Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2264
Heisann alle psykonauter, narkomane og hobbyrusmisbrukere! Det er en ting som har fanget min interesse i det siste, basert på mine egne observasjoner, og det er endringer som skjer med oss når vi bruker rusmidler. Nå tenker jeg hovedsaklig på psykedelika, ettersom det er disse stoffene som som oftest gjør en stor omveltning i verdensoppfatningen vår.

Blandt annet så har jeg sett:
  • Snus/røykeslutt som følge av bruk av psykedelika
  • Sterkere øyenfarge (noe jeg kun har sett hos noen få mennesker)
  • Sterkere og mer detaljert farge- og dybdesyn (noe jeg har fått selv)
  • Bredere og mer komplisert emosjonelt spekter

Er alt dette resultat av bevissthetsutvidelse, eller er det rett og slett reelle endringer i sanser/(underbevisste)tankemønstre? Enkelte ser på dette som skader av rusbruk, personlig ser jeg på psykedelika som en form for medisinering, som forsøker å "resette" ting i kroppen og psyken vår til dets opprinnelige tilstand, såfremt det ikke er i en alvorlig og problematisk grad, som HPPD, psykoser og flashbacks.

Så, nå over til dere: har dere opplevd noe lignende, og har dere noen forklaringer på hvorfor slikt som dette forekommer? (NB: KILDER) Hva er deres tanker rundt slikt?
Snus/røykeslutt som følge av bruk av psykedelika er visstnok ganske vanlig, i hvert fall etter hva jeg har hørt. Skal være slik med cannabis også. Er jo fordi en ikke gidder å røyke når en er fjern - og det "kicket" man får av nikotin får man også av psykedeliske stoffer/cannabis, bare i en mye sterkere form, og uten den fysiske avhengigheten. Selvsagt bare mine spekulasjoner.. har også lest noen artikler om dette, så det er jo noe i det.
Sist endret av Exmagician; 23. november 2008 kl. 22:12.
Jeg har hatt perioder der jeg har rusa meg ganske mye, og jeg er av den sjenerte typen. Men etter vær periode jeg har rusa meg og så slutta så har jeg blitt mere hyper og mindre sjenert.
Dette synes jeg er en merkelig endring... Er det normalt?
Gjest
Trådstarter
Sitat av loathsome Vis innlegg
Snus/røykeslutt som følge av bruk av psykedelika er visstnok ganske vanlig, i hvert fall etter hva jeg har hørt. Skal være slik med cannabis også. Er jo fordi en ikke gidder å røyke når en er fjern - og det "kicket" man får av nikotin får man også av psykedeliske stoffer/cannabis, bare i en mye sterkere form, og uten den fysiske avhengigheten. Selvsagt bare mine spekulasjoner.. har også lest noen artikler om dette, så det er jo noe i det.
Vis hele sitatet...
De av mine kjente som har opplevd dette har turet én eller to ganger i hele sitt liv, han ene har ennå ikke prøvd igjen. De beskriver det som totalt fraværende nikotinsug i etterkant av turen, gjerne i den grad at selve tanken på å røyke er motbydende. Nikotin (+ bl.a. blåsyren og div. annet dritt i røyken) blir man fysisk avhengig av, så det har neppe noe med kick å gjøre i denne sammenhengen.

For meg blir dette bunnløse spekulasjoner, jeg snakker nå om at kroppen, fra man lander, undertrykker behovet for nikotin og "avvenner" kroppen med stoffet. Vanligvis ville man opplevd en del abstinenser og noen ønsker om å røyke igjen. I følge min ene kamerat, prøvde han å snuse igjen dagen etterpå, og påfølgende ganger av vane, uten suksess, det ble bare ekkelt og på ingen måte tilfredsstillende (noenlunde likt første gangene man prøver seg).
Sist endret av Mullah; 23. november 2008 kl. 23:32. Grunn: Slo sammen to innlegg
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Jeg har hatt perioder der jeg har rusa meg ganske mye, og jeg er av den sjenerte typen. Men etter vær periode jeg har rusa meg og så slutta så har jeg blitt mere hyper og mindre sjenert.
Dette synes jeg er en merkelig endring... Er det normalt?
Vis hele sitatet...
Hasjrøyking har i alle fall gjort underverker for min sosiale angst. Noko som gjer at eg nå gjer det bedre på alle felt i livet.

Om det er direkte medisinering, ved at sporstoffa hjelper meg, eller det er meir terapautisk, ved at rusen gjer meg klar til å møte kvardagen, veit eg ikkje. Men eg merker effekten i over ei veke etter inntak.
Det stemmer helt med meg det som post nr.2 beskriver.
Mener selv det går ann å ruse seg vekk fra lysten til å ruse seg på en stund.

Har selv ikke røyka weed på snart 2 måneder, og har knapt savnet det i det hele tatt.

Samme med kraftigere psykedelika også, etter jeg trippa første gangen så hadde jeg ikke lyst til å trippe på en lang periode alá 1-2 måneder. Virker som om kroppen min selv styrer veldig fint lysten til å trippe utifra min egen samvittighet og kontroll. Noe som tydelig har forandret seg fra når jeg starta å røyke.

Har forøvrig aldri prøvd noe andre drog enn psykedelika av egne prinsipper.

Føler også at jeg har blitt et mye mer avslappet og harmonisk menneske etter jeg starta med psykedelika, men det kan også ha noe med alder å gjøre også, å det faktum at jeg nylig har byttet miljø, og ikke lenger blir plaget av vgs.
Sist endret av nidhogg; 24. november 2008 kl. 12:15.
Vel, jeg selv "gidder" nærmest aldri å drikke alkohol, og spesielt etter jeg begynte med psykedelia - selv med et veldig lavt forbruk, slik som du beskriver.

Her en dag tok jeg meg en tur ut for å ta en sigarett. Jeg røyker ikke til vanlig, men liker å få nikotinsjokk med noen måneders mellomrom. Og som du beskriver, så var det rett og slett litt motbydelig når jeg først fikk den i munnen. Jeg fikk en ekkel "Hvorfor gjør jeg det her-følelse".

Det vil si at jeg nærmest ikke bruker noen rusmidler i det hele tatt - ettersom jeg bruker psykedelia svært sjeldent også.

Jeg skulle likt å sett mer godt dokumentert forskning rundt dette. Og, vi ser jo stoff som Iboga bli brukt som en "kur" mot avhengighet av opiater og forskjellig.
Sist endret av Krakaren; 24. november 2008 kl. 12:38.
Etter bruk av psykadelika og stoffer som åpner bevistheten har jeg fått ett annet syn på alt rundt meg, veldig mye emosjonelt. Jeg har sluttet å drikke alkohol ofte å snuse, følte jeg ikke hadde noe behov for det lenger. Jeg har blitt flere hakk sterkere psykisk, hvis jeg feks. blir dumpa av dama eller noe veldig emosjonelt skal skje takkler jeg det 50% bedre en før jeg presenterte hjernen min for bevisthetsutvidende midler. Jeg har kun exploret på psykadelika en gang, å for meg var det medisin for mitt eget sinn
Sist endret av FranzLiszt; 24. november 2008 kl. 13:26.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Jeg har litt erfaring med psykadelia, men kan ikke si at det har gjort store endringer i mitt daglige liv i form av de tingene du nevner, foruten om dette med røykeslutt. Klart tankemønster og slike ting har endret seg, men ikke noe mer nevne verdig enn dette med røykeslutt.
Jeg røykte hasj hver eneste dag, flere ganger for dagen i mange år helt frem til en LSD trip jeg hadde i februar.
Det var ikke noe sånn kjempe spesiell trip, men jeg satt hjemme for meg selv og hadde en av mine "mediatasjons tripper", hvor jeg gikk ut for å røyke en joint.
Da jeg fyrte opp jointen synest bare at det var noe som ikke stemte. Som at jeg var møkk lei alt som hadde med cannabis røyking å gjøre. Jeg kastet jointen og gikk inn igjen for å "meditere" videre.
Dagene etterpå tenkte jeg ikke noe videre over hva som hadde skjedd, da jeg også tidligere har opplevd (spesielt sent på kvelden etter inntak av mye alkohol) å være møkk lei av cannabis.
Eneste forskjellen mellom alkohol og LSD er at når jeg har vært møkk lei i alkohol rus har jeg dagen etterpå bare røyka videre. Denne gangen gikk det over 4 dager før jeg tenkte over at; "Ey, Jeg har ikke røykt på 4 dager nå". "Hvorfor ikke bare fortsette slik?".
Og dette gjorde jeg.
Ikke det at jeg ikke har røykt hasj igjen, men det gikk faktisk over 4 måneder før jeg skulle røyke hasj igjen i det heletatt. Jeg gikk da fra å røyke hasj hver eneste dag i mange år til å kutte ut på dagen. Selv om jeg hadde hasj og weed liggende så ble det bare nok.
Jeg tror ikke at jeg sånn helt av meg selv på det tidspunktet bare hadde kommet på å slutte uten inntaket av LSD den kvelden.

Nå i senere tid hender det at jeg røyker av og til når jeg føler for det. Det være seg en tirsdag eller en lørdag. Det spiller ingen rolle forsådan. Det som spiller noe rolle er at jeg selv føler for det. At det ikke blir som å fyre opp en sigg o.l. Hele den vane røykingen er kuttet fullstendig og jeg vet at jeg kommer aldri til å røyke daglig/gjenvlig igjen.
Hva som fikk meg til å slutte så brått uten noe videre tanker rundt det, kan jeg jo bare spekulere i.
Jeg har blitt filosofisk tullete i hodet, 2 personligheter, sterkere tro på høyere overnaturlige makter, alle sansene mine har blitt mye mer sensitive, lyst til å forandre verden.... Dette er bare noen av mange endringer som har skjedd i min kropp,sjel og sinn.
Sist endret av twisted shroom; 24. november 2008 kl. 20:57.
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Jeg har blitt filosofisk tullete i hodet, 2 personligheter, sterkere tro på høyere overnaturlige makter, alle sansene mine har blitt mye mer sensitive, lyst til å forandre verden.... Dette er bare noen av mange endringer som har skjedd i min kropp,sjel og sinn.
Vis hele sitatet...
Av ren nyskjerrighet bare.. Ser du på dette som positivt eller som negativt?
Begge deler, men nå skal jeg også nevne at jeg var psykotisk fra før jeg begynte med psykedelika. Jeg kjemper ild mot ild å bruker Hallusinogener til å holde psykosen i sjakk.
jepp, psykedelia åpnet døren hos meg. klarer nå å tune inn i et psykadelisk modus, meditere meg frem til våken-drømming osv. har ikke endret så veldig syn på ting, har kanskje mer fått bekreftet det jeg har trodd fra før. er enig i at det kan hjelpe med røykeslutt og at man føler en trang til å bidra med noe positivt i verden. forandre på ting.
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Røyking av cannabis har hvertfall gjort meg til en nikotinslave...
Vis hele sitatet...
...noe den ikke hadde om du ikke hadde blandet cannabisen med tobakk når du røket den...
Sist endret av Joachimsen; 24. november 2008 kl. 22:21.
Jeg røyket ca 10 om dagen i 3 år. Etter at jeg begynte å røyke hasj (blandet med tobakk, vel og merke) røyket jeg to dager på rad sammen med venner. En uke senere kommer jeg på at røykpakken som ligger på bordet faktisk har samme antall sigaretter som den dagen jeg våknet opp etter hasjhelgen (knis). Når jeg så tenker tilbake skjønner jeg at jeg ikke har tatt en eneste blås denne uka, og går fort ut for å røyke (ikke fordi jeg hadde lyst, men vanesak, litt sånn: "Nå har jeg ikke røyka på en stund, da må jeg ut å ta en sigg!"). Fyrer opp og tar ett trekk. "Faen så jævlig dette smaker" tenker jeg. Tar ett trekk til; akkurat samme grønnjævlige smak. Kaster siggen. Siden dette ha mitt eneste inntak av nikotin vært sammen med hasj. Så snart plantene mine er utvokst vinker jeg forvel til nikotinen, forhåpentligvis for alltid.
Jeg har nå i den senere tid sluttet og røyke helt av meg selv pga hasjen. =) orker ikke for smaker så vondt, også mye bredere syn på tilverelsen etter bruk av hasj og psykadelica. =) Synes dette har forandret meg positivt på mange måter bortsett fra vanlige bivirkninger som nedsatt korttidshukommelse og litt mere susete o.l. =) Blitt mye mere positiv generelt etter bruk av bla knips også... ikke så ofte jeg ruser meg lenger bortsett fra hasjen men fortsatt samme oppfatning.