Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  147 11427
Hei. Jeg er ny på forumet her så venligst ikke skyt meg

Jeg er en gutt på 17år og jeg har et par spørsmål om hasj.
Jeg lurer på om jeg bør prøve det. (Så klart _BØR_ man jo holde seg unna alle rusmiddler, men dere kjønner)

Moren min fortalte meg en gang at hun har prøvd hasj ~3 ganger da hun var yngere, hun sa hun fikk paranoia og at hun fikk psykiske problemer av det.
Men jeg vet ikke hvor ille det er snakk om. Tror ikke det er noe hun sliter med i dag. Det hun fortalte meg om paranoiaen hun fikk var at hun ikke turte å gå inn på en buss (høres da ikke så ille ut)

Søsteren min fortalte meg også at hun har prøvd det en gang. Hun hadde det visstnok ille under rusen. Hun så alle hun noen gang har kjent stående rundt seg og at det bobla spytt ut av munnen hennes.
Jeg har aldri hørt om noe sånt før så det kan hende det var blanda ut med noe rart.(?) Det var visstnok akerselva shit.
Hun sier også at hun har fått epelepsi-anfall etter dette.

Faren min derimot har røkt hasj siden han var tenåring og til nå (han er nå ~50år) og har aldri hatt noen problemer med det.

Og som den vise mann (eller gutt om du vil) har jeg selfølgelig lest mye om emne her på forumet og andre steder, og har fått med meg at man kan være predispabel(?) for å få psykiske vansker av dette rusmiddelet. Som ofte går i familien.(?)

Så det jeg lurer på er om det er farlig for meg å prøve. Eller om jeg bare skal holde meg _LANGT_ unna?

-Mvh Sob3er
Direkte farlig - nei?
Lurt å holde seg unna - ja!

Siden du virker som en såpass klok gutt, så ser jeg ikke hvorfor du skal tråkke på en sti som kan ødelegge hele livet ditt...
Ta heller å forsett å være smart, med å holde deg unna alt som heter hasj og narkotika, så vil du nok komme ut av det hele mye bedre, og i værste fall med en erfaring man ærlig talt ikke trenger, mindre.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Direkte farlig - nei?
Lurt å holde seg unna - ja!

Siden du virker som en såpass klok gutt, så ser jeg ikke hvorfor du skal tråkke på en sti som kan ødelegge hele livet ditt...
Ta heller å forsett å være smart, med å holde deg unna alt som heter hasj og narkotika, så vil du nok komme ut av det hele mye bedre, og i værste fall med en erfaring man ærlig talt ikke trenger, mindre.
Vis hele sitatet...
uhm..unnskyld?
du sier i bunn og grunn at han blir å ødelegge livet sitt om han prøver hasj, så da spør jeg: hva begrunner du det med?
blir han automatisk dum om han prøver cannabis?
hvordan kan du bedømme om en person du ikke kjenner trenger eller ikke trenger en erfaring?

til du har noe konkret å komme med, noe du tydeligvis ikke har pr. nåværende tidspunkt, så la heller være å svare på slike tråder når det er åpenbart at du har en fordom mot rusmidler generelt, og lar utsagnene dine bli påvirket av det.

til trådstarter:
det er rimelig vanlig å bli litt paranoid under påvirkning av cannabis, noen mer, noen ikke i det hele tatt. det er veldig personavhengig, og kommer ann på hvor godt du er forberedt psykisk.

å lære seg å roe seg ned under en rus, er noe man lærer etterhvert.

det søsteren din forteller høres noe merkelig ut, selv om cannabis er et hallusiongen (skaper hallusinasjoner), så er det sjeldent at man ser konkrete ting som ikke er der (mennesker, personer).

for meg høres det mer ut som skremselspropaganda fra dem, men det kan ikke jeg bedømme.

de eneste valgene du har, er enten å prøve, eller la være.

jeg vil uansett anbefale deg å la være, i et par år til, til psyken din er litt mer utviklet.
Sist endret av somnium; 1. august 2009 kl. 05:20.
Sitat av somnium Vis innlegg
uhm..unnskyld?
du sier i bunn og grunn at han blir å ødelegge livet sitt om han prøver hasj, så da spør jeg: hva begrunner du det med?
blir han automatisk dum om han prøver cannabis?
hvordan kan du bedømme om en person du ikke kjenner trenger eller ikke trenger en erfaring?
Vis hele sitatet...
Sier ikke at han BLI å ødelegge livet sitt, men han KAN ødelegge livet sitt.
Ekstremt mange rusmissbrukere starter med hasj i ung alder, og etter det så er det stortsett bare en vei det går.. Sannsynligheten for å bli en rusmissbruker på heltid er kanskje ikke så ekstremt stor, i allefall ikke når det kommer til tyngre stoffer, men det er fremdeles en unødvendig risiko å ta, når man har et klart valg.
Dum blir han nok ikke, i mange tilfeller blir det motsatt effekt (alt ettersom), men man blir ikke på noen måter mer 'smart' av å starte å røyke.. Så jeg vil si at det på alle måter er dumt å prøve et rusmiddel...

INGEN trenger erfaring, enkelt og grett...
Enkelte vil fremdeles hoppe ut i det og opparbeide seg erfaring, men det er generelt en erfaring man ikke trenger.


Anbefaler TS om å ta seg turen innom en psykriatisk sykehus / døgnenhet som behandler tidligere rusmissbrukere, så får man kanskje øynene litt opp for hva som kan skje.. Spesielt når en stor del av brukergruppen der idag er på 16-25 år. Noe som sier litt.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Sier ikke at han BLI å ødelegge livet sitt, men han KAN ødelegge livet sitt.
Vis hele sitatet...
KAN ødelegge ja, det kan alkohol, tobakk og for mye cola og. jeg ser ikke relevansen her, eller sier du det bare fordi det går under "narkotika"-klassifiseringen?

Ekstremt mange rusmissbrukere starter med hasj i ung alder, og etter det så er det stortsett bare en vei det går..
Vis hele sitatet...
jeg tør vedde på at de fleste startet med tobakk eller alkohol. og poteter.
utsagnet ditt er basert på urgamle studier, og de er totalt ubrukelige i den statistiske sammenhengen her.

ikke sier du hvor du får dette fra, hva er kildene dine?

INGEN trenger erfaring, enkelt og grett...
Vis hele sitatet...
dette må være det mest fantastiske utsagnet jeg har hørt noensinne.

Ekstremt mange rusmissbrukere starter med hasj i ung alder, og etter det så er det stortsett bare en vei det går.. Sannsynligheten for å bli en rusmissbruker på heltid er kanskje ikke så ekstremt stor
Vis hele sitatet...
et argument og en selvmotsigelse på to setninger etter hverandre.. imponerende.
hva ønsker du å formidle? at "ekstremt mange" går nedenom og under, eller at sannsynligheten for å bli misbruker ikke er så høy?

Enkelte vil fremdeles hoppe ut i det og opparbeide seg erfaring, men det er generelt en erfaring man ikke trenger.
Vis hele sitatet...
er det du som bestemmer dette for andre eller? litt av et ansvar du tar på deg her.

hvorfor ikke bare si det, du er fordomsfull mot cannabis fordi du har fått servert propaganda fra barndommen av, og du slukte det rått og gjør det fortsatt, og det uten å ha noen relevant erfaring med stoffet selv (bare glem det, om du hadde hatt det så hadde du nevnt det som et argument allerede).

en ting du må lære deg, er at hvis du skal komme med slike påstander som du gjør, så sørg for at du har kilder og konkret informasjon å komme med.
Sist endret av somnium; 1. august 2009 kl. 05:43.
Må si meg helt enig me somnium. Blackkoz: du driver jo bare å sier i mot deg selv. Blir for dumt i mine øyne.

Sob3er, vil du prøve hasj, prøv det. Vil du ikke, la vær. Værre er det ikke !
Får du en dårlig erfaring en evt. første gang er det jo ikke no vits å fortsette. Er ikke slik at du blir "avhengig" av ett blås med noen kompiser. And for the record, har ALDRI hørt om noen som har fått ødelagt livet sitt av å ha prøvd hasj.
jeg starta å røyke som 16 17 åring, men jeg skulle ønske jeg venta til jeg var litt eldre. det er min erfaing.
Sitat av somnium Vis innlegg
KAN ødelegge ja, det kan alkohol, tobakk og for mye cola og. jeg ser ikke relevansen her, eller sier du det bare fordi det går under "narkotika"-klassifiseringen?
Vis hele sitatet...
Herregud. Han hadde nok sagt det samme om fyren ville røyke eller drikke også, jeg er lei av at folk som advarer noen mot og holde seg unna hasj, blir folk som mener det er mindre farlig enn alkohol hårsåre og begynner og argumentere mot. Det er farlig alt sammen, og man skader ikke i å holde seg unna.

For øvrig så er alle eksemplene foreldrene dine kommer med sanysnlig dratt rett ut av ræva, det er mulig å røyke uten og komme værre ut av. Men nå som det er ulovlig så er det også mange miljøer knyttet til sånt du er lur og holder deg unna.

Hyppig røyking gjør farene for å utsette psykiske lidelser du kan være disponent for å utvikle, og bivirkningene potensielt værrre. Men en gang i blant har relativt lite farlig for folk flest. Det er bare det og holde seg til en gang i blant.

Beklager evt. skrivefeil. Jeg har nettopp røyket en joint, så det kan hende jeg ikke er helt skarp på skrivingen.
Somnium, du må jo være enig i at de aller fleste tunge narkomane tok sine første skritt ut i elendigheten med hasj/pot?

Og til trådstarter: Det å røyke hasj er ikke direkte en livsviktig erfaring du trenger videre i livet, men vil du prøve så go ahead. Hasj i seg selv er jo ikke spesielt farlig. Ganske små sjanser for at du får noe varige men av å røyke en joint eller 3
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Geordie Vis innlegg
Herregud. Han hadde nok sagt det samme om fyren ville røyke eller drikke også, jeg er lei av at folk som advarer noen mot og holde seg unna hasj, blir folk som mener det er mindre farlig enn alkohol hårsåre og begynner og argumentere mot. Det er farlig alt sammen, og man skader ikke i å holde seg unna.
Vis hele sitatet...
forskjellen her er at jeg ikke påstår hverken det ene eller det andre, noe Blackkoz derimot gjorde/gjør.

hvordan får du det å etterspørre fakta til å være hårsår?
kildekritikk er en plikt i mine øyne, når man diskuterer en relevant sak.

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Somnium, du må jo være enig i at de aller fleste tunge narkomane tok sine første skritt ut i elendigheten med hasj/pot?
Vis hele sitatet...
det jeg sier/spør om, er hvilken relevans det har?
det er ingen fysiologiske fenomener som får en person til å gå fra cannabis til tyngre stoffer, så man kan si nøyaktig det samme om både sigaretter og alkohol.

det eneste det belager seg på, er at fyren som selger deg cannabis sannsynligvis har andre ting å selge og (dette blir mindre og mindre sant etterhvert som toleransen for cannabis øker i samfunnet), og da kan vi godt si det har med miljøet å gjøre, ja.

...saken er da, at om man føler man MÅ prøve noe mer enn cannabis, så bør man igrunn være forsiktig med å innta noe som helst rusmiddel, lovlig eller ulovlig, da faren for den psykiske avhengigheten kan slå inn.

dette har derimot ingenting med selve substansen i seg selv å gjøre, men holdningen og viljen til den som inntar stoffet.

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Et miljø hvor tilogmed du må innrømme det er lettere å starte med tyngre stoffer i?
Vis hele sitatet...
les over, jeg har kommentert det allerede.
Sist endret av somnium; 1. august 2009 kl. 06:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
mitt tips til deg er hvis du er ***** gira på å prøve hasj. do it! men er du usikker å "vil tenke over saken" så vent til du er 18-19 år og føler at du er klar for det, det med søstra di har jeg ikke hørt noe lignende om før men at kjenner noen som for litt mer noia når de røyker å freaker nesten ut på tette steder med folk på men de sliter litt med psyken så regner med det er derfor, så hvis du ikke har noen psykiske problemer elr noe lignende så tror jeg ikke det skal være noe problem
Sitat av somnium Vis innlegg

det jeg sier/spør om, er hvilken relevans det har?
det er ingen fysiologiske fenomener som får en person til å gå fra cannabis til tyngre stoffer, så man kan si nøyaktig det samme om både sigaretter og alkohol.
Vis hele sitatet...
Hva med miljøet rundt hasj her i norge?
Veldig ofte det flyter med diverse andre narkotiske stoffer som ikke er like ufarlige som hasj..

Et miljø hvor tilogmed du må innrømme det er lettere å starte med tyngre stoffer i?
mongo stein når jeg skrev det forrige innleget så fikk ikke forklart noe jeg ville å høres sikkert helt på tryne ut xD

miljøet rundt hasj? her er det ikke noe annet enn hasj, det er jo selvsag noen "tyngre narkomaner rundt om kring" men de har ingenting med miljøet "vårt" å gjøre, vi driver med vårt å de driver med sitt.. enkelt å greit, ingen som blir dradd inn elr tvunget til og prøve noe de ikke vil.
Sist endret av Acid00; 1. august 2009 kl. 06:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
4 0
Tusen takk for svar alle sammen.
Jeg tor jeg skal vente litt til før jeg tar valget.

itt tips til deg er hvis du er ***** gira på å prøve hasj. do it! men er du usikker å "vil tenke over saken" så vent til du er 18-19 år og føler at du er klar for det, det med søstra di har jeg ikke hørt noe lignende om før men at kjenner noen som for litt mer noia når de røyker å freaker nesten ut på tette steder med folk på men de sliter litt med psyken så regner med det er derfor, så hvis du ikke har noen psykiske problemer elr noe lignende så tror jeg ikke det skal være noe problem
Vis hele sitatet...
Men hvordan kan jeg være sikker på at jeg ikke har noen psykiske problemer?
Jeg anbefaler deg ikke og prøve det, men hvis du vil så er det vel lurt og ha en/flere kammerater i nærheten som du kan stole på, som kan passe på deg, mens du gjør dette, start med lite og ikke overdrive, det bruker jo og være en av grunnene til at folk får noia osv.
Gjør det på en dag du har god tid til og være med kammerater og ikke trenger og passe på tid osv, så skal det nå gå greit hvis du vurderer og prøve det snart

Jeg er 17 år og røyker da, jeg angrer ikke på det, men vet at jeg er dum som gjør det.
Men dog jeg røyker så sjeldent jeg røyker maks 5 ganger i måneden, mens kammeratene mine de røyker kanskje opp til flere ganger i uken.
Sitat av Sob3er Vis innlegg
Tusen takk for svar alle sammen.
Jeg tor jeg skal vente litt til før jeg tar valget.


Men hvordan kan jeg være sikker på at jeg ikke har noen psykiske problemer?
Vis hele sitatet...
når jeg satt å rulla meg en joint engang, så brukte jeg rizla type blå. når jeg tok ut rizla så kom jeg til "du har 10 igjen" papiret, der stod det et par smarte visdomsord, som viser seg å være ganske sanne. "it is what you make of it" det er hva du gjør det til, ikke noe mer en det. sitter man å røyker hver dag å tenker at du bare er nok en skitten hasjrøyker, så er det det du er!
tar du deg en joint i godt lag med venner en gang i blandt er det ikke noe mer en det.
mange som tror psykiske probleme er noe like uforutsigbart som sykdom, men det er det ikke. psykiske problemer er det du gjør det til. har man en kjip periode, så er den eneste kuren å komme seg ut å gjøre noe som gør at du ikke har det kjipt lenger.


det er hva du gjør det til! du kan velge om du vil rulle joint eller rullings, ditt valg!
hvis du greier og si nei til hasj når skal til skolen og sånt så går det jo bra..du burde egentlig bare røyke i helgen.
"jeg er lei av at folk som advarer noen mot og holde seg unna hasj, blir folk som mener det er mindre farlig enn alkohol hårsåre og begynner og argumentere mot"

dette er vel igrunn ikke snakk om å være hårsår, det er snakk om å skille fakta fra tåpelig skremselspropaganda som henger igjen fra midten av 1800-tallet.
bare pass på hva slags miljø du har rundt deg, hvem du henger med. Det er noe av det mest skremmende med hasj hva slags miljøer man kan lettere finne seg i. Men hvis du har litt disiplin og kan ta deg selv i nakken inimellom går det fint ann å røyke hasj(min mening).
så lenge du er trygg på deg selv, skal det nok gå fint.
er du usikker innerst inne,så dropp det.
som 'skeptfisk' poengterte ; det blir hva du gjør det til.
innser du selv, at hasj igrunn er et stoff av det litt mildere slaget, så skjønner man fort hvor dumt det blir med hat-propagandaen mot hasj/marijuana, men
har du drit noia, å tror at detta er noe som kan dra hue ut av ræva på deg å skape verdens nedtur så gir det fort et intrykk av at detta er "harde greier" , da tror folk flest som regel at ting går mye verre enn de egentlig gjør.

(og til alle freakerne som elsker å korrektere og poengtere alle mulige feil etc hos hverandre, plx dont bother xD er bare mine meninger,)

btw ; mange morsomme svar fra folk her, må si at jeg ser en klar forskjell på de som faktisk har fått meg seg noe, og de klassiske propaganda-ofrene som tidligere nevnt xD

edit: som flere allerede har sagt, det er en del lumske miljøer rundt hasj flere plasser, mange mener at man fort blir "fristet eller tvunget" eller noe i den duren til å ta "hardere stoffer", hvilket i mine øyne sikkert kan hende en og annen, men som oftest er reint pisspreik.
gjør som DU vil, drit i hva alle kompiser etc sier og mener og gjør, er ditt hode og din kropp, du velger.
Sist endret av feinOne; 1. august 2009 kl. 11:45.
Hey man, tro meg når jeg sier dette, ikke gidd å prøv!

Jeg sier ikke dette fordi jeg hater narkotika eller hasj, jeg sier ikke dette fordi jeg røyker selv og alt har gått til helvete (for det har det ikke, og jeg røyker ikke), jeg sier dette fordi du ikke trenger hasj.

Du trenger ikke å prøve hasj, du trenger ikke oppleve det. Alle andre her har skapt seg et behov for hasj, det behovet trenger du ikke skape. Det du ikke har prøvd har du ikke gått glipp av i denne sammenhengen.

Husk på at dette koster penger, det er en dyr hobby. Det er en fare for at det er farlig for deg, det er en sjanse for at du begynner å røyke ofte, og igjen, det fører ikke til noe du helst burde ha opplevd.

Stort sett alle kompisene mine røyker, jeg gjør ikke det. De bruker ekstra penger på det, jeg bruker ingenting.

Poenget er vel at det er mye lettere å si nei nå enn senere. Det er mye lettere å stoppe før du har startet, enn å stoppe når du har startet. Sannsynligvis vil du ikke få noe problemer, det er mulig du vil syntes det er verdt pengene det koster, men det er ikke nødvendig og du trenger det ikke. Så mitt råd, hold deg unna Så sparer du deg for problemer og økonomiske utgifter senere.
Sitat av c0k3 Vis innlegg
Hey man, tro meg når jeg sier dette, ikke gidd å prøv!

Jeg sier ikke dette fordi jeg hater narkotika eller hasj, jeg sier ikke dette fordi jeg røyker selv og alt har gått til helvete (for det har det ikke, og jeg røyker ikke), jeg sier dette fordi du ikke trenger hasj.

Du trenger ikke å prøve hasj, du trenger ikke oppleve det. Alle andre her har skapt seg et behov for hasj, det behovet trenger du ikke skape. Det du ikke har prøvd har du ikke gått glipp av i denne sammenhengen.

Husk på at dette koster penger, det er en dyr hobby. Det er en fare for at det er farlig for deg, det er en sjanse for at du begynner å røyke ofte, og igjen, det fører ikke til noe du helst burde ha opplevd.

Stort sett alle kompisene mine røyker, jeg gjør ikke det. De bruker ekstra penger på det, jeg bruker ingenting.

Poenget er vel at det er mye lettere å si nei nå enn senere. Det er mye lettere å stoppe før du har startet, enn å stoppe når du har startet. Sannsynligvis vil du ikke få noe problemer, det er mulig du vil syntes det er verdt pengene det koster, men det er ikke nødvendig og du trenger det ikke. Så mitt råd, hold deg unna Så sparer du deg for problemer og økonomiske utgifter senere.
Vis hele sitatet...
så du sier at man ikke burde røyke fordi det koster penger? da kan du egentlig likesågodt fraråde folk å drikke alkohol også. vet du hvor mye penger som går på en lørdags kveld på byen? hvis ja. syns ikke du det er dyrt som faen! jeg bruker mye mindre penger på å fyre èn hel helg med venner i motsetning til 1 kveld på byen sammen med alkohol og venner

det var det dårligste argumentet jeg noengang har hørt!
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
så du sier at man ikke burde røyke fordi det koster penger? da kan du egentlig likesågodt fraråde folk å drikke alkohol også. vet du hvor mye penger som går på en lørdags kveld på byen? hvis ja. syns ikke du det er dyrt som faen! jeg bruker mye mindre penger på å fyre èn hel helg med venner i motsetning til 1 kveld på byen sammen med alkohol og venner

det var det dårligste argumentet jeg noengang har hørt!
Vis hele sitatet...
Oppfordrer jeg til å bruke alle pengene på pils? Når du har kompiser som skylder flere titallstusen kroner grunnet hasj er ikke det et dårlig argument. Om du digger det eller ikke har ingenting å si, poenget er at du trenger ikke utsette deg selv for det, det er ikke nødvendig. Jeg ville sagt det samme om å snuse. En snusboks koster mindre enn en kveld på byen, men det er fortsatt en økonomisk utgift som koster endel penger i det lange løp, og som gir lite tilbake. Sett bort fra velvære i øyeblikket.

Skeptfisk, mener du virkelig at det er smart å oppfordre andre til å røyke? For å ta de tungtveiende argumentene, drit i om det er farlig eller ikke, det har ingenting å si. Vi utsetter oss selv for verre problemer i løpet av en kjøretur enn du gjør på å røyke en rev. Men faktumet er at det er ULOVLIG! Ifølge norsk lov er det faktisk ikke lov, du kan bli straffet for det og du kan få det på rullebladet ditt. Derfor er det ikke smart å gjøre, uavhengig om loven er for streng eller ikke.

Legg de personlige følelsene tilside, og gi gutten en objektiv vurdering. Han spør om han bør starte med hasj, da bør man si nei. Det er nok av problemer i forhold til hasj at det ikke er verdt å ta sjansen, i hvert fall om du har et valg. Hva folk gjør legger jeg meg sjelden oppi, men når han spør om en vurdering sier jeg at det smarteste han kan gjøre er å ikke begynne. Og selv om du digger hasj er faktisk det smarteste å ikke gjøre det.
Sist endret av c0k3; 1. august 2009 kl. 12:33.
Trådstarter
4 0
Sitat av c0k3 Vis innlegg
Oppfordrer jeg til å bruke alle pengene på pils? Når du har kompiser som skylder flere titallstusen kroner grunnet hasj er ikke det et dårlig argument. Om du digger det eller ikke har ingenting å si, poenget er at du trenger ikke utsette deg selv for det, det er ikke nødvendig. Jeg ville sagt det samme om å snuse. En snusboks koster mindre enn en kveld på byen, men det er fortsatt en økonomisk utgift som koster endel penger i det lange løp, og som gir lite tilbake. Sett bort fra velvære i øyeblikket.

Skeptfisk, mener du virkelig at det er smart å oppfordre andre til å røyke? For å ta de tungtveiende argumentene, drit i om det er farlig eller ikke, det har ingenting å si. Vi utsetter oss selv for verre problemer i løpet av en kjøretur enn du gjør på å røyke en rev. Men faktumet er at det er ULOVLIG! Ifølge norsk lov er det faktisk ikke lov, du kan bli straffet for det og du kan få det på rullebladet ditt. Derfor er det ikke smart å gjøre, uavhengig om loven er for streng eller ikke.

Legg de personlige følelsene tilside, og gi gutten en objektiv vurdering. Han spør om han bør starte med hasj, da bør man si nei. Det er nok av problemer i forhold til hasj at det ikke er verdt å ta sjansen, i hvert fall om du har et valg. Hva folk gjør legger jeg meg sjelden oppi, men når han spør om en vurdering sier jeg at det smarteste han kan gjøre er å ikke begynne. Og selv om du digger hasj er faktisk det smarteste å ikke gjøre det.
Vis hele sitatet...
Nei, eller jo. Jeg spurte forsåvidt om jeg burde prøve, i forhold til hvordan mine familiemedlemmer har opplevd hasjrusen og medfølgene problemer. Men jeg la egentlig mest vekt på hvordan det er i mitt tilfelle.
Ikke om jeg skulle prøve eller ikke, merker nå at jeg burde beskrevet det bedre i førsteposten.
Jeg føler forøvrig ikke at noen i denne tråden har _OPPFORDRET_ til bruk. Noe som er i mot reglene på forumet, og loven for den saks skyld.

Men det du sier om at jeg ikke burde prøve det, og i hvertfall ikke hvis jeg har et valg. Alle har et valg, og alle som har prøvd har hatt et valg. Så det er ikke noe spessielt i mitt tilfelle. (ikke noe personlig angrep mot noen)

Det jeg la hovedvekt på med spøsmålene mine var altså om jeg var ekstra utsatt for psykiske plager, med tanke på genene til mine familemedlemmer, og at jeg mest sansynlig har de samme genene. Noe jeg brude påpekt bedre.

(Og venligst ikke gjør om denne tråden til en cannabis vs alkohol debatt)
Min mening er at du bør vente til du er 18.
Masse skjer på et år, spessielt i såpass ung alder, både i tankegang, verdier, psyke osv.

Hasj kan de første gangene gi deg et lite tupp i ræva, spessielt om du røyker god ganja.
Husker første gang jeg røyket, da røkte jeg grønt.. å trodde at jeg hadde røyket på meg noen type hjerneskade.
Men dette var på impuls, jeg hadde ikke lest noe som helst om hvordan cannabis kunne fungere på meg.

Paranoja er ikke unormalt, men vi snakker ikke angstanfall selv om dette også kan forekomme, men det er et fåtall som opplever så sterke paranoja at de får tyngere psykiske lidelser i senere tid.

Jeg har en bekjent som sliter med deppresjon å angst etter en gangs forbruk.
Jeg for min del vet at denne persjonen ikke eier psyke what so ever, om dette kan være en innvirkning på diaugnosen hans er ikke umulig.

(Der det er bevist at cannabis kan framskyve latente psykiske lidelser hos utsatte persjoner)


Men vær ansvarlig, føler du at du er klar for det, så synes jeg du skal ta et valg hvor du bestemmer deg for va du skal gjøre.

Jeg vil anbefale på det sterkeste å vente til du er 18pga flere årsaker.

Blir du tatt i å røyke, eller ha røkt hasj om du er under 18, blir barneværn å psykolog kontaktet umuddelbart.
Foreldrene dine kan bli sett på som "dårlige foreldre" selv om de kan være de beste foreldrene i værden osv.

Er mye som står på spill bare for en jay?
Vent heller til du blir 18
Kan bare argumentere ut fra egne erfaringer. Har vore nysgjerrig på hasj sidan tenåra, men eg venta til eg var 25.

Har ikkje angra ein dag på at eg venta så lenge; men eg har heller aldri angra på at eg debuterte då eg gjorde.
Hasj farlig: Nei
Prøve: tja hvorfor ikke?

Er ikke farlig for deg og prøve nei, og faren din har gjort det veldig lenge sier du! Ja er faktisk personer, som ikke får noen problemer etter langvarig bruk av hasj i det hele tatt. Så det folk sier, er fra person til person!
HVIS en person får noija under litt en kveld med hasj, så betyr jo selvføgelig ikke det at AKKURAT DU også skal få det. tror folk luker litt under samme bedd, noen ganger.

Nå skal ikke jeg være en person som får folk til og begynne og røyke, men jeg syntes du skal prøve og her kommer "PRØVE" inn, ikke hverdagsbruk. Når du har fått prøvd vet du hvordan dette funker, og dermed ikke noe mer hokus pokus tenking.
Mitt syn på hasj er ikke værre enn en flaske vodka, dette er mitt syn ikke ditt! Hvordan man fortsetter/Bruker det i andre sammenhenger er ikke mitt problem.

Og den der regla om at hasj fører til tyngre stoffer, kan dere vel alle legge inn i boka for godt nå? Vi skjønner at dette ikke stemmer, det er ikke hasjen sin skyld, det er dine egne dumme valg.
Jeg har sett flere alkoholikere begynne med hardere stoffer "Makka", enn jeg har sett hasjbrukere prøve noe annet.
Var ikke meningen å starte opp en slik debatt Sob3r, og burde nok lest førsteposten litt bedre selv. Forhåpentligvis har noen av veteranene bedre svar i forhold til psyke og slikt enn det jeg kan bringe på banen, men tenk i hvert fall over argumentene. Om du fortsatt har lyst til å prøve så vil jeg ikke prøve å drive noen skremselspropaganda eller lignende. Men mener at man bør tenke over slike ting, og at man bør gjøre seg noen tanker. Kommer fra et miljø hvor rus veier ganske tungt, og er en av få som holder meg unna. Og for mange av de går det helt fint, for noen går det ikke så fint.

Så se bort i fra mine innlegg om du har tenkt over saken, og fokuser så på hobbypsykologene
ikke begynn med hasj eller alkohol. begynn med wow. det koster 100kr i mnd, er du uheldig så ødelegger du kanskje deg sakte men sikkert. Ikke bry deg om noen sier du ikke har et liv, du har jo 2!!! Hilsen wowgamer(tidligere nolifer)
Nå har ikke jeg lest igjennom alt som står her, men hold deg unna. Har sett for mange venner sluttet på skolen og gitt faen etter de startet med hasj.
Sitat av c0k3 Vis innlegg
Hey man, tro meg når jeg sier dette, ikke gidd å prøv!

Jeg sier ikke dette fordi jeg hater narkotika eller hasj, jeg sier ikke dette fordi jeg røyker selv og alt har gått til helvete (for det har det ikke, og jeg røyker ikke), jeg sier dette fordi du ikke trenger hasj.

Du trenger ikke å prøve hasj, du trenger ikke oppleve det. Alle andre her har skapt seg et behov for hasj, det behovet trenger du ikke skape. Det du ikke har prøvd har du ikke gått glipp av i denne sammenhengen.

Husk på at dette koster penger, det er en dyr hobby. Det er en fare for at det er farlig for deg, det er en sjanse for at du begynner å røyke ofte, og igjen, det fører ikke til noe du helst burde ha opplevd.

Stort sett alle kompisene mine røyker, jeg gjør ikke det. De bruker ekstra penger på det, jeg bruker ingenting.

Poenget er vel at det er mye lettere å si nei nå enn senere. Det er mye lettere å stoppe før du har startet, enn å stoppe når du har startet. Sannsynligvis vil du ikke få noe problemer, det er mulig du vil syntes det er verdt pengene det koster, men det er ikke nødvendig og du trenger det ikke. Så mitt råd, hold deg unna Så sparer du deg for problemer og økonomiske utgifter senere.
Vis hele sitatet...
Undskyld meg!

Først og fremst er dine kompiser isåfall stonere.
Å ja stonere bruker mye penger på cannabis, men det vil ikke automatisk gjøre en førstegangsbruker til en stoner, ikke en andre/tredie/fjerde ELLER femtegangsbruker heller.

I USA er det helt normalt for en familiefar å ta seg en joint på kveldstid for å stresse ned å slappe av, samt kansje filosofere litt over framtiden fortiden.
På samme måte som det i tidligere tid var vanlig å ta seg en dram, bare for å skylle bort arbeidsdagen. Slik mange enda gjør!

Cannabis behøver absolutt ikke svi mere i pengboka enn en helgetur på fylla.
Å som med alcohol, anbefales det ikke å røyke vær dag, DETTE er det behovet enkelte lager seg som du så iherdi prater om.
Men det er et valg man tar selv

Å hva er det du sier om at man ikke trenger erfaring når det kommer til cannabis?
Dette var det som provoserte meg ubegrenselig mye.


ALL ERFARING ER GOD ERFARING
Å uansett erfaring, negativ eller positiv, så lærer du noe av det!
Det er en moral med alt, å et vært oppegående menneske vet hva som er rett å galt, du tar et valg ut i fra det du vet, for så å erfare en evt sitvasjon som kan oppstå SOM IGJEN gir lærdom.

Cannabis kan virke veldig positivt på mennesker, ikke bare som medisin!
Rastafari folk har intregrert cannabis som THE holy plant.
Samt små religiøse samfund i usa, det finnes til og med en kirke i USA der de gir ut cannabis til sine "følgere"

Som jeg tidligere nevnte så er det også negative følger av det.
Men vi snakker i så små propposjoner (i forhold til røykere)

Så da blir det like fornuftig å si til en som skal på helgefylla "Du kommer til å dø av alcoholforgiftning"

Jeg har fått en mye større spekter på både mennesker natur, øknonomi, følelsesr, kjærlihet å forståelse av cannabis.
Jeg bli skremt over hvor trangsynt jeg var før jeg begynte å røyke.

Selvfølgelig er det ikke bare virkestoffene i cannabis som gjør dette, men settingen med dem man evt røyker sammen med.
Når man er under inflytelse av cannabis kan fantastisk dype sammtaler, som man normalt sett ikke prater om med "gutta" dukke opp.

Noe som skjeldent skjer å edru tilstand.

Du kan si at "Jo men det gjør det me alcohol"

Det er på ingen måte det samme, under inflytelse av cannabis, har man full kontroll på seg selv og omgivelsene (værtfall i en større grand en under
inflytelse av alcohol)

Mine bivirkninger etter 2års dagelig bruk er som Kat Williams så komisk sier
*Hungry
*Happy
*Sleepy

Før du utaler deg til noen, av bruk om noen substanser i det heletatt, så bør du ha god erfaring med substanset du prater om!

Men jeg står enda for at du bør vente til du blir 18 før du prøver noen form for substanser som er klassifisert som Narkotisk, eller har en narkotisk effekt.
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Nå har ikke jeg lest igjennom alt som står her, men hold deg unna. Har sett for mange venner sluttet på skolen og gitt faen etter de startet med hasj.
Vis hele sitatet...
Og de hadde vært statsministerkandidater nå om de ikke startet med hasj? Eller høyt utdannende?

Jeg røker, og studerer. Om jeg vil sitte hjemme i sofaen i røke isteden for å konsentrere meg om skolen, er det mitt eget valg, ikke hasjens valg.

Saken er at de skrotingene av noen kompiser du har, har valgt det selv. Å skylde på hasjen er som å drite på din egen tallerken og skylde på kokken...sorry, det går bare ikke
Sist endret av tafsern; 1. august 2009 kl. 15:01.
Haha, som jeg sa i posten etterpå, for mange går det helt fint, men for noen går det ikke så fint. Muligens burde jeg understreket det ytterligere, men la det nå være. Jeg sa ikke at alle kompisene mine er stonere, men jeg sier at noen får i seg for mye, gjør det for mye og sliter økonomisk grunnet det. Det er et fakta.

Jeg vil gjerne ha kilder som sier at det er "normalt" for en familiefar i USA å ta seg en joint. Det tar jeg ikke for god fisk og stiller meg sterkt kritisk til.

Og nei, det trenger ikke koste mer enn en helgetur på fylla. Akkurat som jeg sa tidligere, det koster ikke mer for en snusboks enn det gjør for en helgetur på fylla heller, men en økonomisk utgift er det likeså. Verre er det at samfunnet ikke får betaling for de potensielle skadene du kan få fra hasj, noe som gjør at det går ut over alle andre (i form av skatter). Hasj er ikke lovlig, og du betaler ikke skatt for det.

I tillegg støtter du kriminelle i større eller mindre grad. Fordi salg av hasj er ulovlig.

Og at rastafari har cannabis som "The holy plant" har ingenting å si i Norge i forhold til at det er ulovlig. Uansett hvor mange som støtter det i utlandet er det ulovlig i Norge.

Legg merke til at jeg ikke sier at dette er farlig. Jeg nærmest normaliserer det og sier at en biltur er farligere. For det tror jeg. Men har man lover har man lover.

Husk på at selv om dine erfaringer er en ting, så teller andres erfaringer like mye. Går det bra med deg er det bare fint, men det har ingenting med faktumet at det for noen går dårlig. Det kan du ikke benekte, og det bør du ta med i en diskusjon. Jeg sa "Legg de personlige følelsene tilside, og gi gutten en objektiv vurdering", da får du heller gjøre det enn å fortelle at det med deg går veldig bra og at hasj ikke er farlig fordi du ikke har merket noenting.

Det er klart all erfaring er god erfaring, man må ta med det man har i bagasjen og så gjør man kanskje et smartere valg neste gang. Det er jeg helt enig i. Men vil du oppmuntre en person, hvis familie tydelig har fått problemer grunnet hasj, til å ta sjansen på å starte å røyke grunnet det ikke var noe problem for deg? For uansett er han bare en erfaring rikere, uavhengig av hva som skjer med han?

Og det du legger i god erfaring med substanset jeg prater om, mener du virkelig at jeg må ha røyket masse hasj for å kunne uttale meg om hasjbruk? Fordi erfaring har jeg massevis av, men ikke i forhold til bruk, der har jeg liten erfaring. Men jeg har sett hvordan hasj har hatt en påvirkning på mange av vennene mine, jeg har sett at det for de fleste går helt bra, og for noen ikke går så bra. Gir ikke det meg en god evne til å kunne uttale meg om emnet, heller enn å holde meg utenfor diskusjonen?

Dette er tåpelig TheMosthigh, les hva jeg skriver før du kritiserer meg. Alle trenger ikke erfaring fra hasjbruk. Det er mange gode menn som ikke har røyket hasj, akkurat som det er mange gode menn som har røyket hasj. Det betyr ikke at de som ikke har gjort det har gått glipp av noe. Jeg er enig i at det for mange har et positivt resultat, men jeg tror også at det finnes andre måter å komme til dette resultatet. Og at det for mange er positivt fjerner fortsatt ikke faktumet at det for noen er negativt.
Og når du trekker ned, så kan du se for deg bildet av kamelbæsjen som kan være iblandet hasjen og hvor den har vært på sin ferd fra den ble laget til du sitter og smatter på den.
Lykke til
Ok, jeg ser jeg tok kansje litt hardt i.
Men for å utdype mine argumenter.

1: Normalt for familiefar å røyke en joint på etter jobb; dette er litt dårlig formulert metafor.
Poenget var at bruken av cannabis er så utbredt, så uansett familiefar/mor osv osv er det blitt mer eller mindre "normalt" å konsumere cannabis.
Bruken har eksplodert i forhold til andre narkotiske stoffer.

2: Du sier at cannabis er ulovelig, men ikke kom å fortell meg at du aldri har pratet i mobilen mens du kjører bil.
Dette vil medføre en skyhøy bot, å i verstefall en prikk på setefikatet.
På besittelse eller bruk av cannabis kan du regne me nestn samme bot der den kan varriere fra 1500 til enkelte tilfeller der den har vært oppe i 5000kr. (Kansje enkelte har fått mer, men varrierer på kvantitet å politi/advokat i de forskellige politidistriktene, det har også litt å si hvor høy inntekt du har osv)

3: Vi støtter det illegale marked.
Ok, her ser jeg du ikke har gjort research.
I det illegale markede varrierer priser (litt off topic, men vil bare utdype) med tanke på rissiko.
Cannabis i det illegale markede, samt plasser det er lovelig, er cannabis gram for gram er mer verdt en Gull, som er en av faktorene som gjør slik at den norske stat er uintressert i å legalisere.

Jens Stoltenberg har persjonlig sagt at han ikke vil diskutere legalisering pga hans junkie søster.
Noe som jeg ser på som fashisme.

Alle som er intressert i å prøve cannabis samt andre psykoaktive stoffer anbefales på det STERKESTE til å gjøre grunding research, så ja jeg er enig med deg rundt det pungtet.

Cannabis har igjennom tiden blitt ulovelig, for så å bli lovelig, for så å bli ulovelig igjen av forskellige grunner!?

Før jeg selv begynte, så hadde jeg mer eller mindre samme formening om cannabis som du har.
Men etter en stund med mye bruk, har jeg fått en god forståelse samt respekt for cannabis.
Alikevel mener jeg at når du bruker dine røykende kompiser med økonomiske problemer som et eksempel, så blir det litt blost i mine øyne værtfall.

For som jeg sier, et normalt oppegående menneske har kontroll på hva som er rett å hva som er galt, i det eksempelet "ok jeg har 3000kr å klare meg på denne månten, ok da bruker jeg 1200, så kjøper jeg mat for resten.
Siden cannabis ikke har noen dokumenterte avhengihets skapende stoffer, så synes jeg kompisene dine bør stikke fingere i jorda å prøve å tenke realistisk, å da tenker jeg på konsum vs økonomi.

Selv om jeg røyker cannabis dagelig har jeg ikke pengeproblemer, å blir det slik at jeg plutselig ser at økonomien ikke lengere strekker til, så er det naturlig for meg i hvertfall, å la cannabisen ligge å prioritere andre nødvendige ting.

Ja denne tankegangen varrierer selvfølgelig fra persjon til persjon.

Men jeg var bare ute etter å understreke at

All erfaring er god erfaring på godt å vondt


Må igjen beklage før å gå litt hardt ut, men hvem vet, kansje det er en bivirkning av cannabisen

Sitat av humletussa Vis innlegg
Og når du trekker ned, så kan du se for deg bildet av kamelbæsjen som kan være iblandet hasjen og hvor den har vært på sin ferd fra den ble laget til du sitter og smatter på den.
Lykke til
Vis hele sitatet...
Soap Bar er det du tenker på.
Ikke like utbrett i norge som i fks Storbritania.

Men er man litt kjent me hvordan hasj ser ut, så kan man se hvor mange gang hasjen har blitt malt opp for så å bli presset.
Dette KAN hjelpe en å se om du blir buffet med kamelbæsj eller ikke
Sist endret av Themosthigh; 1. august 2009 kl. 16:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Og da kan jeg begynne å bli mer enig med deg Heller en mor som paffer i helgen mens barna er hjemme enn en mor som drikker seg full mens barna er hjemme..

Og må arrestere deg på punkt 2, jeg jobber i en mobilbutikk deltid og har selvfølgelig både handsfree, bilholder og det som skal til for å kjøre lovlig Men det er uansett uvesentlig. Jeg er helt enig i at det såklart hender man gjør lovbrudd, men i forhold til narkotika er det veldig enkelt å ta et standpunkt.

Og såklart støtter du et illegalt marked, forutsatt at du ikke dyrker selv. Foregår det kjøp og salg av narkotika er det illegalt, ferdig. Og bommer du på legal og illegal, eller mente du med setningen at hasj i både det legale (lovlige) og illegale (ulovlige) markedet er dyrere enn gull per gram? Det er også uvesentlig, fordi hadde den norske stat ville legalisert kunne de lett dumpet prisene om de var interessert i det. Men det vil de ikke

Og resten kan jeg være enig i, stort sett er det ikke noe problem for folk flest. Stort sett fører det ikke til økonomiske problemer eller avhengighet. Men det kan fortsatt føre til en psykisk avhengighet. Og psykisk avhengighet kan også være et problem, men ikke nødvendigvis. Resten har mye med enkeltpersonen å gjøre, men noen er mer utsatt enn andre. Også i forhold til alkohol, tobakk, mat eller lignende.

Og der tenker jeg diskusjonen var ferdig for vår del, offtopic er vi allerede, og lengre trenger vi ikke gå. Etter litt tankevirksomhet tror jeg vi er forholdsvis enig med hverandre. Måtte bare be om litt objektivitet
Ja, du har helt rett c0k3.
Det jeg tengte på med det illegale å legale va rett å slett at uansett om du kjøper cannabis lovelig eller ulovelig, så er det faktisk værdt gram for gram mer en gull.

Når vi kjøper/selger aksjer/valuta, så er det gullet som bestemmer hva som skal kost hva, hvor sterk en valutta er osv, på samme måte som me olje. Vi ser den norske korna blir sterkere og sterkere.

Blir cannabis legalisert i norge, samt skattelagt, har vi en ny inntektskilde, nesten på høyde med Olje.
Å er en trussel mot oljeselskapene som styrer en god porsjon av norges øknonomi.
Til og med alcoholenselskap er redde for cannabisbruk å bistår med millionbudsjett på anticannabis kampanier.
Oljeselskapene er redde pga noen enkle faktorer.
Cannabis kan lett bli brukt som biodrifstoff, der en av de første motorne (om ikke den første) ble laget til å gå på biodrifstoff der cannabis/hemp var en majoritet av virkestoffet som fikk motoren til å gå.

Jeg ville bare få fram at cannabis er hovedsakelig ikke ulovelig pga det ødelegger så mange mennesker å familier, det er heller en stor økonomisk trussel mot store selskap som hover inn milliardbeløp.

Haha, jeg jobber også i teleforettning, så jeg ser den "pungt 2", men ja du skjønte hvor jeg ville

Dette er veldig offtopic, å regner med disse innleggene blir fjærner, men er jo litt nyttig informasjon her for en cannabisintressert da

Men ja, å beklager igjen for å stille meg helt på bakbeina med en gang, har en arti tendens til det når jeg blir veldig engasjert:P
Sitat av Themosthigh Vis innlegg
Til og med alcoholenselskap er redde for cannabisbruk å bistår med millionbudsjett på anticannabis kampanier.
Oljeselskapene er redde pga noen enkle faktorer.
Cannabis kan lett bli brukt som biodrifstoff, der en av de første motorne (om ikke den første) ble laget til å gå på biodrifstoff der cannabis/hemp var en majoritet av virkestoffet som fikk motoren til å gå.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på dette?
Vet at noen gamle motorer gikk på hemp, men har du kilder på at oljeselskaper ser på dette som en faktisk trussel? Og at "alkoholselskaper bistår med millionbudsjett på anticannabis kampanjer"?
Lukter billig konspirasjonsteori.
Ah nei
Ja mener at det var på Denne filmen jeg så det.

Er ikke heeeeelt 100% sikker på det (Har sett 100vis av cannabis videoer"
Men tror det var her.

Isåfall skal jeg ta å skjekke ut litt av de videoene jeg har sett, så poster jeg så snart jeg får kjangs

Eller på denne youtube kanalen Her
Sist endret av Themosthigh; 1. august 2009 kl. 17:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har ikke lest hele innlegget, men jeg selv er vel det mange kaller oppegående ungdom i din alder. Jeg har prøvd hasj en gang med en kamerat. Hasj var på en måte rolig fylla, men vanskelig å beskrive. Jeg har i etterkant ikke tenkt spesielt over det - annet enn at jeg skal prøve det igjen en eller annen gang, men det er ikke noe behov, og skal vente en god stund til før det skjer igjen. Hvorfor? Fordi jeg ikke trenger denne rusen ofte, og det er moro innimellom. Tusenfryd er ikke like gøy om man er der hver helg.

Derimot har han jeg røyket med startet å røyke oftere, og røyker nå nesten hver helg. Han er ikke spesielt interessert i skolen, men tjener mer på sin deltids jobb enn hva lærerne på skolen har i årslønn. Og jeg må si at jeg er urolig for han og de andre som har begynt å røyke oftere og oftere. Selvom de sier de har kontroll. (legger inn at han tjener mye rett og slett fordi etter min erfaring, så har de ungdommene med høy lønn en veldig høy arrogansefaktor)

Så jeg ville foreslå at du tester deg selv litt. Er det et rusmiddel du bruker ofte? Snus, røyk, alkohol? Prøv å være uten disse, og se om du får "problemer" med dette, eller om det går helt fint uten. Og dersom du har selvdisiplin nok til å kunne holde deg unna hasj i en periode, og så røyke for kos, så synes jeg du kan prøve. Men dersom du generelt sett har slapp holdning, og bare gir faen i livet, så hold deg langt unna.
Sist endret av Xasma; 1. august 2009 kl. 17:11.
Godt med smør
Sitat av c0k3 Vis innlegg
Oppfordrer jeg til å bruke alle pengene på pils? Når du har kompiser som skylder flere titallstusen kroner grunnet hasj er ikke det et dårlig argument. Om du digger det eller ikke har ingenting å si, poenget er at du trenger ikke utsette deg selv for det, det er ikke nødvendig. Jeg ville sagt det samme om å snuse. En snusboks koster mindre enn en kveld på byen, men det er fortsatt en økonomisk utgift som koster endel penger i det lange løp, og som gir lite tilbake. Sett bort fra velvære i øyeblikket.

Skeptfisk, mener du virkelig at det er smart å oppfordre andre til å røyke? For å ta de tungtveiende argumentene, drit i om det er farlig eller ikke, det har ingenting å si. Vi utsetter oss selv for verre problemer i løpet av en kjøretur enn du gjør på å røyke en rev. Men faktumet er at det er ULOVLIG! Ifølge norsk lov er det faktisk ikke lov, du kan bli straffet for det og du kan få det på rullebladet ditt. Derfor er det ikke smart å gjøre, uavhengig om loven er for streng eller ikke.

Legg de personlige følelsene tilside, og gi gutten en objektiv vurdering. Han spør om han bør starte med hasj, da bør man si nei. Det er nok av problemer i forhold til hasj at det ikke er verdt å ta sjansen, i hvert fall om du har et valg. Hva folk gjør legger jeg meg sjelden oppi, men når han spør om en vurdering sier jeg at det smarteste han kan gjøre er å ikke begynne. Og selv om du digger hasj er faktisk det smarteste å ikke gjøre det.
Vis hele sitatet...
Legg det personlige til side? "personligvis" cok3 så synes jeg at din objektive vurdering er helt på tryne, du har venner som fyrer for mye, eller er vertfall det inntrykket du etterlater iom. att du har venner som skylder tusenvis av kroner i hasj. Og når vi snakker så høye tall så er det vell få scenarioer.

Kjøpte plate (evt. plater) og ikke har klart og selge det til økonomisk profitt, eller røyket for mye.

Eller tyngre stoffer involvert? da ryker jo pengene fort opp.

eller rett og slett fått lov og gradvis handle femmere helt til han var opp 10000 kr -, i gjeld? eller over som du insinuerer? det er uhørt her, skylder du først en tusenlapp maks 2, får du ikke handlet mer før du har betalt det. Kanskje miljøet her er mye bedre, for de vet at en del av de som røyker ikke fikser større summer selvom det kommer trusler, er bare ikke mulig. God foretning dog litt kjip

Uansett så tilhører ikke noen av disse scenarioene til den rasjonelle og litt tenkende røykeren som henger på NFF. Er vertfall mitt inntrykk. Men igjen det blir litt personlig. Jeg mener at vist dette er dine venner som røyker og klarer faktisk og skaffe seg titallstusener i gjeld uten og deale eller holde på med andre stoffer. Da lider de av redusert hjernekapasitet, eller veldig dårlig lykke.

Poeng nr.1 vist dette er dine venner, tviler jeg sterkt på at din objektive vurdering er stort bedre eller mere objektiv enn min rosing av cannabis.

Trådstarter:
Når du skal begi deg ut på noe sånt som det her. Du kjenner deg selv best, sjekk ut det her med lidelsene. Vent til du er helt klar, kjenn dine grenser, vit 100% hva du begir deg ut på.

Du må separere forettning og vælvære.

ALDRI krite, skrive opp, ordne gjeld. Betal alltid det du skal, så slipper du og tenke på det ene aspektet "knuste kneskåler" som ikke skjer ved så små summer, eller tja, jeg vet ikke hvor du skal handle. Men det virker tåpelig.

Lag deg noen forhåndsregler, grunner manglet tid kan jeg ikke skrive mer, men følte for og ytre noen meninger selv. Er selv 17 forresten. Har dog prøvd mye, brukt lite, vært avhengig av ingenting. Og etter det jeg har erfart blir det bare mindre og mindre sannsynelig. Siden jeg vet hvor MINE grenser er. MINE. Jeg personlig røyker ganske sporadisk, men har fyrt daglig i en uke kanskje, var ikke noe for meg. Har fyrt hver helg i en periode, nå fyrer jeg kanskje 1 gang i måneden. Men ser ut til og minke mer. Jeg har grenser, men har ikke noe minimum, bare maksimum.

Dette er meg, du må finne dine grenser, men selv råder jeg deg til og fortsatt vente litt, du er bare 17. Livet er MEGET langt. Ingen grunn til og ta risker.

Uffameg, aldri mer skrive i en hast. Men la gå, forhåpentligvis ble det halveis nyttig. Lykke til.
Sitat av c0k3 Vis innlegg
Oppfordrer jeg til å bruke alle pengene på pils? Når du har kompiser som skylder flere titallstusen kroner grunnet hasj er ikke det et dårlig argument. Om du digger det eller ikke har ingenting å si, poenget er at du trenger ikke utsette deg selv for det, det er ikke nødvendig. Jeg ville sagt det samme om å snuse. En snusboks koster mindre enn en kveld på byen, men det er fortsatt en økonomisk utgift som koster endel penger i det lange løp, og som gir lite tilbake. Sett bort fra velvære i øyeblikket.

Skeptfisk, mener du virkelig at det er smart å oppfordre andre til å røyke? For å ta de tungtveiende argumentene, drit i om det er farlig eller ikke, det har ingenting å si. Vi utsetter oss selv for verre problemer i løpet av en kjøretur enn du gjør på å røyke en rev. Men faktumet er at det er ULOVLIG! Ifølge norsk lov er det faktisk ikke lov, du kan bli straffet for det og du kan få det på rullebladet ditt. Derfor er det ikke smart å gjøre, uavhengig om loven er for streng eller ikke.

Legg de personlige følelsene tilside, og gi gutten en objektiv vurdering. Han spør om han bør starte med hasj, da bør man si nei. Det er nok av problemer i forhold til hasj at det ikke er verdt å ta sjansen, i hvert fall om du har et valg. Hva folk gjør legger jeg meg sjelden oppi, men når han spør om en vurdering sier jeg at det smarteste han kan gjøre er å ikke begynne. Og selv om du digger hasj er faktisk det smarteste å ikke gjøre det.
Vis hele sitatet...
må inrømme at det var litt kortenkt skrevet av meg. har selv kompiser med mye gjeld pga hasj og andre ting. og nei, du sa heller ikke noe om å bruke pengene på pils istedenfor. så jeg legger meg flat. jeg ser hva du prøver å si, jeg vil heller ikke oppfordre folk til å røyke, men jeg ønsker å se at folk har et åpent sinn når det kommer til forsvarlig bruk av dette som et rusmiddel og et potesielt legemiddel. jeg ønsker ingen i samme situasjon som meg heller. fordi faktum er at du kan lett havne i "hasj-fella" og det kan skje hvem som helst faktisk.

men problemet med hasj er at folk vet så veldig lite om konsekvensene av å røyke hele tiden. noen kan røyke hver dag hele livet uten å ha noe særlig problemer med det, andre er ikke så heldige. og Ja det har mye med psyken å gjøre, fordi det er hva du gjør det til. men det er viktifg at folk heller tester hasj med riktig instilling istedenfor feil instilling. fordi den største faren ved hasj er at man begynner å røyke med helt feil instillinger til det. noe som er en konsekvens av all skremselpropaganden.

de som først har begynt å røyke har trådd over en "grense" og det er ingen informasjon som faktisk viser hva fornuftig bruk er. så det ender opp med at folk definerer egene grenser og bruk uten å vite noe som helst om hva konsekvensene er. folk får for lite informasjon om hva som er fornuftig bruk og det blir det samme som å sende folk ned et fjell uten særlig informasjon om løypa de går. og det ønsker jeg at noen tar tak i.

jeg kunne ha skrevet mye mer men jeg vet ikke helt hvor jeg vil med det, pga er sykt trøtt nå.
men beklager "dummeste agrumentet ever" uttalesen og ja hasj er et pengesluk og et helsesluk dersom man ikke har gode retningslinjer.

peace...
Hei unge mann!

Ta også vent litt med å prøv det du. Selv er jeg veldig glad for at jeg ikke hadde prøvd det før jeg var over 20 (omg) og idag veit jeg at min verden hadde vært annerledes om jeg hadde prøvd det før "brikkene hadde falt på plass".
Du er ung, og nysgjerrig, regner med at du er en smarting også. Lykke til.
vil bare tilføye at det er som regel amfetamin som er denne "inngangsporten" til sterkere stoffer svadaet. om man har nokk mellom ørene til å ikke prøve sterkere stoffer som tidligere nevnt, går det helt fint om man vanker i miljø med sterkere stoffer (tenker ikke på heroin eller miljøer med nåler innblandet, det er ikke noe hyggelig) det går fint an å takke pent nei som ellers i verdagen, ingen som blir sinte av den grunn et lite tips til, lær deg å legge merke til at noen personer kan være litt uberegnelig da er det bare å skygge banen

er fjærn som f... så det ble kanskje rotete og snålt. så ikke mos meg med sint kritikk
Sist endret av f-w0rd; 1. august 2009 kl. 19:06. Grunn: glemte noe ...
Er overhodet ikke bedre og bruke pengene på øl isteden for bønne.
Alkohol kan gjøre like mye og faktisk kansje mer skade enn hasj, JA personlige erfaringer, når vi snakker om det psykiske!
Etterhvert så sitter man med pilsen i hånda hele tiden, "gå ut ehm nei tror jeg dropper det, har ikke six packen, får ikke helt til og være sosial" gøy det også?

Hasj og alkohol er like farligt, alt kommer bare ann på hvordan du selv misbruker det. Og vi mennesker er jo verdensmestre i og misbruke ting. Skjønner ikke helt poenget med og sammenligne hva som er farligst mellom hasj og alkohol. Det går ikke, 2 forskjellige ting. blir litt a'la den Ronaldo vs Messi tråden!
Det er du selv som bestemmer hvor langt ting skal gå.-----
Sist endret av Sluzzz; 1. august 2009 kl. 20:57.
Sitat av Zaratuz Vis innlegg
Ligg unna, du blir bare røkende kveldings resten av livet, 100-50kr dagen. regn ut selv. sløv, alltid fjern.
Vis hele sitatet...
Og alltid glad...

Det handler mye om bruk og misbruk, litt selvkontroll så klarer man fint å røyke innimellom, og det ser jeg heller på som en berikelse til livet enn noe ekstremt negativt.

Er ikke alle som liker å være i den normale edrue sinnstilstanden hele livet, med noen innslag av fyll her og der, noen foretrekker å ta seg en feit jonas foran pcen etter jobb og bare slappe skikkelig av og ha det gennerelt bra.

Det jeg vet er at når man har ganja, så er ikke alkoholen like fristende, og da her man allerede en fordel med tanke på hva som faktisk er farligst av alkohol og ganja.
Jobber i butikk så vet litt om hvor mye alkohol som selges på en vanlig ukedag...tviler på at alle sparer det til helgen liksom, da er ganja bedre for meg anyday.

Men det er sant at ganja kan fucke deg opp hvis du ikke behandler det med respekt. Så lenge man venter til man er hvertfall litt voksen (18,19+) så tror jeg det skal gå greit å prøve en gang for å se hvordan det er, men på den andre siden, du kan ikke savne noe du ikke vet hva er, og hvis du prøver er sjansen der for at du elsker det, begynner å røyke alt for mye, og fucker opp både lunger, hjerne, økonomi mm.

Men hadde ikke likt å sitte på gamlehjemmet å tenke"lurer på hvordan det hadde vært å være stein?"
Jeg kjenner mange som har prøvd hasj i miljøet mitt i det siste, ingen av de aller nærmeste heldigvis, men ganske mange som jeg kjenner. de som prøver er selvfølgelig de som mener at det ikke er farlig og at alkohol er mer skadelig for deg osv, det er jo selvfølgelig en grunn til at det ikke er lov å røyke hasj i norge, og ja, som røykere sier så er det for at all narkotika starter med hasj, og kun derfor mener de. og at det ikke er avhengighetskapenede. mulig at det ikke er avhengighetskapende, men jeg kjenner ingen som har prøvd hasj kun ÉN gang, så det suget om å gjøre det igjen, og at det visstnok skal være mye bedre for hver gang de fire første gangene du prøver, er nokk til at du ikke bare skal prøve hasj en gang. isåfall hvis du ikke har prøvd enda, så vil jeg si at det ikke kommer noe godt ut av at du prøver det. men en haug av negative sider av det KAN komme fram. du har klart deg med bare alkohol før og du kan sikkert klare deg med det videre som mange andre
mye piss her... hasj ødelegger ikke liv. det er folk som tar det fordi det virker kult, og dem som tar det fordi det virker kult og de vet at det ikkje er like skadelig som diverse andre rusmidler...! de som tar det bare fordi det virker kult er ofte de som får problemer senere.
Sitat av me>you Vis innlegg
mye piss her... hasj ødelegger ikke liv. det er folk som tar det fordi det virker kult, og dem som tar det fordi det virker kult og de vet at det ikkje er like skadelig som diverse andre rusmidler...! de som tar det bare fordi det virker kult er ofte de som får problemer senere.
Vis hele sitatet...
Biler ødelegger ikke liv heller, men sykt det er mange som dør i trafikken hvert år...

Hasj påvirker personer, og gjør det lettere for de til å starte med tyngre stoffer, som igjen gjør at man kan havne ute å kjøre bigtime.
Stoffbruk kan lett utvikle seg til å bli en slags hobby for noen. Denne hobbyen kan vare i alt fra noen år til mange år. Veldig inviduelt hvem av oss som har klart å bli avhengig eller ødelagt av denne hobbyen. Hasj er gjerne den som introduserer en person for denne form for fritidsaktivitet. Hasjen i seg selv har jeg inntryk av at en kan holde på med hele livet uten å bli noe spesielt psykisk ute, men igjen virker også hasjen inviduelt.

Jeg skal ikke komme her å si at den ikke påvirker psyken for det gjør den så absolut. Har hatt mine lange perioder der psyken har vært litt ute å sykle.