Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 5749
Anonym bruker
"Øm Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, jeg hadde en overensstemmelse med en nabo her i dag hvor naboen kom bort til meg på min egen eiendom uten samtykke å begynte å filme meg. Så vidt jeg vet så har ikke denne filmen blitt lastet opp noe sted men hun har tenkt å bruke filmen til å anmelde meg da hun mener jeg gjorde noe ulovlig, har jeg noen sak her om jeg anmelder naboen for å filme meg uten samtykke?
Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke gjorde noe ulovlig, men alle saker har to sider
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
[...] har jeg noen sak her om jeg anmelder naboen for å filme meg uten samtykke?
Vis hele sitatet...
Du kan forby filming som skjer fra din eiendom, men det er ikke straffbart, slik at naboen din ikke vil kunne straffes for det.
Det kan hende du kan komme noen vei med og si at det er ulovlig kameraovervåking
https://www.datatilsynet.no/regelver...kan-overvakes/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av TeliaSuger Vis innlegg
Det kan hende du kan komme noen vei med og si at det er ulovlig kameraovervåking
https://www.datatilsynet.no/regelver...kan-overvakes/
Vis hele sitatet...
Nei, filming med handhaldt kamera er ikkje kameraovervaking. Kameraovervaking vil sei permanent montert kamera, i grove trekk.

Kort sagt kan grunneigar bortvise med meir eller mindre saklige grunner, men grunneigar si bortvising gjer ikkje filminga ulovleg - men i gitte tilfeller kan det jo åpne for sivile søksmål, t.d. ved publisering.
§ 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når
a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,
d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller
e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd.

Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder publisering og offentliggjøring i Åndsverksloven.
Sist endret av Don P; 1. juli 2017 kl. 02:09. Grunn: Glemte å henvise til hvilken lov.
Hva er det dama mener du har gjort?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, filming med handhaldt kamera er ikkje kameraovervaking. Kameraovervaking vil sei permanent montert kamera, i grove trekk.

Kort sagt kan grunneigar bortvise med meir eller mindre saklige grunner, men grunneigar si bortvising gjer ikkje filminga ulovleg - men i gitte tilfeller kan det jo åpne for sivile søksmål, t.d. ved publisering.
Vis hele sitatet...
Det kan komme under overvåking når naboen filmer naboen, jeg er ikke 100% sikker men jeg har nevnt saker som ligner og det ble betraktet som overvåking. Men igjen ikke 100% sikker.

Men jeg lurer også på hva naboen mente han gjorde ulovlig? Det er jo på grensen til trakassering når naboen kommer og filmer deg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Definisjonen på kameraovervaking er veldig klar:
Med kameraovervåking menes vedvarende eller regelmessig gjentatt personovervåking ved hjelp av fjernbetjent eller automatisk virkende overvåkningskamera eller annet lignende utstyr som er fastmontert. Som kameraovervåking anses både overvåking med og uten mulighet for opptak av lyd- og bildemateriale. Det samme gjelder utstyr som lett kan forveksles med en ekte kameraløsning.
Vis hele sitatet...
Eit enkelt klipp filma med handhelde kamera er hverken vedvarande, regelmessig, fjernbetjent, automatisk virkende eller fast montert.

Det kan vere straffbar oppførsel, men i kraft av omfang e.l., men det er ikkje kameraovervaking i personopplysningslova sin forstand.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Definisjonen på kameraovervaking er veldig klar:


Eit enkelt klipp filma med handhelde kamera er hverken vedvarande, regelmessig, fjernbetjent, automatisk virkende eller fast montert.

Det kan vere straffbar oppførsel, men i kraft av omfang e.l., men det er ikkje kameraovervaking i personopplysningslova sin forstand.
Vis hele sitatet...
Du har nok helt rett

Kommer vel mer under straffeloven
Du kan heller ikke fotografere på en slik måte at du «ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs adferd krenker en annens fred» (Straffeloven §390 a).
Sist endret av TeliaSuger; 1. juli 2017 kl. 19:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av TeliaSuger Vis innlegg
Du har nok helt rett
Vis hele sitatet...
Vidarlo har rett. Poenget er at kameraovervåking etter personopplysningsloven fordrer at utstyret er "fastmontert" – at naboen kommer bort og begynner å filme, er helt klart ikke kameraovervåking i lovens forstand.

Sitat av TeliaSuger Vis innlegg
Kommer vel mer under straffeloven
Du kan heller ikke fotografere på en slik måte at du «ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs adferd krenker en annens fred» (Straffeloven §390 a).
Vis hele sitatet...
Strl. § 390a er opphevet, og er videreført i strl. 2005 § 266. Kravet til at atferden må være "hensynsløs" er etter rettspraksis streng. I tillegg krever bestemmelsen at atferden krenker "en annens fred". Ser man på rettspraksis, skal dette en del til, og det kreves etter forarbeidene at gjerningspersonens forsett omfatter at fornærmede oppfatter krenkelsen. Her vet vi for lite: Det kan være, ut ifra trådstarters innlegg, at filmingens hensikt kun var å dokumentere noe som ble oppfattet som ulovlig.
Sist endret av Pengui; 1. juli 2017 kl. 20:57.
Sitat av Pengui Vis innlegg
Vidarlo har rett. Poenget er at kameraovervåking etter personopplysningsloven fordrer at utstyret er "fastmontert" – at naboen kommer bort og begynner å filme, er helt klart ikke kameraovervåking i lovens forstand.


Strl. § 390a er opphevet, og er videreført i strl. 2005 § 266. Kravet til at atferden må være "hensynsløs" er etter rettspraksis streng. I tillegg krever bestemmelsen at atferden krenker "en annens fred". Ser man på rettspraksis, skal dette en del til, og det kreves etter forarbeidene at gjerningspersonens forsett omfatter at fornærmede oppfatter krenkelsen. Her vet vi for lite: Det kan være, ut ifra trådstarters innlegg, at filmingens hensikt kun var å dokumentere noe som ble oppfattet som ulovlig.
Vis hele sitatet...
Du har sikkert mer peil enn meg men jeg fant ikke det du refere til i lovdata. der står §390a uendret men §390b er opphevet.

https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/...7#KAPITTEL_3-7
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av TeliaSuger Vis innlegg
Du har sikkert mer peil enn meg men jeg fant ikke det du refere til i lovdata. der står §390a uendret men §390b er opphevet.

https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/...7#KAPITTEL_3-7
Vis hele sitatet...
Heile lova er oppheva, og erstatta av straffelova av 2005 (Lov om straff).
Du har helt rett