Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2038
For noen dager siden fant jeg en bug i Novell login systemet som de har på skolen min. Ved å utnytte bugen får du tilgang til normal xp, med kontrollpanel ++

Del 1: Skriv inn brukernavnet og passordet ditt i novell loginen, idet du klikker ok så drar du ut nettverkskabelen. Da vil det komme opp et vindu som sier error, cant login... Deretter kommer du inn i normal xp logget inn på din account.

Del 2: Gå inn på Kontrollpanel/Brukerkontoer og lag en ny bruker som feks heter admin, ingen passord, adminstrator.

Da er du ferdig, for å få tilgang til pcen 100% senere kan du starte sikkerhetsmodus. For å starte sikkerhetsmodus trykker du F8 når pcen starter. Ikke velg sikkerhetsmodus med nettverk, pga Novell. Logg inn med det nye brukernavnet og wolla du har access
Men uten internett da... For sikkerhets skyld kan du sjekke om din bruker ligger under brukerkontoer, da må du slette den slik at administratoren ikke finner ut hvem som har hatt access. :P

He he, morsomt å kunne
Eller gå inn i cmd.com (cmd.exe er som regel sperret med Novell på maskinen), skriv inn

at [klokkeslett om 1-2 minutt] /interactive "cmd.exe"
Vis hele sitatet...
Vent til klokka blir det klokkeslettet du skrev, så skal det komme opp et nytt cmd-vindu. Lukk da det gamle vinduet, og åpne taskmanager (enten ved å bruke ctrl+alt+del, eller ved å skrive taskmgr i cmd). Derfra avslutter du explorer.exe, og så skriver du inn explorer.exe i cmd, så starter explorer opp på nytt, og du har alle rettigheter, faktisk rettigheter som er høyere en administrators, siden "din" explorer.exe kjører i "SYSTEM", som har høyest rettigheter på maskinen.

Alt fungerer som om du var innpå en administrator-konto, så du kan endre på hva du vil.

Sitat av purity
Eller gå inn i cmd.com (cmd.exe er som regel sperret med Novell på maskinen), skriv inn



Vent til klokka blir det klokkeslettet du skrev, så skal det komme opp et nytt cmd-vindu. Lukk da det gamle vinduet, og åpne taskmanager (enten ved å bruke ctrl+alt+del, eller ved å skrive taskmgr i cmd). Derfra avslutter du explorer.exe, og så skriver du inn explorer.exe i cmd, så starter explorer opp på nytt, og du har alle rettigheter, faktisk rettigheter som er høyere en administrators, siden "din" explorer.exe kjører i "SYSTEM", som har høyest rettigheter på maskinen.

Alt fungerer som om du var innpå en administrator-konto, så du kan endre på hva du vil.

Vis hele sitatet...
kan jeg få en kort forklaring på hva cmd er og hvordan man kommer til den/det. Dette må jo prøves i morgen.
det er nesten enklere å gjøre mitt triks, pga at det er mindre stress. Bare trekke ut nettverkskabelen :P
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av niikoo
det er nesten enklere å gjøre mitt triks, pga at det er mindre stress. Bare trekke ut nettverkskabelen :P
Vis hele sitatet...
Det fungerer særs dårleg dersom oppsettet er vetigt. Om det er skikkeleg satt opp, skal du i så fall få ein begrensa brukarkonto, utan meir rettigheter enn du har til vanleg.
Sitat av stian191
kan jeg få en kort forklaring på hva cmd er og hvordan man kommer til den/det. Dette må jo prøves i morgen.
Vis hele sitatet...
CMD er kommandolinjen i Windows og oppfører seg som DOS. For å få kjørt denne kan du for eksempel lage en bat-fil som kjører den, eller så kan du også lage en bat-fil som kjører den kommandoen du trenger.. For å kjøre den på normal måte kan du velge start-run-cmd-ok.. glhf
Dette var rett og slett eit unyttig tips. Kva er vitsen med administrator tilgang på ei maskin utan tilgang på nettverket? Men hadde gjort det på purity sin måte skulle eg hatt bruk for det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Grinder
Dette var rett og slett eit unyttig tips. Kva er vitsen med administrator tilgang på ei maskin utan tilgang på nettverket? Men hadde gjort det på purity sin måte skulle eg hatt bruk for det.
Vis hele sitatet...
Du er alt admin på skulen, så kven bryr seg?
Takker for den purity, hvis cmd.com er der så skal jeg prøve den.
Hva er egentli cmd.com?
Gå på Start - Run og skriv cmd
"Run" er som oftest fjernet når en bruker Novell, så jeg pleier å klikke en haug av ganger på en mappe som ligger under programmer på startmenyen (til Windows endelig reagerer og åpner mappa i explorer), så leiter jeg meg fram derfra. CMD.com ligger vell som oftest under Windows/system32/cmd.com. Om jeg ikke husker feil så er det ikke mulig å lage en snarvei til C:, men det er i alle fall mulig å lage en til cmd.com når du har funnet den første gangen

Jeg har selv brukt rettighetene jeg får til å installere Firefox på noen av maskinene og litt diverse slikt
Vi bruker også Novell på skolen (VGS).. Der kan man lage snarvei fra Mine Dokumenter til C: eller hva du vil, men cmd er sperret. Det er også alle .exe filer og .bat filer som ikke er tillatt av Novell.. Noen måte å komme gjennom sperringen?
Hah, på skolen jeg går på har de tydeligvis gitt alle elevene (vi har hver vår stasjonære pc) administratorrettigheter selv når vi er logget inn i Novell. Firefox, trackmania, you name it. Vi kan legge inn alt.
niikoo, UGS/GS du går på? I så fall hvilken kommune er det snakk om?
Sitat av DarkRaven
Vi bruker også Novell på skolen (VGS).. Der kan man lage snarvei fra Mine Dokumenter til C: eller hva du vil, men cmd er sperret. Det er også alle .exe filer og .bat filer som ikke er tillatt av Novell.. Noen måte å komme gjennom sperringen?
Vis hele sitatet...
Sikker på at cmd.COM er sperret? .exe-utgaven er nemlig sperret i vårt system, men ikke .COM...
purity, siden "kjør" funksjonen er stenkt hjelper .COM lite..
Jeg måtte rive ut nettverkskabelen, fordi det var ikke noe cmd.com i novell programmet. (Som man bør forvente når noen sier at man må bare kjøre cmd.com)
Uansett så blir det sjekket (hvert sekund?) om cmd.exe eller taskmgr.exe kjører, fordi de blir lukket like etter de blir åpna.. :/
Men det gjør ikke noe så lenge nettverkskabel trikset fungerer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
For å klare opp litt...Novell er kun et autentiseringssystem, og dersom det er skikkelig satt opp skal det gi deg least privileged account dersom den får autentisert passord, men ikkje lasta profil...

AFAIK blir MS Group Policy brukt til å sette tilgangsretter o.l, og ikkje novell.
går det å åpne porter som er stengt i novell ?

Innstalerte firefox men fikk ikke åpnet noen sider.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
*INGEN* porter er stengt i novell. Novell er en autentiseringsmekanisme. Eventuelle porter er stengt i enten lokal fw, eller i sentral FW.

Og dersom IE funker, er *ikkje* manglande opne porter problemet, men kanskje proxy-settings.
hva kan problemet være da?

kan novell ikke blokke programmer istede for porter?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Amish
hva kan problemet være da?

kan novell ikke blokke programmer istede for porter?
Vis hele sitatet...
Eg nevnte ei løysing. Proxy.

Novell blokkerer ingenting. NOVELL er for fan ei autentiseringsløsning, og du kan så bruke MS group policy til å blokkere ting afaik. Kan tenkast at du kan gjere det via novell-klienten også, men det er totalt uinteressant for deg uansett.

Problemet er *IKKJE* at porter er blokkert, det er einaste vi kan sei skråsikkert, ettersom IE antakeleg fungerer.
Jeg ser at jeg har skrevet litt feil, dere må bruke "command.com", "cmd.com" eksisterer ikke, det var bare jeg som husket feil...
Sjekk i IE og finn proxy-innstillinger (Verktøy -> Alternativer.... -> Tilkoblinger --> Lan innstillinger) og kopier evt. innstillinger du finner der over i FireFox
Når jeg installerte opera på brukeren min på skolen så importerte opera proxyinstillingene automatisk, så hvis du vil ha det raskt og problemfritt så kan du prøve opera.
▼ ... over en måned senere ... ▼
dette er et gammelt triks, husker jeg brukte det på skolen min for 4 år siden.... man dro ut nettverkskabelen og ble logget inn som siste bruker som var logget inn på maskinen. Man ventet bare med at admin på skolen var ferdig på pc`en og tok over etter ham. Problemet var at novell spurte om passord når man koblet til nettverket igjen. uansett blir brukere og passord styrt fra en server , så ganske unyttig egentlig.