Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  110 27571
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av reklame Vis innlegg
Dette er bare svadaklaging som ikke har noe med tråden å gjøre. Dessuten minner du meg veldig om en artikkel jeg las i går. Si meg, er du forfatteren selv eller bare kopierer du og supper i sammen?

http://www.tv2.no/6770839
Vis hele sitatet...
Skjerp deg, reklame. commie forteller om sin erfaring og synspunkter som andre her i tråden og vi kan gjerne være foruten at du skal ha munndiaré om samtlige synspunkter her. Slike tekniske løsninger som han beskriver er ikke løsninger og er en del av oppfattelsen av hele NAV-systemet: det har absolutt en relevans i denne tråden.
Sist endret av m0b; 8. april 2015 kl. 07:28.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Har bare hatt behov for NAV en gang.

Fikk saksbehandler, spurte om jeg likte nynorsk, sang en snutt med Odd Nordstoga for meg.. (NO JOKE)
Samme saksbehandler sa også så pent "De æ sø mange som prøvar seg å trur nav berre gjer ut pengar"

Altså, jeg kunne sikkert fyllt en A4 side med vas fra min saksbehandler, men det er ikke poenget.

Jeg var med på alt tullet, klaget aldri, måtte hente noe dobbeltdokumentasjon et par ganger osv. Men bare tok det med et smil og fyllte ut ark på ark. Fikk en del cash da gitt
Sist endret av Carmex; 8. april 2015 kl. 10:16.
Min erfaring med NAV er vel egentlig det at høyre hånda vet ikke hva venstre holder på med og hodet har Downs... Enkelt forklart kanskje.

Men det var ganger jeg med hånda på hjertet trodde at de prøvde å få meg til å hoppe fra nærmeste bru. Utrolig hvor langt de kan presse folk. Selv gikk jeg uten inntekt i 6 mnd pga juridiske smutthull og måtte selge unna alt av verdi for å overleve. Når det ikke var mer å selge så begynte jeg å leve på kreditt.


Nei.. Tror det hadde vært bedre å lagt ned hele sjappa og begynt på nytt for synes hele greia på NAV er en katastrofe.
Disse folka skal liksom være der for å hjelpe deg ut av en vanskelig situasjon, men til og med de vet at det ikke er noe de kan (eller vil) gjøre. Min erfaring er at de helst gjør ting verre.
For dem er man bare et navn på listene de håper admin sletter.. Å hvis man konfronterer dem på at man føler seg tråkket på og ellers dårlig behandlet så er det ikke akkurat noen sympati man får. Får som oftest bare noe svada bullshitt at ting ordner seg sikkert til slutt.
Blir man høyrøstet så er det plutselig du som er problemet og securitas er der før man vet ordet av det.

Spør man om hjelp om å få vite hva man har krav på så får man til svar at de ikke har opplysningsplikt og annet svada. For meg så ser de gylne stikkordet når man spør etter info er å bruke navnet på de forskjellige media og nevne ordet advokat i samme slengen. Da blir det fort fart på dem gitt.


Men det som irriterer meg mest med NAV.. Det er forskjellsbehandlingen.
Noen ser ut til å bli sponsa med alt hva utdanning til førerkort, mens andre ikke engang for livsopphold.
Har flere eksempel på trynetillegget dem deler ut men orker ikke gå inn på det nå.
Har hatt mye trøbbel med nav sjøl. Men det værste av alt, det er sånne som blir iriterte og nekter for at nav har problemer da du forteller hvordan du blir behandlet. Er så typisk hvordan noen folk som aldri har vært noe serlig i kontakt med nav skal gå rundt å glorifisere det systemet. Helt til dem blir nødt til å stå der selv.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av Odd Vis innlegg
Har hatt mye trøbbel med nav sjøl. Men det værste av alt, det er sånne som blir iriterte og nekter for at nav har problemer da du forteller hvordan du blir behandlet. Er så typisk hvordan noen folk som aldri har vært noe serlig i kontakt med nav skal gå rundt å glorifisere det systemet. Helt til dem blir nødt til å stå der selv.
Vis hele sitatet...
Forsåvidt enig i dette, men min erfaring var at om jeg bare beit litt i det sure eplet og jatta med på alt babbelet, ga de alt av papirer de spurte om, gjerne flere ganger. Med et smil. Det funka.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Skjerp deg, reklame. commie forteller om sin erfaring og synspunkter som andre her i tråden og vi kan gjerne være foruten at du skal ha munndiaré om samtlige synspunkter her. Slike tekniske løsninger som han beskriver er ikke løsninger og er en del av oppfattelsen av hele NAV-systemet: det har absolutt en relevans i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg har kanskje vært ivrig i tråden. Likevel synes jeg ikke usanne og ulogiske påstander skal stå "urørt". Frasene i innlegget var helt identiske med artikkelen en mor hadde skrevet for TV2.no i går. Jeg kjente derfor at jeg ble irritabel fordi jeg ser hvor lett folk spiser kritiske NAV-artikler. Her handlet tråden om nødhjelp og behandling av den. En kommunal oppgave som blir gjort lokalt. Foreldrepenger er en statlig oppgave, som blir gjort av enheter uten brukerkontakt. Derfor mener jeg det er irrelevant.

Uansett, jeg beklager fremtreden min og tar det til etterretning.

For å svare på det commie skrev mer presist: dersom man ikke hadde trengt å fylle ut navn og fødselsnummer - hvordan kan saksbehandler vite hvem som søker? Og Skatteetaten og NAV har vel såvidt meg bekjent - ingen av de samme saksbehandlingssystemer som direkte innhenter inntektsopplysninger? Og hvordan i himmel kan NAV vite når man har termin?

Jeg har også søkt om foreldrepenger. Jeg vil kalle det for en svært enkel prosess.
Sist endret av reklame; 8. april 2015 kl. 16:41.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av reklame Vis innlegg
For å svare på det commie skrev mer presist: dersom man ikke hadde trengt å fylle ut navn og fødselsnummer - hvordan kan saksbehandler vite hvem som søker? Og Skatteetaten og NAV har vel såvidt meg bekjent - ingen av de samme saksbehandlingssystemer som direkte innhenter inntektsopplysninger? Og hvordan i himmel kan NAV vite når man har termin?
Vis hele sitatet...
Poenget er at når ein logger inn for å sende skjema så skjer det to ting: NAV identifiserer deg og autentiserer deg. Identifiserer vil sei at dei finn ut kven du hevder at du er, og autentisering vil sei at dei ber deg bevise det gjennom passord og eingongskoder.

Då veit dei kven du er, skatteetaten har inntektsopplysningene om deg, som saumlaust kunne vore overført. Så strengt tatt er det einaste ein burde trengt å fylle ut termindato. Dei kunne mao brukt informasjon dei alt har for å forenkle prosessen.

Ville ikkje du stilt spørsmål om nFF ba deg skrive inn nicket ditt når du allereie var innlogga?
Nav er utrolig stort, har mange rutiner og mye "kvalitetsikring" for å sørge for rettferdige behamdlinger. Systemene er veldig store og det er mye rutinger, lover og regler de må forholde seg til - dette gjør at ting går veldig tregt og gjerne kan blir vanskelige for hvermansen. Ikke er det så veldig enkelt å endre over natta heller, noe moderniseringsprogrammet viste. (det er så ufattelig mye som må endres og forbedres at prosjektet blir så stort at det er umulig å ha kontroll).

Ikke er det så lett å endre hvordan man er opp mot brukerene når lovverket og systemene som ligger bak er gammeldagse, vanskelige å tunggrudde. Men dette jobbes med å forbedre per dags dato - f.eks. ved at NAV nå driver å legger til støtte for sikker elektronisk kommunikasjon (slik at man slipper å sende alt per post), lage mye bedre saksbehandlingssystemer så man får loggført ting mye bedre på tvers av saksbehandlere. Og ikke minst, faktisk lage elektroniske søknader i stede for "last ned PDF og send til oss".

Tingen er bare at på grunn av størrelsen til NAV er en slik digitalisering et prosjekt som vil ta flere år.
Hva gjelder det trådstarter spurte om, var jo NAV like stengt som de fleste andre offentlige kontorer etter klokken 12 onsdag i påsken, så at folk gikk en del dager uten penger de dagene er ikke helt umulig.

Nuvel. Jeg tilbragte et halvt år som saksbehandler i den statlige delen av NAV, og jobber nå i en virksomhet tett knyttet opp mot den kommunale delen av NAV. Jeg tenkte jeg kort kunne liste opp noen erfaringer:

1. Det jobber en del udugelige folk i NAV. Det er ikke til å komme bort fra. Samtidig jobber det betydelig flere svært kompetente mennesker i NAV, og det er ingen tvil i mitt hode om at de klart fleste NAV-ansatte både ønsker og evner å gjøre en god jobb. De udugelige ødelegger mye, men nyter godt av at det er vanskelig å bli kvitt folk i det offentlige (og at flere ledere ikke gidder ta seg bryet).

2. Samhandlingen i NAV fungerer dårlig. Kommunalt og statlig snakker fint lite sammen, og på enkelte kontorer har du i tillegg klikker fra henholdsvis aetat og trygdekontoret. Disse snakker også fint lite sammen.

3. Svært mange (brukere og andre) har et urealistisk forhold til hva man egentlig kan forvente, og hvilke krav som stilles til gjengjeld. Min påstand er at de aller aller fleste får det de har krav på når de har krav på det. Antallet personer som får det de mener de har krav på er betydelig lavere. NAV må nok selv ta noe av skylden for dette, informasjonen som gis er tidvis direkte dårlig, men det generelle forventningsnivået hos befolkning må også justeres.

4. Saksbehandlingen i aap- og uføresaker blir mye bedre om du tar utgangspunkt i at legen er en idiot. Det lyder kanskje i overkant strengt, siden de fleste leger er svært oppegående mennesker, men det synes som om mange sliter med å fylle ut en legeerklæring skikkelig. Flere vegrer seg også sterkt for å gjøre seg tilgjengelige for ytterligere spørsmål fra NAV. Dermed sitter du igjen med en for dårlig opplyst sak, fordi legen heller bruker plassen på å skrive om hvor forferdelig pasienten synes det er å ha vondt i ryggen, enn hvordan pasienten faktisk påvirkes av å ha vondt i ryggen.

Ja, NAV har sine problemer. I enkelte tilfeller store problemer. Det er også svært ille at flere ikke får den hjelpen de har krav på, og det skal selvsagt ikke forekomme. Likevel fremstår det store hatet flere nærer til NAV som fullstendig uforståelig, idiotisk og ofte direkte malplassert. Jeg lar meg også til stadighet fascinere over at folk som ellers ville stilt seg svært skeptiske til det media skriver, rått sluker alt som skrives om NAV.
Nå ser det jo ut til at det faktisk blir satt makt bak krava. Det ble idag kjent at NAV direktør Joakim Lystad fikk sparken.
Jeg ser veldig positivt på dette, og håper vi ser et politisk ønske og også gjennomføringsevne hos politikerne til å med makt få bukt med problemene i NAV.

Slik jeg ser det så har NAV vært et sammenhengende helvete helt siden sammenslåingen i 2006 - og at noen stilles til ansvar er en bra ting. Måtte neste direktør ha baller nok til å ta et kraftig oppgjør internt fremover.

Alle ledere må ta ansvar for de under seg.

Ja hva skal man si, sent men godt? Nå må vi få inn en sterk direktør som sørger for at alle ledere er sitt ansvar bevist og at de også tar ansvar og fjerner personer i systemet som ikke klarer å levere i hht hva man kan forvente.
Sist endret av frtoretang; 10. april 2015 kl. 16:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kanskje jeg NÅ kan få nødvendig hjelp sånn at jeg kan komme meg i jobb og gjøre en innsats for samfunnet i stedet for å gå hjemme og subbe!
Meeeeen har min tvil på om det virkelig hjelper å sparke gallionsfiguren på toppen. Uansett har jeg somlet meg til å bestille legetime og skal be om hjelp da min private situasjon ER uholdbar!

Det er NEPPE uten grunn at NAV får så mye kritikk. De aller fleste som har vært eller er avhengig av hjelp har en negativ opplevelse med NAV.
Hvorfor skal det være sånn? Det er da en tjeneste som blir betalt over skatteseddelen til hver enkelt av oss og som skal være tilgjengelig når DU trenger hjelp!
Heheheeeee...
De sparker direktøren, hovedsaklig på grunn av IKT-fadesene. Og som ny direktør ansetter de... IKT-sjefen i NAV.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Heheheeeee...
De sparker direktøren, hovedsaklig på grunn av IKT-fadesene. Og som ny direktør ansetter de... IKT-sjefen i NAV.
Vis hele sitatet...
De er vel ikke en ansettelse etter hva jeg har forstått. Det er vel en midlertidig løsning frem til en ny kandidat er valgt ut.

Sitat av woff Vis innlegg
Kanskje jeg NÅ kan få nødvendig hjelp sånn at jeg kan komme meg i jobb og gjøre en innsats for samfunnet i stedet for å gå hjemme og subbe!
Meeeeen har min tvil på om det virkelig hjelper å sparke gallionsfiguren på toppen. Uansett har jeg somlet meg til å bestille legetime og skal be om hjelp da min private situasjon ER uholdbar!

Det er NEPPE uten grunn at NAV får så mye kritikk. De aller fleste som har vært eller er avhengig av hjelp har en negativ opplevelse med NAV.
Hvorfor skal det være sånn? Det er da en tjeneste som blir betalt over skatteseddelen til hver enkelt av oss og som skal være tilgjengelig når DU trenger hjelp!
Vis hele sitatet...

Å sparke direktøren er jo et signal om at ting skal bli bedre. Og at politikerne ikke er fornøyde med det som er levert. Men at det skal bli en "over natten" effekt av at direktøren fjernes er nok svært lite trolig eller kanskje heller helt urealistisk.

Spørsmålet en må stille seg er jo om det i det hele tatt er mulig å fortsette med NAV? Er det i det hele tatt mulig å forvente at 2 statlige organer (aetet og trygdekontor) samt 1 kommunalt (sosialkontor) skal kunne fungere sammen smertefritt? Var kanskje NAV reformen et tapt slag i utgangspunktet? Eller er resultatet vi har sett så langt også et resultat av interne rutiner, organisatoriske hevd sedvaner og en for splittet distribusjon av makt og fullmakter?

Kanskje må en bare bite i det sure eplet og innse av disse tre organisasjonene ville hatt det bedre om det ble en skilsmisse? Kunne feks det å fjerne sosiale tjenester fra NAV frigjøre ressurser og forenkle organisasjonen slik at NAV kan fokusere mer på sine oppgaver?

Er uansett veldig glad for avgjørelsen. Det kan ikke være en menneskerett å stå i en statlig stilling uansett hvordan man presterer.
Sist endret av frtoretang; 10. april 2015 kl. 16:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av woff Vis innlegg
Det er NEPPE uten grunn at NAV får så mye kritikk. De aller fleste som har vært eller er avhengig av hjelp har en negativ opplevelse med NAV.
Hvorfor skal det være sånn? Det er da en tjeneste som blir betalt over skatteseddelen til hver enkelt av oss og som skal være tilgjengelig når DU trenger hjelp!
Vis hele sitatet...
Jeg har absolutt ingen forutsetninger for å kommentere din situasjon, jeg forutsetter at du benytter deg av de klagemuligheter der er, men de fleste er fornøyd med NAV. 6 av 10 er selvsagt ikke godt nok i det hele tatt, og hver eneste som ikke får den hjelpen de skal ha er en for mye, men de fleste er vitterlig fornøyde.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Heheheeeee...
De sparker direktøren, hovedsaklig på grunn av IKT-fadesene. Og som ny direktør ansetter de... IKT-sjefen i NAV.
Vis hele sitatet...
Hun som kom inn som IKT-sjef etter den fadesen? Har rykte på seg for å være meget dyktig.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Å sparke direktøren er jo et signal om at ting skal bli bedre. Og at politikerne ikke er fornøyde med det som er levert. Men at det skal bli en "over natten" effekt av at direktøren fjernes er nok svært lite trolig eller kanskje heller helt urealistisk.

Spørsmålet en må stille seg er jo om det i det hele tatt er mulig å fortsette med NAV? Er det i det hele tatt mulig å forvente at 2 statlige organer (aetet og trygdekontor) samt 1 kommunalt (sosialkontor) skal kunne fungere sammen smertefritt? Var kanskje NAV reformen et tapt slag i utgangspunktet? Eller er resultatet vi har sett så langt også et resultat av interne rutiner, organisatoriske hevd sedvaner og en for splittet distribusjon av makt og fullmakter?

Kanskje må en bare bite i det sure eplet og innse av disse tre organisasjonene ville hatt det bedre om det ble en skilsmisse? Kunne feks det å fjerne sosiale tjenester fra NAV frigjøre ressurser og forenkle organisasjonen slik at NAV kan fokusere mer på sine oppgaver?

Er uansett veldig glad for avgjørelsen. Det kan ikke være en menneskerett å stå i en statlig stilling uansett hvordan man presterer.
Vis hele sitatet...
Her er du inne på noe av kjernen. Sammenslåingen har ikke fungert etter sin hensikt. Jeg mener sosialkontorene må ut av NAV. Samhandlingen er der uansett ikke, og det er tullete at sosialkontorene skal forholde seg til styring fra to sjefer (kommunen og etaten).

Jeg er riktignok ikke for at arbeid og trygd skal splittes. Det var mye frem og tilbake og ansvarsfraskrivelse mellom de to kontorene i forne tider, men det har nok samtidig forsvunnet en del spesialkompetanse i forbindelse med sammenslåingen. Jeg tenker det finnes tiltak som kan prøves (f.eks. gjeninnføre arbeidsformidling), og ikke minst kompetansen til å gjennomføre dem, før man går til det skritt å avvikle hele NAV.

Kunne man blitt kvitt noe av den svært merkverdige målstyringen i tillegg, hadde vi kommet et godt steg på vei mot et mer fungerende NAV. Da jeg jobbet der, var det et stort fokus på å ha kontakt med arbeidsgivere i området. Det ble målt. Hva man snakket om var imidlertid mer uinteressant. De samvittighetsfulle forsøkte selvsagt å holde det saklig, mens den udugelige ringte og bestilte bord på restaurant, og registrerte det som kontakt. Begge to teller likt.
Skjønner ikke at Nav reformen ble gjennomført. Å slå sammen to statlige og et kommunalt organ burde man kunne forutse ville skape problemer.

Det manglet heller ikke på advarsler blant annet om IKT løsningene. Føler at NAV ble en prestisje sak som skulle trumfes igjennom på koste hva det koste ville. Snart er 10 år gått og ennå så kjører ikke systemet på skinner.

Når skal en si stopp og bare innse at reformen ble fullstendig mislykket og særdeles kostbar? Å fortsette å bale med NAV slik den fremstår idag virker totalt meningsløst. Å frigjøre sosialkontorene til hver enkelt kommunen ville også frigjort svært mye ressurser NAV kunne brukt på en langt bedre måte.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Etter min erfaring er NAV systemet alt for firkantet.

Da jeg var ferdig i førstegangstjeneste, fikk jeg tilbud om opptil 3 måneder NAV støtte, tilsvarende en viss prosentdel av den lønnen jeg hadde før forsvaret.

Jeg hadde allerde sikret meg ny jobb, men begynte ikke i denne før etter 2 måneder etter endt tjeneste.
Jeg tok med meg denne arbeidskontrakten til NAV, og forklarte situasjonen.

Til tross for dette, måtte jeg føre meg opp som arbeids søkende, delta på NAV jobbsøkerkurs, og fylle ut ukentlige skjemaer hvor jeg ærklerte meg arbeidsløs.

Er glad jeg slipper det der. Håper jeg aldri må benytte meg av NAV igjen i mitt liv
Jeg har gått flere runder med NAV på vegne av andre personer, da jeg er blitt litt "go-to-guy" for formell krangling. Det er mildt sagt sjokkerende hvordan NAV rett og slett rævpuler folk på eget initiativ.

Det er ikke mulig for meg å dokumentere dette uten å utlevere de jeg har brukt tid på å hjelpe, så naturligvis blir det bare påstander fra en fyr på nettet. Vet ikke om det har noen interesseverdi.

Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Jeg har absolutt ingen forutsetninger for å kommentere din situasjon, jeg forutsetter at du benytter deg av de klagemuligheter der er, men de fleste er fornøyd med NAV. 6 av 10 er selvsagt ikke godt nok i det hele tatt, og hver eneste som ikke får den hjelpen de skal ha er en for mye, men de fleste er vitterlig fornøyde.
Vis hele sitatet...
6 av 10 er den minimale majoriteten, men mener du virkelig at dette vitner om at NAV gjør en god jobb?

NAV kødder ikke med ressurssterke personer. Det sanne uhyret i NAV lever på alenemødre, sosialklienter, rusmisbrukere og andre som ser enhver henvisning til lovverket som en meningsløs grøt av uforståelige begreper. Voksne mennesker med både kompetanse og økonomiske midler, feks meg selv, møter et helt annet NAV enn hva de gjør.
Sist endret av Tøffetom; 11. april 2015 kl. 18:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det er mildt sagt sjokkerende hvordan NAV rett og slett rævpuler folk på eget initiativ.
Vis hele sitatet...
Akkurat som om jeg skulle sagt det selv etter egen erfaring!
Helt utrolig at en godt betalt saksbehandler simpelthen elsker å gjøre livet surt for klientene sine!
De har da ikke provisjonlønn av hvor mye penger de klarer å forhindre utbetaling av ELLER?
Mora mi arbeider som advokat for vanskeligerestilte (hovedsaklig narkomane), og jeg har gjennom henne møtt og pratet med mange som får (eller burde fått) støtte fra NAV. Jeg kan med hånda på hjertet si at dagene jeg prater med disse menneskene om NAV, får jeg lyst til å grine. Det er så mange forferdelige historier om grusomme ansatte som utnytter, presser og rett og slett dytter de svakeste i samfunnet rundt som om de var en nedtrampet sigarettstump på gata. Dere som argumenterer for at NAV gjør en god jobb, ta dere en bolle. 6 av 10, 60 % fornøyde individer er ikke godt nok. Denne statistikken har mest sannsynlig mørketall også. De som trenger hjelp mest sårt blir møtt av en vegg av byråkrati, som selv oppegående, normale mennesker hadde slitt med å håndtere.

Byråkratiet er heller ikke det eneste problemet. Noen av menneskene som arbeider for NAV er rett og slett hjerteløse, kjipe mennesker. Det trengs strengere krav for ansettelse ved en offentlig anstalt hvor hovedformålet er rettferdig behandling av de svakeste i samfunnet.

Jeg baserer meningene mine på personlige erfaringer.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
6 av 10 er den minimale majoriteten, men mener du virkelig at dette vitner om at NAV gjør en god jobb?

NAV kødder ikke med ressurssterke personer. Det sanne uhyret i NAV lever på alenemødre, sosialklienter, rusmisbrukere og andre som ser enhver henvisning til lovverket som en meningsløs grøt av uforståelige begreper. Voksne mennesker med både kompetanse og økonomiske midler, feks meg selv, møter et helt annet NAV enn hva de gjør.
Vis hele sitatet...
Fascinerende hvordan du velger å se bort fra at jeg temmelig uttrykkelig sa at 6 av 10 ikke er godt nok. Alt jeg kommenterte var påstanden om at flertallet er misfornøyd, noe som er feil. Lesing kan være vanskelig. Vi ser for øvrig også at NAV får medhold i 3 av 4 saker i trygderetten. Da forsvinner selvsagt de som får sakene omgjort tidligere. Dette er heller ikke i nærheten av godt nok, men det taler fortsatt for at flertallet får det de skal ha (om enn ikke nødvendigvis det de mener de skal ha).

For øvrig er det svært få i NAV som bevisst kødder med noen som helst. Jeg har sagt det før, og jeg sier det gjerne igjen, de fleste som jobber i NAV både ønsker og evner å gjøre en god jobb. Likevel ligger det problemer i udugelige regler, udugelige leger, udugelige saksbehandlere, lite samarbeidsvillige brukere, og uoverkommelige tidsfrister. Selv skrev jeg rundt 6-7000 ord daglig bare i ren saksbehandling. Det tilsvarte 2-4 saker, avhengig av kompleksitet. Avslag var mer arbeid. Likevel slet jeg med å holde meg innenfor tidsfristene, valget stod ofte mellom å følge tidsfristene eller å opplyse saken skikkelig. På grunn av denne merkverdige målingen valgte mange det første.

Sitat av woff Vis innlegg
Akkurat som om jeg skulle sagt det selv etter egen erfaring!
Helt utrolig at en godt betalt saksbehandler simpelthen elsker å gjøre livet surt for klientene sine!
De har da ikke provisjonlønn av hvor mye penger de klarer å forhindre utbetaling av ELLER?
Vis hele sitatet...
Har fortsatt ikke truffet en NAV-saksbehandler jeg ville karakterisere som godt betalt. Startlønnen er absolutt grei, men etter noen år kan du tjene mer veldig mange andre steder. Også i det offentlige. Med tanke på utdanningskravene ligger NAV ikke spesielt godt an, særlig for de som jobber i sosialtjenesten. Provisjonsutsagnet blir så flåsete at jeg ikke gidder kommentere det mer. For øvrig ser jeg ikke helt hvilken relevans lønnen har. Er det et problem om NAV-ansatte har konkurransedyktig lønn?

Sitat av Nether Vis innlegg
Mora mi arbeider som advokat for vanskeligerestilte (hovedsaklig narkomane), og jeg har gjennom henne møtt og pratet med mange som får (eller burde fått) støtte fra NAV. Jeg kan med hånda på hjertet si at dagene jeg prater med disse menneskene om NAV, får jeg lyst til å grine. Det er så mange forferdelige historier om grusomme ansatte som utnytter, presser og rett og slett dytter de svakeste i samfunnet rundt som om de var en nedtrampet sigarettstump på gata. Dere som argumenterer for at NAV gjør en god jobb, ta dere en bolle. 6 av 10, 60 % fornøyde individer er ikke godt nok. Denne statistikken har mest sannsynlig mørketall også. De som trenger hjelp mest sårt blir møtt av en vegg av byråkrati, som selv oppegående, normale mennesker hadde slitt med å håndtere.

Byråkratiet er heller ikke det eneste problemet. Noen av menneskene som arbeider for NAV er rett og slett hjerteløse, kjipe mennesker. Det trengs strengere krav for ansettelse ved en offentlig anstalt hvor hovedformålet er rettferdig behandling av de svakeste i samfunnet.

Jeg baserer meningene mine på personlige erfaringer.
Vis hele sitatet...
Du kan se svaret mitt til Tøffetom for det første avsnittet ditt. Og strengt tatt det andre. Det er som kjent udugelige mennesker i NAV, men jeg skulle gjerne hørt hva du mener med strengere ansettelseskrav. Jeg tror det hadde hjulpet i større grad å fjerne en del av de eldre som ikke lenger klarer å tilpasse seg, de fleste som ansettes i NAV i dag er godt utdannede folk som ønsker å gjøre en god jobb.
Sitat av Prblmvksn
Du fikk altså tilbud om gratis penger fra fellesskapet, og allikevel klager du. Jaja.
Vis hele sitatet...
Nå klager han jo ikke på at han fikk penger fra fellesskapet, men på kravene som fulgte pengene.
Og kanskje også noe berettiget? Når en klient har ordnet seg jobb på egen hånd og står med kontrakt i hånd er det da best bruk av ressurser å sende denne karen på et obligatorisk jobbsøkerkurs? Han har jo alt vist at han kan søke jobb, arbeidskontrakten er jo beviset på det. Kanskje burde NAV heller innkalt en annen på dette jobbsøkerkurset, eller om NAV virkelig ønsket å binde opp tiden til klienten slik at pengene "ikke kommer gratis" så kunne de kanskje tilbudt kompetansehevende kurs feks innen for det feltet han skal starte å jobbe i 2 måneder senere.

Poenget er at avogtil så virker det som at NAV benytter ting som jobbsøkerkurs som en form for "avstraffelse" eller "aktivitetskontroll" kun for at folk skal yte for å motta støtte. For mange er nok ting som jobbsøkerkurs både lærerikt og noe som vil bidra til å få dem raskere ut i vanlig lønnet arbeid. Men er det best bruk av ressurser å sende personer som beviselig kan å søke jobb på et jobbsøkekurs?

Når det gjelder sending av meldekort så ser jeg ingen grunn til å kommentere det, da det er en form for kontroll som NAV krever.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Fascinerende hvordan du velger å se bort fra at jeg temmelig uttrykkelig sa at 6 av 10 ikke er godt nok. Alt jeg kommenterte var påstanden om at flertallet er misfornøyd, noe som er feil. Lesing kan være vanskelig.
Vis hele sitatet...
Beklager. Jeg har slik en dårlig vane; jeg antar intuitivt at når noen besvarer et poeng ved å tilbakevise grunnlaget for det så er de uenig. Men ser nå at du bare dro et klassisk byråkrattriks der et helt gyldig og relevant poeng parreres ved å henge seg opp i detaljer uten noen egentlig praktisk relevans.

Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Vi ser for øvrig også at NAV får medhold i 3 av 4 saker i trygderetten. Da forsvinner selvsagt de som får sakene omgjort tidligere. Dette er heller ikke i nærheten av godt nok, men det taler fortsatt for at flertallet får det de skal ha (om enn ikke nødvendigvis det de mener de skal ha).
Vis hele sitatet...
Er du morsom?

Får du med deg det som blir skrevet her?

De som faktisk ender i trygderetten er allerede bare en fraksjon av de som opprinnelig har blitt rævpult.

1) De første brukerne faller av når vedtaket er fattet. De ser en grøt av ord, de har ikke noen med kompetanse på emnet i familien, og de hverken klager eller tar saken videre. De vet ikke hvordan.

2) De som har en ressursperson å henvende seg til gjør det. Ved å bare legge saken frem formelt, saklig og i henhold til gjeldende lover blir samtlige saker jeg har sett ordnet opp i. Det drøyeste tilfellet endte med etterbetaling av 60 000 i overgangsstønad, hadde ikke alenemoren det var snakk om fått låne penger privat hadde hun mistet både barnehage og leilighet. Og igjen - dette er snakk om en sak som løses uten at engang en klage er registrert i systemet.

3) Etter dette er neste steg advokat, og det forutsetter de økonomiske midlene en på NAV ikke trenger. Eller et byråkrativelde for å få det støttet, jeg aner ihvertfall ikke hvordan - eller om - det kan gjøres. I tillegg til å sile ut alle som ikke drar en advokat opp av lommen blir det jo en automatisk utsiling av alle "småsaker".

4) Nå tar advokaten kontakt med NAV, og de fleste saker løses på samme måte som 2). Heller ikke dette blir en del av statistikken din.

5) Nå har advokaten og NAV låst seg helt fast - og enda flere aktuelle saker siles ut ved at folk av forskjellige grunner ikke ønsker å ta det til trygderetten.

6) De som så gjør det, de utgjør statistikken du så stolt viser til. At da 25% av sakene her faktisk er NAV-feil, det er rimelig hårreisende. Mørketallene er enorme, det tror jeg ingen kan si noe på.


Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Jeg tror det hadde hjulpet i større grad å fjerne en del av de eldre som ikke lenger klarer å tilpasse seg, de fleste som ansettes i NAV i dag er godt utdannede folk som ønsker å gjøre en god jobb.
Vis hele sitatet...
Hvordan gjør, si, en avdelingsleder, en god jobb?

Saksbehandlingstid, den er grei. Hva annet har man, mon tro?

.....Avdelingsledere og oppover vurderes stort sett ut ifra budsjetter. Jeg kunne sagt at jeg fikk vite dette av en familievenn som er avdelingsleder, men det er vel nok udokumenterte påstander i luften allerede.



Det er så lett for sånne som deg å argumentere mot oss som faktisk har erfaringer med systemet. Når folk får høre ting av nære venner, se saksdokumenter eller hva det måtte være, så er det enda ikke noe det er mulig å slå i bordet med. Det kommer så tydelig frem at de fleste som har vært trengende, eller hatt med trengende folk å gjøre, har samme inntrykket av et pill råttent nav. Men selvfølgelig. Det er vel bare urimelige forventninger.

Og vær så snill. Ikke bruk halve svaret ditt på å diskutere 50%, flertall, mindretall og "relevante poeng".
Sist endret av Tøffetom; 12. april 2015 kl. 13:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NAV er helt ubrukelige. Plutselig får du ett krav om å betale tilbake penger etter ett år med grunnlag at navnet/typen på stønaden var feil imens summen var helt den samme jeg opprinnelig skulle fått i sosialstønad. Er du ikke gjeldsslave og økonomisk ruinert før du begynner på NAV så er du det ihvertfall etterpå.
Kan legge til at i dialog med NAV forvaltning så snakker man ofte med forskjellige folk, enda det gjelder samme sak. Hvorfor vet jeg ikke. Her har jeg opplevd hvordan forskjellige saksbehandlere er som natt og dag; det er uendelig mye viktigere å være heldig med hvem som tar telefonen enn det er å ha en god sak.

Husker særlig en mann, snakket med han i nesten en time, og han er den første NAV-ansatte jeg har hørt med selvinnsikt på arbeidsplassen. Han var svært oppgitt over mange av sine kolleger, og han oppfordret meg til å klage. Dette skulle han ønske folk var flinkere til, da han heller så de store mørketallene som et problem enn som en hendig statistikk å dra fram i diskusjoner som den du er i nå. Han forklarte meg hvor "klage"-funksjonen var, for som han sa; "den er godt gjemt, av en eller annen grunn". (Mulig det er endret, 2 år siden).

...Må nevnes at jeg aldri klaget. All interaksjon med NAV er så langtekkelig og kronglete at det får en enorm avskrekkende effekt.
Utrolig bra Tom. *two thumbs up*
Bare måten klåskimmelost vrir på og leter med lupe etter ting (også urelevante) å "ta deg på" viser jo litt av hvor NAV ansatte altfor ofte har fokus. Null eller lite fokus på dialog og gjensidig forståelse og mest fokus på å finne noe de kan "ta søkeren" på. .

Riktignok er han en ex-ansatt men men det sanne ansikt osv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Bare måten klåskimmelost vrir på og leter med lupe etter ting (også urelevante) å "ta deg på" viser jo litt av hvor NAV ansatte altfor ofte har fokus. Null eller lite fokus på dialog og gjensidig forståelse og mest fokus på å finne noe de kan "ta søkeren" på. .
Vis hele sitatet...
Det her er ein skriftleg diskusjon. Då burde det vere rimeleg enkelt å vise nøyaktig kor blåskimmelost vrir og vender på ting. Eg har lest gjennom diskusjonen, og er det nokon som har selektiv lesing av innlegg, og vrir ting til å passe så er det ikkje blåskimmelost.

Så ver så snill - peik på nøyaktig kor det du påstår førekjem faktisk er til stades.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det her er ein skriftleg diskusjon. Då burde det vere rimeleg enkelt å vise nøyaktig kor blåskimmelost vrir og vender på ting. Eg har lest gjennom diskusjonen, og er det nokon som har selektiv lesing av innlegg, og vrir ting til å passe så er det ikkje blåskimmelost.

Så ver så snill - peik på nøyaktig kor det du påstår førekjem faktisk er til stades.
Vis hele sitatet...

Sitat av klåskimmelost
Fascinerende hvordan du velger å se bort fra at jeg temmelig uttrykkelig sa at 6 av 10 ikke er godt nok. Alt jeg kommenterte var påstanden om at flertallet er misfornøyd, noe som er feil. Lesing kan være vanskelig.
Sitat av TøffeTom
Beklager. Jeg har slik en dårlig vane; jeg antar intuitivt at når noen besvarer et poeng ved å tilbakevise grunnlaget for det så er de uenig. Men ser nå at du bare dro et klassisk byråkrattriks der et helt gyldig og relevant poeng parreres ved å henge seg opp i detaljer uten noen egentlig praktisk relevans.
Vis hele sitatet...
Vis hele sitatet...
Trenger du mer?
Sist endret av frtoretang; 12. april 2015 kl. 14:28.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Trenger du mer?
Vis hele sitatet...
Ja, mtp. at det var en krass karateristikk, men på ingen måte over streken... han vrir heller ikkje på ting; han påpeiker at han vert tillagt ei meining han ikkje uttrykte. Han uttrykte tvert imot tvert det motsette.

I tillegg er det rimeleg barnsleg av deg å konsekvent endre nicket, men det får stå for di regning... Eg tviler på at det vert tatt spesielt personleg

Og i det du siterer er det strengt tatt tøffetom som presenterer hersketeknikker; forsøk på latterleggjering (ved å samanlikne med byråkrat), personangrep i stadenfor sak etc.
Sist endret av vidarlo; 12. april 2015 kl. 14:31.
Greit jeg er barnslig, tar den. Men jeg føler virkelig blåskimmel viser sitt sanne ansikt her. Akkurat slik føles det å stå på NAV. En står å snakker til personer som blåskimmel og de er svært lite løsnings-orientert. Så starter brevvekslingen. Nav skriver og etterlyser opplysninger. Klienten skriver tilbake og viser til all dokumentasjon som er vedlagt, men legger for sikkerhets skyld med en kopi av kopien som ble signert av NAV ved innlevering. Nå må vel alt være på plass? NAV har jo fått den samme dokumentasjonen 2 ganger. Selv NAV klarer vel ikke rote så mye?

Men nei. Etter det så hører en plutselig ikke mer fra saksbehandler og selv etter gjentatte henvendelser så skjer ingenting og ingen kontakter heller klienten. Eller så kommer det kanskje et nytt brev der de ber om informasjon og bekreftelse på ting som NAV ikke tidligere har bedt om. For oss vanlig dødelige så virker en slik saksgang som om NAV forsøker å trenere mest mulig for å få folk til å gi opp

Ja jeg tillegger blå/klåskimmel en rekke egenskaper her, men kjernen er jo at likevel som Tom påviser at en altfor ofte møter mennesker på NAV som ikke er løsningsorienterte men som er byråkratfundamentalister.
Sist endret av frtoretang; 12. april 2015 kl. 14:39.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ja jeg tillegger blå/klåskimmel en rekke egenskaper her, men kjernen er jo at likevel som Tom påviser at en altfor ofte møter mennesker på NAV som ikke er løsningsorienterte men som er byråkratfundamentalister.
Vis hele sitatet...
Og blåskimmelost har nevnt ei rekkje interne problemer med NAV, og hevder i tillegg at dei nok er betre enn det ein del kritikarar hevdar, utan å påstå at dei er problemfrie, og tilbakeviser ein del av innvendingene som kjem. Eg greier ikkje å sjå at det er 'å vri og vende på' ting

Forøvirg så kom du med eit marginalt eksempel på hersketeknikk. Du har ikkje forklart resten som du påsto var til stades...
...Kan vi prøve å heve debatten et par nivå, droppe personangrepene og hersketeknikkene (mener meg selv), og heller bli litt smartere. Dette er en sak som genuint interesserer meg, synd jeg skal gå glipp av å disktuere med en x-ansatt fordi jeg skulle vinne diskusjonen.

Så jeg gir meg med barnslighetene fra og med nå, håper du svarer mer seriøst enn jeg gjorde.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Har fortsatt ikke truffet en NAV-saksbehandler jeg ville karakterisere som godt betalt. Startlønnen er absolutt grei, men etter noen år kan du tjene mer veldig mange andre steder. Også i det offentlige. Med tanke på utdanningskravene ligger NAV ikke spesielt godt an, særlig for de som jobber i sosialtjenesten. Provisjonsutsagnet blir så flåsete at jeg ikke gidder kommentere det mer. For øvrig ser jeg ikke helt hvilken relevans lønnen har. Er det et problem om NAV-ansatte har konkurransedyktig lønn?
Vis hele sitatet...
Beklager at jeg kom med en kommentar du ikke tålte da! Men en lønn på 10kr i timen er 10 kr mer enn jeg har tjent de siste årene (totalt!). Da blir en hvilken som helst lønn GOD! Det er forøvrig også 10 kr mer enn jeg har mottatt i hjelp eller stønad (kr 0,-) de siste årene.
Kommentaren om provisjon er bare sånn det kan føles for enkelte av oss som IKKE kan hjelpes på noen måter og selvsagt ikke bokstavelig ment.

Dere som sitter der i høyt lønnede stillinger og ALDRI har opplevd NAV fra sin værste side aner egentlig lite om det helvete denne institusjonen klarer å stå bak.
Får håpe dere aldri må oppleve dette selv!
Sist endret av woff; 12. april 2015 kl. 15:52.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Fascinerende hvordan du velger å se bort fra at jeg temmelig uttrykkelig sa at 6 av 10 ikke er godt nok. Alt jeg kommenterte var påstanden om at flertallet er misfornøyd, noe som er feil. Lesing kan være vanskelig. Vi ser for øvrig også at NAV får medhold i 3 av 4 saker i trygderetten. Da forsvinner selvsagt de som får sakene omgjort tidligere. Dette er heller ikke i nærheten av godt nok, men det taler fortsatt for at flertallet får det de skal ha (om enn ikke nødvendigvis det de mener de skal ha).
Vis hele sitatet...
Tøffetom har svart på dette rimelig utfyllende, så jeg gidder ikke gå i detalj. Hva flertallet får er rimelig irrelevant. Når 4 av 10 personer er misfornøyde, og 2.5 av 10 får medhold i retten angående NAVs urettferdige behandling av dem, altså at NAV har holdt igjen penger de har krav på og gjerne desperat trenger, er det klart det er noe i systemet som absolutt ikke fungerer.

For øvrig er det svært få i NAV som bevisst kødder med noen som helst. Jeg har sagt det før, og jeg sier det gjerne igjen, de fleste som jobber i NAV både ønsker og evner å gjøre en god jobb. Likevel ligger det problemer i udugelige regler, udugelige leger, udugelige saksbehandlere, lite samarbeidsvillige brukere, og uoverkommelige tidsfrister. Selv skrev jeg rundt 6-7000 ord daglig bare i ren saksbehandling. Det tilsvarte 2-4 saker, avhengig av kompleksitet. Avslag var mer arbeid. Likevel slet jeg med å holde meg innenfor tidsfristene, valget stod ofte mellom å følge tidsfristene eller å opplyse saken skikkelig. På grunn av denne merkverdige målingen valgte mange det første.
Vis hele sitatet...
Ja, det er klart det er få som aktivt går inn for å gjøre livet til søkende kjipt. Samtidig må man forholde seg til skrekkhistoriene man blir fortalt, så at de er der er det ingen tvil om. Systemet NAV opererer med trenger en komplett oppdatering. Som du nevner her, så ligger nok mye av problemet i selve byråkratiet. De ansatte føler seg tvunget til å behandle saker fortere (og dermed mindre nøye) enn sakene egentlig krever. Dette er noe som rett og slett ikke er akseptabelt. Når man arbeider i en institusjon som er der for å hjelpe mennesker i vanskelige posisjoner, krever hver sak korrekt behandling. Å skyve tidsfrister, umulige mengder dokumentasjon og alt for mange ledd på de ansatte er en feil i systemet. Hele systemet bør være lagt opp for å gjøre det enklest mulig både for søker og behandler, men slik er det ikke i dag.

Du kan se svaret mitt til Tøffetom for det første avsnittet ditt. Og strengt tatt det andre. Det er som kjent udugelige mennesker i NAV, men jeg skulle gjerne hørt hva du mener med strengere ansettelseskrav. Jeg tror det hadde hjulpet i større grad å fjerne en del av de eldre som ikke lenger klarer å tilpasse seg, de fleste som ansettes i NAV i dag er godt utdannede folk som ønsker å gjøre en god jobb.
Vis hele sitatet...
Med strengere ansettelseskrav mener jeg en prosess som tydeliggjør personlig egnethet, og som luker ut de som ikke har de nødvendige egenskapene som kreves for å arbeide med vanskeligstilte mennesker. Om det skulle være et mer omfattende jobbintervju eller et separat organ som vurderer innsatsen til hver enkelt ansatt en gang i blant vet jeg ikke, men jeg vet at NAV har ansatte som ikke har noe å gjøre i en slik posisjon de befinner seg i.
Akkurat nå tror jeg det kan være fornuftig å ta et lite steg tilbake, og klargjøre min intensjon med å delta i denne debatten. Jeg har ingen planer om å forsvare NAV, selv om jeg vet det nok kan virke sånn. NAV ligger og vaker i middelmådigheten, og det er selvsagt ikke godt nok når det er snakk om menneskers liv og penger. Jeg har heller ingen planer om å forsvare meninger jeg aldri har hatt. NAV har en latterlig mengde problemer, flere av hvilke jeg også har belyst tidligere i tråden.

Det jeg derimot ønsker er å skape et mer nyansert bilde av NAV, og ikke minst de som jobber der. Debatten blir i for stor grad preget av følelser, og i det offentlige ordskiftet kan man tidvis få inntrykket at NAV er selve djevelen, og at alle som jobber der er onde. Det er ikke tilfellet. Derfor anser jeg det også nødvendig å korrigere påstander som beviselig ikke stemmer. Jeg ser ingen grunn til å la direkte feilaktige opplysninger stå uimotsagt, selv om poenget nok kan være det samme: NAV er ikke gode nok på det de skal gjøre. Det er mer enn nok faktiske ting å ta NAV på, om man ikke skal begynne å finne opp poenger og.

Jeg ønsker meg en saklig diskusjon der vi ser på hva som fungerer, hva som ikke fungerer, og hva som aldri i helvete kommer til å ha mulighet til å fungere. Jeg ønsker at vi skiller mellom saksbehandler og system. Jeg ønsker å vise at det er et fåtall NAV-ansatte som faktisk er udugelige, og enda færre som med viten og vilje går inn for å lage problemer for den enkelte bruker. Jeg kommer aldri til å kunne skape et positivt inntrykk av NAV, det er sånn tilstanden er i dag ikke gjennomførbart (og det må NAV selv og politikerne ta størstedelen av ansvaret for, godt hjulpet av media). Likevel håper jeg at jeg kan bidra til at debatten blir litt mer nyansert.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Vel, spør du meg burde han ikke fått penger i det hele tatt.
Vis hele sitatet...

Hva er begrunnelsen for det? Enhver som oppfyller kravene NAV still har rett til dagpenger. Det må likevel være lov å stille spørsmål om og rundt NAV systemet selv om man mottar eller har mottatt hjelp fra NAV.

Jobbsøkerkurs brukes for ofte for å "sysselsette" mennesker som kanskje heller burde brukt tid og krefter på en mer direkte kontakt med potensielle arbeidsgivere eller som vi så tidligere også på mennesker som alt har skaffet seg arbeid.

Årsaken til at han hadde opphold mellom militærtjeneste og start i ny jobb kan feks tidlig dimittering i forhold til hva han trodde/normalen - og at hans nye arbeidsgiver ikke hadde mulighet til å fremskynde arbeidsforholdet.

Uansett så viser jo kontrakten at denne mannen både kan skrive CV og håndtere intervjuer. Så kanskje burde påfyll av kompetanse vært noe helt annet enn et jobbsøkerkurs.
Jeg har lagt litt bakpå i diskusjonen en stund nå for å se hvordan den utarter seg. Det var opprinnelig et spørsmål om hvorvidt brukere som søker nødhjelp får behandlet søknadene sine innen frist, men har mer eller mindre utviklet seg til å bli en diskusjon om NAV er generelt.

Blåskimmelost har etter min mening presisert akkurat det samme som meg: NAV er ikke feilfri, men det er på ingen måte nødvendig å svartmale situasjonen til de grader det blir gjort i denne tråden. NAV gjør mye som er bra også, selv om dette ikke kommer frem noe særlig. Mine erfaringer med NAV er tvert i mot rimelig positive, og derfor synes jeg i likhet med Blåskimmelost det er på sin plass at dere blir motsagt, spesielt når utgangspunktet for deres argumentasjon bunner i feilinformasjon, personlige preferanser og oppblåste mediesaker.

frtorerang:
Det er ikke automatisk slik at dersom man har hatt et arbeidsforhold tidligere er man avklart for arbeidslivet. Det er heller ikke slik at NAV bevisst «plager» folk med å sende dem på jobbsøkerkurs bare for at registrerte skal være sysselsatt. Jobbsøkerkurs skal først og fremst tilbys brukere med spesialtilpasset innsats fra NAV. Jeg mener å ha hørt 80% av kursplasser. Det betyr i praksis at jobbsøkerkurs er for brukere som har gått lengre perioder passivt på ytelser og har større hindringer for å kunne finne seg et arbeid på egen hånd. Jeg føler meg også rimelig sikker på at dersom vedkommende du refererer til hadde fremvist arbeidskontrakt til sin oppfølger på NAV-kontoret, hadde de garantert ikke brukt plassen på han. At man har en arbeidskontrakt vil på den andre siden ikke si en dritt om vedkommende kan skrive CV og evner å skaffe seg arbeid selv.

Jeg undrer på hvilke forutsetning du har for å skrive at «jobbsøkerkurs ofte blir brukt for å «sysselsette» brukere». Kan du utdype dette? Gjelder det deg?

Woff:
Så til kommentarer om godt betalte NAV-ansatte. Det vet jeg at de ikke er. Jeg har selv fått tilbud om å jobbe på NAV for noen år siden, og begynnerlønnen var på 360.000kr. Dersom noen mener at 10 kr timen er godt betalt fordi dem selv ikke tjener noe i det hele tatt, er det strengt tatt en meget subjektiv oppfattelse av hva «godt betalt» og «høyt lønnede stillinger» er, og langt fra sannheten. Jeg tror også at dersom jeg en gang skulle bli arbeidsledig, skulle jeg klart å forholdt meg til regelverk og funnet ut hvilke ytelser jeg har krav på. Men det handler kanskje like mye om hvor mye folk evner som noe annet (uten at jeg mynter den kommentaren på deg – det har jeg ingen forutsetninger for å gjøre). At organisasjonen står bak et slik helvete som du beskriver, tror jeg handler mer om dine følelser enn hva som er generelt fakta.
Sist endret av reklame; 13. april 2015 kl. 10:27.
Var dårlig formulert fra min side. Det jeg forsøkte å få frem var følgende.
For meg virker det som om NAV bevisst forsøker å bruke feks jobbsøkerkurs som en måte å sysselsette klienter - også klienter som har arbeidskontrakt som vi så tidligere i tråden.

Dette leder til at jeg undres på om en slik bruk av ressurser er bra eller dårlig.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Var dårlig formulert fra min side. Det jeg forsøkte å få frem var følgende.
For meg virker det som om NAV bevisst forsøker å bruke feks jobbsøkerkurs som en måte å sysselsette klienter - også klienter som har arbeidskontrakt som vi så tidligere i tråden.

Dette leder til at jeg undres på om en slik bruk av ressurser er bra eller dårlig.
Vis hele sitatet...
Ps. Du bygger opp påstander og stiller spørsmål ved dem selv, uten at du har forsikret deg om at påstandene dine er riktige. Det er kanskje litt manipulativ måte å diskutere på. At det virker for deg som at NAV bruker jobbsøkerkurs for å sysselsette arbeidsledige (og kun for sysselsettingen alene) er en påstand jeg gjerne skulle sett bunne i en kilde annet enn synsingen din

Jeg regner med du snakker om post #66 og tar utgangspunkt i den.

Jeg er enig i at det høres rart ut. Her har sikkert generelle lover talt brukeren imot, noe som jeg kan tenke meg er ganske vanlig i NAV og kan sikkert oppleves som idiotisk og firkantet.

Jeg tillater meg likevel å snu spørsmålet helt på hodet: Synes du det er greit at man i samfunnet vårt skal passivt motta arbeidsledighetstrygd i månedsvis fordi man har en kommende jobb? For hva med sesongarbeiderene? Skal skiinstruktører jobbe om vinteren og motta dagpenger om sommeren? Jeg setter kanskje sammenligningen på spissen her, men det er ut fra generelle holdninger vi har i samfunnet vårt like relevant.

Dagpenger er den gang slik at man skal stå registrert som arbeidssøker, og være villig til å ta arbeid i den perioden(dette er generelle lover som gjelder alle). Dersom man er reell arbeidssøker, er det ingenting som taler mot personen bak post #66 å ta seg et midlertidig arbeid i de månedene han ventet på å tiltre stillingen han ventet på.

Videre kan vi se på andre aspekter ved å delta på et slikt kurs til tross for at man selv føler man ikke trenger det. Man får komt seg ut av døren, øvd inn (evt vedlikeholdt) daglige rutiner man kan forvente i arbeidslivet og jeg føler meg sikker på at dersom man ønsker det selv – kan få med seg noe nyttig man kan få brukt for ved senere anledninger.

Målet til NAV er noe slikt som «Flere folk i arbeid, færre folk på stønader». Det ville vært idiotisk å la en ytelsesmottaker få dagpenger i måneder fordi det snart åpner seg en mulighet. Rett og slett i strid med målet til hele organisasjonen.

Jeg gjentar meg selv enda en gang for å være sikker på at vi ikke diskuterer om hverandre og at du har lest hele posten min: Jeg er ikke fanatisk opptatt av NAV og jeg uttaler meg på generelle grunnlag og temaer.
Ja jeg synes absolutt at alle folk uten inntekt som har krav på dagpenger skal motta den stønaden. (Dagpenger er en opparbeidet trygderettigheter via tidligere skattbar inntekt over statens minstekrav minstekrav) Velger å la være å kommentere dine personangrep da jeg hever over dem.

Slik jeg ser det og også gjeldende regelverk er så spiller det ingen rolle om klienten er arbeidsledig feks 4 måneder mellom 2 jobber eller 2 år. Eller som vi så tidligere i tråden 2 måneder. Dagpenger er et velferdsgode i Norge som en opparbeider seg retten til gjennom skattbar inntekt. Så ja - den retten kan vi ikke begynne å kuke med for da river vi samtidig velferdsstaten i filler.

NAV valgte å sende denne karen på jobbsøkerkurs, noe som for meg og mange andre fremstår som NAVs forsøk på å sysselsette mennesker. Ærlig talt en er bra tungnem om en trenger å gå 8 uker på kurs for å lære seg å skrive CV eller å søke jobb. Slike kurs kan være mer egnet for feks nye landsmenn som også skal forsøke å lære seg kulturelle forskjeller fra sitt tidligere hjemland.

Burde ikke NAV heller satt mannen på et kompetansehevende kurs? Eller brukt ham i uteseksjonen, eller noe annet konstruktivt?

Jobbsøkerkurs er enten en sysselsetting eller av svært lav kvalitet når de sender folk med arbeidskontrakt på et 8 ukers kurs.
Sist endret av frtoretang; 13. april 2015 kl. 14:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ja jeg synes absolutt at alle folk uten inntekt som har krav på dagpenger skal motta den stønaden. (Dagpenger er en opparbeidet trygderettigheter via tidligere skattbar inntekt over statens minstekrav minstekrav) Velger å la være å kommentere dine personangrep da jeg hever over dem.

Slik jeg ser det og også gjeldende regelverk er så spiller det ingen rolle om klienten er arbeidsledig feks 4 måneder mellom 2 jobber eller 2 år. Eller som vi så tidligere i tråden 2 måneder. Dagpenger er et velferdsgode i Norge som en opparbeider seg retten til gjennom skattbar inntekt. Så ja - den retten kan vi ikke begynne å kuke med for da river vi samtidig velferdsstaten i filler.

NAV valgte å sende denne karen på jobbsøkerkurs, noe som for meg og mange andre fremstår som NAVs forsøk på å sysselsette mennesker. Ærlig talt en er bra tungnem om en trenger å gå 8 uker på kurs for å lære seg å skrive CV eller å søke jobb. Slike kurs kan være mer egnet for feks nye landsmenn som også skal forsøke å lære seg kulturelle forskjeller fra sitt tidligere hjemland.

Burde ikke NAV heller satt mannen på et kompetansehevende kurs? Eller brukt ham i uteseksjonen, eller noe annet konstruktivt?

Jobbsøkerkurs er enten en sysselsetting eller av svært lav kvalitet når de sender folk med arbeidskontrakt på et 8 ukers kurs.
Vis hele sitatet...
Det er ikke meningen å komme med personangrep. Jeg bare stiller spørsmål ved dine formuleringer og resonnement, fordi jeg mener selv de ikke henger på greip.

Det virker for meg som at du har misforstått både hva NAV er og skal bidra med. Da er utgangspunktet vårt for diskusjonen såpass ulikt at jeg forstår at det blir uenigheter.

Jeg tror (og mener oppriktig – UTEN å angripe deg) du har misforstått hele poenget med dagpenger. Dagpenger skal sikre tapt arbeidsinntekt, men samtidig være innrettet slik at det motiverer til aktiv arbeidssøking(dette er et direkte sitat fra regjeringen sin hjemmeside om dagpenger).
Det er altså ikke under noen omstendigheter et «velferdsgode» slik du presenterer det, der det er ett fett hvor lenge man mottar ytinger(slik jeg forstår det du mener) så lenge man har opparbeidet seg rettigheter til å motta det.

Hvorvidt jobbsøkerkurs er kompetansehevende vil i stor grad variere tror jeg, så vi kan ikke utelukke at vedkommende ville hatt nytte av det. Dersom utgangspunktet ditt for å måle kvaliteten på jobbsøkerkurs avhenger av om de sender brukere med arbeidskontrakt som deltaker, stiller jeg igjen spørsmål ved dine resonnement og meninger. Hva mener du egentlig her? Kan man ikke dra nytte av et jobbsøkerkurs bare fordi man har jobb? Og har dette noe å si på kvaliteten på kursene?

«Nye landsmenn» gjennomfører introduksjonskurs på 2 år. Jeg kjenner ikke til innholdet her, men regner med de sveiper innom CV og jobbsøking. Så de blir ivaretatt der.

Jobbsøkerkurs har 3 uker obligatorisk oppmøte, og ikke 8 uker. Det kan imidlertid forlenges med 3 uker til, dersom brukeren har behov og ønsker det. Dette vet jeg da flere av mine klienter deltar jevnlig.
Sist endret av reklame; 13. april 2015 kl. 15:14.
Nå tillegger du meg meninger jeg slett ikke har. Jeg mener da slett ikke at folk skal kunne gå på dagpenger helt uten at det stilles krav - og jeg har også gjentatte ganger sagt at sålenge arbeidssøker oppfyller kravene til dagpenger så er det en rettighet.

Og nå bruker du hersketeknikker igjen. Forsøker å få det til å fremstå som om jeg ikke begriper hva NAV er. Det er vanskelig å diskutere når du gjentatte ganger vrir på ting som blir sagt eller bruker hersketeknikker. Du sier flere ganger at jeg missforstår, ende jeg klart og tydelig skrev at dagpenger er en ytelse som man må "opptjene" i form av minimum 1,5 G i skattbar inntekt.. . .

En har rett til dagpenger om en er arbeidssøker og oppfyller kravene fra NAV. Dagpenger har en rett til i 2 år. Jeg har aldri sagt og aldri heller ment at folk skal kunne "kose seg" på dagpenger i 2 år - og det er heller ikke lagt opp til det. Dagpenger er jo ikke full inntekt. Det er en prosentsats av tidligere inntekt.

Jo NAV er en del av vår velferdsstat. Det er mange land som ikke har tilsvarende ytelser eller som yter noe hjelp som lån. Det gjør vi ikke i Norge. Her betaler vi ytelser om behovet oppstår og om rettighetene er tjent opp. Har du aldri jobbet så får du ikke dagpenger. Du vil likevel kunne ha rett på andre ytelser eller i verste fall motta livsopphold.

Jeg tok feil av lengden på jobbsøkerkurset - jeg leste innlegg 66 som om han måtte gå på kurset i 8 uker. Men selv 3 uker er vel i overkant vel? Erfaring om jobbsøking, CV etc skaffes nå best ved å faktisk søke jobber, gå på intervjuer etc. Når en ser på nettet så ser en jo at det er mange som har gått lengre enn 3 uker - tar alle de feil forresten?
Sist endret av frtoretang; 13. april 2015 kl. 16:34.
Sitat av reklame Vis innlegg
Woff:
Så til kommentarer om godt betalte NAV-ansatte. Det vet jeg at de ikke er. Jeg har selv fått tilbud om å jobbe på NAV for noen år siden, og begynnerlønnen var på 360.000kr.
Jeg tror også at dersom jeg en gang skulle bli arbeidsledig, skulle jeg klart å forholdt meg til regelverk og funnet ut hvilke ytelser jeg har krav på. Men det handler kanskje like mye om hvor mye folk evner som noe annet (uten at jeg mynter den kommentaren på deg – det har jeg ingen forutsetninger for å gjøre).
At organisasjonen står bak et slik helvete som du beskriver, tror jeg handler mer om dine følelser enn hva som er generelt fakta.
Vis hele sitatet...
For å forklare litt om gode lønninger: Jeg fikk via NAV mulighet til å jobbe for en bedrift her i byen grunnet langtids sykefravær. Jeg fikk beskjed om at vedkommende ikke hadde dokumentert hvor lenge fraværet dreide seg om men jeg kunne regne med en måned eller to. Dette var en industristilling med arbeidstid fra kl 07.00 til kl 15.00 inklusive en halv times lunsjpause uten lønn, noe som er vanlig.
Lønna var kr 143,- i timen minus skatt (tariff). Dette var forøvrig mens jeg fortsatt mottok dagpenger og dagpengene jeg mottok var langt høyere enn denne bedriftens grunnlønn, men for å komme meg i arbeid så aksepterte jeg fint å gå ned i lønn / utbetaling. Beklageligvis ble jo personen jeg vikarierte for frisk igjen () etter at jeg hadde jobbet i bedriften i 4 måneder. Siden jeg ikke var fast ansatt fikk jeg heller ikke arbeidsklær og ødela klær for endel kroner som jeg måtte koste selv.
MEN: Jeg hadde med glede fortsatt med den lønna da det som sagt er bedre enn kr 0,-.

Jeg er kanskje ikke god nok på regelverk så derfor har jeg da kontaktet saksbehandler hos NAV og bedt om å få hjelp. Jeg FIKK hjelp til å søke om støtte men fikk avslag da jeg faktisk eier (sammen med banken) egen bolig og egen bil. Bilen er nesten en forutsetning for å kunne jobbe i distriktet, jeg HAR dagpendlet i nesten 35 år i mine to forrige jobber med kjørelengde omtrent rundt 100km daglig. Boligen er enebolig som jeg neppe klarer å finne noe rimeligere alternativ til hvis jeg må leie noe annet selv.
Så, NAV forventer at jeg selger unna dette før jeg tydeligvis kan ha noe sjanse på å få økonomisk hjelp.

Å få hjelp til en jobb, som er det jeg TRENGER, nei det er ikke noe NAV driver med.. Jeg er altså 55 år gammel og ikke på noen måte attraktiv i arbeidslivet lenger sammenlignet med det meste av de som i dag søker jobb og blir ansatt. En lokal Rema / Rimi vil jo selvsagt heller ha en skoleungdom enn en som nærmer seg seksti år!
Jeg har så mye negative opplevelser med NAV at....!

Har også som nevnt over her deltatt på NAV's tilbud om jobbsøker-kurs. Har inntrykk av at frtoretang har helt rett i sine antagelser om at dette kun er ment for nye "landsmenn" eller folk som aldri har sett en pc før! Jeg hadde NULL utbytte av kurset og ble heller aldri fulgt opp på kurset av deres instruktører (som var hyret inn fra et eksternt firma fra Oslo og som tjente mye penger på denne kursingen..)
Ser forresten at det skrives mye om at jobbsøkerkursene ikke engang trener dem på jobbintervju. Kun skriving av CV og lesing av stillingsannonser. Det er vel mange private selskaper som har romslige julebord pga av kursene de kjører for NAV......
Som nevnt i mitt innlegg innrømmet kursinstruktørene at de tjente rått på avtalen de hadde med NAV. Det var to av de og de bodde på hotell her i byen mens de kjørte kurset. Firmaet, som nok var noe de selv hadde startet, sopte inn eventyrlig mye på disse (latterlige) kursene.
Flere av oss deltagere som faktisk hadde sett en pc før fikk overhode ingen hjelp eller effekt av kurset, noe vi gav tydelig tilbakemelding til NAV om da de sendte to saksbehandlere på slutten av kurset for å evaluere det hele. Uten at det fikk noen konsekvens etter det jeg har erfart.
Ser jeg har glemt å svare her.

Jeg beklager dersom du opplever at jeg hersker. Jeg kunne snudd på flisa og lagt frem hvordan jeg mener du hersker, m.a. ved å spille offer osv, men jeg lar det bli(foruten det svaret jeg kom med nå).

Dagpenger er ikke et velferdsgode. Punktum. Det er et virkemiddel like mye som det skal sikre tapt arbeidsinntekt. Dersom du hadde tatt deg tid til å lese det jeg skrev, hadde vi sluppet de siste postene.

Å oppnå rett på dagpenger er en ting. Å få utbetalt dagpenger er en annen ting.

og dersom du skal belære meg med regler om opptjening til dagpenger, må du ikke utelukke at 1,5 G gjelder siste året. Man kan også opparbeide seg minimum 3 G de siste 3 årene.

Uansett: dette er opptjening. Skal man ha dagpenger, forplikter man seg til oppfølging og gjennomføring av tiltak hos NAV. Gjør man ikke det - mister man dagpenger. Simple as that. Og det er poenget mitt.

Karen bak post #66 klager for å måtte gå på jobbkurs. Du er enig i at det er dumt. Jeg er uenig og hevder at slike kurs har NOE kunnskap å formidle - uansett hvor man er i livet (og evt har kontrakt eller jobb i sikte). Dessuten er der flere faktorer som spiller positivt inn ved deltakelse i samme vending som at man faktisk oppfyller de kriterier loven sier om dagpengemottakere.
Sist endret av reklame; 17. april 2015 kl. 19:10.
Du skal la være og kommentere sier du, men likevel så er du igang igjen men dine hersketeknikker.
Nå mener du at jeg spiller offer??

Jeg delte en høyst privat erfaring fra NAV og du sier jeg spiller offer? Nå får du virkelig skjerpe deg og slutte helt med dine hersketeknikker. Jeg har da ikke forsøkt å belære noen noe som helst i denne tråden - jeg presiserte kun hva jeg hadde sagt tidligere om opptjening.

Hva du personlig legger din egen definisjon av en velferdsstat er ikke relevant. NAV er en del av vår velferdsstat der vi tar vare på alle - eller forsøker å ta vare på alle. Jeg har heller ikke sagt annet enn at man må ha opptjent sine rettigheter og man må følge sine forpliktelser. Men det betyr ikke at jeg ikke kan ha en formening om kravene NAV stiller. Jeg har aldri påberopt meg å sitte med noen fasit og at du også må mene det samme som meg. Jeg ga min mening. Jeg mener fortsatt at NAV for ofte bruker slike jobbsøker kurs for å kunne klappe seg selv på ryggen på interne og eksterne møter når de slår i bordet med hvor mange som "må opp morran".
Dude. Jeg sier at du spiller offer ved å skrive at jeg hersker.

Dette blir for dumt.

Hvordan begrunner du, og hvilke forutsetninger har du til å komme med en såpass dristig påstand at NAV ofte ( ja, OFTE) bruker slike kurs for å gi seg selv et klapp på ryggen? Sitter du selv i en posisjon i NAV der du etterstreber måltall, eller bare gjør du som du har gjort tidligere i tråden, svader rundt i ting du overhode ikke har peiling?
Sist endret av reklame; 18. april 2015 kl. 01:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Blåskimmelost: "For øvrig, så er det svært få på den numne siden siden av skranken som bevisst går inn for å tyne deg for hver minste tøddel av selvrespekt du har"

For nedrig, så veit ikke du det. Du kjenner ikke hver og en som går i to NAV-sko, så du har ikke oversikt over hva alle i NAV sier, mener, tenker og tror. Det skjer bare ikke, Blåskimmelost, så kutt ut tøvpreiket ditt og klatr ned fra den hvite hesten din!

NAV har SSB til å skjønnmale for seg og trenger faktisk ikke din apologetisme i tillegg, og det kom ut akkurat sånn som jeg mente det.

Faktum er at dette er en portvokteretat, akkurat som Plan- og Bygningsetaten, helt uten mål og mening utover kontroll, akkurat som Plan- og Bygningsetaten, og som ikke produserer noe annet enn frykt, dårlig samvittighet og identitetskriser, akkurat som Plan- og Bygningsetaten. ...og jeg kan dokumentere det og.

http://www.webpsykologen.no/artikler...-krisen-i-nav/
http://www.altaposten.no/lokalt/nyhe...le10444190.ece
http://www.webpsykologen.no/artikler...det-psykologi/
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Vold...r-3290461.html

https://www.youtube.com/watch?v=MKZXH7MOwjI
https://www.google.no/search?client=...hiatry&tbm=vid

Betal-TV
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...0-7152078.html
@Biffhjerte. Veldig bra linker du kommer du med. Her har vi svart på hvitt det flere har forsøkt å få frem i denne tråden.
Det som er trist er jo at dette ikke er enkelt saker - eller helt spesielle omstendigheter. NAV rammer blindt i enkelte tilfeller og treg saksgang, mangelfull forståelse av hva klienter faktisk søker om og avslag på søknader med begrunnelse som ikke er i henhold til søknad er dessverre eksempler på noe av det dårlige håndverket noen saksbehandlere hos NAV leverer.

Og igjen vil jeg si at slikt bør får konsekvenser - vi kan ikke ha folk som ikke skjøtter jobben sin i så viktige posisjoner. En opprydding må skje - til tross for hva nav-evangelistene blåskimmel og svenskeflagget mener.
Det er mange som får dårlig hjelp på NAV grunnet at nav har mange oppgaver, og mange klienter, det er også veldig mange som får god hjelp, med god oppfølgning. Så man skal alltid trå litt varsomt hva angår å snakke vondt om NAV.

Det som jeg faktisk vet beviselig er at NAV er ganske dårlig på er personlig vurdering, og ikke bare sende et standardbrev. Her vet jeg tilsynsmyndighetene går hardt til verks, men det tar tid å endre en stor organisasjon som er delt i både statlig, og kommunal del.