Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4072
Hallao. Har et spørsmål angående studielån og fengsel. Lånet mitt er satt over til statens innkrevingssentral og jeg har prøvd å googla om det er mulig å sone studielån når staten har ansvaret? Går på aap og har ikke mye å rutte med i måneden. Så vil heller sone, men det som står er at de kan pantsette ting osv. Men jeg er jo ikke eier av noe, er bare ei som lurer på om det er mulig? Har og bøter. Det veit jeg kan sone til syvende og sist. Takk for svar! Sorry er på mobil så er kanskje litt rotete innlegg.
Hei,
så lenge det er snakk om gjeld er ikke soning et alternativ. Det er kun bøter som sones. Både SI og lånekassen har imidlertid forståelse for at man kan ha periodevis eller vedvarende lav inntekt, og har gode ordninger for dette. Gjelden kan også ettergis om du blir varig ufør eller gjelden anses som ikke inndrivbar.
Sist endret av Blåskimmelost; 2. september 2016 kl. 09:18.
Hvis du ikke eier noe så kommer de ikke og tar TV-en, Playstationen eller komfyren for å si det slik. Så du trenger ikke være redd for akkurat det.
Når jeg satt inne fikk jeg høre av flere andre innsatte at ved nyttårsskiftet 2014-2015 kom en ny lov i kraft som sier at du ikke kan sone for bøter, men loven har ikke tilbakevirkende kraft. Det vil si at hvis bøtene dine er fra før dette nyttårsskiftet kan de sones for. Du skal riktig nok ta dette med en klype salt, så jeg ville nok ha hørt med Politiet.

Når det gjelder soning for studielån, ville jeg ha hørt med Statens Innkrevningssentral eventuelt også Politiet.
Sist endret av brennesle; 2. september 2016 kl. 16:46.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av brennesle Vis innlegg
Når jeg satt inne fikk jeg høre av flere andre innsatte at ved nyttårsskiftet 2014-2015 kom en ny lov i kraft som sier at du ikke kan sone for bøter, men loven har ikke tilbakevirkende kraft.
Vis hele sitatet...
Eg har ikkje høyrt om den lovendringa, og om den kom burde det vere relativt få grunnar til at den ikkje kunne ha tilbakevirkande kraft. Forbodet mot tilbakevirkande kraft gjeld generelt sett ikkje til den dømte/tiltalte sin gunst.
Sitat av brennesle Vis innlegg
Når det gjelder soning for studielån, ville jeg ha hørt med Statens Innkrevningssentral eventuelt også Politiet.
Vis hele sitatet...
Det er bortkasta tid. Det er garantert at du ikkje kan det - det finst ingen lovheimel for å tillate det. Bøter er ei bøtestraff eller subsidiær soning.
Som allerede nevnt - vi har ikke gjeldsfengsel i Norge.

Når det gjelder SI, vil de etterhvert holde såkalt utleggsforretning
over gjelden din. Da kan de trekke kontoen din for evt. midler som
overskyter minstesats for livsopphold.

Sjekk denne lenken for mer informasjon om akkurat dette:

https://www.sismo.no/no/pub/tema/utleggsforretning
Da jeg hadde et studielån hos Lånekassen som var misligholdt, gikk det etterhvert til Statens Innkrevninssentral etter flere runder med klager. Disse var 10 ganger lettere å forholde seg til å fikk til og med avbetalingsordning hos de i forhold til lånekassen som krevde 60.000 på to uker. Etter 4 måneder tok lånekassen tilbake kravet å krevde inn alt på nytt igjen, men da fikk jeg betalingsordning hos de til slutt.