Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 11764
Neutral Good
Mith's Avatar
Husk vi sitter på oljen og kunne ødelegge enda mer for verdenøkonomien om vi ville.
Vis hele sitatet...
Haha, ja det kan du jo tro.
Vi eksporterer 2.5 millioner fat om dagen, mens verdens samlede eksport er på 65 millioner fat hver dag.
Å stoppe eksporten vil kun skade oss selv.
Sitat av Elil Vis innlegg
jeg har min egen lille konspirasjonsteori om at Moland og French faktisk er/var på norsk oppdrag og ble busta, nå dekker de for norge/forsvaret e.l.

sier dette uten noen slags form for kilder eller uten å ha satt meg dypt inn i saken, bare syntes det er no muffins på gang.

hvis det skulle stemme, er det jo ikke umulig at norge setter inn undercover som drar de ut av fengslet?
Vis hele sitatet...
Jeg håper virkelig, for vårt lands fremtids skyld, at om Norge har folk på hemmelige spionoppdrag i utlandet er det noen litt andre typer enn idiotene Tjostolv og Joshua..
Sist endret av Gamgee; 15. juni 2010 kl. 19:25.
Sitat av Kix Vis innlegg
Tviler på at norge ville mistet noen "venner" av gjøre det. Og er også sikker på at det er gjennomførbart. Værste som kommer kunne skje er vel kanskje en fy fy fra FN eller liknende. Husk vi sitter på oljen og kunne ødelegge enda mer for verdenøkonomien om vi ville.
Vis hele sitatet...
Du er veldig lite ydmyk når du sier det du sier!
Greit at vi har olje og kapital, men husk på hvor dårlig forsvart vi er i Norge iforrhold til mange andre land. Om vi skulle finnepå å "kjipe" på olja får, kan det få mye værre konsekvenser enn at de andre landene får dårlig økonomi.
For det første gjør vi INGENTING med oljen vår selv, vi er avheninge av kjøpere. Vi selger bare råvaren, og andre land produserer en vare av det.
Og hvem sier at ikke russland, tyskland, frankrike eller hvem som helst kan finne på å invadere Norge for å ta oljen fra oss, slik vestlige land så lenge har gjort i afrika for deres ressurser ?
Norge har all grunn til å være ydmyk å respektere andre, på likt nivå med at de må respektere oss.
Sitat av Kix Vis innlegg
Hei,

Vet det er enda en tråd om disse karene, men tenkte jeg skulle se hvordan forumets medlemer står på et tema.

Scenario:

Moland og French kommer seg ikke ut av Kongo. Kongolisike myndigheter nekter å utlevere dem/ bestemer seg for å utføre henrettelsen.

- Hva synes dere om en militær operasjon eller innleide leiesoldater som eventuelt skulle gått in i kongo og befridd dem. For så å smuglet dem tilbake til det norske land.

Sett litt rundt på nettet og sett flere foreslå det. Men vil majoriteten av den norske befolkningen støttet det? Selv om det offisielt ville benektes såklart. Og om eventuelt slike tiltak burde være akseptabelt i andre land som i Bolivia saken hvor det kan være graviditet involvert.

Er jo mange grunner til at en ikke brude tilate norske statborgere i Kongo's fengsler. Faren for sykdommer og manglende legehjelp. Faren for gjenger og andre elementer som foreksempel rasister eller mord på befal av "krenkete kongolersere" osv.

Noen synspukter?
Vis hele sitatet...
Kjempeide!

Vi sender flere norske gutter nedover med militær bakgrunn, som kan rote seg fast i jungelen og bli tatt som gissel av kongoleserne.

Husk: Moland og Frenc var elitesoldater selv, og før de ble tatt, gjorde de sitt aller beste for å befri seg selv. Det er ingen grunn til å anta at enda et par halvferske rekrutter fra telemark bataljon kommer til å gjøre det noe bedre.

Norge bør holde seg til det vi er best til, og krigføring er definitivt ikke en av disse tingnene. Sånt har vi amerikanere til.
Har bekjente som bor deler av året ikke så langt fra Kongo, litt usikker på hvor, men i alle fall: har da blitt fortalt at gutta har gjort mye mer lugubre saker enn det som kommer frem i norge. Man er forsiktige med å fortelle hva galt sine landsmenn har gjort.

Siden jeg personlig følger "When in Rome, do as the Romans do", burde oppført seg i Kongo, siden de ikke gjorde det mener jeg de skal få straff av rettsystemet der, samme hva det er.
Norge skal ikke lide på grunn av to personer som tror de kan gjøre hva de vil.
Blir for ille når 2 norske statsborgere er i kongo på usikker grunn hvor de venter dødsstraff.
Norske regjeringa skulle ha fått dem tilsendt hit hvor de kunne fått rettsak her..
Sitat av advanced Vis innlegg
Blir for ille når 2 norske statsborgere er i kongo på usikker grunn hvor de venter dødsstraff.
Norske regjeringa skulle ha fått dem tilsendt hit hvor de kunne fått rettsak her..
Vis hele sitatet...
Selvsagt ikke. Det er enhver stats rett å prøve mennesker som bryter landets lover for sin egen rett. Skulle bare mangle!

At de blir overført for soning her er en annen sak.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Selvsagt ikke. Det er enhver stats rett å prøve mennesker som bryter landets lover for sin egen rett. Skulle bare mangle!

At de blir overført for soning her er en annen sak.
Vis hele sitatet...
Ja, my bad.. Rettelse: Få sone i Norge..

Men det kan jo ta sine år det.. Apekatter som sitter og styrer det landet der..
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Noen som vet hvordan det står til med Moland og French? Lenge siden jeg har hørt eller sett noe i nyhetene i det siste. Hadde nesten glemt de til jeg så Ross Kemp sin dokumentar om Kongo:
http://www.youtube.com/watch?v=WKG9k...eature=related
De sitter der enda. De har vist kjøpt 2 hus til enka og skal bli overført til hovedstaden. Advokaten til enka har forresten klikket vinkler for dette. Han mener de ble avspist og vil fortsatt ha 1000 millioner eller hva nå en det var de ville ha.

Og utlevere dem ville vært en stor seier for kongo om de fikk sone i norge. Det er jo det samme som å godta rettsystemet dems. De har ingen beviser som ville holdt vann i en norsk rettsal. De har jo ikke engang kaliberet på våpenet som drepte sjåføren. Moland hadde kun en hagle og det var så vist ikke en hagle sjåføren ble skutt med.
Og hvorfor i faen etterlate vitner? Hadde tatt bilen og kjørt som skutt ut av en kanon selv jeg.
Hadde faen meg ikke stolt på politiet der nede. Korrupsjon der nede er alt for utbredt.
Tror det er noen av medhjelperne eller noe som skjøt han jeg og skulle presse de for penger eller noe. Ihvertfall til de kan bevise noe annet.
Jeg syntes det var totalt idioti i den rettsalen til å begynne med. De klarte ikke engang betale strømregningene sine eller husleien.
Også ville de at norge skulle betale 63 milliarder dollar eller noe. Var i allefal 1 dollar for hver kongoleser. Dette tyder bare på at de er totalt desillusjonerte. De sa jo at de hadde midler for å tvinge norge til å betale. Tenkte ja bare for all del prøv dere med militær makt og invader oss og få nato på nakken.
Og disse skal liksom få lov til å dømme folk?
Norge burde sende inn noen fallskjermjegere og befri Molnd og French.
Ja, det høres lurt ut å gå til krig mot et land for å hente ut to drapsdømte.

Og før noen klager på at jeg har brukt ordet krig. Å sende inn fallskjermjegere inn i et land uten tillatelse, bryte seg inn i et fengsel og smugle ut to drapsdømte. Krig er kanskje ikke riktig ord, men det er alvorlige saker å gjøre noe sånt.
Og hva gjorde vi i skah saken? Vi sendte marine jegere. Greit nok de var ikke på oppdrag fra den norske stat men de var norske marine jegere. Dessuten tror jeg ikke kongo har noe og tjene på en krig mot oss. Om de skulle angripe et nato land gjør de sitt livs feilsteg. Skal de komme i stråbåtene sine med pil og buer kanskje?
Hvis de hadde holdt seg unna trøbbel, så hadde de ikke blitt tatt for noe. Hva rota de rundt nedi der med uansett?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvis de hadde holdt seg unna trøbbel, så hadde de ikke blitt tatt for noe. Hva rota de rundt nedi der med uansett?
Vis hele sitatet...
De lekte leiesoldater.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hva rota de rundt nedi der med uansett?
Vis hele sitatet...
Kanskje de var på safari?
Sist endret av MichaelB; 2. juni 2011 kl. 23:47.
Sitat av Gig Vis innlegg
Hva med bildet der moland (eller han andre) poserer ved bilsetet dekt av blod mens han vasker det? er ikke det håndfast bevis nok? eller skal dere komme med en latterlig påstand som at det er photoshoppa og?
Vis hele sitatet...
Ser ikke photoshoppa i mine øyne.

Sitat av diego Vis innlegg
Ser ikke photoshoppa i mine øyne.
Vis hele sitatet...
http://www.google.no/imgres?imgurl=h...w=1440&bih=807

klikka litt siterte meg sjæl..
Wub-wub-what?
Kognito's Avatar
naturlig reaksjon
Vet ikke om det har blitt nevnt, men i siste FHM eller Mann var det et int. intervju med gutta.
Har ikke fulgt mye med på saken, men artikkelen var god.
Som det er blitt sagt et bilde i seg selv er ikke godt nok bevis. Han vasker bilen for blod. Som slashdot isåfall kriminaliserer du de som henter lika også. Det er i beste fall indisier
Sitat av Kix Vis innlegg
Men er de i det hele tatt skyldige? "Uskyldige intil en sivilisert nasjon med en sivilisert rettsapparat har funnet dem skyldig sier jeg" mye uggent rundt hele greia.
Vis hele sitatet...
Ikke stort med bevis nei! Trente soldater som er der nede, og tar bilder (med sine egne kameraer) av seg og et dødt svart lik (eller blodet hans) (mens de smiler), samtidig skjulte de flere ganger diversje detaljer!

Ja vi trenger et sivilisert rettsapparat, som setter disse fri, fordi vi ikke har videoopptak av drapet! Alt annet kan være usikkert!

// Ironi på
For alt vi veit så kan jo regjeringen i Kongo ha dannet en konspirasjonsteori, og tatt seg sykt med bry, kun for å få to "uskyldige" nordmenn dømt for morroskyld!
// Ironi av

Syns de har godt av å sone der nede, man kan ikke reise til utlandet, begå lovbrudd i andre land og forvente at Norge skal redde rassen din...

+ Ikke våre skattepenger som går ut på å ta vare på dem, så til alle som whiner over at Norge har utenlandske asylsøkere i fengsel! Her er paybacken! + Disse to nordmenna har det mye bedre i fengslet/varetekten der nede, enn det folket der nede har det i fengsel!

Ikke noe sympati for disse to karene fra meg! De tok livet av en familiefar (for morroskyld, virker det som for meg)... Det er slike folk som fortjener de strengeste straffene (i lik linje med pedofile og voldtektsmenn/kvinner)
Sist endret av Ivar; 3. juni 2011 kl. 14:27.
Sitat av Ivar Vis innlegg
Ikke stort med bevis nei! Trente soldater som er der nede, og tar bilder (med sine egne kameraer) av seg og et dødt svart lik (eller blodet hans) (mens de smiler), samtidig skjulte de flere ganger diversje detaljer!

Ja vi trenger et sivilisert rettsapparat, som setter disse fri, fordi vi ikke har videoopptak av drapet! Alt annet kan være usikkert!

// Ironi på
For alt vi veit så kan jo regjeringen i Kongo ha dannet en konspirasjonsteori, og tatt seg sykt med bry, kun for å få to "uskyldige" nordmenn dømt for morroskyld!
// Ironi av

Syns de har godt av å sone der nede, man kan ikke reise til utlandet, begå lovbrudd i andre land og forvente at Norge skal redde rassen din...

+ Ikke våre skattepenger som går ut på å ta vare på dem, så til alle som whiner over at Norge har utenlandske asylsøkere i fengsel! Her er paybacken! + Disse to nordmenna har det mye bedre i fengslet/varetekten der nede, enn det folket der nede har det i fengsel!

Ikke noe sympati for disse to karene fra meg! De tok livet av en familiefar (for morroskyld, virker det som for meg)... Det er slike folk som fortjener de strengeste straffene (i lik linje med pedofile og voldtektsmenn/kvinner)
Vis hele sitatet...
De tok livet av en familiefar? Har du glemt at det var flere i den bilen? Blandt annet en som løp ut i jungelen som de da tilfeldigvis ikke fikk drept? Eneste våpenet moland hadde med seg var en hagle, sjåføren var drept av et rifle eller pistolskudd.
Om en bil du satt i ble angrepet av opprørere ville du ikke kjørt som faen? Ville du ikke vasket bilen for blod eller ville du sittet i det når du var i sikkerhet bare for morro skyld?
Sjekk fakta i saken før du uttaler deg. Du har for pokker ikke kunnskap nok til å allerede si at de er skyldige, hvis du stoler på rettsapparatet i kongo som ikke engang klarte og betale strømregningen sin så lurer jeg på hva du mener er godt nok for å dømme folk.
De var heller ikke ført forann vanlige folkelig dommere men et militær tribunal
▼ ... over et år senere ... ▼
Gammel tråd, men følte bare frustrasjonen sprute i topplokket når jeg gikk inn på DB.NO.

French er nå tiltalt for mordet på sin cellekamerat Tjostolv Moland. Skulle de være dømt uskyldig så er dette atter et nederlag for hvordan de skal få siste gjenlevende mann hjem. Synd, trist og leit hele saken. Skal være glad man bor i et land der rettsikkerheten er på et litt høyere nivå.
Sist endret av shittrønder; 10. desember 2013 kl. 02:21.
Lest på bloggen til moren til, French siden du postet. Det er sterk men ytterst interessant lesning.
Jeg synes ikke norske myndigheter skal ta en "amerikaner", og sende inn soldater i et suverent land. Moland og French gjorde en enorm tabbe, og nå må French dessverre leve med konsekvensene. Moland har allerede betalt. Du går ikke inn i et dysfunksjonelt land som Kongo med våpen i hånd, og tror at alt skal ordne seg.

Om familien hadde valgt å sende inn leiesoldater på privat initiativ derimot hadde jeg ikke hatt noe mot det, for det bør være lov til å gjøre det når liv står på spill, og hverken Moland eller French har fått en rettferdig rettssak.
Bare så dere vet det, om en uniformert soldat drar i et annet land uønsket, med eller uten våpen spiller ikke noe rolle, så er det en krigserklæring.

Påspisseneksempel: En uniformert soldat drar til Sverige for å kjøpe øl, dette skulle han ikke gjort
Greit nok at de kanskje ikke har hatt rent mel i posen med alt de har drevet med, men det gjør ikke det automatisk rettferdig at French nå sitter der med en dødsdom, dømt som spion og en erstatningssum som ikke hører hjemme noen plass.

Det minner mer om et sirkus der nede, enn en rettferdig rettstat.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Påspisseneksempel: En uniformert soldat drar til Sverige for å kjøpe øl, dette skulle han ikke gjort
Vis hele sitatet...
Dette er gjerne flisespikkeri, men jeg mener å huske at man må være fire eller fler før det blir ansett som en invasjon?
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Dette er gjerne flisespikkeri, men jeg mener å huske at man må være fire eller fler før det blir ansett som en invasjon?
Vis hele sitatet...
Det kan godt være
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Bare så dere vet det, om en uniformert soldat drar i et annet land uønsket, med eller uten våpen spiller ikke noe rolle, så er det en krigserklæring.

Påspisseneksempel: En uniformert soldat drar til Sverige for å kjøpe øl, dette skulle han ikke gjort
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du i det hele tatt sammenligne de med soldater i det norske forsvaret? De hadde ingenting med det norske forsvaret å gjøre, så dersom det er en "krigserklæring", så er det i såfall mot firmaet de var ansatt i, SIG. Da blir også ordet "krigserklæring" noe merkelig å bruke etter mitt syn.
Sitat av caperno Vis innlegg
-
Vis hele sitatet...
Les hele sida så ser du at folk mente vi skulle gå til krig for å få de tilbake.
Andre mente et par fallskjermjegere gjorde susen, for da ble det ikke krig.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Les hele sida så ser du at folk mente vi skulle gå til krig for å få de tilbake.
Andre mente et par fallskjermjegere gjorde susen, for da ble det ikke krig.
Vis hele sitatet...
Ja, ser det nå. To år gammel tråd og alt det der, så det gikk litt fort i svingen.