Hadde han vært av en annen etnisk opprinnelse hadde spøken bare blitt flirt vekk http://www.youtube.com/watch?v=AxbrXD0kgrQ. Det er noe jeg virkelig ikke skjønner, med at ikke folk kan ta en jævla dårlig på-kanten spøk uten at de skal anklage stakkars fyren for uthenging eller rasisme.
Han kunne selvfølgelig spart spøken sin, da det ble direktesendt på NRK.
Sist endret av wavezor; 15. januar 2012 kl. 01:26.
Sitat av Frityrgryta Vis innlegg
Hadde han blitt kalt ostemann tilbake hadde det vært mere likt. Lars kalte ikke Tshawe for "Jævla neger", det var en spøk!
Vis hele sitatet...
Det var en spøk som spilte på hudfarge.
Derav faller den inn under rasisme. Etter som det blir og dele opp etter rase.
Hvordan hadde du likt og bli delt inn etter hudfargen din?
Greit, det var en særdeles klein spøk som skapte pinlig stemning i salen, men mer enn det var det ikke for min del.
Fra mitt ståsted syns jeg ikke dette var spesielt mye å ta på vei over.
Jeg hadde nok ikke kommet på å nevne dette for noen en gang, dersom jeg hadde sett dette på TV-en alene hjemme i stuen.
Men Tshawe har nok blitt kalt en del dritt pga. hudfargen sin gjennom livet så han ser nok annerledes på det.
Kan forstå at det var pinlig for både Tshawe og partneren.
Tshawe svarte i affekt, som respons på en absurd fornærmelse. Det er en vesentlig forskjell. Dessuten er "jævla fittehøl" ikke et utsagn som kan assosieres med kvinnediskriminering. Det er et rent universalt skjellsord på linje med "rasshøl", eller "jævla pikk" for den saks skyld.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det spørs om det hadde vært like gøy hvis du var en brun nordmann selv, sto på scenen foran en million nordmenn og fikk "spøken" slengt i trynet ditt.
Vis hele sitatet...
Forhåpentligvis så slipper jeg å vere brun på en scene foran masse folk, men jeg tror nok de fleste med litt humor og selvironi bare ville flirt med, uansett hudfarge.

Og hvis man ikke synes noe om det kan man snakke med den enkelte på bakrommet og ikke lage et mediahelvete. Shake hands and be OK.

edit: Tar tilbake siste der, de bare gikk som er greit nok. Så ikke klippet før etter kommentaren
Sist endret av Echuz; 15. januar 2012 kl. 01:30.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Hudfargen er jo blitt brukt mot i det faktum at han er brun og blir hetset for dette.
Hadde han kalt han jævla hviting tilbake hadde de nok stilt mere likt
Vis hele sitatet...
Jeg har bare fått med meg kommentaren "Når jeg ser på dere to så får låta plutselig et nytt navn, «mokkamann»" (sakset fra vg.no), om det var hetsing i tillegg er det jo en annen sak.

Sitatet jeg sakset er derimot ikke hetsing. Det er ikke noe negativt i mokkamann, med mindre du selv putter noe negativt i oppfattelsen.

Vaniljefjes er heller ikke negativt, kun en sammenligning av farger. Bæsj-brun er mer negativt, fordi ordet bæsj ofte blir brukt negativt (i alle fall sjeldent positivt).


Det kan godt hende jeg er over snittet liberal på alles vegne her, men jeg ser ikke noe annet enn harmløs humor - hvor enn dårlig den måtte være.
Sitat av echuz Vis innlegg
Forhåpentligvis så slipper jeg å vere brun på en scene foran masse folk, men jeg tror nok de fleste med litt humor og selvironi bare ville flirt med, uansett hudfarge.

Og hvis man ikke synes noe om det kan man snakke med den enkelte på bakrommet og ikke lage et mediahelvete. Shake hans and be OK.
Vis hele sitatet...
Riste på hans og være ok? Tror dette ville vært lite ok for Hans.
Terje fra kaizers likte det ikke han heller :P

http://www.kjendis.no/2012/01/14/kje...umbo/19801543/
Sitat av Zepur Vis innlegg
Jeg har bare fått med meg kommentaren "Når jeg ser på dere to så får låta plutselig et nytt navn, «mokkamann»" (sakset fra vg.no), om det var hetsing i tillegg er det jo en annen sak.

Sitatet jeg sakset er derimot ikke hetsing. Det er ikke noe negativt i mokkamann, med mindre du selv putter noe negativt i oppfattelsen.

Vaniljefjes er heller ikke negativt, kun en sammenligning av farger. Bæsj-brun er mer negativt, fordi ordet bæsj ofte blir brukt negativt (i alle fall sjeldent positivt).


Det kan godt hende jeg er over snittet liberal på alles vegne her, men jeg ser ikke noe annet enn harmløs humor - hvor enn dårlig den måtte være.
Vis hele sitatet...
Så for deg er det ok og bruke en persons hudfarge til å lage spøker om han? Vel så er det deg om det men er ikke sikkert alle syntes det er like allright
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av echuz Vis innlegg
tror nok de fleste med litt humor og selvironi bare ville flirt med, uansett hudfarge.
Vis hele sitatet...
jeg får prøve og ikke få dette til og høres rasistisk ut: men jeg mener at invandrere(ikke alle) har mindre selvironi. men det gjelder selvsakt ikke alle, vi har en i klassen som fint tåler/drar en spøk om det selv.
synets egentlig denne saken er overdrevet
Først ler de og gliser av vitsen begge to, så plutselig får han ene totalt steinansikt.
Sist endret av Bamtox; 15. januar 2012 kl. 01:35.
Sitat av Frityrgryta Vis innlegg
Er da Tshawe for eksempel en egen rase, og annerledes enn Lars?
Vis hele sitatet...
Nå har det seg jo sånn at det var to stykker som ble kalt "mokkamenn", og ikke "Tshawe". Det her handler ikke om noen som er bedre enn andre, men det handler om to utlendinger som ble kalt "mokkamenn" på direktesendt, riksdekkende TV.
Jævla pyser hele gjengen. Syns mer synd på Plumbo, kleineste jeg har sett på TV på en stund. Helt latterlig at alle kjendisene skal rotte seg mot dem
Det var en dårlig vits som han godt kunne spart seg for. Men Tshawe imponerte heller ikke med utalelsene sine. Hadde vært både bedre og "kulere" om han bare hadde hevet seg over det og sagt at feil skjer. DA hadde han fått respekt, men når han slenger med leppa tilbake, blir det bare teit. Litt sånn fjortisskrangel elns.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Jævla pyser hele gjengen. Syns mer synd på Plumbo, kleineste jeg har sett på TV på en stund. Helt latterlig at alle kjendisene skal rotte seg mot dem
Vis hele sitatet...
Når du kommer med en rasistisk takketale så er det jo kanskje ikke så rart...
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Eiol Vis innlegg
Det var en dårlig vits som han godt kunne spart seg for. Men Tshawe imponerte heller ikke med utalelsene sine. Hadde vært både bedre og "kulere" om han bare hadde hevet seg over det og sagt at feil skjer. DA hadde han fått respekt, men når han slenger med leppa tilbake, blir det bare teit. Litt sånn fjortisskrangel elns.
Vis hele sitatet...
hadde vert mye bedre om han faktisk hadde tatt det som selv ironi og spilt på den tilbake
De stakkars jævla bygdetullingene. DET er min ærlige mening. Så får det være opp til moderator å eventuelt slette hvis det er for stygt sagt.

At det går an å tråkke i salaten på den måten i 2012 er nesten litt for utrolig til å være sant.

............

Når det er sagt, må det sies at det kom en - som forventet - overreaksjon fra "de fargede".

Men hadde Lars&Plumbo overreagert muligens hvis noen hadde plumpet opp på scena og kalt dem; "halla bygde-faen!!?"
Sist endret av aeon_illuminate; 15. januar 2012 kl. 01:41.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Når du kommer med en rasistisk takketale så er det jo kanskje ikke så rart...
Vis hele sitatet...
det var vel egentlig bare en spøk. han sa det med en mild å hyggelig tone, å smilte. hadde han vært sint eller rappkjeftet hadde jeg skjønt det
La meg aller først understreke at jeg synes sangen møkkamann er superharry, en radiokanalskifter for meg. Det er min personlige smak.

Dernest synes jeg folka som labba opp på scenen virket passe keitete og ikke spesielt sympatiske, men heller ikke usympatiske. Helt på det jevne mao. Mokkamann.. Ikke spesielt skarpt utsagn.

På den andre siden, at MadCon og andre nå brygger opp til Facebook-, twitter-, media- og seerstorm mot dem, se det er å overreagere.

Dette er en fis. Skal man bruke energi på å redde verden, det være seg mhp rasisme, miljø, politikk eller whatever, så finnes det vel sånn ca en zilliard andre saker man får mer uttelling på å engasjere seg i.

Billig reaksjon av Madcon å hisse seg opp over dette. De hadde vist seg mye mer sympatiske om de bare flirte av det, rista på hodet og gikk videre i stedet for å dra rasismekortet for å få sympati og avisoverskrifter. Jeg merker at jeg er mer og mer i ferd over å bli rasist pga at det jævla kortet dras frem i tide og utide i hele samfunnet.

Konklusjon: Ingen involverte i saken imponerte meg spesielt. Plumbo får imidlertid mest trekk pga at sangen deres suger.

Ellers så synes jeg fremdeles Glow og beggin er fete sanger. Men jeg liker Gutta bak dem mindre og mindre for hver gang de opptrer i media.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Når du kommer med en rasistisk takketale så er det jo kanskje ikke så rart...
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke rasistisk? Rasisme er å diskrimenere etter hudfarge. Dette var en dårlig vits, ikke diskriminering.
Det var en latterlig dårlig spøk, men Tshawe viser jo at han er nesten like latterlig selv ("jævla fittehøl" osv.). For å ikke snakke om gitaristen i Kaizers Orchestra som blander seg inn......
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Når du kommer med en rasistisk takketale så er det jo kanskje ikke så rart...
Vis hele sitatet...
Det er forkjell på en takketale og en one-liner.

Utrolig kjipt for Plumbo da, som nevt over så må det vere noe av det kleineste som har gått på live tv i Norge

Det er nok glemt om en uke.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Så for deg er det ok og bruke en persons hudfarge til å lage spøker om han? Vel så er det deg om det men er ikke sikkert alle syntes det er like allright
Vis hele sitatet...
For meg er det OK å spøke med ABSOLUTT alt, så lenge det ikke er ment krenkende.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
De stakkars jævla bygdetullingene. DET er min ærlige mening. Så får det være opp til moderator å eventuelt slette hvis det er for stygt sagt.

At det går an å tråkke i salaten på den måten i 2012 er nesten litt for utrolig til å være sant.

............

Når det er sagt, må det sies at det kom en - som forventet - overreaksjon fra "de fargede".

Men hadde Lars %Plumbo overreagert muligens hvis noen hadde plumpet opp på scena og kalt dem; "halla bygde-faen!!?"
Vis hele sitatet...
så da skal vi bare late som at alle mennesker er gjennomsiktige da? ærlig talt, alt pisset om rasisme har gått alt for langt.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
synets egentlig at det er merkelig at det ikke blei krise for nrk, da de for en liten stund siden spilt en sang som fakisk var rasistisk(husker ikke noe navn, men husker"en jævla pakkis, ja en neger" elns)
Nå må faen folk ta seg sammen. Selvironi, ja det finnes grenser for hvor mye man kan le og smile bort. Herregud, han kommer med en direkte referanse til hudfargen til vedkommende på nasjonal direktesendt TV.

Enhver person med selvrespekt for seg selv ville ha reagert på dette.

Alltid like kult når etniske nordmenn forventer at de med en annen hudfarge skal ha litt selvironi.
Man når en grense, det er ikke kult å bli utsatt for sånne halvrasistiske utsagn flere ganger daglig også forventer folk at vi skal ha selvironi.

Selvironi 3-7 ganger om dagen er helt jævelig. Det finnes grenser hvor mye man faktisk orker å klare å smile av. Se på videon av hendelsen. De prøvde å smile det bort før de faktisk skjønte hva plumbo vokalisten sa.
Sist endret av BaJa; 15. januar 2012 kl. 01:42.
Spøken høres pinlig dårlig ut og ekstremt lite gjennomtenkt. (ikke sett klippet, takler ikke slike pinlige ting)

Reaksjonen til Madcon-gutta er barnslig og handlingene til kaizers fyren samt utalelsene til en del norske artister setter hele det norske musikkmiljøet i et forferdelig dårlig lys. Ikke at jeg hadde noen form for respekt for de fleste norske artister i utgangspunktet, men nå har jeg ihvertfall handfaste ting å peke på for å begrunne min mangel på respekt.

TL;DR konflikt: fjortiskrangel hvor folk tar seg nær, overreagerer og gjør dumme ting.
Sist endret av cesece; 15. januar 2012 kl. 01:43.
Legg merke til den blonde saken som legger hodet bakover og ler høyt for så å klaske vokalisten godt på ryggen akkurat i det vokalisten skjønner at han har tråkket i salaten, lurer på om han føler seg teit i morgen når dette er førstesidestoff i alle landets tabloidaviser?

"Du kunne likegodt kalt dem for negere, bra jobba!"
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
jeg får prøve og ikke få dette til og høres rasistisk ut: men jeg mener at invandrere(ikke alle) har mindre selvironi. men det gjelder selvsakt ikke alle, vi har en i klassen som fint tåler/drar en spøk om det selv.
synets egentlig denne saken er overdrevet
Vis hele sitatet...
Det du sier gir faktisk ingen mening. Det er utrolig vagt og uttrykker egentlig ingenting. Med "innvandrere (ikke alle)" refererer du til enkelte innvandrere. Du spesifiserer ikke hvem du sammenligner med, men enkelte innvandrere har selvsagt mindre selvironi enn enkelte andre nordmenn. Det funker andre veien også.