Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2391 1212599
Kva fordeler har fiber utover kobber på lengder under 100m?
Vis hele sitatet...
Er tynnere, mellom 2 mm til 5mm. Mot 1 cm eller tykkere for Cat6 eller nyere
Man slipper VLAN og man slipper å bytte utstyr i fremtiden.
Man kan få alt over samme kabel, slipper man 3 kabler og store cisco switch.

Nå er det vanskelig å si hvordan altibox blir i 2020 men tror med mindre noe spessielt skjer er nok det fremtiden.
Tror selv fiber blir mere populært i 2020, det ser dere på optisk fiber erstatter RCA.
Med mindre displayport\HDMI overtar.

Men ja fiber har jo noen negative sider for terminering er vanskeligere tilsvarende CAT7 og tåler mindre tyngde før kabelene ødlegges. Selv om det har blitt bedre fra 2000 tallet. På den tiden var fiber beste man kunne få men koster ganske mye mere en i dag.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Er tynnere, mellom 2 mm til 5mm. Mot 1 cm eller tykkere for Cat6 eller nyere
Vis hele sitatet...
Du sammenligner fiberpatch mot installasjonskabel. Fiber meint for fast forlegning har filler og slikt, og er stortsett like tjukk eller tjukker enn CAT5/CAT6. Du får flate CAT6-kabler og om du vil. Samt at den er 5mm i diamter, ikkje 10mm.
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Man slipper VLAN og man slipper å bytte utstyr i fremtiden.
Man kan få alt over samme kabel, slipper man 3 kabler og store cisco switch.
Vis hele sitatet...
VLAN var ønska her. I tillegg kan du bruke switcher utan VLAN og. Og du må uansett bytte utstyr, ettersom fiberkonverteren din kun støtter gigabit.

Resten av innlegget er så skivebom at eg kommenterer det ikkje. Du har ikkje snøring på nettverk, og anbefaler blindt det siste nyinnkjøpet ditt. For ein månad sidan var det 10Gb TWINAX-kabling. I dag er det fiber.
Sist endret av vidarlo; 24. februar 2016 kl. 09:42.
Problemet verken SFP+ RJ45 eller fiber har sikker fremtid. Så for ekstrembrukere er det ingen alternativ som ser sikkert fremtidsrettet.
Jeg ser fiber på fin måte (Singlemode\multimode) og koble sammen flere rom på en kabel.
Istedenfor å borre 4-8 cm hull i veggen holder det med 1 cm hull. og lett få fiberkabelen gjennom.
Det er bare spørmål hva man bør satse på, multimode er billigere på 10 gigabit utstyr som jeg ser det. Egner bedre for kortere lengder, men single mode er eneste for lengere strekning.

Herre. Las du spørsmålet? Fyren ønsker å transportere to ulike VLAN (TV og internett) over samme kabel. Da er ikkje svaret å ikkje nytte VLAN. Svaret er å settje opp ein switch til å køyre trunk over ein kabel, og ein switch til å splitte dei to ulike VLANa ut untagged på kvar sin port.
Vis hele sitatet...
Har lite greie på Vlan da jeg ikke trenger det selv, men slik jeg forstår det i hvertfall kan man vel ikke splitte wlan i det uendelige? f.eks TP-Link MC200L -> TL-SM321B->Cisco SG300-10 -> Wlan 102 så konvertere med en Cat6 til Cisco SG300-10 til 100 eller 101?

For er det mulig og få å fungere blir jeg overrasket. Men regner i så fall det blir mindre kapasitet.
Sist endret av lmh1; 24. februar 2016 kl. 09:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Overskuddsmateriell
Det å bruke vlan vil ikke gi noen problemer. Her er nettverket mitt og det funker utmerket. Bruker ikke noe fiber i nettverket mitt annet enn inn på HET converteren.

Switchen i stua blir matet av HET converteren.

http://freak.no/forum/attachment.php?attachmentid=12479&stc=1&d=1456304960
Sist endret av Bullhill; 24. februar 2016 kl. 10:13.
Så vlan 30-34 er magisk måte å gjøre nettet utagget? Eller at det ikke er låst til tv\internett eller telefon?
Det vil si det funger til alt?
Får du redusert båndbredde om du har 1 gigabit\s hvis du har 1 gigabit\s hastighet (940 mbit ned maks).
For et slik oppsett burde vel gi hastighetreduksjon om du bruker flere tver\ maskiner samtidig. Er alt stabilt eller hender du får dårlig bilde på tv hvis du laster eller belaster nettverket? Derfor vurder jeg heller å satse på å seperarere egne linjer til alt helst.

Fiber vil nok gi samme reduksjon i hastigheten, men vet 10 gigabit utstyr koster like mye omtrent som RJ45 og single mode fiber. På router\switch. Og en slik løsning vil kanskje måtte oppgraderes i fremtiden.

Det er vel slik Iptv løsning ting altibox går bare i Simplex?
Så er bare telefoni\internet som går i full duplex?

For det kan være Cisco\linksys utstyrene er så raske at man ikke merker forskjell på hvor mange kabler det er.
Men Cat6 kabel koster lite sammenlignet mot utstyret.
Sist endret av lmh1; 24. februar 2016 kl. 10:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Overskuddsmateriell
switchene tar seg av å untage pakkene. alt som står på samme vlan kan snakke sammen i tilegg til pfSense uansett hvor det står i nettverket. De kan også delvis snakke med hverandre også etter regler jeg har satt opp i pfSense.

Den hastighetsreduksjonen du snakker om merker man ikke, man bruker aldri gigabit uansett så det er ikke noe problem.
Derfor er det PON\EPON vs AON det ofte diskuteres på fiberlevrandørene.
Hvorfor dele fiber når alle kan få hver sin fiber, koster lite ekstra.
Overskuddsmateriell
Dette er ett hjemmenettverk ikke en ISP
Hvis eg sko gravd ner hadde eg gravd ner 1 fiber og 1 cover når eg først gjør d. Hadde brukt fiberen å hatt cover som backup dersom fiberen skulle gå istykker.

Mye bedre bed fiber ikke pga hastighet me pga tordenvær.
Hei!

Noen her som har SFPer for Altibox som fungerer med Mikrotik?
Jeg vet mikrotik er mega sære på SFPer.. Alle jeg har testet tidligere i andre prosjekter nekter å fungere.

Til nøds så kan jeg bruke en mediaconverter, hvis noen vet om en slik?
Jeg ønsker meg mist mulig single point of failure...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
For eit par dagar sidan spurte du fundamentale spørsmål om kvifor fiber ikkje fungerte. No gir du andre råd.
Vis hele sitatet...
Word #1

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kva fordeler har fiber? Ingen, for den jamne husbruker. Dei har ikkje bruk for over gigabit. Dei har ikkje strekk over 100m. Det er dyrare, og meir tungvindt. Punktum.
Vis hele sitatet...
Word #2

Sitat av vidarlo Vis innlegg
For å køyre fleire nett over ein kabel er løysinga VLAN. To switcher som støtter VLAN, ferdig. Over kobber.
Vis hele sitatet...
Word #3

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kva faen slags bruksområde har PON til heimebruk? Kostnad ved fleire fiberporter er neglisjerbar samanlikna med integriteten på nettet som krevst ved PON, og utstyret. Fiber i heile teke er forbanna ubrukelig til heimebruk. Og totalt uinteressant.
Vis hele sitatet...
WORD!
Jeg kan forresten bruke switchen min som mediaconverter så da trenger jeg egentlig bare en SFP som er virker med Altibox sitt system..

Er det noen som har kjøpt SFP og bruker med Altibox?
http://webshop.fiberworks.net/Websho...i-Di-1310/1550

Her er jo samme bølgelengde hvertfall..
Sitat av sirtommen Vis innlegg
Jeg kan forresten bruke switchen min som mediaconverter så da trenger jeg egentlig bare en SFP som er virker med Altibox sitt system..

Er det noen som har kjøpt SFP og bruker med Altibox?
http://webshop.fiberworks.net/Websho...i-Di-1310/1550

Her er jo samme bølgelengde hvertfall..
Vis hele sitatet...
Jeg har denne (med Cisco-kode) i min SG300
http://webshop.fiberworks.net/Websho...35-p0000002869

Fungerer utmerket
Takker! Hvor kjøpte du den?

Jeg er litt skeptisk til å kjøpe gbit sfp, da jeg er usikker på utstyret i andre enden. Men det kan jeg ta en telefon for å finne ut av.
Sitat av sirtommen Vis innlegg
Takker! Hvor kjøpte du den?

Jeg er litt skeptisk til å kjøpe gbit sfp, da jeg er usikker på utstyret i andre enden. Men det kan jeg ta en telefon for å finne ut av.
Vis hele sitatet...
Via fiberworks. De aksepterer kun firmabestilling. Men de koster såpass lite at det er verdt forsøket med å skaffe seg en.
Sitat av traceroute Vis innlegg
Da endret jeg konfig på port 6, til det som teratom forslo. Fikk bilde med en gang. Målet mitt til slutt er å trunke alle vlanene i en kabel rundt omkring i huset der jeg har utstyr som krever nett. Har 4 sg200 switcher som jeg nå skal begynne å leke meg litt med. Må lese meg litt opp på sonicwall, å finne ut hvordan jeg sender trunken igjennom denne.

takk for hjelpen til nå.

traceroute
Vis hele sitatet...
Var det Multicast-TV konfigureringen som gjorde at du ikke fikk bilde tidligere?

Ole
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Det å bruke vlan vil ikke gi noen problemer. Her er nettverket mitt og det funker utmerket. Bruker ikke noe fiber i nettverket mitt annet enn inn på HET converteren.

Switchen i stua blir matet av HET converteren.
Vis hele sitatet...
Hva slags AP har du som støtter vlan TAG? En eller flere av de?
Et trådløst gjestenett og et privatnett?

Sitat av lmh1 Vis innlegg
Så vlan 30-34 er magisk måte å gjøre nettet utagget? Eller at det ikke er låst til tv\internett eller telefon?
Det vil si det funger til alt?
Får du redusert båndbredde om du har 1 gigabit\s hvis du har 1 gigabit\s hastighet (940 mbit ned maks).
For et slik oppsett burde vel gi hastighetreduksjon om du bruker flere tver\ maskiner samtidig. Er alt stabilt eller hender du får dårlig bilde på tv hvis du laster eller belaster nettverket? Derfor vurder jeg heller å satse på å seperarere egne linjer til alt helst.

Fiber vil nok gi samme reduksjon i hastigheten, men vet 10 gigabit utstyr koster like mye omtrent som RJ45 og single mode fiber. På router\switch. Og en slik løsning vil kanskje måtte oppgraderes i fremtiden.

Det er vel slik Iptv løsning ting altibox går bare i Simplex?
Så er bare telefoni\internet som går i full duplex?

For det kan være Cisco\linksys utstyrene er så raske at man ikke merker forskjell på hvor mange kabler det er.
Men Cat6 kabel koster lite sammenlignet mot utstyret.
Vis hele sitatet...
Du får samme hastighet hvis det ikke er lokalt, med lokalt så får du vel et lite hastighetstap, men det er ikke snakk om akuratt.
Sist endret av guleman; 25. februar 2016 kl. 22:12.
Overskuddsmateriell
Sitat av guleman Vis innlegg
Hva slags AP har du som støtter vlan TAG? En eller flere av de?
Et trådløst gjestenett og et privatnett?
Vis hele sitatet...
Har dette: http://www.cisco.com/c/en/us/product...tup/index.html

Er kun 54mbit på wifi og 100mbit interface på det, men når det bare er mobiler og slikt som går på det uansett holder det lenge

Har gjestenett, privatnett og ett nett der jeg kjører blant annet motorvarmer prosjektet på, der er det meget strenge brannmur regler og ingen internetttilgang. Gjestenettet er uten kryptering, men med Captive Portal.
Viken Fiber / Altibox redusert hastighet når IPv6 er enabled.

Jeg har fått levert en 300 Mb/s linje av Viken Fiber som funker som fjell.
Har kastet ut hjemmesentralen fra Altibox og har installert en Asus RT-AC3200 som står koblet rett på fiberkonverteren fra Viken. Har satt linjen til brokobling hos Viken / Altibox

Når jeg enabler IPv6 ser jeg at IPv6 hastigheten er mye lavere en IPv4 hastigheten.
Ser dette spesielt godt når jeg bruker speedtest og går mot Telenor som oppdager om en kan bruke IPv4 / IPv6.

Når IPv6 ikke er enabled på Asus ruteren, får jeg full hastighet 300 Mb/s opp og ned når jeg går mot Telenor.
Når IPv6 er enabled, faller hastigheten til 53 Mbps ned og 42 Mbps opp ved test mot samme Telenor server.

Har også testet mot andre IPv4 / IPv6 test steder der alle hastigheter på IPv6 er markert dårligere en IPv4 testene.
Kommer dette av dårlig implementering av IPv6 hos Altibox, eller kan det være feiloppsett på bruk av 6rd tunnel på min Asus ruter?

Vil dette påvirke hastigheten på nettet for meg og jeg tenker da særlig på Neflix , Viaplay, Cmore osv.
Laster ikke ned noe med bruk av bittorrent utenom det som kan være innebygd av software for oppdateringer.
Sist endret av Stooned; 26. februar 2016 kl. 17:28. Grunn: Skrivefeil
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stooned Vis innlegg
Har også testet mot andre IPv4 / IPv6 test steder der alle hastigheter på IPv6 er markert dårligere en IPv4 testene.
Kommer dette av dårlig implementering av IPv6 hos Altibox, eller kan det være feiloppsett på bruk av 6rd tunnel på min Asus ruter?

Vil dette påvirke hastigheten på nettet for meg og jeg tenker da særlig på Neflix , Viaplay, Cmore osv.
Laster ikke ned noe med bruk av bittorrent utenom det som kan være innebygd av software for oppdateringer.
Vis hele sitatet...
Bruker du 6rd-tunnell eller native? Altibox reduserer neppe hastigheten din, men det er ikkje gitt at IPv6 går mot samme tenar, eller over samme linjer som IPv4, og det er utanfor altibox sin kontroll.

Det er heller ikkje gitt at utstyret ditt har samme ytelse på IPv6 og IPv4.
Bruker 6rd tunnel og kjører med Windows 10 Pro på kablet 1 GBps nettverk.
Har ikke testet med bruk av native da Altibox selv mener en skal bruke 6rd tunnel.

Har testet mot flere tilbydere som tester både IPv4 og IPv6, og IPv6 har merkbart dårligere hastighet med en reduksjon av hastigheten til 1/3 til 1/8 i forhold til IPv4.

Når det gjelder utstyret kan det jo være at Asus RT-AC3200 er dårligere på IPv6, men dette har vært toppmodellen til Asus helt til Asus RT-AC5300 kom på banen.
Asus ruteren er patchet opp til nyeste firmware.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stooned Vis innlegg
Bruker 6rd tunnel og kjører med Windows 10 Pro på kablet 1 GBps nettverk.
Har ikke testet med bruk av native da Altibox selv mener en skal bruke 6rd tunnel.
Vis hele sitatet...
Ei tenkjeleg forklaring er at Altibox ikkje prioriterer 6rd spesielt høgt, og ikkje har nok tilgjengeleg bandbreidde på 6rd-nodane sine.

Løysinga er vel realistisk sett å leve med det, eller skru av IPv6. Og vente på native støtte.
Spørsmålet da er om dette vil påvirke strømming av tjenester?
I husholdningen bruker vi aktivt Neflix 4K, Viaplay, C-more og Youtube tjenester samtidig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stooned Vis innlegg
Spørsmålet da er om dette vil påvirke strømming av tjenester?
I husholdningen bruker vi aktivt Neflix 4K, Viaplay, C-more og Youtube tjenester samtidig.
Vis hele sitatet...
50Mb/s er jo plenty til å streame 2-3 høgkvalitets streamer samtidig. Du merker jo om du får dårlegare kvalitet, eller om det hakker. Det er heller ikkje gitt at CDNa til dei ulike aktørane går over IPv6, og det er ikkje gitt at IPv6-rutingen mot dei er den samme mot serveren du tester mot.

Opplever du problemer så kan du skru av IPv6 og sjå om det vert betre. Opplever du ikkje problemer? Ok, kva er då spørsmålet?
Sitat av telvenes Vis innlegg
hvordan måler du dette?
Vis hele sitatet...
speedometer.altibox.no (internt for Altibox kunder)

speedtest.net (for alle)

Men det løste seg med problemet mitt - var en dårlig fibermodul dings i gata som hadde feil frekvens. Får det jeg skal ha nå - bruker bare Asus rutern min
speedometer.altibox.no (internt for Altibox kunder)
Vis hele sitatet...
Denne kan brukes av alle kunder uansett hvilken levrandør, en slik test er fin til felsøking, da man ser hvor rask hastighet man får uten om internetlevrandøren sitt nett.

Eneste man ikke får brukt er DNS serveren til en levrandør uten å være på VPN siden det er nok internt bruk.
Fant en SFP som er støttet av mikrotik, som kanskje fungerer med Altibox.
http://routerboard.com/S-3553LC20D
Jeg plages med at nettet er veldig ustabilt når hybelboernes ledning er koblet til. Nettet blir ustabilt og går etterhvert helt i stå. Så fort jeg trekker ut ledningen til dem, funker alt perfekt her. Jeg skjønner ikke helt hva det kan være, selv om de belaster nettet mye, skulle det vel ikke nærmest slutte å virke her?

Men etter å ha lest _hele_ denne tråden, virker det som det kan være lurt å bytte ut Zyxel-ruteren fra NTE/Altibox med en Cisco SG300-10. Det stemmer at jeg da kan styre slik at f.eks. hybelavdelinga får halve kapasiteten, mens vi har vår halvdel uforstyrret i behold? Det jeg ikke helt ser ut ifra beskrivelsene, er om denne da også har innebygd brannmur?

For øvrig har jeg 3 bokser fra Altibox: først en grå umerket plastboks som den svarte fiberkabelen går inn i og en hvit kabel kommer ut fra. Denne boksen er låst, aner ikke hva den gjør? Så en grå, avlang boks det står "Ping communications" på og det kommer en cat-kabel ut fra. Så kommer Zyxelen.

P.S.: Jeg vil ikke ha trådløs-ruter på den første ruteren i systemet. Den må nemlig stå i kjelleren og fordele ting, trådløs-ruteren må høyere opp i huset.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av khun Vis innlegg
Men etter å ha lest _hele_ denne tråden, virker det som det kan være lurt å bytte ut Zyxel-ruteren fra NTE/Altibox med en Cisco SG300-10.
Vis hele sitatet...
Nei, det kan du ikkje. Det er ein switch, som ikkje vil gi deg mogelegheit til NAT, trafikkstyring e.l.

Switcher har heller ikkje konsept om kva ein brannmur er. Du treng ein ruter i tillegg til ein switch.
Tja, ifølge oletuv 12/12-2015:

"Du kan bruke både L2 (f.eks. Cisco SG200) og L3 (f.eks. Cisco SG300) switch til å konfigurere nettverk med VLAN. Hvis du først velger å anskaffe en L3 switch som SG300, vil du utnytte switchen best mulig ved å sette den opp i layer 3 modus. Du kan da konfigurere alt på switchen med DHCP server og flere IP subnett, access regler og la switchen overta rutingen. "

Misforstår jeg noe her, eller stemmer ikke dette?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av khun Vis innlegg
Misforstår jeg noe her, eller stemmer ikke dette?
Vis hele sitatet...
Alt det stemmer, og switchen kan utføre statisk ruting.

Den kan imidlertid ikkje NATe, og den har ingen brannmurfunksjonalitet å snakke om. Du vil i tillegg trenge ein ruter for å NATe utgåande trafikk, shape den, og ta seg av brannmurfunksjonaliteten. pfSense er populært val i så måte.
Beklager, jeg henger ikke med. Dersom "switchen kan overta rutingen", hvordan kan det ha seg at noe mangler? Er ikke NATing en del av ruting???

Poenget her var jo delvis å redusere antall bokser (og dermed feilkilder), ikke introdusere 2 bokser der jeg nå har 1???

For øvrig er det ikke mye hjelp å få hos Altibox. De mener at siden nettet fungerer hvis jeg kobler pcen rett på Altiboxen, er det ikke deres feil at det ikke fungerer når alt henger på samtidig. Selv om de er enige i at det i prinsippet er koblet opp korrekt. Muligheten av at det er totalbelastninga Zyxelen ikke tåler, vil de ikke høre på. Men er det ikke snart mange nok som har dette problemet til at det kan taes opp via Forbrukerombudet eller noe?
Sitat av greddost Vis innlegg
Til alle som vil bli kvitt hjemmesentralen og har separat mediaconverter (F.eks Zyxel hjemmesentral).

Vil bare informere om at man ikke trenger å kjøpe en dyr managed switch, hvis formålet kun er å bli kvitt hjemmesentralen.

En meget god router, som du kan koble direkte til mediaconverteren, er enten Asus RT-AC66U eller den aller nyeste Asus RT-AC68U, begge disse støtter VLAN tagging på WAN/Internet, TV og telefon på WAN, PORT3 og PORT4

Selvfølgelig ikke så mange muligheter for spesielle config, men det fungerer knirkefritt og raskt hos meg, til mitt bruk.

Du mister to av LAN-portene på routeren (3 og 4), da disse blir dedikert til IPTV og telefoni.

LAN port 1 og 2 virker som normalt til LAN/PC.

Se bilder for oppsett, ved å trykke på linken under:
Fungerende oppsett Altibox


greddost
Vis hele sitatet...
Tenkte var meir relevant for deg Kuhn, kan kutte ut ruteren til altibox uten å ty til management svitsj som Cisco SG.. eller liknande. Også slipper du med AC66u og AC68u å bruke 3part firmware, om du fortrekker rett ut av boksen oppsett. Greddost som eg linket til hadde grei forklaring på alt dette

Grunnen til eg nevner denne løsninga er mest grunna Asus har no ein gratis App til den typen rutere på IOS og Android, dette vil dekke ditt behov for å kontrollere hastigheten til dine utleige hybler. Har svoger med samme behov, så eg tenkte dette gjaldt deg også.
Sitat av khun Vis innlegg
Jeg plages med at nettet er veldig ustabilt når hybelboernes ledning er koblet til. Nettet blir ustabilt og går etterhvert helt i stå. Så fort jeg trekker ut ledningen til dem, funker alt perfekt her. Jeg skjønner ikke helt hva det kan være, selv om de belaster nettet mye, skulle det vel ikke nærmest slutte å virke her?
Vis hele sitatet...
Det første som slår meg er at leieboeren har satt på en svitsj for å kunne koble opp flere enheter på din kabel. Sjekk at han ikke har koblet sammen to porter på sin svitsj med en patche kabel.
En vil da veldig raskt få en "Broadcast" storm som vil slå ut nettet hos deg.
Såg ikkje "PS:" delen, men fortsatt bruk Gråboks(passiv fiberskjøt, ute til innekabel)->avlange boks(media converter)-Asus ruter ac66u/ac68u(avslått trådløst)->Asus ruter(Oppe etasje, påslått trådløst, kan velge AP modus her, slipper du dobbel NAT).

-Bruk mobil/nettbrett med Asus apps for enkel begrensing til dine leietaker utstyr som er tilkoblet per kabel(også ved trådløst)

Kjappt om appen:
https://www.youtube.com/watch?v=yKW1Z1Xu9KM
Sist endret av meple; 29. februar 2016 kl. 23:05.
Takk, meple, ser ut som det er nøyaktig det jeg trenger. Den videoen var ganske overbevisende! Men det finnes ikke tilsvarende ASUS-rutere _uten_ trådløs-funksjonaliteten? Det burde jo kunne bli litt billigere...

Stooned: godt poeng, men jeg har sjekka det en gang og tror ikke noen av dem driver og lurer meg når jeg har gått...
Sist endret av khun; 1. mars 2016 kl. 00:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Men det finnes ikke tilsvarende ASUS-rutere _uten_ trådløs-funksjonaliteten? Det burde jo kunne bli litt billigere...
Vis hele sitatet...
Pfsense som nevnt tidligere er for ekstrem brukere, eller de som ikke trenger trådløs.
Desverre eneste alternativet hvis du ikke trenger trådløs, fleste har mobiler\nettbrett som de trenger internet på.
Så derfor er det nok det på de aller fleste.

Er selv enig Asus RT-AC88U er noe stiv priset men det er nok det beste man får i dag. WRT1900AC har vel noe problemet med vlan ser det ut til.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Pfsense som nevnt tidligere er for ekstrem brukere, eller de som ikke trenger trådløs.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikkje. Det er ei løysing som krev at du har marginalt meir kunnskap enn for å plugge i ein asus og skru på straumen, men det er til gjengjeld ei løysing som er vanvittig mykje meir fleksibel.

At du ikkje fekk pfsense til å fungere har antakeleg meir med deg å gjere enn pfsense. Det er ikkje spesielt vanskeleg. Kva trådløs har med det å gjere forstår eg ikkje.

Sitat av lmh1 Vis innlegg
WRT1900AC har vel noe problemet med vlan ser det ut til.
Vis hele sitatet...
Ikkje spesielt store problemer med vlan nei. Med OpenWRT har den imidlertid massive problemer med 5GHz WiFi.
Sist endret av vidarlo; 1. mars 2016 kl. 08:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Før jeg handler: er det ikke først og fremst trådløs-delen som er bedre i Asus RT-AC88U i forhold til AC68U? Hvis jeg uansett skal misbruke den med å slå av trådløs-delen, kan jeg kanskje spare de ekstra kronene for 88U?

Og ser her: https://www.komplett.no/product/7577...ac1750-router# at mange klager på at AC66U blir ustabil etter noen måneder, muligens pga overoppheting. Noen synspunkt på det?
Sist endret av khun; 1. mars 2016 kl. 09:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kom plutselig på at jeg kan vel teste den Asus RT-AC3200-ruteren jeg har stående allerede? Den har vel samme muligheter?
Ja, du bør nok ha merlin build i så fall: http://www.lostrealm.ca/tower/
Virker jo imponerende! Men spesifikt hva er det i Merlin jeg trenger som ikke finnes allerede?

Og kan jeg da fortsatt bruke ASUS-appen?
Asuswrt-merlin provides the following changes over the original firmware:

64KB NVRAM
WakeOnLan web interface (with user-entered preset targets)
JFFS persistent partition
User scripts executed at init, services startup, WAN up, firewall up and shutdown.
SSHD (through dropbear)
HTTPS support
OUI (MAC address) lookup if you click on a MAC on the Client list (ported from DD-WRT)
Optionally turn the WPS button into a radio on/off switch
Saving your traffic history to disk (USB or JFFS)
Displaying monthly traffic history
Cron jobs
Monitor your router's temperature (under Administration -> Performance Tuning)
Display active/tracked network connections
Allows tweaking TCP/UDP connection tracking timeouts
Various bugfixes: crash issues related to VPN, etc...
layer7 and cifs kernel modules added
Optional user-settings for the WAN DHCP client (required by some ISPs)
Description field added to DHCP reservation entries
Dual WAN support (both failover and load balancing supported)
Disk spindown after user-configurable inactivity timeout
System info summary page
Wireless client IP and hostname on the Wireless Log page
Vis hele sitatet...
http://www.snbforums.com/threads/asu...firmware.7047/

I tillegg til det brannmur over ipv6, angående asus appen har jeg ikke prøvd den.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lmh1 Vis innlegg
http://www.snbforums.com/threads/asu...firmware.7047/

I tillegg til det brannmur over ipv6, angående asus appen har jeg ikke prøvd den.
Vis hele sitatet...
Men det er ikkje svar på om den støtter det han treng - to ulike nettverk utan kontakt med kvarandre, men kontakt mot internett.

Eg trur ikkje den kan det, ettersom eg ikkje finn spesielt mykje som tyder på at merlin har støtte for vlan i administrasjonsinterfacet, og broadcom-CPUer stortsett ikkje har støtte for meir fleire NIC.

Det kan finne tyder på at du må sette det opp via ssh: http://www.snbforums.com/threads/vla...i-howto.20529/
Håper jeg ikke snakker mot meg selv nå :-)

Men jeg er ikke så opptatt av at det skal være separate nett, bare jeg kan styre kapasiteten mellom de forskjellige underdelene. Så hvis jeg kan si at alt som er koblet til via kabelen i port 2 f.eks. skal få totalt halve kapasiteten, så er jeg brukbart fornøyd. Da hindrer jeg vel at hybelboerne bruker opp all kapasiteten, hvis de får et eget trådløsnett fra denne kabelen, med eget navn og passord?

Jeg prøver i kveld med ASUS RT-AC3200 slik den er levert. Føler jeg ikke det holder, skal jeg se på Merlin. Bare et spørsmål før jeg evt prøver det: jeg kan fortsatt kjøre "Factory reset" for å hive ut Merlin om jeg angrer?
http://www.snbforums.com/threads/can...-merlin.17778/

Men jeg har aldri prøvd å rulle tilbake, da jeg ikke ser vitsen, prøvd i så fall orginal firmware fra asus, og installer det på nytt. Eller fabrikk oppsett hvis det ikke funger men har lite erfaringer her.
Lastet ned ASUS-appen og testet litt med AC3200-ruteren slik den står nå, som aksesspunkt. Men blir litt skeptisk over hvor bra den er. Den pcen jeg skriver med nå, er f.eks. koblet trådløst (mot denne ruteren). Men appen påstår den er "Wired"!

Eller er det slik at den ser alt med seg selv som sentrum? Slik at hvis min pc er koblet via en extender et annet sted, så er den på "Wire" sett fra AC3200 sitt sted? Forekommer meg merkelig, men jeg ser ingen annen logisk forklaring?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av khun Vis innlegg
Eller er det slik at den ser alt med seg selv som sentrum? Slik at hvis min pc er koblet via en extender et annet sted, så er den på "Wire" sett fra AC3200 sitt sted? Forekommer meg merkelig, men jeg ser ingen annen logisk forklaring?
Vis hele sitatet...
Jepp, den ser på kor trafikken kjem fra, og ingenting anna. Den spør ikkje PCen din om kva den bruker.
Da er vi over på debugging (av ASUS RT-AC3200 som substitutt for Zyxelen fra Altibox). Dessverre virket det ikke fullt så enkelt som det kunne se ut til. Jeg satte opp ihht Greddost sine spesifikasjoner, bortsett fra at LAN/IPTV-taben hos meg ikke hadde noe valg for "Internet". Jeg fikk oppgitt 101 for port 3 og 100 for port 4.

Plugga spent ut Zyxelen og inn med ASUS-en. Den starta pent opp, WAN-led-en lyste hvitt og fryd og gammen. Men da til slutt wifi-led-ene lyste opp, gikk WAN-led-en i rødt. Kobla til pc og da kom det feilmelding fra ruteren om at den ikke hadde nett-kobling.

Jeg hadde oppgitt samme mac-adresse på ruteren som det Zyxel-boksen hadde.

Prøvde på nytt med å slå av alt og vente 10min, slå på mediekonverteren og la den stå noen minutter, så ASUS-en og vente 10min til. Fortsatt rødt på wan...

Liten vits i å kontakte Altibox, men håper noen her har noe lurt på lager?

Prøvde forresten å sette Zyxelen i bromodus først, men det skal vel ikke gjøre noen forskjell når den ikke er påkoblet? Signalet fra Altibox funker ikke annerledes om jeg setter det i bromodus fra nettsida deres?

Det hjalp ikke, i hvert fall...
Sist endret av khun; 1. mars 2016 kl. 19:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du prøvd med merlin firmware? fikk det ikke til før jeg flashet men etter det fungerte det. usikker på om firmware er den faktiske grunnen til at det fungerte eller om det var en annen innstilling jeg hadde endret, du får avgjøre om det er verdt ett forsøk.

Tok ett par minutter før jeg fikk TV og ett par minutter til før jeg fikk WAN IP.