Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2836
Var ganske nylig på en kunst utstilling med madammen og hennes famile. Der ble det solgt bilder i denne stilen.
http://www.audny.no/malerier%20mamma%20mm%20036.jpg

Det var litt tykkere malestrøk og litt andre farger.

En undersøkelse av en forsker ved UCLA viste at 66% av alle som var med kunne se hva som var kjent abstrakt kunst og tilfeldige skriblerier. Det ble gjort en sammenligning av to bilder så 66% var altså litt bedre enn tilfeldig sjanse. Men når datamengden ikke er særdeles stor sier ikke 66% oss så mye.

Grunnen til at jeg tar opp dette er fordi jeg håper det er noen kunstkjennere eller med utdanning innen kunst som kan kaste litt lys over dette. Jeg har lite eller ingen forståelse for abstrakt kunst og kunst generelt. Det jeg har funnet ut fra litt googling om abstrakt kunst og hva som utgjør prisen er dette:

- Kunstnerens navn. Jo mer kjent kunstner dess dyrere bilder. Jeg har med vilje unngått sjeldne malerier av døde kunstnere da det er en svært kjent sak at når noe er sjeldent så blir det dyrt, det gjelder igrunn for alt som omsettes.

- Materialet som går med. Lerret, maling, innramming osv.

- Tid brukt på maleriet

- Kunstnerens erfaring og utdannelse

Det er selvsagt noen flere momenter, men dette er hovedgrunnene. Med bakgrunn i at mange av maleriene bare er ensfargete farger eller noe som ser ut som om det er sølt maling på bildet blir jeg forvirret. Er denne type kunst bare en pissekonkurranse mellom rike? Når man må ty til forklaringer som at det er en kjent kunstner for å(som oftest) forklare prisen blir jeg litt misstenksom. For hva så med den lavere prisklassen 5000 til 50000. Er abstrakt kunst bare en unnskyldning for latskap når man først har et navn? Eller er det noe helt fundamentalt jeg går glipp av her?
Selvsagt er det ikke det, men hvis man ikke eier en estetisk nerve i kroppen, er jo det naturligvis vanskelig å forstå. Kunst har aldri vært for de mange.

Den industri- og økonomipregede utviklingen innen kunstverdenen de siste tiårene er tragisk. Kunst har aldri vært for de mange, og aldri for det nyrike borgerskap.
Sist endret av Kalba; 5. mars 2014 kl. 19:55.
Var noen som sa at abstrakt kunst blir dyrere jo bedre kunstneren kan forklare hva han tenkte når han malte det i rødvinsrus.

For meg er ikke abstrakte malerier kunst, men det er kanskje jeg som har missforstått noe, ser ut som noe enhver fire-åring i barnehagen kunne laget.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kalba Vis innlegg
Selvsagt er det ikke det, men hvis man ikke eier en estetisk nerve i kroppen, er jo det naturligvis vanskelig å forstå. Kunst har aldri vært for de mange.

Den industri- og økonomipregede utviklingen innen kunstverdenen de siste tiårene er tragisk. Kunst har aldri vært for de mange, og aldri for det nyrike borgerskap.
Vis hele sitatet...
La meg klargjøre en ting, det finnes mye kunst jeg liker. Men som oftest er det da snakk om kunst som det er helt tydelig at ligger mye talent bak og som jeg kan se hva kunstneren vil. Men når man kan oppnå AKKURAT samme resultat ved å bruke en malingsrulle å male noe i en farge skjønner jeg det ikke.
Abstrakt kunst kan også gå i baner som dette bildet.

Kunst er veldig subjektivt, det handler om hvem som ser på det. Mye av abstrakt kunst er banalt, og egentlig ganske poengløst men på samme måte finnes det mye bra.

Ville bare klargjøre dette, bildet i første post er virkelig ikke noe jeg ville hatt i stua.
Etter min mening er det eneste som trengs at et bilde ser bra ut. Hvilke bilder en syns er kule er jo selvfølgelig en subjektiv ting, så hvis du ikke forstår deg på abstrakt kunst kommer du nok aldri til å gjøre det, uten at det er noe negativt. Hvis en synes et bilde fult av skriblerier er fint så kan man vel kjøpe det.

Noe jeg ikke forstår er hvorfor folk betaler flerfoldige tusenlapper for bilder, når man kunne ha kjøpt mye billigere for noe like estetisk. Virker litt som å kjøpe gucci vesker eller rolex klokker, man betaler for merket og ikke kvaliteten.
Sitat av murloc Vis innlegg
La meg klargjøre en ting, det finnes mye kunst jeg liker. Men som oftest er det da snakk om kunst som det er helt tydelig at ligger mye talent bak og som jeg kan se hva kunstneren vil. Men når man kan oppnå AKKURAT samme resultat ved å bruke en malingsrulle å male noe i en farge skjønner jeg det ikke.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det som er poenget mitt.

Du har ellers rett i at abstrakt kunst har blitt en hvilepute for en haug med amatører, men det er naturligvis en annen historie.
Sitat av Kalba Vis innlegg
Nei, det er det som er poenget mitt.

Du har ellers rett i at abstrakt kunst har blitt en hvilepute for en haug med amatører, men det er naturligvis en annen historie.
Vis hele sitatet...
Hva er det som skiller en amatør fra en ikke-amatør? Er det at han ikke er kjent? Er det at han ikke legger følelser i maleriene sine? Er det noe konkret som gjør at amatørene sine bilder er dårligere enn profesjonelle?
Altså, det er ikke meningen å være vanskelig, men tenk over hva dere spør om. Setningen "Men når man kan oppnå AKKURAT samme resultat ved å bruke en malingsrulle å male noe i en farge skjønner jeg det ikke" sier det hele. Dere har vel en mistanke om at mange ser mer i kunst enn det dere gjør (estetisk sensibilitet eller hva annet man nå vil kalle det)? Du skjønner ikke et kunstverk, og du mener det like godt kunne vært helt annerledes? Greit, det er ikke noen big deal, da har du ikke glede av kunstverket, det traff ikke deg. Det samme gjelder alle annen "abstrakt kunst"? Greit. Men hvorfor innbille seg at dette har noe med kunstverkene å gjøre, og ikke en selv? Selvsagt finnes det autoriteter her også. Selvsagt er det noe å forstå, se, og ikke noe tilfeldig.
Sist endret av Kalba; 5. mars 2014 kl. 20:26.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
La oss snu på det, hvorfor er det ikke kunst? Fordi du ikke får noe ut av det? Fordi du mener du kunne gjort det samme selv? Ja vel. La oss se på musikk. Happy-trance er en sjanger jeg ikke får noe ut av. Jeg kunne også lett laget det selv, i likhet med de fleste andre som har litt kjennskap til hva som kreves. Er det ikke musikk? Selvsagt er det det. Mange mennesker anerkjenner det, er villig til å betale for det og nyter det. Ville de betalt for min hjemmesnekrede sang? Neppe. Jeg vet ikke hva som gjør en slik sang god eller dårlig, men jeg vet kjenner de viktigste ingrediensene. For meg er det ikke bra musikk, mens andre synes det er det beste.

Forstår du hva jeg mener? Kunst er utrolig vanskelig å definere, og det ender ofte opp i subjektive tolkninger. Må kunst alltid være noe fint å se på, som du kan ha på veggen? I mine øyne er det ikke det, jeg mener at så lenge det finnes en anselig mengde mennesker som anser det som kunst, ja, da er det nettopp det.
Sist endret av Olympic; 5. mars 2014 kl. 20:28.
Du stiller jo egentlig et umulig spørsmål. Hva man anser som kunst er høyst subjektivt, og kunst trenger overhodet ikke være synonymt med pent.
Føler i hvert fall at du har et ganske snevert syn på abstrakt og nonfigurativ kunst, det kan være uendelig mye mer enn noen tilsynelatende villkårlige malingsklatter.
Syntes malerier der det tydelig ikke krever evne for å lage, de syntes jeg er tull. Men sånn som han ene som driver med faceless kunst og slikt her, det digger jeg.
Jeg kan dessverre ikke svare på noen av spørsmålene dine, men dele min mening.
Jeg er på ingen måte kunstinteressert eller kunstnerisk, men av og til digger jeg bare bilder. Da faller det som regel på abstrakte bilder. Hos meg er fargekombinasjon+hva fantasien min kan se etter og danne seg bilder av.

Jeg tror nok også at hvist jeg hadde hatt penger nok, ville jeg betalt hva som helst for et bilde, bare jeg liker det.

Jeg vil heller ikke se på abstrakt kunst som hvilepute, for det tar faktisk kunstnere veldig lang tid å fullføre et bilde, abstrakt eller ei.

Vil også benytte sjangsen til å linke til min søster sine bilder. Det er desverre alt for få som ligger på nettet foreløbi.
http://jami-gallery.jimdo.com/gallery/
Kunst i seg selv er så mangt! Musikk, mat, arkitekturisme, parfymer.. det finnes overalt! Alle liker en form for kunst, enten det er visuelt, audiovisuelt eller hva det måtte være. Enten du liker det eller ikke så liker du en form for kunst!

Hvor vidt alle liker det samme vet vi jo at ikke stemmer, og er ikke dette bare bra? Det er akkurat det samme med visuelle malerier enten di er figurative eller non-figurative(som da vil tilsi abstrakt). Det er ingen tvil om at realismemalerier utrykker stor dyktighet, men jeg kunne aldri hatt noe slik hengende i min lille 60m2 leilighet. Dette er noe en blir fort lei av, men igjen.. Selvfølgelig er du dyktig om du maler realismekunst. Mens nonfigurativ kunst som abstrakt mener jeg personlig gjør ting mer livligere, og det skal godt gjøres å bli lei maleriet. Jeg har mangfoldige malerier hengende rundt av abstrakt kunst, og dette skaper en dybde og klang i tilværelsen jeg ikke ville vært foruten. Du kan også være en veldig dyktig kunstner selv om du maler abstrakt.

Abstrakt kunst er en kunstbetegnelse som hovedsakelig benyttes om nonfigurativ kunst, det vil si malerkunst som ikke forestiller eller etterligner gjenstander. Den abstrakte kunsten bruker ikke formene og fargene til å representere noe bestemt ved å ligne dette, men snarere til å gi en opplevelse av noe som ikke helt hører hjemme i vår sansbare verden. Tilskueren står dermed fritt til selv å legge inn sin egen betydning og tolkning. wikipedia.

Men helt klart! Maleriet som hendvises til i første post. Du ser selvfølgelig forskjell på et maleri som er lagt ned mye sjel og tid i, i motsettning til en strek på et hvitt lerret. Abstraktkunst som kanskje er lagt litt mer tid ned i er uventende detaljrik, ingen ser det samme i maleriet. Og dette er noe jeg syns er fascinerende. Alle er forskjellige, folk liker forskjellige ting.

Ja! Jeg mener at Nonfigurativ kunst som abstrakt, fortjener 100% å bli omtalt som kunst!
Sist endret av agsel; 5. mars 2014 kl. 21:39.
Er stortsett ikke noe positiv til abstrakt kunst. Men noen bilder syns jeg rett og slett er dritstilige.
Art Ranger har en del bilder jeg syns er bra, kan ikke sette fingeren på hva som gjør det.
Det er definisjonen på kunst og ikke kunst etter MITT synspunkt.
Sitat av murloc Vis innlegg
La meg klargjøre en ting, det finnes mye kunst jeg liker. Men som oftest er det da snakk om kunst som det er helt tydelig at ligger mye talent bak og som jeg kan se hva kunstneren vil. Men når man kan oppnå AKKURAT samme resultat ved å bruke en malingsrulle å male noe i en farge skjønner jeg det ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg forstår hva du mener, men jeg tror også at du misforstår litt hva Kalba prøver å si, eller så er det jeg som er helt på jordet. Hva som er av estetisk verdi er selvfølgelig ikke avhengig av hva som til enhver til måtte appellere til massene. Det er heller ikke en selvfølgelighet at det opplyste borgerskapet har noe særlig bedre teft. Eller investorene.

PS: jeg har tenkt de samme tankene selv.