Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1865
Hola!

Jeg skal flytte ut av kollektivet mitt, og utleier (firma) sier at jeg vil bli belastet kr 2500,- for transport av leiekontrakt.

De andre jeg bor med har allerede funnet en annen som skal ta over, så utleier har ikke brukt noe tid på dette.

Lurer litt på lovligheten rundt dette og om jeg på noen som helst måte har muligheten til å bestride kravet (når det kommer)?

Finner ikke dette nevnt i kontrakten.
Blomzterkasse
Det har jeg aldri hørt om. Jeg ville bare latt være å betale. Så lenge du har sagt opp og holder oppsigelsestiden, samt betaler husleie kan han ikke kreve noe som helst som ikke står tydelig i husleiekontrakt
Har hørt om dette tidligere. Gjelder spesielt boligutleiefirmaer.

Flytter du ut før leieperioden satt i henhold til kontrakten? Vanligvis satt til 1 eller 3 år.
Om du gjør, så er det kan utleier ta gebyr for "transport av leiekontrakten" over til ny leietaker.
Gebyret skal da dekke administrasjonskostnader som f.eks ny annonsering og tiden firmaet bruker på å skaffe ny leietaker.

Du kan prøve å prute litt på prisen.
Blomzterkasse
Ja er det en kontrakt på for eksempel 1 år om gangen og du velger å bryte det kan de kreve penger. Men om du ordner med en ny som flytter inn kan du jo spørre husverten om det er greit, evt om de kan gå litt ned siden du har spart de for arbeid med å skaffe ny leietager. Dette blir jo som en brudd avgift .
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

her står alt som skal behøves.

les også din egen kontrakt mtp overføring av leiekontrakt etc