Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4737
Anonym bruker
"Ferdig Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan man dø av å drikke en liter med 60% sprit i løpet av en kveld ?
Man kan det ja, det spørs helt på kroppsvekt og toleranse, samt hvor fort man drikker, hvordan det?
Anonym bruker
"Ferdig Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av knert1 Vis innlegg
Man kan det ja, det spørs helt på kroppsvekt og toleranse, samt hvor fort man drikker, hvordan det?
Vis hele sitatet...
Jeg bare lurte på det, vil det ikke bare komme opp igjen før man dør av det ?
Kort sagt: ja. Alkoholforgiftning er en veldig reel, veldig dødelig sak.
Når det er sagt er det mye det kommer ann på, som hvor fort man drikker, hvor mye man "tåler" er jo individuelt osv.
NRK hadde en god serie på dette, der de i en episode serverte like mye til en gruppe mennesker. Den minste jenta i gruppa endte med 1.2 eller no i promille, mens han største fyren endte rundt 0.5-0.6 synes jeg å huske. Det viser hvor stor forskjell det er på folk, og hvor mye vi tåler.

Det smarteste er nok å drikke litt og litt og stoppe når man er passe godfull, istedenfor å ta på seg oppgaven å drikke opp hele flaska. Gjør vel ikke noe om det er noen slanter igjen til en annen kveld?

Og aldri la noen "dare" deg til å drikke mye sprit. Du kommer til å angre. Av erfaring.
Anonym bruker
"Ferdig Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av time-timerus Vis innlegg
Kort sagt: ja. Alkoholforgiftning er en veldig reel, veldig dødelig sak.
Når det er sagt er det mye det kommer ann på, som hvor fort man drikker, hvor mye man "tåler" er jo individuelt osv.
NRK hadde en god serie på dette, der de i en episode serverte like mye til en gruppe mennesker. Den minste jenta i gruppa endte med 1.2 eller no i promille, mens han største fyren endte rundt 0.5-0.6 synes jeg å huske. Det viser hvor stor forskjell det er på folk, og hvor mye vi tåler.

Det smarteste er nok å drikke litt og litt og stoppe når man er passe godfull, istedenfor å ta på seg oppgaven å drikke opp hele flaska. Gjør vel ikke noe om det er noen slanter igjen til en annen kveld?

Og aldri la noen "dare" deg til å drikke mye sprit. Du kommer til å angre. Av erfaring.
Vis hele sitatet...
Jeg har nå vært med på en del drikkeleker som ingår sprit ja og "svimt" av eller spydd meg ihjel før jeg i det heletatt har rukket å dø liksom, så skjønner ikke hvordan man kan dø av det bare.. og det er på lavere prosent enn 60.
Jo ideelt sett så kvitter kroppen seg med giftstoffer feks via oppkast. Men om alkoholen taes opp for raskt så kan det resultere i pustestopp før kroppen rekker å kaste opp. Eller avhengig av hvordan en peser ut så kan en kveles av eget oppkast.

Akoholdødsfall er reelt og bør taes på alvor. Det å styrte for å kjekke seg er en dårlig ide. Drikkeleker går stort sett alltid greit for de man da styrter mindre mengder på lengre tid. Samme når du sitter fast i baren og kjøper shotter. Det er alltid litt venting, etc så det tar litt tid å shotte.

Om du bare tar en flaske seksti og bare svelger unna så er det veldig store sjanser for å skade seg selv, i verste fall død.
Sist endret av frtoretang; 22. januar 2018 kl. 15:48.
Anbefaler å lese deg opp her hvis du lurer på slikt.

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-hel...ftning/?page=1

Nei, det er ingen garanti for at kroppen fikser alkoholforgiftning selv bare fordi du er ung og sprek
Kan nevne en gammel historie fra Hamar (fra 90-tallet et sted). Dette leste jeg i Hamar Arbeiderblad, og det omhandlet at skoleungdom fikk kjøpt hjemmebrent i skolegården.

Iallfall så hadde en politipatrulje sett en ungdom (tror han var slik ca. 15 år gammel), som satt ganske fjern i skolegården med en colaflaske med noe blankt innhold mellom beina. De stoppet bilen, og gikk bort til han. Gutten var nærmere bevisstløs, og etter flasken så hadde han drukket 3-4 dl med rein hb. Politiet bestemte seg for at de skulle kjøre gutten til fyllearresten, da han opplagt ikke klarte å ta vare på seg selv. På denne lille kjøreturen, så stoppet gutten å puste 3 ganger, så dem ristet litt liv i han igjen. Dem tverrsnudde og kjørte han til legevakta, da dem ikke kunne ta vare på en så forgiftet person. Altså denne gutten var ikke så langt unna grava. Og dette var av noe, som antageligvis var under 5 dl sprit. Det er en del mere ren sprit i 1 l 60 % sprit. Så ja, er du lett nok, ikke mye vant med alkohol, så dauer du som ei flue av 1 l 60 % sprit.
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg drakk 1,5 liter hjemmelaget, kraftig oppspritet vin i løpet av noen timer. Havnet på sykehuset dagen derpå. Fikk vite at jeg hadde vært død i nær ett minutt. Utviklet epilepsi. Må gå på medisiner resten av livet. Man kødder ikke med alkohol.
Alkohol fungerer slik at det blir farligere jo mer du drikker, altså drikker du 3 drammer ekstra så er det plutselig 3 ganger mer farlig. Jeg har overlevd dødelig inntak, blei pumpa på sykehuset etter over 4 liter hjemmebrent. Vær forsiktig med for mye sprit, grensen på når man skal slutte å drikke forsvinner.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg drakk 1,5 liter hjemmelaget, kraftig oppspritet vin i løpet av noen timer. Havnet på sykehuset dagen derpå. Fikk vite at jeg hadde vært død i nær ett minutt. Utviklet epilepsi. Må gå på medisiner resten av livet. Man kødder ikke med alkohol.
Vis hele sitatet...
Noe sier meg at vi gikk i samme klasse i Hammerfest ??
det kan man absolutt
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Dette er store mengder alkohol, og det kan fint være dødlig. Dersom du er en mann på 80 kg og drikker dette på 5 timer vil du ha en beregnet promille på nær 8. -dersom alt tas opp i blodet. Du vil kunne få pustestans og/eller sirkulstorisk kollaps (av ulike årsaker) og dø. Du kan også få akutt nyresvikt, hjerneskade osv. dersom du ikke dør. Med 8 i promille vil man være bevisstløs, så du kan skade deg eller puste inn evt. Oppkast og dø eller få alvorlige skader av dette.

Som en sidenote kan det legges til at faren for alkoholskade/død ikke dobles for hver dram slik det er nevnt her. Men et par ekstra drammer kan gjerne være det som bikker hele lasset.
Annen tips angående alkoholforgiftning er alkohol og thc som er virkestoffer i cannabis. THC har en dempende effekt mot kvalme, det kan også være en faktor om du dør eller ikke, thc kan gjøre at kroppen ikke kaster opp den dødelige alkohol dosen. Nå kan dere skyt meg om jeg tar feil, men mener jeg har lest om det flere plasser.
Det som også kan skje er at en blir kvalt i søvne av eget oppkast, om en kommer seg så langt som til sengs.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei. Dette er store mengder alkohol, og det kan fint være dødlig. Dersom du er en mann på 80 kg og drikker dette på 5 timer vil du ha en beregnet promille på nær 8. -dersom alt tas opp i blodet. Du vil kunne få pustestans og/eller sirkulstorisk kollaps (av ulike årsaker) og dø. Du kan også få akutt nyresvikt, hjerneskade osv. dersom du ikke dør. Med 8 i promille vil man være bevisstløs, så du kan skade deg eller puste inn evt. Oppkast og dø eller få alvorlige skader av dette.

Som en sidenote kan det legges til at faren for alkoholskade/død ikke dobles for hver dram slik det er nevnt her. Men et par ekstra drammer kan gjerne være det som bikker hele lasset.
Vis hele sitatet...
Må si det føles ekstra godt å være i livet etter du ramser opp de tingene
Moren til en kamerat av meg døde av alkoholforgiftning etter en halvflaske vodka som hun helte i seg etter en stund uten å ha drukket så ja!
Sitat av fjellape Vis innlegg
Alkohol fungerer slik at det blir farligere jo mer du drikker, altså drikker du 3 drammer ekstra så er det plutselig 3 ganger mer farlig. Jeg har overlevd dødelig inntak, blei pumpa på sykehuset etter over 4 liter hjemmebrent. Vær forsiktig med for mye sprit, grensen på når man skal slutte å drikke forsvinner.
Vis hele sitatet...
4liter hb over hvor lang tid?

Tenk sånn: Du er på fest, drikker masse pils & sprit til du blir fotløs og «fader» så noen får deg opp i en seng og lukker døren.
Husk at rusen av alkohol kommer ikke med engang, så har du drukket en god del stiger fortsatt promillen din mens du ligger i sengen og dupper, og det er her mange dør som følge av og bli kvalt i eget oppkast, pustestans etc.
Sist endret av jaffarbigbag; 24. januar 2018 kl. 12:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan fortelle en liten historie ifra tidlig høst i 2017 (altså, 2017-2018)...

Så jeg var med noen kompiser, hadde nettopp motatt bestilling nr. 2 med 1L 60% HB fra venners venner (flaska var minimum 60% styrke). I tillegg til denne literen med HB så hadde jeg også en sekser med øl.
Smart som jeg var så hadde jeg drukket en øl og drukket en del HB (1 - 3 desiliter). Kvelden hadde nå egentlig gått ganske bra og vi hadde bare slappet av hos en av mine nærmeste venner. Min venn er avholds, så han var edru, mens hans venn hadde bare drukket litt. Klokken 23:30 skulle vi stikke ut med en kompis til, dette er det siste jeg husker av natta...
I følge mine venner så hadde jeg drukket nesten all heimbrenten og sekseren med øl. Hadde slått og sparket mine venner (vennskapelig, men vold er vold), truet tilfeldige forbipasserende og sagt en hel haug med tull. For å nevne noe av dritten jeg gjorde:

Truet to damer som gratulerte min bestevenn når han hjalp meg hjem til han, snakket om hvordan jeg ble missbrukt for heroin (bruker ikke eller kjenner ingen som bruker heroin), snakket med en venn om hvordan vi kunne drepe mora hans og generelt snakket drit.

Alt dette har bare blitt gjenfortalt av de som var med meg den natta... Jeg kræsja inn hos bestevennen min og han ringte en felles kompis som kom for å hjelpe meg. De to vasket meg, kledde meg om til noen rene klær og passet på at jeg ikke hadde fått alkoholforgiftning når de la meg på sofaen. Da jeg våknet på sofaen så hadde jeg spysmak i kjeften, hodepine fra helvete, noe satans magesår og en del smerte i kroppen generelt. Hadde ikke de vært der så ville jeg vært død...

Realtalk. Ikke kødd med alkohol. Jeg drikker ikke HB nå lengere akkurat fordi dette var faen en vekkelse for meg. Men så har jo jeg da litt problemer med alkohol (ikke så mye nå lengere). Finn din grense angående alkohol og ikke bryt den grensen. Personlig så fungerer en sekser øl for meg, etter det så er det stopp.

*edit* Hadde jeg hatt en kniv (eller det som verre er) denne natten så kunne hva som helst ha skjedd. Så pass på at du ikke blacker helt ut. Det finnes få ting som er verre enn å våkne opp og ikke vite hva som har skjedd. Jeg trodde at jeg hadde drept kompisen min ettersom jeg hadde hans klær på meg. Frika helt ut.
Sist endret av WilliamGreen; 24. januar 2018 kl. 22:38. Grunn: Fordi jeg følte for det :)
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Med 8 i promille vil man være bevisstløs, så du kan skade deg eller puste inn evt. Oppkast og dø eller få alvorlige skader av dette.
Vis hele sitatet...
Med 8 i promille er du stein død. Ved mindre du har drukket deg kanakas på sprit hver dag de siste årene og bygget opp en ekstrem alkoholtoleranse. Selv da vil du risikere å dø.
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Relevant Vis innlegg
Med 8 i promille er du stein død. Ved mindre du har drukket deg kanakas på sprit hver dag de siste årene og bygget opp en ekstrem alkoholtoleranse. Selv da vil du risikere å dø.
Vis hele sitatet...
Noen medisinske kuriositeter finner sted. Enkelte kasustikker beskriver tilfeller med ekstreme konsentrasjoner >10 i promille hos ellers friske folk som overlever. Gjerne fordi de får kjapt hjelp, men de fleste med alvorlig organskade i ettertid. Dette forekommer nok svært sjeldent og unntaksvis. -Det vanligste er vanligst og uten intervensjon vil man nok dø av en slik promille, ja.