Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 14729
Hei, jeg skal mest sannsynlig begynne på folkehøgskole til høsten. Blir friluftslinje.

Etter vg2 har jeg sittet isolert for meg selv i over 1 år, og slitt med mye angst/depresjon. Så jeg vet jeg trenger et utviklingsår for meg selv nå. Føler jeg henger en del etter på det sosiale nå(er 19 år).

Har egentlig 2 spørsmål:

Hvordan mennesker er det sånn generelt vanlig å finne på folkehøgskoler? Kan tenke meg det er en del hippie/steinerskole type mennesker der. Ikke at det gjør noe. De pleier å være hyggelige, og lett å bli kjent med de. Det er hvertfall det jeg trenger nå.


Det står mellom disse skolene:

- Friluftsliv/Extremsport - Elverum folkehøgskole HEDMARK
- Friluftsliv/Everest base camp - Seljord Folkehøgskole TELEMARK
- Friluftsliv/bål og gitar - Hallingdal Folkehøgskole BUSKERUD
- Bratt friluftsliv/Everest basecamp - Valdres folkehøgskole OPPLAND
- Friluftsliv/villmark - Sagavoll folkehøgskole TELEMARK

Noen som har gått på noen av disse, og har noen tilbakemeldinger?

Fine jenter på noen av disse skolene?

Alle svar vil bli tatt godt imot!

Takk
Da jeg gikk på folkehøyskole (Jæren FHS) var de andre som gikk der alt fra superkristen til stoner, og alt der i mellom. Med ca 90 elever som kommer fra forskjellige steder i Norge sier det seg selv at det er folk som er forskjellige. Om du ikke er typen som unngår å snakke med folk for enhver pris og gjemmer deg på rommet bør det ikke være noe problem å få nye venner. Jeg var ikke den som var mest sosial, men klarte å få et par gode venner som jeg enda har kontakt med selv om vi bor langt fra hverandre.

Det var forøvrig et veldig gøy år, og jeg sitter igjen med venner for livet. Anbefales.
Sitat av Kjeee Vis innlegg
Da jeg gikk på folkehøyskole (Jæren FHS) var de andre som gikk der alt fra superkristen til stoner, og alt der i mellom. Med ca 90 elever som kommer fra forskjellige steder i Norge sier det seg selv at det er folk som er forskjellige. Om du ikke er typen som unngår å snakke med folk for enhver pris og gjemmer deg på rommet bør det ikke være noe problem å få nye venner. Jeg var ikke den som var mest sosial, men klarte å få et par gode venner som jeg enda har kontakt med selv om vi bor langt fra hverandre.

Det var forøvrig et veldig gøy år, og jeg sitter igjen med venner for livet. Anbefales.
Vis hele sitatet...
Godt å høre!
Året på fhs er nok det mest fornuftige jeg har gjort for min egen utvikling på tross av at det for meg ble ett slags ABC år i sprit, dop sex og friluftsliv/fotball, er nå 14 år siden jeg gikk der og har enda god kontakt med en del av folka fra den tiden :-)
Nå har jeg ikke gått på folkehøyskole (Jeg var i militæret i stedet), men veldig mange av mine venner valgte et år på folkehøyskole, så jeg kan i alle fall prøve å svare litt.

En kompis gikk på en eller annen folkehøyskole der de stort sett gikk toppturer og sto på ski og levde friluftslivet fullt ut, og han, slik som med alle andre jeg kjenner som har gått på forskjellige folkehøyskoler rundt om i landet, har sagt at det var det beste året i deres liv. Jeg tror at folkehøyskolelivet kommer til å passe deg, bare du er innstilt på å få nye venner og slappe av i trivelige omgivelser!
Tror folkehøyskole er veldig bra hvis du ikke helt vet hva du vil gjøre videre, trenger pause fra skole og ønsker å være sosial.

Millitæret for en person som nettopp har hatt angst/depresjon ville ikke jeg anbefalt.

Uansett hva slags tips du får av andre, så ta det med en klype salt. Altfor mange ganger har jeg stolt på det andre har sagt og fulgt deres råd. Noen ganger er det greit, men veldig mange ganger er det også feil. På slike ting så handler det ikke alltid om hvilken skole du går på, men hvem du er sammens med. Det mange kan syns å være et "drittår" kan være et kjempefint år for deg, og omvendt.

Du kommer til å få det moro uansett. Det tror jeg absolutt! Finner alltid noen folk å mingle med på slike steder

Lykke til!
Det er ikke kult å gjøre det valget om du føler at det blir vanskelig å flytte hjemmefra, men tro meg når jeg sier du bare bør hoppe i det. Er selv mobbeoffer fra både u-skole og vgs. Jeg selv reiste oppover etter å ha ombestemt meg tusen ganger, det endte med at min mor bare kjørte meg opp..

Det jeg tenkte da jeg satt mutters alene å ventet på rom'buddy'n langt inne i vestlandsfjella var det at; Hvordan skal jeg være? Jeg er lei av livet mitt til nå så hvorfor ikke bare være den sanne meg. Det er jo ingen som kjenner meg på skolen! (kan jo hende mener jeg, men det var det ikke). Så jeg var innstilt på å være meg selv, ikke den personen som satt foran i klasserommet å ble kastet papir på, men heller den som var med på moroa, den som snakket så høyt at han ble lagt merke til. Jeg kan med et stort smil i dag si at jeg har fortsatt å være denne personen som har hjulpet meg veldig på det sosiale. Og vennene, det blir fryktelig mange av de etter et år.. Du ville vite om det er pene jenter på skolene du ville begynne på, er det ikke pene jenter over hele Norge da?

Jeg gikk selv på Voss, og vil med det si at siden du skal gå friluft ville jeg råde deg til å vurdere Voss fhs også. Det er kjempefine fjell å gå i, du kan få mulighet til å hoppe i fallskjerm og alpinbakkene er gode.

Sjekk >linken< da i det minste!

Som dere ser skryter jeg mye av skolen, det skal sies at jeg ikke har prøvd noen av de andre skolene, men friluft og store fine fjell går jo som hånd i hanske?
Ikke ta sagavoll med mindre du er kristen.
Det religiøse greiene varierer nok fra skole til skole, men man trenger neppe være redd for hjernevasking. Se heller på det som en mulighet til å forstå andres menneskers ideologi bedre, eller noe sånt. Det er rom for konstruktive diskusjoner om alle temaer på folkehøyskoler landet rundt, virker det som.

Mitt år (2003) var det omtrent 10% av elevene som hadde tydelige sosiale vanskeligheter, og det var sikkert flere som sleit uten at det ble lagt merke til, men det blir en spesiell stemning på en sånn skole som inkluderer, tolererer, og godtar. Man føler seg raskt "fri". ALLE er nervøse og usikre de første dagene, husk det og ta noen små initiativ her og der.

Anbefaler den skolen som er lengst unna sivilasjonen. Samholdet blandt elevene blir mye sterkere da, har jeg inntrykk av.
Folkehøgskoler har alle slags folk, du finner garantert noen du matcher med. Og det er veldig lett å være sosial. Jeg er selv en ganske usosial person, og jeg var vel nesten ekstrem før jeg gikk et år på FHS. Jeg føler at mye sosialt som jeg gikk glipp av på ungdomsskolen, kom nesten gratis på FHS.
Går på FHS nå og må i dette er et glimrende valg å gå. Gikk to byggfag linjer årene før nå med null jenter å startet å bli kjønnsforvirret, og hadde nesten vanskeligheter med å føre en normal samtale med jenter. Nå er jeg i full sving though, og kvinnene legger seg på rygg med spredde føtter.


For å være litt mer seriøs, så finner du mange gode kompiser og venninner på FHS. Knall år-
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Går på FHS nå og må i dette er et glimrende valg å gå. Gikk to byggfag linjer årene før nå med null jenter å startet å bli kjønnsforvirret, og hadde nesten vanskeligheter med å føre en normal samtale med jenter. Nå er jeg i full sving though, og kvinnene legger seg på rygg med spredde føtter.


For å være litt mer seriøs, så finner du mange gode kompiser og venninner på FHS. Knall år-
Vis hele sitatet...
Jeg har også gått to byggfaglinjer, så dette er meg i et nøtteskall
Mye bra svar her folkens! Setter pris på det
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Hvis du vurderer folkehøgskole bør du gjøre det. Har ikke gått på det selv, men sjelden jeg hører om noen med negative erfaringer.
Alle jeg kjenner, og folk jeg har kommet i kontakt med, som har gått på FHS sier at det var en positiv opplevelse. Har ikke hørt noe negativt enda! Begynner å angre på at jeg ikke dro på FHS... Er bare 20 da, men har lagt planer for fremtiden som har integrert seg såpass at det blir vanskelig å komme seg ut.
De jeg har snakket med som har gått på Pasvik fhs, er veldig fornøyd.
Vurderer det selv for å utforde meg på det sosiale, samt komme til et nytt miljø
Sliter man med sosial angst og har isolert seg mye, så er fhs et godt alternativ for å bli integrert igjen. Det er også greit hvis man er i en situasjon der man ikke vet helt hvor man skal videre i livet, så man får et såkalt tenkeår og kan bli litt inspirert av andre. Også er det stor sjanse for å få seg en fhskjæreste for året og det er jo ganske koselig. Minussiden er at 55 tusen kr er mye å betale, så det er jo opp til hver enkelt om man synes det er verdt det.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Går på FHS nå og må i dette er et glimrende valg å gå. Gikk to byggfag linjer årene før nå med null jenter å startet å bli kjønnsforvirret, og hadde nesten vanskeligheter med å føre en normal samtale med jenter. Nå er jeg i full sving though, og kvinnene legger seg på rygg med spredde føtter.


For å være litt mer seriøs, så finner du mange gode kompiser og venninner på FHS. Knall år-
Vis hele sitatet...
Er det ikke litt kjipt at de bare sprer føttene, og ikke beina?
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Er det ikke litt kjipt at de bare sprer føttene, og ikke beina?
Vis hele sitatet...
Neida footjobs er nok ganske undervurdert
Sitat av Darko Vis innlegg
Sliter man med sosial angst og har isolert seg mye, så er fhs et godt alternativ for å bli integrert igjen. Det er også greit hvis man er i en situasjon der man ikke vet helt hvor man skal videre i livet, så man får et såkalt tenkeår og kan bli litt inspirert av andre. Også er det stor sjanse for å få seg en fhskjæreste for året og det er jo ganske koselig. Minussiden er at 55 tusen kr er mye å betale, så det er jo opp til hver enkelt om man synes det er verdt det.
Vis hele sitatet...
55? Et år på folkehøgskole ligger på rundt 90 000 i gjennomsnitt, som regel over 100. Så det er dyrt ja. Men er så heldig at foreldrene mine betaler for det
Sitat av freestyle kid Vis innlegg
55? Et år på folkehøgskole ligger på rundt 90 000 i gjennomsnitt, som regel over 100. Så det er dyrt ja. Men er så heldig at foreldrene mine betaler for det
Vis hele sitatet...
Men så blir 40 prosent av lånet omgjort til stipend når man fullfører året.
Sitat av Darko Vis innlegg
Men så blir 40 prosent av lånet omgjort til stipend når man fullfører året.
Vis hele sitatet...
Ah. Okay
Folkehøgskole er litt som barnehage 2.0, bare at man har sex med jentene istedet for å slå de med spade.
Jeg ligger for øyeblikket på mitt rom på folkehøyskolen jeg går på. Og skal prøve å fortelle litt om min erfaring før jeg sovner på tastaturet.

Jeg er veldig sosial av meg, men har slitet en del med depresjon og sosialangst (mindreverdighetskompleks). Jeg er 22 år, og er eldre enn de fleste her, så blir sikkert et litt annet syn.

På folkehøyskole finner du alt fra utskudd til posh-spice fra beste vestkant Bærum, men førsteinntrykket er veldig vanskelig å gå ut ifra. To av de jeg trodde kom til å bli mine beste venner de første ukene endte opp med å ikke bli det. Han jeg nesten ikke så i det hele tatt, og som stort sett ikke er en people-person i det hele tatt endte derimot med å bli det. Så regn med å bruke noen uker på å finne din plass, men vær deg selv.

Du må regne med å møte personer du ikke klikker med i det hele tatt, men sånn er det overalt.

Du skal bo oppå folk i rundt 8-9 måneder. Disse skal du spise med, ha timer med, henge med og bo med. Om du noen gang lurte på hvor sosial man kan være er dette tidspunktet å teste ut teorien.

Maten er sjeldent noe å skryte av, hvert fall ikke her. Men du kan være heldig, men det går stort sett i mat alà internat/gamlehjem.

Rutiner er det mye av, du må regne med å måtte rydde og vaske rom og mer minst en gang i uken, alt ettersom reglene på skolen.

Rus er de fleste veldig strenge på. Du må ut av skolens område for å ta deg øl, og på visse skoler får du ikke komme tilbake før dagen etterpå om du har drukket. Sånn som på den jeg går på. Hasj er veldig nei-nei, her har vi allerede mistet 5 elever på grunn av dette (utvist).

Forbered deg på å delta på mye, ikke bli sittende på rommet mens det er planlagte aktiviteter. Er du en som ser negativt på dette vil du fort falle utenfor både klikker og gjenger og hva enn. Delta så mye du kan, du lærer mer, og uansett hvor teit og kleint det virker kommer du til å ha det gøy. Det blir til hva du gjør det selv.

Velger du en kristen folkehøyskole må du nesten forvente litt religionslære, indoktrinering eller annen form for eksponering for den slags. Mengde varierer selvfølgelig fra folkehøyskole til folkehøyskole.

Ett lite overlevelsestips når det gjelder mat. Er du sær i matveien, kjøp nudler, knekkebrød, saft og noe lett pålegg som ikke trenger kjøleskap. Det har reddet meg mang en gang hvor middagen eller kveldsmaten bare ikke holder mål. First Price holder godt mål, for penger vil du ikke ha mye av.

Jeg vil anbefale et år på folkehøyskole, jeg har kanskje ikke utviklet meg mye personlig, da man ikke kan lære gammel hund nye triks, men faglig innenfor det jeg valgte har det vært uvurderlig. Og utnytter alle ressursene jeg kan utnytte så mye jeg klarer.

Lykke til
Sist endret av Pagliacci; 25. januar 2014 kl. 03:12.
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Jeg ligger for øyeblikket på mitt rom på folkehøyskolen jeg går på. Og skal prøve å fortelle litt om min erfaring før jeg sovner på tastaturet.

Jeg er veldig sosial av meg, men har slitet en del med depresjon og sosialangst (mindreverdighetskompleks). Jeg er 22 år, og er eldre enn de fleste her, så blir sikkert et litt annet syn.

På folkehøyskole finner du alt fra utskudd til posh-spice fra beste vestkant Bærum, men førsteinntrykket er veldig vanskelig å gå ut ifra. To av de jeg trodde kom til å bli mine beste venner de første ukene endte opp med å ikke bli det. Han jeg nesten ikke så i det hele tatt, og som stort sett ikke er en people-person i det hele tatt endte derimot med å bli det. Så regn med å bruke noen uker på å finne din plass, men vær deg selv.

Du må regne med å møte personer du ikke klikker med i det hele tatt, men sånn er det overalt.

Du skal bo oppå folk i rundt 8-9 måneder. Disse skal du spise med, ha timer med, henge med og bo med. Om du noen gang lurte på hvor sosial man kan være er dette tidspunktet å teste ut teorien.

Maten er sjeldent noe å skryte av, hvert fall ikke her. Men du kan være heldig, men det går stort sett i mat alà internat/gamlehjem.

Rutiner er det mye av, du må regne med å måtte rydde og vaske rom og mer minst en gang i uken, alt ettersom reglene på skolen.

Rus er de fleste veldig strenge på. Du må ut av skolens område for å ta deg øl, og på visse skoler får du ikke komme tilbake før dagen etterpå om du har drukket. Sånn som på den jeg går på. Hasj er veldig nei-nei, her har vi allerede mistet 5 elever på grunn av dette (utvist).

Forbered deg på å delta på mye, ikke bli sittende på rommet mens det er planlagte aktiviteter. Er du en som ser negativt på dette vil du fort falle utenfor både klikker og gjenger og hva enn. Delta så mye du kan, du lærer mer, og uansett hvor teit og kleint det virker kommer du til å ha det gøy. Det blir til hva du gjør det selv.

Velger du en kristen folkehøyskole må du nesten forvente litt religionslære, indoktrinering eller annen form for eksponering for den slags. Mengde varierer selvfølgelig fra folkehøyskole til folkehøyskole.

Ett lite overlevelsestips når det gjelder mat. Er du sær i matveien, kjøp nudler, knekkebrød, saft og noe lett pålegg som ikke trenger kjøleskap. Det har reddet meg mang en gang hvor middagen eller kveldsmaten bare ikke holder mål. First Price holder godt mål, for penger vil du ikke ha mye av.

Jeg vil anbefale et år på folkehøyskole, jeg har kanskje ikke utviklet meg mye personlig, da man ikke kan lære gammel hund nye triks, men faglig innenfor det jeg valgte har det vært uvurderlig. Og utnytter alle ressursene jeg kan utnytte så mye jeg klarer.

Lykke til
Vis hele sitatet...
Har du noen eksempler på hva planlagte aktiviteter går ut på? :P
Heisann.

Jeg er elev ved Elverum FHS, og jeg stortrives! Backpacker/ex-sport er en linje med mye utvalg, der du kan gjøre alt ifra mountain biking, ski/snowboard, kiting, juving, rafting samt mye mer.

Det er noen "rare" folk her, ja, men alle er kjempegreie. Du finner typ "snowboardgutta" på snowboard- og b/e-linja, pene jenter på afrikalinja og litt sære folk på teater. Så til syvende og sist er det mye og velge mellom.

Skolen ligger ikke så nærme sentrum at du gidder å gå hver dag, men nærme nok til at det ikke er for langt.

Mitt helintrykk av FHS er at det er et annerledes år med mange nye inntrykk og bekjentskaper. Vil nok si at jeg har fått meg venner for livet. Så ja; FHS er vanvittig gøy! kjør på :-)
Sitat av freestyle kid Vis innlegg
Har du noen eksempler på hva planlagte aktiviteter går ut på? :P
Vis hele sitatet...
Det varierer veldig mye, alt fra elevkvelder som dere planlegger eller lærerne planlegger, til å spille spill eller se film.
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Det varierer veldig mye, alt fra elevkvelder som dere planlegger eller lærerne planlegger, til å spille spill eller se film.
Vis hele sitatet...
Det skal jeg nok klare
Sitat av freestyle kid Vis innlegg
55? Et år på folkehøgskole ligger på rundt 90 000 i gjennomsnitt, som regel over 100. Så det er dyrt ja. Men er så heldig at foreldrene mine betaler for det
Vis hele sitatet...
http://www.folkehogskole.no/hva-faar-jeg-i-stoette

37,000 i stipend =)
Er det virkelig noe stress a ha litt marijuana liggen godt gjemt og ta seg en jay i helgene? Man holder da selvfolgelig kjeft til alle at man driver med slik.

Spor ogsa her om noen her har erfaring fra Valdres FHS og Torshus FHS.
Folkehøgskolen 69° Nord i ligger i Malangen, rett sør for nordens Paris, Tromsø. Her kan skolen tilby linjer som Seiling og topptur, Hundekjøring og friluftsliv, friluftsliv nordkalotten, sportsfiske og friluftsliv & Go Pro Action. I tillegg til dette har de valgfag.

Fritidsmessig kan de friste med både gymsal og trening, biljard og PC-stue og koselige kvelder i fellesstue.
internatkveld samles elevene på sine internat, lager mat og finner på sosiale aktiviteter. En fredag i måneden er det programkveld hvor hvert internat er ansvarlig for å snekre sammen underholdning. Dette varierer alt fra teater/revy, konkurranser, bursdagsfest etc. Elevene forbereder også god mat etter eget ønske. Det kan være pizza, boller og brus, kaker, lefser eller hva som enn frister.

Her er to videoer laget på skolen. Mad River Canoe og Toppturer i Malangen FHS 69 Nord. Disse anbefales å ta en titt på.

Skoleåret består mest av tur og utendørsaktiviteter, så jeg tipper du hadde blitt fornøyd av deres tilbud innendørs.
Du kan besøke hjemmesiden til Folkehøgskolen på 69nord.no