Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 7072
Hei, ble for et par mnd siden dømt for grovt skadeverk. Gjorde skadeverk på en del biler og diverse andre ting. Noen som vet hvor lenge dette er på rullebladet?
Trenger ikke noe moralpreken, vet at det jeg gjorde var dumt.
En prikk er en prikk.
Har desverre ikke noe info å komme med, men lyst til å fortelle litt mer om hva dere gjorde? (hørtes ut som en bra historie)
Trådstarter
7 1
Jeg og en kompis var ute en helg med hver sin luftpistol. Vi kjedet oss og begynte å skyte på diverse biler, gravemadkiner og lastebiler. Det siste vi gjorde var å plaffe ned alle rutene på et buss-skur. Der var det en mann som såg oss, og han ringte politiet. Selv om vi kjørte som en villhest, var vi tatt. Neste dag fikk vi besøk av politiet som pågrep oss og satte oss i håndjern vi satt i hver sin glattcelle i rundt et døgn, og neste kveld satt vi i avhør i 4-5 timer hver. Totalt dreier det seg om en halv mill i erstatning hver
Sitat av Hesteleif Vis innlegg
Jeg og en kompis var ute en helg med hver sin luftpistol. Vi kjedet oss og begynte å skyte på diverse biler, gravemadkiner og lastebiler. Det siste vi gjorde var å plaffe ned alle rutene på et buss-skur. Der var det en mann som såg oss, og han ringte politiet. Selv om vi kjørte som en villhest, var vi tatt. Neste dag fikk vi besøk av politiet som pågrep oss og satte oss i håndjern vi satt i hver sin glattcelle i rundt et døgn, og neste kveld satt vi i avhør i 4-5 timer hver. Totalt dreier det seg om en halv mill i erstatning hver
Vis hele sitatet...
16.00: Politiet får melding om knust rute i busskur i Byåsveien, og oppdager at det gjelder til sammen fem skur mellom Ila og Lillerydningen. Etterforskning får frem at en ungdom i slutten av tenårene har skutt med luftpistol fra bil mot skurene. Mistenkte blir tatt inn til avhør, men reaksjonen på hærverket er uavklart.

trondheim du bor i ? :P
Det var jo du/dere det var en tråd om tidligere i dag. Hvor dere spurte om hva straffen for noe slikt ville bli.

Hvorfor lager du ny konto for hvert eneste spørsmål du har?

Og til sist. Jeg syns ikke synd på dere, ikke litt engang.
Trådstarter
7 1
Sitat av Elshop Vis innlegg
16.00: Politiet får melding om knust rute i busskur i Byåsveien, og oppdager at det gjelder til sammen fem skur mellom Ila og Lillerydningen. Etterforskning får frem at en ungdom i slutten av tenårene har skutt med luftpistol fra bil mot skurene. Mistenkte blir tatt inn til avhør, men reaksjonen på hærverket er uavklart.

trondheim du bor i ? :P
Vis hele sitatet...

Hehe nei, det var nok ikke oss

Sitat av jalig Vis innlegg
Det var jo du/dere det var en tråd om tidligere i dag. Hvor dere spurte om hva straffen for noe slikt ville bli.

Hvorfor lager du ny konto for hvert eneste spørsmål du har?

Og til sist. Jeg syns ikke synd på dere, ikke litt engang.
Vis hele sitatet...
Første bruker jeg noen sinne har laget og jeg er ikke ute etter medlidenhet
Mener ikke som noe moralistpreik til TS her, men drev selv med slikt en periode i tenårene. Til andre som skulle drive med hærverk, ikke gjør det! Hvis du skal gjøre noe kriminelt kan du heller stjele eller noe du faktisk vinner noe på, hærverk er bare idioti, ble selv utsatt for selvtekt av tvilsom sort, men slapp i det minste politiet. Hvis dette er for off topic så bare slett.
Sitat av Hesteleif Vis innlegg
Trenger ikke noe moralpreken, vet at det jeg gjorde var dumt.
Vis hele sitatet...
Dumt er nok en kraftig underdrivelse. Når det er sagt, tror jeg i alle fall at dette vil stå på den uttømmende vandelsattesten for alltid.

Ta en kikk her. Under linken står det en del info om hva som havner "hvor" på rullebladet, og hvilke konsekvenser dette kan få senere.
Hvor mange folk er det da i dette landet som går berserk med luftgevær i offentligheten i slutten av mai og skal ta det opp på freakforum da?

Syns ikke du også at dette er et pussig sammentreff?
Trådstarter
7 1
Sitat av jalig Vis innlegg
Hvor mange folk er det da i dette landet som går berserk med luftgevær i offentligheten i slutten av mai og skal ta det opp på freakforum da?

Syns ikke du også at dette er et pussig sammentreff?
Vis hele sitatet...
Vi var jo 2 stk som gjorde det da, så da er det sikkert han eller en annen småkriminell ungdom ;p
Mal heller tbanen på endestopp, enn å knuse ruter spør du meg.
Sitat av Hesteleif Vis innlegg
Hei, ble for et par mnd siden dømt for grovt skadeverk. Gjorde skadeverk på en del biler og diverse andre ting. Noen som vet hvor lenge dette er på rullebladet?
Trenger ikke noe moralpreken, vet at det jeg gjorde var dumt.
Vis hele sitatet...
hvorfor gjorde du det da? greier du virkelig ikke å tenke først etter du har gjort noe? kjøtthue
Sitat av qmark Vis innlegg
hvorfor gjorde du det da? greier du virkelig ikke å tenke først etter du har gjort noe? kjøtthue
Vis hele sitatet...
Så du har aldri gjort noe dumt i hele ditt liv? Aldri vært ung og idiot? Jeg vil si utsagnet ditt er ganske idiotisk i det minste.
Sitat av qmark Vis innlegg
hvorfor gjorde du det da? greier du virkelig ikke å tenke først etter du har gjort noe? kjøtthue
Vis hele sitatet...
Har du ikke noe bedre å komme med kan du la vær å skrive din idiot.
Sitat av Fatass Skinny Vis innlegg
Så du har aldri gjort noe dumt i hele ditt liv? Aldri vært ung og idiot? Jeg vil si utsagnet ditt er ganske idiotisk i det minste.
Vis hele sitatet...
Ikke alle som er unge behøver å være totalt blåst fordi noen av dere er det. Håper slike rulleblad holder lenge, dere hadde neppe angret hadde dere ikke blitt tatt for det.
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Ikke alle som er unge behøver å være totalt blåst fordi noen av dere er det. Håper slike rulleblad holder lenge, dere hadde neppe angret hadde dere ikke blitt tatt for det.
Vis hele sitatet...
For et fint menneskesyn du har. Aldri gjort noe slemt som du ikke har angret på selv om det ikke fikk noen negative konsekvenser for deg? Det sier egentlig mer om deg enn om de du kritiserer.
Sist endret av Fatass Skinny; 26. mai 2013 kl. 23:04.
Skjer med så jævlig mye utenomsnakk?

2 år for bøter.
5 for samfunnsstraff, betinget eller ubetinget mindre enn 6 måneder.
10 for ubetinget mer enn 6 måneder.
Sitat av Fatass Skinny Vis innlegg
For et fint menneskesyn du har. Aldri gjort noe slemt som du ikke har angret på selv om det ikke fikk noen negative konsekvenser for deg? Det sier egentlig mer om deg enn om de du kritiserer.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, vi er da alle mennesker - men jeg har aldri pådratt meg en halv million i erstatningskrav for å ha ramponert andres eiendom. Mitt menneskesyn og mitt syn på folk som oppfører seg som idioter er rimelig forskjellige. Dette er da ikke et "syn" som burde være så vanskelig å forstå? Voldtekt i fylla er ikke OK selv om man var full, akkurat som at hærverk av andres eiendom ikke er OK selv om man angrer (fordi man ble tatt) i ettertid. Voldtekt != hærverk? Riktig, erstatningskravene for hærverk er nok høyere.
Det kommer helt ann på hva slags attest det er snakk om. Det finnes forskjellige vandelsattetser:

Vanlig
Uttømmende
Avgrenset
Utvidet

I den uttømmende finnes absolutt alle opplysninger om dine eventuelle lovbrudd, uansett hvor lenge der er siden disse er begått. NB! Det finnes to unntak. Unntaket er dersom du får saken din opp i konfliktrådet og inngår en avtale som du innfrir. Da vil også denne saken bli strøket på den uttømmende politiattesten etter 2 år (dersom du ikke begår nye ulovlige handlinger i denne tiden). Det andre er forenklet forelegg fra trafikksaker.
Vis hele sitatet...
Så den saken hvor du nå har blitt dømt kommer ALLTID til å være på rullebladet ditt ved en eventuel uttømmende vandel. Med mindre du innfrir noen av kravene nevnt over.

Kilde: http://www.ung.no/kriminalitet/1132_...testen%29.html
The Mad Doctor
Du kan jo se litt her.

http://www.ung.no/lovbrudd/
Sitat av Hesteleif Vis innlegg
Jeg og en kompis var ute en helg med hver sin luftpistol. Vi kjedet oss og begynte å skyte på diverse biler, gravemadkiner og lastebiler. Det siste vi gjorde var å plaffe ned alle rutene på et buss-skur. Der var det en mann som såg oss, og han ringte politiet. Selv om vi kjørte som en villhest, var vi tatt. Neste dag fikk vi besøk av politiet som pågrep oss og satte oss i håndjern vi satt i hver sin glattcelle i rundt et døgn, og neste kveld satt vi i avhør i 4-5 timer hver. Totalt dreier det seg om en halv mill i erstatning hver
Vis hele sitatet...
Jeg syntes ikke dere fremstår som noen angrende syndere akkurat,du/dere hadde en tråd her tidligere som omhandlet det samme hvor dere kun lurer på hva slags straff dere kan vente.
Men dere fikk vel ikke den responsen dere hadde håpet på siden den nå er slettet.
Hadde det kun vært statlig eiendom dere hadde ødelagt hadde jeg latt det fare,men siden dere også har ødelagt en del privat så synes jeg dere fortjener og høre det.

Kan jo legge ved linkene som dere har utelatt i denne tråden:
http://http://www.nrk.no/mr/massivt-...pen-1.10943837
http://http://www.smp.no/nyheter/ale...cle7229359.ece

Om det er sant det du sier om en halv mill hver i erstatning så er det ikke annet enn vel fortjent.
Ta straffen din/deres som en mann, ikke kom her og prøv sanke sympati/kred.
Blir det noe erstatning på dette?
Blir alltid like fascinert over hvor sinte folk klarer å bli over nettet, og hvor lite av tråden som faktisk gir svar på hva brukeren lurer på. Og ikke minst hvor mye det er av dumme forslag som "Mal en t-bane i stedet".

Og til trådstarter; nå lærer du/dere til neste gang du kjeder deg.
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Blir alltid like fascinert over hvor sinte folk klarer å bli over nettet, og hvor lite av tråden som faktisk gir svar på hva brukeren lurer på. Og ikke minst hvor mye det er av dumme forslag som "Mal en t-bane i stedet".

Og til trådstarter; nå lærer du/dere til neste gang du kjeder deg.
Vis hele sitatet...
De har jo mest sannsynlig fått en advokat siden skadeomfanget er så stort,skal vi tro trådstarter så er det jo snakk om millionbeløp.
At de da ikke har evnet og spørre han om eventuell straff så begynner jeg virkelig og tvile på intelligensen hos disse gutta.
De har nok bare lagd en skrytetråd hvor de er ute etter å sanke sympati/kred.
Dette slo veldig feil ut i den første tråden de laget hvor de nå har prøvd en gang til ved å vinkle det litt anderledes.
Sist endret av FlyingLurr; 27. mai 2013 kl. 01:52.
Sitat av FlyingLurr Vis innlegg
De har jo mest sannsynlig fått en advokat siden skadeomfanget er så stort,skal vi tro trådstarter så er det jo snakk om millionbeløp.
At de da ikke har evnet og spørre han om eventuell straff så begynner jeg virkelig og tvile på intelligensen hos disse gutta.
De har nok bare lagd en skrytetråd hvor de er ute etter å sanke sympati/kred.
Dette slo veldig feil ut i den første tråden de laget hvor de nå har prøvd en gang til ved å vinkle det litt anderledes.
Vis hele sitatet...
Så hvorfor helle bensin på bålet? Gutta har fått svar, så deretter lar man tråden gå de evige jaktmarker.
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Så hvorfor helle bensin på bålet? Gutta har fått svar, så deretter lar man tråden gå de evige jaktmarker.
Vis hele sitatet...
Bensin på bålet?
Hvis du legger ut idiotien din på et offentlig forum så må man regne med at folk kommer med sine meninger,eller hva ?
Som jeg skrev tidligere så hadde jeg latt det fare hvis det kun handlet om skadeverk av statlig eiendom,men når det har gått utover privat eiendom så syntes jeg at de fortjener og få høre det.
Du syntes det hadde vært greit om du kom ut en mandags morgen for å finne bilen din ramponert ?
Sist endret av FlyingLurr; 27. mai 2013 kl. 02:09.
Sitat av jalig Vis innlegg
Hvor mange folk er det da i dette landet som går berserk med luftgevær i offentligheten i slutten av mai ...
Vis hele sitatet...
Skjøt på kvinne
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Jeg kan faktisk komme med relevant info, i motsetningen til moralens voktere her inne.

Jeg gjorde selv noe lignende da jeg var 15, dette er nå snart 8 år siden og det står fortsatt på min utvidede vandel.

Det vil si at det følger deg egentlig livet ut, men bare for politiet da det ikke blir "lest" etter 6 år.

Men jobber der krever utvidet vandel vil kunne se alle dine tidligere forhold.

Det er noe dritt at man blir kriminalisert for resten av livet i dette landet her, men det er ikke så mye å gjøre med. Hipp hipp...
Sist endret av Carmex; 28. mai 2013 kl. 14:49.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Jeg kan faktisk komme med relevant info, i motsetningen til moralens voktere her inne.

Jeg gjorde selv noe lignende da jeg var 15, dette er nå snart 8 år siden og det står fortsatt på min utvidede vandel.

Det vil si at det følger deg egentlig livet ut, men bare for politiet da det ikke blir "lest" etter 6 år.

Men jobber der krever utvidet vandel vil kunne se alle dine tidligere forhold.

Det er noe dritt at man blir kriminalisert for resten av livet i dette landet her, men det er ikke så mye å gjøre med. Hipp hipp...
Vis hele sitatet...
Ser den. Men, at noe er på rullebladet er jo ikke ekvivalent med at det plager deg? Det finnes jo for eksempel folk med alvorlig kriminalitet på rullebladet som likevel får seg sikkerhjetsklarering på toppnivå - så lenge man kombinerer loggføring med skjønn og sunn fornuft, så skal det jo i prinsippet være mulig å gå videre og starte med (nesten) blanke ark. Hvordan har du opplevd dette i praksis; har du f.eks vært i clean i 10 år og likevel fått pes for fortidens forhold?
Snakker av min egen erfaring her. På en politiattest, vil dette stå etter all sannsynlighet i 5 år. Enkelte arbeidsgivere vil dermed kunne se det om de krever det, dog ikke alle som kan kreve å se det.
Selve forholdet vil derimot aldri slettes fra ditt rulleblad, politiet vil kunne se dette til en hver tid. Enkelte arbeidsgivere kan kreve å se en uttømmende politiattest men det tilhører skjeldenheten
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Carmex Vis innlegg
Jeg kan faktisk komme med relevant info, i motsetningen til moralens voktere her inne.

Jeg gjorde selv noe lignende da jeg var 15, dette er nå snart 8 år siden og det står fortsatt på min utvidede vandel.

Det vil si at det følger deg egentlig livet ut, men bare for politiet da det ikke blir "lest" etter 6 år.

Men jobber der krever utvidet vandel vil kunne se alle dine tidligere forhold.

Det er noe dritt at man blir kriminalisert for resten av livet i dette landet her, men det er ikke så mye å gjøre med. Hipp hipp...
Vis hele sitatet...
Hurra?

Hvorfor skulle det ikke bli værende på din utvidede vandel?
Som du selv sier så er det ingen som leser det med unntak av et fåtalls arbeidsplasser som krever det. Å kalle deg seg kriminalisert livet ut er et noe sterkt begrep. Du har gjort noe galt, det gale står skrevet ned i en mappe som nesten ingen har mulighet til å lese eller kommer til å bry seg ræva om..
Vanligvis er en "enkel" forbrytelse tilgjengelig på rullebladet i 2 til 5 år, spørs på forbrytelsen og om du blir fengslet, men jeg ville ikke tatt forumets ord som lov. Ring heller å sjekk
Sist endret av Sigøyner; 28. mai 2013 kl. 15:04.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ser den. Men, at noe er på rullebladet er jo ikke ekvivalent med at det plager deg? Det finnes jo for eksempel folk med alvorlig kriminalitet på rullebladet som likevel får seg sikkerhjetsklarering på toppnivå - så lenge man kombinerer loggføring med skjønn og sunn fornuft, så skal det jo i prinsippet være mulig å gå videre og starte med (nesten) blanke ark. Hvordan har du opplevd dette i praksis; har du f.eks vært i clean i 10 år og likevel fått pes for fortidens forhold?
Vis hele sitatet...
Jeg har rullebladet fullt av slike tulleting fra jeg var 15 - 16. Ikke blitt straffet for noe på 7 år.

Men! Jeg blir konstant stoppet av politiet, i bil, og de spør alltid og graver om gamle saker. Jeg blir stoppet av sivil politi minst 4 ganger per mnd. Ikke en overdrivelse. Og jeg kjører en pen bil.
Det er jo bare et reelt problem dersom man ønsker å ha en viss type jobb. Syns det er greit at folk som viser dårlig dømmekraft ikke kan bli politi jeg. Jeg går inn under den kategorien selv.
Sist endret av bjørnar; 28. mai 2013 kl. 15:25.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av bjørnar Vis innlegg
Det er jo bare et reelt problem dersom man ønsker å ha en viss type jobb. Syns det er greit at folk som viser dårlig dømmekraft ikke kan bli politi jeg. Jeg går inn under den kategorien selv.
Vis hele sitatet...
Men er det ikke litt urettferdig at noe faenskap du gjorde som 16 åring nekter deg å bli politi når du er 30?
Sitat av Carmex Vis innlegg
Men! Jeg blir konstant stoppet av politiet, i bil, og de spør alltid og graver om gamle saker. Jeg blir stoppet av sivil politi minst 4 ganger per mnd. Ikke en overdrivelse. Og jeg kjører en pen bil.
Vis hele sitatet...
Bor du i Bærum eller ?
Politiet der vet jeg kan være übernazi til tider,hadde en kompis som ble stoppet 30 ganger på en mnd på det verste.
Gikk så langt at han måtte true de med å sette advokat på saken.
En plass må jo grensa gå, går du ut døra med et mål om å knuse tilfeldige mennesker sine bilruter blir det litt mer alvorlig enn ungdommelig faenskap.
Selv om man er ung er det visse grenser en normal person bare ikke krysser.