Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  110 27455
Det er flere som har spurt meg om å låne penger fordi de ikke en gang har råd til sin egen mat. Men jeg har hørt at NAV kan komme med "nødpenger" hvis det er nødvendig.

Er det han som sier han har gått 4 - 6 dager uten hverken mat eller ly som prøver å lure penger av meg? Eller er det NAV som faktisk lar folk sulte ihjel? Isåfall, hvorfor er det sånn?
Mange får nødpenger, men bruker det opp på dop/sprit.

Kilde: Erfaring.
Sist endret av Mexxy; 5. april 2015 kl. 14:12.
Sitat av Mexxy Vis innlegg
De får nødpenger og bruker det opp på dop/sprit.
Vis hele sitatet...
Er det jeg mistenker, ja. Men han sier han ikke får noe penger.
Sist endret av Endorfin; 5. april 2015 kl. 14:14.
Kan forresten legge til at de gangene jeg har fått "nødpenger", så har jeg fått utbetalt oppimot kr 1000. Men etterhvert som de begynte å skjønne hva pengene gikk til, så fikk jeg (og mange andre) rekvisisjon på matvarer på en bestemt butikk istedet.

Og nei, vi kunne ikke bruke de til å kjøpe øl.
Sist endret av Mexxy; 5. april 2015 kl. 14:16.
Relevant historie om en som ikke fikk nødhjelp av NAV og gikk mange dager uten mat: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/NAV-...p-2722199.html

Sitat av Mexxy Vis innlegg
Mange får nødpenger, men bruker det opp på dop/sprit.

Kilde: Erfaring.
Vis hele sitatet...
Da jeg jobbet i butikk for 13 år siden så var det ikke mulig for de som kom med "nødhjelpslapper" å bruke dette på alkohol..
Sitat av caperno Vis innlegg
Da jeg jobbet i butikk for 13 år siden så var det ikke mulig for de som kom med "nødhjelpslapper" å bruke dette på alkohol..
Vis hele sitatet...
Har jeg påstått noe annet?
Sitat av Mexxy Vis innlegg
Sitat av caperno Vis innlegg
Relevant historie om en som ikke fikk nødhjelp av NAV og gikk mange dager uten mat: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/NAV-...p-2722199.html

Sitat av Mexxy Vis innlegg
Mange får nødpenger, men bruker det opp på dop/sprit.

Kilde: Erfaring.
Vis hele sitatet...
Da jeg jobbet i butikk for 13 år siden så var det ikke mulig for de som kom med "nødhjelpslapper" å bruke dette på alkohol..
Vis hele sitatet...
Har jeg påstått noe annet?
Vis hele sitatet...
Det er to måter å tolke capernos svar:
1-) Som en tilførsel til dataene du ga.
2-) Eller som en rettelse av det du sa.

Jeg tror og antar at caperno har skrevet dette som en tilførsel av data. Mens du tydeligvis har tolket det som en rettelse noe jeg tror er feil.
Sitat av Mexxy Vis innlegg
Har jeg påstått noe annet?
Vis hele sitatet...
Jeg brukte så lang tid på å finne frem artikkelen og lese den at du rakk å skrive ett innlegg til mens jeg holdt på med mitt. I innlegget du svarte på så skriver du at de bruker nødpengene på dop/sprit, noe som etter min erfaring ikke er mulig. Men du korrigerte deg selv i neste innlegg.
Sist endret av caperno; 5. april 2015 kl. 15:03.
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg brukte så lang tid på å finne frem artikkelen og lese den at du rakk å skrive ett innlegg til mens jeg holdt på med mitt. I innlegget du svarte på så skriver du at de bruker nødpengene på dop/sprit, noe som etter min erfaring ikke er mulig. Men du korrigerte deg selv i neste innlegg.
Vis hele sitatet...
Man kan da bruke nødpenger til hva faen man vil. Det er rekvisisjoner man ikke kan bruke på alkohol.
Sitat av Endorfin Vis innlegg
Det er flere som har spurt meg om å låne penger fordi de ikke en gang har råd til sin egen mat. Men jeg har hørt at NAV kan komme med "nødpenger" hvis det er nødvendig.

Er det han som sier han har gått 4 - 6 dager uten hverken mat eller ly som prøver å lure penger av meg? Eller er det NAV som faktisk lar folk sulte ihjel? Isåfall, hvorfor er det sånn?
Vis hele sitatet...

Jada det stemmer nok godt det. NAV er forpliktet til å gi nødpenger, selv om en klient står på andre ytelser, og selv om pengene er brukt på rus. Nødpenger er vel ca 50 kroner døgnet. Men NAV kan fint klare å bruke 4-6 uker på å behandle, innvilge og overføre penger etter en søknad om nødhjelp. Søknad kan havne på disken til en som er eller blir sykemeldt, det kan skyldes rot, sllurv eller bare dårlig rutiner. Men slik skjer. Altfor ofte. Og dette er også saker som ofte havner hos ombudsmannen. Så det er ikke oppspinn eller overdrivelser.

Vet om tilfeller dere folk har vært uten penger til mat i rundt en måned. Dette skjer gjentatte ganger og NAV klarer likevel ikke rydde opp i sine rutiner.

Så ja, jeg tror nok den som forteller deg en slik historie faktisk snakker sant.

Nødhjelp skal hastebehandles ifølge forskriftene. Men likevel så skjer ikke dette i alle tilfeller. NAV bryter regelverket og forvaltningslov gjentatte ganger helt uten konsekvenser.

Og det gjelder slett ikke bare nødhjelp. Det NAV trenger er konsekvenser, hoderulling og tap av jobb, anseelse etc ved gjentatt slurv. Og det gjelder ikke kun saksbehandlere. Både avdelingsledere og direktører bør miste jobben om de ikke klarer å snu trenden hos NAV og følge forvaltningsloven slik en skal kunne forvente av offentlig forvaltning.

I ytterste konsekvens bør NAV bli erstatningspliktig for påføring av lidelser der saker treneres, drar og og siden vinnes soleklart av klient og det viser seg at NAV har tatt feil hele veien.

Det er ingen som svinger pisken på NAV. Og de kan late seg dagen lang, koble ut telefonen, sett seg opp som utilgjengelig og likevel ikke klare å følge forskrifter og regelverk. NAV ansatte må bli stilt til ansvar for den jobben de gjør - eller lar være å gjøre. Det er eneste måten å få ryddet opp i den pestbefengte verkebyllen som NAV har utviklet seg til å bli. Nå får det være nok unnskyldninger om "systemer som ikke snakker sammen", dårlig ITK eller får lite kjennskap til reglene. Ledere må først ta ansvar og sørge for at alle nedover i systemet skjønner at de faktisk mister jobben om de ikke skjerper seg.
Sist endret av frtoretang; 5. april 2015 kl. 17:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Søknad om nødhjelp skal behandles innen 48 timer.
Sitat av Endorfin Vis innlegg
Det er flere som har spurt meg om å låne penger fordi de ikke en gang har råd til sin egen mat. Men jeg har hørt at NAV kan komme med "nødpenger" hvis det er nødvendig.

Er det han som sier han har gått 4 - 6 dager uten hverken mat eller ly som prøver å lure penger av meg? Eller er det NAV som faktisk lar folk sulte ihjel? Isåfall, hvorfor er det sånn?
Vis hele sitatet...
Det som er problemet med NAV er at det er utrolig vanskelig å komme inn. Som regel skal du være veldig resurssterk, eller ha diagnoser som tilsier at du må ha hjelp av NAV. Vet dette da jeg har hatt familiemedlemmer som har stått utenfor NAV i flere år, bare for å vente på at hun/han skulle komme inn.

Selv har jeg erfaring med NAV da jeg gikk direkte i jobb gjennom det, og har ikke så mye å si negativt om de, men det er grunnet jeg ikke har hatt så mye kontakt med NAV, og heller hatt kontakt med bedriften jeg har jobbet hos, noe som er et stort pluss da en da ikke trenger å stresse med nav i så stor grad.
Sist endret av MightyUnknown; 5. april 2015 kl. 17:25.
Sitat av reklame Vis innlegg
Søknad om nødhjelp skal behandles innen 48 timer.
Vis hele sitatet...
Ja det stemmer, men likevel skjer det gang på gang at NAV behandler søknad om nødhjelp som en tradisjonell søknad om livsopphold, eller av andre grunner ikke klarer å forholde seg til tidsfrister.

Det er all denne venstrehåndsarbeidet i NAV vi må komme til livs. Slurv, latskap eller manglende kunnskap. Jeg vet ikke hva det skyldes. Men feil gjøres gang på gang og nå er det noen år siden Aetat ble til NAV, og likevel så var fjor året det året det toppet seg med NAV saker hos ombudsmannen. Har NAV ikke lært noen ting på disse årene? Ting skulle blitt bedre ikke verre.

Hvorfor aksepterer vi en slik slett saksgang og mangelfull saksbehandling? Folk som ikke evner å gjøre jobben sin korrekt bør selv stå i NAV kø - og føle hvordan det er. Eneste måten å rydde opp i verkebyllen er å la hoder rulle og sparke ansatte i stor stil ved gjentatte brudd på regelverk.
Sist endret av frtoretang; 5. april 2015 kl. 17:39.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Nødhjelp skal hastebehandles ifølge forskriftene. Men likevel så skjer ikke dette i alle tilfeller. NAV bryter regelverket og forvaltningslov gjentatte ganger helt uten konsekvenser.

Og det gjelder slett ikke bare nødhjelp. Det NAV trenger er konsekvenser, hoderulling og tap av jobb, anseelse etc ved gjentatt slurv. Og det gjelder ikke kun saksbehandlere. Både avdelingsledere og direktører bør miste jobben om de ikke klarer å snu trenden hos NAV og følge forvaltningsloven slik en skal kunne forvente av offentlig forvaltning.

I ytterste konsekvens bør NAV bli erstatningspliktig for påføring av lidelser der saker treneres, drar og og siden vinnes soleklart av klient og det viser seg at NAV har tatt feil hele veien.

Det er ingen som svinger pisken på NAV. Og de kan late seg dagen lang, koble ut telefonen, sett seg opp som utilgjengelig og likevel ikke klare å følge forskrifter og regelverk. NAV ansatte må bli stilt til ansvar for den jobben de gjør - eller lar være å gjøre. Det er eneste måten å få ryddet opp i den pestbefengte verkebyllen som NAV har utviklet seg til å bli. Nå får det være nok unnskyldninger om "systemer som ikke snakker sammen", dårlig ITK eller får lite kjennskap til reglene. Ledere må først ta ansvar og sørge for at alle nedover i systemet skjønner at de faktisk mister jobben om de ikke skjerper seg.
Vis hele sitatet...
A-fucking-men.

Problemet med NAV er at mange av de ikke har formell utdannelse i juss; de får bare intern opplæring i "hvordan det er (hos oss)", ikke hvordan det faktisk skal være. De forstår heller ikke konsekvensene av sitt eget slurv, verken juridisk eller de praktiske konsekvensene det får for klientene.

Jeg hjalp en i familien å gå over fra omsorgslønn (som ingen i NAV har hørt om, fordi det er en kommunal ytelse ytt direkte fra helsetjenesten i kommunen) over til dagpenger. Det var 4 ukers behandlingstid på noe som i utgangspunktet er (eller burde være) en helautomatisert prosess.

NAV er en skam.
Fullstendig enig Stormen. Nav er en skam. Det er direkte skrekkelig å tenke på de forferdelige menneskelige konsekvensene slik slapp saksgang fører til for klientene. Tenk å stå helt uten penger til mat i en måned? Spise søppel, selge kroppen sin eller kanskje måtte bli kriminell for å overleve.

Og hvor er politikerne i alt dette? Vi sitter alle tause og ser på at kreftsvulsten NAV vokser og vokser. Det lappes på ting som ikke virker, og som fortsatt ikke vil virke selv når det brukes betraktelige midler til utbedring. Det er en stadig vekst i bruk av konsulenter og innleid ekspertise. Likevel så er det selve kjerneområdet til NAV som sliter mest. Å få gjennomført en forsvarlig saksbehandling i henhold til regelverk og forskrifter. Uten slurv, trenering og sommel.

NAV eser ut og ingen tar ansvar. Ingen forsvinner fra NAV kontorene. Alle kan levere arbeid langt under par og likevel ha et helt arbeidsliv innenfor veggene hos NAV. Hvorfor ingen konsekvenser?

Jeg er dritt lei all hetsingen av NAV klienter, populistiske politiske avgjørelser og stadige offentlige utsagn som råker den svakeste gruppen mennesker. Nå er det på tide å rette oppmerksomheten på de ansatte på NAV. På rutiner, oppfølging og regelverk. Det må en intern "rundvask" til. Sommel må straffes hardt og brutalt.

Enhver klient skal møtes med respekt, og det inkluderer forsvarlig og punktlig saksgang.
En nyuttdannet jurist jeg kjenner søkte jobb i NAV, ble kalt inn til intervju, og snudde i døra da hun forstod hvordan opplegget deres fungerte - hun mente de la opp til uforsvarlig saksbehandling, og ville ikke ta del i det.. Derfor skaffet hun seg heller en annen jobb.

Og opplegget til NAV er ganske pussig:
For å være sikre på at alle saker behandles rettferdig identisk, så stykkes de opp i småbiter, og hver enkelt saksbehandler skal kun ta stilling til så liten del av saken som mulig. Så sendes vurderingen videre til noen andre og det hele sys sammen til en stadig større 'sak'. Og ja, dette opplegget er ekstremt effektivt for å fjerne bevisst forskjellsbehandling og 'trynefaktor'. Men trynefaktor er ikke alle problemene i det offentlige byråkratiet, og med dette regimet har de ikke bare konstruert en ekstremt tungrodd mastodont som bruker uker på å behandle selv enkle problemstillinger; de har også ødelagt alle muligheter for rimelig og rettferdig saksbehandling. Jus er i aller høyeste grad et tolkningsfag og god jurist trenger intuisjon og mest mulig informasjon om en sak slik at de kan danne seg et helhetlig bilde av saken og vurdere utifra dette. Dersom de bare ser småbiter kan informasjon som egentlig burde tillegges avgjørende betydning forsvinne. Uviktige ting kan bli viktige, og motsatt. Lovverket er hele veien fullt av bestemmelser à type "med mindre særlige forhold tilsier"; det er en lang jruidisk tradisjon for å la saksbehandlere ha en del makt og mulighet til å ikke bare foholde seg til lovens bokstav, men også bruke skjønn. Kort sagt - det er tradisjon for å ha tillitt til offentlige ansatte, men denne tillitten har ikke NAV til sine egne. Hvis du går til NAV og snakker med noen som sitter bak en skranke, så hjelper de deg med å fylle ut papirene riktig, men selve saken din vurderes av andre. Hvilket er idiotisk.

Før NAV var sosialytelser noe som ble håndtert mer lokalt, og det gjorde at saksbehandlerne ble kjent med de trengende. Og ja, det kom frem en og annen grell historie om noen som ble rævkjørt av psykopater i maktposisjoner. Men det er en risiko man nesten må leve med, og heller styrke mulighetene til å prøve slike saker for sivilombudsmannen og lignende. 'Løsningen' til NAV er å kaste all menneskelighet ut med badevannet og redusere saksbehandlingen til det rent mekaniske. Og det kan ikke bli bra!
Sist endret av Myoxocephalus; 5. april 2015 kl. 17:58.
Nå kan jeg ikke svare for alle andre, men jeg har gått ni måneder på det lengste uten å få en eneste krone fra NAV. Jeg hadde fått innvilget nødpenger, men disse nødpengene gikk til å betale hospitset jeg bodde på. Jeg overlevde denne tiden ved å plukke panteflasker langs veien og tigge på butikken etter gammel mat som skulle kastes. Bakevarer var vel egentlig det eneste jeg fikk, utgått pålegg osv måtte jeg stjele fra containeren.

Nå er jeg heldigvis ute av denne dritten, og det er ikke pga. NAV hvertfall. Det var en god venn som så hvordan jeg slet og tilbød meg et gratis rom å sove på slik at jeg kunne putte nødpengene i min egen lomme og for en gangs skyld kjøpe mat, ta buss og se etter jobbmuligheter og leiligheter.
Ikke ALLE som får hjelp fra NAV!
Etter å ha jobbet og betalt skatt i over 35 år ble jeg arbeidsledig.
Etter ett år med hjelp fra NAV er det ikke mer hjelp å få!
Går nå på det tredje året uten en eneste krone fra NAV eller andre.
Opparbeider meg gjeld og selger eiendeler for å få penger til mat!
Ikke mye fett å være for gammel til å få jobb og for ærlig til å uføretrygde meg..
Sist endret av woff; 5. april 2015 kl. 19:37.
Sitat av woff Vis innlegg
Ikke ALLE som får hjelp fra NAV!
Etter å ha jobbet og betalt skatt i over 35 år ble jeg arbeidsledig.
Etter ett år med hjelp fra NAV er det ikke mer hjelp å få!
Går nå på det tredje året uten en eneste krone fra NAV eller andre.
Opparbeider meg gjeld og selger eiendeler for å få penger til mat!
Ikke mye fett å være for gammel til å få jobb og for ærlig til å uføretrygde meg..
Vis hele sitatet...

Du bør absolutt ta en tur til din lokale ombudsmann for å få en uhildet gjennomgang av hele din sak. Arbeidsledighetstrygd skal man få innvilget i opptil 2 år. Om en etter 2 år ikke er kommet i tilbake i jobb så har man rett på andre ytelser.

Forsøk å finne alt av papirer du har fått fra NAV. Om du ikke har spart på dette så skriver du et ber til NAV og ber om skriftlig kopi av all kommunikasjon mellom dere. Det er din rett å kreve dette og NAV vil måtte sende alt til deg.

Ta med deg dette og få til et møte hos ombudsmannen. Der får du upartisk hjelp til å vurdere din situasjon. Det er viktig at du har så god om nøyaktig dokumentasjon som mulig når du møter til time hos ombudsmannen. Om du kvier deg for å gå på et slikt møte så ta med deg moralsk støtte i form av en venn eller en du stoler på.

Ingen skal leve slik du gjør i Norge. Her må det være betydelige saksfeil, slurv eller annet faenskap som ligger bak. Du har rett til inntekt.
Sist endret av frtoretang; 5. april 2015 kl. 20:47.
Det står veldig mange drøye påstander i denne tråden. Ikke en av dem er argumentert med noen kilder annet enn at de har hørt eller føler selv man ikke har fått den hjelpen man trenger. Jeg har ALDRI hørt om noen som har gått i ukesvis uten mat grunnet saksbehandlingsfeil hos NAV. Og dette til tross for at jeg har jobbet med brukergruppen (mennesker som har sosialstønad som hovedinntekt) i over 10 år.

NAV er ikke på noen som helst måte en butikk. Det er en statlig og kommunal organisasjon som er regulert av et lovverk. De som jobber på NAV har en instruks å forholde seg til. Dersom man er uenig i ytingene og/eller hjelpen man får - må dette eventuelt endres via lov og kommunalpolitisk.

Min erfaring med NAV er at man faktisk får den hjelpen man trenger. Man får rett ytelse til rett tid. NAV er basert på at man skal med egeninnsats komme seg i arbeid eller annet tiltak på egen motivasjon. Generelle lover, samt at forvaltningsenheten som regel ikke har brukerkontakt gjør skjønnsmessige vurderingen vanskelige, men jeg vil tørre påstå at mye av kritkken NAV får like ofte bunner i dårlig formulerte henvendelser(fordi folk ikke gidder å lese veiledningen til søknaden de fremmer). Jeg sier ikke NAV er feilfrie. Det har jeg over hode ingen intensjon om, og ved en såpass stor organisasjon ville det vært rart dersom det ikke forekom feil. Og da er media på banen med en gang og lager en sak på det som folk spiser like fort som barn spiser iskrem.

Når det gjelder sosialtjenesten og ytelser som økonomisk stønad og nødhjelp, er også min erfaring at NAV strekker seg langt for å imøtekomme brukere. Jeg har aldri hørt at noen har måttet vente lenger enn 48 timer på en nødhjelpssøknad - dersom nødvendig dokumentasjon er vedlagt. For ja, slik NAV er organisert og styrt i dag, kreves litt av brukeren også.
Sitat av woff Vis innlegg
Ikke ALLE som får hjelp fra NAV!
Etter å ha jobbet og betalt skatt i over 35 år ble jeg arbeidsledig.
Etter ett år med hjelp fra NAV er det ikke mer hjelp å få!
Går nå på det tredje året uten en eneste krone fra NAV eller andre.
Opparbeider meg gjeld og selger eiendeler for å få penger til mat!
Ikke mye fett å være for gammel til å få jobb og for ærlig til å uføretrygde meg..
Vis hele sitatet...
Kan du si litt mer om situasjonen din?

Jeg regner med at du kanskje har jobbet som selvstendig næringsdrivende siden du tilsynelatende ikke har opparbeidet deg rett på trygdeytelser som dagpenger, mv.

Har du gått på arbeidsavklaringspenger? Har du søkt om sosialstønad? Når du sier at du må selge eiendeler for å få penger til mat uttrykker jo det en viss grad av minstenivå som uansett er (skal være) dekket av sosialloven.
Jeg har jobbet 16-17 år i Televerket etterfulgt av like lang tid som montør i Securitas. Etter de forholdene har jeg jobbet 4 måneder i en fabrikk her i byen. Får beskjed fra lokalt NAV-kontor at jeg nok ikke kan regne med noe hjelp hverken til å få jobb (pri 1!) eller økonomisk støtte så lenge jeg selv har midler.. Det har jeg IKKE, men er gift og kona mottar uføretrygd som altså saksbehandler i NAV mener bør holde for oss begge. Har nå ikke råd til noe som helst da alt går til å overleve. Har vært heldige så langt med at det ikke har hendt noe som krever mye penger! Gruer meg hvis det skjer noe med tennene, vet ikke hva jeg skal gjøre da! Men tigging er ikke forbudt i byen vår enda så det er jo en mulighet...
Sitat av woff Vis innlegg
Jeg har jobbet 16-17 år i Televerket etterfulgt av like lang tid som montør i Securitas. Etter de forholdene har jeg jobbet 4 måneder i en fabrikk her i byen. Får beskjed fra lokalt NAV-kontor at jeg nok ikke kan regne med noe hjelp hverken til å få jobb (pri 1!) eller økonomisk støtte så lenge jeg selv har midler.. Det har jeg IKKE, men er gift og kona mottar uføretrygd som altså saksbehandler i NAV mener bør holde for oss begge. Har nå ikke råd til noe som helst da alt går til å overleve. Har vært heldige så langt med at det ikke har hendt noe som krever mye penger! Gruer meg hvis det skjer noe med tennene, vet ikke hva jeg skal gjøre da! Men tigging er ikke forbudt i byen vår enda så det er jo en mulighet...
Vis hele sitatet...
Mitt første spørsmål er: er du registrert som arbeidsledig hos NAV? Mitt andre spørsmål er: hvorfor fikk du bare dagpenger i 1 år? Mitt tredje spørsmål er: hva er dine forventninger når du skriver at du ikke får hjelp til å få jobb? Snakker vi hjelp til å skrive søknad eller tenker du på lønnstilskudd osv? Siste spørsmål: Har du søkt om noen ytelser og evt hva fikk du til svar? Enda et: Har du sjekket lovverk og påklagd evt vedtak?

Slik du legger det frem - kan det virke som at du forventer at NAV skal komme å rydde opp i livet ditt. Det gjør dem ikke. Du er mulig eldre i arbeidslivet, men med din kompetanse og stabilitet i arbeidslivet - kan jeg ALDRI tenke meg at du ikke er kvalifisert og/eller egnet for et arbeid dersom du er villig til å ta hvilket som helst arbeid og flytte på deg. For slik er loven - og det kan ikke ditt lokale NAV-kontor gjøre noe med. (Vær snill og ikke ta dette personlig - jeg kjenner ikke deg eller din historie - men uttaler meg og stiller spørsmål på bakgrunn av det du skriver).

Du kan for øvrig søke sosialen om å få dekket tannlegeregninger dersom du ikke har penger til det selv. Men uavhengig av kommune må du nok dokumentere at du ikke har penger til å dekke dette selv.
Sist endret av reklame; 5. april 2015 kl. 21:50.
Mitt problem i et nøtteskall det der! Jeg er jo ikke raka fant enda! Jeg eier en enebolig (sammen med banken) og har en relativt ny bil. Så lenge jeg eier noe som helst så har jeg tydeligvis ikke hverken behov eller krav på hjelp.
Konsekvensen blir jo at jeg før eller senere havner 'på gata' uten disse siste sikringene jeg har klart å opparbeide meg mens jeg var i jobb.
Det jeg trenger er en jobb. Jeg har vært ganske aktiv som jobbsøker i distriktet og har vel søkt på det meste uten å få napp. Jeg har dag-pendlet de siste 30+ årene av mitt arbeidsliv og jeg gjør heller det enn å flytte, noe som sikkert er ett av problemene. Nå, etter at jeg har fylt 55 år og har tre-fire år med 'hull' på cv'en havner mine søknader nederst i haugen.
Jeg prøver / har prøvd å utnytte bekjentskapskretsen og spør alle om de vet om noe men uten hell.
Etter å ha prøvd det jeg kan, forstår jeg at jeg får 'krype til korset' og oppsøke lege for å få hjelp til å bli uføretrygdet.
Jeg ser jo at det er der mine fleste kjente ender opp til tross for at hverken de eller jeg er ufør!
Jeg er absolutt ikke på noen måte så syk at jeg ikke kan utføre en normal jobb og kunne godt tenkt meg i det minste en jobb i kassa på nærmeste matbutikk.
Eneste betenkeligheten jeg har i så måte er at jeg da vil stjele arbeidsplassen til en som absolutt både trenger OG fortjener plassen framfor meg!
Jeg er faktisk så solidarisk at jeg mener det er feil å fortrenge unge / trengende fra en arbeidsplass. Tenk på hvor mange som faktisk har store behov for å kunne forsørge seg selv, for å komme seg i jobb og ikke leve på sine foreldre eller sosialhjelp!
woff det høres egentlig helt merkelig ut da du har krav på dagpenger eller avklaringspenger.. Har du i det hele tatt sendt søknad om det?

En saksbehandler kan ikke sitte å si at det får du ikke.. Du skal søke så kan du evne evnt klage på avslaget.., evnt skriv en klage på bbehandlingen du har fått og send til fylkesmannen..
Jeg HAR fått dagpenger. Men de varer ikke uendelig. Jeg mottok dagpenger totalt i ett drøyt år (hadde karantene til å begynne med pga uenighet om oppsigelse) da jeg fikk et engasjement halvveis i perioden som jeg hadde i 4 måneder.
Nå er nok jeg av typen som ikke takler å klage på alle NAV's flotte vedtak og regelverket de følger. Har ikke resurser (hverken økonomiske eller psykiske) til å kjempe mot et system som ikke bryr seg i det hele tatt. Bare saksbehandleren får dyttet saken min videre så er de fornøyd og JEG gir opp..
Neida, jeg forstår at det finnes adskillig verre saker enn min og at NAV nok har begrenset med midler til å hjelpe. Det som er så forbanna synd er at de ikke hjelper meg før det er for sent! Jeg må tydeligvis kvitte meg med ALT jeg eier og har før jeg får hjelp og da TRENGER jeg ikke hjelpen lenger! (Da NAV da har tatt fra meg alt jeg lever FOR.)

Men historien min er jo en avsporing fra trådens innhold.
NAV og deres saksbehandlere gjør etter min mening en helt forferdelig dårlig jobb hvis de ikke risikerer konsekvenser av egen dårlig saksbehandling.
Noen få ganger går det for langt for de dette går ut over og det får da som konsekvens i verste fall drap / drapsforsøk på saksbehandleren.
Jeg forstår virkelig godt mange av tilfellene hvor du nektes hjelp når du er helt på bunnen.
Håper dere som leser i tråden ALDRI må oppleve å stå på NAV og tigge om å få hjelp til mat! Det gjør noe med det du har mellom øra..
Så forlang å få jobbsøkerkurs eller hjelp til å få jobb.. Da har du krav på arbeidsavklarings penger.. Og du må ikke selge noen ting får å få dette..

Står forøvrig svart på hvit på nav sine sider..
Sitat av reklame Vis innlegg
Det står veldig mange drøye påstander i denne tråden. Ikke en av dem er argumentert med noen kilder annet enn at de har hørt eller føler selv man ikke har fått den hjelpen man trenger. Jeg har ALDRI hørt om noen som har gått i ukesvis uten mat grunnet saksbehandlingsfeil hos NAV. Og dette til tross for at jeg har jobbet med brukergruppen (mennesker som har sosialstønad som hovedinntekt) i over 10 år.

NAV er ikke på noen som helst måte en butikk. Det er en statlig og kommunal organisasjon som er regulert av et lovverk. De som jobber på NAV har en instruks å forholde seg til. Dersom man er uenig i ytingene og/eller hjelpen man får - må dette eventuelt endres via lov og kommunalpolitisk.

Min erfaring med NAV er at man faktisk får den hjelpen man trenger. Man får rett ytelse til rett tid. NAV er basert på at man skal med egeninnsats komme seg i arbeid eller annet tiltak på egen motivasjon. Generelle lover, samt at forvaltningsenheten som regel ikke har brukerkontakt gjør skjønnsmessige vurderingen vanskelige, men jeg vil tørre påstå at mye av kritkken NAV får like ofte bunner i dårlig formulerte henvendelser(fordi folk ikke gidder å lese veiledningen til søknaden de fremmer). Jeg sier ikke NAV er feilfrie. Det har jeg over hode ingen intensjon om, og ved en såpass stor organisasjon ville det vært rart dersom det ikke forekom feil. Og da er media på banen med en gang og lager en sak på det som folk spiser like fort som barn spiser iskrem.

Når det gjelder sosialtjenesten og ytelser som økonomisk stønad og nødhjelp, er også min erfaring at NAV strekker seg langt for å imøtekomme brukere. Jeg har aldri hørt at noen har måttet vente lenger enn 48 timer på en nødhjelpssøknad - dersom nødvendig dokumentasjon er vedlagt. For ja, slik NAV er organisert og styrt i dag, kreves litt av brukeren også.
Vis hele sitatet...

Vel jeg er en av de som i en svært vanskelig livssituasjon for en tid tilbake ikke fikk behandlet søknad om nødhjelp innen 48 timer. Til tross for både personlig oppmøte, gjentatte telefonsamtaler og e-post.

Min søknad var grei nok å behandle. Ingen mangler eller noe slikt. Men søknaden havnet på "feil pult" og til tross for daglige purringer så skjedde ingenting. Ikke før jeg i desperasjon etter å forhørt meg rundt fikk kontakt med ombudsmann. Heldigvis hadde jeg kopi av alt jeg hadde levert og tok det med til ombudsmann. Saken ble løst innen et par timer etter at ombudsmannen kontaktet NAV. Da hadde jeg vært uten penger fra onsdag uken før til fredag neste uke.

Her hjalp hverken egeninnsats, korrekt utfylt søknad eller purringer. Noe av problemet med nav er jo at det er et sentralnummer en må ringe for å komme i kontakt med NAV. Så blir du satt over til saksbehandler. Der er det stort sett alltid kun talepostkasse.

Ihht forvaltningsloven så har NAV da 72 timer på å kontakte deg når du legger igjen beskjed. Jeg la igjen beskjeder på svarer og sendte eposter hver dag uten respons og uten å få noe vedtak.

Når jeg snakket med ombudsmannen så fortalte han om en økning i slike saker, og at NAV saker har økt i mengde år for år. Jeg tror nok ombudsmannen er mer representativ i dette enn "en som jobber med personer som går på NAV".
Sitat av woff Vis innlegg
Jeg HAR fått dagpenger. Men de varer ikke uendelig. Jeg mottok dagpenger totalt i ett drøyt år (hadde karantene til å begynne med pga uenighet om oppsigelse) da jeg fikk et engasjement halvveis i perioden som jeg hadde i 4 måneder.
Nå er nok jeg av typen som ikke takler å klage på alle NAV's flotte vedtak og regelverket de følger. Har ikke resurser (hverken økonomiske eller psykiske) til å kjempe mot et system som ikke bryr seg i det hele tatt. Bare saksbehandleren får dyttet saken min videre så er de fornøyd og JEG gir opp..
Neida, jeg forstår at det finnes adskillig verre saker enn min og at NAV nok har begrenset med midler til å hjelpe. Det som er så forbanna synd er at de ikke hjelper meg før det er for sent! Jeg må tydeligvis kvitte meg med ALT jeg eier og har før jeg får hjelp og da TRENGER jeg ikke hjelpen lenger! (Da NAV da har tatt fra meg alt jeg lever FOR.)

Men historien min er jo en avsporing fra trådens innhold.
NAV og deres saksbehandlere gjør etter min mening en helt forferdelig dårlig jobb hvis de ikke risikerer konsekvenser av egen dårlig saksbehandling.
Noen få ganger går det for langt for de dette går ut over og det får da som konsekvens i verste fall drap / drapsforsøk på saksbehandleren.
Jeg forstår virkelig godt mange av tilfellene hvor du nektes hjelp når du er helt på bunnen.
Håper dere som leser i tråden ALDRI må oppleve å stå på NAV og tigge om å få hjelp til mat! Det gjør noe med det du har mellom øra..
Vis hele sitatet...
Jeg finner det vanskelig å forstå situasjonen din. Du anklager NAV for at de ikke hjelper deg med å finne arbeid og tar fra deg alt du lever for, samtidig som du skriver at du ikke gidder å klage på vedtak fordi du mener det er feil i saksbehandlingen og at de har tullete regler? Det er noe som skurrer her. Jeg hadde aldri akseptert den skjebnen.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med ditt lokale NAV-kontor og be om en time med rådgiver. Dersom dette er for psykisk utmattende for deg, ville jeg bedt om råd og hjelp fra legen din til å komme under en yting du (etter informasjon hittil beskrevet) har rett på.

Du har mange fine år igjen i arbeidslivet og jeg føler meg trygg på at noen der ute har behov for din erfaring og kunnskap. Lykke til

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Vel jeg er en av de som i en svært vanskelig livssituasjon for en tid tilbake ikke fikk behandlet søknad om nødhjelp innen 48 timer. Til tross for både personlig oppmøte, gjentatte telefonsamtaler og e-post.

Min søknad var grei nok å behandle. Ingen mangler eller noe slikt. Men søknaden havnet på "feil pult" og til tross for daglige purringer så skjedde ingenting. Ikke før jeg i desperasjon etter å forhørt meg rundt fikk kontakt med ombudsmann. Heldigvis hadde jeg kopi av alt jeg hadde levert og tok det med til ombudsmann. Saken ble løst innen et par timer etter at ombudsmannen kontaktet NAV. Da hadde jeg vært uten penger fra onsdag uken før til fredag neste uke.

Her hjalp hverken egeninnsats, korrekt utfylt søknad eller purringer. Noe av problemet med nav er jo at det er et sentralnummer en må ringe for å komme i kontakt med NAV. Så blir du satt over til saksbehandler. Der er det stort sett alltid kun talepostkasse.

Ihht forvaltningsloven så har NAV da 72 timer på å kontakte deg når du legger igjen beskjed. Jeg la igjen beskjeder på svarer og sendte eposter hver dag uten respons og uten å få noe vedtak.

Når jeg snakket med ombudsmannen så fortalte han om en økning i slike saker, og at NAV saker har økt i mengde år for år. Jeg tror nok ombudsmannen er mer representativ i dette enn "en som jobber med personer som går på NAV".
Vis hele sitatet...
For all del. Jeg har ikke noe personlig mot deg, og jeg synes det er leit å høre at du har hatt slike problemer med NAV, men:

Du kommer med en historie som ikke henger på greip og du har en del faktafeil.

For det første er det Fylkesmannen som er riktig klageinstans for kommunale tjenester i NAV. Dersom du til tross for gitt informasjon ikke har fått søknaden din innvilget - ville det blitt en tilsynssak(som jeg antar du mener når du snakker om ombudsmannen). Dersom det er en tilsynssak, mener NAV på sin side at du ikke hadde behov for den økonomiske stønaden(ettersom du fikk avslag). Så da er spørsmålet mitt: hva stod i vedtaket du fikk? Jeg spør ikke fordi jeg betviler det du sier, jeg er bare interessert. Oppriktig, så spar meg for frekkheter.

Videre plikter NAV å kontakte deg innen 48 timer (ikke 72) etter henvendelse. Det tar imidlertid mindre tid på å få status på søknaden din dersom du personlig møter i mottak og spør etter den. Altså, her var det mye mer du kunne gjort enn det du selv beskriver. Jeg personlig ville nok møtt daglig til jeg fikk pengene dersom jeg hadde vært i din situasjon.
Sist endret av reklame; 6. april 2015 kl. 01:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
@reklame du vet så mye om NAV og likevel så tar du så feil?
Spare deg for frekkheter? Det er da virkelig du som er frekk, du insinuerer at folk i tråden lyver, overdriver eller snakker om ting de ikke har greie på. Også er det jo du som tar feil her......

Som jeg skrev så hadde jeg personlig oppmøte flere ganger, jeg ringte hver dag og sendte eposter hver dag. Om du ikke er klar over det så er ikke oppmøte på NAV det samme som at du får saksbehandler i tale. Og de som sitter i skranken sier jada og svada og lover alt mulig og likevel skjer ingenting.

Jeg fikk ikke avslag - jeg fikk innvilget nødhjelp etter at jeg kontaktet ombudsmannen og fikk da også betalt for alle dager fra søknaden ble levert. Og nei det var ikke fylkesmannen som hjalp meg.

Her skal du få noen linker hos meg du kan lese. Er sikkert hauger av andre også men jeg orker virkelig ikke bruke mer tid å lete for deg. Om du fortsatt tror at du vet alt om NAV så må jeg bare ønske deg god bedring.

http://kommunal-rapport.no/artikkel/...valtningsskikk

https://www.stortinget.no/nn/Saker-o...mal/?qid=57679

https://www.helsetilsynet.no/no/Topp...nomisk-stonad/

http://www.f-b.no/Flere_ber_om_hjelp...-59-79577.html

http://www.f-b.no/__Ikke_godt_nok_av...-59-79919.html

http://www.f-b.no/__Nav_herser_med_folk-5-59-84845.html

http://www.f-b.no/__Nav__nsket_ikke_...-59-10052.html

http://blogg.bt.no/preik/2013/04/02/...logen-med-nav/

https://qantumqantum.wordpress.com/2...altningsloven/

https://www.facebook.com/funksjonshe...ent_id=2899955

Av 50 kommuner som ble sjekket for lovbrudd (forvaltningsloven) så brøt 45 av 50 regelverket.
Også mener du at slett saksgang hører til sjeldenheten?

Så for å være tilbake på topic så er svaret mitt definitivt ja.
Ja NAV er så dårlige. Det skjer lovbrudd gang på gang og det blir ingen sanksjoner. Ingen som må forlate sin stilling og ingen som må stå til ansvar. Når noen til sist roper høyt nok så svarer NAV arrogant at nei det må være en helt spesiell sak og de har aldri hørt om slikt før. Eller så skylder NAV på konsulenter, IKT eller på klientene.

@reklame jeg må bare spørre deg - jobber du som avdelingsleder på NAV eller sitter i en ledergruppe der siden du (slik det virker på meg allefal) forsøker å fordreie virkeligheten?
Sist endret av frtoretang; 6. april 2015 kl. 02:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har ikke insinuert at du eller andre lyver. Jeg bare stiller spørsmål ved påstandene som fremkommer og sammenligner dem med påstander jeg tidligere har hørt. Min erfaring er at det er svært sjelden at det forekommer både forvaltningsfeil og dårlige skjønnsmessige vurderinger. Sett objektivt (dersom man skal ta med alle som mener de får for lite stønad tror jeg listen kan bli lang - så det utelater vi). Som jeg skrev tidligere, jeg har ingen intensjon om å forsvare NAV og jeg er ikke noen avdelingsleder i NAV. For å snu på flisa: er du flaggbærer for en klagegruppe for NAV?

Jeg tilhører en by i Norge med flere NAV kontor. Det kontoret jeg har mest med - antar jeg mottar ganske mange sosialsøknader i løpet av en dag, herunder vanlige sosialsøknader og nødhjelpssøknader. Jeg bistår ofte brukere i denne prosessen - og ikke EN gang på 10 år har det forekommet en feil. Dette til tross for at brukeren selv har kommet fredager 10 minutter før kontoret stenger. De har fått rekvisisjon - og de har fått mat den helgen. Det er derfor jeg synes det er utrolig at det kan gå ukesvis (her ble forespeilet flere uker tidligere i tråden) før noen får behandlet en søknad om nødhjelp. Det tror jeg ikke på. Som jeg har sagt tidligere i tråden - tror jeg aldri at NAV er feilfrie ettersom de er en såpass stor organisasjon og mest sannsynlig kuttet til beinet med ressurser til å bemanne og jobbe gjennom mengden (om er tvært gjennom et kjennetegn ved statlige og kommunale organisasjoner).

For å svare på linkene (og bloggene) du har postet(som antageligvis er et resultat av de første treffene på google med ordene "klage nav"):

Den første handler om "ikke god forvaltningsskikk" ved at det mangler signatur og tydelig hvem som fatter vedtak. Det står ingenting om vedtakene er gjort innen fristene. Ikke relevant mao.

Den andre handler om sykepenger og behandlingstid på forskuttering av sykepenger. Det er et spørsmål stilt til politikere. Politikerene svarer at grunnen til at behandlingstiden strekker seg lenger enn forvaltningslovens frister - er fordi det mangler nødvendig dokmumentasjon. Ikke relevant mao.

Den tredje er kanskje litt relevant. Likevel sitter jeg igjen med at konklusjonen ligger i at ansatte i NAV gjør for slett jobb når det kommer til vurderingen hvorvidt brukeren har rett på sosialhjelp - men får det likevel. Dette må da vitterlig komme brukeren til gode, selv om man kan klandre NAV for dårlig jobb. Ikke særlig relevant mao.

Den fjerde linken(!) er derimot en link du treffer med og får forsåvidt også relevans til tråden forøvrig. Her har NAV antageligvis gjort en feil skjønnsmessig vurdering ved å mene at det ikke var behov for sosialhjelp. Det er hvertfall slik artikkelen er vinklet uten at NAV selv har kommet med konkrete eller generelle uttalelser i den. Jeg vil igjen snu på flisa for å vise deg noe rart: finn meg en artikkelliste som handler om positive medieomtaler om NAV. Det må da vitterlig være noe positivt NAV gjør også, selv om man aldri leser om det?

De andre har ordet "blogg" eller "facebook" i seg. Spar meg for det.

For å være tilbake på topic så er svaret mitt definitivt NEI. Det tilhører svært sjeldenheten at brukerer går og kan gå i en hel uke uten mat eller penger etter de har levert søknad om nødhjelp hos NAV medfulgt riktig dokumentasjon.
Sist endret av reklame; 6. april 2015 kl. 11:24.
Reklame: Om du ikke tror på at det går lang tid før nødpenger både behandles og betales ut:
http://www.f-b.no/Hevder_papirer_for...-59-82475.html

Gikk over 21 dager _før_ søknaden ble sett på. Brukerombudet ble satt på saken, og det ble utbetalt over 20.000.- kort tid etter. (Brukerombudet sa at "her har NAV virkelig dreti på draget" mtp dokumentasjonen som ble framlagt.)

Denne personen hadde levert søknader i over et halvt år. Nav trodde ikke på at personen nå var uten arbeid, til tross for at NAV selv satte han i tiltak i den siste jobben hans, og hadde en sluttdato og forholde seg til.
Rart at det ble fortgang når man drar inn media og andre instanser, og at ikke saken ble tatt tak i før.
Nav er således en kjip instans, og de forholder seg hverken til frister eller gjeldende lovverk. Trist men sant.
Det står i artikkelen: "akutt hjelp - sosial stønad". Det er veldig stor forskjell på. Nødhjelp skal behandles innen 48 timer, sosial stønad innen 3 uker. Det er lov om sosiale tjenester, og ikke NAV sitt ansvar at det er slik.

Som jeg har sagt tidligere - jeg tror ikke NAV er feilfri. Det blir i artikkelen presentert 3 promille av sakene som går til tilsyn. Det betyr at pr. 1000 saker, er det 997 personer som får den behandlingen og ytingen de har rett på. Det er noe å tenke på.

Og heldigvis har vi en vaktbikkje i media som får NAV til å ta tak i saker når de først gjør feil. Men det er langt fra så ille som det blir presentert av enkelte (les: en kreftbylle i norsk velferd).
Sist endret av reklame; 6. april 2015 kl. 15:31.
@reklame du glemmer også at sosialhjelp er en kommunal tjeneste. Det kan være alt fra påtrykk fra oven om å trenere feks pga svak kommune økonomi til lokale sedvaner i saksbehandling.

At du har erfaring med et bydelskontor som fikser det meste gjør ikke dine opplevelser universelle. Like lite som mine dårlige opplevelser gjør. Men mine dårlige erfaringer sammen med svært mange andre som har negative opplevelser men NAV og deres kommunale tjenester (sosialhjelp) gjør at man kan trygt si at det viser et mønster. Når så 45 av 50 kommuner som ble sjekket brøt regelverket mtp på feks forvaltningsloven så er det helt klart at NAV har et kjempeproblem. Og disse problemene er det en gruppe mennesker som må lide får - en svak gruppe som kanskje ikke har lett for å hevde sin rett.
Sist endret av frtoretang; 6. april 2015 kl. 15:31.
Sitat av reklame Vis innlegg
jeg tror ikke NAV er feilfri
Vis hele sitatet...
Nei det mangler det mye på.

Behandlingstiden for akutt hjelp her i kommunen (og i andre kommuner jeg har kjennskap til) er 7-14 dager.

Alt av saksbehandling tar så lang tid at det er utrolig.
Ikke opplyser NAV overfor klientene sine hva de har rettigheter til og hva de trenger av dokumentasjon, det kommer fram når de avslår en søknad, og gir nok en utsettelse mens saken behandles på ny.

NAV i sin nåværende form har utspilt sin rolle og bør oppløses.
Etter min erfaring hjelper ikke NAV deg med noe, de sier ikke hva du har krav på. De gir ut feil informasjon (med vilje?) sånn at du ikke får det du har krav på. De bruker også flere måneder på små ting som burde ta maks ett par dager.

Med NAV bør man vite ALT man har krav på forhånd før man kontakter de, og man må faktisk være veldig frisk og oppegåendes for å styre med NAV. Hvis man er syk bør man få hjelp av noen andre..
Sitat av disneyman Vis innlegg
Med NAV bør man vite ALT man har krav på forhånd før man kontakter de, og man må faktisk være veldig frisk og oppegåendes for å styre med NAV. Hvis man er syk bør man få hjelp av noen andre..
Vis hele sitatet...

Du har dessverre helt rett. En skal være bra frisk for å være syk. Om ikke så er det lett å snuble og bli en av de som NAV herjer med.

Det med å få hjelp av andre er noe som jeg føler alle som havner hos NAV av en eller annen grunn burde benytte seg av. Få hjelp av en som er frisk og som kan hjelpe med søknader, kopier og husk alltid å be om en signert kopi av alt du leverer på NAV. Det forsvinner papirer i NAV systemet.

Forresten så sier NAV sjef i Fredrikstad Arne Hæhre at han har spart Fredrikstad kommune for 17 millioner i utgifter til sosialhjelp i 2014. Kan det ha sammenheng med den kraftige økning i saker hos brukerombudet?

At kommunen faktisk har gitt føringer som gir utslag i feilaktig saksgang som et ledd i å spare penger?

http://www.f-b.no/Har_spart_17_mill_...-59-42762.html
Sist endret av frtoretang; 6. april 2015 kl. 17:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av disneyman Vis innlegg
Med NAV bør man vite ALT man har krav på forhånd før man kontakter de, og man må faktisk være veldig frisk og oppegåendes for å styre med NAV. Hvis man er syk bør man få hjelp av noen andre..
Vis hele sitatet...
Hvilke andre tror du er der og hjelper deg?
Greit nok at vi har et helsevesen som tar seg av deg når du trenger akutt hjelp (jepp, prøvde det for 1,5 år siden. Etter et par uker uten mat og lite med drikke fikk jeg akutt nyresvikt og ble haste-innlagt..) men det hjelper ingenting når det ikke finnes oppfølging! Og det verste av alt er jo at helsevesenet heller ikke er noen gratis opplevelse med sine egenandeler som du må betale uansett om du har inntekt eller ikke.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Du har dessverre helt rett. En skal være bra frisk for å være syk. Om ikke så er det lett å snuble og bli en av de som NAV herjer med.
Vis hele sitatet...
Derfor gir sånne som meg opp! Jeg orker ikke spillet som NAV legger opp til og etter å ha prøvd i flere år innser jeg at det er best å bare gi blanke. Håper de i det minste spanderer begravelse!

Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg hadde aldri akseptert den skjebnen.
Jeg anbefaler deg å ta kontakt med ditt lokale NAV-kontor og be om en time med rådgiver. Dersom dette er for psykisk utmattende for deg, ville jeg bedt om råd og hjelp fra legen din til å komme under en yting du (etter informasjon hittil beskrevet) har rett på.
Du har mange fine år igjen i arbeidslivet og jeg føler meg trygg på at noen der ute har behov for din erfaring og kunnskap. Lykke til
Vis hele sitatet...
Når du virkelig har PRØVD det du kan i flere år aksepterer du enten skjebnen eller..? Ja, hva er alternativet? Selvmord?
Jeg har altså tatt kontakt med saksbehandler(ene) de siste årene. Time får jeg men det hjelper INGENTING når de som skal hjelpe? meg ikke hverken kan eller vil.
Som jeg skriver over her gir jeg opp å prøve det som er riktig og fornuftig og kommer nå til å forlange å bli uføretrygdet. Må jo være grunnlag for det når jeg er så "mentalt skadet" at jeg ikke får meg jobb?
Sist endret av woff; 6. april 2015 kl. 17:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har heldigvis sluppet å ha noe særlig kontakt med NAV. Det har kun skjedd en gang, og det var da jeg kom ut av fengsel uten en krone. Da fikk jeg nødhjelp i løpet av veldig kort tid. Fikset jobb med en gang, så hadde ikke noe mer bruk for de. Men jeg var fornøyd i det minste.
Sist endret av Prblmvksn; 6. april 2015 kl. 19:40.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
@reklame du glemmer også at sosialhjelp er en kommunal tjeneste. Det kan være alt fra påtrykk fra oven om å trenere feks pga svak kommune økonomi til lokale sedvaner i saksbehandling.

At du har erfaring med et bydelskontor som fikser det meste gjør ikke dine opplevelser universelle. Like lite som mine dårlige opplevelser gjør. Men mine dårlige erfaringer sammen med svært mange andre som har negative opplevelser men NAV og deres kommunale tjenester (sosialhjelp) gjør at man kan trygt si at det viser et mønster. Når så 45 av 50 kommuner som ble sjekket brøt regelverket mtp på feks forvaltningsloven så er det helt klart at NAV har et kjempeproblem. Og disse problemene er det en gruppe mennesker som må lide får - en svak gruppe som kanskje ikke har lett for å hevde sin rett.
Vis hele sitatet...
Jeg er fullstendig klar over skille mellom statlige og kommunale tjenester i NAV. Så at jeg glemmer det, trenger du ikke pålegge meg.
At kommuneøkonomien er svak kan godt være, men jeg regner med at man har forskjellige budsjett i en kommune og ikke en felles kasse. At det kommer pålegg fra rådmann og eventuelle kommunalsjefer om innsnevringer blir som jeg har nevnt tidligere - et kommunalpolitisk problem, og ikke NAV sitt problem.

Jeg har aldri sagt at mine opplevelser er universelle. Jeg bare påpeker erfaringer som er stikk i strid med din. At det finnes og foregår feil, både av skjønnsmessige vurderinger og saksbehandlingen forøvrig, har jeg tidligere påpekt er fint mulig. Sålenge det er mennesker som gjør jobben, vil det alltid forekomme feil. Det er dermed ikke sagt at NAV er en skam og en kreftbyll i samfunnet vårt. Og jeg føler du bare gnager om og om igjen om akkurat det samme, uten å kunne gi noen kilder som underbygger påstandene dine, foruten en drøss irrelevante artikler fra Fredrikstad blad. Hvor er statistikkene dine som viser hvor mange feil som faktisk blir rapportert? Enkelte hendelser som blir blåst opp i media - er langt fra representabelt for hele NAV. At det er gjort formelle feil i 45 av 50 kommuner er heller ikke noe som sier noenting om sannheten, ettersom saksbehandlingsfeil kan være langt mer enn det tråden handler om - saksbehandlingstid. I tillegg sier det ingenting om omfanget. Hva om dette er 45 feil i 45 kommuner? Det sier heller ingenting om hvor mange feil det er ift saker det behandles. Statistikk 1-2-3.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Du har dessverre helt rett. En skal være bra frisk for å være syk. Om ikke så er det lett å snuble og bli en av de som NAV herjer med.

Det med å få hjelp av andre er noe som jeg føler alle som havner hos NAV av en eller annen grunn burde benytte seg av. Få hjelp av en som er frisk og som kan hjelpe med søknader, kopier og husk alltid å be om en signert kopi av alt du leverer på NAV. Det forsvinner papirer i NAV systemet.

Forresten så sier NAV sjef i Fredrikstad Arne Hæhre at han har spart Fredrikstad kommune for 17 millioner i utgifter til sosialhjelp i 2014. Kan det ha sammenheng med den kraftige økning i saker hos brukerombudet?

At kommunen faktisk har gitt føringer som gir utslag i feilaktig saksgang som et ledd i å spare penger?

http://www.f-b.no/Har_spart_17_mill_...-59-42762.html
Vis hele sitatet...
Dersom du hadde hatt litt interesse og kunnskap om norsk arbeids- og velferdspolitikk, og i tillegg brukt 2 minutter på å lese artikkelen du poster, ville du sett at innsparingene kom som resultat av måloppnåelsen til NAV: Flere i arbeid og færre på stønader. At folk kommer i arbeid fremfor å passivt motta sosial stønader er vel positivt?
Ja, det var et besparelsesmål ovenfra i kommunen, men det var jo berettiget med både midler og metoder for å oppnå målene.
Så det konkluderingsspørsmålet ditt på slutten om dette har en sammenheng med flere klagesaker viser bare at du ikke har tatt deg tid til å lese annet enn overskriften. Faktisk en gladsak av de sjeldne man får servert i media.

Edit: Jeg ser at jeg kanskje er litt frekk i innlegget mitt. Det er ikke meningen, jeg blir bare engasjert.
Sist endret av reklame; 6. april 2015 kl. 21:21.
Vel for å lande on topic så er uansett svaret mitt på innlegget til TS at ja, så dårlig er NAV.

Jeg vet dette av egne erfaringer, og jeg har også truffet andre som har vært utsatt for akkurat samma dritten. At du fortsetter å mase om dokumentasjon og linker gjør ikke at du får mer rett. Jeg ville f.eks aldri postet papirer til og fra NAV i et åpent forum, like lite som andre ville gjort det. Jeg har i samtaler med mennesker som til daglig jobber for slike som får NAV-trøbbel blitt fortalt at problemet med NAV er økende. Alt dette gjør at jeg har et helt annet utgangspunkt enn deg. La oss håpe at du aldri selv behøver å stå med hatten i hånden på NAV og skrape for småpenger, og om det skulle skje så ønsker jeg virkelig at du får en positiv opplevelse med NAV. Jeg er stygt redd for at du kanskje får ting satt i perspektiv da og kanskje endrer litt på måten du tenker på.

Men som sagt, jeg ønsker ikke at noen skal havne på NAV - utenom de udugelige NAV-ansatte som ikke evner å skjøtte jobben sin på en forsvarlig måte. De skulle jeg virkelig ønske å se på "feil side" av skranken en dag. Og skjer det så ønsker jeg all verdens "uheldige omstendigheter" på dem og deres søknader slik at de kanskje til sist skjønner hvilket helvete de selv har satt mange i. Det ville vært karma.
Sist endret av frtoretang; 6. april 2015 kl. 22:31.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Vel for å lande on topic så er uansett svaret mitt på innlegget til TS at ja, så dårlig er NAV.

Jeg vet dette av egne erfaringer, og jeg har også truffet andre som har vært utsatt for akkurat samma dritten. At du fortsetter å mase om dokumentasjon og linker gjør ikke at du får mer rett. Jeg ville f.eks aldri postet papirer til og fra NAV i et åpent forum, like lite som andre ville gjort det. Jeg har i samtaler med mennesker som til daglig jobber for slike som får NAV-trøbbel blitt fortalt at problemet med NAV er økende. Alt dette gjør at jeg har et helt annet utgangspunkt enn deg. La oss håpe at du aldri selv behøver å stå med hatten i hånden på NAV og skrape for småpenger, og om det skulle skje så ønsker jeg virkelig at du får en positiv opplevelse med NAV. Jeg er stygt redd for at du kanskje får ting satt i perspektiv da og kanskje endrer litt på måten du tenker på.

Men som sagt, jeg ønsker ikke at noen skal havne på NAV - utenom de udugelige NAV-ansatte som ikke evner å skjøtte jobben sin på en forsvarlig måte. De skulle jeg virkelig ønske å se på "feil side" av skranken en dag. Og skjer det så ønsker jeg all verdens "uheldige omstendigheter" på dem og deres søknader slik at de kanskje til sist skjønner hvilket helvete de selv har satt mange i. Det ville vært karma.
Vis hele sitatet...
Du føler ikke du generaliserer en del? For all del, jeg regner med det finnes udugelige NAV-ansatte som det finnes udugelige ansatte i andre virksomheter, men du kan vel ikke seriøst mene at dette gjelder *alle*? Hvor mange NAV-ansatte har egentlig tatt del i den feilaktige behandlingen du har møtt?

Jeg kan også lande på topic(?): Nei, slik er ikke virkeligheten. Man får behandlet nødhjelpssøknad innen 48 timer. Dette vet jeg av egne erfaringer (dette er like gyldig som din konklusjon, bare så du vet det).

Jeg har ikke mer rett fordi jeg krever kilder som viser til at forholdene er såpass elendige som du beskriver, det har jeg aldri påberopt meg. Jeg bare stiller spørsmål til hvor du tar det fra. Du bør ha ganske gode og klare kilder for å komme med såpass sterke argumenter på hvorfor NAV er en verkebyll og kreftbyll i det norske samfunnet, og ikke bare indikasjoner basert på din egen frustrasjon og klikk-artikkler fra nettaviser i Østfold.

Edit: Hva som får deg til å tro at jeg aldri har vært på NAV med hatten i hånden selv?
Sist endret av reklame; 6. april 2015 kl. 23:02.
Bare mitt generelle bidrag: Tre enkle regler har sørget for at jeg har fått den hjelpen jeg har hatt krav på:

1) Ta kopier av alle papirer og legg dem i en perm eller mappe - i tilfelle NAV skulle være uheldige og rote dem bort. Møt opp og gi dem det manglende papiret så fort de gir deg beskjed, helst dagen etter.

2) Vær hyggelig og vis respekt. De har hundrevis av folk innom på de travleste dagene. Gjør man dagen deres bedre, så vil alt gå fortere.

3) Samarbeid - ikke motarbeid. Man er ikke i krig med NAV, de er der for å hjelpe deg.

Hjelpetips: Vær standhaftig, men ikke stress ut hvis du ikke forstår. Det er mye regler og det tar tid å forstå sine rettigheter og veien videre.

Man -vil- egentlig ikke havne på sofaen resten av livet. Søk nye muligheter. Kanskje en omskolering er mulig? Ny utdanning innen det du kan? Bruke din kompetanse til å starte et firma og deretter gi andre jobb? Løsningen er kanskje ikke alltid å bare bli arbeidstaker et sted - mange har evner til å være sjef uten noen gang å ha prøvd seg. Verden ligger og venter, man bør ikke la NAV bli sitt siste stoppested. Det er egentlig bare en instans som skal hjelpe deg videre i din jobb"prosess" i livet.
En annen ting er måten man framtrer seg når man er på NAV. Fremstår man som overlegen, aggressiv eller truende på noen måte, så kan man være helt sikker på at man ikke får hjelp eller i hvert fall blir nedprioritert. Trikset er å få de til å synes synd i deg. For ja, selv saksbehandlere på NAV har følelser, men de er dritt lei folk som kjefter og skal ha støtte for hver jævla minste ting.
De er sikkert like lei av 40 åringer med øl mage som står der med dådyr øyne og prøver å sutre seg til sympati også..
Har man papirene i orden så skal ikke din personlige holdningen ha betydning på resultatet, samme om du er amper eller spiller hjelpesløs.
Jeg kan summere opp min erfaring da jeg ikke orker skrive alt.

-Får hjelp med nav til utdannelse
-Fullfører utdannelse
-Får jobb
-Jobber
-Blir arbeidsskadet i venstre skulder etter en ulykke
-Går på sykepenger i 1 år
-Blir nektet arbeidsavklarings penger i 3 måneder etter 1 år med sykepenger
-Går 3 måneder uten penger
-Mister besinnelsen på NaV lokalet da en romener får utbetalt penger til mat men ikke jeg da jeg har en sak under behanding og ikke kan få utbetalt noe for så og bli kastet ut av lokalet
-Selger ting for og klare meg
-Venner/familie hjelper meg gjennom de 3 månedene uten penger
-Jobben sier meg opp mens jeg er sykmeldt
-NaV pusher meg mot ny jobb
-Nav får 8 kopier fra leger/kirurger/mr klinikker om at jeg ikke kan jobbe
-Går på Arbeidsavklarings penger
-Har gått på arbeidsavklarings penger i 2 år og 6 måneder
-Nav gir beskjed om at jeg nå ikke lenger kan søke om tapt arbeidsintekt da det har gått 2 år etter ulykken og jeg ikke har søkt om erstatning
-Kunne jeg få tapt arbeidsintekt ved arbskade?
-Går og traver og venter på opperasjon I skulder
-Sitter med masse gjeld og en NaV ansatt som ringer hver uke for og sjekke at jeg ikke ruser meg fordi folk som er hjemme lenge tydeligvis gjør det?
-Detter inn I en deperesjon
-Går til psykolog etter et sammebrudd
-Får ikke dekt psykolog
-Får dekt psykolog
-Kommer meg ut av deperesjon og angst
-Får ny informasjon ang at skulder skade kan være kronisk
-Opperasjon blir utsatt pga ny informasjon
-Sitter hjemme og ikke gjør noe
-Begynner og gi opp håpet om og få arbeide I yrket jeg utdannet meg til
-......................jeg er 23.


NaV er greie nok, med med en gang noe faktisk roter seg ihop så er du ganske fucked for og være ærlig. Har hatt alle papir I orden siden dag 1, har alltid møtt/tatt telefoner med nav. Har alltid sendt inn meldekort til rett tidspunkt. for uten om den ene gangen jeg klikket på NaV kontoret har jeg gjort alt etter boka. Det hjelper nok lite når selve systemet I nav er noe galt med. De Ansatte på mitt nav kontor er hyggelige og hjelpsomme.
Nå er det vel med NAV som med norske sykehus. Jevnt over er det bra, folk får den hjelpen de har krav på og de fleste er fornøyde.
Noen er misfornøyde fordi de mener de bør få mer, selv om de får det de skal og enda litt til.
Enda færre får faktisk ikke det de har krav på, selv om de har gjort det de skulle.
Og til sist er det noen som havner mellom to stoler, og dermed ikke får noen ting.

I media, og på nettet, vil som oftest fordelingen bli motsatt. Det er de få som blir slått opp og lagt merke til, resten sier ikke så mye.
Jeg mener, når så du sist noen lage en tråd på freak hvor de forteller om hvor knall behandling de fikk hos NAV, hvor smidig det gikk med dagpenger og hjelp til ny jobb?

NAV hjelper tusenvis av mennesker hver dag, og de aller fleste får det de skal. Desverre er det slik at det alltid vil være noen som faller i gjennom. Nærmest uansett vil det være slik, det vil alltid være noen som er i en situasjon som ikke dekkes opp av regelverket, eller hvor systemet slår uheldig ut.
Og det vil alltid være noen som mener de ikke får det de fortjener eller har krav på. Jeg har hørt om dem som klager fordi støtten fra NAV er lavere enn lønnen de kunne fått om de var i jobb, eller som mener det er inkompetanse som gjør at NAV ikke kan trylle frem den jobben de ønsker i gangavstand fra hjemmet.

For all del, det finnes alltid forbedringspotensiale, men man skal være forsiktig med å innføre et regime der feil får store konsekvenser for saksbehandler. Som man sier, den enkleste måten å unngå å gjøre feil er å ikke gjøre noe. Selvfølgelig bør man ta tak i saksbehandlere som gjentatte ganger oversitter frister de kunne ha overholdt, eller som ikke gidder å sette seg inn i regelverket de skal behandle, men i en så stor organisasjon vil enkeltstående feil kunne oppstå. Blir en saksbehandler sykemeldt vil det ta tid å få overført alle saker til en ny saksbehandler. For nødhjelp med frist på 48 timer risikerer man at fristen løper ut innen man er klar over at saksbehandler ikke kan behandle saken - det er ikke så lett å gi beskjed om at man blir borte dersom man blir påkjørt på vei til jobb...
Sitat av Tombøtte Vis innlegg
Jeg kan summere opp min erfaring da jeg ikke

NaV er greie nok, med med en gang noe faktisk roter seg ihop så er du ganske fucked for og være ærlig. Har hatt alle papir I orden siden dag 1, har alltid møtt/tatt telefoner med nav. Har alltid sendt inn meldekort til rett tidspunkt. for uten om den ene gangen jeg klikket på NaV kontoret har jeg gjort alt etter boka. Det hjelper nok lite når selve systemet I nav er noe galt med. De Ansatte på mitt nav kontor er hyggelige og hjelpsomme.
Vis hele sitatet...
Papirer og meldekort har ikke noe å si med mindre du har en lege og en psykolog som støtter deg. Som også ringer, og ringer, og ringer, og ringer, og ringer for å få tak i saksbehandleren din
Sist endret av SkittenKanyle; 7. april 2015 kl. 18:21.
Min eneste erfaring med NAV er i forbindelse med foreldrepermisjon, og det var ikke noe stress, men ser jo at om en sak blir mer komplisert så bryter systemet fort sammen. Når jeg skulle fylle inn skjema for å søke permisjon så var det samme skjema for mor og far (partner) og inkludert adopsjon. Skjemaet var en PDF jeg måtte laste ned, fylle inn og laste opp igjen for at det så skulle "scannes" og sikkert manuelt punches inn i systemet. I skjemaet måtte jeg fylle inn navn (det vet NAV allerede), adresse (det vet NAV og/eller folkeregisteret),personnummer (det vet NAV), inntekt (det vet skatteetaten), navn på mor (det vet NAV allerede), termin (jada, det vet NAV).

NAV burde vite eller ha mulighet til å finne ut av nesten alt bortsett fra hvordan jeg ville ta ut permisjonen. Men neida, her sitter jeg, innlogget med BankID og må skrive inn navnet mitt. Himmel og hav.
Sitat av commie Vis innlegg
Min eneste erfaring med NAV er i forbindelse med foreldrepermisjon, og det var ikke noe stress, men ser jo at om en sak blir mer komplisert så bryter systemet fort sammen. Når jeg skulle fylle inn skjema for å søke permisjon så var det samme skjema for mor og far (partner) og inkludert adopsjon. Skjemaet var en PDF jeg måtte laste ned, fylle inn og laste opp igjen for at det så skulle "scannes" og sikkert manuelt punches inn i systemet. I skjemaet måtte jeg fylle inn navn (det vet NAV allerede), adresse (det vet NAV og/eller folkeregisteret),personnummer (det vet NAV), inntekt (det vet skatteetaten), navn på mor (det vet NAV allerede), termin (jada, det vet NAV).

NAV burde vite eller ha mulighet til å finne ut av nesten alt bortsett fra hvordan jeg ville ta ut permisjonen. Men neida, her sitter jeg, innlogget med BankID og må skrive inn navnet mitt. Himmel og hav.
Vis hele sitatet...
Dette er bare svadaklaging som ikke har noe med tråden å gjøre. Dessuten minner du meg veldig om en artikkel jeg las i går. Si meg, er du forfatteren selv eller bare kopierer du og supper i sammen?

http://www.tv2.no/6770839
Sist endret av reklame; 8. april 2015 kl. 08:09.