Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 11261
Det er interessant at vi diskuterer hva vi ville gjort om vi møtte på Breivik om 21 år (sett at han slapp ut) når vi ikke klarer å huske hvor mange som ble drept i terrorangrepet, bare ett år senere. Det var altså 77 personer som mistet livet sitt, ikke 73.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Villumsen Vis innlegg
Er absolutt ingen logikk i og koste på han penger med og holde han i livet.

Første gang jeg hørte tanten min si noe ondt var om ABB, hvor hun håpet folk spyttet i maten og slo lens i appelsinjuicen hans til hvert måltid. Hun er høyt respektert i helsevesenet og betaler mer i skatt en to nyutdannede fag-arbeidere (Grunnlønn though).


Scum of the earth...
Vis hele sitatet...
Så det er slik at vi skal myrde ham ettersom det er dyrt å holde ham i live? Greit. Jeg ønsker da å vite hvor grensen på hvor mange penger man kan bruke på noen før man heller myrder dem.

Grunnen til at jeg vil du skal tenke over det er fordi at hvis svaret er at du syntes hundre kroner er for mye for ham så har det ingenting med penger å gjøre, du øsker bare å myrde ham. Hvis det er mer enn hundre kroner er det kjekt å definere en grense så vi i fremtiden vet nøyaktig når vi skal myrde fanger.
Sist endret av nso; 24. september 2012 kl. 10:19. Grunn: fikset staveleifer
Vil nok tro at dersom han slipper ut, vil han få en ny identitet. Da det ville vært for farlig å slippe ham ut, selv etter 14-21 år. Da er det ikke snakk om at han er en fare for andre, men at andre er en fare for ham.
Dersom jeg hadde vært en av foreldrene til en av de omkomne på utøya, ville nok jeg aldri tilgitt mannen som tok dem fra meg i en lav alder.
Tviler på at han noen gang slipper ut uansett hvor bra han oppfører seg. Det går kanskje ikke utover vår sikkerhet lenger, men hans.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av homoludens Vis innlegg
Hvis du faktisk er i stand til å ta livet av Breivik om han slipper fri, så vil jeg si du er like ille som ham.
Vis hele sitatet...
På en objektiv skala er du omtrent 1.3% så ille som ham, altså har du nok å gå på før du er der.

Nå vil ikke det si at noen burde gjøre dette eller at "øye for øye"-mentaliteten er spesielt bra, det blir bare litt dumt å sammenlikne ett hevndrap mot et "politisk" motivert massemord.
Sitat av nso Vis innlegg
Minner litt om hvordan ABB hatet AP nok til å ta livet av dem.

Ingen har rett til å ta et liv. Ikke ABB, og ikke vi. To vrange gjør ikke en rett.

Liker forresten veldig godt argumentene om at han må myrdes fordi det koster penger å holde ham i live. Fantastisk argumentasjon. Kan forøvrig også brukes om bønder siden de subsidieres med våre skattepenger.
Vis hele sitatet...
Det handler vel om at folk føler at mennesker i Norge ikke KAN bli straffet hardt nok.
Mange ser vel på døden som den strengeste straffen.
Selv synes jeg det er altfor lett. Tenk å sperra han i et heldekkende hvitt rom med konstant mild innvandringspolitikk over høytalerne?
Breiviks fremtid :

Slippe ut som 50-60 åring, arv på konto, flytte til Thailand/Spania etc.
På tide å se realiteten som den er, om 21 år vil vel Breivik såvidt huskes blant folk flest. Blir for dumt at alle tøffingene her inne sier de ville knerta han, og når det gjelder straffen må det jo være positivt at Norge uke plutselig endrer lover/regler bare pga. et enkelt tilfelle. La den stygge jævelen leve helt til han innser hva han har gjort og ender det miserable livet sitt på egenhånd.
Jeg klarer ikke helt å bekymre meg for om Breivik blir nok straffet.
Han er forvaringsdømt og blant forvaringsdømte er det så mange voldelig utagerende gærninger, at det å slippe inn "komandøren" inn der går dårlig.
Både personlighet, erfaringsbakgrunn og handlingene han utførte diskvalifiserer nok han fra å kunne ha et fellesskap med andre forvaringsdømte.

Han kommer til å sone i fullstendig ensomhet bortsett fra møter med utplukkete fagfolk og voktere.
De bygger nå en egen avdeling til ham på Ila og holder auditions med potensielle besøkende.

Det som kommer til å holde han gående er brevskriving med en håndfull tullinger og groupis samt etteretningstjenester fra hele verden som later som. Det utgjør nok en "menighet" i Breiviks øyne og kan holde han engasjert.
Den brevskrivingen kommer også til å holde han fengslet.

Om 21 år kommer han til å kunne begjære seg løslatt noe retten helt sikkert nekter hvis han ikke angrer.
Angrer gjør han neppe, hvis han skriver med folk som digger ham.
Skulle han angre.......så har han det nok ikke godt der han er nå.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Slippe ut som 50-60 åring, arv på konto, flytte til Thailand/Spania etc.
Vis hele sitatet...
Breivik kan aldri ha penger. Regresskrava frå forsikringsselskapa vil effektiv hindre han i å eige noko som helst nokon sinne.
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg ser heller egentlig ingen grunn til å holde noen i fengsel mer enn 21 år om de ikke er fare for samfunnet, det i seg selv er i mine øyne en meget streng straff. Om man f.eks. er 30 år når man utfører handlingen mister man nesten hele sitt voksne liv - og alt som kommer sammen med dette. Jeg anser dette som en straff mer enn streng nok, selv for en som drepte 73 mennesker.
Vis hele sitatet...
Å stakars, går morderen glipp av nesten hele sitt voksene liv. Hva med alle de som går glipp av resten av livet sitt på grunn av at noen drepte dem.
Sitat av ZombieShit Vis innlegg
Å stakars, går morderen glipp av nesten hele sitt voksene liv. Hva med alle de som går glipp av resten av livet sitt på grunn av at noen drepte dem.
Vis hele sitatet...
Dette handler ikke om å synes synd på dem - og retorikken din her blir på kanten til latterlig, og i hvertfall usakelig. Ja han har gjort en forferdelig handling, og nei jeg synes ikke synd på han om noe skulle skje med han. Men det betyr uansett ikke at jeg vil stå for et rettssystem hvor man holder folk i fengsel uten grunn - kun fordi man ikke liker personen.

Jeg er stolt over retts-systemet vi har her i landet, og det faktum at alle kan få en ny sjanse om de viser seg å ikke lenger være en fare for samfunnet er noe jeg mener vi burde være stolte over. Vi burde legge bak oss disse barbariske ønskene om blodhevn og prøve å heller se etter muligheter fremfor hevn.

Om en person har gjort en forferdelig handling, sonet straffen sin i fengsel og det viser seg å ikke være noen fare for gjentagelse, så mener jeg det er bedre at vi slipper han ut av fengselet slik at han kan være ressurs for samfunnet fremfor å være en kostnad for samfunnet. I tillegg må man se på personen som et menneske og individ, for man slutter ikke å være et menneske og en person selv om man gjør en forferdelig handling. Og med det å være et menneske kommet det noen rettigheter som alle har krav på, selv en morder.
Sitat av etse Vis innlegg
Dette handler ikke om å synes synd på dem - og retorikken din her blir på kanten til latterlig, og i hvertfall usakelig. Ja han har gjort en forferdelig handling, og nei jeg synes ikke synd på han om noe skulle skje med han. Men det betyr uansett ikke at jeg vil stå for et rettssystem hvor man holder folk i fengsel uten grunn - kun fordi man ikke liker personen.

Jeg er stolt over retts-systemet vi har her i landet, og det faktum at alle kan få en ny sjanse om de viser seg å ikke lenger være en fare for samfunnet er noe jeg mener vi burde være stolte over. Vi burde legge bak oss disse barbariske ønskene om blodhevn og prøve å heller se etter muligheter fremfor hevn.

Om en person har gjort en forferdelig handling, sonet straffen sin i fengsel og det viser seg å ikke være noen fare for gjentagelse, så mener jeg det er bedre at vi slipper han ut av fengselet slik at han kan være ressurs for samfunnet fremfor å være en kostnad for samfunnet. I tillegg må man se på personen som et menneske og individ, for man slutter ikke å være et menneske og en person selv om man gjør en forferdelig handling. Og med det å være et menneske kommet det noen rettigheter som alle har krav på, selv en morder.
Vis hele sitatet...
Tenk deg selv da, om noen tok livet av noen som var i veldig nær familie av deg, feks. søsken eller foreldre?
Du hadde vel bare sitti der å syntes alt var greit eller?

Du virker seriøst bare veldig virkelighetsfjern!

Sitat av Ghostskull_96 Vis innlegg
Det spørs jo om HAN tørr å komme ut selv. Han vet jo selv at han kommer til å bli myrdet rett på gaten av borgerne som bor der når de får øye på han.
Vis hele sitatet...
Han kan ikke akkurat velge selv om han vil komme ut da...
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Tenk deg selv da, om noen tok livet av noen som var i veldig nær familie av deg, feks. søsken eller foreldre?
Du hadde vel bare sitti der å syntes alt var greit eller?

Du virker seriøst bare veldig virkelighetsfjern!
Vis hele sitatet...
Og du misforstår tydeligvis hva etse skriver. Det er kanskje en grunn til at det var objektive dommere som dømte Breivik og ikke de pårørende.

Men du vil vel helst ha et samfunn hvor alle gjør som de vil og straffer alle på egenhånd? Ja det hadde vært kjempeflott!

...snakk om å være virkelighetsfjern.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Tenk deg selv da, om noen tok livet av noen som var i veldig nær familie av deg, feks. søsken eller foreldre?
Du hadde vel bare sitti der å syntes alt var greit eller?

Du virker seriøst bare veldig virkelighetsfjern!
Vis hele sitatet...
Jeg ville da vært "biased" i saken, og det er derfor offeret ikke er dommer. Om jeg hadde hatt barn om noen hadde drept denne ungen hadde jeg selvfølgelig ønsket denne personen torturert - dette betyr uansett ikke at det er det riktig å gjøre. Derfor har vi et rettssystem som skal sørge for at ting blir gjort riktig.

Det å si "Men tenk om det var ditt barn eller noen du er glad i" blir derfor ikke et fungerende argument. I det du er et offer klarer du ikke lenger å være objektiv.

Edit: Om man lagde et straffesystem basert på hva offeret ønsket mot den straffedømte så ville vi endt opp med noe veldig barbarisk - og det hadde fort blitt blodhevn. Det blir et stort steg bakover.
Sist endret av etse; 25. september 2012 kl. 03:03.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Tenk deg selv da, om noen tok livet av noen som var i veldig nær familie av deg, feks. søsken eller foreldre?
Du hadde vel bare sitti der å syntes alt var greit eller?

Du virker seriøst bare veldig virkelighetsfjern!
Vis hele sitatet...
Nå er det vel også mer enn gjennomsnittlig virkelighetsfjernt å antyde at familie og venner er de rette til å bestemme straffeutmåling.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Han vil slite veldig i livet, veldig få / ingen vil ha han på arbeidsplassen sin. Han vil slite med å få et sosialt liv (dette blir vell ikke et problem etter 21år i fengsel) og vil leve på NAV resten av livet inni en liten leilighet. Han kommer sikkert til å sitte på flere forum, spill etc. og late som han er en annen person sånn at folk ikke skal ignorere han Og han vil nok sitte inni leiligheten å se alt hatet som blir / har blitt skrevet om han og det vil få han til å slite enda mer psykisk ettersom ingen vil ha kontakt med han, så vil han enten dø alene eller ta selvmord.
Vis hele sitatet...
Han har jo veldig mange "følgere", så tror ikke han kommer til å slite med å få sosial kontakt. Leste i avisen at han visstnok får hundrevis av beundringsbrev på cella.