Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 4544
De er liksom fokuserte på å ansvarliggjøre politiet, ved å registrere hva de foretar av jævelskap, og gi folk muligheten til å registrere det og følge litt med.

Funker det her i Norge?
Kan man for eksempel filme politiet på gata, spørre dem om hva tjenestenummeret deres er, om de har drept noen noen gang, om de har banket opp folk uten å blitt straffet for det, stjålet ting som var beslaglagt og på vei til destruksjon osv..?
Denne artikkelen tar opp viktig problemstilling om man ønsker å gjøre det i virkeligheten: http://www.politiforum.no/no/nyttig/...25-SwlLG2v.ips

TLDR der er at det er lov å ta bilder og filme offentlige tjenestemenn og legge det ut på internett, så lenge det ikke er æreskrenkende. Men er ytringsfriheten viktig, og om det du legger ut kan være brukt i en viktig samfunnsmessig debatt vil det veies opp i mot om det er æreskrenking av enkeltindividet du filmet.
Så lenge du ikke forstyrrer dem i tjenesten kan du strengt tatt filme, ja. Jeg ser en del som filmer gjerne stikker kameraet opp i ansiktet på politiet og forlanger en forklaring mens de håndterer en annen person, og sånt kan du fort bli bortvist for. Publisering er litt mer diffust, men har videoen offentlig interesse skal det mye til før det blir ulovlig. Tjenestenummeret har du kun rett på om du er den tjenestehandlingen direkte angår, og jeg har litt problemer med å forstå hvorfor du tror de vil svare på resten av spørsmålene hvis de nå har gjort noe sånt.

Rent personlig sliter jeg med å se hva sånne sider skal tjene til. De har en tendens til å få en slagside som gjør at de pleier å kun nå de som på forhånd har bestemt seg for at politiet er djevelen i uniform. Det ser jeg også på en del av innleggene på copblock, det virker meningsløst kranglete og svært lite nyansert for de av oss som ikke misliker politiet.
Konge måte og ordlegge seg på iallefall. God eller genial ide. Haha. Den skal jeg adoptere.
Just precis, så en kort, nøytral filming av politiet ute på spasertur-patrulje uten videre initiativ til samtale med dem, er altså innenfor "tillat filming i offentligheten" sine grenser?

Forøvrig har jeg lagt merke til at folk med tillit til politiet har dårlige sarkasme-detektorer. De har en tendens til å ha fire kanter, ta ting bokstavelig, og tro på det de blir fortalt.
Kun ment som en bi-setning.
Du hadde nok blitt insta anmeldt for Forulemping av offentlig tjenestemann. Tvilsomt at du kunne blitt dømt dog
Sitat av EvenSvendsen Vis innlegg
Just precis, så en kort, nøytral filming av politiet ute på spasertur-patrulje uten videre initiativ til samtale med dem, er altså innenfor "tillat filming i offentligheten" sine grenser?
Vis hele sitatet...
Ja, det skulle være helt lovlig. Selv om de selvsagt har lov til å spørre deg om hva du driver med, og da vil det være taktisk å svare høflig. Dersom du ikke er i veien for dem eller plager de, så vil de antakelig opptre profesjonelt, særlig hvis du er hyggelig mot dem. Husk imidlertid på to ting:
1) At du føler du ikke er til bry er ikke ekvivalent med at de ikke føler at du er til bry. Og det er deres oppfatning som er viktigst i så måte. Det finnes forøvrig plenty av filmer på youtube der kameramannen insisterer på at han ikke forstyrrer politiet i deres arbeide samtidig som han nærmest tråkker de på beina for å få kameraet helt opp i fjeste på arrestanten. Når vedkommende får beskjed om å fjerne seg tror han at han diplomatsi svarer at han bare uttøver sine rettigheter som fri borger uten å plage de, men egentlig svarer han som en aggressiv og frekk rass. Pass på at du selv ikke går i denne fella! Vær heller for forsiktig og diplomatisk, for du blir nesten garantert oppfatta som kjipere av andre enn av deg selv.
2) Som andre har nevnt er publisering mer komplisert, så ikke bare legg noe ut på nettet. Du vil også nesten garantert fange opp andre sivile på filmen din! Personlig hadde jeg neppe vært udelt begeistra for å bli filma i det offentlige rom av en fremmed, selv om det ikke er sikkert jeg hadde tatt affære. Noen folk vil imidlertid garantert klikke i vinkel. Du bør derfor forvente negative reaksjoner fra publikum og ha en god strategi for å takle det - det vil være til din fordel om den strategien er mer raffinert enn å bare brøle tilbake at du har en rett til å gjøre som du gjør. Ikke at jeg mistenker deg for dette selvsagt, jeg bare minner deg på at det kan være lurt å ha tenkt gjennom dette på forhånd før du står der med kameraet i hånda og adrenalin opp til hårfestet.

Sitat av EvenSvendsen Vis innlegg
Forøvrig har jeg lagt merke til at folk med tillit til politiet har dårlige sarkasme-detektorer. De har en tendens til å ha fire kanter, ta ting bokstavelig, og tro på det de blir fortalt.
Kun ment som en bi-setning.
Vis hele sitatet...
Dette er en påstand du gjerne må uttdype og dokumentere. Er du helt sikker på at du ikke bare projiserer?
Var for noen år tilbake en episode i Sandnes, hvor en par-tre politifolk stod og utspurte en liten skokk med unger, og en kar filmet det hele på avstand.
Plutselig kommer en høyst-æret politikonstabel løpende etter ham, og brøler "Er du pedofil!!!???"*.
Og setter på ham håndjern, geleidiger ham til varevogna de fiser rundt med, konfiskerer og sletter opptaket, preiker litt dritt som den drittskallen han var, og "lar ham gå".

Derfor anbefaler sida at man bruker streaming apps som sender video direkte opp til sikker lagring: http://www.copblock.org/apps/
Med forbehold om at jeg ikke har testet disse selv enda.

* Gode svar på spørsmålet "Er du pedofil", stilt av politiet, er (i skalerende rekkefølge):
+ "Hva faen, er det også ulovlig nå?"
+ "Du det veit jeg igrunnen faen meg ikke, men om du har ei søt lita åtteåring til låns så kan jeg jo teste det?"
+ "Ja, er du også? Skal vi bytte barn noen netter?"
Sist endret av EvenSvendsen; 18. august 2016 kl. 15:28.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Nei, ingen av de svarene er verken gode eller spesielt diplomatiske. Det er å be om eskalering av situasjonen.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Nei, ingen av de svarene er verken gode eller spesielt diplomatiske. Det er å be om eskalering av situasjonen.
Vis hele sitatet...
Jo, men man har det ikke mindre morro enn man lager selv, og en del av de gutta boys der lider litt av "tøff i trynet"-problemer.
Kan være greit for dem å bli litt satt på plass en gang iblandt.

Dessuten er det faktisk fastslått, og juridisk presedens, for at å anklage noen for å være pedofil er en injurierende æreskrenkelse så politiet kan da velge å enten ta imot med samme mynt eller bli anmeldt.

Eventuelt begge deler. Ja takk, sa Ole Brumm.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av EvenSvendsen Vis innlegg
Jo, men man har det ikke mindre morro enn man lager selv, og en del av de gutta boys der lider litt av "tøff i trynet"-problemer.
Kan være greit for dem å bli litt satt på plass en gang iblandt.
Vis hele sitatet...
I hvilken verden er det der gode svar? I hvilken verden er det der diplomatiske svar på anklage? Hvis du skal sette noen "på plass", tror jeg nok at det er høvelig bedre med et repartoar av langt mer gjennomtenkt kaliber enn obskøniteter som det der. Inntrykket jeg får av slike svar og bemerkninger er nok som du selv sier, "tøff i trynet"-problemer.

Sitat av EvenSvendsen Vis innlegg
Dessuten er det faktisk fastslått, og juridisk presedens, for at å anklage noen for å være pedofil er en injurierende æreskrenkelse så politiet kan da velge å enten ta imot med samme mynt eller bli anmeldt.
Vis hele sitatet...
Øye for øye, tann for tann, og verden ender opp både tannløs og blind. Eskalering av en situasjon mot politiet er en svært dårlig idé og har stort sett bare én type utfall: maktbruk i en eller annen form. Du står helt klart i din fulle rett å gjøre som du vil, men du kommer neppe noen god vei med det, og klaging på behandling i ettertid vil bare se dumt ut.

Jeg tenker det er bedre å håndtere en slik situasjon på intelligent vis, og ikke med følelser.
Sist endret av m0b; 18. august 2016 kl. 15:46.
Sitat av EvenSvendsen Vis innlegg
Eventuelt begge deler. Ja takk, sa Ole Brumm.
Vis hele sitatet...
Eller så kan du velge luke nummer tre. Nemlig å la være å stå og filme tilfeldige ukjente barn.
Sist endret av GotCandy; 18. august 2016 kl. 15:46.
Ærekrenkelser er ikke lenger straffbart, så en anmeldelse fører neppe til noe. Evt. måtte det være en klage på utilbørlig oppførsel i tjenesten, ref. din forrige tråd. Jeg er riktignok litt nysgjerrig, hva mener du sånn oppførsel skal tjene til?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av EvenSvendsen Vis innlegg
Jo, men man har det ikke mindre morro enn man lager selv, og en del av de gutta boys der lider litt av "tøff i trynet"-problemer.
Kan være greit for dem å bli litt satt på plass en gang iblandt.
Vis hele sitatet...
Det oppnår du ikkje ved å vere idiot som gir politiet ein sakleg grunn til å gripe inn. Det oppnår du ved å vere høfleg og sakleg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det oppnår du ikkje ved å vere idiot som gir politiet ein sakleg grunn til å gripe inn. Det oppnår du ved å vere høfleg og sakleg.
Vis hele sitatet...
Dama som fulgte meg ut fra fyllearresten var høflig.
"Ha en fin dag", sa hun.

Etter at jeg hadde påpekt at de hadde klart å slette videologgen for karen som døde i fyllearresten deres.
Og jeg hadde kun T-skjorte på meg, og 13 kilometer hjem, uten å ha blitt fortalt hvor husnøkklene mine var, midt på høsten.

Hun oppnådde noe: Total tap av respekt for fittehjerner.

Og selvsagt slettet de bare videologgen av mitt opphold også, selv om advokat etterspurte det.
Sist endret av EvenSvendsen; 18. august 2016 kl. 16:01.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av EvenSvendsen Vis innlegg
Dama som fulgte meg ut fra fyllearresten var høflig.
"Ha en fin dag", sa hun.

Etter at jeg hadde påpekt at de hadde klart å slette videologgen for karen som døde i fyllearresten deres.
Og jeg hadde kun T-skjorte på meg, og 13 kilometer hjem, uten å ha blitt fortalt hvor husnøkklene mine var, midt på høsten.

Hun oppnådde noe: Total tap av respekt for fittehjerner.

Og selvsagt slettet de bare videologgen av mitt opphold også, selv om advokat etterspurte det.
Vis hele sitatet...
Å hente ut slettet informasjon fra en telefon er en relativt enkel sak.
Sitat av EvenSvendsen Vis innlegg
Jo, men man har det ikke mindre morro enn man lager selv
Vis hele sitatet...
Haha! Spenstig omskriving av det kjente ordtaket. I dette tilfellet har du kanskje rett.

Sitat av EvenSvendsen Vis innlegg
en del av de gutta boys der lider litt av "tøff i trynet"-problemer.
Kan være greit for dem å bli litt satt på plass en gang iblandt.
Vis hele sitatet...
Problemet er jo da bare at man overhodet ikke setter dem på plass ved å oppføre seg som en drittunge. Det er ikke kult å hindre politiets arbeid, og som Myoxocephalus sier, så fremstår du faktisk som umoden og irriterende for alle andre enn deg selv. Når du ser disse videoene på YouTube der folk trykker kameraet oppi trynet på politifolk i tjeneste og er obsternasige, stiller dumme og unødvendige spørsmål, og svarer som en rass selv -- ser du ikke hvor idiotisk dette er? Hvorfor vil du bli en av disse?

Politifolkene du ser gå rundt på gaten i Norge er generelt profesjonelle og hyggelige, og vil sannsynligvis gå langt i å tolerere deg, eventuelt be deg holde opp eller bortvise deg, på en vennlig måte. Men hvis du fortsetter å være i veien for dem og hindre dem, så er de jo til slutt helt nødt til å ta grep. Du trenger ikke å stå i veien for et bankran for å hindre politi i tjeneste. Det holder å stå på gaten og oppholde en patrulje med unødvendig mas. De er nok mer enn villige til å ta en kort og hyggelig prat med hvem som helst, men hvis målet ditt er å stå der og plage dem så lenge som mulig, så får de ikke gjort jobben sin og patruljert som de skal.

Til slutt et spørsmål. Hvis du er så misfornøyd med politiet i Norge... Har du sett politiet i andre land? Sammenlignet dem med politiet i andre land? Ikke at personlige erfaringer gir stor nok sample size til å få en god sammenligning, men... Jeg tror vi skal være fornøyde med det politiet vi har, jeg. Det er ikke perfekt, men det er langt i fra ille.
Sist endret av Realist1; 18. august 2016 kl. 16:51.
Tja. Er hevet over ennhver tvil at norsk politi hadde hatt godt av folk som gikk de i sømmene og hengte de ut offentlig. Men den informasjonen som hadde vært interessant og fått ut til ola nordmann er ikke de situasjonene som oppstår når ordenspatruljene ruller rundt som regel.. Men vært mye snacks man kunne delt med det norske folk fra etterforskningsmateriale av narkosaker som hadde fått folk til og bli sjokkert. Men da trengst det folk med over gjennomsnittet intelligens og motivasjon for og gjøre det.
Sitat av hideout Vis innlegg
Tja. Er hevet over ennhver tvil at norsk politi hadde hatt godt av folk som gikk de i sømmene og hengte de ut offentlig
Vis hele sitatet...
Er det det?

Jeg tror virkelig ikke det ville hatt den effekten du tror det vil, men for all del, prove me wrong.
Du lever en i en hverdag hvor norsk politi smugler stoff til norge og leverer det til hardbarka kriminelle som igjen får lov og selge dette til norsk ungdom.. :-)
Sitat av hideout Vis innlegg
Du lever en i en hverdag hvor norsk politi smugler stoff til norge og leverer det til hardbarka kriminelle som igjen får lov og selge dette til norsk ungdom.. :-)
Vis hele sitatet...
Det har vel allerede sett medias søkelys? Mener jeg leste om deg i VG.
...Så da tror du det er eneste gangen det har skjedd? Du har og saker i media hvor informanter får frikort fra politiet til og gjøre kriminalitet for og finansiere narkokjøp av gjenger de har lyst og arrestere - http://www.rbnett.no/nyheter/article55348.ece . Men det betyr på langtnær at du hører om det hver gang politiet gjør noe som er mildt moralskt i grenseland. Det hører du bare om når advokater får avdekket det.
Sitat av hideout Vis innlegg
Du lever en i en hverdag hvor norsk politi smugler stoff til norge og leverer det til hardbarka kriminelle som igjen får lov og selge dette til norsk ungdom.. :-)
Vis hele sitatet...
Jeg lever også i en verden hvor folk på internet utrolig nok lyger og drar tall ut av bakdelen. Spesielt folk som har generelt stats- og politifiendtlige meninger har jeg sett gjøre dette. Rart det der...
Sitat av Sinken Vis innlegg
Jeg lever også i en verden hvor folk på internet utrolig nok lyger og drar tall ut av bakdelen. Spesielt folk som har generelt stats- og politifiendtlige meninger har jeg sett gjøre dette. Rart det der...
Vis hele sitatet...
Selvbildet mitt får seg en knekk nå, men jeg ser faktisk ikke poenget ditt(?)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hideout Vis innlegg
Du lever en i en hverdag hvor norsk politi smugler stoff til norge og leverer det til hardbarka kriminelle som igjen får lov og selge dette til norsk ungdom.. :-)
Vis hele sitatet...
Men du avslører ikkje det ved å oppføre deg som ein idiot mot tilfeldige politifolk. Det avslører du ved å systematisere informasjon du får frå t.d. kriminelle, og stille konkrete og saklege spørsmål til politi og påtalemakt.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men du avslører ikkje det ved å oppføre deg som ein idiot mot tilfeldige politifolk. Det avslører du ved å systematisere informasjon du får frå t.d. kriminelle, og stille konkrete og saklege spørsmål til politi og påtalemakt.
Vis hele sitatet...
Det er jeg jo selvsagt helt enig i. Derav "Men da trengst det folk med over gjennomsnittet intelligens og motivasjon for og gjøre det."
Sitat av hideout Vis innlegg
Selvbildet mitt får seg en knekk nå, men jeg ser faktisk ikke poenget ditt(?)
Vis hele sitatet...
At du kom med en påstand som fikk meg til å reagere. Mangelen på informasjon du har lagt ved (om det viser seg å være sant) gjør det veldig lett for deg å vinkle dette til "føkk purken da, acab for life yo".
Sitat av Sinken Vis innlegg
At du kom med en påstand som fikk meg til å reagere. Mangelen på informasjon du har lagt ved (om det viser seg å være sant) gjør det veldig lett for deg å vinkle dette til "føkk purken da, acab for life yo".
Vis hele sitatet...
Det med politiet sin rolle i smugling og salg av narkotika i betewsaken har gått sin seiersrunde i media hvor forholda er bekrefta fra begge sider, trodde det var allmennkunnskap, det er uansett bare et lite google søk unna.
Den andre saken jeg linket til og er vel rimelig opplyst. Jeg trenger ikke og vinkle det. Politiet bryter lovene og smugler stoff og selger det til noe av de hardeste kriminelle vi har her til lands, som får lov og selge stoffet videre, det er helt sinnsykt. De lar og tunge kriminelle begå alvorlig narkokriminalitet så lenge de kan gi dem informasjon om det som er i deres øye verre kriminelle som de ikke klarer og arrestere ved bruk av tradisjonelle virkemiddel.

Jeg har et liv med 13-14 år som tung kriminell bak meg, De fleste av oss har selvinnsikt nok til og innse at en verden uten ordenspoliti er kaos. Inget problem og respektere dem eller jobben de gjør. Men jeg har sett såpass mange narkoetterforskninger fra den andre siden til og vite at du hadde ikke trodd på en brøkdel av det som skjer. De sakene som går til media er bare når politiet motvillig må belyse det som har skjedd. Så derfor skrev jeg det jeg skrev. Det norske folk hadde vært sjokkert.

FoLifeYo
Sist endret av et eller annet; 19. august 2016 kl. 01:36.