Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 4700
Hei. Mann/gutt 31 her. Jeg har den siste tiden finnet ut at jeg har veldig lav hvilepuls. Den går ned til 50 veldig raskt når jeg slapper av. 50-60 i hvilepuls skulle jo hvert kjempebra det. MEN, jeg er absolutt ikke godt trent. Heller tvert imot. Dårlig komdis og er sånn passe overvektig og har ellers levd litt usunt siste årene. Er jeg aktiv kan pulsen øke veldig fort, til over 100 ved vanlig aktivitet som å gå eller lignende. Setter jeg meg ned for å slappe av etter en lang dag med puls i øvre del av skalaen synker den noen ganger meget raskt ned til 60-50. Er dette normalt for meg i min form? Er litt bekymret for at det kan være noe galt med hjertet.
Vi er ikke leger. Få en time hos fastlegen, hjerte er alvorlige saker.
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg opplever det samme som deg. Jeg har hvilepuls nede i 30-tallet og jeg er 19 år og har elendig kondisjon. Av å reise meg fra sofaen går pulsen min kanskje fra 41 og opp til 160. Jeg har mye brystsmerter i hjerteregionen, men ekg viser ingenting feil. Det er noe som bare blir verre og verre, jeg kan ikke drikke kaffe lengre, fordi jeg får voldsomme smerter og klarer nesten ikke puste. Legen min sier han tror det er psykisk, evt. ikke noe farlig. Men ikke ta mitt ord for det, dra til legen.
Siste taler. Bytt lege.
Anonym bruker
"Stinn Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Oppsøk fastlege be om henvisning til kardiolog. Veldig lav hvilepuls kan komme av mye som feil i elekrolyttbalansen, nevrofeil med mer så det lønner seg og få sjekket det opp.
Joanna, hvor lang tid tar det før aktiv pulsen din blir til restpuls igjen (60-50 som du nevnte).
15-30 min?
Trådstarter
23 0
Takk for svar folkens. Jeg er klar over at dette forumet ikke er et legesenter. Forøvring er det ikke umulig at kompetente personer ser denne posten og kan komme med svar som kan være til hjelp. Innlegget mitt ble også skrevet for å finne ut om det er flere som har opplevd lignende og hva de eventuelt måtte gjøre for å bedre situasjonen.
Jeg tok forresten ekg og de fleste blodprøver hos bedriftshelsetjenesten for ca 3 mnd siden. Alt var bra, bortsett fra litt forhøyet blodtrykk, som legen mente ville bli bedre med mer mosjon.

Jeg ble litt bekymret når jeg leste dette:
http://www.lommelegen.no/artikkel/un...uls-bradykardi

Jeg har aldri vært hypokonder, men nå sjekker jeg puls
hele tiden og da er det ekstra lett å bli engstelig.

hvor lang tid tar det før aktiv pulsen din blir til restpuls igjen (60-50 som du nevnte).
15-30 min?

Nei pulsen kan i noen tilfeller synke fra 110 til 60 (noen ganger 50) så fort jeg har lagt meg i sengen. Vi snakker kanskje 1 minutt noen ganger.

Jeg har skjønt nå at det kan være noe alvorlig som muligens ikke går over av seg selv.
Ringer fastlegen i morgen.
Sitat av Jonna113 Vis innlegg
Takk for svar folkens. Jeg er klar over at dette forumet ikke er et legesenter. Forøvring er det ikke umulig at kompetente personer ser denne posten og kan komme med svar som kan være til hjelp.
Vis hele sitatet...
Det korrekte svaret er at selv "kompetente personer" ikke kan bidra med mye her uten undersøkelse og eventuelt supplerende undersøkelser (som blodprøver og EKG).

Sitat av Jonna113 Vis innlegg
Jeg har skjønt nå at det kan være noe alvorlig som muligens ikke går over av seg selv.
Ringer fastlegen i morgen.
Vis hele sitatet...
Lykke til – inntil videre synes jeg du ikke skal bekymre deg. Lav hvilepuls kan skyldes så mangt, og i mange tilfeller finner man ikke noe alvorlig.
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Jonna113 Vis innlegg
Hei. Mann/gutt 31 her. Jeg har den siste tiden finnet ut at jeg har veldig lav hvilepuls. Den går ned til 50 veldig raskt når jeg slapper av. 50-60 i hvilepuls skulle jo hvert kjempebra det. MEN, jeg er absolutt ikke godt trent. Heller tvert imot. Dårlig komdis og er sånn passe overvektig og har ellers levd litt usunt siste årene. Er jeg aktiv kan pulsen øke veldig fort, til over 100 ved vanlig aktivitet som å gå eller lignende. Setter jeg meg ned for å slappe av etter en lang dag med puls i øvre del av skalaen synker den noen ganger meget raskt ned til 60-50. Er dette normalt for meg i min form? Er litt bekymret for at det kan være noe galt med hjertet.
Vis hele sitatet...
Du har høyst sannsynligvis HIV. Eller du kan stille spørsmålet til kvalifisert helsepersonell og ikke en gjeng med narkiser som gjetter.
Trådstarter
23 0
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du har høyst sannsynligvis HIV. Eller du kan stille spørsmålet til kvalifisert helsepersonell og ikke en gjeng med narkiser som gjetter.
Vis hele sitatet...
Som tidligere nevnt er jeg fult klar over at freak forum ikke er en helsetjeneste. Sett bort i fra ditt spydige svar, så har jeg faktisk fått noen ok svar som gjorde at jeg tenkte at noen tester hos leger og helsepersonell må iverksettes.
Det er ikke alle som er like flinke til å lytte på kroppens signaler. Det er lett å avfeie og tenke at det går over.
Jeg er ikke helt ny på forumet selv om dette var min første post. Har registrert at rusdebatt er mye av her. Men uansett ynkelig å flåsete av deg å mene at rusbrukere gjetter på ting de ikke har grunnlag for å svare på. Forøvrig kan rusbrukere og tidligere brukere ha like mye kunnskap og erfaringer her i livet som andre.

Tusen takk til dere som kom med konstruktive tilbakemeldinger. Da slapp jeg å google meg til angstanfall Jeg er fortsatt interessert i å høre om flere har hatt lignende symptomer.
Jeg ringer legen kl 0800 Så får jeg forhåpentligvis vite litt mer.
Uvaksinert 👍
Ikke unormalt med lav hvilepuls selv om man er halvfeit/feit og utrent. Har selv en hvilepuls på rundt 50 og ingen ting skummelt med det. Det eneste artige er når man tar EKG og de ser litt bort på deg og lurer på om du er godt trent, men man ser at de skjønner at den halvfeite kroppen som ligger der ikke trener i det hele tatt. Egentlig så bør man vel se det positive i det og håpe at den teorien med at levetiden henger i hop med hvor mange slag ett hjerte har før det stopper stemmer.
Min far fikk nettopp hjerteinfarkt nr 2 og da så jeg på skjermen at når han lå i senga hadde han en hvilepuls på 58, dette var riktig nokk mens han enda var påvirket av valium om det har noe og si, han er absolutt ikke i noe god form
Hvis pulsen din går tilbake til hvilkepuls på 1-2 minutter, så høres det veldig lurt ut å dra til legen og bli henvist til en kardiolog... EKG, EKKO, Blodprøve (og urinprøve) er de viktige prøvene.

Det som er kjekt å gjøre, er å ta pulsen din her og der, skrive ned dato og tidsstempel; og ta dette med til legen også.
Skriv gjerne om du spiste noen frukter som f.eks grapefruits etter du tok de faste medisinene dine (sett at du bruker faste medisiner).
Sist endret av kaktusen; 21. juli 2017 kl. 12:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av kaktusen Vis innlegg
Hvis pulsen din går tilbake til hvilkepuls på 1-2 minutter, så høres det veldig lurt ut å dra til legen og bli henvist til en kardiolog... EKG, EKKO, Blodprøve (og urinprøve) er de viktige prøvene.
Vis hele sitatet...
Jeg er nysgjerrig, da du er den andre i tråden som forsvarer kardiologhenvisning: Hva er det som medisinsk medfører at pulsnedgang i løpet av 1-2 minutter gjør at det blir nødvendig med en henvisning til kardiolog? En fastlege kan fint undersøke og ta sykehistorie, blodtrykk, blodprøver og EKG selv, og om det ikke er noen funn (eventuelt at forklaringen kan finnes i noe som ligger utenfor det som nødvendiggjør en henvisning til kardiolog – slik som elektrolyttforstyrrelser eller søvnapné), mener jeg at det ikke ligger noen automatikk i henvisning til kardiolog.
Sist endret av Pengui; 21. juli 2017 kl. 14:52.
Anonym bruker
"Oppmerksom Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Jeg jobber som helsepersonell, og er ikke en "narkis som gjetter".

Uten å kjenne til verken deg eller din livs- og helsesituasjon, kan jeg bare gå ut i fra at du sannsynligvis lider av bradykardi. Noen lever greit med dette, men andre trenger medisinering og/eller behandling for å få kontroll på dette. Om du i tillegg føler ubehag, utmattelse ved små anstrengelser og så videre er det bare å dra seg avgårde. Et EKG viser nødvendigvis ikke noe feil selv om man er bradykard, men det betyr dermed ikke at det er noe i veien. En fastlege er svært sjelden kardiolog, og kan derfor ikke avfeie tilstanden som psykisk, "dette går over", etc.. Senest i går hørte jeg om en sak hvor en pasient hadde ringt til LV for råd angående lav puls. Han fikk beskjed om å slutte med blodtrykksmedisinen han gikk på, og en uke etterpå holdt det på å gå til helvete for pasienten som normalt er meget sprek og oppegående.

Jeg anbefaler sterkt at du krever å bli henvist til kardiolog (hjertespesialist) snøggast råd, og får en grundig utredning av tilstanden. Mye mulig du blir utstyrt med et apparat for å ta et 24-timers EKG. Sier fastlegen din at dette er tull, går du til en annen lege - aller helst til privat legepraksis eller privat hjerteklinikk.

Les gjerne mer https://nhi.no/animasjoner/hjerte-og-kar/langsom-puls-bradykardi/ og HER.

Lykke til og god bedring.
Anonym bruker
"Oppmerksom Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Beklager feil i linken ovenfor. Litt rask på avtrekkeren. Her og her ser du litt informasjon om hva dette omfatter. Og som det står, har du puls på under 60 og er utrent; lege - ASAP!
Anonym bruker
"Oppmerksom Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
fy faen, dette skulle ikke være lett....... SÅNN!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg anbefaler sterkt at du krever å bli henvist til kardiolog (hjertespesialist) snøggast råd, og får en grundig utredning av tilstanden. Mye mulig du blir utstyrt med et apparat for å ta et 24-timers EKG. Sier fastlegen din at dette er tull, går du til en annen lege - aller helst til privat legepraksis eller privat hjerteklinikk.
Vis hele sitatet...
Det var da svært bastant. Hva om EKG viser normal sinusbradykardi, og blodprøver viser hypotyreose, pasienten har sykehistorie forenelig med obstruktiv søvnapnésyndrom eller pasienten har hyponatremi?

Jeg synes fastlegen burde få en sjanse til å ta opp anamnese og ta supplerende undersøkelser før det tas stilling til om en henvisning til kardiolog er nødvendig, men jeg er tydeligvis i mindretall i denne tråden.

Edit: For øvrig mangler NHI-siden du linket til åpenbart kvalitetssikring: Både teksten og videoen bruker "sinusbradykardi" synonymt med "bradykardi". Dette er åpenbart feil, da sinusbradykardi bare er én av mange typer bradykardi – escaperytmer med opphav utenfor sinusknuten kan eksempelvis skyldes AV-blokk.
Sist endret av Pengui; 21. juli 2017 kl. 16:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Pengui Vis innlegg
Jeg er nysgjerrig, da du er den andre i tråden som forsvarer kardiologhenvisning: Hva er det som medisinsk medfører at pulsnedgang i løpet av 1-2 minutter gjør at det blir nødvendig med en henvisning til kardiolog? En fastlege kan fint undersøke og ta sykehistorie, blodtrykk, blodprøver og EKG selv, og om det ikke er noen funn (eventuelt at forklaringen kan finnes i noe som ligger utenfor det som nødvendiggjør en henvisning til kardiolog – slik som elektrolyttforstyrrelser eller søvnapné), mener jeg at det ikke ligger noen automatikk i henvisning til kardiolog.
Vis hele sitatet...
En fast lege er en spesialist i allmen sykdoms, en god anamnese er selvfølgelig viktig og faste undersøkelser som blod og EKG kan vise veien til en forklaring. Men det finnes begrensing i hva en fastlege kan finne ut av, siden det gjelder hjerte så ville i hvert fall jeg foretrukket og bli henvist til kardiolog.

Sitat av TeliaSuger Vis innlegg
En fast lege er en spesialist i allmen sykdoms, en god anamnese er selvfølgelig viktig og faste undersøkelser som blod og EKG kan vise veien til en forklaring. Men det finnes begrensing i hva en fastlege kan finne ut av, siden det gjelder hjerte så ville i hvert fall jeg foretrukket og bli henvist til kardiolog.
Vis hele sitatet...
Vel og merke vis fastlegen ikke finner noe.
Sist endret av TeliaSuger; 21. juli 2017 kl. 17:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av TeliaSuger Vis innlegg
Vel og merke vis fastlegen ikke finner noe.
Vis hele sitatet...
Nettopp, hvilket krever at man ikke automatisk, ut ifra trådstarters post, kan konkludere med at det bare er å få en henvisning til kardiolog; poenget er like fullt at sinusbradykardi ikke behøver å ha en kardiologisk årsak – den kan f.eks. høre til endokrinologien eller øre-nese-hals-medisinen.
Anonym bruker
"Oppmerksom Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Pengui, så da trenger ikke TS få undersøkt dette så kjapt da? Kan sikkert vente til jul?

Alle kardielle abnormaliteter bør vel undersøkes så fort og effektivt som mulig, uavhengig av historikk? Og en allmennlege uten spesialisering har kanskje ikke like stor forutsetning for å gi en adekvat diagnose? Ja, jeg er bastant. Men det er faktisk indikasjoner her som burde fordre videre utredning, og som nevnt tidligere; uten å kjenne verken sykehistorikk eller helsetilstand. Du skriver videre "hva om kan være lavt stoffskifte og normal sinusbradykardi?" "Hva om" er nøkkelen her. Selvsagt er det kjempegreier om det "bare" er det du nevner som er endelig diagnose, men dette er jo bare to mulige hypoteser. Hva om dette er er alvorlig kardiell lidelse som fastlegen ikke kan avdekke, som kan ha en alvorlig innvirkning på pasientens helse? Min bastante mening er at dette må utredes. Er det en bagatell er det ikke noe som er bedre enn det.

Forøvrig er jeg enig i at linken fra NHI var noe mangelfull, beklager det
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Pengui, så da trenger ikke TS få undersøkt dette så kjapt da? Kan sikkert vente til jul?
Vis hele sitatet...
Dette er en stråmann, og overhodet ikke det standpunkt jeg forfekter, se nedenfor, der jeg kommenterer samlet (det samme kan utledes fra mitt opprinnelig sitat/min opprinnelige kommentar).

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Alle kardielle abnormaliteter bør vel undersøkes så fort og effektivt som mulig, uavhengig av historikk? Og en allmennlege uten spesialisering har kanskje ikke like stor forutsetning for å gi en adekvat diagnose? Ja, jeg er bastant. Men det er faktisk indikasjoner her som burde fordre videre utredning, og som nevnt tidligere; uten å kjenne verken sykehistorikk eller helsetilstand. Du skriver videre "hva om kan være lavt stoffskifte og normal sinusbradykardi?" "Hva om" er nøkkelen her. Selvsagt er det kjempegreier om det "bare" er det du nevner som er endelig diagnose, men dette er jo bare to mulige hypoteser. Hva om dette er er alvorlig kardiell lidelse som fastlegen ikke kan avdekke, som kan ha en alvorlig innvirkning på pasientens helse? Min bastante mening er at dette må utredes. Er det en bagatell er det ikke noe som er bedre enn det.
Vis hele sitatet...
Det burde gå klart frem av mitt sitat og svar at det springende punktet her ikke er om trådstarter burde vente til julaften med å ringe fastlegen sin: Det er om man automatisk kan konkludere med at trådstarter skal til en kardiolog, og ellers bedrive allmennlegeshopping inntil han finner en lege som vil henvise ham. Jeg gjentar for ordens skyld det siterte:

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg anbefaler sterkt at du krever å bli henvist til kardiolog (hjertespesialist) snøggast råd, og får en grundig utredning av tilstanden. Mye mulig du blir utstyrt med et apparat for å ta et 24-timers EKG. Sier fastlegen din at dette er tull, går du til en annen lege - aller helst til privat legepraksis eller privat hjerteklinikk.
Vis hele sitatet...
Videre skriver du "uten å kjenne verken sykehistorikk eller helsetilstand": Nettopp, en oppgave som naturlig tilfaller fastlegen/en allmennlege, før henvisning til eksempelvis kardiolog vurderes. Trådstarter kan stå på legemidler som forårsaker bradykardi, for alt vi vet!

For øvrig skriver du jo selv at '"Hva om" er nøkkelen her'. Mine (tre!) hypoteser er jo potensielle funn som fastlegen kan avdekke, og i kombinasjon med EKG som viser sinusbradykardi (ellers ingen funn fra supplerende undersøkelse/sykehistorie), danner de jo temmelig sannsynlig etiologi.

Selvsagt kan det være noe annet som er den faktiske årsaken, men det kan det "alltid" være – etter den argumentasjonen må alle pasienter henvises. For øvrig "kan det" være trådstarter har en CNS-svulst som gir økt vagustonus som forklarer bradykardien. Kanskje vi, for å sikre effektiviteten i utredningen, bør henvise til nevrokirurg i samme slengen?
Sist endret av Pengui; 22. juli 2017 kl. 01:17.
Folkens, ta dere sammen. Slutt å komme med bastante uttalelser om hva TS lege skal og ikke skal gjøre. Alt dette om krav om henvisninger, hvilke prøver som skal tas, etc. er upassende. Fastlegen har som arbeidsoppgave å vurdere hvilke undersøkelser og henvisninger som er nødvendige, etter en helhetlig vurdering, ikke folk på et internettforum. Anonym bruker: Dersom du arbeider som helsepersonell i det daglige burde du vite bedre enn å hause opp på denne måten. En enkel anbefaling om å oppsøke lege er nok. Å undergrave fastlegens vurderinger med en absolutt anbefaling om å gå til en annen lege dersom man ikke får henvisning til kardiolog er uprofesjonelt, og det fremstår for meg som om du kanskje går litt utover ditt kompetanseområde her.